PZC
Auto
Sambabus
Helemaal gek van VW
Op zoek naar de ZUIIIIgSte auto van Nederland
flHTIOnHLE
RUITSCHADE?
OPEL RUITEN SERVICE
OLDTIMER
ZUiniGHEIDSTEST
vrijdag 21 april 2006
i AutoTeam OPEL CHEVROLET
AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL
U KUNT ALTIJD BIJ AUTOTEAM TERECHT
wij willen blije klanten
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Er zijn mensen, die
duizenden uren en eu
ro's steken in de res
tauratie van hun knet
terende kleinood. Zo
iemand is Ben van de
Wijgert, die van een
tweetal prachtige VW
Sambabussen bijna
zijn levenswerk
maakt.
Door Rien van der Steen
Zijn ogen flonkeren.
Ben van de Wijgert
is trotse bezitter van
twee Samba's. De le
gendarische Volks
wagenbus, maar dan met 21
ruitjes en een vouwdak. De bus
was na de oorlog het grote voor
beeld voor praktisch alle bestel
auto's, zeg maar de bedrijfsgod-
fether op wielen. En Van de Wij
gert kan er geen genoeg van
krijgen. Elk detail kent hij, elk
denkbaar boek over 'de bus'
heeft hij in huis, over elk onder
deeltje kan hij een verhaal ver
tellen.
Bij Volkswagen begon het 58
jaar geleden allemaal met Type
2 (VW's Type 1 was de Kever, de
autowereld was nog overzichte
lijk), de spijlbus. De oude Ben
Pon had in 1947 op het fabriek
sterrein van Volkswagen in
Wolfsburg een 'Plattenwagen'
zien karren, een heftruckachtig
vehilceltje op basis van een Ke
ver voor intern transport. 'Dat
moet beter kunnen', dacht Pon.
Hij krabbelde met een potlood
je een tekening van een trans
portbusje. Dat werd de basis
voor De Bus, die tot 1990 in gro
te lijnen als concept onaange
roerd zou blijven. Wellicht het
meest bewonderde busje aller
tijden.
Populairste
Het aantal uitvoeringen was
enorm, maar de populairste
werd zonder twijfel de Samba,
nu een kostbaar model. De Sam
ba werd geproduceerd tussen
1951 en 1967, in twee verschil
lende, opvallende kleuren, luxe
aluminium zijstrips, vier ruitjes
aan weerszijden in het dak en
een groot vouwdak. Van de Wij
gert kocht er eentje in 1993,
een Nederlands exemplaar
zelfs, uit 1965. Had toebehoord
aan de Tilburgse garagehouder
Naaykens. De Heesche
oud-plaatwerker en -spuiter
had bijna vier jaar lang zijn
handen vol aan de restauratie.
„Want de Samba was één bonk
roest." Hij legde duizenden kilo
meters af naar Europese beur
zen om onderdelen op de kop
te tikken, laste, hanteerde de
slijptol en haalde de complete
auto minutieus door de molen.
Dat betekende - onder andere -
een compleet nieuw onderstel,
veel nieuw plaatwerk, nieuwe
lagers en een nieuwe bodem
plaat. Hij correspondeerde met
de behulpzame fabriek in
Wolfsburg om constructiede
tails aan de weet te komen en
schreef naar importeur Pon
voor hulp.
„Zo'n restauratieproject be
heerst je leven", weet de 50-jari-
ge Van de Wijgert, die al 37 jaar
,zoals hij het zelf uitdrukt, 'in
de auto's zit'. Hij runt momen
teel een eigen bedrijf als 'deu-
kendolcter', want hij maakte
zich vijf jaar geleden de tech
niek van uitdeuken zonder spui
ten ('mobidashi') eigen. Er
komt geen autospuiter aan te
pas. De techniek wordt ook wel
restylen genoemd.
Tegelijkertijd is er bij de schade-
herstelbedrijven aanzienlijk
minder werk, omdat er klaar
blijkelijk minder hard gereden
wordt, de rotondes veel riskan
te situaties ondervangen en de
wegen beter worden.
Zijn plaatwerkkennis kwam
hem goed van pas bij het Sam
baproject. „De auto was in ver
re staat van ontbinding.Toen ik
er vier jaar later mee klaar was,
zijn mijn vrouw en ik er mee
naar het gouden jubileum van
importeur Pon gereden. Ik
oogstte veel bewondering. Dui
zenden uren heb ik in de auto
zitten. De waarde? Ach, met dit
soort dingen is dat altijd wat de
gek ervoor geeft." Hij monteer
de de kilometerteller in de ge
restaureerde Samba met een op
nul gedraaide stand. Intussen
staan er alweer 15.000 km op.
Waarom hij juist zo'n oud busje
koestert? „Zo'n VW-bus smoelt.
Daar kan niks tegenop. Het rij
den is natuurlijk hartstikke ris
kant, want je hebt niks voor je
zitten, laat staan een airbag.
Remmen doet hij wel goed. De
Samba heeft een 6 volts elektri
sche installatie en de verlich
ting is ronduit belabberd. Twee
gloeiende spijkers geven meer
licht."
Bumpers
De ruim veertig jaar oude Sam
babus heeft Amerikaanse bum
pers, net als het tweede exem
plaar, dat Van de Wijgert intus
sen aangeschaft heeft. Een Sam
ba uit 1963, afkomstig uit Luilc
en zeer lang stilgestaan. De au
to is intussen alweer gespoten.
Prachtig pastelgroen met een
licht blauwgroene bovenkant.
De binnenbekleding is in bijpas
sende kleuren. De andere, jon
gere Samba heeft gewoon grij
ze bekleding, want VW vereen
voudigde de aankleding later.
Aan de achterkant mooi gebo
gen ruitjes, die bij de jongere
versie ontbreken. Met de op
bouw en afwerking is Van de
Wijgert nog wel een paar
maandjes bezig.
De Peilstok
'"S De theoretische verkeerskennis van Ne-
derlanders is 'schrikbarend slecht'. Maar
liefst 86 procent van de deelnemers zou
zakken als op dat moment een theorie
examen werd afgelegd. Hoe de theoretische
kennis van automobilisten weer op te krik
ken? Verplichte opfriscursussen, opnieuw
theorie-examen doen bij het vernieuwen van
het rijbewijs of niet ingrijpen? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Uitvoegen vluchtstrook
i Vorige week vroegen we u welke van de
nieuwe ideeën van verkeersminister
Peijs het best toepasbaar is tegen files. Een
derde van alle stemmers meent dat de vlucht
strook als uitvoegstrook gebruiken de ul
tieme methode is. Maar ook blikschade af
handelen op een parkeerplaats in plaats van
op de vluchtstrook haalt veel stemmen. Lan
gere invoegstroken voor vrachtwagens is het
minst populair.
O Vluchtstrook als uitvoegstrook gebruiken
Blikschade afhandelen op parkeerplaats
O Verplaatsbare middenberm
.Jj Bruggen niet meer openen tijdens spits
Bij ongelukken zwaailichten uitzetten
0 Langere invoegstroken voor vrachtwagens
O Alex Roedoe van adviesbureau Mobycon: „Het zijn
alle uitstekende maatregelen waarvan een deel
zelfs al wordt toegepast, zoals het gebruik van vlucht
stroken als spits- of uitvoegstrook. Lastiger is het
tegengaan van 'ramptoerisme', waarbij automobilisten
uitgebreid en vaak met lage snelheid botsingen of de
nasipep van ongevallen bekijken. Gevolg is dat er op de
rem wordt getrapt en er files ontstaan of meer ongeval
len plaatsvinden. Die afkeurenswaardige sensatiezucht
moet ook via gedragscampagnes worden aangepakt."
Zoeken naar auto
Wie parkeert bij Schip
hol dient goecl te ont
houden waar de auto staat,
anders kan de zoektocht wel
eens een hopeloze missie
worden. Schmit Parkeersys
temen heeft daar wat op be
dacht. Het bedrijf uit Zoeter-
meer doet momenteel een
proef op een Amerikaanse
luchthaven met een serviceauto die langs alle geparkeer
de auto's rijdt. Daarbij scant het voertuig zowel parkeer
vakken als kentekens. Die gegevens worden gekoppeld
aan de informatie die is verkregen bij het betreden van
het parkeerterrein. Klanten die vervolgens bij de par
keerautomaat betalen, krijgen op hun kwitantie de exac
te locatie te zien waar hun auto geparkeerd staat.
Schmit is op het moment in overleg met luchthaven
Schiphol om het nieuwe parkeersysteem ook daar toe te
passen.
Meer info: www.schmit.nl
Motorrijders met de bus
De benzineprijzen stij
gen en stijgen. Zuini
ge auto's verkopen
steeds beter. Maar
hoe zuinig rijdt uw
auto? Doe gratis mee
aan de eerste Nationa
le Zuinigheidstest op
17 juni.
öoor Corno van den Berg
reclames roepen: 'deze rijdt
1 op zoveel en is superzuinig'.
Maar wat verbruikt een auto
werkelijk? Een antwoord op de-
at vraag zou wellicht TNO Auto
motive in Delft kunnen geven.
Onderzoeker Salem Mourad:
„We kunnen de auto op een rol-
lenbank zetten in een gecondi
tioneerde ruimte en vervolgens
met een door de EU voorge
schreven standaardmethode
het verbruik en de uitstoot me
ten.
Dat verbruik wordt inderdaad
vaak gecommuniceerd. Maar
wat zegt de standaardtest over
de Nederlandse verkeerssitua
tie? En over het rijgedrag van
Nederlanders? Daarom is het
veel interessanter deze invloe
den mee te laten tellen."
Volgens Mourad wordt het
hoog tijd om de automobilist
'bij te praten' over zuinigheid.
Zeker nu in showrooms steeds
meer wordt gelet op de energie
labels. Die wel een indicatie ge
ven, maar ook veel niet vertel
len. „Een auto met B-label kan
zuiniger rijden dan een auto
met A-label. Auto's reageren ver
schillend op hoe iemand rijdt.
Daarnaast is het rijgedrag van
groot belang. Maar daar wordt
weinig over gesproken."
Juist deze aspecten worden
meegenomen in de Nationale
Zuinigheidstest. Het is het eer
ste initiatief in Nederland waar
bij diverse automodellen naast
elkaar worden gezet om hun
brandstofverbruik te vergelij
ken. Zaterdag 17 juni 2006 rij
den de deelnemers vierhonderd
kilometer in een typische ne-
deriandse verlceersituatie. Met
een gedeelte stadsverkeer, een
gedeelte plattelandsverkeer en
een gedeelte snelwegen. Dat ge
beurt via een vastgestelde route
via een routeboelc, waarbij ook
bijvoorbeeld de snelheid staat
aangegeven.
Deelnemende auto's moeten
energielabel A of B hebben.
Daarnaast mogen ze niet ouder
TNO in Delft doet onder meer on
derzoek naar roetuitstoot van
dieselauto's.
dan twee jaar zijn. Veel goedlo
pende modellen zijn zuinig.
Denk aan Toyota Prius, Dai
hatsu Cuore, Peugeot 307,
Volkswagen Golf en Fiat Punto.
Maar ook modellen die je er
misschien niet zou verwachten.
Denk aan Audi A6, Citroën C5
en Chrysler Voyager. Let wel:
bij veel modellen voldoen niet
alle uitvoeringen aan het ener
gielabel. TNO Automotive con
troleert de auto's op allerlei on
derdelen die van invloed kun
nen zijn op het verbruik, zoals
bijvoorbeeld de bandenspan
ning. TNO tankt voor en na de
rit de auto's onder gelijke tem
peraturen af om het brandstof
verbruik te meten.
Deze gegevens, in combinatie
met het verbruik en de tijd ge
durende de rit, geeft een uit
komst voor het team. TNO re
kent de uitslag via een interna
tionaal geaccepteerde formule
om zodat een vergelijk tussen
de diverse brandstofsoorten en
hybride-uitvoeringen mogelijk
is.
Kijk op de website van de krant on
der de rubriek Auto of uw auto aan
merking komt voor de Nationale
Zuinigheidstest en geefu gratis op.
Jeep Patriot
In New York heeft Jeep de productieversie van de Pa
triot onthuld. Deze tweede compacte Jeep na de Com
pass komt in 2007 in Nederland op de marlet. De vijf-
deurs Patriot heeft vierwielaandrijving en er is een uit
voering met reductiebak. Hij is maar 4,41 m. Lang en
voor Nederland komt hij met een viercilinder 2.4 benzi
nemotor met 172 pk met handbak of cvt-automaat of
2.0 turbodiesel met 140 pk.
Foto Mare Bolsius
Ben van de Wijgert voor zijn Samba troetelb'üssen. Links de oudste, straks zonder twijfel de mooiste.
De veelzijdigheid van de VW-bus als cultcar is legendarisch.
Ze zijn gebruikt als brandweerauto, groentewagen, kampeerbus, zieker
Geert de Bekker is wild van motorrij
den en organiseert o.a. busreizen
met de rijders.
veel motorrijders
dat soort evene
menten graag be
zoeken, maar
lang niet altijd met de motor. Eenvoudig, omdat dat
extra vermoeiend kan zijn en er steevast in je achter
hoofd meespeelt datje weer achter het stuur moet. Van
een touringcarbedrijf huur ik nu met regelmaat een gro
te, luxe bus. waarmee we een aantal dagen op stap kun
nen. Ik richt me voornamelijk op de zakelijke markt,
maar ook op clubs, verenigingen, organisaties en teams.
Dat gebeurt op basis van compleet verzorgde luxe bus
reizen." Ghia staat voor Geert Handelt In Alles.
.Informatie: www.ghia.nl
Geert de Bek
ker uit Oss
is onder de naam
Ghia begonnen
met het organise
ren van busrei
zen voor groepen
motorrijders. „Ik
heb altijd graag
races en rally's in
het buitenland be
zocht. Zo kwam
ik er achter dat