PZC Auto Sambabus Helemaal gek van VW Op zoek naar de ZUIIIIgSte auto van Nederland flHTIOnHLE RUITSCHADE? OPEL RUITEN SERVICE OLDTIMER ZUiniGHEIDSTEST vrijdag 21 april 2006 i AutoTeam OPEL CHEVROLET AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL U KUNT ALTIJD BIJ AUTOTEAM TERECHT wij willen blije klanten in samenwerking met Q AutoTrack.nl Er zijn mensen, die duizenden uren en eu ro's steken in de res tauratie van hun knet terende kleinood. Zo iemand is Ben van de Wijgert, die van een tweetal prachtige VW Sambabussen bijna zijn levenswerk maakt. Door Rien van der Steen Zijn ogen flonkeren. Ben van de Wijgert is trotse bezitter van twee Samba's. De le gendarische Volks wagenbus, maar dan met 21 ruitjes en een vouwdak. De bus was na de oorlog het grote voor beeld voor praktisch alle bestel auto's, zeg maar de bedrijfsgod- fether op wielen. En Van de Wij gert kan er geen genoeg van krijgen. Elk detail kent hij, elk denkbaar boek over 'de bus' heeft hij in huis, over elk onder deeltje kan hij een verhaal ver tellen. Bij Volkswagen begon het 58 jaar geleden allemaal met Type 2 (VW's Type 1 was de Kever, de autowereld was nog overzichte lijk), de spijlbus. De oude Ben Pon had in 1947 op het fabriek sterrein van Volkswagen in Wolfsburg een 'Plattenwagen' zien karren, een heftruckachtig vehilceltje op basis van een Ke ver voor intern transport. 'Dat moet beter kunnen', dacht Pon. Hij krabbelde met een potlood je een tekening van een trans portbusje. Dat werd de basis voor De Bus, die tot 1990 in gro te lijnen als concept onaange roerd zou blijven. Wellicht het meest bewonderde busje aller tijden. Populairste Het aantal uitvoeringen was enorm, maar de populairste werd zonder twijfel de Samba, nu een kostbaar model. De Sam ba werd geproduceerd tussen 1951 en 1967, in twee verschil lende, opvallende kleuren, luxe aluminium zijstrips, vier ruitjes aan weerszijden in het dak en een groot vouwdak. Van de Wij gert kocht er eentje in 1993, een Nederlands exemplaar zelfs, uit 1965. Had toebehoord aan de Tilburgse garagehouder Naaykens. De Heesche oud-plaatwerker en -spuiter had bijna vier jaar lang zijn handen vol aan de restauratie. „Want de Samba was één bonk roest." Hij legde duizenden kilo meters af naar Europese beur zen om onderdelen op de kop te tikken, laste, hanteerde de slijptol en haalde de complete auto minutieus door de molen. Dat betekende - onder andere - een compleet nieuw onderstel, veel nieuw plaatwerk, nieuwe lagers en een nieuwe bodem plaat. Hij correspondeerde met de behulpzame fabriek in Wolfsburg om constructiede tails aan de weet te komen en schreef naar importeur Pon voor hulp. „Zo'n restauratieproject be heerst je leven", weet de 50-jari- ge Van de Wijgert, die al 37 jaar ,zoals hij het zelf uitdrukt, 'in de auto's zit'. Hij runt momen teel een eigen bedrijf als 'deu- kendolcter', want hij maakte zich vijf jaar geleden de tech niek van uitdeuken zonder spui ten ('mobidashi') eigen. Er komt geen autospuiter aan te pas. De techniek wordt ook wel restylen genoemd. Tegelijkertijd is er bij de schade- herstelbedrijven aanzienlijk minder werk, omdat er klaar blijkelijk minder hard gereden wordt, de rotondes veel riskan te situaties ondervangen en de wegen beter worden. Zijn plaatwerkkennis kwam hem goed van pas bij het Sam baproject. „De auto was in ver re staat van ontbinding.Toen ik er vier jaar later mee klaar was, zijn mijn vrouw en ik er mee naar het gouden jubileum van importeur Pon gereden. Ik oogstte veel bewondering. Dui zenden uren heb ik in de auto zitten. De waarde? Ach, met dit soort dingen is dat altijd wat de gek ervoor geeft." Hij monteer de de kilometerteller in de ge restaureerde Samba met een op nul gedraaide stand. Intussen staan er alweer 15.000 km op. Waarom hij juist zo'n oud busje koestert? „Zo'n VW-bus smoelt. Daar kan niks tegenop. Het rij den is natuurlijk hartstikke ris kant, want je hebt niks voor je zitten, laat staan een airbag. Remmen doet hij wel goed. De Samba heeft een 6 volts elektri sche installatie en de verlich ting is ronduit belabberd. Twee gloeiende spijkers geven meer licht." Bumpers De ruim veertig jaar oude Sam babus heeft Amerikaanse bum pers, net als het tweede exem plaar, dat Van de Wijgert intus sen aangeschaft heeft. Een Sam ba uit 1963, afkomstig uit Luilc en zeer lang stilgestaan. De au to is intussen alweer gespoten. Prachtig pastelgroen met een licht blauwgroene bovenkant. De binnenbekleding is in bijpas sende kleuren. De andere, jon gere Samba heeft gewoon grij ze bekleding, want VW vereen voudigde de aankleding later. Aan de achterkant mooi gebo gen ruitjes, die bij de jongere versie ontbreken. Met de op bouw en afwerking is Van de Wijgert nog wel een paar maandjes bezig. De Peilstok '"S De theoretische verkeerskennis van Ne- derlanders is 'schrikbarend slecht'. Maar liefst 86 procent van de deelnemers zou zakken als op dat moment een theorie examen werd afgelegd. Hoe de theoretische kennis van automobilisten weer op te krik ken? Verplichte opfriscursussen, opnieuw theorie-examen doen bij het vernieuwen van het rijbewijs of niet ingrijpen? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Uitvoegen vluchtstrook i Vorige week vroegen we u welke van de nieuwe ideeën van verkeersminister Peijs het best toepasbaar is tegen files. Een derde van alle stemmers meent dat de vlucht strook als uitvoegstrook gebruiken de ul tieme methode is. Maar ook blikschade af handelen op een parkeerplaats in plaats van op de vluchtstrook haalt veel stemmen. Lan gere invoegstroken voor vrachtwagens is het minst populair. O Vluchtstrook als uitvoegstrook gebruiken Blikschade afhandelen op parkeerplaats O Verplaatsbare middenberm .Jj Bruggen niet meer openen tijdens spits Bij ongelukken zwaailichten uitzetten 0 Langere invoegstroken voor vrachtwagens O Alex Roedoe van adviesbureau Mobycon: „Het zijn alle uitstekende maatregelen waarvan een deel zelfs al wordt toegepast, zoals het gebruik van vlucht stroken als spits- of uitvoegstrook. Lastiger is het tegengaan van 'ramptoerisme', waarbij automobilisten uitgebreid en vaak met lage snelheid botsingen of de nasipep van ongevallen bekijken. Gevolg is dat er op de rem wordt getrapt en er files ontstaan of meer ongeval len plaatsvinden. Die afkeurenswaardige sensatiezucht moet ook via gedragscampagnes worden aangepakt." Zoeken naar auto Wie parkeert bij Schip hol dient goecl te ont houden waar de auto staat, anders kan de zoektocht wel eens een hopeloze missie worden. Schmit Parkeersys temen heeft daar wat op be dacht. Het bedrijf uit Zoeter- meer doet momenteel een proef op een Amerikaanse luchthaven met een serviceauto die langs alle geparkeer de auto's rijdt. Daarbij scant het voertuig zowel parkeer vakken als kentekens. Die gegevens worden gekoppeld aan de informatie die is verkregen bij het betreden van het parkeerterrein. Klanten die vervolgens bij de par keerautomaat betalen, krijgen op hun kwitantie de exac te locatie te zien waar hun auto geparkeerd staat. Schmit is op het moment in overleg met luchthaven Schiphol om het nieuwe parkeersysteem ook daar toe te passen. Meer info: www.schmit.nl Motorrijders met de bus De benzineprijzen stij gen en stijgen. Zuini ge auto's verkopen steeds beter. Maar hoe zuinig rijdt uw auto? Doe gratis mee aan de eerste Nationa le Zuinigheidstest op 17 juni. öoor Corno van den Berg reclames roepen: 'deze rijdt 1 op zoveel en is superzuinig'. Maar wat verbruikt een auto werkelijk? Een antwoord op de- at vraag zou wellicht TNO Auto motive in Delft kunnen geven. Onderzoeker Salem Mourad: „We kunnen de auto op een rol- lenbank zetten in een gecondi tioneerde ruimte en vervolgens met een door de EU voorge schreven standaardmethode het verbruik en de uitstoot me ten. Dat verbruik wordt inderdaad vaak gecommuniceerd. Maar wat zegt de standaardtest over de Nederlandse verkeerssitua tie? En over het rijgedrag van Nederlanders? Daarom is het veel interessanter deze invloe den mee te laten tellen." Volgens Mourad wordt het hoog tijd om de automobilist 'bij te praten' over zuinigheid. Zeker nu in showrooms steeds meer wordt gelet op de energie labels. Die wel een indicatie ge ven, maar ook veel niet vertel len. „Een auto met B-label kan zuiniger rijden dan een auto met A-label. Auto's reageren ver schillend op hoe iemand rijdt. Daarnaast is het rijgedrag van groot belang. Maar daar wordt weinig over gesproken." Juist deze aspecten worden meegenomen in de Nationale Zuinigheidstest. Het is het eer ste initiatief in Nederland waar bij diverse automodellen naast elkaar worden gezet om hun brandstofverbruik te vergelij ken. Zaterdag 17 juni 2006 rij den de deelnemers vierhonderd kilometer in een typische ne- deriandse verlceersituatie. Met een gedeelte stadsverkeer, een gedeelte plattelandsverkeer en een gedeelte snelwegen. Dat ge beurt via een vastgestelde route via een routeboelc, waarbij ook bijvoorbeeld de snelheid staat aangegeven. Deelnemende auto's moeten energielabel A of B hebben. Daarnaast mogen ze niet ouder TNO in Delft doet onder meer on derzoek naar roetuitstoot van dieselauto's. dan twee jaar zijn. Veel goedlo pende modellen zijn zuinig. Denk aan Toyota Prius, Dai hatsu Cuore, Peugeot 307, Volkswagen Golf en Fiat Punto. Maar ook modellen die je er misschien niet zou verwachten. Denk aan Audi A6, Citroën C5 en Chrysler Voyager. Let wel: bij veel modellen voldoen niet alle uitvoeringen aan het ener gielabel. TNO Automotive con troleert de auto's op allerlei on derdelen die van invloed kun nen zijn op het verbruik, zoals bijvoorbeeld de bandenspan ning. TNO tankt voor en na de rit de auto's onder gelijke tem peraturen af om het brandstof verbruik te meten. Deze gegevens, in combinatie met het verbruik en de tijd ge durende de rit, geeft een uit komst voor het team. TNO re kent de uitslag via een interna tionaal geaccepteerde formule om zodat een vergelijk tussen de diverse brandstofsoorten en hybride-uitvoeringen mogelijk is. Kijk op de website van de krant on der de rubriek Auto of uw auto aan merking komt voor de Nationale Zuinigheidstest en geefu gratis op. Jeep Patriot In New York heeft Jeep de productieversie van de Pa triot onthuld. Deze tweede compacte Jeep na de Com pass komt in 2007 in Nederland op de marlet. De vijf- deurs Patriot heeft vierwielaandrijving en er is een uit voering met reductiebak. Hij is maar 4,41 m. Lang en voor Nederland komt hij met een viercilinder 2.4 benzi nemotor met 172 pk met handbak of cvt-automaat of 2.0 turbodiesel met 140 pk. Foto Mare Bolsius Ben van de Wijgert voor zijn Samba troetelb'üssen. Links de oudste, straks zonder twijfel de mooiste. De veelzijdigheid van de VW-bus als cultcar is legendarisch. Ze zijn gebruikt als brandweerauto, groentewagen, kampeerbus, zieker Geert de Bekker is wild van motorrij den en organiseert o.a. busreizen met de rijders. veel motorrijders dat soort evene menten graag be zoeken, maar lang niet altijd met de motor. Eenvoudig, omdat dat extra vermoeiend kan zijn en er steevast in je achter hoofd meespeelt datje weer achter het stuur moet. Van een touringcarbedrijf huur ik nu met regelmaat een gro te, luxe bus. waarmee we een aantal dagen op stap kun nen. Ik richt me voornamelijk op de zakelijke markt, maar ook op clubs, verenigingen, organisaties en teams. Dat gebeurt op basis van compleet verzorgde luxe bus reizen." Ghia staat voor Geert Handelt In Alles. .Informatie: www.ghia.nl Geert de Bek ker uit Oss is onder de naam Ghia begonnen met het organise ren van busrei zen voor groepen motorrijders. „Ik heb altijd graag races en rally's in het buitenland be zocht. Zo kwam ik er achter dat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23