PPalazzoli isè mEE Zwanger? Gefeliciteerd! Zeeland Kansen en bedreigingen van WMO "Ik doe het, u ook?" balans Service Apotheek De Singel Singel 9 4382 LL VL1SSINGEN Tel. (0118) 41 27 30 De Service Apotheek Risicotest! Bloeddruk, cholesterol, suikerwaarden, bodymass-index, taille-heup ratio, lifestylegegevens, familiehistorie. www.serviceapotheek.nl huis steunpunt voor mensen met kanker en hun naasten - informatie, lezingen - persoonlijk gesprek - lotgenotenbijeenkomsten - creatieve activiteiten - yoga - sacrale dans - rouwbegeleiding in een groep of individueel Er zijn vestigingen in Vlissingen, Goes, Hulst en Terneuzen. Centraal administratieadres Oranjeplein 41, 4388 AG Oost-Souburg. Tel. 0118-413932, e-mail palazzoli@zeelandnet.nl, website www.stichtingpalazzoli.nl Ons zoontje blijkt gehandicapt te zijn. We zijn erg geschrokken. Wat gaat dat betekenen voor ons gezin? Ons huis moet aangepast worden aan de handicap van ons kind. Krijgen we deze aanpassingen vergoed? Ik woon nu nog thuis bij mijn ouders. Kan ik met mijn handicap zelfstandig gaan wonen? Door een auto-ongeluk ben ik arbeidsongeschikt geworden. Hoe moet ik nu verder met mijn leven? Ik wil graag gaan sporten. Zijn er in mijn woonplaats clubs of verenigingen voor mensen met een beperking? Ik durf vaak niet te zeggen wat ik wil. Is een cursus 'Opkomen voor jezelf' iets voor mij? Mijn vriendin en ik zijn gehandicapt en wonen samen. We hebben vaak ruzie. Kan iemand ons helpen? Ik wil in beroep gaan tegen een afgewezen bezwaarschrift, maar zie erg op tegen alle formaliteiten en de hoorzitting. Kan ik Ef KiiAAMZORG TJ^J 1NTADM1 NI STOOTJE X>a> Schrijf je in voor kraamzorg via: Tel: 0113 - 22 40 40 of E-mail: info@spkez.nl www.kraamzorgzeeland.nl Ondersteuning bij Leven met een beperking Wat doet MEE en voor wie MEE Zeeland is er voor iedereen met een beperking. Voor jong en oud. Voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, maar ook voor ouders of verzorgers. Verder kunnen mensen met een chronische ziekte, met autisme, met een visuele of auditieve beperking bij MEE terecht. MEE informeert, adviseert, biedt cursussen en onder steunt. MEE is dichtbij MEE Zeeland heeft kantoren in Middelburg, Terneuzen en Goes. Medewerkers komen - als u wilt - aan huis, in heel Zeeland. De dien sten van MEE zijn gratis. Kom langs of bel ons. Wij staan u graag te woord. Meer weten over MEE Zeeland? Vraag dan de gratis brochure 'Over MEE'. Schrijf, bel of e-mail naar MEE, Postbus 174, 4330 AD Middelburg. Tijdens kantooruren: telefoon 0118 - 61 50 51. E-mail: meezeelandOmeezeeland.nl MEE Zeeland regio Walcheren gemeenten Veere, Vlissingen en Middelburg Singelstraat 9 I Middelburg I telefoon 0118 - 61 50 51 MEE Zeeland regio Zeeuwsch-Vlaanderen gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis Axelsestraat 202 I Terneuzen I telefoon 0115 - 67 53 00 MEE Zeeland regio Oosterschelde gemeenten Goes, Kapelle, Borsele, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland en Tholen Stationspark 29G I Goes I telefoon 0113 - 22 50 00 irbij geholpen worden? www.nmeezeeland.nl Wij ZOT? a/lëvo Heeft u thuis zorg of diensten nodig? Aan de mensen van Allévo kunt u dit met een gerust hart toevertrouwen. Zij zijn er voor. vakkundig en gedreven. Wilt u meer weten over Allévo of heeft u vragen over onze zorg- en dienstverlening, belt u dan onze zorgcentrale: 0113 - 24 91 11 Allévo is adicf op Si houwen-Duiveland, Noord- cn Zuid-Beveiand. Tholen en Si. Philipsland Postbus 79, 4460 AB Goes E-mail info@allevo.nl Donderdag 20 april 2006 Er is al langere tijd veel te doen over de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning, kortweg de WMO. Er gaat dan ook heel wat veranderen. Voor de burger, voor de gemeenten. Welke gevolgen de wet precies heeft weet niemand. Eén ding lijkt zeker: in de praktijk zal er vaker een beroep worden gedaan op mantelzorg en vrijwilligerswerk. In januari 2007 treedt er een nieuwe wet in werking, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De bedoeling van de WMO is dat mensen zo veel moge lijk voor zichzelf en elkaar zorgen. Zodat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig kan leven en kan deelnemen aan de samenleving. Op dit moment kijken mensen soms iets te snel naar de overheid, vindt het kabinet, dat in het kader van de WMO dan ook spreekt van 'niet leunen maar steunen'. Burgers moeten, als zij behoefte hebben aan die zorg, eerst hun netwerk aanspreken en omgekeerd hebben burgers een ver antwoordelijkheid voor hun kwetsbare medeburgers. In de praktijk zal er vaker een beroep worden gedaan op mantelzorg en vrijwilligerswerk. En als het iemand dan niet lukt om zelf steun te regelen, kunnen ze bij de gemeente terecht. Elke gemeente mag zelf bepalen hoe die hulp te geven. De gemeente heeft immers beter zicht op de plaatselijke situatie dan de rijksoverheid. Zij wordt dan ook verantwoordelijk voor de nieuwe wet. De gemeente moet er in ieder geval wel voor zorgen dat ieder burger volwaardig kan deelnemen aan de maat schappij. De Welzijnswet, de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) en de huishoudelijke verzor ging uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) gaan in de WMO op. Wat de gevolgen van de WMO zullen zijn voor de burger, weet vooralsnog niemand zeker.'Er komen onvermijdelijk verschillen tussen gemeenten', meent directeur Rob Prins van de thuiszorgorganisatie DAT in Roosendaal. En Eveline van Eek, beleidsadviseur van GGD West-Brabant, zegt: 'Hoe het zich gaat ontwikkelen is moeilijk te zeg gen. Het hangt er ook erg vanaf hoe de burger zich gaat opstellen.' De WMO geeft kansen en bedreigin gen, aldus van Eek. Onduidelijkheid Prins: 'Het is natuurlijk allemaal nog koffiedik kijken. Het uitgangspunt van de WMO is prima: dat de bur ger zelf een verantwoordelijkheid heeft, dat de gemeente voor zijn eigen burgers gaat zorgen. Maar wat er mis mee is, is de onduidelijkheid. Wat gaat die wet opleveren? Niemand weet dat.' Nel de Ruiter van DAT thuiszorg vult hem aan: 'Wat we wel weten is dat de uniformiteit in thuiszorg verdwijnt. Wij werken als thuiszorgorganisatie met 11 gemeenten. Daar moe ten we straks allemaal mee gaan onderhandelen. Voor de ene gemeente is huishoudelijke zorg iets anders dan voor de andere. Er gaat waarschijnlijk een grote verscheidenheid in zorg ontstaan. Dat klopt in mijn ogen niet.' Maar volgens het kabinet kunnen juist die verschillen gemeenten scherp houden. Als duidelijk is dat een buurgemeente betere voorzieningen biedt, kan iemand met dat gegeven naar zijn eigen gemeen tebestuur stappen en om verbetering vragen, aldus Eveline van Eek, beleidsadviseur GGD West-Brabant. Niet dat Prins somber gestemd is. 'Gemeenten zijn zeer gewillig. Die doen hun best om iets van die WMO te maken voor hun burgers. Zij roeien ook met de riemen die ze hebben. Dat geluid laat ook Eveline van Eek horen. Zij is beleidsadviseur bij de GGD West-Brabant. 'We mer ken dat gemeenten heel serieus bezig zijn. Ze denken na over hoe ze de burger zo goed mogelijk kunnen bedienen.' Hoe, dat verschilt per gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de WMO benadrukt ze. De GGD is louter ondersteu nend. In dat licht heeft Van Eek de mogelijke gevol gen van de WMO voor de gemeenten en de burger in kaart gebracht. Aan de hand van vier scenario's schet ste de GGD vier toekomstbeelden hoe de wereld er onder die WMO uit kan zien. De scenario's zijn tot stand gekomen op basis van vijf factoren die het meest onzeker zijn voor gemeenten: landelijke poli tiek en wetgeving, financiën, burgers, aanbod en vraag. De scenario's schetsen een wereld die gemeenten in 2012 zouden kunnen ervaren. Met deze scenario's in het achterhoofd kunnen gemeenten op bepaalde punten alvast actie ondernemen. Van Eek: 'Gaat die burger die ntwoordelijkheid nemen woordelijkheid afschuiven en gaat ie z'n recht op zorg opeisen? En hoeveel beleidsvrijheid krijgt de gemeente uiteindelijk? Na het laatste Kamerdebat is die vrijheid al voor een deel weer ingeperkt.' Verschillende scenario's Die verschillende scenario's geven de kansen en de bedreigingen weer, aldus Van Eek. Met die scenario's is de GGD West-Brabant naar haar gemeenten gestapt. Van Eek: 'En toen stelden we telkens de vraag: "Stel dat de wereld er over vijf of tien jaar zo uit zal zien, wat kunnen we als gemeente dan nu doen om daarop voorbereid te zijn?" Wat opviel is dat elke gemeente hoe dan ook veel kansen ziet in het onder steunen en stimuleren van mantelzorg en vrijwilligers werk. En ze zijn er van doordrongen dat een goede overlegstructuur met burgers een vereiste is voor het slagen van die WMO, als ook van de noodzaak dat er een vangnet nodig is voor de zwakste en vaak niet zo mondige groepen in de samenleving. Er liggen, weet ze na met gemeenten gewerkt te hebben aan die sce nario's, voldoende kansen om tot meer samenhang in de ondersteuning voor de burger te komen. Gemeenten zijn daar ook toe bereid, zegt ze. 'Maar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 66