PPalazzoli
isè
mEE
Zwanger?
Gefeliciteerd!
Zeeland
Kansen en bedreigingen van WMO
"Ik doe het,
u ook?"
balans
Service Apotheek De Singel
Singel 9
4382 LL VL1SSINGEN
Tel. (0118) 41 27 30
De Service Apotheek Risicotest!
Bloeddruk, cholesterol, suikerwaarden, bodymass-index,
taille-heup ratio, lifestylegegevens, familiehistorie.
www.serviceapotheek.nl
huis
steunpunt voor mensen met kanker en hun naasten
- informatie, lezingen
- persoonlijk gesprek
- lotgenotenbijeenkomsten
- creatieve activiteiten
- yoga
- sacrale dans
- rouwbegeleiding in een groep of individueel
Er zijn vestigingen in Vlissingen, Goes, Hulst en Terneuzen.
Centraal administratieadres Oranjeplein 41, 4388 AG Oost-Souburg.
Tel. 0118-413932, e-mail palazzoli@zeelandnet.nl,
website www.stichtingpalazzoli.nl
Ons zoontje blijkt gehandicapt te zijn. We zijn erg geschrokken. Wat gaat dat betekenen voor ons
gezin? Ons huis moet aangepast worden aan de handicap van ons kind. Krijgen we deze
aanpassingen vergoed? Ik woon nu nog thuis bij mijn ouders. Kan ik met mijn handicap
zelfstandig gaan wonen? Door een auto-ongeluk ben ik arbeidsongeschikt geworden. Hoe
moet ik nu verder met mijn leven? Ik wil graag gaan sporten. Zijn er in mijn woonplaats
clubs of verenigingen voor mensen met een beperking? Ik durf vaak niet te zeggen wat ik
wil. Is een cursus 'Opkomen voor jezelf' iets voor mij? Mijn vriendin en ik zijn gehandicapt en
wonen samen. We hebben vaak ruzie. Kan iemand ons helpen? Ik wil in beroep gaan tegen
een afgewezen bezwaarschrift, maar zie erg op tegen alle formaliteiten en de hoorzitting. Kan ik
Ef
KiiAAMZORG TJ^J 1NTADM1 NI STOOTJE
X>a>
Schrijf je in voor kraamzorg via:
Tel: 0113 - 22 40 40 of E-mail: info@spkez.nl
www.kraamzorgzeeland.nl
Ondersteuning bij Leven met een beperking
Wat doet MEE en voor wie
MEE Zeeland is er voor iedereen met een beperking. Voor jong en
oud. Voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking,
maar ook voor ouders of verzorgers. Verder kunnen mensen met een
chronische ziekte, met autisme, met een visuele of auditieve beperking
bij MEE terecht. MEE informeert, adviseert, biedt cursussen en onder
steunt.
MEE is dichtbij
MEE Zeeland heeft kantoren in Middelburg, Terneuzen en Goes.
Medewerkers komen - als u wilt - aan huis, in heel Zeeland. De dien
sten van MEE zijn gratis. Kom langs of bel ons. Wij staan u graag te
woord.
Meer weten over MEE Zeeland?
Vraag dan de gratis brochure 'Over MEE'. Schrijf, bel of e-mail naar
MEE, Postbus 174, 4330 AD Middelburg. Tijdens kantooruren: telefoon
0118 - 61 50 51. E-mail: meezeelandOmeezeeland.nl
MEE Zeeland regio Walcheren
gemeenten Veere, Vlissingen en Middelburg
Singelstraat 9 I Middelburg I telefoon 0118 - 61 50 51
MEE Zeeland regio Zeeuwsch-Vlaanderen
gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis
Axelsestraat 202 I Terneuzen I telefoon 0115 - 67 53 00
MEE Zeeland regio Oosterschelde
gemeenten Goes, Kapelle, Borsele, Noord-Beveland, Reimerswaal,
Schouwen-Duiveland en Tholen
Stationspark 29G I Goes I telefoon 0113 - 22 50 00
irbij geholpen worden?
www.nmeezeeland.nl
Wij ZOT?
a/lëvo
Heeft u thuis zorg of diensten nodig? Aan de mensen van Allévo
kunt u dit met een gerust hart toevertrouwen. Zij zijn er voor.
vakkundig en gedreven.
Wilt u meer weten over Allévo of heeft u vragen over onze zorg- en dienstverlening,
belt u dan onze zorgcentrale: 0113 - 24 91 11
Allévo is adicf op Si houwen-Duiveland, Noord- cn Zuid-Beveiand. Tholen en Si. Philipsland
Postbus 79, 4460 AB Goes E-mail info@allevo.nl
Donderdag 20 april 2006
Er is al langere tijd veel te
doen over de nieuwe Wet
Maatschappelijke
Ondersteuning, kortweg de
WMO. Er gaat dan ook heel wat
veranderen. Voor de burger,
voor de gemeenten.
Welke gevolgen de wet precies heeft weet
niemand. Eén ding lijkt zeker: in de praktijk
zal er vaker een beroep worden gedaan op
mantelzorg en vrijwilligerswerk.
In januari 2007 treedt er een nieuwe wet in werking,
de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De
bedoeling van de WMO is dat mensen zo veel moge
lijk voor zichzelf en elkaar zorgen. Zodat iedereen zo
lang mogelijk zelfstandig kan leven en kan deelnemen
aan de samenleving. Op dit moment kijken mensen
soms iets te snel naar de overheid, vindt het kabinet,
dat in het kader van de WMO dan ook spreekt van
'niet leunen maar steunen'. Burgers moeten, als zij
behoefte hebben aan die zorg, eerst hun netwerk
aanspreken en omgekeerd hebben burgers een ver
antwoordelijkheid voor hun kwetsbare medeburgers.
In de praktijk zal er vaker een beroep worden gedaan
op mantelzorg en vrijwilligerswerk. En als het iemand
dan niet lukt om zelf steun te regelen, kunnen ze bij
de gemeente terecht.
Elke gemeente mag zelf bepalen hoe die hulp te
geven. De gemeente heeft immers beter zicht op de
plaatselijke situatie dan de rijksoverheid. Zij wordt dan
ook verantwoordelijk voor de nieuwe wet. De
gemeente moet er in ieder geval wel voor zorgen dat
ieder burger volwaardig kan deelnemen aan de maat
schappij. De Welzijnswet, de Wet Voorzieningen
Gehandicapten (WVG) en de huishoudelijke verzor
ging uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
(AWBZ) gaan in de WMO op. Wat de gevolgen van de
WMO zullen zijn voor de burger, weet vooralsnog
niemand zeker.'Er komen onvermijdelijk verschillen
tussen gemeenten', meent directeur Rob Prins van de
thuiszorgorganisatie DAT in Roosendaal. En Eveline
van Eek, beleidsadviseur van GGD West-Brabant,
zegt: 'Hoe het zich gaat ontwikkelen is moeilijk te zeg
gen. Het hangt er ook erg vanaf hoe de burger zich
gaat opstellen.' De WMO geeft kansen en bedreigin
gen, aldus van Eek.
Onduidelijkheid
Prins: 'Het is natuurlijk allemaal nog koffiedik kijken.
Het uitgangspunt van de WMO is prima: dat de bur
ger zelf een verantwoordelijkheid heeft, dat de
gemeente voor zijn eigen burgers gaat zorgen. Maar
wat er mis mee is, is de onduidelijkheid. Wat gaat die
wet opleveren? Niemand weet dat.' Nel de Ruiter van
DAT thuiszorg vult hem aan: 'Wat we wel weten is dat
de uniformiteit in thuiszorg verdwijnt. Wij werken als
thuiszorgorganisatie met 11 gemeenten. Daar moe
ten we straks allemaal mee gaan onderhandelen. Voor
de ene gemeente is huishoudelijke zorg iets anders
dan voor de andere. Er gaat waarschijnlijk een grote
verscheidenheid in zorg ontstaan. Dat klopt in mijn
ogen niet.' Maar volgens het kabinet kunnen juist die
verschillen gemeenten scherp houden. Als duidelijk is
dat een buurgemeente betere voorzieningen biedt,
kan iemand met dat gegeven naar zijn eigen gemeen
tebestuur stappen en om verbetering vragen, aldus
Eveline van Eek, beleidsadviseur GGD West-Brabant.
Niet dat Prins somber gestemd is. 'Gemeenten zijn
zeer gewillig. Die doen hun best om iets van die
WMO te maken voor hun burgers. Zij roeien ook met
de riemen die ze hebben.
Dat geluid laat ook Eveline van Eek horen. Zij is
beleidsadviseur bij de GGD West-Brabant. 'We mer
ken dat gemeenten heel serieus bezig zijn. Ze denken
na over hoe ze de burger zo goed mogelijk kunnen
bedienen.' Hoe, dat verschilt per gemeente. De
gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van
de WMO benadrukt ze. De GGD is louter ondersteu
nend. In dat licht heeft Van Eek de mogelijke gevol
gen van de WMO voor de gemeenten en de burger in
kaart gebracht. Aan de hand van vier scenario's schet
ste de GGD vier toekomstbeelden hoe de wereld er
onder die WMO uit kan zien. De scenario's zijn tot
stand gekomen op basis van vijf factoren die het
meest onzeker zijn voor gemeenten: landelijke poli
tiek en wetgeving, financiën, burgers, aanbod en
vraag. De scenario's schetsen een wereld die
gemeenten in 2012 zouden kunnen ervaren. Met deze
scenario's in het achterhoofd kunnen gemeenten op
bepaalde punten alvast actie ondernemen. Van Eek:
'Gaat die burger die
ntwoordelijkheid nemen
woordelijkheid afschuiven en gaat ie z'n recht op zorg
opeisen? En hoeveel beleidsvrijheid krijgt de
gemeente uiteindelijk? Na het laatste Kamerdebat is
die vrijheid al voor een deel weer ingeperkt.'
Verschillende scenario's
Die verschillende scenario's geven de kansen en de
bedreigingen weer, aldus Van Eek. Met die scenario's
is de GGD West-Brabant naar haar gemeenten
gestapt. Van Eek: 'En toen stelden we telkens de
vraag: "Stel dat de wereld er over vijf of tien jaar zo
uit zal zien, wat kunnen we als gemeente dan nu doen
om daarop voorbereid te zijn?" Wat opviel is dat elke
gemeente hoe dan ook veel kansen ziet in het onder
steunen en stimuleren van mantelzorg en vrijwilligers
werk. En ze zijn er van doordrongen dat een goede
overlegstructuur met burgers een vereiste is voor het
slagen van die WMO, als ook van de noodzaak dat er
een vangnet nodig is voor de zwakste en vaak niet zo
mondige groepen in de samenleving. Er liggen, weet
ze na met gemeenten gewerkt te hebben aan die sce
nario's, voldoende kansen om tot meer samenhang in
de ondersteuning voor de burger te komen.
Gemeenten zijn daar ook toe bereid, zegt ze. 'Maar