Studie naar vuile grond in Hulst
Van Steenbergenlaan niet veiliger
PZC
Oostburgse wint bibliotheekprijs
Van Gelder: Politici moeten zich Politierechter
niet verschuilen achter Europa
kraakt onderzoek
1
Snel rondweg om
Aardenburg nodig
Belangstelling van
bedrijfsleven voor
Zeeland blijft stijgen
zl4
Te weinig aandacht voor vergrijzing
In totaal 1350 locaties in gemeente mogelijk verontreinigd
Herstel forten
bij Axel stuit
op bezwaren
- - G I
Bon in Frankrijk brengt
raadslid op lucratief idee
woensdag 19 april 2006
door Jean-Lou de Gucht
TERNEUZEN - Overheid, be
drijfsleven en ondernemingsra
den zijn niet goed voorbereid op
de vergrijzing van het perso
neelsbestand. Dat zei voorzitter
Ron Ladage van stichting RO-
VOR Regionaal Overleg voor
Vertegenwoordigers Onderne-
mings Raden) tijdens de jaarlijk
se netwerkdag in Terneuzen.
Bij het ROVOR-platform zijn
achttien bedrijven uit de petro
chemie en aanverwante zware
industrie in het Rijn-Scheldege-
bied aangesloten. In de petroche
mie stroomt de komende vijf
jaar veertig procent van het per
soneel uit. Door pensionering
moeten bij bedrijven als Dow
honderden mensen door jonge
ren vervangen worden. Ladage:
„En nu begint de discussie over
hoe dat allemaal opgevangen
moet worden pas op gang te ko
men." Vooral Zeeland krijgt de
komende jaren te maken met
een gigantisch probleem. Zee
land vergrijst en jongeren verla
ten de provincie voor een toe
komst elders (ontgroening).
Waar Zeeland soms achterloopt
op landelijke ontwikkelingen is
dat nu niet het geval. Zeeland
wordt eerder geconfronteerd
met vergrijzing en ontgroening.
Over een paar jaar is het zover.
Werkgevers kunnen hun vacatu
res niet meer invullen. Ladage:
„Bedrijven hadden moeten in
vesteren in hun werknemers."
Maar hij steekt ook de hand in
eigen boezem. „Ook de onderne
mingsraden hebben hier steken
laten vallen. Zij durven niet te
zeggen dat mensen langer moe
ten blijven werken. Dat is na
tuurlijk geen prettige bood
schap." De campagne De Grijs
groene Motor maakt mensen er
op attent dat zij in de toekomst
langer moeten doorwerken.
Voorzitter J. Boogerd-Quaak
van de stuurgroep Ouderen en
Arbeid Zeeland: „Ik weet wel
dat veel mensen de vut als een
recht beschouwen, maar dat is
echt achterhaald. Ik raad de on
dernemingsraden aan hierover
een standpunt in te nemen."
Voorzitter Mei Li Vos van het Al
ternatief Voor Vakbond (AW)
stelde voor de AOW-leeftijd te
koppelen aan de huidige levens
verwachting. Die suggestie
werd. evenmin als haar stelling
dat werknemers die meer dan
50.000 euro verdienen geen vast
contract meer mogen hebben,
niet in dank afgenomen.
door Harold de Puysseleijr
HULST - De gemeente Hulst
moet voor niet minder dan 1350
locaties op haar grondgebied on
derzoek laten doen naar mogelij
ke bodemverontreiniging. Af
hankelijk van de resultaten zal
mogelijk een vervolg nodig zijn
in de vorm van nader onderzoek
en eventuele bodemsanering.
De gemeente heeft tot 2030 de
tijd om alle bodemvervuilingen
in beeld te brengen of te sane
ren. Voor dit jaar zijn al 150 zo
genaamde 'historische onderzoe
ken' gepland. Die oriënterende
toetsen wil de gemeente uitbeste-
den aan een extern bureau, zo
dat de eigen afdeling Milieu niet
met alle werk wordt belast. De
kosten daarvan bedragen vol
gens wethouder Clen de Kraker
(Milieu) vijftien- tot twintigdui
zend euro.
De cijfers over de mogelijk ver
vuilde locaties worden genoemd
in het Milieu Uitvoeringspro-
gramma 2006, dat aan de orde
komt in de vergaderingen van
de gemeenteraad.
Inventarisatie
Uit de inventarisatie in het ka
der van het landelijke project
'Landsdekkend beeld' blijkt dat
er voor zo'n 750 potentieel ver
vuilde locaties in de gemeente
Hulst in ieder geval een zoge
naamd historisch onderzoek no
dig is. Uit het milieuprogramma
blijkt verder, dat de gemeente
voor de periode tot en met 2010
zo'n 325.000 euro subsidie krijgt
voor de uitvoering van bodemsa-
door Eugène Verstraeten
AXEL - De reconstructie van
het voormalige fort Sint Joseph
ten zuiden van Axel stuit op be
zwaren bij de pachter van de
aangrenzende dijk. De dienst
Landelijk Gebied (DLG) wil bo
men neerzetten op de dijk.
De pachter, die een officieel
pachtcontract op zak heeft,
vraagt zich af of dat zomaar
kan. „Wij scharen hier jongvee
in. Volgens de plannen loopt het
fiets-voetpad over de dijk, wat
voor ons inhoudt dat we op
nieuw zullen moeten afrasteren,
problemen krijgen met de water
voorziening voor de dieren, enzo
voort", betoogt de pachter in
een bezwaarschrift aan de pro
vincie.
Door de aanplant van de bomen
vreest hij ook voor meer scha
duw op zijn weiland 'en dus min
der groei van gewassen en min
der opbrengsten, dus inkomsten
derving'.
Verder vraagt de pachter zich af
wie het geheel gaat onderhou
den. „Zou het niet zo zijn dat er
na twee jaar allerlei soorten on
kruid staan, zoals akkerdistels,
brandnetels, enzovoort? Dit
waait op onze percelen, zodat
wij ook meer onkruid op onze
percelen krijgen. Wat te denken
van mensen die er hun honden
uit laten en bovendien troep op
onze percelen achterlaten?",
voorspelt de pachter nog. Ten
slotte wil hij graag weten waar
de initiatiefnemers een parkeer
plaats voor auto's willen realise
ren.
De pachter had ook graag ge
zien dat hij meer persoonlijk bij
de plannen betrokken was ge
weest, 'mede doordat wij de dijk
pachten, aan de ander kant ook
tegen het fort aangrenzen en
eventueel nog een ander plan
hebben'.
De reconstructies van het fort
Sint Joseph aan de Uilendreef
en het naburige fort Sint Livi-
nus aan de Reigerij dreef vormen
een onderdeel van het grensover
schrijdende Euregioproject
Staats-Spaanse Linies in de
Tachtigjarig Oorlog. Van beide
forten zijn enkel nog restanten
van de gracht waarneembaar en
een verhoging op de plaats van
het middenplein.
Om dit cultuurhistorisch erf
goed 'beleefbaar' te maken, wor
den de grachten van de beide
forten opnieuw gegraven.
neringen. Dat is volgens De Kra
ker overigens niet het totale be
drag dat de gemeente in het ka
der van het Investeringsbudget
Stedelijke Vernieuwing tot haar
beschikking heeft. Het totaalbe
drag in die pot is 1,3 miljoen eu
ro.
Het enige project dat dit jaar
voor uitvoering op de rol staat,
is de schoonmaak van het ter
rein van de voormalige gasfa
briek op de plaats waar tot vo
rig jaar activiteitencentrum Het
Houtenkwartier in de binnen
stad van Hulst stond. Hoeveel
die sanering gaat kosten, is vol
gens de wethouder nog niet be
kend. „Maar we willen daarover
in ieder geval voor de zomer met
een voorstel naar de gemeente
raad komen."
Verder zijn bodemonderzoeken
gepland aan de Dorpsstraat 2 in
Graauw, op de hoek van de IJze-
renhandstraat en de Zoute-
straat in Hulst, en diverse loca
ties in het stadsvernieuwings
project De Nieuwe Bierkaai in
de Bierkaaistraat en omgeving,
eveneens in Hulst. Daarnaast
staat ook de voorbereiding van
de bodemsanering op de locatie
Hulsterweg/Hof te Zandeplein
18 in Kloosterzande dit jaar ge
pland. Het gemeentelijk milieu
programma komt dinsdag 25
april aan de orde in de vergade
ring van de adviescommissie
Ruimte. De commissie komt van
af 19.30 uur bijeen in de raad
zaal van het stadhuis in Hulst.
De definitieve besluitvorming
vindt plaats in de raadsvergade
ring van 11 mei.
OOSTBURG - Hoe dik is onze atmosfeer, waar is het
stripmuseum en hoeveel botten heeft een mens? De
vragen van de landelijke zesdaagse wedstrijd van
www.schoolbieb.nl waren heel divers.
Een van de dagwinnaars van de quiz was Wendy van
de Velde uit Oostburg. In bijzijn van al haar klasgeno
ten van de brugklas van het VWO ontving ze dinsdag
middag in de mediatheek van het Zwin College in
Oostburg uit handen van Lineke Quaak van de biblio
theek Oostburg een i-pod en een zak snoep. Wendy
zelf was nog het meest verbaasd: „Het was niet zo
moeilijk, je kon alles gewoon opzoeken."
Juist dit opzoeken moeten de leerlingen met hulp van
deze website Ieren. „De schoolmediathecaris, Bianca
Pauwels, is een van de redactieleden van de site", ver
telde Quaak. „Zij zorgt er mede voor dat de gegevens
niet alleen juist en veilig zijn, maar ook afgestemd op
het niveau van de leerlingen. Bij de brugklassers wor
den er minder moeilijke woorden gebruikt dan bij de
leerlingen uit de zesde klassen.
Deze site is een nieuwe manier om via internet de goe
de informatie te zoeken, geheel afgestemd op het ni
veau van de leerlingen."
foto Peter Nicolai
door René van Stee
TERNEUZEN - De bewoners
van de Van Steenbergenlaan in
Terneuzen zijn tevreden dat het
wegdek in hun straat wordt ver
beterd, waardoor de geluidsover
last van het voorbijrijdende ver
keer aanzienlijk vermindert.
Een grote meerderheid vindt
echter dat de voorgestelde maat
regelen niet bijdragen aan een
grotere verkeersveiligheid, al ja
renlang een vurige wens van de
bewoners.
„Ik mis in alle voorstellen het
veiligheidsaspect. In de nieuwe
situatie zal nog steeds veel te
hard gereden worden", aldus
een van de aanwezigen gister
avond op een voorlichtings
avond over de herinrichting van
de straat. Hij pleitte voor een
maximumsnelheid van dertig ki
lometer per uur.
Die lagere snelheid zit er vol
gens verkeersdeskundige J. d'
Haens van de gemeente Terneu
zen echter niet in, omdat de Van
Steenbergenlaan een wijkont-
sluitingsfunctie heeft en ook als
doorgaande weg wordt ge
bruikt. Hij verwacht dat de snel
heid wordt geremd door ge
mengd verkeer (fietsers en au-
to's)te handhaven. Bovendien is
het de bedoeling de verkeersin
tensiteit in de straat te vermin
deren door middel van het verbe
teren van de doorstroming op
wegen rondom de wijk. Daar
door zouden automobilisten - en
vrachtverkeer- geneigd zijn om
een andere route dan de Van
Steenbergenlaan te nemen.
Stedenbouwkundige A. van
Kempen presenteerde drie herin
richtingsvarianten. Een meer
derheid van de bewoners leek
voorstander van het zo veel mo
gelijk handhaven van de be
staande situatie. Er komt in dit
geval een (geluidsarmere)asfalt-
weg met een print die op klinker
bestrating lijkt.
Verder is het de bedoeling om
het groene gebied tussen beide
rijbanen nadrukkelijker te ac
centueren door middel van een
hardstenen band rondom. Alle
parkeervakken blijven gehand
haafd. Er komen graskeien op
de parkeervakken rond het gras
veld, waardoor het geheel een
natuurlijkere uitstraling krijgt.
Voor twee andere varianten het
enthousiasme minder groot. In
de zogenaamde parkeervariant
bestond vooral de vrees dat fiet
sers nog meer in de verdrukking
zouden komen.
In de zogenaamde fietsvariant
zouden negatieve effecten zoals
een hogere snelheid in rustige
periodes en een hogere snelheid
van auto's bij het inhalen van
fietsers optreden.
De herinrichting van de noorde
lijke rijbaan begint vermoede
lijk dit najaar.
De zuidelijke rijbaan komt later
aan de beurt.
door Raymond de Frel
AARDENBURG - Tandarts
R. Apers uit Aardenburg wil dat
de provincie Zeeland zo snel mo
gelijk begint met de aanleg van
een rondweg langs zijn stad. In
een brief aan Provinciale Staten
spuwt hij zijn gal over een aan
tal kanttekeningen, die provin
cie recentelijk bij de aanleg van
de rondweg plaatste.
Begin deze maand werd tijdens
een vergadering van de Aarden-
burgse stadsraad duidelijk dat
de provincie het nut en de nood
zaak van de rondweg beter on
derbouwd wil zien. Zo zijn de
laatste tellingen van het autover
keer door Aardenburg tien jaar
oud. Nieuwe tellingen zijn daar
om een vereiste, net als een na
der onderzoek naar de gevolgen
voor de flora en fauna in het ge
bied. Apers heeft er inmiddels
zijn buik van vol. „De rondweg
bij Aardenburg is al meer dan
tien jaar in onderzoek. Nu
dreigt het eindeloze gepraat te
resulteren in het niet aanleggen
van deze voor Aardenburg in al
lerlei opzichten belangrijke
weg. De bestaande traverse is zo
gereconstrueerd, dat vrachtver
keer zich dagelijks vastrijdt iu
onze stad", stelt Apers. Hi:
vindt dat in het huidige plan al
genoeg rekening wordt gehou-
den met milieu- en natuuraspec-
ten. Zo werd het plan vorig jay
nog aangepast vóór het weizijn
van de boomkikker. Op twee
plaatsen aan de noordkant var.
Aardenburg zijn tussenbennen
bedacht van tien meter breed,
zodat het diertje niet in één keer
de weg hoeft over te steken. De
meerkosten van die aanpassin
gen bedragen zo'n honderddui
zend euro. De nieuwe ontslui
ting is volgens Apers temeereta
must voor de bereikbaarheid
van het bedrijventerrein in Eede
en een aansluiting op de Expres-
weg bij Maldegem. Gedeputeer
de A. Poppelaars van de provin-
cie Zeeland zegt dat de bal bij
de gemeente Sluis ligt. „Zij moe
ten eerst het ontwerp-bestem-
mingsplan in orde maken. Er
ligt nu al een beter onderbouwd
verhaal dan een paar jaar gele
den, maar aan het plan moeter
nog wel actuele cijfers worde:
toegevoegd", aldus Poppelaars.
door Jan van Zuilen
TERNEUZEN - Een bekeuring
voor te hard rijden in Frankrijk
heeft het onafhankelijke Terneu-
zense gemeenteraadslid
W. Broekhuysen geïnspireerd
tot het stellen van schriftelijke
vragen aan het college.
Broekhuysen reed volgens eigen
zeggen maar een paar kilometer
te hard, maar moest, omdat hij
buitenlander was, wel meteen
cash negentig euro boete beta
len. Op zich al vervelend, maar
wat Broekhuysen nog" het meest
frustreerde, is dat de Fransen in
Terneuzen de parkeerboetes aan
hun laars lappen. „Die verscheu
ren ze gewoon onder de ogen
van de verbalisant", aldus
Broekhuysen. Als Fransen in Ne
derland een gewone verkeers
overtreding maken, bijvoor
beeld te hard rijden, moeten ze
de boete volgens Broekhuysa
echter wel meteen betalen. Wat
hij nu van het college van B es
W wil weten is waarom dat niet
kan bij een parkeerboete. Broek
huysen stelt voor om parkeer-
controleurs dezelfde bevoegdhe
den te geven als politiemensen,
Of anders moeten parkeercon-
troleurs er de politie maar bij ha
len als ze een Fransman een par
keerbon geven. Dan kan de poli
tie de boete direct incasseren
Een andere suggestie die Broek
huysen aan de hand doet is d;
kentekens van Franse parkeer-
overtreders opnemen in de com
puterbestanden van politie en
marechaussee. Dan kunnen di
boetes bij een volgend bezoek
van de overtreder aan Terneu
zen alsnog worden geïnd.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - De belangstel
ling van bedrijven om zich in
Zeeland te vestigen blijft
groeien. Vorig jaar kwamen er
255 bedrijven bij en gingen er
153 weg; een positief saldo van
102. Grote winnaars: Middel
burg en Schouwen-Duiveland.
Dat blijkt uit de bedrijvendyna-
miek van de Kamer van Koop
handel voor Zeeland in Middel
burg. Vertaald in het aantal ba
nen, kwamen er 371 arbeids
plaatsen bij en verdwenen er
331; een plus van 40. Het is voor
al de zakelijke dienstverlening
die zich in Zeeland vestigt.
Sterk vertegenwoordigd zijn de
adviesbureaus en facilitaire
diensten. Hèt minst populair
voor ondernemers van buiten
Zeeland is het openen van een
horecagelegenheid.
Opvallend is de verdeling over
de gemeenten. Middelburg (+19)
en Schouwen-Duiveland (+16)
hielden per saldo de meeste nieu
we bedrijven over. Daarna vol
gen Terneuzen en Hulst met eli
14. De gemeente die nog he:
meeste opvalt is Goes. De sis'
waar veel kantoren worden ge
bouwd en waar de belangstel
ling voor bedrijventerrein®
groot is, kreeg er per saldo vorig
jaar geen enkele onderneming
bij. Wie daarop inzoomt, zie!
dat er zich in Goes vorig jaar li
nieuwe bedrijven vestigden
maar dat er ook even zoveel
weer vertrokken. Ook Vlissin-
gen valt negatief op. Welgetóc
kreeg de stad er één bedrijf bij.
net zoveel als Tholen.
Ondanks de verschillen, is erin
elk geval geen enkele Zeeuws
gemeente waar meer bedrijven
vertrokken dan er bij kwamen.
Dat was in 2004 wel anden
Toen vestigden zich per saldo 81
nieuwe ondernemingen van 'bin
ten' in Zeeland; goed voor 11-
arbeidsplaatsen. Twee gemeen
ten kwamen er in dat jaar opge
teld en afgetrokken slecht ui;
Vlissingen verloor drie en Borse-
le acht ondernemingen.
door Rinus Antonisse
VLISSINGEN - Politici en be
stuurders verschuilen zich bij
ongemakkelijke maatregelen of
moeilijke discussies teveel ach
ter 'het moet van Brussel'. Veel
beter is het te wijzen op de plus
punten van de Europese Unie.
Commissaris van de koningin,
W. van Gelder, fanatiek Europe
aan, stelde dit gisteren in een le
zing voor het departement Zee
land van de Maatschappij voor
Nijverheid en Handel in Vlissin
gen. Hij pleitte vurig voor het
omarmen van Europa, in plaats
van er steeds met de rug naar
toe te staan en het als alibi voor
impopulaire maatregelen te ge
bruiken.
„Politici en bestuurders dienen
verantwoordelijkheid te nemen
voor Europese besluiten. Ze kun
nen niet altijd weer Europa als
zondebok aanwijzen", meende
de commissaris.
Van Gelder maakte duidelijk
dat Nederland, en dus ook Zee
land, van Brussel veel voordelen
kan hebben. Voorwaarde is dat
tijdig wordt meegepraat over
nieuwe regels. Zijn die regels
eenmaal van kracht, dan moe
ten ze ook snel in de Nederland
se spelregels worden verwerkt.
Wanneer er te lang wordt ge
wacht, maakt dat de onduide
lijkheid alleen maar groter,
merkte hij op, verwijzend naar
de Vogel- en Habitatrichtlijnen.
„Als Nederland niet zo lang met
de invoering had gewacht, dan
zou inmiddels 25 jaar ervaring
zijn opgedaan. En dan zouden
er minder problemen zijn ge
weest met de toepassing."
Onbegrip
Onzekerheid en angst over Euro
pa vloeien volgens de commissa
ris vooral voort uit onbegrip
over de (vele) regels. Hij noemde
als voorbeelden de discussies
over de toepassing van de Vo
gel- en Habitatrichtlijnen, de re
gels voor fijnstof, laddergebruik
en werktijden van brandweerlie
den/Van Gelder onderstreepte
dat het goed is dat Europa met
algemene regels komt.
Importheffingen
„Het is een drastische maatre
gel, maar eigenlijk zouden we
het weer eens een weekje zonder
Europa moeten proberen. Terug
naar de importheffingen", be
toogde de commissaris. „Dan
zal het ons bijzonder snel duide
lijk worden hoezeer wij Europa
nodig hebben en hoezeer een ge
zamenlijke aanpak nodig is om
maatschappelijke en economi
sche problemen op te lossen."
Van Gelder merkte op dat er
heel wat zaken zijn die niet
meer in nationaal verband aan
gepakt kunnen worden, zoals de
visserij ('zonder Europa zou de
Noordzee allang zijn leegge
vist'), de riviervervuiling zoals
van de Schelde ('dankzij Europa
heeft Zeeland nu een stok ach
ter de deur gekregen') en lading-
gevens van de scheepvaart ('van
groot belang bij een dreigende
calamiteit').
De commissaris beklemtoonde
dat Europa niet alleen maar
geld kost. „In 2004 betaalden
Nederlanders zo'n 194 euro net
to aan Europa. Dat is minder
dan veel mensen jaarlijks aan
vuurwerk uitgeven." Zeeland
trekt onder meer profijt van de
EU bij de ontwikkeling van
aquacultuur en plattelandsont
wikkeling.
Van Gelder verwachtte dat in
de toekomst vooral de armste re
gio's geld uit Brussel krijgen.
„Het is voor Zeeland een uitda
ging om ruimte te scheppen
voor ondersteuning van de duur
zame ontwikkeling van de eco
nomie, met als speerpunten: be
houd van het landelijk gebied,
recreatie en toerisme, aquacul
tuur, logistiek en procesindus
trie."
door Aector Doorns
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter N. van
Spronssen uitte zich gisteren kri
tisch over het politieonderzoek
in de strafzaak tegen twee man
nen uit Breskens en Aarden
burg. Als gevolg van het slordi
ge en onvolledige onderzoek zag
Van Spronssen geen andere mo
gelijkheid dan tot vrijspraak
over te gaan.
De verdachten stonden terecht
op verdenking van openlijke ge
weldpleging. Zij waren betrok
ken bij een vechtpartij in Cad-
zand. De ene verdachte, een
23-jarige man uit Breskens,
werd wel veroordeeld voor een
mishandeling vorig jaar 26 de
cember in zijn woonplaats, tot
twintig uur werkstraf veroor
deeld.
De achttienjarige Aardenburger
gaf wel zijn betrokkenheid toe
bij het incident in Cadzand op
de Boulevard de Wielingen
Vast stond dat een man fors was
toegetakeld, want hij moest mei
een gebroken neus en een g
ken oogkas worden opgenomen
in het ziekenhuis. Een broer van
het slachtoffer had de verdach
ten herkend, maar naar de me
ning van de politierechter tp
het onderzoek te mager. „Toen
ik een klap kreeg heb ik terugge
slagen", erkende de Aardenbur
ger. Zeeuws-Vlaamse jonger©
waren die nacht slaags ge
met een groep buitenlandse jon
geren. Er hadden ook meer
vechtpartijen plaats.
Bewezen
Officier van justitie R. Jeuk®
vond de mishandeling bewezen
en eiste tegen de Aardenburg^
verdachte veertig uur
werk
straf. Hij vroeg de Bressiaander
wel van het incident in Cadzand
vrij te spreken, maar eiste voo.
de mishandeling in
veertig uur werkstraf.