Studie naar vuile grond in Hulst Van Steenbergenlaan niet veiliger PZC Oostburgse wint bibliotheekprijs Van Gelder: Politici moeten zich Politierechter niet verschuilen achter Europa kraakt onderzoek 1 Snel rondweg om Aardenburg nodig Belangstelling van bedrijfsleven voor Zeeland blijft stijgen zl4 Te weinig aandacht voor vergrijzing In totaal 1350 locaties in gemeente mogelijk verontreinigd Herstel forten bij Axel stuit op bezwaren - - G I Bon in Frankrijk brengt raadslid op lucratief idee woensdag 19 april 2006 door Jean-Lou de Gucht TERNEUZEN - Overheid, be drijfsleven en ondernemingsra den zijn niet goed voorbereid op de vergrijzing van het perso neelsbestand. Dat zei voorzitter Ron Ladage van stichting RO- VOR Regionaal Overleg voor Vertegenwoordigers Onderne- mings Raden) tijdens de jaarlijk se netwerkdag in Terneuzen. Bij het ROVOR-platform zijn achttien bedrijven uit de petro chemie en aanverwante zware industrie in het Rijn-Scheldege- bied aangesloten. In de petroche mie stroomt de komende vijf jaar veertig procent van het per soneel uit. Door pensionering moeten bij bedrijven als Dow honderden mensen door jonge ren vervangen worden. Ladage: „En nu begint de discussie over hoe dat allemaal opgevangen moet worden pas op gang te ko men." Vooral Zeeland krijgt de komende jaren te maken met een gigantisch probleem. Zee land vergrijst en jongeren verla ten de provincie voor een toe komst elders (ontgroening). Waar Zeeland soms achterloopt op landelijke ontwikkelingen is dat nu niet het geval. Zeeland wordt eerder geconfronteerd met vergrijzing en ontgroening. Over een paar jaar is het zover. Werkgevers kunnen hun vacatu res niet meer invullen. Ladage: „Bedrijven hadden moeten in vesteren in hun werknemers." Maar hij steekt ook de hand in eigen boezem. „Ook de onderne mingsraden hebben hier steken laten vallen. Zij durven niet te zeggen dat mensen langer moe ten blijven werken. Dat is na tuurlijk geen prettige bood schap." De campagne De Grijs groene Motor maakt mensen er op attent dat zij in de toekomst langer moeten doorwerken. Voorzitter J. Boogerd-Quaak van de stuurgroep Ouderen en Arbeid Zeeland: „Ik weet wel dat veel mensen de vut als een recht beschouwen, maar dat is echt achterhaald. Ik raad de on dernemingsraden aan hierover een standpunt in te nemen." Voorzitter Mei Li Vos van het Al ternatief Voor Vakbond (AW) stelde voor de AOW-leeftijd te koppelen aan de huidige levens verwachting. Die suggestie werd. evenmin als haar stelling dat werknemers die meer dan 50.000 euro verdienen geen vast contract meer mogen hebben, niet in dank afgenomen. door Harold de Puysseleijr HULST - De gemeente Hulst moet voor niet minder dan 1350 locaties op haar grondgebied on derzoek laten doen naar mogelij ke bodemverontreiniging. Af hankelijk van de resultaten zal mogelijk een vervolg nodig zijn in de vorm van nader onderzoek en eventuele bodemsanering. De gemeente heeft tot 2030 de tijd om alle bodemvervuilingen in beeld te brengen of te sane ren. Voor dit jaar zijn al 150 zo genaamde 'historische onderzoe ken' gepland. Die oriënterende toetsen wil de gemeente uitbeste- den aan een extern bureau, zo dat de eigen afdeling Milieu niet met alle werk wordt belast. De kosten daarvan bedragen vol gens wethouder Clen de Kraker (Milieu) vijftien- tot twintigdui zend euro. De cijfers over de mogelijk ver vuilde locaties worden genoemd in het Milieu Uitvoeringspro- gramma 2006, dat aan de orde komt in de vergaderingen van de gemeenteraad. Inventarisatie Uit de inventarisatie in het ka der van het landelijke project 'Landsdekkend beeld' blijkt dat er voor zo'n 750 potentieel ver vuilde locaties in de gemeente Hulst in ieder geval een zoge naamd historisch onderzoek no dig is. Uit het milieuprogramma blijkt verder, dat de gemeente voor de periode tot en met 2010 zo'n 325.000 euro subsidie krijgt voor de uitvoering van bodemsa- door Eugène Verstraeten AXEL - De reconstructie van het voormalige fort Sint Joseph ten zuiden van Axel stuit op be zwaren bij de pachter van de aangrenzende dijk. De dienst Landelijk Gebied (DLG) wil bo men neerzetten op de dijk. De pachter, die een officieel pachtcontract op zak heeft, vraagt zich af of dat zomaar kan. „Wij scharen hier jongvee in. Volgens de plannen loopt het fiets-voetpad over de dijk, wat voor ons inhoudt dat we op nieuw zullen moeten afrasteren, problemen krijgen met de water voorziening voor de dieren, enzo voort", betoogt de pachter in een bezwaarschrift aan de pro vincie. Door de aanplant van de bomen vreest hij ook voor meer scha duw op zijn weiland 'en dus min der groei van gewassen en min der opbrengsten, dus inkomsten derving'. Verder vraagt de pachter zich af wie het geheel gaat onderhou den. „Zou het niet zo zijn dat er na twee jaar allerlei soorten on kruid staan, zoals akkerdistels, brandnetels, enzovoort? Dit waait op onze percelen, zodat wij ook meer onkruid op onze percelen krijgen. Wat te denken van mensen die er hun honden uit laten en bovendien troep op onze percelen achterlaten?", voorspelt de pachter nog. Ten slotte wil hij graag weten waar de initiatiefnemers een parkeer plaats voor auto's willen realise ren. De pachter had ook graag ge zien dat hij meer persoonlijk bij de plannen betrokken was ge weest, 'mede doordat wij de dijk pachten, aan de ander kant ook tegen het fort aangrenzen en eventueel nog een ander plan hebben'. De reconstructies van het fort Sint Joseph aan de Uilendreef en het naburige fort Sint Livi- nus aan de Reigerij dreef vormen een onderdeel van het grensover schrijdende Euregioproject Staats-Spaanse Linies in de Tachtigjarig Oorlog. Van beide forten zijn enkel nog restanten van de gracht waarneembaar en een verhoging op de plaats van het middenplein. Om dit cultuurhistorisch erf goed 'beleefbaar' te maken, wor den de grachten van de beide forten opnieuw gegraven. neringen. Dat is volgens De Kra ker overigens niet het totale be drag dat de gemeente in het ka der van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing tot haar beschikking heeft. Het totaalbe drag in die pot is 1,3 miljoen eu ro. Het enige project dat dit jaar voor uitvoering op de rol staat, is de schoonmaak van het ter rein van de voormalige gasfa briek op de plaats waar tot vo rig jaar activiteitencentrum Het Houtenkwartier in de binnen stad van Hulst stond. Hoeveel die sanering gaat kosten, is vol gens de wethouder nog niet be kend. „Maar we willen daarover in ieder geval voor de zomer met een voorstel naar de gemeente raad komen." Verder zijn bodemonderzoeken gepland aan de Dorpsstraat 2 in Graauw, op de hoek van de IJze- renhandstraat en de Zoute- straat in Hulst, en diverse loca ties in het stadsvernieuwings project De Nieuwe Bierkaai in de Bierkaaistraat en omgeving, eveneens in Hulst. Daarnaast staat ook de voorbereiding van de bodemsanering op de locatie Hulsterweg/Hof te Zandeplein 18 in Kloosterzande dit jaar ge pland. Het gemeentelijk milieu programma komt dinsdag 25 april aan de orde in de vergade ring van de adviescommissie Ruimte. De commissie komt van af 19.30 uur bijeen in de raad zaal van het stadhuis in Hulst. De definitieve besluitvorming vindt plaats in de raadsvergade ring van 11 mei. OOSTBURG - Hoe dik is onze atmosfeer, waar is het stripmuseum en hoeveel botten heeft een mens? De vragen van de landelijke zesdaagse wedstrijd van www.schoolbieb.nl waren heel divers. Een van de dagwinnaars van de quiz was Wendy van de Velde uit Oostburg. In bijzijn van al haar klasgeno ten van de brugklas van het VWO ontving ze dinsdag middag in de mediatheek van het Zwin College in Oostburg uit handen van Lineke Quaak van de biblio theek Oostburg een i-pod en een zak snoep. Wendy zelf was nog het meest verbaasd: „Het was niet zo moeilijk, je kon alles gewoon opzoeken." Juist dit opzoeken moeten de leerlingen met hulp van deze website Ieren. „De schoolmediathecaris, Bianca Pauwels, is een van de redactieleden van de site", ver telde Quaak. „Zij zorgt er mede voor dat de gegevens niet alleen juist en veilig zijn, maar ook afgestemd op het niveau van de leerlingen. Bij de brugklassers wor den er minder moeilijke woorden gebruikt dan bij de leerlingen uit de zesde klassen. Deze site is een nieuwe manier om via internet de goe de informatie te zoeken, geheel afgestemd op het ni veau van de leerlingen." foto Peter Nicolai door René van Stee TERNEUZEN - De bewoners van de Van Steenbergenlaan in Terneuzen zijn tevreden dat het wegdek in hun straat wordt ver beterd, waardoor de geluidsover last van het voorbijrijdende ver keer aanzienlijk vermindert. Een grote meerderheid vindt echter dat de voorgestelde maat regelen niet bijdragen aan een grotere verkeersveiligheid, al ja renlang een vurige wens van de bewoners. „Ik mis in alle voorstellen het veiligheidsaspect. In de nieuwe situatie zal nog steeds veel te hard gereden worden", aldus een van de aanwezigen gister avond op een voorlichtings avond over de herinrichting van de straat. Hij pleitte voor een maximumsnelheid van dertig ki lometer per uur. Die lagere snelheid zit er vol gens verkeersdeskundige J. d' Haens van de gemeente Terneu zen echter niet in, omdat de Van Steenbergenlaan een wijkont- sluitingsfunctie heeft en ook als doorgaande weg wordt ge bruikt. Hij verwacht dat de snel heid wordt geremd door ge mengd verkeer (fietsers en au- to's)te handhaven. Bovendien is het de bedoeling de verkeersin tensiteit in de straat te vermin deren door middel van het verbe teren van de doorstroming op wegen rondom de wijk. Daar door zouden automobilisten - en vrachtverkeer- geneigd zijn om een andere route dan de Van Steenbergenlaan te nemen. Stedenbouwkundige A. van Kempen presenteerde drie herin richtingsvarianten. Een meer derheid van de bewoners leek voorstander van het zo veel mo gelijk handhaven van de be staande situatie. Er komt in dit geval een (geluidsarmere)asfalt- weg met een print die op klinker bestrating lijkt. Verder is het de bedoeling om het groene gebied tussen beide rijbanen nadrukkelijker te ac centueren door middel van een hardstenen band rondom. Alle parkeervakken blijven gehand haafd. Er komen graskeien op de parkeervakken rond het gras veld, waardoor het geheel een natuurlijkere uitstraling krijgt. Voor twee andere varianten het enthousiasme minder groot. In de zogenaamde parkeervariant bestond vooral de vrees dat fiet sers nog meer in de verdrukking zouden komen. In de zogenaamde fietsvariant zouden negatieve effecten zoals een hogere snelheid in rustige periodes en een hogere snelheid van auto's bij het inhalen van fietsers optreden. De herinrichting van de noorde lijke rijbaan begint vermoede lijk dit najaar. De zuidelijke rijbaan komt later aan de beurt. door Raymond de Frel AARDENBURG - Tandarts R. Apers uit Aardenburg wil dat de provincie Zeeland zo snel mo gelijk begint met de aanleg van een rondweg langs zijn stad. In een brief aan Provinciale Staten spuwt hij zijn gal over een aan tal kanttekeningen, die provin cie recentelijk bij de aanleg van de rondweg plaatste. Begin deze maand werd tijdens een vergadering van de Aarden- burgse stadsraad duidelijk dat de provincie het nut en de nood zaak van de rondweg beter on derbouwd wil zien. Zo zijn de laatste tellingen van het autover keer door Aardenburg tien jaar oud. Nieuwe tellingen zijn daar om een vereiste, net als een na der onderzoek naar de gevolgen voor de flora en fauna in het ge bied. Apers heeft er inmiddels zijn buik van vol. „De rondweg bij Aardenburg is al meer dan tien jaar in onderzoek. Nu dreigt het eindeloze gepraat te resulteren in het niet aanleggen van deze voor Aardenburg in al lerlei opzichten belangrijke weg. De bestaande traverse is zo gereconstrueerd, dat vrachtver keer zich dagelijks vastrijdt iu onze stad", stelt Apers. Hi: vindt dat in het huidige plan al genoeg rekening wordt gehou- den met milieu- en natuuraspec- ten. Zo werd het plan vorig jay nog aangepast vóór het weizijn van de boomkikker. Op twee plaatsen aan de noordkant var. Aardenburg zijn tussenbennen bedacht van tien meter breed, zodat het diertje niet in één keer de weg hoeft over te steken. De meerkosten van die aanpassin gen bedragen zo'n honderddui zend euro. De nieuwe ontslui ting is volgens Apers temeereta must voor de bereikbaarheid van het bedrijventerrein in Eede en een aansluiting op de Expres- weg bij Maldegem. Gedeputeer de A. Poppelaars van de provin- cie Zeeland zegt dat de bal bij de gemeente Sluis ligt. „Zij moe ten eerst het ontwerp-bestem- mingsplan in orde maken. Er ligt nu al een beter onderbouwd verhaal dan een paar jaar gele den, maar aan het plan moeter nog wel actuele cijfers worde: toegevoegd", aldus Poppelaars. door Jan van Zuilen TERNEUZEN - Een bekeuring voor te hard rijden in Frankrijk heeft het onafhankelijke Terneu- zense gemeenteraadslid W. Broekhuysen geïnspireerd tot het stellen van schriftelijke vragen aan het college. Broekhuysen reed volgens eigen zeggen maar een paar kilometer te hard, maar moest, omdat hij buitenlander was, wel meteen cash negentig euro boete beta len. Op zich al vervelend, maar wat Broekhuysen nog" het meest frustreerde, is dat de Fransen in Terneuzen de parkeerboetes aan hun laars lappen. „Die verscheu ren ze gewoon onder de ogen van de verbalisant", aldus Broekhuysen. Als Fransen in Ne derland een gewone verkeers overtreding maken, bijvoor beeld te hard rijden, moeten ze de boete volgens Broekhuysa echter wel meteen betalen. Wat hij nu van het college van B es W wil weten is waarom dat niet kan bij een parkeerboete. Broek huysen stelt voor om parkeer- controleurs dezelfde bevoegdhe den te geven als politiemensen, Of anders moeten parkeercon- troleurs er de politie maar bij ha len als ze een Fransman een par keerbon geven. Dan kan de poli tie de boete direct incasseren Een andere suggestie die Broek huysen aan de hand doet is d; kentekens van Franse parkeer- overtreders opnemen in de com puterbestanden van politie en marechaussee. Dan kunnen di boetes bij een volgend bezoek van de overtreder aan Terneu zen alsnog worden geïnd. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De belangstel ling van bedrijven om zich in Zeeland te vestigen blijft groeien. Vorig jaar kwamen er 255 bedrijven bij en gingen er 153 weg; een positief saldo van 102. Grote winnaars: Middel burg en Schouwen-Duiveland. Dat blijkt uit de bedrijvendyna- miek van de Kamer van Koop handel voor Zeeland in Middel burg. Vertaald in het aantal ba nen, kwamen er 371 arbeids plaatsen bij en verdwenen er 331; een plus van 40. Het is voor al de zakelijke dienstverlening die zich in Zeeland vestigt. Sterk vertegenwoordigd zijn de adviesbureaus en facilitaire diensten. Hèt minst populair voor ondernemers van buiten Zeeland is het openen van een horecagelegenheid. Opvallend is de verdeling over de gemeenten. Middelburg (+19) en Schouwen-Duiveland (+16) hielden per saldo de meeste nieu we bedrijven over. Daarna vol gen Terneuzen en Hulst met eli 14. De gemeente die nog he: meeste opvalt is Goes. De sis' waar veel kantoren worden ge bouwd en waar de belangstel ling voor bedrijventerrein® groot is, kreeg er per saldo vorig jaar geen enkele onderneming bij. Wie daarop inzoomt, zie! dat er zich in Goes vorig jaar li nieuwe bedrijven vestigden maar dat er ook even zoveel weer vertrokken. Ook Vlissin- gen valt negatief op. Welgetóc kreeg de stad er één bedrijf bij. net zoveel als Tholen. Ondanks de verschillen, is erin elk geval geen enkele Zeeuws gemeente waar meer bedrijven vertrokken dan er bij kwamen. Dat was in 2004 wel anden Toen vestigden zich per saldo 81 nieuwe ondernemingen van 'bin ten' in Zeeland; goed voor 11- arbeidsplaatsen. Twee gemeen ten kwamen er in dat jaar opge teld en afgetrokken slecht ui; Vlissingen verloor drie en Borse- le acht ondernemingen. door Rinus Antonisse VLISSINGEN - Politici en be stuurders verschuilen zich bij ongemakkelijke maatregelen of moeilijke discussies teveel ach ter 'het moet van Brussel'. Veel beter is het te wijzen op de plus punten van de Europese Unie. Commissaris van de koningin, W. van Gelder, fanatiek Europe aan, stelde dit gisteren in een le zing voor het departement Zee land van de Maatschappij voor Nijverheid en Handel in Vlissin gen. Hij pleitte vurig voor het omarmen van Europa, in plaats van er steeds met de rug naar toe te staan en het als alibi voor impopulaire maatregelen te ge bruiken. „Politici en bestuurders dienen verantwoordelijkheid te nemen voor Europese besluiten. Ze kun nen niet altijd weer Europa als zondebok aanwijzen", meende de commissaris. Van Gelder maakte duidelijk dat Nederland, en dus ook Zee land, van Brussel veel voordelen kan hebben. Voorwaarde is dat tijdig wordt meegepraat over nieuwe regels. Zijn die regels eenmaal van kracht, dan moe ten ze ook snel in de Nederland se spelregels worden verwerkt. Wanneer er te lang wordt ge wacht, maakt dat de onduide lijkheid alleen maar groter, merkte hij op, verwijzend naar de Vogel- en Habitatrichtlijnen. „Als Nederland niet zo lang met de invoering had gewacht, dan zou inmiddels 25 jaar ervaring zijn opgedaan. En dan zouden er minder problemen zijn ge weest met de toepassing." Onbegrip Onzekerheid en angst over Euro pa vloeien volgens de commissa ris vooral voort uit onbegrip over de (vele) regels. Hij noemde als voorbeelden de discussies over de toepassing van de Vo gel- en Habitatrichtlijnen, de re gels voor fijnstof, laddergebruik en werktijden van brandweerlie den/Van Gelder onderstreepte dat het goed is dat Europa met algemene regels komt. Importheffingen „Het is een drastische maatre gel, maar eigenlijk zouden we het weer eens een weekje zonder Europa moeten proberen. Terug naar de importheffingen", be toogde de commissaris. „Dan zal het ons bijzonder snel duide lijk worden hoezeer wij Europa nodig hebben en hoezeer een ge zamenlijke aanpak nodig is om maatschappelijke en economi sche problemen op te lossen." Van Gelder merkte op dat er heel wat zaken zijn die niet meer in nationaal verband aan gepakt kunnen worden, zoals de visserij ('zonder Europa zou de Noordzee allang zijn leegge vist'), de riviervervuiling zoals van de Schelde ('dankzij Europa heeft Zeeland nu een stok ach ter de deur gekregen') en lading- gevens van de scheepvaart ('van groot belang bij een dreigende calamiteit'). De commissaris beklemtoonde dat Europa niet alleen maar geld kost. „In 2004 betaalden Nederlanders zo'n 194 euro net to aan Europa. Dat is minder dan veel mensen jaarlijks aan vuurwerk uitgeven." Zeeland trekt onder meer profijt van de EU bij de ontwikkeling van aquacultuur en plattelandsont wikkeling. Van Gelder verwachtte dat in de toekomst vooral de armste re gio's geld uit Brussel krijgen. „Het is voor Zeeland een uitda ging om ruimte te scheppen voor ondersteuning van de duur zame ontwikkeling van de eco nomie, met als speerpunten: be houd van het landelijk gebied, recreatie en toerisme, aquacul tuur, logistiek en procesindus trie." door Aector Doorns MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter N. van Spronssen uitte zich gisteren kri tisch over het politieonderzoek in de strafzaak tegen twee man nen uit Breskens en Aarden burg. Als gevolg van het slordi ge en onvolledige onderzoek zag Van Spronssen geen andere mo gelijkheid dan tot vrijspraak over te gaan. De verdachten stonden terecht op verdenking van openlijke ge weldpleging. Zij waren betrok ken bij een vechtpartij in Cad- zand. De ene verdachte, een 23-jarige man uit Breskens, werd wel veroordeeld voor een mishandeling vorig jaar 26 de cember in zijn woonplaats, tot twintig uur werkstraf veroor deeld. De achttienjarige Aardenburger gaf wel zijn betrokkenheid toe bij het incident in Cadzand op de Boulevard de Wielingen Vast stond dat een man fors was toegetakeld, want hij moest mei een gebroken neus en een g ken oogkas worden opgenomen in het ziekenhuis. Een broer van het slachtoffer had de verdach ten herkend, maar naar de me ning van de politierechter tp het onderzoek te mager. „Toen ik een klap kreeg heb ik terugge slagen", erkende de Aardenbur ger. Zeeuws-Vlaamse jonger© waren die nacht slaags ge met een groep buitenlandse jon geren. Er hadden ook meer vechtpartijen plaats. Bewezen Officier van justitie R. Jeuk® vond de mishandeling bewezen en eiste tegen de Aardenburg^ verdachte veertig uur werk straf. Hij vroeg de Bressiaander wel van het incident in Cadzand vrij te spreken, maar eiste voo. de mishandeling in veertig uur werkstraf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 44