Geen inzage in stukken Borssele PZC I.' Mozart-liederen in Nieuwe Kerk begin festival Van Gelder: Politicus moet zich niet achter Europa verschuilen Hoe kom je Vlissingen uit? Tweede Kamer krijgt niet alle informatie over kerncentrale Botsing met geve woensdag 19 april 2006 door Ernst Jan Rozendaal DEN HAAG - De aanhouder wint niet altijd. Het kabinet heeft gisteren voor de zesde en laatste keer het verzoek van de Tweede Kamer afgewezen om vertrouwelijke stukken over de kerncentrale Borssele te mogen inzien. Het debat over het lan ger openhouden van de centrale kan volgende week gewoon door gaan, maar de discussie over de vertrouwelijkheid krijgt nog wel een staartje. Ruim een jaar geleden conclu deerde staatssecretaris Van Geel (CDA, Milieu) dat bij ge dwongen sluiting van de kern centrale in 2013 de Staat een schadeclaim zou kunnen ver wachten van enkele honderden miljoenen tot ruim een miljard euro. Dat bracht hem ertoe een convenant af te sluiten met de aandeelhouders en de exploi tant om de kerncentrale open te houden tot 2033. Een debat daarover is verschillende keren uitgesteld, omdat de Kamerle den de rapporten willen lezen van het Energiecentrum Neder land (ECN) en de landsadvo caat. op basis waarvan Van Geel de hoogte van de schade claim heeft ingeschat. Het kabi net wil die rapporten zelfs niet vertrouwelijk ter inzage geven, met een beroep op het Staatsbe lang, De plicht van de regering om de Kamer te informeren staat om schreven in artikel 68 van de Grondwet Hierover werd gister avond gedetailleerd en uitput tend gediscussieerd, met de ver trouwelijke rapporten over Bors sele als uitgangspunt. Van Geel kreeg hulp van minis ter Donner (CDA, Justitie), de Grondwetdeskundige van het kabinet. Die voerde aan dat de Kamer weliswaar besluiten van de regering controleert, maar niet de manier waarop zo'n be sluit tot stand is gekomen. Een advies van de landsadvocaat wordt daarom 'in beginsel' niet aan de Kamer gegeven, omdat het 'persoonlijke beleidsopvat tingen in een intern stuk' be treft. Met deze argumentatie zette Donner het debat op scherp. De regeringspartijen CDA, VVD en D66 hadden al aangegeven dat ze de vertrouwelijke stukken niet nodig hebben om tot een af gewogen oordeel over'Borssele te komen, maar begonnen toch tegen te sputteren, omdat Don ner ineens een algemene regel formuleerde. PvdA, SP, SGP en GroenLinks vonden dat het ka binet ook in de kwestie Borssele de stukken ter inzage moet ge ven. Uiteindelijk zegde Van Geel toe dat hij zijp. best zal doen na af loop, als het convenant over Borssele is ondertekend, het ECN-rapport wel vertrouwelijk te laten inzien. De coalitiepartijen zagen geen beletsel om volgende week over de sluitingsdatum van Borssele te discussiëren, maar de voltalli ge Kamer bleef het oneens met Donners stelling dat adviezen van de landsadvocaat niet naar de Kamer hoeven. Los van de kwestie Borssele krijgt dus ook de discussie over artikel 68 van de Grondwet nog een vervolg. ZIERIKZEE - Sopraan Marijke Nieuwen weg en pianist Piet Westhoeve geven vrijdag in de Nieuwe Kerk in Zierikzee het eerste concert in de reeks van het plaatselijke Mozartfestival. Het programma begint om acht uur. Dat Mozart. ook liederen schreef, is volgens musicus Mar van der Veer een onderbelichte kant van de Weense meester. Feit is evenwel dat Mozart een nieuw genre bedacht: het 'kunst lied'. Dat bestond uit een literai re tekst dié werd voorzien van een passende melodie, uitge voerd door een solostem met be geleiding door de piano. De lie deren van Schubert zijn hiervan duidelijk een gevolg, aldus Van der Veer. In de Nieuwe Kerk worden vijf "liederen van Mozart vertolkt, waaronder het Abendempfin- dung, Der Zauberer en Das Veil- chen. Tevens zal Marijke Nieu- wenweg diverse aria's van de Weense componist brengen. Piet Westhoeve laat op de vleugel on der meer de variaties op het Wil helmus horen, die Mozart schreef toen hij als kind met zijn vader en moeder Den Haag bezocht. Nieuwenweg is een veel gevraagd soliste bij oratori umverenigingen en kamer-con certen. Westhoeve is docent aan de muziekschool in Middelhar- VLISSINGEN - Vlissingen op de schop. Bij de Spuistraat is het al tijden omrijden geblazen. Rond de President Roosevelt- laan rijdt de ene na de andere automobi list tegen een vangrail of even radeloze weggebruiker aan. De afslag Souburg is al lang niet meer in gebruik, door het aanleggen van de ge luidswal. En nu is ook nog de Oude Veer- havenweg voor zes dagen dicht. Delta past daar het hoogspanningsnet aan, om ruim te te maken voor schone industrie. Alleen staan vanaf de Keersluisbrug tot aan de wegafzetting bij de hogeschool zo veel gele bewegwijzeringen langs de weg, dat veel automobilisten het even niet meer weten. Ze rijden toch door en moeten alle maal keren bij de roodwitte hekken. Slim meriken volgen keurig bord nummer drie en rijden over de Edisonweg (foto) rich ting het spoor. En dan kom je daar uitein delijk toch weer vast te slaan. Vlissingen laat niemand zomaar gaan. foto Ruben Oreel door Rinus Antonisse VLISSINGEN - Politici en be stuurders verschuilen zich bij ongemakkelijke maatregelen of moeilijke discussies teveel ach ter 'het moet van Brussel'. Veel beter is het te wijzen op de plus punten van de Europese Unie. Commissaris van de koningin W. van Gelder, fanatiek Europe aan, stelde dit gisteren in een le zing voor het departement Zee land van de Maatschappij voor Nijverheid en Handel in Vlissin gen. Hij pleitte vurig voor het omarmen van Europa, in plaats van er steeds met de rug naar toe te staan en het als alibi voor impopulaire maatregelen te ge bruiken. „Politici en bestuurders dienen verantwoordelijkheid te nemen voor Europese besluiten. Ze kun nen niet altijd weer Europa als zondebok aanwijzen", meende de commissaris. Van Gelder maakte duidelijk dat Nederland, en dus ook Zee land, van Brussel veel voordelen kan hebben. Voorwaarde is dat tijdig wordt meegepraat over nieuwe regels. Zijn die regels eenmaal van kracht, dan moe ten ze ook snel in de Nederland se spelregels worden verwerkt. Wanneer er te lang wordt ge wacht, maakt dat de onduide lijkheid alleen maar groter, merkte hij op, verwijzend naar de Vogel- en Habitatrichtlijnen. „Als Nederland niet zo lang met de invoering had gewacht, dan zou inmiddels 25 jaar ervaring zijn opgedaan. En dan zouden er minder problemen zijn ge weest met de toepassing." Onzekerheid en angst over Euro pa vloeien volgens de commissa ris vooral voort uit onbegrip over de (vele) regels. Hij noemde als voorbeelden de discussies over de toepassing van de Vo gel- en Habitatrichtlijnen, de re gels voor fijnstof, laddergebruik en werktijden van brandweerlie den. Van Gelder onderstreepte dat het goed is dat Europa met algemene regels komt. „Het is een drastische maatre gel, maar eigenlijk zouden het weer eens een weekje zoni Europa moeten proberen. Te.-, naar de importheffingen", '9 toogde de commissaris. zal het ons bijzonder snel dn& lijk worden hoezeer wij Eureq nodig hebben en hoezeer een zamenlijke aanpak nodig is» maatschappelijke en econo^ sche problemen op te lossen.' Van Gelder merkte op dat 1 heel wat zaken zijn die nj meer in nationaal verband as gepakt kunnen worden, zoalsj visserij ('zonder Europa zou; Noordzee allang zijn leegg vist'), de riviervervuiling zee van de Schelde ('dankzij Eure; heeft Zeeland nu een stok zé- ter de deur gekregen') en ladi^ gegevens van de scheepvag ('van groot belang bij eend.-;, gende calamiteit'). De commissaris beklemtoori dat Europa niet alleen geld kost. „In 2004 betaald Nederlanders zo'n 194 euro a to aan Europa. Dat is mii$ dan veel mensen jaarlijks a vuurwerk uitgeven." Zeelai heeft onder meer profijt va EU bij de ontwikkeling aquacultuur en plattelandse® wikkeling. Van Gelder verwachtte dal de toekomst vooral de armste» gio's geld uit Brussel krijgs „Het is voor Zeeland een uitós ging om ruimte te schepj* voor ondersteuning van de dus zame ontwikkeling van de nomie, met als speerpunten: 1: houd van het landelijk recreatie en toerisme, aquacit tuur, logistiek en procesind© trie." SAS VAN GENT - Een tachfe jarige Terneuzenaar is gistere met zijn auto met hoge snelhs tegen een pand gereden in Si van Gent. De bestuurder en 2; 69-jarige passagier, een manu België, liepen een hoofdwal op. Ze zijn voor behandeling pa ambulance overgebracht naa het ziekenhuis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 38