Geen inzage in stukken Borssele
PZC
I.'
Mozart-liederen
in Nieuwe Kerk
begin festival
Van Gelder: Politicus
moet zich niet achter
Europa verschuilen
Hoe kom je Vlissingen uit?
Tweede Kamer krijgt niet alle informatie over kerncentrale
Botsing met geve
woensdag 19 april 2006
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - De aanhouder
wint niet altijd. Het kabinet
heeft gisteren voor de zesde en
laatste keer het verzoek van de
Tweede Kamer afgewezen om
vertrouwelijke stukken over de
kerncentrale Borssele te mogen
inzien. Het debat over het lan
ger openhouden van de centrale
kan volgende week gewoon door
gaan, maar de discussie over de
vertrouwelijkheid krijgt nog
wel een staartje.
Ruim een jaar geleden conclu
deerde staatssecretaris Van
Geel (CDA, Milieu) dat bij ge
dwongen sluiting van de kern
centrale in 2013 de Staat een
schadeclaim zou kunnen ver
wachten van enkele honderden
miljoenen tot ruim een miljard
euro. Dat bracht hem ertoe een
convenant af te sluiten met de
aandeelhouders en de exploi
tant om de kerncentrale open te
houden tot 2033. Een debat
daarover is verschillende keren
uitgesteld, omdat de Kamerle
den de rapporten willen lezen
van het Energiecentrum Neder
land (ECN) en de landsadvo
caat. op basis waarvan Van
Geel de hoogte van de schade
claim heeft ingeschat. Het kabi
net wil die rapporten zelfs niet
vertrouwelijk ter inzage geven,
met een beroep op het Staatsbe
lang,
De plicht van de regering om de
Kamer te informeren staat om
schreven in artikel 68 van de
Grondwet Hierover werd gister
avond gedetailleerd en uitput
tend gediscussieerd, met de ver
trouwelijke rapporten over Bors
sele als uitgangspunt.
Van Geel kreeg hulp van minis
ter Donner (CDA, Justitie), de
Grondwetdeskundige van het
kabinet. Die voerde aan dat de
Kamer weliswaar besluiten van
de regering controleert, maar
niet de manier waarop zo'n be
sluit tot stand is gekomen. Een
advies van de landsadvocaat
wordt daarom 'in beginsel' niet
aan de Kamer gegeven, omdat
het 'persoonlijke beleidsopvat
tingen in een intern stuk' be
treft.
Met deze argumentatie zette
Donner het debat op scherp. De
regeringspartijen CDA, VVD en
D66 hadden al aangegeven dat
ze de vertrouwelijke stukken
niet nodig hebben om tot een af
gewogen oordeel over'Borssele
te komen, maar begonnen toch
tegen te sputteren, omdat Don
ner ineens een algemene regel
formuleerde. PvdA, SP, SGP en
GroenLinks vonden dat het ka
binet ook in de kwestie Borssele
de stukken ter inzage moet ge
ven.
Uiteindelijk zegde Van Geel toe
dat hij zijp. best zal doen na af
loop, als het convenant over
Borssele is ondertekend, het
ECN-rapport wel vertrouwelijk
te laten inzien.
De coalitiepartijen zagen geen
beletsel om volgende week over
de sluitingsdatum van Borssele
te discussiëren, maar de voltalli
ge Kamer bleef het oneens met
Donners stelling dat adviezen
van de landsadvocaat niet naar
de Kamer hoeven.
Los van de kwestie Borssele
krijgt dus ook de discussie over
artikel 68 van de Grondwet nog
een vervolg.
ZIERIKZEE - Sopraan Marijke
Nieuwen weg en pianist Piet
Westhoeve geven vrijdag in de
Nieuwe Kerk in Zierikzee het
eerste concert in de reeks van
het plaatselijke Mozartfestival.
Het programma begint om acht
uur.
Dat Mozart. ook liederen
schreef, is volgens musicus Mar
van der Veer een onderbelichte
kant van de Weense meester.
Feit is evenwel dat Mozart een
nieuw genre bedacht: het 'kunst
lied'. Dat bestond uit een literai
re tekst dié werd voorzien van
een passende melodie, uitge
voerd door een solostem met be
geleiding door de piano. De lie
deren van Schubert zijn hiervan
duidelijk een gevolg, aldus Van
der Veer.
In de Nieuwe Kerk worden vijf
"liederen van Mozart vertolkt,
waaronder het Abendempfin-
dung, Der Zauberer en Das Veil-
chen. Tevens zal Marijke Nieu-
wenweg diverse aria's van de
Weense componist brengen. Piet
Westhoeve laat op de vleugel on
der meer de variaties op het Wil
helmus horen, die Mozart
schreef toen hij als kind met
zijn vader en moeder Den Haag
bezocht.
Nieuwenweg is een veel
gevraagd soliste bij oratori
umverenigingen en kamer-con
certen. Westhoeve is docent aan
de muziekschool in Middelhar-
VLISSINGEN - Vlissingen op de schop.
Bij de Spuistraat is het al tijden omrijden
geblazen. Rond de President Roosevelt-
laan rijdt de ene na de andere automobi
list tegen een vangrail of even radeloze
weggebruiker aan.
De afslag Souburg is al lang niet meer in
gebruik, door het aanleggen van de ge
luidswal. En nu is ook nog de Oude Veer-
havenweg voor zes dagen dicht. Delta past
daar het hoogspanningsnet aan, om ruim
te te maken voor schone industrie.
Alleen staan vanaf de Keersluisbrug tot
aan de wegafzetting bij de hogeschool zo
veel gele bewegwijzeringen langs de weg,
dat veel automobilisten het even niet meer
weten. Ze rijden toch door en moeten alle
maal keren bij de roodwitte hekken. Slim
meriken volgen keurig bord nummer drie
en rijden over de Edisonweg (foto) rich
ting het spoor. En dan kom je daar uitein
delijk toch weer vast te slaan. Vlissingen
laat niemand zomaar gaan.
foto Ruben Oreel
door Rinus Antonisse
VLISSINGEN - Politici en be
stuurders verschuilen zich bij
ongemakkelijke maatregelen of
moeilijke discussies teveel ach
ter 'het moet van Brussel'. Veel
beter is het te wijzen op de plus
punten van de Europese Unie.
Commissaris van de koningin
W. van Gelder, fanatiek Europe
aan, stelde dit gisteren in een le
zing voor het departement Zee
land van de Maatschappij voor
Nijverheid en Handel in Vlissin
gen. Hij pleitte vurig voor het
omarmen van Europa, in plaats
van er steeds met de rug naar
toe te staan en het als alibi voor
impopulaire maatregelen te ge
bruiken.
„Politici en bestuurders dienen
verantwoordelijkheid te nemen
voor Europese besluiten. Ze kun
nen niet altijd weer Europa als
zondebok aanwijzen", meende
de commissaris.
Van Gelder maakte duidelijk
dat Nederland, en dus ook Zee
land, van Brussel veel voordelen
kan hebben. Voorwaarde is dat
tijdig wordt meegepraat over
nieuwe regels. Zijn die regels
eenmaal van kracht, dan moe
ten ze ook snel in de Nederland
se spelregels worden verwerkt.
Wanneer er te lang wordt ge
wacht, maakt dat de onduide
lijkheid alleen maar groter,
merkte hij op, verwijzend naar
de Vogel- en Habitatrichtlijnen.
„Als Nederland niet zo lang met
de invoering had gewacht, dan
zou inmiddels 25 jaar ervaring
zijn opgedaan. En dan zouden
er minder problemen zijn ge
weest met de toepassing."
Onzekerheid en angst over Euro
pa vloeien volgens de commissa
ris vooral voort uit onbegrip
over de (vele) regels. Hij noemde
als voorbeelden de discussies
over de toepassing van de Vo
gel- en Habitatrichtlijnen, de re
gels voor fijnstof, laddergebruik
en werktijden van brandweerlie
den. Van Gelder onderstreepte
dat het goed is dat Europa met
algemene regels komt.
„Het is een drastische maatre
gel, maar eigenlijk zouden
het weer eens een weekje zoni
Europa moeten proberen. Te.-,
naar de importheffingen", '9
toogde de commissaris.
zal het ons bijzonder snel dn&
lijk worden hoezeer wij Eureq
nodig hebben en hoezeer een
zamenlijke aanpak nodig is»
maatschappelijke en econo^
sche problemen op te lossen.'
Van Gelder merkte op dat 1
heel wat zaken zijn die nj
meer in nationaal verband as
gepakt kunnen worden, zoalsj
visserij ('zonder Europa zou;
Noordzee allang zijn leegg
vist'), de riviervervuiling zee
van de Schelde ('dankzij Eure;
heeft Zeeland nu een stok zé-
ter de deur gekregen') en ladi^
gegevens van de scheepvag
('van groot belang bij eend.-;,
gende calamiteit').
De commissaris beklemtoori
dat Europa niet alleen
geld kost. „In 2004 betaald
Nederlanders zo'n 194 euro a
to aan Europa. Dat is mii$
dan veel mensen jaarlijks a
vuurwerk uitgeven." Zeelai
heeft onder meer profijt va
EU bij de ontwikkeling
aquacultuur en plattelandse®
wikkeling.
Van Gelder verwachtte dal
de toekomst vooral de armste»
gio's geld uit Brussel krijgs
„Het is voor Zeeland een uitós
ging om ruimte te schepj*
voor ondersteuning van de dus
zame ontwikkeling van de
nomie, met als speerpunten: 1:
houd van het landelijk
recreatie en toerisme, aquacit
tuur, logistiek en procesind©
trie."
SAS VAN GENT - Een tachfe
jarige Terneuzenaar is gistere
met zijn auto met hoge snelhs
tegen een pand gereden in Si
van Gent. De bestuurder en 2;
69-jarige passagier, een manu
België, liepen een hoofdwal
op. Ze zijn voor behandeling pa
ambulance overgebracht naa
het ziekenhuis.