PZ Dunbehaard, hoogbej aard maar nog fijnbesnaard Eddy Christiani Twee dagen popmuziek in Vlissingen Redactie bijlagen: 0113-315680 tfvvw.pzc-n' c.mail:redactie@ pzc.nl postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. woensdag 19 april 2006 Kun je zingen zing dan mee met Marie-Cécile Eddy Christiani viert vrijdag zijn 88e verjaardag in Vlissingen. Toen ik van zee in Holland kwam Ik dacht alleen: Het is maar spel 'n Zeemanshart vergeet zo snel Ik dacht alleen: Het is maar spel 'n Zeemanshart vergeet zo snel Hij werd Neerlands populairste artiest. „Ach, toen waren er maar een paar zangers en zange ressen", relativeert hij - vijftig jaar later - de bekendheid van toen. Toch was het een mooie tijd. „Je werd overal herkend, als je in de trein zat, als je door de Leidsestraat liep. Ik kreeg per maand - hou u vast - zo'n duizend kaarten en brieven. Ik had een werkstudent aangeno men om al die post te beantwoor den." „Mijn naambordje bij de voor deur is er in die tijd zeker twin tig keer afgeschroefd. Voor een muzikant is populariteit een must, maar tegelijkertijd rust het als lood op je schouders. In middels kan ik allang weer rus tig over straat lopen. Soms draait er iemand zijn hoofd om, met een blik van 'Hé, die ken ik ergens van'." De opkomst van de rock-'n-roll vanaf eind jaren vijftig vond hij een gruwel. „Ik heb me daar nooit lekker in gevoeld. Elvis was mijn man. niet. Ik heb mijn hele loopbaan eigenlijk maar twee echte idolen gehad. De eer ste was Django Reinhardt, de man die met twee vingers kon spelen. Ik heb zijn huis mogen bezoeken, met zijn zoon mogen omgaan. Ik heb ook het idee aan gedragen om een Reinhardt-fes- tival in Frankrijk te organise ren. Dat festival bestaat nog steeds." „Mijn andere idool is Chet At kins, die een persoonlijke vriend van me is geweest. Dat was een grote eer. Hij had een onvoor stelbare techniek. En boven dien: wat een aardige man! Mijn gitaar is nog door hem gesig neerd. You're a good player, staat erop. Conservatorium heb ik nooit gedaan, maar dit is mijn brevet, mijn diploma." Christiani staat weliswaar al de cennia niet meer in de voorste linies van de muziek, toch is hij er nog steeds in actief. Wat er in de huidige muziekwereld ge beurt, kan hem niet bepaald boeien. „Wat ik vooral erg vind is dat vaak wordt vergeten dat in de muziek het accent op de tweede en vierde tel ligt. Nu is het een en al polonaise. Er moet kennelijk op en neer gehupt en meegeklapt kunnen worden. Je krijgt eenvormigheid; het een lijkt op het ander. Het is een soort heimachine. Als ik dat hoor, dan denk ik: is de buur man nu alweer aan het verbou wen?" Spreuk Hij koestert zijn loopbaan, de successen die achter hem liggen. „Ik heb een mooie spreuk: Wie de gunst aan de gitaar kan ge ven, heeft een vrind voor heel zijn leven." Trots is hij vooral op de vele huldeblijken die hij mocht ontvangen, zoals de Gou den Harp, de Gouden Notekra- ker, De Gouden Amsterdam mer, het ereburgerschap van Madeira, Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en, vorig jaar nog, de Edison Oeuvreprijs Lich te Muziek. „Ik heb zoveel onder scheidingen, dat ik niet weet waar ik ze laten moet. Maar ik ben er erg blij mee. IJdelheid be hoort tot de eigenschappen van een muzikant. Het zou waanzin foto ANP nig zijn om dat te ontkennen." Christiani treedt nog steeds op, voor het publiek uit zijn hoogtij dagen, dat nu veelal in zorgcen tra verblijft. „Ik noem het Huize Avondrood-concerten. In rij van hot naar her, van Vlissingen tot Delfzijl. Ik zing dan een pot pourri van mijn bekendste num mers. Het orkest staat op band, met muzikanten die er allemaal niet meer zijn. Zij luisteren bo ven, in de hemel, welwillend mee, vermoed ik." „De herkenning bij het publiek is groot. Dat komt door de krachtige melodieën. Ik hoef al leen maar 'Zonnig...' in te zetten en iedereen zingt 'Madeira!' Zonnig Madeira Land van liefde en zon Ik wou dat ik daarheen Met jou reizen kon Hij móet wel optreden, vindt Christiani, want verder is zijn muziek en die van zijn tijdgeno ten niet of nauwelijks meer te horen. „Er is niets meer voor hen. De radio doet er ook geen fluit meer aan. De generatie die de radio heeft opgebouwd door lid te worden van de omroepen, wordt nu in de steek gelaten. Er is nog alleen maar heipalenmu- ziek." Aan stoppen denkt hij geen mo ment. „Ik ben weliswaar inmid dels dunbehaai'd en hoogbe jaard, maar nog steeds fijnbe snaard. Zolang ik zelf kan auto rijden en biologisch nog goed in elkaar zit, ga ik door met optre den. Het doet mij veel plezier dat de mensen al die liedjes nog kennen. Dan denk ik: Eddy, je hebt niet voor niets geleefd." Rolf Bosboom e levende gitaarle gende Eddy Christi ani wordt vrijdag 88 jaar. Hij viert zijn verjaar dag in Vlissingen, waar hij tij dens de popconventie Pop aan Zee optreedt en de eerste Eddy Christiani Award uit reikt aan gitarist Leendert Haaksma. Een gesprek met de man die eind jaren dertig de elektrische gitaar in Ne derland, in Europa zelfs, in troduceerde en uitgroeide tot het eerste popidool van het land. Er doet een mooi verhaal over hem de ronde. Een hel derziende zou in 1930 de toen twaalfjarige Eddy Christiani een mooie gitaartoekomst heb ben voorspeld. „Dat is echt ge beurd", bevestigt hij. „Mijn moe der was een moderne vrouw die van alles wilde weten. Ze stuur de me naar een meneer die aller lei dingen over mijn verdere le ven vertelde, dingen die ik toen nog niet kon bevatten. Hij zei on der meer: 'Je zult later op een meersnarig instrument spelen'. Het is allemaal uitgekomen." Christiani werd een grootheid op de gitaar. Zijn roem bereikte in de jaren vijftig haar hoogte punt, toen de lezers van het mu ziekblad Tuney Tunes hem ja ren achtereen tot populairste zanger van Nederland verkozen. Zijn discografie is indrukwek kend. Nummers zoals Ouive taaieZonnig Madeira, Kleine Greetje uit de polder, Daar bij de waterkant en Spring maar achterop werden onverslij tbare klassiekers. Mijn achterband is wel wat zacht Maar 't geeft niet lieve pop Spring maar achterop Voor jou liep ik wat risico Voor jou neem ik een strop Spring maar achterop Christiani is al bijna 75 jaar be roepsmuzikant. Kort nadat hij op zijn veertiende verjaardag van zijn oom Matthieu een Spaanse gitaar kreeg, liet hij zijn school lopen en trachtte zijn geld met de muziek te ver dienen, ook al had hij nooit les gehad. „Ik was zeer muzikaal, trommelde als jongetje al de he le dag op de ruiten. Gitaarles was echter veel te duur-, want het was een sobere, armoedige tijd. De tweede snaar, de A, stemde ik op de bimbamklok van mijn moeder. Geleidelijk lukte het om toch wat harmonie in mijn spel te brengen. Geluk kig heb ik een bijna absoluut muzikaal gehoor. Dat heeft me zeer geholpen. Ik ben dus volle dig autodidact, zoals dat zo mooi heet." Blue moon In 1935 kwam hij voor het eerst serieus aan de bak bij het orkest van accordeonist John de Mol. „Hij heeft mij de eerste beginse len bijgebracht in een obscuur café op de Zeedijk in Amster dam. Dat was mijn eerste arran gement. Ik moest ook meteen zingen, anders verdiende ik niets. In die tijd deed ik vooral Engels en Amerikaanse repertoi re. Bing Crosby was mijn held. In 1938 werd ik uitgenodigd in een radioprogramma en zong daar Blue moon. Allengs is het zo verder gegaan." Een gerucht dat hij in 1939 op ving, zou zijn muzikale loop baan ingrijpend beïnvloeden. „Ik had opgevangen dat muziek school Zwaag aan de Jacob van Lennepkade een elektrische gi taar aanbood, een Epiphone Electar Model M, inclusief ver sterker. Het was een eerste proefmodel, afkomstig uit Ame rika. De prijs was 475 gulden, een enorm bedrag destijds. Met veel moeite heb ik de gitaar op afbetaling kunnen krijgen." foto's archief Henny van Ochten Christiani was daarmee de eer ste bespeler van een elektrische gitaar in Nederland en voor zo ver bekend ook in Europa. In Amerika waren even voordien Eddie Durham en Charlie Chris tian de mondiale pioniers ge weest. Eddy Christiani wijst op de opmerkelijk overeenkomst met zijn eigen naam. „Dat kan geen toeval zijn." De gevolgen van de introductie van de elektrische gitaar waren verstrekkend. „Er ging een we reld voor me open. Voorheen had ik in orkesten de functie van ritmische ondersteuning. Nu kon ik complete koren spe len, een tweede en derde stem. Ineens was ik een solist." Al snel werd zijn eerste gitaarsolo op plaat gezet: In the mood, la ter gevolgd door The windmill, dat hij zelf had geschreven. De Tweede Wereldoorlog zorg de voor een caesuur in zijn car rière. In 1943 raakte hij in con flict met de Duitse censor van wege het nummer Ouwe taaie. „Het ging om drie woorden die erin voorkwamen: whiskey, cow boy en dollars. Die werden als Amerikaanse propaganda be schouwd." Omdat Christiani ook weigerde lid te worden van de Kultuurkamer, dook hij on der in België. Na de bevrijding van Brussel trok hij achter de frontlinies Duitsland in met het Britse legerorkest The Army Troopers. Na de oorlogsjaren steeg zijn faam tot grote hoogte en groeide hij uit tot een idool van de na oorlogse generatie dat de ene na de andere hit scoorde, met als grote klapper Daar bij de water kant. In 1954 ontving hij de al lereerste gouden plaat, voor Zee manshart, met als refrein: 'k Ging met je mee in Rotterdam December 1954 Poppunt Zeeland, het nieu we platform voor popcultuur in de provincie, presenteert zichzelf met de tweedaagse popconventie Pop aan Zee, vrijdag 21 en zaterdag 22 april in kunstcentrum deWil- lem3 en het Arsenaaltheater in Vlissingen. Het programma luidt: Vrijdag 21 april deWillem3 16.00 uur: Opening door ge deputeerde Harry van Wave- ren. 16.30 uur: Seminar met Leon Zwaans, Voorzitter van Pop- NL, ovèr gemeentelijk popbe- leid. 16.45 uur: Seminar met Tom ter Bogt, bijzonder hoogle raar popmuziek, over popcul tuur als levensloop en het be lang van popcultuur voor een regio. 17.45 uur: Betoog Koos van Dijk (voorheen manager van Herman Brood, nu van Ellen ten Damme) over 'Hoe kom ik de provincie uit?'. 18.20 uur: Panel met voor gaande sprekers, onder lei ding van Peter van Houte. Arsenaaltheater: Nacht van de Elektrische Gitaar 21.00 uur: Gitaarbattle, met o.a. Leo van de Ketterij Andre Moehij am, René Koolé, Chris Krekelberg, Wim Flipse en Remi Lau. 22.00 uur: Optreden Eddy Christiani. 22.30 uur: Uitreiking eerste Eddy Christiani Award aan Leendert Haaksma, onder meer gitarist bij Anouk. 23.00 uur: Optreden Leen dert Haaksma Evers Slaat November 1953 Door, de band van dj Edwin Evers. Zaterdag 22 april deWillem3 15.00 uur: Workshop met Leendert Haaksma. 16.00 uur: Cd-panel: belang stellenden kunnen hun cd of demo voorleggen aan profes sionals uit de muziekindus trie. 17.00 urn-: Workshop met Gruesome Twosome, bestaan de uit de Zeeuwse dj's Vin- dictiv en Optimus. Arsenaaltheater 20.00 uur: Bandstafette, covers uitgevoerd door Zeeuwse musici in steeds wis selende bandsamenstellin gen. 22.30 uur: Test... One... Tivo, reis door vijftig jaar popmu ziek, met videobeelden en li- ve-muziekvan Claudia Wagenmakers en Robert Stoltink (zang), Michael Coomans (gitaar), Richard Heijerman (drums) en Eric van Noort (toetsen). 24.00 uur Dance Afterparty, met dj Steady Douglas. Voor meer informatie: zie www.poppuntzeeland.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21