Geen inzage in stukken Borssele PZC Weg vrij voor Zeelandhallen Honderd worden gaat vanzelf Van Gelder: Politicus® moet zich niet achter E Europa verschuilen Van Geel legt Prorail dwangsom op wegens spoorhinder Tweede Kamer krijgt niet alle informatie over kerncentrale Reünie Het Veer urn- Workshop solliciteren bij foyer de jeunesse Pronto Wonen is de leukste woonformule van Nederland. .NU OOK IN MIDDELBURG woensdag 19 april 2006 w 141 )1I1 jen, door Ernst Jan Rozendaal DEN HAAG - De aanhouder wint niet altijd. Het kabinet heeft gisteren voor de zesde en laatste keer het verzoek van de Tweede Kamer afgewezen om vertrouwelijke stukken over de kerncentrale Borssele te mogen inzien. Het debat over het lan ger openhouden van de centrale kan volgende week gewoon door gaan, maar de discussie over de vertrouwelijkheid krijgt nog wel een staartje. Ruim een jaar geleden conclu deerde staatssecretaris Van Geel (CDA. Milieu) dat bij ge dwongen sluiting van de kern- een trale in 2013 de Staat een schadeclaim zou kunnen ver wachten van enkele honderden miljoenen tot ruim een miljard euro. Dat bracht hem ertoe een convenant af te sluiten met de aandeelhouders en de exploi tant om de kerncentrale open te houden tot 2033. Een debat daarover is verschil lende keren uitgesteld, omdat de Kamerleden de rapporten wil len lezen van het Energiecen trum Nederland (ECN) en de landsadvocaat, op basis waar van Van Geel de hoogte van de schadeclaim heeft ingeschat. Het kabinet wil die rapporten zelfs niet vertrouwelijk ter inza ge geven, met een beroep op het Staatsbelang. Plicht De plicht van de regering om de Kamer te informeren staat om schreven in artikel 68 van de Grondwet. Hierover werd gister avond gedetailleerd en uitput tend gediscussieerd, met de ver trouwelijke rapporten over Bors sele als uitgangspunt. Van Geel kreeg hulp van minis ter Donner (CDA. Justitie), de Grondwetdeskundige van het kabinet. Die voerde aan dat de Kamer weliswaar besluiten van de regering controleert, maar niet de manier waarop zo'n be sluit tót stand is gekomen. Een advies van de landsadvocaat wordt daarom 'in beginsel' niet aan de Kamer gegeven, omdat het 'persoonlijke beleidsopvat tingen in een intern stuk' be treft. Met deze argumentatie zette Donner het debat op scherp. De regeringspartijen CDA, VVD en D66 hadden al aangegeven dat GOES - Het goederenvervoer over de Zeeuwse spoorlijn moet stiller worden, anders moet spoorwegbeheerder Prorail een dwangsom betalen van 10.000 euro per week tot een maximum van 2,5 miljoen euro. Staatsse cretaris Van Geel van Milieu heeft dit besloten. Bij zijn beslissing is Van Geel niet over één nacht ijs gegaan. Hij heeft uitvoerig overleg ge voerd met Prorail, hayenschap Zeelapd Seaports, vervoerder Railion en rederij Cobelfret. De laatste is er verantwoordelijk voor dat sinds 2003 het goede renvervoer over de Zeeuwse lijn sterk is gestegen. Prorail heeft inmiddels wel een uitgebreid pakket maatregelen op schrift gesteld om de hinder terug te dringen, zoals het isoleren van woningen langs het lijn, het plaatsen van raildempers en het vervangen van houten door be tonnen dwarsliggers. Verschuiven Het bedrijf wil dit alles 1 janua ri 2009 klaar hebben. Dat vindt staatssecretaris Van Geel te lang duren, zeker omdat Prorail voor die tijd wel iets tegen de toegenomen overlast zou kun nen doen. Van Geel noemt als mogelijkheden: het verschuiven van een aantal goederentreinen van de nacht naar de avond of de dag én het langzamer laten rijden van de goederentreinen; zestig kilometer per uur. Prorail heeft meegedeeld de snel heid van de treinen met ingang van de nieuwe dienstregeling, per 28 mei 2006, te willen verla gen tot zestig kilometer per uur ze de vertrouwelijke stukken niet nodig hebben om tot een af gewogen oordeel over Borssele te komen, maar begonnen toch tegen te sputteren, omdat Don ner ineens een algemene regel formuleerde. PvdA, SP, SGP en in de avond en nacht, maar de andere maatregelen stuiten op grote weerstand bij Prorail en vervoerder Railion. Meer over dag rijden heeft tot gevolg dat personeel en locomotieven an ders moeten worden ingezet. Dit brengt zoveel extra kosten met GroenLinks vonden dat het ka binet ook in de kwestie Borssele de stukken ter inzage moet ge ven. Uiteindelijk zegde Van Geel toe dat hij zijn best zal doen na af loop, als het convenant over zich mee dat opdrachtgevers zul len afhaken, voorspelt Railion. Het transpórt over de weg zal toenemen, aldus de vervoerder, en wel met 20.000 a 25.000 bela den én evenveel onbeladen vrachtauto's. Van Geel blijft erbij dat het mo- Borssele is ondertekend, het ECN-rapport wel vertrouwelijk te laten inzien. De coalitiepartijen zagen geen beletsel om volgende week over de sluitingsdatum van Borssele te discussiëren, maar de voltalli- gelijk is nü al .afdoende maatre gelen te nemen tegen de overlast op het Zeeuwse spoor en heeft Prorail dus de dwangsom met een maxiurn van 2,5 miljoen eu ro opgelegd; die wordt in princi pe op 27 mei van kracht. Prorail kan in beroep tegen het besluit ge Kamer bleef het oneens met Donners stelling dat adviezen van de landsadvocaat niet naar de Kamer hoeven. Los van de kwestie Borssele krijgt dus ook de discussie over artikel 68 van de Grondwet nog een vervolg. van Van Geel. Het bedrijf be raadt zich; het gaat in beroep of 'iets anders doen', laat een woordvoerster weten. Tets an ders doen' kan betekenen het ne men van maatregelen waarmee de spoorvervoerdeis ook nog uit de voeten kunnen. door Rinus Antonisse VLISSINGEN - Politici en be stuurders verschuilen zich bij ongemakkelijke maatregelen of moeilijke discussies te veel ach ter 'het moet van Brussel'. Veel beter is het te wijzen op de plus punten van de Europese Unie. Commissaris van de koningin W. van Gelder, fanatiek Europe aan, stelde dit gisteren in een le zing voor het departement Zee land van de Maatschappij voor Nijverheid en Handel in Vlissin- gen. Hij pleitte vurig voor het omarmen van Europa, in plaats van er steeds met de rug naar toe te staan en het als alibi voor impopulaire maatregelen te ge bruiken. „Politici en bestuurders dienen verantwoordelijkheid te nemen voor Europese besluiten. Ze kun nen niet altijd weer Europa als zondebok aanwijzen", meende de commissaris. Van Gelder maakte duidelijk dat Nederland, en dus ook Zee land, van Brussel veel voordelen kan hebben. Voorwaarde is dat tijdig wordt meegepraat over nieuwe regels. Zijn die regels eenmaal van kracht, dan moe ten ze ook snel in de Nederland se spelregels worden verwerkt. Wanneer er te lang wordt ge wacht, maakt dat de onduide lijkheid alleen maar groter, merkte hij op, verwijzend naar de Vogel- en Habitatrichtlijnen. „Als Nederland niet zo lang met de invoering had gewacht, dan zou inmiddels 25 jaar ervaring zijn opgedaan. En dan zouden er minder problemen zijn ge weest met de toepassing." Onzekerheid en angst over Euro pa vloeien volgens de commissa ris vooral voort uit onbegrip over de (vele) regels. Hij noemde als voorbeelden de discussies over de toepassing van de Vo gel- en Habitatrichtlijnen, de re gels voor fijnstof, laddergebruik en werktijden van brandweerlie den. Van Gelder-onderstreepte dat het goed is dat Europa met algemene regels komt. „Het is een drastische maatre gel, maar eigenlijk zouden w? het weer eens een weekje zonde Europa moeten proberen. Tem; naar de import-heffingen", be toogde de commissaris. „Dar zal het ons bijzonder snel duide lijk worden hoezeer wij Europa nodig hebben en hoezeer een ge zamenlijke aanpak nodig is oe maatschappelijke en economj. sche problemen op te lossen." Van Gelder merkte op dal e Q0C heel wat zaken zijn die me: meer in nationaal verband aan- Hp gepakt kunnen worden, zoals de |,ot visserij ('zonder Europa zou d- |.mi Noordzee allang zijn leegge- l0t vist'), de riviervervuiling zoak lrai van de Schelde ('dankzij Europa m,. heeft Zeeland nu een stok ach iva; ter de deur gekregen') en lading- lf'n gegevens van de scheepvaart K2 ('van groot belang bij een dra gende calamiteit'). De commissaris beklemtoond? ,,el dat Europa niet alleen maar L geld kost. „In 2004 betaalde ;,n Nederlanders zo'n 194 euronet- 0!1i to aan Europa. Dat is minder Dia dan veel mensen jaarlijks aan vuurwerk uitgeven." Zeeland je| heeft onder meer profijt van de :.ei EU bij de ontwikkeling van i,uj aquacultuur en plattelandsont- ver wikkeling. Van Gelder ver- bij wachtte dat in de toekomst voor- -M, al de armste regio's geld m Brussel krijgen. „Het is voor sll|- Zeeland een uitdaging om ruim- te te scheppen voor ondersteu- \']a ning van duurzame economie, 5 met als speerpunten: behoud de' van het landelijk gebied, recrea- var tie en toerisme, aquacultuur, lo- gistiek en procesindustrie." p l Va: in1 VEERE - Openbare basisschool jjes Het Veer in Veere bestaat 25 jaar. Het jubileum wordt zater- dag met een reünie gevierd. ;cb Alle oud-leerlingen en oud-leer- \-je krachten zijn daarvoor uitgeno- mj, digd. De reünie wordt gehouden zo£ van 14.00 tot 17.30 uur. Voorde on( kinderen is er in week na de reii- nie een' jubileumweek opgezet. (|e, Meer informatie op: www.het veer-veere.nl. en door Harmen van der Werf Prorail neemt al maatregelen om de spoorhinder te verminderen - zoals het vervangen van houten dwarsliggers door betonnen exempla ren, hier bij Kapelle - maar staatssecretaris vindt dat de aanpak te lang duurt. foto Willem Mieras door Frank Balkennde GOES - Exploitant Libéma kan direct met de bouw van een der de hal en een vrijetijdscomplex bij de Zeelandhallen in Goes be ginnen. De gemeente Goes en technische handelsonderneming Gévier hebben een financieel ak koord bereikt. Gévier, buurman van de Zee landhallen, zal nu niet naar de Raad van State stappen om de aan Libéma verleende bouwver gunning aan te vechten. Gévier beriep zich op oude af spraken met de gemeente, waar bij het vrije zicht op het bedrijfs pand op de Poel II zou zijn gega randeerd. De uitbreiding van de Zeelandhallen zou dat zicht (deels) wegnemen, De handels onderneming, buurman van de evenementenhallen, hield de ge meente aan de gemaakte afspra ken, hoewel Goes die bezwaren eerder afwees. Omdat de kans bestond dat Gévier de Raad van State zou wagen de bouw bij de Zeeland hallen op te schorten, waardoor Libéma met forse vertraging zou kunnen worden opgezadeld, ondernam wethouder S. van 't Westeinde (VVD, economie) een uiterste poging om het bedrijf daarvan te weerhouden. Gévier krijgt nu een financiële vergoe ding voor de geleden schade, er go het verminderde zicht op het bedrijfspand. In ruil daarvoor geeft het bedrijf zijn verzet te gen de bouwplannen van de buunnan op. De gemeente en Gévier zaten al eerder rond de tafel om te onderhandelen over een afkoopsom, maar kwamen VLISSINGEN - Bij de foyer de jeunesse in Vlissingen wordt morgen een workshop sollicite ren voor jongeren gegeven. Twee werkgevers, Erik Faber en Ari Murk, van adviesbureau Ser vices for International Business er toen niet uit. Volgens wethou der Van 't Westeinde blijft de schadevergoeding binnen de per ken. Wat de gemeente precies be taalt, wil ze niet kwijt, maar 'in elk geval minder dan een ton'. Development uit Rilland, spelen een rollenspel. Daarbij moet dui delijk worden waar werkgevers op letten en hoe een sollicitant daar op in kan spelen. De workshop: begint om 19.00 uur in de Foyer op de hoek van de Walstraat en de Nieuwstraat. door Selma Osman MIDDELBURG - Honderd jaar worden, daar hoef je niets bij zonders voor te doen. ,,'t Komt vanzelf", zegt Lourina van Soe- len-Tange. Zij was gisteren het stralende middelpunt van een feestje in zorgcentrum Swerf- rust. Hoewel de honderdjarige zelf niet uit Middelburg komt, heeft ze het naar haar zin in het Mid delburgse ouderencomplex. „Er woi'dt goed voor me gezorgd", vertelt ze aan burgemeester Koos Schouwenaar die langs komt om te feliciteren. De eeuwelinge groeide op op een boerderij in Welzinge bij Rit- them. Ze herinnert zich nog dat ze in haar jonge jaren een half uur moest lopen om in Souburg naar school en naar de kerk te gaan. Pas op achttienjaiïge leef tijd leerde ze fietsen. „Mijn broers stonden me na te kijken in de hoop dat ik in de sloot zou rijden. En dat deed ik ook", ver telt ze lachend. Boerderij Na haar trouwen in 1931 hielp ze haar man op de boerderij in Groot Abeele en later op het be- drijf in West-Souburg. ,,Ik heb honderden bossen kroten en peen moeten wassen." Met paard en wagen gingen de groen ten drie keer per week naar de veiling in Middelburg. Lourina van Soelen melkte ook de Dus kom snel langs en maak op een heel voordelige manier kennis met Pronto Wonen!!! Mevrouw Lourina van Soelen-Tange. foto Ruben Oreel koeien en bracht daarnaast vier zonen en een dochter groot. De twee oorlogen hebben in druk op haar gemaakt. Vooral het moment in 1940 toen de poli tie op een namiddag kwam ver tellen dat ze onmiddellijk het huis moesten verlaten. „Waar moest je naartoe? We waren met zijn zevenen en alle boerderijen tot aan de kust zaten vol met mensen uit Vlissingen. Uiteinde lijk vonden we een plaatsje on der Meliskerke." In 1944 week het gezin voor een tweede keer uit, ditmaal naar Yerseke. In het huis naast de tuinderij aan de Vrijburgstraat in West-Souburg bleef mevrouw Van Soelen, samen met een van haar zoons, tot vier jaar geleden wonen. Ze werd 21 jaar geleden weduwe. Tegenwoordig brengt ze haar dagen lezend door. Voor een potje dammen is ze nog altijd te porren. „Dat. deed ik graag." Al moest het in de vroegere jaren tussen het kou sen breien door. „Dan ging ik naast mijn broer zitten en deed ik gewoon mee. Want kousen breien, kon ik met mijn ogen dicht." Van de honderdste ver- jaardag van mevrouw Van Soe len kan in Swerf-Rust nog lang worden nagenoten. In plaats van cadeautjes is een fonds opge richt om leuke dingen te doen met de bewoners van het tehuis. PRONTO WONEN MIDDELBURG Mortiereboulevard 16 4336 RA Middelburg telefoon: (0118)41 45 04 telefax: (0118)441235 OPENINGSTIJDEN ma. 13.00 - 18.00 uur di. en wo. 10.00 - 18.00 uur do. envr. 10.00 - 21.00 uur za. 09.30 - 17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 14