Geen inzage in stukken Borssele
PZC
Weg vrij voor Zeelandhallen
Honderd worden gaat vanzelf
Van Gelder: Politicus®
moet zich niet achter E
Europa verschuilen
Van Geel legt Prorail dwangsom op wegens spoorhinder
Tweede Kamer krijgt niet alle informatie over kerncentrale
Reünie Het Veer
urn-
Workshop solliciteren
bij foyer de jeunesse
Pronto Wonen is de leukste
woonformule van Nederland.
.NU OOK IN MIDDELBURG
woensdag 19 april 2006 w 141
)1I1
jen,
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - De aanhouder
wint niet altijd. Het kabinet
heeft gisteren voor de zesde en
laatste keer het verzoek van de
Tweede Kamer afgewezen om
vertrouwelijke stukken over de
kerncentrale Borssele te mogen
inzien. Het debat over het lan
ger openhouden van de centrale
kan volgende week gewoon door
gaan, maar de discussie over de
vertrouwelijkheid krijgt nog
wel een staartje.
Ruim een jaar geleden conclu
deerde staatssecretaris Van
Geel (CDA. Milieu) dat bij ge
dwongen sluiting van de kern-
een trale in 2013 de Staat een
schadeclaim zou kunnen ver
wachten van enkele honderden
miljoenen tot ruim een miljard
euro. Dat bracht hem ertoe een
convenant af te sluiten met de
aandeelhouders en de exploi
tant om de kerncentrale open te
houden tot 2033.
Een debat daarover is verschil
lende keren uitgesteld, omdat
de Kamerleden de rapporten wil
len lezen van het Energiecen
trum Nederland (ECN) en de
landsadvocaat, op basis waar
van Van Geel de hoogte van de
schadeclaim heeft ingeschat.
Het kabinet wil die rapporten
zelfs niet vertrouwelijk ter inza
ge geven, met een beroep op het
Staatsbelang.
Plicht
De plicht van de regering om de
Kamer te informeren staat om
schreven in artikel 68 van de
Grondwet. Hierover werd gister
avond gedetailleerd en uitput
tend gediscussieerd, met de ver
trouwelijke rapporten over Bors
sele als uitgangspunt.
Van Geel kreeg hulp van minis
ter Donner (CDA. Justitie), de
Grondwetdeskundige van het
kabinet. Die voerde aan dat de
Kamer weliswaar besluiten van
de regering controleert, maar
niet de manier waarop zo'n be
sluit tót stand is gekomen. Een
advies van de landsadvocaat
wordt daarom 'in beginsel' niet
aan de Kamer gegeven, omdat
het 'persoonlijke beleidsopvat
tingen in een intern stuk' be
treft.
Met deze argumentatie zette
Donner het debat op scherp. De
regeringspartijen CDA, VVD en
D66 hadden al aangegeven dat
GOES - Het goederenvervoer
over de Zeeuwse spoorlijn moet
stiller worden, anders moet
spoorwegbeheerder Prorail een
dwangsom betalen van 10.000
euro per week tot een maximum
van 2,5 miljoen euro. Staatsse
cretaris Van Geel van Milieu
heeft dit besloten.
Bij zijn beslissing is Van Geel
niet over één nacht ijs gegaan.
Hij heeft uitvoerig overleg ge
voerd met Prorail, hayenschap
Zeelapd Seaports, vervoerder
Railion en rederij Cobelfret. De
laatste is er verantwoordelijk
voor dat sinds 2003 het goede
renvervoer over de Zeeuwse lijn
sterk is gestegen. Prorail heeft
inmiddels wel een uitgebreid
pakket maatregelen op schrift
gesteld om de hinder terug te
dringen, zoals het isoleren van
woningen langs het lijn, het
plaatsen van raildempers en het
vervangen van houten door be
tonnen dwarsliggers.
Verschuiven
Het bedrijf wil dit alles 1 janua
ri 2009 klaar hebben. Dat vindt
staatssecretaris Van Geel te
lang duren, zeker omdat Prorail
voor die tijd wel iets tegen de
toegenomen overlast zou kun
nen doen. Van Geel noemt als
mogelijkheden: het verschuiven
van een aantal goederentreinen
van de nacht naar de avond of
de dag én het langzamer laten
rijden van de goederentreinen;
zestig kilometer per uur.
Prorail heeft meegedeeld de snel
heid van de treinen met ingang
van de nieuwe dienstregeling,
per 28 mei 2006, te willen verla
gen tot zestig kilometer per uur
ze de vertrouwelijke stukken
niet nodig hebben om tot een af
gewogen oordeel over Borssele
te komen, maar begonnen toch
tegen te sputteren, omdat Don
ner ineens een algemene regel
formuleerde. PvdA, SP, SGP en
in de avond en nacht, maar de
andere maatregelen stuiten op
grote weerstand bij Prorail en
vervoerder Railion. Meer over
dag rijden heeft tot gevolg dat
personeel en locomotieven an
ders moeten worden ingezet. Dit
brengt zoveel extra kosten met
GroenLinks vonden dat het ka
binet ook in de kwestie Borssele
de stukken ter inzage moet ge
ven.
Uiteindelijk zegde Van Geel toe
dat hij zijn best zal doen na af
loop, als het convenant over
zich mee dat opdrachtgevers zul
len afhaken, voorspelt Railion.
Het transpórt over de weg zal
toenemen, aldus de vervoerder,
en wel met 20.000 a 25.000 bela
den én evenveel onbeladen
vrachtauto's.
Van Geel blijft erbij dat het mo-
Borssele is ondertekend, het
ECN-rapport wel vertrouwelijk
te laten inzien.
De coalitiepartijen zagen geen
beletsel om volgende week over
de sluitingsdatum van Borssele
te discussiëren, maar de voltalli-
gelijk is nü al .afdoende maatre
gelen te nemen tegen de overlast
op het Zeeuwse spoor en heeft
Prorail dus de dwangsom met
een maxiurn van 2,5 miljoen eu
ro opgelegd; die wordt in princi
pe op 27 mei van kracht. Prorail
kan in beroep tegen het besluit
ge Kamer bleef het oneens met
Donners stelling dat adviezen
van de landsadvocaat niet naar
de Kamer hoeven. Los van de
kwestie Borssele krijgt dus ook
de discussie over artikel 68 van
de Grondwet nog een vervolg.
van Van Geel. Het bedrijf be
raadt zich; het gaat in beroep of
'iets anders doen', laat een
woordvoerster weten. Tets an
ders doen' kan betekenen het ne
men van maatregelen waarmee
de spoorvervoerdeis ook nog uit
de voeten kunnen.
door Rinus Antonisse
VLISSINGEN - Politici en be
stuurders verschuilen zich bij
ongemakkelijke maatregelen of
moeilijke discussies te veel ach
ter 'het moet van Brussel'. Veel
beter is het te wijzen op de plus
punten van de Europese Unie.
Commissaris van de koningin
W. van Gelder, fanatiek Europe
aan, stelde dit gisteren in een le
zing voor het departement Zee
land van de Maatschappij voor
Nijverheid en Handel in Vlissin-
gen. Hij pleitte vurig voor het
omarmen van Europa, in plaats
van er steeds met de rug naar
toe te staan en het als alibi voor
impopulaire maatregelen te ge
bruiken.
„Politici en bestuurders dienen
verantwoordelijkheid te nemen
voor Europese besluiten. Ze kun
nen niet altijd weer Europa als
zondebok aanwijzen", meende
de commissaris.
Van Gelder maakte duidelijk
dat Nederland, en dus ook Zee
land, van Brussel veel voordelen
kan hebben. Voorwaarde is dat
tijdig wordt meegepraat over
nieuwe regels. Zijn die regels
eenmaal van kracht, dan moe
ten ze ook snel in de Nederland
se spelregels worden verwerkt.
Wanneer er te lang wordt ge
wacht, maakt dat de onduide
lijkheid alleen maar groter,
merkte hij op, verwijzend naar
de Vogel- en Habitatrichtlijnen.
„Als Nederland niet zo lang met
de invoering had gewacht, dan
zou inmiddels 25 jaar ervaring
zijn opgedaan. En dan zouden
er minder problemen zijn ge
weest met de toepassing."
Onzekerheid en angst over Euro
pa vloeien volgens de commissa
ris vooral voort uit onbegrip
over de (vele) regels. Hij noemde
als voorbeelden de discussies
over de toepassing van de Vo
gel- en Habitatrichtlijnen, de re
gels voor fijnstof, laddergebruik
en werktijden van brandweerlie
den. Van Gelder-onderstreepte
dat het goed is dat Europa met
algemene regels komt.
„Het is een drastische maatre
gel, maar eigenlijk zouden w?
het weer eens een weekje zonde
Europa moeten proberen. Tem;
naar de import-heffingen", be
toogde de commissaris. „Dar
zal het ons bijzonder snel duide
lijk worden hoezeer wij Europa
nodig hebben en hoezeer een ge
zamenlijke aanpak nodig is oe
maatschappelijke en economj.
sche problemen op te lossen."
Van Gelder merkte op dal e Q0C
heel wat zaken zijn die me:
meer in nationaal verband aan- Hp
gepakt kunnen worden, zoals de |,ot
visserij ('zonder Europa zou d- |.mi
Noordzee allang zijn leegge- l0t
vist'), de riviervervuiling zoak lrai
van de Schelde ('dankzij Europa m,.
heeft Zeeland nu een stok ach iva;
ter de deur gekregen') en lading- lf'n
gegevens van de scheepvaart K2
('van groot belang bij een dra
gende calamiteit').
De commissaris beklemtoond? ,,el
dat Europa niet alleen maar L
geld kost. „In 2004 betaalde ;,n
Nederlanders zo'n 194 euronet- 0!1i
to aan Europa. Dat is minder Dia
dan veel mensen jaarlijks aan
vuurwerk uitgeven." Zeeland je|
heeft onder meer profijt van de :.ei
EU bij de ontwikkeling van i,uj
aquacultuur en plattelandsont- ver
wikkeling. Van Gelder ver- bij
wachtte dat in de toekomst voor- -M,
al de armste regio's geld m
Brussel krijgen. „Het is voor sll|-
Zeeland een uitdaging om ruim-
te te scheppen voor ondersteu- \']a
ning van duurzame economie, 5
met als speerpunten: behoud de'
van het landelijk gebied, recrea- var
tie en toerisme, aquacultuur, lo-
gistiek en procesindustrie." p
l Va:
in1
VEERE - Openbare basisschool jjes
Het Veer in Veere bestaat 25
jaar. Het jubileum wordt zater-
dag met een reünie gevierd. ;cb
Alle oud-leerlingen en oud-leer- \-je
krachten zijn daarvoor uitgeno- mj,
digd. De reünie wordt gehouden zo£
van 14.00 tot 17.30 uur. Voorde on(
kinderen is er in week na de reii-
nie een' jubileumweek opgezet. (|e,
Meer informatie op: www.het
veer-veere.nl. en
door Harmen van der Werf
Prorail neemt al maatregelen om de spoorhinder te verminderen - zoals het vervangen van houten dwarsliggers door betonnen exempla
ren, hier bij Kapelle - maar staatssecretaris vindt dat de aanpak te lang duurt. foto Willem Mieras
door Frank Balkennde
GOES - Exploitant Libéma kan
direct met de bouw van een der
de hal en een vrijetijdscomplex
bij de Zeelandhallen in Goes be
ginnen. De gemeente Goes en
technische handelsonderneming
Gévier hebben een financieel ak
koord bereikt.
Gévier, buurman van de Zee
landhallen, zal nu niet naar de
Raad van State stappen om de
aan Libéma verleende bouwver
gunning aan te vechten.
Gévier beriep zich op oude af
spraken met de gemeente, waar
bij het vrije zicht op het bedrijfs
pand op de Poel II zou zijn gega
randeerd. De uitbreiding van de
Zeelandhallen zou dat zicht
(deels) wegnemen, De handels
onderneming, buurman van de
evenementenhallen, hield de ge
meente aan de gemaakte afspra
ken, hoewel Goes die bezwaren
eerder afwees.
Omdat de kans bestond dat
Gévier de Raad van State zou
wagen de bouw bij de Zeeland
hallen op te schorten, waardoor
Libéma met forse vertraging
zou kunnen worden opgezadeld,
ondernam wethouder S. van 't
Westeinde (VVD, economie) een
uiterste poging om het bedrijf
daarvan te weerhouden. Gévier
krijgt nu een financiële vergoe
ding voor de geleden schade, er
go het verminderde zicht op het
bedrijfspand. In ruil daarvoor
geeft het bedrijf zijn verzet te
gen de bouwplannen van de
buunnan op. De gemeente en
Gévier zaten al eerder rond de
tafel om te onderhandelen over
een afkoopsom, maar kwamen
VLISSINGEN - Bij de foyer de
jeunesse in Vlissingen wordt
morgen een workshop sollicite
ren voor jongeren gegeven.
Twee werkgevers, Erik Faber en
Ari Murk, van adviesbureau Ser
vices for International Business
er toen niet uit. Volgens wethou
der Van 't Westeinde blijft de
schadevergoeding binnen de per
ken. Wat de gemeente precies be
taalt, wil ze niet kwijt, maar 'in
elk geval minder dan een ton'.
Development uit Rilland, spelen
een rollenspel. Daarbij moet dui
delijk worden waar werkgevers
op letten en hoe een sollicitant
daar op in kan spelen.
De workshop: begint om 19.00
uur in de Foyer op de hoek van
de Walstraat en de Nieuwstraat.
door Selma Osman
MIDDELBURG - Honderd jaar
worden, daar hoef je niets bij
zonders voor te doen. ,,'t Komt
vanzelf", zegt Lourina van Soe-
len-Tange. Zij was gisteren het
stralende middelpunt van een
feestje in zorgcentrum Swerf-
rust.
Hoewel de honderdjarige zelf
niet uit Middelburg komt, heeft
ze het naar haar zin in het Mid
delburgse ouderencomplex. „Er
woi'dt goed voor me gezorgd",
vertelt ze aan burgemeester
Koos Schouwenaar die langs
komt om te feliciteren.
De eeuwelinge groeide op op
een boerderij in Welzinge bij Rit-
them. Ze herinnert zich nog dat
ze in haar jonge jaren een half
uur moest lopen om in Souburg
naar school en naar de kerk te
gaan. Pas op achttienjaiïge leef
tijd leerde ze fietsen. „Mijn
broers stonden me na te kijken
in de hoop dat ik in de sloot zou
rijden. En dat deed ik ook", ver
telt ze lachend.
Boerderij
Na haar trouwen in 1931 hielp
ze haar man op de boerderij in
Groot Abeele en later op het be-
drijf in West-Souburg. ,,Ik heb
honderden bossen kroten en
peen moeten wassen." Met
paard en wagen gingen de groen
ten drie keer per week naar de
veiling in Middelburg. Lourina
van Soelen melkte ook de
Dus kom snel langs en maak op een heel
voordelige manier kennis met Pronto Wonen!!!
Mevrouw Lourina van Soelen-Tange. foto Ruben Oreel
koeien en bracht daarnaast vier
zonen en een dochter groot.
De twee oorlogen hebben in
druk op haar gemaakt. Vooral
het moment in 1940 toen de poli
tie op een namiddag kwam ver
tellen dat ze onmiddellijk het
huis moesten verlaten. „Waar
moest je naartoe? We waren met
zijn zevenen en alle boerderijen
tot aan de kust zaten vol met
mensen uit Vlissingen. Uiteinde
lijk vonden we een plaatsje on
der Meliskerke." In 1944 week
het gezin voor een tweede keer
uit, ditmaal naar Yerseke.
In het huis naast de tuinderij
aan de Vrijburgstraat in
West-Souburg bleef mevrouw
Van Soelen, samen met een van
haar zoons, tot vier jaar geleden
wonen. Ze werd 21 jaar geleden
weduwe. Tegenwoordig brengt
ze haar dagen lezend door.
Voor een potje dammen is ze
nog altijd te porren. „Dat. deed
ik graag." Al moest het in de
vroegere jaren tussen het kou
sen breien door. „Dan ging ik
naast mijn broer zitten en deed
ik gewoon mee. Want kousen
breien, kon ik met mijn ogen
dicht." Van de honderdste ver-
jaardag van mevrouw Van Soe
len kan in Swerf-Rust nog lang
worden nagenoten. In plaats
van cadeautjes is een fonds opge
richt om leuke dingen te doen
met de bewoners van het tehuis.
PRONTO WONEN MIDDELBURG
Mortiereboulevard 16
4336 RA Middelburg
telefoon: (0118)41 45 04
telefax: (0118)441235
OPENINGSTIJDEN
ma. 13.00 - 18.00 uur
di. en wo. 10.00 - 18.00 uur
do. envr. 10.00 - 21.00 uur
za. 09.30 - 17.00 uur