Percy maakt vrouwen mooier Genotvolle reis door smakelijk Rome Bierkoeler Tasje Kasteel Voetbal Vrolijke voorjaarstassen zaterdag 15 april 2006 Wil Hij was dé verrassing van de Dutch Fashion Week, afgelopen januari. Hij geldt als hét talent na Viktor Rolf. Hij is al te koop in diverse steden en opent binnenkort zijn eigen zaak. Het gaat razendsnel, voor Percy Irausquin. „Al les wat ik wil, gebeurt." Percy, Percy Irausquin. De naam moet even bezinken voor hij blijft hangen. Antilli aanse ouders, Baskische voorou ders, dan krijg je dat. Maar in eens is hij er, en ineens kan nie mand in Nederland Modeland meer om hem heen. De man ach ter de naam is een charmante modeontwerper, 36 jaar geleden geboren in Oranjestad. Een 'echt red carpet beast' noemt hij zich. Iemand met een rodelo per-obsessie, iemand met het verlangen om celebs als Jenni fer Anniston en Halle Berry te kleden op feestjes a la de Oscar uitreiking. Perqy's bruine ogen flonkeren. „Dat zou ik zó graag willen. Daar ga ik voor." Hoe snel kan het gaan? In Neder land heeft hij de rode lopertjes al in zijn bereik, terwijl hij nog niet eens een jaar aan de weg timmert met zijn eigen mode lijn. Bekende Nederlanders als Katja Schuurman, Bridget Maasland, Leontine Borsato en Daphne Bunskoek lopen al met hem weg. Letterlijk. „Ja, die le nen wel eens een jurk. Of ze ko pen hem. Nu alleen Maxima nog." Mooier Vraagje: waarom gaat Percy zo hard7 Wie zijn laatste twee col lecties ziet, weet het antwoord. Percy maakt vrouwen mooier. Maar zo simpel is het niet. Per cy: „Ik laat geen vrouw iets pas sen zonder hakken eronder. Mijn ontwerpen kunnen niet zonder." Plij haalt een paar goudkleurig gehakte muiltjes tevoorschijn. „Als ze die draagt, wordt ze ie mand anders. De vaak diep ver borgen vrouwelijkheid komt naar boven. Die heeft elke vrouw in zich, hoor, alleen moet het er wel uit komen." Wat zijn stijl van die van anderen onder scheidt, is volgens hem de toe voeging van de 'chispa': Antilli- aans voor vonk. In zijn collecties die dit jaar te koop zijn, de Belle du Jour voor de eerste helft en de Supernova voor het najaar, is de vrouwe lijkheid zintuiglijk. Glanzende stoffen als zijde organza; kleu ren als onverbloemd rood, fel ro ze en geler dan geel; en dan ook nog eens tule, heel veel tule ('al lemaal door mij met de hand ge maakt'): de vaak diep uitgesne den jurken, rokken, blouses en pantalons van Percy zijn - in één woord - sexy. De hitsige nummers van Prince die zijn jongste show muzikaal omlijs ten, onderstrepen dat nog eens. Blijkbaar is Nederland daaraan toe, aan die vervrouwelijking van de mode. Percy ziet het wat bi'eder. „Mode is internationaal geworden. Kijk maar in de bla den, naar de shows." Zelf heeft hij meerdere invloe- i Ontwerpen uit de collectie van Percy Irausquin (linksboven). den ondergaan, zoals die van zijn oma, zijn moeder, zijn vijf zussen op Aruba; die van Chris tian Lacroix, op wiens atelier hij echt het ambacht leerde; en niet te vergeten die van coutu rier Christobal Balenciaga (1895-1972). Misschien is Percy wel een Ba lenciaga de Tweede? „Dat is de mooiste titel die ik me voor kan stellen", zegt hij. Percy droomt, hardop, en werkt door, keihard. Het verschil met veel andere coming couturiers is dat zijn dromen worden verwe zenlijkt. Met dank aan Steve te Pas, die hem vorig jaar ontdekte en hem meteen inlijfde bij diens modegroep Moshi Moshi in Am sterdam. „En zonder Viktor Rolf was het ook nooit gebeurd; hun succes heeft mij en anderen enorm gemotiveerd." Percy's prêt-a-porter collectie hangt vanaf dit voorjaar in Haarlem, Rotterdam, Amster dam, Utrecht en Breda. Eind mei, hooguit begin juni opent hij zijn eigen atelier annex win kel in Amsterdam. „Alles wat ik wil, gebeurt", zegt hij, terwijl hij het zelf nog maar amper ge looft. Het is toch echt waar. Annelies Vlaanderen Lekker ontbijten met een piz za bianca op de hoek van het Piazza Navone; smeuïge ge stoofde ossenstaart slurpen in een rommelig-drukrestaurant in Trastevere; genieten van kis ten vol zongenjpte courgettes, knapperige kroppen puntarella en rijpe paarse artisjokken op de Campo dei Fiori. De geuren en kleuren van eer lijk en lekker eten dringen zich vanuit alle hoeken op, vanuit de trattoria's in smalle steegjes of de kraampjes op een van de vele marktplaatsjes van Rome. Terwijl de Toscaanse keuken in ternationaal triomfen viert, moet die van Rome nog ontdekt worden. En die keuken is de moeite waard: al sinds de oud heid staat Rome bekend als lek- kerbekkencentrum. Toegege ven, tegenwoordig is het Ro meinse menu wat eenvoudiger, omdat in de loop der eeuwen ele menten van la cucina povera ('arme keuken') de plaats ingeno men hebben van de verfijnde me nu's van keizers en pausen. Maar de overdaad blijft. Speurtocht Dat blijkt ook uit het boek Heer lijk Rome van Sara Manuelli. De schrijfster, geboren op ruik- afstand van de markt van Cam po dei Fiori ('Bloemenmarkt') en tegenwoordig beurtelings woonachtig in Londen en Rome, gaat op speurtocht naar de culi naire geheimen van de Italiaan se hoofdstad. En ze komt heel veel lekkere din gen tegen. De Romeinse keuken wordt volgens haar door drie in vloeden bepaald. In de eerste plaats die van de joodse gemeen schap,de oudste van Europa: uit de zeventiende en achttiende eeuw dateren de friggitori, de joodse straathandelaren die een voudige hapjes maakten door al lerlei producten door beslag te halen en te frituren. De tweede invloed komt uit de streek Lazio, rondom Rome, waar klassiekers als de spaghet ti carbonara (met eieren en pan- cetta) en de pasta amatriciana vandaan komen. Tenslotte is er de invloed van het slachthuis: in de oude wijk Testaccio werden vroeger werknemers deels uitbe taald in slachtafval. En vanuit de liefde voor alle soorten vlees ontstond de heerlijk geconcen treerde smaak van gestoofde co da (ossenstaart) of trippa alla romana (pens, gekruid met pe permunt en pecorino). Heerlijk Rome is een gastrono mische tour langs de Romeinse keuken, via winkels, restau rants, producenten en chef-koks. Sfeerfoto's en de per soonlijke notities van Manuelli maken het tot een genotvolle ontdekkingsreis door smakelijk Rome. Jacques Hermus Sara Manuelli, Heerlijk Rome (uitgeverij Inmerc,160 blz., 19,95 euro CIPOLLINE IN AGRODOLCE (Zoetzure uien) Een klassieke Romeinse contor- no (bijgerecht) die het goed doet bij vlees. De zoetzure smaak is een overblijfsel uit de Romeinse keuken van de oudheid. Ingrediënten: 300 gr. sjalotten of kleine uien, heel gelaten klein beetje olijfolie 2 laurierblaadjes 1 eetl. suiker 0,8 dl. witte wijn azijn. Bereiding: Bak de sjalotten bruin in een pan met een beetje olijfolie en de laurierblaadjes. Roer er de suiker en de witte wijnazijn door. Laat de uitjes, terwijl je blijft roeren, op matig tot laag vuur zachtjes ko ken tot ze gekarameliseerd zijn - 10 tot 15 minuten. Verwijder voor het serveren de laurier blaadjes. De uitjes kunnen zo wel warm als koud opgediend worden, De thuistap beleeft sinds de intro ductie in 2004 een gestage opmars. Inmiddels zijn er ruim 200.000 exemplaren verkocht van de con currerende merken Krups en Phi lips. Ook de bierbrouwers deden goede zaken. Zo'n vier miljoen vaatjes werden inmiddels ver kocht. In het gebruik doemde wel een praktisch probleem op. Hoe houd je de fustjes koel? Want in de ]j koelkast nemen ze onhandig veel ruimte in. Solitaire, producent van mooie design-apparaten, komt met de oplossing. Dat is de CoolTender, een ronde koelkast waar je de BeerTender of Perfect Draft op kunt zetten. Hij biedt plaats aan twee of drie vaatjes, afhankelijk van het merk. Bovendien kunnen er twaalf blikjes fris in. De CoolTender is leverbaar in twee modellen, met een buitenzijde van geborsteld roestvrij staal of van zilvermetallic. De prijs is 450 euro. Samsung en Rodrigo Otazu kunnen het goed met elkaar vinden. Eex-- der maakte de bex-oemde designer een kettinkje voor een mobieltje, dat vervolgens niet aan te slepen was. Nu heeft hij zich gestox-t op een soort tasje met armband voor de slanke P300. Het hippe tasje is ontworpen in leer en jeansstofEr is keuze uit onder meer 'trendy pink', 'gold' of 'brown'. De Samsung P300 kost mét 'verpakking' 579 euro. Vroeger waanden \ye ons kasteel- Heer in grote kartonnen dozen die we snijdend en knippend vormga ven en inrichtten. Op dat idee heeft Ikea al eens voortgeborduurd. Nu komen dankzij de webwinkel Tren dy Speelgoed en Villa Carton de kartonnen bouwsels weer tevoor schijn. Het eerste product is het Kasteel van Karton. Het is in we zen een grote kleurplaat, waarbij de schouw al is ingetekend. Kinde ren kunnen naar hartelust kleuren en kliederen. De vloer van het kas teel is een vierkante meter, de hoog te 1.34 meter. Een kasteel kost 39,50 euro, inclusief verzendkos ten. Zie ook www.trendyspeelgoed.nl en www.villacai'ton.com De mooiste aanloop naar het WK Voetbal is misschien wel het boek werk Het mooiste van de World Cup. Daarin de geschiedenis van het wereldkampioenschap voetbal, vanaf de eerste in Ux-uguay (in 1930 gewonnen door het gastland) tot en met 2002. De uitneembare docxxmenten zoals Panini-plaatjes, foto's, posters en entreekaartjes maken het boekwei'k alleraardigst. Het mooiste komt van Kos- mos-Z&K Uitgevers, dat er 39,95 euro voor rekent. Nu het voorjaar eindelijk is aangebroken is het ook weer tijd voor vrolijke kleurtjes, dachten ze bij tassenproducent Picard. De vooxjaarscoilectie omvat tassen met van die heerlijke zoete tie nerkleurtjes en motieven die verwijzen naar ontluikende bloemen en palmstranden. Bij de laatste zijn bamboe en rieten hengsels favo riet. De met appeltjes bedrukte tas komt op 27,95 euro, de x-ose en tur quoise op 49,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 41