Nederlandse ontwerpers trekken de aandacht De eerste paal Grote namen terug op Milanese meubelbeurs Fornuis voor buiten Opvallende haard zaterdag 15 april 2006 W 3 Bij het bouwen van een woning komt veel kijken. In de Goese wijk Ouverture wordt geioerkt aan het project Luminoso; t waalf vrij staande energiezuinige huizen. Verslaggever en toekomstige bewo ner Jeffrey Kutterink schrijft wekelijks over zijn ervaringen. De bouw van een huis is een avontuur. Wat zeg ik? Een onwezenlijk avontuur. Pas als de heimachine de eerste paal de grond in bonkt, begint het een beetje te leven. Tot dan toe is het niet meer dan een plaatje, op de kaft van een brochure. Vol met lovende woorden over hoe milieuvriendelijk Luminoso is, hoe veilig, hoe ruim, hoe veelzij dig. Met het ophalen van de folder begint het eeuwigdurende afwe gen. Is dit het huis dat we wil len? Kan het eigenlijk wel en meer nog: hebben we dat er voor over? De twijfel is groot. Kreten als 'Joh, je bent gek' en 'wauw, dit is een pracht huis', strijden in het hoofd op leven en dood. Meer dan een computerteke ning, een aantal plattegronden en financiële berekeningen heb ben we niet om de finale beslis sing te nemen. En die artist's im pression geeft ook nog eens een vertekend beeld. Want het huis staat niet in een oase van groen in het buitengebied, maar aan de rand van een bestaande wijk. Steeds vaker liggen de bouwte keningen uitgevouwen op tafel. Stel: als we het doen, dan moet de badkamer wel iets groter. Daar komt de zithoek. En daar... Langzaamaan neemt het huis mij in bezit. De kracht van papier is verbazingwekkend. Toch blijft het onwerkelijk. Na het tekenen van het koopcon tract rijden we naar een concert van U2 in Amsterdam. Alsof we net slechts een paar sokken en broeken hebben gekocht. Zelfs het op schaal tekenen van ka mers en puzzelen en schuiven met papieren stukjes meubel ver andert niet veel aan dat vage ge voel. Het filosoferen over kleu ren, verlichting, kastenwanden, ziteilanden en keuken evenmin. Het is en blijft papier, hoe mooi glossy's ook kunnen zijn. Pas met het slaan van de eerste paal wordt het papier werkelijk heid. Dan ook maak ik kennis met de nieuwe buren. Span nend, want ik weet wel wiè er nu naast me woont. En een goe de buur is nog altijd beter dan een verre vriend. „Op welk num mer wonen jullie? Oh dan zijn jullie onze buren." Wat onwennig worden de eerste ervaringen uitgewisseld. Over de mogelijkheden, maar vooral ook de onmogelijkheden van het nieuwe bouwplan. Kan de bad kamer wel breder? De spanning is er af, het onbekende bekend. Soms kijk ik mijn vrouw nog wel eens weifelend aan. 'Waar zijn we toch in hemelsnaam aan begonnen?' Maar de andere keer heffen we weer een glas Italiaan se Chianti en laten onze fantasie gaan. Eén ding weten we al zeker: die waterval vanaf het dak naar een vijver in de tuin, zoals in het nieuwe gemeentehuis, laten we maar zitten. foto Jeffrey Kutterink plaatst worden. De modellen zijn uitgerust met onder andere een grillplaat, infrafoodbran- der, afsluitkap, thermometer en rooklade. Verkrijgbaar vanaf 3.500,-. Meer informatie: www.smeg.nl. Evenals veel andere merken brengt ook Smeg een bui tenfornuis op de markt. Het luxe kookhulpje is uitgevoerd in roestvrij staal en verkrijgbaar in twee verschillende breedtes. Dankzij een speciale trolley kan het fornuis gemakkelijk ver- Cubic Fire is de naam van een nieuwe serie sfeerhaar den van Helex. De drie model len in de serie Cubicfire sprin gen vooral in het oog vanwege de opvallende vormgeving. Ze zijn gemaakt van lavasteen en glas. De drie modellen worden geleverd met afstandsbediening, thermostaat en batterijvoeding. Ze zijn verkrijgbaar vanaf €1.650,-. Zie ook: www.helex.nl. Niet de collecties, maar het nieuwe beursgebouw trok tijdens de 45ste Salone Interna- zionale del Mobile in Milaan de meeste aandacht. Toch klonken mede daardoor vooral positieve geluiden. Op een oppervlak van meer dan honderd voetbalvel den waren in tegenstelling tot voorgaande jaren alle hoofdrol spelers weer aanwezig. Het zorg de voor een nieuw elan. De Nederlandse meubelprodu cent Leolux was vorig jaar niet van de partij op de internationa le meubelbeurs in Milaan. Het bedrijf koos voor een locatie in het centrum. Een wat onhandi ge beslissing, want daardoor kon Leolux dit jaar niet terecht in het nieuwe beursgebouw van Milaan. Eenvoudigweg omdat er geen plaats meer was in het omvangrijke bouwwerk van maar liefst 530.000 vierkante meter: 110 voetbalvelden. Meer dan 2500 producenten uit alle uithoeken van de wereld presen teerden in het door staal en glas gedomineerde complex er hun nieuwe meubelcollecties. En nog is de wachtlijst enorm. Zou gangbaar was, enigszins naai de achtergrond gedrongen. Gaat het om kleur, dan zijn zwart en wit de voornaamste ba- siskleuren, maar ook frisse tin ten als oranje, paars, groen en rood zijn nog altijd volop aan wezig. Paul Geerts en Anja Sparidaans Vazen van Pieke Bergmans. de organisatie deze in één keer willen wegwerken, dan kan nog eens 40.000 vierkante meter worden gevuld. Deze indrukwekkende cijfers tekenden de 45ste Salone Inter- nazionale del Mobile. De meu belbeurs in Milaan was meer dan ooit hét platform voor ieder-, een die zich bezighoudt met de sign. Veel toonaangevende mer ken die lange tijd ontbraken, zo als Cassina en Cappellini, wa ren weer present. En al ging de aandacht van de tienduizenden bezoekers vooral uit naar het modern vormgegeven complex, die ontwikkeling stemde tevre den. Echte nieuwe trends zijn er niet dit jaar. Dat blijkt niet alleen uit de collecties op de beurs- vloer, maar ook tijdens de hon derden presentaties in het cen trum van Milaan. Dat is de plek voor onder meer jonge ontwer pers die zich een duur betaald plaatsje op de beursvloer niet kunnen permitteren, maar die zich toch willen presenteren. Opvallend is dat aanstormend talent en gevestigde namen uit hetzelfde vaatje tappen. Keer den klassieke elementen vorig jaar al terug in de collecties, dit jaar duikt iedereen erop. Soms op een innovatieve (kant wordt kunststof), vaak op een humoris tische manier. Het ambacht spreekt uit de vele ontwerpen die zijn gemaakt uit één stuk, bijvoorbeeld van hout, kunststof of natuursteen. Daar mee is de combinatie van mate rialen, zoals die de laatste jaren ontwerpers onder de rook van de meubelbeurs. „Eigenlijk zijn we al verder dan de meeste ont werpers die er staan, maar we krijgen wel veel serieuze reac ties. Meer bijvoorbeeld dan in de Zona Tortona. Dat is net een pretpark." Mulder verwijst daar mee naar Via Tortona, een straat waar honderden ontwer pers tijdens de beurs hun ont werpen laten zien. Ze schurken aan tegen Superstudio Piu, het complex waar de Nederlands/- Italiaanse producent Moooi een prominente presentatie heeft: De bezoekers die door de stra ten krioelen, laven er zich aan de vele ontwerpen, waarvan slechts een bescheiden deel echt de moeite waard is. Het gebied is tijdens de design- week 'oranje gekleurd'. Net afge studeerde designers strijken er neer naast ontwerpers van naam. Tot die laatste categorie mag het ontwerpduo Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk zich rekenen. De twee hebben een presentatie in een zijstraat. Ze presenteren er vooral 'vrij werk', opvallende ontwerpen waarmee ze interesse los probe ren te weken van producenten en galeries. Aandacht is er on der andere uit New York. „Maar wat het echt oplevert, daar ko men we pas na de beurs achter", aldus Van Bleiswijk. Dat is ook de ervaring van Pieke Bergmans, die inmiddels een aantal van haar ontwerpen heeft ondergebracht bij de be kende Duitse porseleinprodu cent Rosenthal. „De bezoekers komen uit alle landen, maar je weet nooit wie daadwerkelijk geïnteresseerd is." Is Zona Tortona inmiddels een begrip, Tutto Bene is dat in min dere mate. Toch trekt de presen tatie van zo'n 35 Nederlandse en Belgische ontwerpers met die naam - dit jaar voor de derde keer - volgens deelnemer Chris Slutter flink wat publiek. „In de ze ruimte worden bezoekers overspoeld met uiteenlopend de sign. Daardoor zien ze veel over het hoofd", zegt hij. Slutter schetst daarmee een luxepro- De 45ste Salone Internazionale del Mobile werd gehouden in een nieuw gebouw. foto's GPD Paul Geerts en Anja Sparidaans The Worker, een fauteuiltje van Hella Jongerius voorVitra. Nederlands design is po pulair. Designliefheb bers wereldwijd krijgen niet genoeg van de vaak so bere vormgeving die niet ge speend is van humor. Dus kleurde Milaan tijdens de Internationale Meubelbeurs oranje. Maar de overdaad aan Dutch design leidt tot een luxeprobleem. „Je weet nooit wie daadwerkelijk geïnteresseerd is." bleem. „Er is een overkill aan Dutch Design. Daarom zoek ik naar een manier om me te onder scheiden." Stefan Scholten en C.arole Baijings hebben die ma nier gevonden. Evenals afgelo pen najaar in Amsterdam richt ten ze een compleet apparte ment in met ontwerpen van zich zelf en anderen. Het huiselijk ta fereel, met een opvallend Neder landse uitstraling, werkt als een magneet. Ook origineel is de mobiele pre sentatie van het ontwerpduo Frank de Ruwe en Coen van Rooij (Creative Studio Nat). Ze doorltruisen de stad in een mini, waarin hun nieuwe ontwerpen verzameld zijn. Celia Suzanne Sluyter promoot haar designpro ducten schaars gekleed vanuit een badkuip. Echte publiektrekkers zijn ook de thematische presentaties van Droog Design en de Design Aca demy Eindhoven. Ligt bij Droog de nadruk op het leven, de ont werpers die zijn afgestudeerd aan de Design Academy hebben zich laten inspireren door de dood. Volgens directrice en trendwatcher Li Edelkoort om dat ze juist in deze fase van hun leven voor het eerst met overlij den te maken krijgen. De presen tatie in een oud klooster is in drukwekkend. Gevestigde Nederlandse produ centen als Label, Montis en Arti- fort hebben net als vorige jaren een plekje op de beursvloer. De presentaties zijn minder specta culair dan eerder dit jaar in Keu len, maar daar wordt over het algemeen dan ook meer ver kocht. Evengoed presenteren ze allemaal verschillende nieuwe ontweipen van Nederlandse ont werpers. „We hebben in de ver dediging gespeeld, nu vallen we weer aan", aldus Paul van den' Berg van Montis. Nieuw in de collectie van dat bedrijf is Miss Judith, een speels zitmeubel van Judith de Graauw waarmee ze is afgestudeerd aan de Design Academy. „Wij willen jonge ont werpers een podium bieden", verklaart Van den Berg de sa menwerking. Artifort komt onder andere met Conco, een nieuw ontwerp van Michiel van der Kiev. Ook zijn bureau I-con in de collectie van Arco valt in de smaak, zo merkt de designer op. Wellicht kan hij zich ooit scharen in het rijtje van Marcel Wanders, Hella Jon gerius, Roderick Vos en Studio Job. Die grote namen duiken overal op in Milaan en drukken een stempel op de toonaangeven de collecties. Eetkamerstoel Flower van Moooi. Cabinet van Kiki van Eijk. Het heeft iets van een volks verhuizing. Tientallen Ne derlandse ontwerpers trekken medio april naar Milaan. Niet voor niets, want het zogenaam de Dutch design is gewild, dus mag het niet ontbreken tijdens de Internationale Meubelbeurs, het grootste woonevenement ter wereld. Designliefhebbers val len voor de vaak sobere vormge ving met humor, groot gemaakt door het Nederlandse collectief Droog Design en inmiddels om armd door een complete genera tie ontwerpers. Alleen al vanwe ge de afkomst is aandacht daar om gegarandeerd. „We zijn dit jaar prominenter aanwezig dan ooit", zegt Ton van den Berg van het Nederlandse merk La bel. „Dutch design is hot, dat merk je gewoon." Dat de aanwezigheid in Milaan bovendien geen overbodige luxe is, heeft het Eindhovense bu reau Vormkrijgers al eerder ge merkt. „We krijgen nog steeds reacties op onze presentatie van vorig jaar", zegt Sander Mulder. Daarom zijn ze nu opnieuw pre sent. Ditmaal op de Salone Sa tellite, een presentatie van jonge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 33