Inzage rapporten principekwestie
PZC
Kapotte brug wordt begin mei weggetakeld
)e schoonheid van verloren idealen
Gevoel van Westkapelle in veertienvoud
Oud-minister maant Kamerleden om voet bij stuk te houden over stukken Borssele Eerste nachtegaai gesignaleerd
19
Geld voor projectleiders
Afgraven schor ongewenst
Ladders gestolen van auto
Man steelt terrasstoel
kunst
Eliades Ochoa geeft concert in Vlissingen
Ocean's Edge
wint Hooikoorts
zaterdag 15 april 2006
jnnrgrnst Jan Rozendaal
PEN HAAG - Het kabinet be-
[oepl zich op de Grondwet bij
jijn weigering vertrouwelijke
slukken over de kerncentrale
Borssele aan de Tweede Kamer
|f geven. Staatssecretaris Van
Geel (CDA, Milieu) haalt zijn ar
gumentatie uit een notitie die de
toenmalige minister van Binnen
landse Zaken De Vries (PvdA)
hierover vier jaar geleden
schreef. „Dat kan niet", zegt het
huidige Kamerlid.
Geel stelde vorig jaar dat
Jij gedwongen sluiting van de
kerncentrale in 2013, zoals is af-
I «esproken in het regeerakkoord,
;et Rijk kan rekenen op een
schadeclaim van enkele honder-
!en miljoenen tot ruim een mil
jard euro. Hij baseerde zich op
rapporten van de landsadvocaat
O het Energiecentrum Neder-
and (ECN), maar wil die tot op
Ie dag van vandaag niet ter inza-
legeven aan de Kamer.
Die is daarover zo ontstemd, dat
dinsdag een apart debat plaats-
jndt over artikel 68 van de
Grondwet, dat gaat over de in-
[omiatieplicht van het kabinet,
relatie tot de vertrouwelijke
liikken over Borssele.
brieven waarin Van Geel
keer op keer weigert zijn infor-
natie met Kamerleden te delen,
ebi'uikt hij om zijn besluit te
erdedigen een notitie die De
fries in 2002 schreef over de
eikwijdte van artikel 68. „Dat
niet", zegt de oud-minister.
)e essentie van zijn notitie is
het kabinet altijd een ma-
moet vinden om Kamerle-
van informatie te voorzien
Is ze daarom vragen. Het hoeft
illeen niet als het belang van de
taat hierdoor wordt geschaad,
lat is wat Van Geel aanvoert.
De waag die nu speelt is of het
iclang van de Staat in deze
westie groter is dan het belang
an de Kamer om de regering te
unnen controleren", legt De
fes uit, „Er is geen begin van
prijfel dat het belang van de
in het geding is, maar ik
eb niet de indruk dat Neder-
and op zijn grondvesten staat
te schudden als Kamerleden van
deze informatie kennisnemen.
Al kun je financiële gegevens
niet openbaren, er is altijd een
modaliteit te vinden om de Ka
mer daarover te informeren."
Het zou niet de eerste keer zijn
dat de Kamer in vertrouwen
kennisneemt van rapporten. De
Vries noemt het veiligheidsrap
port over Uruzgan en het ambts
bericht over de mensenrechtensi
tuatie in Iran als recente voor
beelden. „In een debat kan een
Kamerlid misschien niet zoveel
met die informatie, maar hij
kan zich wel overtuigen dat het
er goed uitziet, dat in de advie
zen niets is weggemoffeld."
De Kamerleden moeten vasthou
den aan hun verzoek, ongeacht
hun mening over het sluiten of
openhouden van de kerncentra
le, zegt De Vries. „Dit is een prin
cipekwestie. Zelfs als een min
derheid de stukken wil inzien,
moet die daarvoor steun krijgen
van de collega's. Anders worden
Kamerleden ja-knikkers die niet
meer geïnformeerd hoeven te
worden." Als Van Geel blijft wei
geren, is de uiterste consequen
tie dat de Kamer hem weg
stuurt. Waarmee de vertrouwelij
ke stukken nog steeds niet zijn
verkregen, aldus de notitie van
De Vries. Hij erkent dat, maar
volgens hem is dat geen reden er
van af te zien. „In de negentien
de eeuw is al bepaald dat cle Ka
mer niet twee keer om dezelfde
reden kan worden ontbonden.
Dat geldt ook voor het wegstu
ren van een minister of staatsse
cretaris. Een opvolger weet dat
hij niet onder het informatiever
zoek van de Kamer uitkomt.
Ook in staatsrechtelijke zin kan
de ezel zich maar één keer aan
dezelfde steen stoten.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De kapotgeva-
ren noordelijke brug van de zee
sluis in Terneuzen wordt zo
goed als zeker begin mei wegge
takeld en op transport gezet.
Hoewel Rijkswaterstaat daar
over nog geen mededelingen
doet, is de kans groot dat de re
paratie wordt uitgevoerd bij
staalbedrijf Hollandia in Krim
pen aan de IJssel.
Hollandia voerde eind jaren ze
ventig en begin jaren tachtig
soortgelijke reparaties uit na
schadevaringen aan de noorde
lijke en zuidelijke brug. In beide
gevallen werd de brug toen naar
Krimpen vervoerd. De verwach
ting is dat de reparatie een klei
ne zeven maanden in. beslag
neemt. De brug is nu al bijna
twee maanden buiten bedrijf.
De voorbereidingen voor het
wegtakelen beginnen eind vol
gende week in de brugkelder en
nemen zeker anderhalve week
in beslag. Het contract tussen
waterstaat en de aannemer
moet overigens nog worden on
dertekend. Er zijn twee gegadig
den voor het karwei.
De onderhandelingen tussen het
ministerie van Verkeer en Water
staat en het Vlaams ministerie
van Openbare Werken over de
eventuele vervanging van de
noordelijke brug door een min
der kwetsbare rolbrug, lopen
nog. Volgens een anonieme Gent
se havendeskundige worden ze
vermoedelijk eind volgende
week afgerond. Havenschepen
D. Termont van Gent vindt dat
de kapotte brug niet moet wor
den gerepareerd, maar direct
moet worden vervangen door
een rolbrug. Daarmee zou een
bedrag van 25 miljoen euro ge
moeid zijn.
Rijkswaterstaat doet, zolang de
onderhandelingen lopen, geen
enkele mededeling over de moge
lijke vervanging door een rol
brug. In het recente vexieden
hebben studies uitgewezen dat
het gaat om een haalbare oplos
sing. Maar Vlaanderen zou, als
vragende partij, dan wel volle
dig moeten opdraaien voor de
kosten: twee rolbruggen voor
een kleine vijftig miljoen. De
Vlamingen vinden echter dat Ne
derland ook in de buidel moet
tasten.
Intussen wordt veel geklaagd
over de wachttijden bij de zee
sluis. Woensdagmiddag kreeg
de zuidelijke brug te kampen
met een storing, waardoor de
brug niet kon worden gesloten.
WESTENSCHOUWEN - Bij strandopgang De Rotonde in
Westenschouwen is gisteren de eerste nachtegaal van dit
seizoen gesignaleerd. Exploitant J. Midavaine van het Na-
tuur- en Informatiepunt hoorde even na tien uur 's och
tends het typische gezang van de kleine, bruine trekvogel.?
In het duingebied van Westerschouwen bi'oeden jaarlijks'
zo'n negentig nachtegalen, aldus Midavaine. De vogel
overwintert in Nigeria en Kameroen. De mannetjes zijn
de zangers van het stel. Daarmee proberen ze gelijktijdig
een vrouwtje te imponeren en hun territorium af te bake
nen. Ze bouwen hun nest op de grond in de duindoorn,
veilig voor roofvogels. Op het Delta Vogelnet (DVN) van<
Nederlandse vogelwachters wordt nog geen andere mel
ding gemaakt van een nachtegaal.
Het bezorgde het wegverkeer
een half uur extra oponthoud.
Het antjwoord van Rijkswater
staat op de vraag waarom het
twee maanden moet duren voor
met de reparatie van de kapotte
brug wordt begonnen, is simpel:
er dient te worden voldaan aan
een groot aantal procedures.
MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur wil vijf
zware projectleiders aantrekken. Zij zijn nodig om veiliu-
ging te voorkomen dan wel versnelling aan te brengen in
de uitvoering van het omgevingsplan, de ontwikkelxngs-
schets Gent-Terneuzen, het sociale beleid van De Drie-
hoek Rond en de speerpunten in het economische beleid,
zoals Pieken in de Delta, het kusttoerisme, het Akkooi'd
Zeeuwse Kenniseconomie en de aquacultuur. De perso-
neelsuitbxoiding kost dit jaar 216.000 euro en vanaf 2007
elk jaar 461.500 euro.
DEN HAAG - Het is onnodig en ongewenst om oude
schorren van het Verdronken Land van Saeftinge af te
graven om de vorming van nieuw schor in de Heclwigepol-
der mogelijk te maken. Dat schrijft minister Veerman in
antwoox-d op vragen van het CDA-Kamerlid Buijs. In de
discussie over ontpoldering in Zeeuws-Vlaanderen vroeg
hij Veerman in januari of de Hedwigepolder niet te hoog
ligt, waardoor het land nauwelijks'woi'dt overstroomd en
het dus lang duurt voor nieuwe schorren ontstaan. Veer
man antwoordt dat behalve de hoogteligging ook de getij -
beweging en de snelheid waai'mee zwevende deeltjes in
het water bezinken van belang zijn. Hij komt tot de con
clusie dat de vorming van jong schor in de Hedwigepol-
der zeker is, zonder dat bestaande oude schon-en in Saef
tinge hoeven ,te worden afgegraven. Vanuit het oogpunt
van natuui'bescherming zou dat ook onwenselijk zijn.
De noordelijke brug van de zeesluis in Terneuzen wordt zeer waarschijnlijk begin mei op transport gezet voor reparatie, foto
VLISSINGEN - Twee aluminium ladders die vastgebon
den waren op het dak van een personenauto, zijn in de
nacht van donderdag op vrijdag gestolen. De auto stond
geparkeerd in de Van Dishoeckstraat in Vlissingen. De
ladders zijn enkele honderden euro's waard.
MIDDELBURG - Een 20-jarige Middelbui-ger is iix de
nacht van donderdag op vrijdag aangehouden omdat hij
uit baldadigheid een terrasstoel probeerde te stelen. De
man ronde hard weg nadat hij bij een horecagelegenheid
op de Vlasmarkt een stoel meenam. Toen hij de politie
zag, zette hij hem neer en liep verder. De man werd aange
houden en de stoel is terug bij de eigenaar.
[unstenaar Toby Paterson aan het werk.
jor Rolf Bosboom
3DELBURG - Zodra hij de
ir uitstapt, kijkt hij om zich
m en verbaast zich over de ar-
in steden: veelal een
van stijlen, waarbij
rekening lijkt te wor-
gehouden met de omgeving.
iHct blikveld van de architect
loudt helaas vaak op bij de
pis van het perceel", zegt kun-
lenaarToby Paterson (1974).
de monumentale omgeving
pn Middelburg echter geen
woord, al heeft hij nog
tijd gehad om rond te kij
De aandacht ging de afgelo-
dagen volledig uit naar het
pichten van zijn tentoonstel-
Pg Broken arabesque in De
tehal en het maken met twee
"lurschilderingen in de bijbe-
"?nde Kabinetten. De exposi-
is vanaf vandaag te bezoe-
Voor Paterson, in 2002 win-
van de prestigieuze Britse
Beck's Futures, is het de
grote solotentoonstelling
iNederland.
jé kunstenaar, die woont in
l'asgow, is gefascineerd door
Jptectuur en stedenbouw.
P aandacht gaat vooral uit
P'het modernisme, de bouw-
vanaf eind jaren twintig
Kenmerkend waren
van nieuwe materia
len zoals glas, staal en beton,
massaproductie, de nadruk op
functionaliteit en minder op
vorm en schoonheid en de toe
passing van een sobere stijl met
veel rechte lijnen.
Het modeiTiisme vierde hoogtij
tijdens de naoorlogse wederop
bouw. De architectuur van toen
wordt nu als achterhaald gezien
en overal bespeurt Paterson de
wens de gebouwen uit die tijd te
slopen. „Veel mensen haten ze."
Paterson betreurt het verdwij
nen van modernistische panden.
„Je kunt ervan houden of niet,
het is wel deel van ons cultureel
erfgoed. Om die historie zomaar
van de kaart te vegen, is een gro
te fout."
Geen samenhang
Het gebrek aan besef van conti
nuïteit, van geschiedenis, is fnui
kend, vindt hij. „Er is geen sa
menhangende visie om architec
tuur van de achttiende, negen
tiende, twintigste en deze eeuw
samen te voegen tot een geva
rieerd en samenhangend weef
sel dat echt een stad vormt. Ik
zie dat overal in de wereld,
waar ik ook rondloop."
Het modernisme trekt hem voor-
al vanwege de filosofie erachter.
„Er zit veel idealisme en opti
misme in." De architecten streef
den een betere wereld na. Door
bijvoorbeeld efficiënt en ook in
de hoogte te bouwen was er
meer ruimte voor parken, zodat
de leefomgeving zou verbeteren.
„Zeker in Schotland bespeur ik
nu het totaal ontbreken van ide
alisme en optimisme. Er wordt
alleen maar commercieel gerede
neerd. Dat is fataal geweest
voor het modemisme."
Voor zijn tentoonstelling in Mid
delburg voegde Paterson elemen
ten uit drie eerdere, recente ex
posities (in Centre for Contem
porary Art in Glasgow, in het
Barbican Centre in Londen en
in La Synagogue in het Franse
Delme) samen. In De Vleeshal
staan grote witte frames waar
aan panelen hangen in diverse
kleuren. De constructies vor
men bijna een installatie op
zich, met modernistische lijnen,
maar ze zijn ook de bevestigings-
wanden voor de afzonderlijke
werken van Paterson.
Daarop zijn allexiei voorbeelden
van het modernisme te zien, on
der meer uit Rotterdam (het Cit
rus Veiling-pand), veelal geschil
derd op perspex. Door het ge
bruik van doorzichtig materiaal
en de open constructies waar-
aaxx ze zijn bevestigd, kunnen de
gebouwen van alle kanten wor
den bekeken en tonen ze hun
vaak verrassende schoonheid.
Vooral ook het contrast is bij
zonder: een modernistische mi
niatuur-stad onder de bij uitstek
door Rolf Bosboom
WESTKAPELLE - Het Polder
huis in Westkapelle had al lan
ger het idee om wat meer te
doen op het gebied van kunst.
Het mondde uit in een project
waaraan veertien kunstenaars
die een sterke binding hebben
met het dorp, hebben deelgeno
men. De resultaten zijn vanaf
vandaag te bekijken.
Het opsporen en bijeen roepen
van de kunstenaars - in leeftijd
variërend van negentien tot be
gin veertig - leidde tot een soort
reünie, omdat de meeste van
hen elkaar van vroeger kenden.
Het Poldermuseum vroeg hun
aan de slag te gaan met het the
ma 'Volk van bazalt', gebaseerd
op het gelijknamige boek van de
Westkappelse schrijfster Digna-
te Robbertz. „De bedoeling was
dat ze vooral hun band met het
dorp in het werk zouden leggen:
wat deed Westkapelle met je",
zegt initiatiefneemster Ans Din-
gemanse.
De resultaten zijn zeker geva
rieerd en vaak ook verrassend.
Sommige deelnemers hebben
zich vooral laten leiden door (de
vorm van) basaltblokken, zoals
zichtbaar bij het tapijtweik van
Marly Hxxibregtse, de krachtige
sculptuxxr van steenhouwer
Peter Dominicus en de sieraden
van Angelique van Rooijen, die
zij op enkele blokken presen
teert. Caroline Passenier maak
te een installatie met plastic zak
ken die door de wind worden be
wogen. De zakken doen even
eens denken aan basaltblokken,
maar dan juist wit en licht.
Mignon Kuipers, die sinds kort
in het dorp woont, was opgeval
len dat mensen hun schoenen
uitdoen als ze langskomen. Ze
riep daarom zo veel mogelijk be
kenden uit het dorp op om naar
de dijk te komen en daar hun
schoenen tijdelijk achter te la
ten. Kuipers legde het beeld,
een mooi symbolisch stilleven,
op foto vast.
Esther Verhulst richtte zich
sterk op de identiteit van het
dorp, met een fraai huiselijk ta
fereel waarin klederdracht een
grote rol speelt, met onder meer
placemats met afbeeldingen van
beukjes. Ook staan er kopjes
met daarop plaatselijke stop
woordjes zoals Kioa, Béh en Og-
geere. Marja Minderhoud beeld
de de, inmiddels verdwenen,
foto Lex de Meester
gotische hemel van De Vleeshal.
Op de felwitte wanden van De
Kabinetten van De Vleeshal
heeft Paterson twee fraaie wand
schilderingen gemaakt. Daarop
zijn vooral zwevende elementen
uit de modernistische beeldtaal
te zien, afzonderlijk alsof ze uit
eexi bouwdoos komen. „Ik haal
ze uit hun context, wat verhelde
rend wexkt", zegt hij. „Ik hou er
vooral van het oog van de toe
schouwer te vangen, in gen po
ging hem op een andere manier
naar de wereld te laten kijken."
Met zijn kunst legt Paterson een
verbinding tussen expositieruim-
te en de buitenwereld, maar ook
tussen heden en verleden. „Ik
kijk weliswaar terug, maar zoek
tevens naar een hedendaagse
context. De vraag die ik altijd
wil stellen, luidt: wat nu, hoe
gaan we verder?"
Rondkijken in steden kan ant
woorden bieden. „Dat is de kern
van de reden waarom ik dit doe.
Gebouwen vertegenwoordigen
op fysieke wijze sociale en poli
tieke situaties, geschiedenis en
ideologieën. Ik gebruik architec
tuur om te begrijpen waarom
dingen zijn zoals ze zijn."
Expositie: 'Broken arabesque',
werk van Toby Paterson, t/m 18
juni in De Vleeshal (Markt) en De
Kabinetten van De Vleeshal (Zus
terstraat) in Middelburg. Ge
opend: di.-zo. 13-17 uur.
Caroline Passenier maakte een installatie met plastic zakken die door de wind worden bewogen.
foto Lex de Meester
VLISSINGEN - De Cubaanse muzikant Eliades
Ochoa, bekend van de Buena Vista Social Club,
geeft vrijdag 2 juni een concert in het Arsenaal
theater in Vlissingen.
Ochoa werkte mee aan het Umoja-project van
Blof, met wie hij het nummer Hemingway opnam.
Dat komt begin mei op single uit. De Cubaan
heeft ook een gastrol bij het Blof-optreden op
Pinkpop (maandag 5 juxxi) en tijdens de grote
Umoja-concerten in het Nieuwe Luxor in Rotter
dam, op vrijdag 9 en zaterdag 10 juni.
Zelf geeft hij vier concerten in Nederland, met
zijn zevenkoppige band Grupo Patria. Behalve in
Vlissingen gebeurt dat in Vredenburg in Utrecht
(31 mei), De Doelen in Rotterdam (1 jxxni) en mu
ziekcentrum Frits Philips in Eindhoven (3 juni).
De vóöryerkoop begint woensdag 19 april.
mannen in klederdracht af, een
tekening in houtskool op groot
formaat.
Aardige bijdx-agen zijn er van de
jongste deelnemers: Lisanne.
Douma en Eveline Bostelaar
('Mijn gevoel van Wasschappel
is niet te verwoorden'), allebei
negentien jaar. Verder- is er
werk te zien van Jeanine vah
Marion, Jorien Kastelein en Nel
Roose-Faasse, die voor het eerst
naar buiten treedt met een zeer
geslaagde aquarel. Peter Pro
voost heeft alle andere kunste
naars gevolgd terwijl ze aan het'
werk waren en daarvan een ei
gen kunstwerk gemaakt.
Het indringendste aandeel in de"
expositie heeft Machteld van;,
der Wijst, die onder de titel De
noodzaak opnieuw een inter
viewproject heeft gedaan. Veer
tien inwoners van het dorp.,
heeft ze dezelfde vraag gesteld:
Wat is uw persoonlijke nood
zaak? De antwoorden, soms uit
voerige monologen, heeft ze met
een videocamera vastgelegd.
Het levert in een aantal gevallen
sterk persoonlijke en daardoor
vaak ook ontroerende verhalen'
op.
Expositie: 'Volk van bazalt in be
weging', t/m 29 oktober in Het Pol
derhuis, Zuidstraat 154, Westka
pelle. Geopend: dagelijks 10-18
SEROOSKERKE (W) - De band
Ocean's Edge uit Oud-Vosse-
meer en de Zuid-Bevelandse
dansgroep Vivrant Thing zijn de
winnaars geworden van Hooi
koorts 2006.
De uitslag van de finale, in De
Zandput in Serooskerke, werd
donderdagnacht bekend. De ju
ry koos voor de britpop van
Ocean's Edge, die gisteravond al
weer in De Piek in Vlissingen
speelde, vanwege de muzikale
kwaliteit en de goede opbouw
van de nummers. Lof was er ook
voor de Walcherse groep The
Straits en r&b- en gospelzanger
Nigel Brown.
Vivrant Thing, vorig jaar ook al
finalist, scoorde bij de dansers
de meeste punten dankzij een
verrassende choreografie en het
gebruik van veel elenxenten uit
zowel street- als breakdance.
De winnaars krijgen extra optre
dens en ontvingen een certifi
caat en een geldprijs.