Inzage rapporten principekwestie PZC Kapotte brug wordt begin mei weggetakeld )e schoonheid van verloren idealen Gevoel van Westkapelle in veertienvoud Oud-minister maant Kamerleden om voet bij stuk te houden over stukken Borssele Eerste nachtegaai gesignaleerd 19 Geld voor projectleiders Afgraven schor ongewenst Ladders gestolen van auto Man steelt terrasstoel kunst Eliades Ochoa geeft concert in Vlissingen Ocean's Edge wint Hooikoorts zaterdag 15 april 2006 jnnrgrnst Jan Rozendaal PEN HAAG - Het kabinet be- [oepl zich op de Grondwet bij jijn weigering vertrouwelijke slukken over de kerncentrale Borssele aan de Tweede Kamer |f geven. Staatssecretaris Van Geel (CDA, Milieu) haalt zijn ar gumentatie uit een notitie die de toenmalige minister van Binnen landse Zaken De Vries (PvdA) hierover vier jaar geleden schreef. „Dat kan niet", zegt het huidige Kamerlid. Geel stelde vorig jaar dat Jij gedwongen sluiting van de kerncentrale in 2013, zoals is af- I «esproken in het regeerakkoord, ;et Rijk kan rekenen op een schadeclaim van enkele honder- !en miljoenen tot ruim een mil jard euro. Hij baseerde zich op rapporten van de landsadvocaat O het Energiecentrum Neder- and (ECN), maar wil die tot op Ie dag van vandaag niet ter inza- legeven aan de Kamer. Die is daarover zo ontstemd, dat dinsdag een apart debat plaats- jndt over artikel 68 van de Grondwet, dat gaat over de in- [omiatieplicht van het kabinet, relatie tot de vertrouwelijke liikken over Borssele. brieven waarin Van Geel keer op keer weigert zijn infor- natie met Kamerleden te delen, ebi'uikt hij om zijn besluit te erdedigen een notitie die De fries in 2002 schreef over de eikwijdte van artikel 68. „Dat niet", zegt de oud-minister. )e essentie van zijn notitie is het kabinet altijd een ma- moet vinden om Kamerle- van informatie te voorzien Is ze daarom vragen. Het hoeft illeen niet als het belang van de taat hierdoor wordt geschaad, lat is wat Van Geel aanvoert. De waag die nu speelt is of het iclang van de Staat in deze westie groter is dan het belang an de Kamer om de regering te unnen controleren", legt De fes uit, „Er is geen begin van prijfel dat het belang van de in het geding is, maar ik eb niet de indruk dat Neder- and op zijn grondvesten staat te schudden als Kamerleden van deze informatie kennisnemen. Al kun je financiële gegevens niet openbaren, er is altijd een modaliteit te vinden om de Ka mer daarover te informeren." Het zou niet de eerste keer zijn dat de Kamer in vertrouwen kennisneemt van rapporten. De Vries noemt het veiligheidsrap port over Uruzgan en het ambts bericht over de mensenrechtensi tuatie in Iran als recente voor beelden. „In een debat kan een Kamerlid misschien niet zoveel met die informatie, maar hij kan zich wel overtuigen dat het er goed uitziet, dat in de advie zen niets is weggemoffeld." De Kamerleden moeten vasthou den aan hun verzoek, ongeacht hun mening over het sluiten of openhouden van de kerncentra le, zegt De Vries. „Dit is een prin cipekwestie. Zelfs als een min derheid de stukken wil inzien, moet die daarvoor steun krijgen van de collega's. Anders worden Kamerleden ja-knikkers die niet meer geïnformeerd hoeven te worden." Als Van Geel blijft wei geren, is de uiterste consequen tie dat de Kamer hem weg stuurt. Waarmee de vertrouwelij ke stukken nog steeds niet zijn verkregen, aldus de notitie van De Vries. Hij erkent dat, maar volgens hem is dat geen reden er van af te zien. „In de negentien de eeuw is al bepaald dat cle Ka mer niet twee keer om dezelfde reden kan worden ontbonden. Dat geldt ook voor het wegstu ren van een minister of staatsse cretaris. Een opvolger weet dat hij niet onder het informatiever zoek van de Kamer uitkomt. Ook in staatsrechtelijke zin kan de ezel zich maar één keer aan dezelfde steen stoten. door Wout Bareman TERNEUZEN - De kapotgeva- ren noordelijke brug van de zee sluis in Terneuzen wordt zo goed als zeker begin mei wegge takeld en op transport gezet. Hoewel Rijkswaterstaat daar over nog geen mededelingen doet, is de kans groot dat de re paratie wordt uitgevoerd bij staalbedrijf Hollandia in Krim pen aan de IJssel. Hollandia voerde eind jaren ze ventig en begin jaren tachtig soortgelijke reparaties uit na schadevaringen aan de noorde lijke en zuidelijke brug. In beide gevallen werd de brug toen naar Krimpen vervoerd. De verwach ting is dat de reparatie een klei ne zeven maanden in. beslag neemt. De brug is nu al bijna twee maanden buiten bedrijf. De voorbereidingen voor het wegtakelen beginnen eind vol gende week in de brugkelder en nemen zeker anderhalve week in beslag. Het contract tussen waterstaat en de aannemer moet overigens nog worden on dertekend. Er zijn twee gegadig den voor het karwei. De onderhandelingen tussen het ministerie van Verkeer en Water staat en het Vlaams ministerie van Openbare Werken over de eventuele vervanging van de noordelijke brug door een min der kwetsbare rolbrug, lopen nog. Volgens een anonieme Gent se havendeskundige worden ze vermoedelijk eind volgende week afgerond. Havenschepen D. Termont van Gent vindt dat de kapotte brug niet moet wor den gerepareerd, maar direct moet worden vervangen door een rolbrug. Daarmee zou een bedrag van 25 miljoen euro ge moeid zijn. Rijkswaterstaat doet, zolang de onderhandelingen lopen, geen enkele mededeling over de moge lijke vervanging door een rol brug. In het recente vexieden hebben studies uitgewezen dat het gaat om een haalbare oplos sing. Maar Vlaanderen zou, als vragende partij, dan wel volle dig moeten opdraaien voor de kosten: twee rolbruggen voor een kleine vijftig miljoen. De Vlamingen vinden echter dat Ne derland ook in de buidel moet tasten. Intussen wordt veel geklaagd over de wachttijden bij de zee sluis. Woensdagmiddag kreeg de zuidelijke brug te kampen met een storing, waardoor de brug niet kon worden gesloten. WESTENSCHOUWEN - Bij strandopgang De Rotonde in Westenschouwen is gisteren de eerste nachtegaal van dit seizoen gesignaleerd. Exploitant J. Midavaine van het Na- tuur- en Informatiepunt hoorde even na tien uur 's och tends het typische gezang van de kleine, bruine trekvogel.? In het duingebied van Westerschouwen bi'oeden jaarlijks' zo'n negentig nachtegalen, aldus Midavaine. De vogel overwintert in Nigeria en Kameroen. De mannetjes zijn de zangers van het stel. Daarmee proberen ze gelijktijdig een vrouwtje te imponeren en hun territorium af te bake nen. Ze bouwen hun nest op de grond in de duindoorn, veilig voor roofvogels. Op het Delta Vogelnet (DVN) van< Nederlandse vogelwachters wordt nog geen andere mel ding gemaakt van een nachtegaal. Het bezorgde het wegverkeer een half uur extra oponthoud. Het antjwoord van Rijkswater staat op de vraag waarom het twee maanden moet duren voor met de reparatie van de kapotte brug wordt begonnen, is simpel: er dient te worden voldaan aan een groot aantal procedures. MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur wil vijf zware projectleiders aantrekken. Zij zijn nodig om veiliu- ging te voorkomen dan wel versnelling aan te brengen in de uitvoering van het omgevingsplan, de ontwikkelxngs- schets Gent-Terneuzen, het sociale beleid van De Drie- hoek Rond en de speerpunten in het economische beleid, zoals Pieken in de Delta, het kusttoerisme, het Akkooi'd Zeeuwse Kenniseconomie en de aquacultuur. De perso- neelsuitbxoiding kost dit jaar 216.000 euro en vanaf 2007 elk jaar 461.500 euro. DEN HAAG - Het is onnodig en ongewenst om oude schorren van het Verdronken Land van Saeftinge af te graven om de vorming van nieuw schor in de Heclwigepol- der mogelijk te maken. Dat schrijft minister Veerman in antwoox-d op vragen van het CDA-Kamerlid Buijs. In de discussie over ontpoldering in Zeeuws-Vlaanderen vroeg hij Veerman in januari of de Hedwigepolder niet te hoog ligt, waardoor het land nauwelijks'woi'dt overstroomd en het dus lang duurt voor nieuwe schorren ontstaan. Veer man antwoordt dat behalve de hoogteligging ook de getij - beweging en de snelheid waai'mee zwevende deeltjes in het water bezinken van belang zijn. Hij komt tot de con clusie dat de vorming van jong schor in de Hedwigepol- der zeker is, zonder dat bestaande oude schon-en in Saef tinge hoeven ,te worden afgegraven. Vanuit het oogpunt van natuui'bescherming zou dat ook onwenselijk zijn. De noordelijke brug van de zeesluis in Terneuzen wordt zeer waarschijnlijk begin mei op transport gezet voor reparatie, foto VLISSINGEN - Twee aluminium ladders die vastgebon den waren op het dak van een personenauto, zijn in de nacht van donderdag op vrijdag gestolen. De auto stond geparkeerd in de Van Dishoeckstraat in Vlissingen. De ladders zijn enkele honderden euro's waard. MIDDELBURG - Een 20-jarige Middelbui-ger is iix de nacht van donderdag op vrijdag aangehouden omdat hij uit baldadigheid een terrasstoel probeerde te stelen. De man ronde hard weg nadat hij bij een horecagelegenheid op de Vlasmarkt een stoel meenam. Toen hij de politie zag, zette hij hem neer en liep verder. De man werd aange houden en de stoel is terug bij de eigenaar. [unstenaar Toby Paterson aan het werk. jor Rolf Bosboom 3DELBURG - Zodra hij de ir uitstapt, kijkt hij om zich m en verbaast zich over de ar- in steden: veelal een van stijlen, waarbij rekening lijkt te wor- gehouden met de omgeving. iHct blikveld van de architect loudt helaas vaak op bij de pis van het perceel", zegt kun- lenaarToby Paterson (1974). de monumentale omgeving pn Middelburg echter geen woord, al heeft hij nog tijd gehad om rond te kij De aandacht ging de afgelo- dagen volledig uit naar het pichten van zijn tentoonstel- Pg Broken arabesque in De tehal en het maken met twee "lurschilderingen in de bijbe- "?nde Kabinetten. De exposi- is vanaf vandaag te bezoe- Voor Paterson, in 2002 win- van de prestigieuze Britse Beck's Futures, is het de grote solotentoonstelling iNederland. jé kunstenaar, die woont in l'asgow, is gefascineerd door Jptectuur en stedenbouw. P aandacht gaat vooral uit P'het modernisme, de bouw- vanaf eind jaren twintig Kenmerkend waren van nieuwe materia len zoals glas, staal en beton, massaproductie, de nadruk op functionaliteit en minder op vorm en schoonheid en de toe passing van een sobere stijl met veel rechte lijnen. Het modeiTiisme vierde hoogtij tijdens de naoorlogse wederop bouw. De architectuur van toen wordt nu als achterhaald gezien en overal bespeurt Paterson de wens de gebouwen uit die tijd te slopen. „Veel mensen haten ze." Paterson betreurt het verdwij nen van modernistische panden. „Je kunt ervan houden of niet, het is wel deel van ons cultureel erfgoed. Om die historie zomaar van de kaart te vegen, is een gro te fout." Geen samenhang Het gebrek aan besef van conti nuïteit, van geschiedenis, is fnui kend, vindt hij. „Er is geen sa menhangende visie om architec tuur van de achttiende, negen tiende, twintigste en deze eeuw samen te voegen tot een geva rieerd en samenhangend weef sel dat echt een stad vormt. Ik zie dat overal in de wereld, waar ik ook rondloop." Het modernisme trekt hem voor- al vanwege de filosofie erachter. „Er zit veel idealisme en opti misme in." De architecten streef den een betere wereld na. Door bijvoorbeeld efficiënt en ook in de hoogte te bouwen was er meer ruimte voor parken, zodat de leefomgeving zou verbeteren. „Zeker in Schotland bespeur ik nu het totaal ontbreken van ide alisme en optimisme. Er wordt alleen maar commercieel gerede neerd. Dat is fataal geweest voor het modemisme." Voor zijn tentoonstelling in Mid delburg voegde Paterson elemen ten uit drie eerdere, recente ex posities (in Centre for Contem porary Art in Glasgow, in het Barbican Centre in Londen en in La Synagogue in het Franse Delme) samen. In De Vleeshal staan grote witte frames waar aan panelen hangen in diverse kleuren. De constructies vor men bijna een installatie op zich, met modernistische lijnen, maar ze zijn ook de bevestigings- wanden voor de afzonderlijke werken van Paterson. Daarop zijn allexiei voorbeelden van het modernisme te zien, on der meer uit Rotterdam (het Cit rus Veiling-pand), veelal geschil derd op perspex. Door het ge bruik van doorzichtig materiaal en de open constructies waar- aaxx ze zijn bevestigd, kunnen de gebouwen van alle kanten wor den bekeken en tonen ze hun vaak verrassende schoonheid. Vooral ook het contrast is bij zonder: een modernistische mi niatuur-stad onder de bij uitstek door Rolf Bosboom WESTKAPELLE - Het Polder huis in Westkapelle had al lan ger het idee om wat meer te doen op het gebied van kunst. Het mondde uit in een project waaraan veertien kunstenaars die een sterke binding hebben met het dorp, hebben deelgeno men. De resultaten zijn vanaf vandaag te bekijken. Het opsporen en bijeen roepen van de kunstenaars - in leeftijd variërend van negentien tot be gin veertig - leidde tot een soort reünie, omdat de meeste van hen elkaar van vroeger kenden. Het Poldermuseum vroeg hun aan de slag te gaan met het the ma 'Volk van bazalt', gebaseerd op het gelijknamige boek van de Westkappelse schrijfster Digna- te Robbertz. „De bedoeling was dat ze vooral hun band met het dorp in het werk zouden leggen: wat deed Westkapelle met je", zegt initiatiefneemster Ans Din- gemanse. De resultaten zijn zeker geva rieerd en vaak ook verrassend. Sommige deelnemers hebben zich vooral laten leiden door (de vorm van) basaltblokken, zoals zichtbaar bij het tapijtweik van Marly Hxxibregtse, de krachtige sculptuxxr van steenhouwer Peter Dominicus en de sieraden van Angelique van Rooijen, die zij op enkele blokken presen teert. Caroline Passenier maak te een installatie met plastic zak ken die door de wind worden be wogen. De zakken doen even eens denken aan basaltblokken, maar dan juist wit en licht. Mignon Kuipers, die sinds kort in het dorp woont, was opgeval len dat mensen hun schoenen uitdoen als ze langskomen. Ze riep daarom zo veel mogelijk be kenden uit het dorp op om naar de dijk te komen en daar hun schoenen tijdelijk achter te la ten. Kuipers legde het beeld, een mooi symbolisch stilleven, op foto vast. Esther Verhulst richtte zich sterk op de identiteit van het dorp, met een fraai huiselijk ta fereel waarin klederdracht een grote rol speelt, met onder meer placemats met afbeeldingen van beukjes. Ook staan er kopjes met daarop plaatselijke stop woordjes zoals Kioa, Béh en Og- geere. Marja Minderhoud beeld de de, inmiddels verdwenen, foto Lex de Meester gotische hemel van De Vleeshal. Op de felwitte wanden van De Kabinetten van De Vleeshal heeft Paterson twee fraaie wand schilderingen gemaakt. Daarop zijn vooral zwevende elementen uit de modernistische beeldtaal te zien, afzonderlijk alsof ze uit eexi bouwdoos komen. „Ik haal ze uit hun context, wat verhelde rend wexkt", zegt hij. „Ik hou er vooral van het oog van de toe schouwer te vangen, in gen po ging hem op een andere manier naar de wereld te laten kijken." Met zijn kunst legt Paterson een verbinding tussen expositieruim- te en de buitenwereld, maar ook tussen heden en verleden. „Ik kijk weliswaar terug, maar zoek tevens naar een hedendaagse context. De vraag die ik altijd wil stellen, luidt: wat nu, hoe gaan we verder?" Rondkijken in steden kan ant woorden bieden. „Dat is de kern van de reden waarom ik dit doe. Gebouwen vertegenwoordigen op fysieke wijze sociale en poli tieke situaties, geschiedenis en ideologieën. Ik gebruik architec tuur om te begrijpen waarom dingen zijn zoals ze zijn." Expositie: 'Broken arabesque', werk van Toby Paterson, t/m 18 juni in De Vleeshal (Markt) en De Kabinetten van De Vleeshal (Zus terstraat) in Middelburg. Ge opend: di.-zo. 13-17 uur. Caroline Passenier maakte een installatie met plastic zakken die door de wind worden bewogen. foto Lex de Meester VLISSINGEN - De Cubaanse muzikant Eliades Ochoa, bekend van de Buena Vista Social Club, geeft vrijdag 2 juni een concert in het Arsenaal theater in Vlissingen. Ochoa werkte mee aan het Umoja-project van Blof, met wie hij het nummer Hemingway opnam. Dat komt begin mei op single uit. De Cubaan heeft ook een gastrol bij het Blof-optreden op Pinkpop (maandag 5 juxxi) en tijdens de grote Umoja-concerten in het Nieuwe Luxor in Rotter dam, op vrijdag 9 en zaterdag 10 juni. Zelf geeft hij vier concerten in Nederland, met zijn zevenkoppige band Grupo Patria. Behalve in Vlissingen gebeurt dat in Vredenburg in Utrecht (31 mei), De Doelen in Rotterdam (1 jxxni) en mu ziekcentrum Frits Philips in Eindhoven (3 juni). De vóöryerkoop begint woensdag 19 april. mannen in klederdracht af, een tekening in houtskool op groot formaat. Aardige bijdx-agen zijn er van de jongste deelnemers: Lisanne. Douma en Eveline Bostelaar ('Mijn gevoel van Wasschappel is niet te verwoorden'), allebei negentien jaar. Verder- is er werk te zien van Jeanine vah Marion, Jorien Kastelein en Nel Roose-Faasse, die voor het eerst naar buiten treedt met een zeer geslaagde aquarel. Peter Pro voost heeft alle andere kunste naars gevolgd terwijl ze aan het' werk waren en daarvan een ei gen kunstwerk gemaakt. Het indringendste aandeel in de" expositie heeft Machteld van;, der Wijst, die onder de titel De noodzaak opnieuw een inter viewproject heeft gedaan. Veer tien inwoners van het dorp., heeft ze dezelfde vraag gesteld: Wat is uw persoonlijke nood zaak? De antwoorden, soms uit voerige monologen, heeft ze met een videocamera vastgelegd. Het levert in een aantal gevallen sterk persoonlijke en daardoor vaak ook ontroerende verhalen' op. Expositie: 'Volk van bazalt in be weging', t/m 29 oktober in Het Pol derhuis, Zuidstraat 154, Westka pelle. Geopend: dagelijks 10-18 SEROOSKERKE (W) - De band Ocean's Edge uit Oud-Vosse- meer en de Zuid-Bevelandse dansgroep Vivrant Thing zijn de winnaars geworden van Hooi koorts 2006. De uitslag van de finale, in De Zandput in Serooskerke, werd donderdagnacht bekend. De ju ry koos voor de britpop van Ocean's Edge, die gisteravond al weer in De Piek in Vlissingen speelde, vanwege de muzikale kwaliteit en de goede opbouw van de nummers. Lof was er ook voor de Walcherse groep The Straits en r&b- en gospelzanger Nigel Brown. Vivrant Thing, vorig jaar ook al finalist, scoorde bij de dansers de meeste punten dankzij een verrassende choreografie en het gebruik van veel elenxenten uit zowel street- als breakdance. De winnaars krijgen extra optre dens en ontvingen een certifi caat en een geldprijs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 19