PZC
Auto
0
1 - 1
1 V jl
Rijvaardigheidstest: dodelijke fouten
1,
Grandioze Paasshow!
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
[Tl
Beste chauffeur van de klas
De comeback van een statussymbool
Bijdehand
m
ft
W
Auto
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
I' Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 14 april 2006
2e paasdag spectaculaire acties
in Vlissingen en Terneuzen!
kijk snel op www.autopoppe.nl
en www.fordjoosse.nl
(P) AUTO POPPE Autobedrijf
www.outopoppe.nl JoOSSe
Auto Poppe Vlissingen Auto Poppe Terneuzen Autobedrijf Joossè
Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 Tel. (0118) 419420
Monique van Emmerik
23jaar, Breda
<12.000 km/jaar
Rijbewijs: 2001
PJ
HHy ...^gBÊÊÊ
Willy Aalpoel
58 jaar, Wilp
>50.000 km/jaar
Rijbewijs: 1967
André Krol
58 jaar. Oosterhout
12.000 km/jaar
Rijbewijs: 1966
Jos van Lier
42 jaar, Enschede
<.25.000 km/jaar
Rijbewijs: 1981
,i rij vaak 's nachts als ik
jêigkom van housefees-
[d], met mijn auto vol
menden. Daarom ook heb
opgegeven. Mijn va
der is agent en hij heeft
éal flink wat geleerd.
Uitging me redelijk goed
ittjmarheb toch veel op
stoken. Een koude
douche was de ogentest. Ik
moet bij de opticien langs
Milt mijn zicht bleek on
tdoende. Balen ja."
,,Ik zit sinds vijfjaar op de
regiotaxi en rij schoolkin
deren. Ik ben me echt ka
pot geschrokken bij de
O-meting. De auto was mij
de baas in plaats van an
dersom. Ik maakte begin-
nersfouten, zoals te snel
mijn stuur omgooien. Mét
het grote aantal kilome
ters dat ik per jaar maak
had ik eerlijk gezegd niet
gedacht clat het nog zo'n
enorme ervaring zou
zijn."
,Als bestuurslid van een
3VO-afdéling ben ik het
hele jaar bezig met veilig
heid van jong en oud. De
ze airsus was een openba
ring. Je leert veel. meer uit
je auto te halen. Mijjnjïna-
le verliep als een zonnetje.
Ik zal het belang van een-
dergelijke cursus opnieuw
aankaarten bij 3V0. Er
kunnen simpelweg levens
mee gered worden
„Frappant dat abs pas
werkt als je het rempedaal
vol intrapt, ik denk niet
dat veel deelnemers dat
van tevoren wisten. Ik had
als een van de weinigen
de stofblijkbaar niet goed
opgepakt, want mijn fina
le liep in het honderd. Ik
trok te hard aan het stuur
waardoor de auto in een
slip raakte. Gelukkig was
ik niet de slechtste, maar
er is nog volop ruimte
voor verbetering, haha."
Wim Postma
83 jaar. Hapert
25000 km/jaar
Rijbewijs: 1941
„Ik rijd in een Nissan 4x4
King Cab, dus ik moest
wél even wennen aan de
kleine autootjes op dit cir
cuit. Bij de eerste proef
ging ik al helemaal scheef
was echtkicken. Ik ver
moed dat dat ook met de
achterwielaandrijving
had te maken. Na van
daag weet ik dat ik voor
een noodstop mijn hand
niet hoef om te draaien.
Weer wat geleerd, en dat
op mijn leeftijd!"
Manja Verbeek
48 jaar, Tiel
12.000 km/jaar
Rijbewijs: 1976
„Geregeld rijd ik met ze
venpersonen in onze mpv.
Ik heb nog nooit een nood
stop hoeven maken, en
mijn eerste poging van
daag was dramatisch. Als
het geen pionnen waren
had ik zeker slachtoffers
gemaakt. Maar de finale
verliep perfect, de instruc
teur stak twee duimen om
hoog. Deze zomer ga ik de
proef doen met mijn man
en onze eigen auto!"
Tymon Folkerts
21 jaar, Tuil
5000 km/jaar
Rijbewijs: 2003
,Jk heb driejaar mijn rij
bewijs, maar ik heb al
twee keer een noodstop
moeten maken. Dat liep
goed af, maar voortaan
wil ik gewoon weten wat
ik moet doen. Ik vond dit
een leuke kans, want een
airsus is voor mij anders
simpelweg te duur. Ik
was ook benieuwd wie er
beter zouden scoren; de
ouderen of de jongeren.
Dat bleek achteraf niet
echt iets uit te maken."
Reinie Jongepier van
Rossum
52 jaar, Eist
25.000 km/jaar
Rijbewijs: 1975
„Ik ben buschauffeuse en
kom geregeld situaties op
de weg tegen waarvan ik
denk oh jee, hoe los ik dit
nu veilig op? Bij de 0-me-
ting remde ik veel te voor
zichtig en eindigde ik vol
tegen de pionnen. Na de
cursus ging het al veel be
ter. Niet alleen ik voel me
nu een stuk veiliger, ook
mijn passagiers hebben er
baat bij."
Dick Biesheuvel
75 jaar, Scharendijke
25.000 km/jaar
Rijbewijs: 1954
„Op tv en radio laten men
sen zich vaak denigrerend
uit over de oudjes achter
het stuur, daarom wilde ik
bewijzen dat dat niet voor
ellie oudere opgaat. Ik hacl
25 jaar geleden al eens een
slipcursus gedaan, maar dit
is andere koek. Nooit gewe
tendatje in een halve dag
zo verschrikkelijk veel kunt
leren. Ennuh, dit oudje door
stond de proef met glans!"
Van elke tien automo
bilisten reageren er
acht niet adequaat als
ze een noodstop met
uitwijkmanoeuvre
moeten maken. Na
een training van een
half uur gaan er nog
maar drie de fout in,
ondervonden kranten
lezers.
Uitslag rem
an uitwijktast
O) na
örCorno van den Berg
en Roy Verheul
p het Safety Ex-
W perience Center
(SEC) in Rosma-
len had afgelo-
pen weekend de
ee'rste Nationale Rijvaardig
heidstest plaats. Aan de test, op
gezet door het SEC en onder
zoeksinstituut TÜV uit Best, de-
flfp op onze uitnodiging oolc le
zers van Auto. mee. Die alle
maal geschrokken reageren.
,Als dit een openbare weg
was," meldde instructeur Ber
nard Elshout na afloop, „dan
waren er vandaag minimaal vijf
ioden gevallen en talloze ge-
?n. Om over de materiële
schade nog maar te zwijgen."
zet is even simpel als con
fronterend. Tachtig deelnemers
maken op een gladde weg een
El
in aantal personen
goed gereden zonder
een pion omver
11 pion omver
gereden
I meerdere pionen
omver gereden
noodstop met uitwijkmanoeu
vre. Met een gangbare snelheid
van 45 kilometer. Zonder uitleg
vooraf.
Bijna de helft reageert te laat,
waardoor een botsing onvermij
delijk is. De andere helft remt
alleen. Met opnieuw een bot
sing tot gevolg. Anderen sturen
wel, maar remmen nauwelijks
en belanden in de berm aan de
overkant. Slechts dertien pro
cent stuurt en remt tegelijk, zo
als het hoort. De meesten trap
ten de rem niet hard genoeg in,
waardoor het antibloklceer-sys-
teem (abs) niet werkt.
Instructeur Elshout kijkt niet
op van de cijfers. „Automobilis
ten moeten zich dit in het dage
lijks verkeer aanleren. Wij la
ten zien dat zo'n cursus nuttig
is en verplichte kost zou moe
ten zijn voor het rijbewijs. De
overheid probeert al jaren het
aantal doden in het verkeer te
rug te dringen. Dat kan onder
andere hiermee. Ook omdat ne
gentig procent van de ongeval
len wordt veroorzaakt door
menselijke fouten. We zullen
de resultaten van deze test bin
nenkort aan minister Peijs aan
bieden."
De cijfers bewijzen zijn gelijk.
Na enige theorie oefenen de
deelnemers vijf keer. In de fina
le reageren zeven, van de tien
deelnemers correct. Maar nog
steeds vliegen een paar deelne
mers van de weg. Zij geven de
auto's de schuld. Elshout: „En
wat als je een nieuwe auto
koopt? Die reageert vaalc heel
anders. Daarnaast vertrouwen
mensen steeds meer op de tech
niek. Maar jij moet alle elektro
nica gebruiken. Waarom geven
autofabrikanten bij een nieuwe
auto van tienduizenden euro's
geen rijvaardigheidscursus van
honderd euro?"
Overigens worden vier van de
tachtig deelnemers naar de opti
cien verwezen wegens ontoerei
kend gezichtsvermogen.
Rijbewijs
Onder aanvoering van het Cen
traal Bureau Rijvaardigheidsbe
wijzen wordt al jaren gepleit
bij minister Peijs dit soort cur
sussen op te nemen in de oplei
ding voor het rijbewijs. Zonder
succes. Steeds meer rijscholen
voegen een rijvaardigheidscur
sus bij de opleiding.
Meer info: www.cbr.nl
mer zeven. En vanaf de eerste,
vloeiend genomen bocht wist
ilc het zeker: dit wilde ik de rest
van mijn leven! Cruisin' along in
my automobile als een echte King
of the Road. Nóóit meer fietsen
maar heerlijk in een eigen boli
de op zoek naar de schatten
achter de horizon. Ik onder-
lcniede binnen no time de basis
vaardigheden van het autorij
den. En kreeg echt schik in het
scherp aansturen van bochten,
het corrigeren van uitbreken
op een rotonde plus het genade
loos hanteren van de gouden re-
veau van de E ongeveer gelijk
blijft, krijgt hij standaard za
ken mee als crashvoorberei-
ding (Pre-Safe), actieve hoofd
steunen en intelligent werken
de remlichten die achteropkom
end verkeer effectiever waar
schuwen. Uiterlijk is hij vooral
herkenbaar aan een wat scher
per gesneden voorkant en aëro
dynamische snufjes als
zij-skirts. De motorenreeks le
vert betere prestaties en wordt
aangevuld met een nieuwe V8.
De prijslijst begint voor zowel
diesel- als benzineversies bij
50.700 euro. De E-klasse wordt
over zes weken leverbaar.
Als extra is de E-klasse onder an:
dere met intelligente verlich
ting leverbaar. Een wereldpri
meur, zegt Mercedes. Een klein
elektronisch brein zorgt ervoor
dat de verlichting niet alleen
'de bocht in' kijkt, maar zich
ook zelfstandig aanpast aan
weer, licht, snelheid en rijom
standigheden. Dat garandeert
beter zicht voor, naast en links
voor de auto. Dat laatste wacht
te nog op nieuwe Europese wet-
Ereviner.
De Peilstok
C Minister Peijs Van'Verkeer denkt met
eenvoudige maatregelen de files terug
te dringen. De vluchtstrook als uitvoegstrook
gebruiken, langere invoegstroken voor
vrachtwagens, schadegevallen afhandelen op
de parkeerplaats, zulke dingen. Laat weten
welke maatregel u aanspreekt. Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
80 leidt tot stilstand
L Vorige week vroegen we u waarom er
in de eerste drie maanden van dit jaar
zo veel files stonden. Bijna eenderde van alle
stemmers wijt dat aan de instelling van 80
km-zones rond grote steden. 22 procent
meent dat vooral het slechte weer debet is.
Waarom staan er de
laatste tijd zoveel files?
Door de instelling van 80 km-zones
O Door de slechte weersomstandigheden
L- jï Doordat er meer auto's op de weg rijden
Door de wegwerkzaamheden
0 Door de snelheidsbeperking naar 100 km/u
Anders
£"*V Puk van Meegeren van de landelijke organisatie
Milieu Centraal: „Het is onmogelijk om bij één
partij de verantwoordelijkheid neer te leggen, het is juist
een samenspel. De fabrikant maakt de auto, maar de
overheid moet hem voorzien van prikkels om schonere
voertuigen te maken. De automobilist kan een zuinige
auto kopen. En de belangenbehartigers zijn de
aangewezen instanties om uitte leggen waarom een
maatregel goed of nodig is."
Laptoptip
De Shellob.
Wie een schootcom-
puter bezit, kan
nu de achterbank van
zijn auto in een hand
omdraai omtoveren in
een bioscoop. Met de
Shellob laptopsteun is
een schootcomputer vei
lig en eenvoudig aan de hoofdsteun van de autostoel te
bevestigen. Zo kunnen achterinzitters tijdens de vakan
tiereis naar het zuiden films bekijken of spelletjes spe
len. We raden wel aan ook hoofdtelefoons aan te schaf
fen. Bij het verlaten van de auto gebruik je het frame als
draagconstructie voor de computer. Shellob is te koop
via internet en kost 40 euro, inclusief verzendkosten.
Info: www:she|lob,com.
Nieuwe auto 24.608 euro
De afgelopen 25 jaar zijn Nëderlanders gemiddeld
drie keer meer gaan betalen voor een nieuwe auto.
Vorig jaar stond de gemiddelde aanschafprijs op 24.608
euro, terwijl dat in 1980 nog 8.395 euro was (zie grafiek
hieronder). Van de prijs gaat gemiddeld 35 procent naar
de belasting, bij dieselauto's zelfs 39 procent. Nederland
telt een auto op elke 2,3 inwoners.
Bron RDC/RAI
Gemiddelde aanschafprijs
nieuwe personenauto's
in euro's
°°r—j
6
B
U
B
Navigatiesysteem leidt af
Een op de vijf bestuurders raakt afgeleid door het le
zen van informatie op zijn navigatiesysteem. Dat
blijkt uit een onderzoek van de Britse verzekeraar Privile
ge Insurance onder 2000 automobilisten. De resultaten
staan in het tijdschrift van het Belgisch Instituut voor
Verkeersveiligheid. De helft van de ondervraagden stelt
het apparaat pas in onder het rijden. De meeste bestuur
ders wenden hun blik zo'n tien seconden af om informa
tie over de route te lezen. Bij 100 km per uur leg je dan
twee keer de lengte van een voetbalveld af.
Ook aan het eind van de cursusdag vliegen een paar deelnemers nog van de weg.
Foto's Mare Bolsius
gel dat op de weg wel degelijk
het recht van de sterkste geldt.
Mijn beentjes draaiden als mo
lenwieken in het rond, het
stuur lag rotsvast in mijn vast
beraden handen en ilc was nog
door geen enkel klasgenootje
ingehaald! Maar wat was dat?
Ineens begon het me op te val
len dat het wel érg lawaaierig
was geworden in het parkje. In
mijn ijver om binnen vijf minu
ten de beste chauffeur van de
klas te worden had ik verzuimd
om naar de verlceersgoeroe te
luisteren! Die inmiddels met
overslaande stem in zijn micro
foon toeterde dat wagen num
mer zeven ONMIDDELLIJK ingele
verd moest worden omdat het
hier P0TD1KKIE GEEN AUTORACE
BAAN was. Met pijn in het hart
gaf ilc aan dit bevel gehoor. En
mocht voor straf de rest van de
dag niet meer aan het nage
bootste verkeer deelnemen.
Datzelfde jaar haalde ilc als eni
ge van de Idas met lof mijn ver-
lceersdiploma. En ook het rijbe
wijs werd later in 1 keer verkre
gen. Lekker püh!
Door Rob van Ginneken
Mercedes lanceert een ingrij
pend vernieuwde E-klasse die
het door technische problemen
beschadigde imago van zijn
voorganger glad moet strijken.
Dat vereist serieuze maatrege
len. Zo werden er vorig jaar bij
voorbeeld meer dan een mil
joen teruggeroepen voor een
aanpassing van het gecompli
ceerde brake-by-wire remsys-
teem. Mercedes wenst zo'n de
bacle kennelijk niet nog eens
mee te maken, want in de nieu
we E-klasse stapt het over naar
het klassieke hydraulische rem-
systeem van de grote S-klasse.
Intelligent licht
Ook in andere opzichten leunt
de nieuwe generatie van de bu
siness class limousine opval
lend dicht tegen dat topmodel
aan. Vooral op het gebied van
veiligheid. Hoewel het prijsni-
De nieuwe Mercedes E in de spotlights. Eind mei wordt hii leverbaar.