Auto
hr
1
PZC
Rijvaardigheidstest: dodelijke fouten
Grandioze Paasshow!
inVI
in samenwerking met AutoTrack.nl
f71
33 m ra
Beste chauffeur van de klas
De comeback van een statussymbool
B i j d e h a n d
.Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie,-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 14 april 2006
2e paasdag spectaculaire acties
in Vlissingen en Terneuzen!
kijk snel op www.autopoppe.nl
en www.fordjoosse.nl
2e paasd
AiJtfi VlisSlflgëfi
|§t. tOI i fi)
POPPE Autobedrijf
Joosse
Auto tninoii-afi /\g(©6êflnjf J8@§ëê
Tej (Ö119) »vi i T§| (OTI41tri ?f>
Monique van Emmerik Willy Aalpoel
23jaar, Breda 58 jaar, Wilp
:j2.000 km/jaar >50.000 km/jaar
Rijbewijs: 2001 Rijbewijs: 1967
André Krol
58 jaar, Oosterhout
12.000 km/jaar
Rijbewijs: 1966
Jos van Lier
42 jaar, Enschede
25.000 km/jaar
Rijbewijs: 1981
,(L'nj vonk 's nachts als ilc
terugkom van housefees
ten, met mijn auto vol
Héndert. Daarom ook heb
ijüiiie opgegeven. Mijn va
ler is agent en hij heeft
mia\ flink wat geleerd.
Het ging me redelijk goed
ij waar heb toch veel op-
bestoken. Een koude
louche was de ogentest. Ilc
bmthijde opticien langs
(Wit mijn zicht bleek on
voldoende. Balen ja."
„Ik zit sinds vijfjaar op de
regiotaxi en lij schoolkin
deren. Ik ben me echt ka
pot geschrokken b ij d e
O-meting. De auto was mij
de baas in plaats van an
dersom, Ik maakte begin-
nersfouten, zoals te snel
mijn stuur omgooien. Met
het grote aantal kilome
ters dat ik per jaar maak
had ik eerlijk gezegd niet
gedacht dat het nog zo'n
enorme ervaring zou
zijn."
.Als bestuurslid van een
3V0-afdeling ben il< het
hele jaar bezig met veilig
heid van jong en oud. De
ze cursus was een openba
ring. Je leert veel meer uit
je auto te halen. Mijjn fina
le verliep als een zonnetje.
Ik zal het belang van een
dergelijke cursus opnieuw
aankaarten bij 3V0. Er
kunnen simpelweg levens
mee gered worden."
„Frappant dat abs pas
werkt als je het rempedaal
vol intrapt, ik denk niet
dat veel deelnemers dat
van tevoren wisten. Ik had
als een van de weinigen
de stofblijkbaar niet goed
opgepakt, want mijn fina
le liep in het honderd. Ik
trok te hard aan het stuur
waardoor de auto in een
slip raakte: Gelukkig was
ik niet de slechtste, maar
er is nog volop ruimte
voor verbetering, haha."
„Ik rijd in een Nissan 4x4
King Cab, dus ilc moest
wel even wennen aan de
kleine autootjes op dit cir
cuit. Bij de eerste proef
ging ik al helemaal scheef,
was echt kicken. Ik ver
moed dat dat ook met de
achterwielaandrijving
had te maken. Na van
daag weet ik dat ik voor
een noodstop mijn hand
niet hoef om te draaien.
Weer wat geleerd, en dat
op mijn leeftijd!"
Manja Verbeek
48 jaar, Tiel
12.000 km/jaar
Rijbewijs: 1976
„Geregeld rijd ik met ze
ven personen in onze mpv.
Ilc heb nog nooit een nood-
stop hoeven maken, en
mijn eerste poging van
daag was dramatisch. Als
het geen pionnen waren
had ik zeker slachtoffers
gemaakt. Maar de finale
verliep perfect, de instruc
teur stak twee duimen omr
hoog. Deze zomer ga ik de
proef doen met mijn man
en onze eigen auto!"
Tymon Folkerts
21 jaar, Tuil
5000 km/jaar
Rijbewijs: 2003
„Ik heb driejaar mijn rij
bewijs, maar ik heb al
twee keer een noodstop
moeten maken. Dat liep
goed af, maar voortaan
wil ik gewoon weten wat
ik moet doen. Ik vond dit
een leuke kans, want een
cursus is voor mij anders
simpelweg te duur. Ik
was ook benieuwd wie er
beter zouden scoren; de
ouderen of de jongeren.
Dat bleek achteraf niet
echt iets uit te maken."
Reinie jongepier van
Rossum
52 jaar, Eist
25.000 km/jaar
Rijbewijs: 1975
„Ik ben buschauffeuse en
kom geregeld situaties op
de weg tegen waarvan ik
denk oh jee, hoe los ik dit
nu veilig op? Bij de 0-me-
ting remde ik veel te voor
zichtig en eindigde ik vol
tegen de pionnen. Na de
cursus ging het al veel be
ter. Niet alleen ik voel me
nu een stuk veiliger, ook
mijn passagiers hebben ei-
baat bij."
Dick Biesheuvel
75 jaar, Scharendijke
25.000 km/jaar
Rijbewijs: 1954
„Op tv en radio laten men
sen zich vaak denigrerend
uit over de oudjes achter
het stuur, daarom wilde ik
bewijzen dat dat niet voor
elke oudere opgaat. Ik had
25 jaar geleden al eens een
slipcursus gedaan, maar dit
is andere koek. Nooit gewe
ten datje in een halve dag
zo verschrikkelijk veel kunt
leren. Ennuh, clit oudje door
stond de proef met glans!"
Van elke tien automo
bilisten reageren er
acht niet adequaat als
ze een noodstop met
uitwijkmanoeuvre
moeten maken. Na
een training van een
half uur gaan er nog
maar drie de fout in,
ondervonden kranten
lezers.
jrCorno van den Berg
en Roy Verheul
p het Safety Ex
perience Center
(SEC) in Rosma
len had afgelo
pen weekend de
eerste Nationale Rijvaardig
heidstest plaats. Aan de test, op
gezet door het SEC en onder
zoeksinstituut TÜV uit Best, de
den op onze uitnodiging ook le
zers van Auto mee. Die alle
maal geschrokken reageren.
liAls dit een openbare weg
Was," meldde instructeur Ber
nard Elshout na afloop, „dan
waren er vandaag minimaal vijf
doden gevallen en talloze ge
bonden. Om over de materiële
schade nog maar te zwijgen."
he opzet is even simpel als con
fronterend. Tachtig deelnemers
maken op een gladde weg een
Uitslag rent
en uitwijk test
QiVOOB"
0
in aantal personen
goed gereden zonder
een pion omver
1 pion omver
gereden
meerdere pionen
I omver gereden
Ook aan het eind van de cursusdag vliegen een paar deelnemers nog van de weg.
noodstop met uitwijkmanoeu
vre. Met een gangbare snelheid
van 45 kilometer. Zonder uitleg
vooraf.
Bijna de helft reageert te laat,
waardoor een botsing onvermij
delijk is. De andere helft remt
alleen. Met opnieuw een bot
sing tot gevolg. Anderen sturen
wel, maar remmen nauwelijks
en belanden in de berm aan de
overkant. Slechts dertien pro
cent stuurt eri remt tegelijk, zo
als het hoort. De meésten trap
ten de rem niet hard genoeg in,
waardoor het antiblokkeer-sys-
teem (abs) niet werkt.
Instructeur Elshout kijkt niet
op van de cijfers. „Automobilis
ten moeten zich dit in het dage
lijks verkeer aanleren. Wij la
ten zien dat zo'n cursus nuttig
is en verplichte lcost zou moe
ten zijn voor het rijbewijs. De
overheid probeert al jaren het
aantal doden in het verkeer te
rug te dringen. Dat kan onder
andere hiermee. Ook omdat ne
gentig procent van de ongeval
len wordt veroorzaakt door
menselijke fouten. We zullen
de resultaten van deze test bin
nenkort aan minister Peijs aan
bieden."
De cijfers bewijzen zijn gelijk.
Na enige theorie oefenen de
Foto's Mare Bolsius
deelnemers vijf keer. In de fina
le reageren zeven van de tien
deelnemers correct. Maar nog
steeds vliegen een paar deelne
mers van de weg. Zij geven de
auto's de schuld. Elshout: „En
wat als je een nieuwe auto
koopt? Die reageert vaak heel
anders. Daarnaast vertrouwen
mensen steeds meer op de tech
niek. Maar jij moet alle elektro
nica gebruiken. Waarom geven
autofabrikanten bij een nieuwe
auto van tienduizenden euro's
geen rijvaardigheidscursus van
honderd euro?"
Overigens worden vier van de
tachtig deelnemers naar de opti
cien verwezen wegens ontoerei
kend gezichtsvermogen.
Rijbewijs
Onder aanvoering van het Cen
traal Bureau Rijvaardigheidsbe
wijzen wordt al jaren gepleit
bij minister Peijs dit soort cur
sussen op te nemen in de oplei
ding voor het rijbewijs. Zonder
succes. Steeds meer rijscholen
voegen een rijvaardigheidscur
sus bij de opleiding.
Meer info: www.cbr.nl
Tl IT ijn eerste zelfbestuur-
\yï de autorit smaakte ilc
<1V JL in een verlceersparkje
?oor basisscholen. Op een ter
groot als een super-
Wctparkeerplaats was een we
gennetje geweven waarin alle
deiikbare verkeerssituaties na
bootst waren. Je kon kiezen
itfietsjes én trapauto's. Alle-
al voorzien van een eigen
mmer. Een verlceersgoeroe
een uitkijktoren hield de he-
büksemse boel scherp in de
'ton. Via een microfoon en
feral speakers gaf hij aanwij
zen als: 'fiets nummer 13, sla
ichting de rotonde!' Of: 'au-
pnmer vijf sla bij de volgende
föinglinksaf!'. Dit alles ter voor
leiding op het door ons zo fel
tgeerde verlceersdiploma. Na-
'Urlijk wilde ilc in zo'n autoo-
e!De eerste twee sessies viste
achter het net en reed braaf
ggrondjes op een belachelijk
fraar trappende vouwfiets.
Jaar de derde lceer lukte het
door het toepassen van
ag zinvol geweld, een blauw
'tootje te bemachtigen! Num
mer zeven. En vanaf de eerste,
vloeiend genomen bocht wist
ilc het zeker: dit wilde ilc de rest
van mijn leven! Cruisin' along in
my automobile als een echte King
of the Road. Nóóit meer fietsen
maar heerlijk in een eigen boli
de op zoek naar de schatten
achter de horizon. Ilc onder-
lcniede binnen no time de basis
vaardigheden van het autorij
den. En kreeg echt schik in het
scherp aansturen van bochten,
het corrigeren van uitbreken
op een rotonde plus het genade
loos hanteren van de gouden re
gel dat op de weg wel degelijk
het recht van de sterkste geldt.
Mijn beentjes draaiden als mo
lenwieken in het rond, het
stuur lag rotsvast in mijn vast
beraden handen en ilc was nog
door geen enkel klasgenootje
ingehaald! Maar wat was dat?
Ineens begon het me op te val
len dat het wel érg lawaaierig
was geworden in het parkje. In
mijn ijver om binnen vijf minu
ten de beste chauffeur van de
Idas te worden had ilc verzuimd
om naar de verlceersgoeroe te
luisteren! Die inmiddels met
overslaande stem in zijn micro
foon toeterde dat wagen num
mer zeven ONMIDDELLIJK ingele
verd moest worden omdat het
hier POTDIKKJE GEEN AUTORACE
BAAN was. Met pijn in het hart
gaf ilc aan dit bevel gehoor. En
mocht voor straf de rest van de
dag niet meer aan het nage
bootste verkeer deelnemen.
Datzelfde jaar haalde ilc als eni
ge van de Idas met lof mijn ver
lceersdiploma. En ook het rijbe
wijs werd later in 1 lceer verkre
gen. Lekker püh!
Door Rob van Ginneken
Mercedes lanceert een ingrij
pend vernieuwde E-klasse die
het door technische problemen
beschadigde imago van zijn
voorganger glad moet strijken.
Dat vereist serieuze maatrege
len. Zo werden er vorig jaar bij
voorbeeld meer dan een mil
joen teruggeroepen voor een
aanpassing van het gecompli
ceerde brake-by-wire remsys-
teem. Mercedes wenst zo'n de
bacle kennelijk niet nog eens
mee te maken, want in de nieu
we E-klasse stapt het over naar
het klassieke hydraulische rem-
systeem van de grote S-klasse.
Intelligent licht
Oolc in andere opzichten leunt
de nieuwe generatie van de bu
siness class limousine opval
lend dicht tegen dat topmodel
aan. Vooral op het gebied van
veiligheid. Hoewel het prijsni-
De nieuwe Mercedes E in de spotlights. Eind mei wordt hij leverbaar.
veau van de E ongeveer gelijk
blijft, krijgt hij standaard za
ken mee als crashvoorberei-
ding Pre-Safeactieve hoofd
steunen en intelligent werken
de remlichten die achteropkom
end verkeer effectiever waar
schuwen. Uiterlijk is hij vooral
herkenbaar aan een wat scher
per gesneden voorkant en aëro
dynamische snufjes als
zij-slcirts. De motorenreeks le
vert betere prestaties en wordt
aangevuld met een nieuwe V8.
De prijslijst begint voor zowel
diesel- als benzineversies bij
50.700 euro. De E-klasse wordt
over zes weken leverbaar.
Als extra is de E-klasse onder an
dere met intelligente verlich
ting leverbaar. Een wereldpri
meur, zegt Mercedes. Een lclein
elektronisch brein zorgt ervoor
dat de verlichting niet alleen
'de bocht in' kijkt, maar zich
ook zelfstandig aanpast aan
weer, licht, snelheid en rij om
standigheden. Dat garandeert
beter zicht voor, naast en links
voor de auto. Dat laatste wacht
te nog op nieuwe Europese wet
geving.
De Peilstok
Minister Peijs van Verkeer denkt met
eenvoudige maatregelen de files terug
te dringen. De vluchtstrook als uitvoegstrook
gebruiken, langere invoegstroken voor
vrachtwagens, schadegevallen afhandelen op
de parkeerplaats, zulke dingen. Laat weten
welke maatregel u aanspreekt. Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
80 leidt tot stilstand
LftS Vorige week vroegen we u waarom er
7^- in de eerste drie maanden van dit jaar
zo veel files stonden. Bijna eenderde van alle
stemmers wijt dat aan de instelling va'n 80
km-zones rond grote steden. 22 procent
meent dat vooral het slechte weer debet is.
Waarom staan er de
laatste tijd zoveel files?
(3 Door de instelling van 80 km-zones
0 Door de slechte weersomstandigheden
O Doordat er meer auto's op de weg rijden
O Door de wegwerkzaamheden
Door de snelheidsbeperking naar 100 km/u
Anders
O Puk van Meegeren van de landelijke organisatie
Milieu Centraal: „Het is onmogelijk om bij één
partij de verantwoordelijkheid neer te leggen, het is juist
een samenspel. De fabrikant maakt de auto, maar de
overheid moet hem voorzien van prikkels om schonere
voertuigen te maken. De automobilist kan een zuinige
auto kopen. En de belangenbehartigers zijn de
aangewezen instanties om uitte leggen waarom een
maatregel goed of nodig is."
Laptoptip
De Shellob.
Wie een schootcom-
puter bezit, kan
nu de achterbank van
zijn auto in een hand
omdraai omtoveren in
een bioscoop. Met de
Shellob laptopsteun is
een schootcomputer vei
lig en eenvoudig aan de hoofdsteun van de autostoel te
bevestigen. Zo kunnen achterinzitters tijdens de vakan
tiereis naar het zuiden films bekijken of spelletjes spe
len. We raden wel aan ook hoofdtelefoons aan te schaf
fen. Bij het verlaten van de auto gebruik je het frame als
draagconstructie voor de computer. Shellob is te koop
via internet en kost 40 euro, inclusief verzendkosten.
Info: www.shellob.com
Nieuwe auto 24.608 euro
De afgelopen 25 jaar zijn Nederlanders gemiddeld
drie keer meer gaan betalen voor een nieuwe auto.
Vorig jaar stond de gemiddelde aanschafprijs op 24.608
euro, terwijl dat in 1980 nog 8.395 euro was zie grafiek
hieronder). Van de prijs gaat gemiddeld 35 procent naai
de belasting, bij dieselauto's zelfs 39 procent. Nederland
telt een auto op elke 2,3 inwoners.
Bron RDC/RAI
Gemiddelde aanschafprijs
nieuwe personenauto's
in euro's
Navigatiesysteem leidt af
Een op de vijf bestuurders raakt afgeleid door het le
zen van informatie op zijn navigatiesysteem. Dat
blijkt uit een onderzoek van de Britse verzekeraar Privile
ge Insurance onder 2000 automobilisten. De resultaten
staan in het tijdschrift van het Belgisch Instituut voor
Verkeersveiligheid. De helft van de ondervraagden stelt
het apparaat pas in onder het rijden. De meeste bestuur
ders wenden hun blik zo'n tien seconden af om informa
tie over de route te lezen. Bij 100 km per uur leg je dan
twee keer de lengte van een voetbalveld af.