Auto hr 1 PZC Rijvaardigheidstest: dodelijke fouten Grandioze Paasshow! inVI in samenwerking met AutoTrack.nl f71 33 m ra Beste chauffeur van de klas De comeback van een statussymbool B i j d e h a n d .Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie,-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 14 april 2006 2e paasdag spectaculaire acties in Vlissingen en Terneuzen! kijk snel op www.autopoppe.nl en www.fordjoosse.nl 2e paasd AiJtfi VlisSlflgëfi |§t. tOI i fi) POPPE Autobedrijf Joosse Auto tninoii-afi /\g(©6êflnjf J8@§ëê Tej (Ö119) »vi i T§| (OTI41tri ?f> Monique van Emmerik Willy Aalpoel 23jaar, Breda 58 jaar, Wilp :j2.000 km/jaar >50.000 km/jaar Rijbewijs: 2001 Rijbewijs: 1967 André Krol 58 jaar, Oosterhout 12.000 km/jaar Rijbewijs: 1966 Jos van Lier 42 jaar, Enschede 25.000 km/jaar Rijbewijs: 1981 ,(L'nj vonk 's nachts als ilc terugkom van housefees ten, met mijn auto vol Héndert. Daarom ook heb ijüiiie opgegeven. Mijn va ler is agent en hij heeft mia\ flink wat geleerd. Het ging me redelijk goed ij waar heb toch veel op- bestoken. Een koude louche was de ogentest. Ilc bmthijde opticien langs (Wit mijn zicht bleek on voldoende. Balen ja." „Ik zit sinds vijfjaar op de regiotaxi en lij schoolkin deren. Ik ben me echt ka pot geschrokken b ij d e O-meting. De auto was mij de baas in plaats van an dersom, Ik maakte begin- nersfouten, zoals te snel mijn stuur omgooien. Met het grote aantal kilome ters dat ik per jaar maak had ik eerlijk gezegd niet gedacht dat het nog zo'n enorme ervaring zou zijn." .Als bestuurslid van een 3V0-afdeling ben il< het hele jaar bezig met veilig heid van jong en oud. De ze cursus was een openba ring. Je leert veel meer uit je auto te halen. Mijjn fina le verliep als een zonnetje. Ik zal het belang van een dergelijke cursus opnieuw aankaarten bij 3V0. Er kunnen simpelweg levens mee gered worden." „Frappant dat abs pas werkt als je het rempedaal vol intrapt, ik denk niet dat veel deelnemers dat van tevoren wisten. Ik had als een van de weinigen de stofblijkbaar niet goed opgepakt, want mijn fina le liep in het honderd. Ik trok te hard aan het stuur waardoor de auto in een slip raakte: Gelukkig was ik niet de slechtste, maar er is nog volop ruimte voor verbetering, haha." „Ik rijd in een Nissan 4x4 King Cab, dus ilc moest wel even wennen aan de kleine autootjes op dit cir cuit. Bij de eerste proef ging ik al helemaal scheef, was echt kicken. Ik ver moed dat dat ook met de achterwielaandrijving had te maken. Na van daag weet ik dat ik voor een noodstop mijn hand niet hoef om te draaien. Weer wat geleerd, en dat op mijn leeftijd!" Manja Verbeek 48 jaar, Tiel 12.000 km/jaar Rijbewijs: 1976 „Geregeld rijd ik met ze ven personen in onze mpv. Ilc heb nog nooit een nood- stop hoeven maken, en mijn eerste poging van daag was dramatisch. Als het geen pionnen waren had ik zeker slachtoffers gemaakt. Maar de finale verliep perfect, de instruc teur stak twee duimen omr hoog. Deze zomer ga ik de proef doen met mijn man en onze eigen auto!" Tymon Folkerts 21 jaar, Tuil 5000 km/jaar Rijbewijs: 2003 „Ik heb driejaar mijn rij bewijs, maar ik heb al twee keer een noodstop moeten maken. Dat liep goed af, maar voortaan wil ik gewoon weten wat ik moet doen. Ik vond dit een leuke kans, want een cursus is voor mij anders simpelweg te duur. Ik was ook benieuwd wie er beter zouden scoren; de ouderen of de jongeren. Dat bleek achteraf niet echt iets uit te maken." Reinie jongepier van Rossum 52 jaar, Eist 25.000 km/jaar Rijbewijs: 1975 „Ik ben buschauffeuse en kom geregeld situaties op de weg tegen waarvan ik denk oh jee, hoe los ik dit nu veilig op? Bij de 0-me- ting remde ik veel te voor zichtig en eindigde ik vol tegen de pionnen. Na de cursus ging het al veel be ter. Niet alleen ik voel me nu een stuk veiliger, ook mijn passagiers hebben ei- baat bij." Dick Biesheuvel 75 jaar, Scharendijke 25.000 km/jaar Rijbewijs: 1954 „Op tv en radio laten men sen zich vaak denigrerend uit over de oudjes achter het stuur, daarom wilde ik bewijzen dat dat niet voor elke oudere opgaat. Ik had 25 jaar geleden al eens een slipcursus gedaan, maar dit is andere koek. Nooit gewe ten datje in een halve dag zo verschrikkelijk veel kunt leren. Ennuh, clit oudje door stond de proef met glans!" Van elke tien automo bilisten reageren er acht niet adequaat als ze een noodstop met uitwijkmanoeuvre moeten maken. Na een training van een half uur gaan er nog maar drie de fout in, ondervonden kranten lezers. jrCorno van den Berg en Roy Verheul p het Safety Ex perience Center (SEC) in Rosma len had afgelo pen weekend de eerste Nationale Rijvaardig heidstest plaats. Aan de test, op gezet door het SEC en onder zoeksinstituut TÜV uit Best, de den op onze uitnodiging ook le zers van Auto mee. Die alle maal geschrokken reageren. liAls dit een openbare weg Was," meldde instructeur Ber nard Elshout na afloop, „dan waren er vandaag minimaal vijf doden gevallen en talloze ge bonden. Om over de materiële schade nog maar te zwijgen." he opzet is even simpel als con fronterend. Tachtig deelnemers maken op een gladde weg een Uitslag rent en uitwijk test QiVOOB" 0 in aantal personen goed gereden zonder een pion omver 1 pion omver gereden meerdere pionen I omver gereden Ook aan het eind van de cursusdag vliegen een paar deelnemers nog van de weg. noodstop met uitwijkmanoeu vre. Met een gangbare snelheid van 45 kilometer. Zonder uitleg vooraf. Bijna de helft reageert te laat, waardoor een botsing onvermij delijk is. De andere helft remt alleen. Met opnieuw een bot sing tot gevolg. Anderen sturen wel, maar remmen nauwelijks en belanden in de berm aan de overkant. Slechts dertien pro cent stuurt eri remt tegelijk, zo als het hoort. De meésten trap ten de rem niet hard genoeg in, waardoor het antiblokkeer-sys- teem (abs) niet werkt. Instructeur Elshout kijkt niet op van de cijfers. „Automobilis ten moeten zich dit in het dage lijks verkeer aanleren. Wij la ten zien dat zo'n cursus nuttig is en verplichte lcost zou moe ten zijn voor het rijbewijs. De overheid probeert al jaren het aantal doden in het verkeer te rug te dringen. Dat kan onder andere hiermee. Ook omdat ne gentig procent van de ongeval len wordt veroorzaakt door menselijke fouten. We zullen de resultaten van deze test bin nenkort aan minister Peijs aan bieden." De cijfers bewijzen zijn gelijk. Na enige theorie oefenen de Foto's Mare Bolsius deelnemers vijf keer. In de fina le reageren zeven van de tien deelnemers correct. Maar nog steeds vliegen een paar deelne mers van de weg. Zij geven de auto's de schuld. Elshout: „En wat als je een nieuwe auto koopt? Die reageert vaak heel anders. Daarnaast vertrouwen mensen steeds meer op de tech niek. Maar jij moet alle elektro nica gebruiken. Waarom geven autofabrikanten bij een nieuwe auto van tienduizenden euro's geen rijvaardigheidscursus van honderd euro?" Overigens worden vier van de tachtig deelnemers naar de opti cien verwezen wegens ontoerei kend gezichtsvermogen. Rijbewijs Onder aanvoering van het Cen traal Bureau Rijvaardigheidsbe wijzen wordt al jaren gepleit bij minister Peijs dit soort cur sussen op te nemen in de oplei ding voor het rijbewijs. Zonder succes. Steeds meer rijscholen voegen een rijvaardigheidscur sus bij de opleiding. Meer info: www.cbr.nl Tl IT ijn eerste zelfbestuur- \yï de autorit smaakte ilc <1V JL in een verlceersparkje ?oor basisscholen. Op een ter groot als een super- Wctparkeerplaats was een we gennetje geweven waarin alle deiikbare verkeerssituaties na bootst waren. Je kon kiezen itfietsjes én trapauto's. Alle- al voorzien van een eigen mmer. Een verlceersgoeroe een uitkijktoren hield de he- büksemse boel scherp in de 'ton. Via een microfoon en feral speakers gaf hij aanwij zen als: 'fiets nummer 13, sla ichting de rotonde!' Of: 'au- pnmer vijf sla bij de volgende föinglinksaf!'. Dit alles ter voor leiding op het door ons zo fel tgeerde verlceersdiploma. Na- 'Urlijk wilde ilc in zo'n autoo- e!De eerste twee sessies viste achter het net en reed braaf ggrondjes op een belachelijk fraar trappende vouwfiets. Jaar de derde lceer lukte het door het toepassen van ag zinvol geweld, een blauw 'tootje te bemachtigen! Num mer zeven. En vanaf de eerste, vloeiend genomen bocht wist ilc het zeker: dit wilde ilc de rest van mijn leven! Cruisin' along in my automobile als een echte King of the Road. Nóóit meer fietsen maar heerlijk in een eigen boli de op zoek naar de schatten achter de horizon. Ilc onder- lcniede binnen no time de basis vaardigheden van het autorij den. En kreeg echt schik in het scherp aansturen van bochten, het corrigeren van uitbreken op een rotonde plus het genade loos hanteren van de gouden re gel dat op de weg wel degelijk het recht van de sterkste geldt. Mijn beentjes draaiden als mo lenwieken in het rond, het stuur lag rotsvast in mijn vast beraden handen en ilc was nog door geen enkel klasgenootje ingehaald! Maar wat was dat? Ineens begon het me op te val len dat het wel érg lawaaierig was geworden in het parkje. In mijn ijver om binnen vijf minu ten de beste chauffeur van de Idas te worden had ilc verzuimd om naar de verlceersgoeroe te luisteren! Die inmiddels met overslaande stem in zijn micro foon toeterde dat wagen num mer zeven ONMIDDELLIJK ingele verd moest worden omdat het hier POTDIKKJE GEEN AUTORACE BAAN was. Met pijn in het hart gaf ilc aan dit bevel gehoor. En mocht voor straf de rest van de dag niet meer aan het nage bootste verkeer deelnemen. Datzelfde jaar haalde ilc als eni ge van de Idas met lof mijn ver lceersdiploma. En ook het rijbe wijs werd later in 1 lceer verkre gen. Lekker püh! Door Rob van Ginneken Mercedes lanceert een ingrij pend vernieuwde E-klasse die het door technische problemen beschadigde imago van zijn voorganger glad moet strijken. Dat vereist serieuze maatrege len. Zo werden er vorig jaar bij voorbeeld meer dan een mil joen teruggeroepen voor een aanpassing van het gecompli ceerde brake-by-wire remsys- teem. Mercedes wenst zo'n de bacle kennelijk niet nog eens mee te maken, want in de nieu we E-klasse stapt het over naar het klassieke hydraulische rem- systeem van de grote S-klasse. Intelligent licht Oolc in andere opzichten leunt de nieuwe generatie van de bu siness class limousine opval lend dicht tegen dat topmodel aan. Vooral op het gebied van veiligheid. Hoewel het prijsni- De nieuwe Mercedes E in de spotlights. Eind mei wordt hij leverbaar. veau van de E ongeveer gelijk blijft, krijgt hij standaard za ken mee als crashvoorberei- ding Pre-Safeactieve hoofd steunen en intelligent werken de remlichten die achteropkom end verkeer effectiever waar schuwen. Uiterlijk is hij vooral herkenbaar aan een wat scher per gesneden voorkant en aëro dynamische snufjes als zij-slcirts. De motorenreeks le vert betere prestaties en wordt aangevuld met een nieuwe V8. De prijslijst begint voor zowel diesel- als benzineversies bij 50.700 euro. De E-klasse wordt over zes weken leverbaar. Als extra is de E-klasse onder an dere met intelligente verlich ting leverbaar. Een wereldpri meur, zegt Mercedes. Een lclein elektronisch brein zorgt ervoor dat de verlichting niet alleen 'de bocht in' kijkt, maar zich ook zelfstandig aanpast aan weer, licht, snelheid en rij om standigheden. Dat garandeert beter zicht voor, naast en links voor de auto. Dat laatste wacht te nog op nieuwe Europese wet geving. De Peilstok Minister Peijs van Verkeer denkt met eenvoudige maatregelen de files terug te dringen. De vluchtstrook als uitvoegstrook gebruiken, langere invoegstroken voor vrachtwagens, schadegevallen afhandelen op de parkeerplaats, zulke dingen. Laat weten welke maatregel u aanspreekt. Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. 80 leidt tot stilstand LftS Vorige week vroegen we u waarom er 7^- in de eerste drie maanden van dit jaar zo veel files stonden. Bijna eenderde van alle stemmers wijt dat aan de instelling va'n 80 km-zones rond grote steden. 22 procent meent dat vooral het slechte weer debet is. Waarom staan er de laatste tijd zoveel files? (3 Door de instelling van 80 km-zones 0 Door de slechte weersomstandigheden O Doordat er meer auto's op de weg rijden O Door de wegwerkzaamheden Door de snelheidsbeperking naar 100 km/u Anders O Puk van Meegeren van de landelijke organisatie Milieu Centraal: „Het is onmogelijk om bij één partij de verantwoordelijkheid neer te leggen, het is juist een samenspel. De fabrikant maakt de auto, maar de overheid moet hem voorzien van prikkels om schonere voertuigen te maken. De automobilist kan een zuinige auto kopen. En de belangenbehartigers zijn de aangewezen instanties om uitte leggen waarom een maatregel goed of nodig is." Laptoptip De Shellob. Wie een schootcom- puter bezit, kan nu de achterbank van zijn auto in een hand omdraai omtoveren in een bioscoop. Met de Shellob laptopsteun is een schootcomputer vei lig en eenvoudig aan de hoofdsteun van de autostoel te bevestigen. Zo kunnen achterinzitters tijdens de vakan tiereis naar het zuiden films bekijken of spelletjes spe len. We raden wel aan ook hoofdtelefoons aan te schaf fen. Bij het verlaten van de auto gebruik je het frame als draagconstructie voor de computer. Shellob is te koop via internet en kost 40 euro, inclusief verzendkosten. Info: www.shellob.com Nieuwe auto 24.608 euro De afgelopen 25 jaar zijn Nederlanders gemiddeld drie keer meer gaan betalen voor een nieuwe auto. Vorig jaar stond de gemiddelde aanschafprijs op 24.608 euro, terwijl dat in 1980 nog 8.395 euro was zie grafiek hieronder). Van de prijs gaat gemiddeld 35 procent naai de belasting, bij dieselauto's zelfs 39 procent. Nederland telt een auto op elke 2,3 inwoners. Bron RDC/RAI Gemiddelde aanschafprijs nieuwe personenauto's in euro's Navigatiesysteem leidt af Een op de vijf bestuurders raakt afgeleid door het le zen van informatie op zijn navigatiesysteem. Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse verzekeraar Privile ge Insurance onder 2000 automobilisten. De resultaten staan in het tijdschrift van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. De helft van de ondervraagden stelt het apparaat pas in onder het rijden. De meeste bestuur ders wenden hun blik zo'n tien seconden af om informa tie over de route te lezen. Bij 100 km per uur leg je dan twee keer de lengte van een voetbalveld af.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25