Neuzen
in Gent
PZC
ZWEDEN
Cg-, Moeken
Wandelen in de
Zwitserse Alpen
sr-e-ï vlZWITSERSE ALPEN
Zweden
l\
Openbaar Vervoer Museum groeit door
Gent is per auto en trein vanuit Nederland gemakkelijk te bereiken.
De treinreis is online te boeken via het treinsteden-programma van
de Nederlandse Spoorwegen, www.ns.nl/internationaal
De diverse musea in het centrum liggen op loopafstand van elkaar
en zijn het gemakkelijkst toegankelijk met de museumpas. Een keer betalen
en overal naar binnen. De pas is drie dagen geldig en voor 12,50 euro te
koop bij de musea, hotels en toeristische informatiepunten.
Voor wie niet de hele dag wil lopen door de stad is het gebruik van de tram
aan te raden.
De Gentse feesten zijn het evenement van het jaar. Dan is het 10 dagen
feest in het historische stadscentrum met internationale festivals, gratis mu-
ziek en op alle pleinen honderden activiteiten. Van 15 tot 24 juli.
www.qentsefeesten.be
De Flikkendag wordt gehouden op de laatste zondag in september.
www.flikken.com
De stad heeft talloze restaurants, cafés en hotels. Een handige gids is verkrijg
baar bij Toerisme Oost-Vlaandereri. www.tov.bewww.visitqent.be
Algemene informatie over Gent en België is verkrijgbaar bij Toerisme Vlaande
ren en Brussel, Koninginnegracht 86, 2514 AJ Den Haag, 070-4168115.
Top 3 volgende keer
1. Het Groot Vleeshuis;
15de eeuws gebouw, doet
nu dienst als promotie- en
proefcentrum voor
Oost-Vlaamse streekpro
ducten.
2. De Opera, ook voor
niet-liefhebbers een prach
tig gebouw met een goed
restaurant
3. Het Miljoenenkwartier;
buurt die zijn oorsprong
vindt in de Wereldten
toonstelling van 1913.
zaterdag 8 april 2006 W17
In het centrum van Gent liggen alle
belangrijke gebouwen op loopafstand van
elkaar. Dat hadden we de vorige keer al
gemerkt. Maar aan één bezoek heb je
meestal niet genoeg om een stad echt te
leren kennen. Daarom gingen we nog eens
kijken en deden dingen waar we de eerste
keer niet aan toe zijn gekomen.
Een stad vanaf het water is een andere belevenis, (foto's toerisme Gent)
Top 3 eerste keer
1. Sint Baafskathedraal; de
eerste parochiekerk van
Gent vol kunstschatten.
2. Het Gravensteen; burcht
met gevoel van rijkdom en
macht.
3. Aan de Zwier in Gent-
avondwandeling in het
prachtig verlichte stadscen
trum met noodzakelijke
stops in brouwerijen en ca
fés.
ren danken er nu nog hun bijnaam
van stroppendragers aan. Netzoals het
kasteel lijkt het gebied wel een beetje
weggemoffeld te zijn in de stad. Het
staat ook niet echt op ons stadskaartje.
Veel Nederlanders weten de stad al te vin
den over de Schelde of het kanaal Gent-Ter-
neuzen. De komende jaren investeert Gent
flink in het watertoerisme en wordt de ca
paciteit in de jachthavens verder uitgebreid.
2. Flikkenroute
Het politiebureau op de hoek van het
Belfort is de meest gefotografeerde
plek van Gent. Dat heeft alles te ma
ken met de politieserie Flikken die in
de stad speelt. In België draait momen
teel de achtste reeks, maar de kijkcij
ferhit krijgt er nog zeker twee seizoen
bij. De Nederlandse televisie loopt wat
achter.
Gent vaart er wel bij. Alleen al de fan
dag lokt 100.000 mensen, onder wie
15.000 Nederlanders, naar de stad. De
Flikkenroute voert ons langs de belang
rijkste gevels en bruggen uit de serie
en omdat de politie fhnlc patrouilleert,
lijkt het ook net echt. Veel agenten uit
het korps zijn figurant in de serie. 'Al
le varhalen komen ook uit onze ko
ker', vertelt hoofdcommissaris Steven
de Smet. 'Behalve de buitenechtelijke
affaires dan natuurlijk. Die concessie
hebben wij aan de makers moeten
doen.'
We zien dat de agenten vaker dan el-
"ders vriendelijk gegroet worden op
straat. 'De impact van de serie is zo
groot, dat het woord flik in België al
lang geen scheldwoord meer is.'
Onze wandeling eindigt bij station
Sint Pieters. Daar is het idee voor Flik
ken ontstaan. 'Aanvankelijk wilden de
makers een aantal afleveringen ma
ken over de spoorwegpolitie. Vervol
gens is dat uitgegroeid tot de huidige
serie. Nu zie je dat veel Belgische ste
den proberen zo'n serie binnen te ha
len.'
Wie een Flikkenarrangement boekt bij een
van de Gentse hotels treft op zijn kamer di
verse gadgets uit de serie aan.
3. Middeleeuws Patershol
Middeleeuws Patershol is autoluw,
maar toch durven stadsgidsen er geen
eed op te zweren dat er geen auto's rij
den. Het is oppassen in de smalle
straatjes van de wijk. Hier moetje zijn
als je geen haast hebt en op je gemak
een restaurantje wilt vinden. Het we
melt ervan, met keukens uit heel Euro
pa.
Wij kunnen moeilijk kiezen en nemen
daarom Belgische tapas. Lunch en di
ner ineen lijkt het wel. Vanuit dit tren
dy restaurant aan de Oudburg kunnen
we met schuin oog het café waar de
schrijver Herman Brusselmans stam
gast is in de gaten houden. We zien 'm
niet, maar dat betekent nog niet dat
hij er niet is. Hij woont er namelijk bo
ven.
Patershol is een stadje binnen de grote
stad, met iets hogere prijzen en eigen
feestjes.
Op de kop staat het Huis van Alijn. In
cle 14de eeuw woedde in Gent een ja
renlange vete tussen de families Alyn
en Rijm. De ruzie escaleerde en
Rijm-broeders vermoordden twee
Alyn-broeders. De moordenaars wer
den veroordeeld, maar kregen uitein
delijk 'genade' met de belofte dat ze
de bouw van een godshuis ter nage
dachtenis aan hun slachtoffers zouden
financieren.
Vandaag de clag is die kerk ingeklemd
in het huidige Huis van Alijn. Binnen
'Bergwandelen is een bedachtzame bezigheid',
schrijft Jolanda Linschooten in 'Bergtochten in de
Zwitserse Alpen', 'weinig belastend voor het mi
lieu zolang het een enkeling betreft. Maar waar
massa's mensen door de bergen struinen, veran
dert de essentie van het wandelen'. Om een paar
bladzijden verder vast te stellen dat 1,5 miljoen
mensen dat
jaarlijks ook
doen.
Dilemma
dus, waar de
auteur rond
uit voor uit
paar zin
nen over Ikea, H&M en Ericsson.
Extra aandacht uiteraard voor hoofdstad Stock
holm en directe omgeving en negen hoofdstuk
ken over de diverse regio's. Dat alles volgens de
zeer. toegankelijke Capitoolmanier opgemaakt
en rijkelijk voorzien van foto's, kaartjes, service-
kaders e.d. Prima handzame en vooral informatie
ve gids.
Zweden, in de Capitool-serie uitgegeven door Unie
boek, 352 blz., 25,90, ISBN 90-410-3388-2, www.ca-
pitoolqids.nl
GERARD CHEL
door RUUD POELS
wordt de bezoeker teruggeflitst naar
het Gentse volksleven van omstreeks
1900 met ambachten en neringen.
Om hoek bij het museum is de oudste
Gentse snoepwinkel gevestigd. Als de
deuren ooit sluiten, kan het interieur
moeiteloos opgenomen worden in het
museum. Voorlopig is het nog niet zo
ver en zijn er de bekende Gentse Neu
zen te koop, een zoete versnapering
van, in ons geval, frambozen-gelei.
Voor kinderen wordt de geschiedenis van
het Huis van Alijn zichtbaar gemaakt door
de zoektocht naar de moordenaar van Hen
drik van Alyn. In ieder vertrek zijn opdrach
ten, raadsels en aanwijzingen te vinden. De
speurtocht duurt ongeveer anderhalf uur.
hier en daar j^JjmywTgTO
mee wor- IIW'ipiL''''IWPfflW
stelt. 'De na
tuur van de
Alpen staat
in relatie tot
de natuur.
'Wij zijn daar verantwoordelijk voor en dit boek
wil een pleidooi zijn voor een respectvolle om
gang met het bergmilieu.' We lezen het allemaal
in een stevig algemeen deel, tjokvol interessante
feiten en weetjes over die Alpen. Ze beslaan - te
recht overigens - bijna een derde van de gids. Die
voor het overige bestaat uit beschrijvingen van
en toelichtingen op wandeltochten, 34 in totaal,
waarvan 24 dagtochten en 10 meerdaagse. Varië
rend van redelijk eenvoudig tot net geen berg-
ldimmen. Met aparte kaders en een uitgebreid
servicekatern. Uitstekende gids die aanmoedigt
het ook eens zelf te proberen.
Bergtochten in de Zwitserse Alpen, door Jolanda Lin
schooten. Uitgeverij Gottmer in de Dominicus Advent-
ure-reeks, 328 blz., 24,95, ISBN 90-257-3753-6,
www.dominicus.info
Niet alle Capitoolgidsen ontberen diepgang. Uit
zonderingen zijn er altijd. Een daarvan is de jong
ste uitgave over Zweden. Een vette gids bomvol in
formatie over dit schitterende land, dat nog lang
niet door al-
le Nederlan
ders is ont-
deze gids
zal het niet
liggen,
want de
schoon
heid, geva
rieerdheid,
het bijzon
dere karak
ter (en nog
veel meer)
van het
land ko
men uitge
breid aan
bod. Plus za
ken als ar
chitectuur,
design na
tuurlijk en
zowaar een
1. Vanaf het water
De stad ziet er al meteen anders uit als
wij in de bootjes van Gent stappen. De
fraai gerestaureerde gildenhuizen vaa
kooplieden, dokwerkers, sjouwers,
bakkers en brouwers langs de Koren-
en Graslei lijken nog imposanter van
af het water.
De boot neemt ons mee over de Leie
en het is opletten, want we passeren
'tout' bekend België in willekeurige
volgorde. Zo zien we de Dulle Griet,
vooral bekend van Suslce en Wislce,
het kanon dat stenen kogels kon afvu
ren. Op de andere oever Manneken
Pis, broertje van die uit Brussel.
Op het kruispunt van de Leie en Lieve
torent als 'big brother' het Graven
steen boven ons uit. Vanaf de burcht
heb je een prachtig uitzicht over de
stad, weten we van een vorig bezoek.
Verderop aan de wijnhaven het Augus
tijnenklooster. Aan stuurboord werd
de rode, aan bakboord de witte wijn ge
lost. De gids kan het smakelijk vertel
len. Gepensioneerde priesters mogen
er nu hun dagen doorbrengen.
Soms heeft de gids niet eens gebouw
nodig voor een mooi verhaal, zoals bij
het Prinsenhof. Hier werd Karei V ge
boren, maar er rest alleen nog een
brug en een standbeeld. Het kasteel is
weg. Gent bewaart geen warme herin
neringen aan de oorlogzuchtige keizer
die zijn veldslagen betaalde met geld
van de inwoners. Toen ze daartegen in
opstand kwamen, nam Karei wraak op
de stad, het enkele notabelen oppak
ken, bond ze met stroppen aan elkaar
en het ze door Gent lopen. De Gentena-
In Gent kun je overal lekkernijen kopen.
De avond valt, rechts nog een stukje Sint-Michielskerk.
WANDl.lïüC
iEJLAN
MUSEA
KAS'I ILL
ÉI
WINTERSPO
ARCMlTF.Cn :l
Het Openbaar Vervoer Museum in Rotterdam heeft een ver
nieuwd onderkomen. Een zeer passende plek want wie onder
het Oostplein naar binnenstapt, hoort luid en duidelijk naast
en boven zich metro en trams over de rails denderen. Het mu
seum is al enkele keren verhuisd.
doorTHOM OIJNK
De verzameling van André Krieg
groeit nog steeds. In 1984 mocht
het publiek voor het eerst naar zijn
spullen komen kijken, in zijn
ouderlijk huis aan de Schinkel
straat. Vanaf dat moment groeide
de belangstelling mee. Ook scho
len kwamen graag op excursie en
dat is nooit veranderd.
Onder het Oostplein, een druk
knooppunt van openbaar vervoer,
kwam ruimte vrij. De Bescherming
Burgerbevolking sloeg er destijds
een deel van zijn materieel op. Na
de politieke dooi werden de blok
hoofden naar huis gestuurd en kre
gen Krieg en zijn medewerkers
meer armslag om wat breder te ex
poseren.
Tekeningen
In het kleine museum staan en han
gen tekeningen, foto's, dienstrege
lingen, uniformen, en tram- en
treinonderdelen. Uiteraard rijden
schaalmodellen rond.
'Toch zijn die beperkt in aantal, an
ders gaat alle aandacht daar naar
uit', zegt André Krieg. 'We kunnen
maar een tiende deel van de verza
meling tonen, de rest slaan we nu
hier onder het Oostplein op. We
zullen dus regelmatig wisselen.'
Krieg en zijn veertien medewer
kers willen hét openbaar in bin
nen- en buitenland tonen. Zo staat
een dikke winterjas van een trein-
beambte uit Noorwegen in dezelf
de ruimte als een betjak uit Indone
sië. Soms ontroeren de bordjes, zo
als een roodwit van e-mail met het
opschrift: 'Voetbalwedstrijd zon
dag a.s. 2 uur, Ajax-terrein'. Het
zou nu niet lang blijven hangen.
Geen museum meer zonder inter
actieve plekken en ook daaraan
wordt hard gewerkt in Rotterdam.
Net als aan de website van het
Openbaar Vervoer Museum.
André Krieg was lang administra
tief medewerker van de RET, de
Rotterdamsche Elektrische Tram
weg maatschappij en als vele kinde
ren gevangen in de uitstraling van
trams en treinen. Het museum
ging in 2002 dicht en de verbou
wing liep parallel met veranderin
gen in de gangen van het Oost-
plein-metrostation ten behoeve
van openbare veiügheid. Daardoor
kreeg het museum een wat logi
scher oppervlak.
De groeiende bekendheid van het
museum heeft geleid tot steeds
meer aanbiedingen van andere,
soms ook buitenlandse verzame
laars, die hun spullen wel wilden
weggeven of uitlenen. 'We zijn nu
druk bezig met het digitaliseren
van tienduizenden foto's', vertelt
André Krieg tussen de net opge
droogde verf. 'Ilc hoop dat we bin
nenkort officieel worden erkend.'
Openhaar Vervoer Museum, Oostplein
165, 3011 KZ Rotterdam, tel;
010-4330762, E-mail:
a.krieq@chello.nl
Het Openbaar
Vervoer Mu
seum heeft
een nieuw on
derkomen in
Rotterdam.
Foto GPD