Neuzen in Gent PZC ZWEDEN Cg-, Moeken Wandelen in de Zwitserse Alpen sr-e-ï vlZWITSERSE ALPEN Zweden l\ Openbaar Vervoer Museum groeit door Gent is per auto en trein vanuit Nederland gemakkelijk te bereiken. De treinreis is online te boeken via het treinsteden-programma van de Nederlandse Spoorwegen, www.ns.nl/internationaal De diverse musea in het centrum liggen op loopafstand van elkaar en zijn het gemakkelijkst toegankelijk met de museumpas. Een keer betalen en overal naar binnen. De pas is drie dagen geldig en voor 12,50 euro te koop bij de musea, hotels en toeristische informatiepunten. Voor wie niet de hele dag wil lopen door de stad is het gebruik van de tram aan te raden. De Gentse feesten zijn het evenement van het jaar. Dan is het 10 dagen feest in het historische stadscentrum met internationale festivals, gratis mu- ziek en op alle pleinen honderden activiteiten. Van 15 tot 24 juli. www.qentsefeesten.be De Flikkendag wordt gehouden op de laatste zondag in september. www.flikken.com De stad heeft talloze restaurants, cafés en hotels. Een handige gids is verkrijg baar bij Toerisme Oost-Vlaandereri. www.tov.bewww.visitqent.be Algemene informatie over Gent en België is verkrijgbaar bij Toerisme Vlaande ren en Brussel, Koninginnegracht 86, 2514 AJ Den Haag, 070-4168115. Top 3 volgende keer 1. Het Groot Vleeshuis; 15de eeuws gebouw, doet nu dienst als promotie- en proefcentrum voor Oost-Vlaamse streekpro ducten. 2. De Opera, ook voor niet-liefhebbers een prach tig gebouw met een goed restaurant 3. Het Miljoenenkwartier; buurt die zijn oorsprong vindt in de Wereldten toonstelling van 1913. zaterdag 8 april 2006 W17 In het centrum van Gent liggen alle belangrijke gebouwen op loopafstand van elkaar. Dat hadden we de vorige keer al gemerkt. Maar aan één bezoek heb je meestal niet genoeg om een stad echt te leren kennen. Daarom gingen we nog eens kijken en deden dingen waar we de eerste keer niet aan toe zijn gekomen. Een stad vanaf het water is een andere belevenis, (foto's toerisme Gent) Top 3 eerste keer 1. Sint Baafskathedraal; de eerste parochiekerk van Gent vol kunstschatten. 2. Het Gravensteen; burcht met gevoel van rijkdom en macht. 3. Aan de Zwier in Gent- avondwandeling in het prachtig verlichte stadscen trum met noodzakelijke stops in brouwerijen en ca fés. ren danken er nu nog hun bijnaam van stroppendragers aan. Netzoals het kasteel lijkt het gebied wel een beetje weggemoffeld te zijn in de stad. Het staat ook niet echt op ons stadskaartje. Veel Nederlanders weten de stad al te vin den over de Schelde of het kanaal Gent-Ter- neuzen. De komende jaren investeert Gent flink in het watertoerisme en wordt de ca paciteit in de jachthavens verder uitgebreid. 2. Flikkenroute Het politiebureau op de hoek van het Belfort is de meest gefotografeerde plek van Gent. Dat heeft alles te ma ken met de politieserie Flikken die in de stad speelt. In België draait momen teel de achtste reeks, maar de kijkcij ferhit krijgt er nog zeker twee seizoen bij. De Nederlandse televisie loopt wat achter. Gent vaart er wel bij. Alleen al de fan dag lokt 100.000 mensen, onder wie 15.000 Nederlanders, naar de stad. De Flikkenroute voert ons langs de belang rijkste gevels en bruggen uit de serie en omdat de politie fhnlc patrouilleert, lijkt het ook net echt. Veel agenten uit het korps zijn figurant in de serie. 'Al le varhalen komen ook uit onze ko ker', vertelt hoofdcommissaris Steven de Smet. 'Behalve de buitenechtelijke affaires dan natuurlijk. Die concessie hebben wij aan de makers moeten doen.' We zien dat de agenten vaker dan el- "ders vriendelijk gegroet worden op straat. 'De impact van de serie is zo groot, dat het woord flik in België al lang geen scheldwoord meer is.' Onze wandeling eindigt bij station Sint Pieters. Daar is het idee voor Flik ken ontstaan. 'Aanvankelijk wilden de makers een aantal afleveringen ma ken over de spoorwegpolitie. Vervol gens is dat uitgegroeid tot de huidige serie. Nu zie je dat veel Belgische ste den proberen zo'n serie binnen te ha len.' Wie een Flikkenarrangement boekt bij een van de Gentse hotels treft op zijn kamer di verse gadgets uit de serie aan. 3. Middeleeuws Patershol Middeleeuws Patershol is autoluw, maar toch durven stadsgidsen er geen eed op te zweren dat er geen auto's rij den. Het is oppassen in de smalle straatjes van de wijk. Hier moetje zijn als je geen haast hebt en op je gemak een restaurantje wilt vinden. Het we melt ervan, met keukens uit heel Euro pa. Wij kunnen moeilijk kiezen en nemen daarom Belgische tapas. Lunch en di ner ineen lijkt het wel. Vanuit dit tren dy restaurant aan de Oudburg kunnen we met schuin oog het café waar de schrijver Herman Brusselmans stam gast is in de gaten houden. We zien 'm niet, maar dat betekent nog niet dat hij er niet is. Hij woont er namelijk bo ven. Patershol is een stadje binnen de grote stad, met iets hogere prijzen en eigen feestjes. Op de kop staat het Huis van Alijn. In cle 14de eeuw woedde in Gent een ja renlange vete tussen de families Alyn en Rijm. De ruzie escaleerde en Rijm-broeders vermoordden twee Alyn-broeders. De moordenaars wer den veroordeeld, maar kregen uitein delijk 'genade' met de belofte dat ze de bouw van een godshuis ter nage dachtenis aan hun slachtoffers zouden financieren. Vandaag de clag is die kerk ingeklemd in het huidige Huis van Alijn. Binnen 'Bergwandelen is een bedachtzame bezigheid', schrijft Jolanda Linschooten in 'Bergtochten in de Zwitserse Alpen', 'weinig belastend voor het mi lieu zolang het een enkeling betreft. Maar waar massa's mensen door de bergen struinen, veran dert de essentie van het wandelen'. Om een paar bladzijden verder vast te stellen dat 1,5 miljoen mensen dat jaarlijks ook doen. Dilemma dus, waar de auteur rond uit voor uit paar zin nen over Ikea, H&M en Ericsson. Extra aandacht uiteraard voor hoofdstad Stock holm en directe omgeving en negen hoofdstuk ken over de diverse regio's. Dat alles volgens de zeer. toegankelijke Capitoolmanier opgemaakt en rijkelijk voorzien van foto's, kaartjes, service- kaders e.d. Prima handzame en vooral informatie ve gids. Zweden, in de Capitool-serie uitgegeven door Unie boek, 352 blz., 25,90, ISBN 90-410-3388-2, www.ca- pitoolqids.nl GERARD CHEL door RUUD POELS wordt de bezoeker teruggeflitst naar het Gentse volksleven van omstreeks 1900 met ambachten en neringen. Om hoek bij het museum is de oudste Gentse snoepwinkel gevestigd. Als de deuren ooit sluiten, kan het interieur moeiteloos opgenomen worden in het museum. Voorlopig is het nog niet zo ver en zijn er de bekende Gentse Neu zen te koop, een zoete versnapering van, in ons geval, frambozen-gelei. Voor kinderen wordt de geschiedenis van het Huis van Alijn zichtbaar gemaakt door de zoektocht naar de moordenaar van Hen drik van Alyn. In ieder vertrek zijn opdrach ten, raadsels en aanwijzingen te vinden. De speurtocht duurt ongeveer anderhalf uur. hier en daar j^JjmywTgTO mee wor- IIW'ipiL''''IWPfflW stelt. 'De na tuur van de Alpen staat in relatie tot de natuur. 'Wij zijn daar verantwoordelijk voor en dit boek wil een pleidooi zijn voor een respectvolle om gang met het bergmilieu.' We lezen het allemaal in een stevig algemeen deel, tjokvol interessante feiten en weetjes over die Alpen. Ze beslaan - te recht overigens - bijna een derde van de gids. Die voor het overige bestaat uit beschrijvingen van en toelichtingen op wandeltochten, 34 in totaal, waarvan 24 dagtochten en 10 meerdaagse. Varië rend van redelijk eenvoudig tot net geen berg- ldimmen. Met aparte kaders en een uitgebreid servicekatern. Uitstekende gids die aanmoedigt het ook eens zelf te proberen. Bergtochten in de Zwitserse Alpen, door Jolanda Lin schooten. Uitgeverij Gottmer in de Dominicus Advent- ure-reeks, 328 blz., 24,95, ISBN 90-257-3753-6, www.dominicus.info Niet alle Capitoolgidsen ontberen diepgang. Uit zonderingen zijn er altijd. Een daarvan is de jong ste uitgave over Zweden. Een vette gids bomvol in formatie over dit schitterende land, dat nog lang niet door al- le Nederlan ders is ont- deze gids zal het niet liggen, want de schoon heid, geva rieerdheid, het bijzon dere karak ter (en nog veel meer) van het land ko men uitge breid aan bod. Plus za ken als ar chitectuur, design na tuurlijk en zowaar een 1. Vanaf het water De stad ziet er al meteen anders uit als wij in de bootjes van Gent stappen. De fraai gerestaureerde gildenhuizen vaa kooplieden, dokwerkers, sjouwers, bakkers en brouwers langs de Koren- en Graslei lijken nog imposanter van af het water. De boot neemt ons mee over de Leie en het is opletten, want we passeren 'tout' bekend België in willekeurige volgorde. Zo zien we de Dulle Griet, vooral bekend van Suslce en Wislce, het kanon dat stenen kogels kon afvu ren. Op de andere oever Manneken Pis, broertje van die uit Brussel. Op het kruispunt van de Leie en Lieve torent als 'big brother' het Graven steen boven ons uit. Vanaf de burcht heb je een prachtig uitzicht over de stad, weten we van een vorig bezoek. Verderop aan de wijnhaven het Augus tijnenklooster. Aan stuurboord werd de rode, aan bakboord de witte wijn ge lost. De gids kan het smakelijk vertel len. Gepensioneerde priesters mogen er nu hun dagen doorbrengen. Soms heeft de gids niet eens gebouw nodig voor een mooi verhaal, zoals bij het Prinsenhof. Hier werd Karei V ge boren, maar er rest alleen nog een brug en een standbeeld. Het kasteel is weg. Gent bewaart geen warme herin neringen aan de oorlogzuchtige keizer die zijn veldslagen betaalde met geld van de inwoners. Toen ze daartegen in opstand kwamen, nam Karei wraak op de stad, het enkele notabelen oppak ken, bond ze met stroppen aan elkaar en het ze door Gent lopen. De Gentena- In Gent kun je overal lekkernijen kopen. De avond valt, rechts nog een stukje Sint-Michielskerk. WANDl.lïüC iEJLAN MUSEA KAS'I ILL ÉI WINTERSPO ARCMlTF.Cn :l Het Openbaar Vervoer Museum in Rotterdam heeft een ver nieuwd onderkomen. Een zeer passende plek want wie onder het Oostplein naar binnenstapt, hoort luid en duidelijk naast en boven zich metro en trams over de rails denderen. Het mu seum is al enkele keren verhuisd. doorTHOM OIJNK De verzameling van André Krieg groeit nog steeds. In 1984 mocht het publiek voor het eerst naar zijn spullen komen kijken, in zijn ouderlijk huis aan de Schinkel straat. Vanaf dat moment groeide de belangstelling mee. Ook scho len kwamen graag op excursie en dat is nooit veranderd. Onder het Oostplein, een druk knooppunt van openbaar vervoer, kwam ruimte vrij. De Bescherming Burgerbevolking sloeg er destijds een deel van zijn materieel op. Na de politieke dooi werden de blok hoofden naar huis gestuurd en kre gen Krieg en zijn medewerkers meer armslag om wat breder te ex poseren. Tekeningen In het kleine museum staan en han gen tekeningen, foto's, dienstrege lingen, uniformen, en tram- en treinonderdelen. Uiteraard rijden schaalmodellen rond. 'Toch zijn die beperkt in aantal, an ders gaat alle aandacht daar naar uit', zegt André Krieg. 'We kunnen maar een tiende deel van de verza meling tonen, de rest slaan we nu hier onder het Oostplein op. We zullen dus regelmatig wisselen.' Krieg en zijn veertien medewer kers willen hét openbaar in bin nen- en buitenland tonen. Zo staat een dikke winterjas van een trein- beambte uit Noorwegen in dezelf de ruimte als een betjak uit Indone sië. Soms ontroeren de bordjes, zo als een roodwit van e-mail met het opschrift: 'Voetbalwedstrijd zon dag a.s. 2 uur, Ajax-terrein'. Het zou nu niet lang blijven hangen. Geen museum meer zonder inter actieve plekken en ook daaraan wordt hard gewerkt in Rotterdam. Net als aan de website van het Openbaar Vervoer Museum. André Krieg was lang administra tief medewerker van de RET, de Rotterdamsche Elektrische Tram weg maatschappij en als vele kinde ren gevangen in de uitstraling van trams en treinen. Het museum ging in 2002 dicht en de verbou wing liep parallel met veranderin gen in de gangen van het Oost- plein-metrostation ten behoeve van openbare veiügheid. Daardoor kreeg het museum een wat logi scher oppervlak. De groeiende bekendheid van het museum heeft geleid tot steeds meer aanbiedingen van andere, soms ook buitenlandse verzame laars, die hun spullen wel wilden weggeven of uitlenen. 'We zijn nu druk bezig met het digitaliseren van tienduizenden foto's', vertelt André Krieg tussen de net opge droogde verf. 'Ilc hoop dat we bin nenkort officieel worden erkend.' Openhaar Vervoer Museum, Oostplein 165, 3011 KZ Rotterdam, tel; 010-4330762, E-mail: a.krieq@chello.nl Het Openbaar Vervoer Mu seum heeft een nieuw on derkomen in Rotterdam. Foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 45