Jury blijft kritisch tot aan de bel De E-BIKE TEST ya PZC 'Sparta biedt 't fijnste rugwindje van Nederland' 27 Doe zelf ook de test op zondag 7 mei! vrijdag 7 april 2006 Tien testrijders in regenpak, acht fietsen met elektrisch hulpje, gure wind en striemende re gen. Zie daar het scenario voor de eerste grote E-bike Test door uw krant, samen met de web site elektrischefietsen.com. Het werd ook in ander opzicht een 'Spartaanse' dag. Door Hans van Aüebeek A FM lc rij puur op gevoel want ik zie hele- H maal niks." On- H danks de stromende regen trapt Peter Collignon (49) uit Rijswijk, mét beslagen bril, breed lachend zijn rondjes. Ook de rest van het tienkoppige testpanel laat zich door het verschrikkelijke weer niet uit het veld of van de fiets slaan. Met dank aan de re genpakken van de firma AGU blijft zelfs in de plenzende re gen alles droog. En dus stort het gezelschap zich vol overga ve op acht elektrische fietsen die staan te wachten om getest te worden. Vandaag, weer of geen weer. Openbaring „Ik vind het geweldig", zegt testrijder Leny Knetemann-Van der Pol (72) uit Goes. Ze doet haar naam eer aan en draait in straf tempo haar rondjes. „Bij ons in Zeeland hebben we altijd tegenwind en dan is zo'n fiets ideaal. Ilc moet alleen mijn man nog zien over te halen om er een te kopen. Maar die is al by na om", zegt ze. Voor Ria ter Braalce uit Hengelo (58), die last heeft van artrose aan haar knie ën, is het fenomeen e-bike een openbaring. „Ilc schrok ervan, de eerste lceer, zo snel als je met zo'n fiets wegrijdt", zegt ze. „Je trapt lachend een bult op." De Hillegomse Saslcia Hoogka mer (40) kent deze fietsen al wel. Ze is ooit halfzijdig ver lamd geweest en heeft sinds dien een extra steuntje nodig bij het fietsen. Thuis in de Oj Wat is een e-bike? E-bikes zijn elektrisch onder steunde fietsen. Ze verschillen onderling door de manier waarop het extra duwtje in de rug wordt gegeven. Bij de pedelecs geven accu en motor extra kracht zodra je de pedalen beweegt. Een soort rugwindje dat meteen stopt als je de pedalen stil houdt. Andere e-bikes lijken op een snorfiets: je regelt de snelheid met een gashendel. Trapkracht en elektromotor werken onafhankelijk van elkaar. Bij sommige fietsen is de 'eeuwige wind in de rug' naar behoefte.instelbaar. En bij de ene fiets start de hulp meteen bij het wegrijden, bij de andere begint die pas bij een bepaalde snelheid. schuur heeft ze een oude Sachs e-bike staan. Vanwege die schuur heeft zij het liefst een e-bike waarbij de accu van de fiets af gehaald kan worden. Makkelijker met opladen. Ande re testrijders hebben liever een fiets waarbij de batterijen slim verstopt zitten in het frame en die' zo aan het stopcontact kan. Smaken verschillen. Het gewicht speelt een belang rijke rol. E-bikes zijn per defini tie zwaarder dan een normale fiets. „Maar sommige zijn echt té zwaar," zegt Lian Muyslcen (50) uit Rijswijk, „zeker voor ouderen." Hans Kubbe uit Heemskerk, met zijn 72 jaar een van de oudste juryleden, wou het net zeggen: „Ook zo'n fiets moet je achter op je Twin- ny Load kunnen tillen, anders schiet hij zijn doel voorbij". Bij sommige fietsen zal dat inder daad nog een hele hijs zijn. Om de jury niet te beïnvloeden wordt vooraf niks bekend ge maakt over de winkelprijzen van de acht e-bikes want die lo pen flink uiteen: van 899 tot 2699 euro. De begeleiders van de fabrikanten houden zich keurig aan die afspraak. Zij be perken zich tot uitleg over de fiets, de juiste afstelling en het beantwoorden van vragen over de fietsen. Want die zijn er vol op. Vooral van de techneuten Jan van Rees (42) uit Apeldoorn en Henk van Roelcel (56) uit Delft. Alles willen ze weten en ook in hun juryrapporten zijn ze kritisch, tot aan de bel toe {'belangrijk want je haalt op zo'n fiets veel mensen in'). Herkeuring Na de soep met broodjes klaart het wat op. Da's mooi voor het vervolg van de testdag. Sommi gen grijpen dit aan voor een 'herkeuring'. Onder een genoeg lijk zonnetje trapt het toch een stuk fijner. Aan.het eind van de middag crosst iedereen op alle .beschikbare e-bikes rond, van de partners van de jury tot aan de fabrikanten zelf die eikaars karretjes ook wel eens willen testen. De einduitslag verrast niemand. Maar waarom' Sparta zo veel beter scoort dan de Bata*- vus, terwijl het toch vrijwel de zelfde fietsen zijn, kunnen ook de fabrikanten niet verklaren. Waarschijnlijk is het toch de naam die Sparta als marktlei der heeft opgebouwd. Het 'e'-enthousiasme is groot. Vier van de tien testpiloten ge ven aan dat ze zeer waarschijn lijk een e-bike gaan kopen, on danks de prijs. „Het kan wel de gelijk een alternatief zijn voor de auto", zegt Peter Collignon als hij weer is opgedroogd. „Met zo'n fiets trek je mensen uit de auto." Of hij de 23 kilo meter naar zijn werk voortaan gaat fietsen, weet hij nog niet. „Misschien. Dat moet ik nog even bekijken." Zelf een elektrische fiets uitpro beren? Of e-bikes met elkaar vergelijken? Dat kan kosteloos tijdens de Opstapdag zondag 7 mei in Amersfoort. Tientallen elektrische fietsen van alle belangrijke merken mogen getest worden op de wie lerbaan mét helling. De dag is een initiatief van Ruud Worm van de voorlichtingssite www.elektrischefietsen.com, die ook de e-bike test mee orga niseerde. Opstapdag e-bikes, zondag 7 mei, 10-17u, wielerbaan vereniging Eem- land, sportpark Zielhorst, Amers- foort-Noord. Naar 100.000 stuks De verkoop van e-bikes stijgt flink. Vorig jaar werden er zo'n 34.000 verkocht, een stijging van ruim vijftig procent in ver gelijking met het jaar ervoor. De fabrikanten zijn er van over tuigd dat 100.000 stuks binnen een jaar of vijf haalbaar is. Of dat lukt zal ook afhangen van de vraag of de e-bike zijn wat suffige imago kwijtraakt. Er zijn bijvoorbeeld al e-mountain- bilces op de marlet. Dat het veel lekkerder fietst, daarover is ie dereen het eens. Q) Harbirs Güassic de Luxe Prijs: 1.095 euro Gewicht: 27 kilo Actieradius: gemiddeld 50 km Uitrusting: o.a. aluminium frame, 6 versnellingen v> 'accu makkelijk te verwijderen' 'eenvoudig af te stellen' 'schokkerige trapondersteu- ning' 'ouderwets uiterlijk' Het testpanel koos de Sparta M-Gear met af stand als beste e-bike. Tweede werd Batavus. Opvallend, want dit is een Sparta-fiets in een ander jasje. De derde plek was voor de Zwitserse Flyer C8. Sparta SVl-Gear Prijs: 1.999,- Gewicht: 27-29 kilo Actieradius*: gemiddeld 50 km Uitrusting: o.a. 7 versnellingen, geveerde voorvork en zadelpen. de afstand die bij gemiddeld gebruik met een volle accu gereden kan worden. 'zeer mooie fiets, rijdt perfect' ri~j 'accu niet verwijderbaar' 'perfect, haast niet te zien dat 'achterwiel en motor niet zelf te het een e-bike is' demonteren. Wil ik wel zelf kunnen' Q) Batavus Padova Easy Prijs: 1.999 euro Gewicht: 25 kilo Actieradius: gemiddeld 50 km Uitrusting: o.a. aluminium frame, verende voorvork en zadelpen 'fietst ook goed zonder accu' 'zeer makkelijk op maat instelbaar' 'reageert laat bij inschakelen' 'bediening voor ouderen wat ingewikkeld' O) Flyer €8 Premium Prijs: 2.699 euro Gewicht: 23-25 kilo Actieradius: gemiddeld 45 km Uitrusting: o.a. led-verlichting, verende voorvork en zadelpen 'leuke fiets, aparte vormgeving' 'een superfiets!' rrj 'weinig verschil tussen stand 'low' en'high' 'accu moet aan als je verlichting wilt hebben' Q) Sachs ASu Tourmg Prijs: 2.310 euro Gewicht: 30 kilo Actieradius: gemiddeld 70 km Uitrusting: o.a. 7 versnellingen, veiligheidsslot én slotkabel •r) 'rijdt zeer comfortabel' 'een hele vrouwelijke fiets' 'erg hoog gewicht' 'accu in de tas' Door Hams van Alebeek en Ruud Worm De eerste echte elektrische fiets was de Rivolt aan het eind van de jaren tachtig. Een fiets met veel problemen, eigenlijk nog een product in ontwikkeling. De slechte naam maakte dat de term elektrische fiets niet meer werd gebruikt tot Yamaha in 1998 met het Pas-systeem lcwam. De fiets werd een succes en veel fabrikanten namen de techniek over. Met de introduc tie van de Sparta Ion-fietsen is de populariteit van wat inmid dels e-bike is gaan heten in Ne derland sterk gegroeid. Het aan bod aan modellen en types nam snel toe en accu's zijn flink ver beterd. Er zijn nu al e-bikes die meer dan 80 kilometer afleg gen voordat de accu moet wor den opgeladen. Ze zijn amper meer te herken nen. Vaak zijn het hippe karre tjes waarbij de accu en motor voor de hulp bij het trappen ge wiekst in het frame of fietstas sen verstopt zitten. Dankzij dat elektrische steuntje in de rug wordt wegfietsen bij een stop licht, een helling nemen of met tegenwind fietsen een fluitje van een cent. Deze fietsen zijn wettelijk begrensd op 25 km per uur. Testpanel De insteek van de E-bike Test: wat is er op dit moment op de marlet en wat is de beste e-bike? We vroegen de tien belangrijk ste fabrikanten één e-bike voor de test af te vaardigen. Een test panel, variërend van 30 tot 72 jaar met en zonder lichamelij ke beperking, bekeek, verge leek en reed alle modellen op het parcours van wielervereni ging Eemland in Amersfoort. Een baan van 1300 meter leng te met asfalt, klinkers én een stevige fietsbrug voor het klim werk. Helaas heten Gazelle en Giant, na aanvankelijk te hebben toe gezegd, zonder opgaaf van re den verstek gaan. Koga Miyata had graag meegedaan, maar dat merle heeft pas over enkele maanden een e-bilce klaar. In het overzicht vindt u alle acht geteste fietsen, met plus- en minpunten uit de juryrap porten, prijzen en gewichten. Meer informatie over e-bikes: www. elektrischefietsen.com en www.extrae- nergy.org Q) Easy-Bikes Tornado Prijs: 899 euro Gewicht: 28 kilo Actieradius: gemiddeld 35 km Uitrusting: o.a. aluminium frame, 6 versnellingen, geveerde voorvork 'rijdt lekker, stuurt goed' 'rijdt ook zonder accu licht' 'pedalen schokkerig' 'accu wel erg aanwezig' Q LinBike Prijs: 1.995 euro Gewicht: 30 kilo Actieradius: gemiddeld 40 km Uitrusting: o.a. 7 versnellingen, terugtraprem of handrem :Tj; 'fijne, lage instap' 'mooie robuuste fiets' 'veel te zwaar' 'onhandige combinatie van versnellingen en gashendel' rm O) BinBske Gewicht: 30 kilo Actieradius: gemiddeld 60 km Uitrusting: o.a. 7 versnellingen (of automaat) 'grote actieradius door dubbele accu' 'pittige aandrijving' ••fj 'hulp komt pas vanaf 6 km/u; lastig bij berg op' 'gashendel moet constant vastgehouden worden' Vraag antwoord Afgelopen zaterdag hielden 70 vrijmlligers een grote politiecon trole op de A27. Wat moetje kunnen of doen om bij de vrijwilli ge politie te komen? Jan van Herk secretaris van de Landelijke Organisatie van Politie Vrijwilligers (LOPV): „Je dient een oplei ding op minimaal vmbo-niveau te hebben afgerond, 18 jaar of ouder te zijn, het Nederlands te beheersen, een rijbewijs te hebben en van onbesproken gedrag te zijn. Na een medische keuring én een sporttest volg je twee avonden in de week kosteloos een driejarige opleiding. Daarbij leer je onder meer verdedigingstechnieken, ge- weldbeheersing, gebruik van wapenstok en pepperspray en het aanbrengen van boeien. Na het examen Buitenge woon Opsporingsambtenaar ga je als aspirant met een fullti me agent praktijkervaring opdoen. Je maakt, tegen een vergoeding van 6,26 euro per uur, minimaal 150 dienst uren per jaar. Er zijn zo'n tweeduizend politievrijwilli- gers - van accountants tot huisvrouwen - die vooral wor den ingezet bij toezicht, evenementen en verkeerscon troles." Meer info: www.lopv.nl en www.politie-werving.nl Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wëgenermultimedia.nl Meer vragén vindst u op de site van de krant, rubriek Auto. Filmpje pikken op TomTom Binnenkort leun je in de auto films en video's bekij ken op het schermpje van de TomTom navigatie. Met software van het Amsterdamse bedrijf Makayama is eenvoudig een dvd- of ander mediabestand op de memo- iycard van de TomTom te zetten. De software werkt met de TomTom Go, 300, 500 en 700. TömTom One en Tom- Tom Rider volgen in een later stadium. Om te voorko men dat de bestuurder zelf gaat kijken springt de film op pauze als de TomTom beweging van de auto signa leert. Er is dan een extra handeling nodig om de film als nog te starten, zodat passagiers kunnen kijken. De software Movie Studio For TpmTom kost 32,95 dollar (ca. 29,05 euro) en werkt alleen onder Windows 2000 en XP. Meer info; www. makayama.com Brabant op de motor Een rit van 200 kilome ter door het Brabant se land staat zondag 9 april op de rol bij de BMW Motor Toer Club 's-Herto- genbosch. De populaire Brabantse landschapsrit voor alle merken motor fietsen beleeft zijn twee de lustrum. De route staat op papier voor de routerol of tanktas, en satellietrijders kunnen die downloaden voor hun gps-systeem. 10e Brabantse landschapsrit voor motoren, zondag 9 april; start en inschrijven (5 euro) 9-11 u Motoport, Reitscheweg 33 Den Bosch. In fo: 073-5512583, www.bmwmtc.nl De negende van Mitsubishi Mitsubishi's ral ly-icoon de Lancer is verder ontwikkeld. De opvolger van de Evolu tion VIII heet heel toepas selijk Lancer Evolution IX en kost 44.999 euro. Voor Mitsubishi Motors is het de schakel tussen produc tiemodellen en race-au to's. Krachtbron is nog al tijd de 2.0 liter met turbocompressor en intercooler. De zestienklepper brengt het tot 280 pk met een koppel van 355 Nm. De zesversnellingsbak brengt de IX in 5,7 seconden op 100 km per uur. Kia wordt wereldmerk Nadat Kia dit jaar al de eerste Europese fabriek in Zi- lina (Slowakije) opende, start in 2007 de productie in een tweede Kia fabriek in Yancheng (China). En nu bouwt de Koreaanse onderneming ook nog een nieuwe fabriek in de VS. In West Point (Georgia) investeert Kia 1,2 miljard dollar. Er komen 4.500 full-time banen en bij vijf of zes toeleveranciers nog eens 2.000. Kia heeft al een centrum voor onderzoek en ontwikkeling in Michi gan, een testbaan in Mojave (Californië) en neemt deel in een ontwerpstudio in Californië. Subaru trots op zes nullen Fuji Heavy Industries Ltd. heeft vol trots een mijlpaal bereikt als auto mobielfabrikant: de 1.000.000ste Subaru Fores ter liep onlangs in Japan van de band. De zogeheten crossover van süv en sta tionwagon wordt sinds ruim negen jaar gebouwd en heeft een reputatie van betrouwbaarheid. Beeld van een eerdere BMW-toertoch De nieuwe vierwielaange- dreven Evolution IX van Mitsubishi. De Subaru Forester. Volvo bouwt S40's in China Volvo gaat het model S40 bouwen in China. Jaarlijks worden het er zo'n tienduizend in de Ford-fabriek in Tsjoengking. Wie in China concurrerend wil zijn, zal lokaal moeten produceren, want de Chinese invoerrech ten bedragen bijna 25 procent. De C70 coupé-cabriolet zal ook in China op de markt komen, evenals de nieuwe S80. Sinds 1994 heeft Volvo Cars een verkoopkantoor in Peking en dealers in 45 steden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 51