Jury blijft kritisch tot aan de bel
De E-BIKE TEST
ya
PZC
'Sparta biedt 't fijnste rugwindje van Nederland'
27
Doe zelf ook de test op zondag 7 mei!
vrijdag 7 april 2006
Tien testrijders in regenpak, acht fietsen met
elektrisch hulpje, gure wind en striemende re
gen. Zie daar het scenario voor de eerste grote
E-bike Test door uw krant, samen met de web
site elektrischefietsen.com. Het werd ook in
ander opzicht een 'Spartaanse' dag.
Door Hans van Aüebeek
A FM lc rij puur op gevoel
want ik zie hele-
H maal niks." On-
H danks de stromende
regen trapt Peter
Collignon (49) uit Rijswijk, mét
beslagen bril, breed lachend
zijn rondjes. Ook de rest van
het tienkoppige testpanel laat
zich door het verschrikkelijke
weer niet uit het veld of van de
fiets slaan. Met dank aan de re
genpakken van de firma AGU
blijft zelfs in de plenzende re
gen alles droog. En dus stort
het gezelschap zich vol overga
ve op acht elektrische fietsen
die staan te wachten om getest
te worden. Vandaag, weer of
geen weer.
Openbaring
„Ik vind het geweldig", zegt
testrijder Leny Knetemann-Van
der Pol (72) uit Goes. Ze doet
haar naam eer aan en draait in
straf tempo haar rondjes. „Bij
ons in Zeeland hebben we altijd
tegenwind en dan is zo'n fiets
ideaal. Ilc moet alleen mijn man
nog zien over te halen om er
een te kopen. Maar die is al
by na om", zegt ze. Voor Ria ter
Braalce uit Hengelo (58), die last
heeft van artrose aan haar knie
ën, is het fenomeen e-bike een
openbaring. „Ilc schrok ervan,
de eerste lceer, zo snel als je
met zo'n fiets wegrijdt", zegt
ze. „Je trapt lachend een bult
op."
De Hillegomse Saslcia Hoogka
mer (40) kent deze fietsen al
wel. Ze is ooit halfzijdig ver
lamd geweest en heeft sinds
dien een extra steuntje nodig
bij het fietsen. Thuis in de
Oj Wat is
een e-bike?
E-bikes zijn elektrisch onder
steunde fietsen. Ze verschillen
onderling door de manier
waarop het extra duwtje in de
rug wordt gegeven. Bij de
pedelecs geven accu en motor
extra kracht zodra je de
pedalen beweegt. Een soort
rugwindje dat meteen stopt als
je de pedalen stil houdt.
Andere e-bikes lijken op een
snorfiets: je regelt de snelheid
met een gashendel. Trapkracht
en elektromotor werken
onafhankelijk van elkaar.
Bij sommige fietsen is de
'eeuwige wind in de rug' naar
behoefte.instelbaar. En bij de
ene fiets start de hulp meteen
bij het wegrijden, bij de andere
begint die pas bij een bepaalde
snelheid.
schuur heeft ze een oude Sachs
e-bike staan. Vanwege die
schuur heeft zij het liefst een
e-bike waarbij de accu van de
fiets af gehaald kan worden.
Makkelijker met opladen. Ande
re testrijders hebben liever een
fiets waarbij de batterijen slim
verstopt zitten in het frame en
die' zo aan het stopcontact kan.
Smaken verschillen.
Het gewicht speelt een belang
rijke rol. E-bikes zijn per defini
tie zwaarder dan een normale
fiets. „Maar sommige zijn echt
té zwaar," zegt Lian Muyslcen
(50) uit Rijswijk, „zeker voor
ouderen." Hans Kubbe uit
Heemskerk, met zijn 72 jaar
een van de oudste juryleden,
wou het net zeggen: „Ook zo'n
fiets moet je achter op je Twin-
ny Load kunnen tillen, anders
schiet hij zijn doel voorbij". Bij
sommige fietsen zal dat inder
daad nog een hele hijs zijn.
Om de jury niet te beïnvloeden
wordt vooraf niks bekend ge
maakt over de winkelprijzen
van de acht e-bikes want die lo
pen flink uiteen: van 899 tot
2699 euro. De begeleiders van
de fabrikanten houden zich
keurig aan die afspraak. Zij be
perken zich tot uitleg over de
fiets, de juiste afstelling en het
beantwoorden van vragen over
de fietsen. Want die zijn er vol
op. Vooral van de techneuten
Jan van Rees (42) uit Apeldoorn
en Henk van Roelcel (56) uit
Delft. Alles willen ze weten en
ook in hun juryrapporten zijn
ze kritisch, tot aan de bel toe
{'belangrijk want je haalt op zo'n
fiets veel mensen in').
Herkeuring
Na de soep met broodjes klaart
het wat op. Da's mooi voor het
vervolg van de testdag. Sommi
gen grijpen dit aan voor een
'herkeuring'. Onder een genoeg
lijk zonnetje trapt het toch een
stuk fijner. Aan.het eind van de
middag crosst iedereen op alle
.beschikbare e-bikes rond, van
de partners van de jury tot aan
de fabrikanten zelf die eikaars
karretjes ook wel eens willen
testen. De einduitslag verrast
niemand. Maar waarom' Sparta
zo veel beter scoort dan de Bata*-
vus, terwijl het toch vrijwel de
zelfde fietsen zijn, kunnen ook
de fabrikanten niet verklaren.
Waarschijnlijk is het toch de
naam die Sparta als marktlei
der heeft opgebouwd.
Het 'e'-enthousiasme is groot.
Vier van de tien testpiloten ge
ven aan dat ze zeer waarschijn
lijk een e-bike gaan kopen, on
danks de prijs. „Het kan wel de
gelijk een alternatief zijn voor
de auto", zegt Peter Collignon
als hij weer is opgedroogd.
„Met zo'n fiets trek je mensen
uit de auto." Of hij de 23 kilo
meter naar zijn werk voortaan
gaat fietsen, weet hij nog niet.
„Misschien. Dat moet ik nog
even bekijken."
Zelf een elektrische fiets uitpro
beren? Of e-bikes met elkaar
vergelijken? Dat kan kosteloos
tijdens de Opstapdag zondag 7
mei in Amersfoort.
Tientallen elektrische fietsen
van alle belangrijke merken
mogen getest worden op de wie
lerbaan mét helling. De dag is
een initiatief van Ruud Worm
van de voorlichtingssite
www.elektrischefietsen.com,
die ook de e-bike test mee orga
niseerde.
Opstapdag e-bikes, zondag 7 mei,
10-17u, wielerbaan vereniging Eem-
land, sportpark Zielhorst, Amers-
foort-Noord.
Naar 100.000 stuks
De verkoop van e-bikes stijgt
flink. Vorig jaar werden er zo'n
34.000 verkocht, een stijging
van ruim vijftig procent in ver
gelijking met het jaar ervoor.
De fabrikanten zijn er van over
tuigd dat 100.000 stuks binnen
een jaar of vijf haalbaar is. Of
dat lukt zal ook afhangen van
de vraag of de e-bike zijn wat
suffige imago kwijtraakt. Er
zijn bijvoorbeeld al e-mountain-
bilces op de marlet. Dat het veel
lekkerder fietst, daarover is ie
dereen het eens.
Q) Harbirs Güassic de Luxe
Prijs: 1.095 euro
Gewicht: 27 kilo
Actieradius: gemiddeld 50 km
Uitrusting: o.a. aluminium
frame, 6 versnellingen
v> 'accu makkelijk te verwijderen'
'eenvoudig af te stellen'
'schokkerige trapondersteu-
ning'
'ouderwets uiterlijk'
Het testpanel koos de
Sparta M-Gear met af
stand als beste e-bike.
Tweede werd Batavus.
Opvallend, want dit is
een Sparta-fiets in
een ander jasje. De
derde plek was voor
de Zwitserse Flyer C8.
Sparta SVl-Gear
Prijs: 1.999,-
Gewicht: 27-29 kilo
Actieradius*: gemiddeld 50 km
Uitrusting: o.a. 7 versnellingen, geveerde
voorvork en zadelpen.
de afstand die
bij gemiddeld gebruik
met een volle accu
gereden kan
worden.
'zeer mooie fiets, rijdt perfect' ri~j 'accu niet verwijderbaar'
'perfect, haast niet te zien dat 'achterwiel en motor niet zelf te
het een e-bike is' demonteren. Wil ik wel zelf kunnen'
Q) Batavus Padova Easy
Prijs: 1.999 euro
Gewicht: 25 kilo
Actieradius: gemiddeld 50 km
Uitrusting: o.a. aluminium
frame, verende voorvork en
zadelpen
'fietst ook goed zonder accu'
'zeer makkelijk op maat
instelbaar'
'reageert laat bij inschakelen'
'bediening voor ouderen wat
ingewikkeld'
O) Flyer €8 Premium
Prijs: 2.699 euro
Gewicht: 23-25 kilo
Actieradius: gemiddeld 45 km
Uitrusting: o.a. led-verlichting,
verende voorvork en zadelpen
'leuke fiets, aparte vormgeving'
'een superfiets!'
rrj 'weinig verschil tussen stand
'low' en'high'
'accu moet aan als je verlichting
wilt hebben'
Q) Sachs ASu Tourmg
Prijs: 2.310 euro
Gewicht: 30 kilo
Actieradius: gemiddeld 70 km
Uitrusting: o.a. 7 versnellingen,
veiligheidsslot én slotkabel
•r) 'rijdt zeer comfortabel'
'een hele vrouwelijke fiets'
'erg hoog gewicht'
'accu in de tas'
Door Hams van Alebeek
en Ruud Worm
De eerste echte elektrische fiets
was de Rivolt aan het eind van
de jaren tachtig. Een fiets met
veel problemen, eigenlijk nog
een product in ontwikkeling.
De slechte naam maakte dat de
term elektrische fiets niet meer
werd gebruikt tot Yamaha in
1998 met het Pas-systeem
lcwam. De fiets werd een succes
en veel fabrikanten namen de
techniek over. Met de introduc
tie van de Sparta Ion-fietsen is
de populariteit van wat inmid
dels e-bike is gaan heten in Ne
derland sterk gegroeid. Het aan
bod aan modellen en types nam
snel toe en accu's zijn flink ver
beterd. Er zijn nu al e-bikes die
meer dan 80 kilometer afleg
gen voordat de accu moet wor
den opgeladen.
Ze zijn amper meer te herken
nen. Vaak zijn het hippe karre
tjes waarbij de accu en motor
voor de hulp bij het trappen ge
wiekst in het frame of fietstas
sen verstopt zitten. Dankzij dat
elektrische steuntje in de rug
wordt wegfietsen bij een stop
licht, een helling nemen of met
tegenwind fietsen een fluitje
van een cent. Deze fietsen zijn
wettelijk begrensd op 25 km
per uur.
Testpanel
De insteek van de E-bike Test:
wat is er op dit moment op de
marlet en wat is de beste e-bike?
We vroegen de tien belangrijk
ste fabrikanten één e-bike voor
de test af te vaardigen. Een test
panel, variërend van 30 tot 72
jaar met en zonder lichamelij
ke beperking, bekeek, verge
leek en reed alle modellen op
het parcours van wielervereni
ging Eemland in Amersfoort.
Een baan van 1300 meter leng
te met asfalt, klinkers én een
stevige fietsbrug voor het klim
werk.
Helaas heten Gazelle en Giant,
na aanvankelijk te hebben toe
gezegd, zonder opgaaf van re
den verstek gaan. Koga Miyata
had graag meegedaan, maar dat
merle heeft pas over enkele
maanden een e-bilce klaar.
In het overzicht vindt u alle
acht geteste fietsen, met plus-
en minpunten uit de juryrap
porten, prijzen en gewichten.
Meer informatie over e-bikes: www.
elektrischefietsen.com en www.extrae-
nergy.org
Q) Easy-Bikes Tornado
Prijs: 899 euro
Gewicht: 28 kilo
Actieradius: gemiddeld 35 km
Uitrusting: o.a. aluminium
frame, 6 versnellingen,
geveerde voorvork
'rijdt lekker, stuurt goed'
'rijdt ook zonder accu licht'
'pedalen schokkerig'
'accu wel erg aanwezig'
Q LinBike
Prijs: 1.995 euro
Gewicht: 30 kilo
Actieradius: gemiddeld 40 km
Uitrusting: o.a. 7 versnellingen, terugtraprem of handrem
:Tj; 'fijne, lage instap'
'mooie robuuste fiets'
'veel te zwaar'
'onhandige combinatie van versnellingen en gashendel'
rm
O) BinBske
Gewicht: 30 kilo
Actieradius: gemiddeld 60 km
Uitrusting: o.a. 7 versnellingen (of automaat)
'grote actieradius door dubbele accu'
'pittige aandrijving'
••fj 'hulp komt pas vanaf 6 km/u; lastig bij berg op'
'gashendel moet constant vastgehouden worden'
Vraag antwoord
Afgelopen zaterdag hielden 70 vrijmlligers een grote politiecon
trole op de A27. Wat moetje kunnen of doen om bij de vrijwilli
ge politie te komen?
Jan van Herk secretaris van de Landelijke Organisatie
van Politie Vrijwilligers (LOPV): „Je dient een oplei
ding op minimaal vmbo-niveau te hebben afgerond, 18
jaar of ouder te zijn, het Nederlands te beheersen, een
rijbewijs te hebben en van onbesproken gedrag te zijn.
Na een medische keuring én een sporttest volg je twee
avonden in de week kosteloos een driejarige opleiding.
Daarbij leer je onder meer verdedigingstechnieken, ge-
weldbeheersing, gebruik van wapenstok en pepperspray
en het aanbrengen van boeien. Na het examen Buitenge
woon Opsporingsambtenaar ga je als aspirant met een fullti
me agent praktijkervaring opdoen. Je maakt, tegen een
vergoeding van 6,26 euro per uur, minimaal 150 dienst
uren per jaar. Er zijn zo'n tweeduizend politievrijwilli-
gers - van accountants tot huisvrouwen - die vooral wor
den ingezet bij toezicht, evenementen en verkeerscon
troles."
Meer info: www.lopv.nl en www.politie-werving.nl
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wëgenermultimedia.nl
Meer vragén vindst u op de site van de krant, rubriek Auto.
Filmpje pikken op TomTom
Binnenkort leun je in de auto films en video's bekij
ken op het schermpje van de TomTom navigatie.
Met software van het Amsterdamse bedrijf Makayama is
eenvoudig een dvd- of ander mediabestand op de memo-
iycard van de TomTom te zetten. De software werkt met
de TomTom Go, 300, 500 en 700. TömTom One en Tom-
Tom Rider volgen in een later stadium. Om te voorko
men dat de bestuurder zelf gaat kijken springt de film
op pauze als de TomTom beweging van de auto signa
leert. Er is dan een extra handeling nodig om de film als
nog te starten, zodat passagiers kunnen kijken.
De software Movie Studio For TpmTom kost 32,95 dollar (ca. 29,05
euro) en werkt alleen onder Windows 2000 en XP. Meer info; www.
makayama.com
Brabant op de motor
Een rit van 200 kilome
ter door het Brabant
se land staat zondag 9
april op de rol bij de BMW
Motor Toer Club 's-Herto-
genbosch. De populaire
Brabantse landschapsrit
voor alle merken motor
fietsen beleeft zijn twee
de lustrum. De route staat
op papier voor de routerol
of tanktas, en satellietrijders kunnen die downloaden
voor hun gps-systeem.
10e Brabantse landschapsrit voor motoren, zondag 9 april; start en
inschrijven (5 euro) 9-11 u Motoport, Reitscheweg 33 Den Bosch. In
fo: 073-5512583, www.bmwmtc.nl
De negende van Mitsubishi
Mitsubishi's ral
ly-icoon de Lancer
is verder ontwikkeld. De
opvolger van de Evolu
tion VIII heet heel toepas
selijk Lancer Evolution IX
en kost 44.999 euro. Voor
Mitsubishi Motors is het
de schakel tussen produc
tiemodellen en race-au
to's. Krachtbron is nog al
tijd de 2.0 liter met turbocompressor en intercooler. De
zestienklepper brengt het tot 280 pk met een koppel
van 355 Nm. De zesversnellingsbak brengt de IX in 5,7
seconden op 100 km per uur.
Kia wordt wereldmerk
Nadat Kia dit jaar al de eerste Europese fabriek in Zi-
lina (Slowakije) opende, start in 2007 de productie
in een tweede Kia fabriek in Yancheng (China). En nu
bouwt de Koreaanse onderneming ook nog een nieuwe
fabriek in de VS. In West Point (Georgia) investeert Kia
1,2 miljard dollar. Er komen 4.500 full-time banen en bij
vijf of zes toeleveranciers nog eens 2.000. Kia heeft al
een centrum voor onderzoek en ontwikkeling in Michi
gan, een testbaan in Mojave (Californië) en neemt deel
in een ontwerpstudio in Californië.
Subaru trots op zes nullen
Fuji Heavy Industries
Ltd. heeft vol trots een
mijlpaal bereikt als auto
mobielfabrikant: de
1.000.000ste Subaru Fores
ter liep onlangs in Japan
van de band. De zogeheten
crossover van süv en sta
tionwagon wordt sinds
ruim negen jaar gebouwd
en heeft een reputatie van betrouwbaarheid.
Beeld van een eerdere
BMW-toertoch
De nieuwe vierwielaange-
dreven Evolution IX van
Mitsubishi.
De Subaru Forester.
Volvo bouwt S40's in China
Volvo gaat het model S40 bouwen in China. Jaarlijks
worden het er zo'n tienduizend in de Ford-fabriek
in Tsjoengking. Wie in China concurrerend wil zijn, zal
lokaal moeten produceren, want de Chinese invoerrech
ten bedragen bijna 25 procent. De C70 coupé-cabriolet
zal ook in China op de markt komen, evenals de nieuwe
S80. Sinds 1994 heeft Volvo Cars een verkoopkantoor in
Peking en dealers in 45 steden.