PZC
Auto
Elektronica
kruipt achter het stuur
Grand Vitara meldt zich met veel kabaal
TWINNY LOAD
in samenwerking met AutoTrack.nl
■/-\^\ AutoTeam
TEST
vrijdag 7 april 2006
10-
OPEL CHEVROLET
AUTOTEAM
NIEUW
SERVICE SCHADEHERSTEL
FIETSDRAGER
NU BIJ AUTOTEAM
wij willen blije klanten
■Jj RlaktrsnlKh« vtdllghaid
Een trilling in de stoel waar-
i schuwt als de auto een weg-
I markering of doorgetrokken
streep overschrijdt. Onder andere
Citroën past dit toe. Een stapje verder
en de auto stuurt zelf bij.
'Active steering' van BMW
maakt dat grote auto's bij
parkeermanoeuvres sturen
als een driewieler
Binnenkort hoeft de bestuurder
slechts te roepen dat hij het koud heeft
om de verwarming in te schakelen.
Het elektronisch programma esp
voorkomt slippen door motor- en
remkracht aan te passen. De jongste
variant houdt rekening met belading en
zwaartepunt van het voertuig en kan
zelf stuurcorrecties toepassen.
Intelligente elektroni
ca neemt snel de lei
ding in onze auto. Bin
nenkort vertelt zij of
de verkeerssituatie
tot een botsing kan
leiden of niet. Mis
schien remt ze straks
wel in uw plaats. De
stand van zaken.
[Door Rien van der Steen
De kwaliteit van
de auto gaat ster
ker afhangen van
software en elek
tronica. Het navi
gatiesysteem, de bediening van
de richtingaanwijzers, het rem-
systeem, de besturing: alles
wordt bestuurd door elektroni
ca, En dan gaat het ook wel
eens mis. Maar fabrikanten wer
ken koortsachtig om steeds op
nieuw afstand te nemen van de
concurrentie: innovatie heet
dat. Elektronica zorgt voor een
van nieuwe impulsen en
mogelijkheden. Al dreigt de mo
derne auto wel een pakhuis vol
software te worden waarin al
leen een whizzkid nog de weg
weet.
Accu
Onderstel, aandrijving en car
rosserie zijn door de ingenieurs
al op hoog peil gebracht. De
monteur die vroeger in een ver
loren uurtje in zijn garage thuis
even een auto een grote beurt
bestaat zo goed als niet
meer. Want een auto wil zijn
problemen uit laten lezen via
een centrale stekker die op een
computerkast past. En wie
onoordeelkundig de accu uit
zijn auto verwijdert loopt grote
kans zijn auto niet meer aan de
praat te krijgen, omdat alleen
de dealer de benodigde code
weet.
Als u thuis een videorecorder
heeft waar een serietje knippe
rende nullen op staat, zal het u
In de nieuwe Audi Q7
Maïs waarschuwt het sy
steem de bestuurder voor een botsing
door kort af te remmen. Wetgeving
belet nog dat de auto op eigen houtje
tot stilstand komt.
Vo'vo heeft een
.i.' systeem met digi
tale camera's in de spiegels. Een lampje
brandt wanneer de camera een voertuig
naast of achter
de auto ziet.
een zorg zijn hoe een computer
werkt. Als hij maar werkt.
Mensen worden soms wel ner
veus als ze weten dat het func
tioneren van hun heilige koe
sterk afhangt van een chip.
Want die kon het wel eens op
geven als het vochtig is. Want
software is kwetsbaar, denken
we. Maar techniek slijt en soft
ware niet. Techniek kan fouten
maken, software niet. Einde
loos testen heeft ervoor ge
zorgd dat het computerpro
gramma feilloos werkt.
Nee, het grootste probleem van
elektronica schuilt in het op el
kaar aan laten sluiten van ver
schillende systemen. Dat het na
vigatiesysteem de werking van
de parkeersensoren niet stoort
bijvoorbeeld. Mercedes onder
vond dit pijnlijk met zijn huidi
ge E-klasse. Een auto als een
BMW 7-serie heeft zeventig ver
schillende computers. Als die
dingen elkaar het leven zuur
maken zijn de poppen aan het
dansen. Er moeten dus niet
méér computers in de auto ko
men, maar de software moet be
ter inspelen op wat de autorij
der nodig heeft.
Dode hoek
Innovaties volgen elkaar daar
om in snel tempo op. Vindin
gen die er meer dan ooit op wij
zen dat de volautomatische au
to er aan lcomt. Volvo heeft een
systeem met digitale camera's
in de buitenspiegels, die het ge
bied langs en achter de auto in
de gaten houden, de dode hoe
ken. In de spiegel gaat een licht
je branden zodra een voertuig
binnen het blikveld van de ca
mera komt. Audi heeft iets
soortgelijks in de nieuwe su-
per-suv Q7. Een bestuurder die
zijn concentratie verliest en bij
voorbeeld buiten de wegmarke
ring terecht komt, wordt door
een geluidssignaal weer bij de
les gebracht. Een stapje verder
en behalve het snerpende sig-
naaltje kan de auto zelf de
stuurcorrectie uitvoeren. BMW
en Lexus bieden al 'active stee
ling', waardoor een grote limou
sine zich in de parkeergarage
laat sturen als een mini. De
Lexus en de Toyota Prius zijn le
verbaar met een automatisch
parkeersysteem.
Slippen
Een belangrijke recente veilig
heidsvoorziening is esp, het
elektronisch stabiliteitspro
gramma (esp) dat een slippende
auto terug op het goede spoor
zet. Op de Nederlandse wegen
gebeuren jaarlijks ongeveer
1.100 dodelijke ongelukken,
voornamelijk doordat auto's
slippend uit hun koers raken.
In meer dan 30 procent van de
ongelukken had esp een bot
sing kunnen voorkomen - zo
kan de technologie dus elke
dag minstens één leven redden.
In de nieuwe bestelwagens
Sprinter van Mercedes-Benz en
de VW Crafter komt een la-
dingsgevoelige esp. Dat sys
teem kan in de toekomst ook re
kening houden met het ge
wicht en het zwaartepunt van
het voertuig.
De eerste fase van de esp-in
greep bestaat uit vermindering
van de motorkracht. Als dat
niet volstaat, wordt op elk wiel
afzonderlijk geremd. De volgen
de stap is dat, wanneer de ach
terkant van de auto in een
bocht gaat uitbreken, de elek
tronica een stuurcorrectie uit
voert. Remmanoeuvres waarbij
de wielen aan één kant op
sneeuw of ijs rijden, kunnen
eenvoudiger gecontroleerd wor
den door zo'n bijkomende, cor
rigerende stuurhulp. Het sys
teem is ontwikkeld door Bosch.
Daar werken ze ook aan allerlei
andere nieuwigheden. Wan
neer radarsensors of videocame
ra's opmerken dat een aanrij
ding onvermijdelijk is, kunnen
de airbags alvast voorbereid
worden om beter bescherming
te bieden.
Remmen
Analyses van ongelukken to
nen aan dat ongeveer zestig pro
cent van alle kop-staartbotsin-
gen en bijna eenderde van de
frontale aanrijdingen niet zou
den gebeuren als de bestuurder
een halve seconde vroeger had
gereageerd. Daarom bestaat er
al adaptieve cruise control die
zelf afstand houdt. Nader je een
ander voertuig te dicht, dan
worden de remblolcken vast
dichter tegen de schijven ge-
legd.
In de nieuwe Audi Q7 waar
schuwt het systeem de bestuur
der voor een botsing door het
kort activeren van de remmen.
Helemaal zelf remmen door de
auto kan ook, maar dat stuit
nog op wettelijke bezwaren.
Want wie is dan nog de bestuur
der?
9iHBUkl Grand
Vitara 2.0
Uitrusting: twee airbags, isofix
kinderzitbevestiging, sjorogen
in bagageruim, reservewiel
achterop.
Techniek: 1.995 cc 16v 4-cilinder,
140 pk, koppel 183 Nm/4.000
toeren; vierwielaandrijving;
hoge en lage overbrenging.
Lxbx h: 4,47 x 1,81 x 1,69m
Draaicirkel: 11 m
Bagageruim: 398/758 liter
Tank: 55 liter
Gewicht: 1.480 kg
Aanhanger geremd: 1.850 kg
Verbruik: 1:8
Prijs 2.0 JX: 24.999 euro
1.6 JX 21.999
1.9d 27.999
Conclusie: De Suzuki Grand
Vitara ziet er volwassen uit en
het weggedrag is goed. Het
motorgeraas en hoge verbruik
gooien roet in het eten.
Voor Uiterlijk
Weggedrag
Prijs/kwaliteit
Tegen Motorgeluid
Verbruik
Afstandbediening
Cijfer:
«7
Jammer: de Suzuki
Grand Vitara oogt
best aantrekkelijk,
maar gedraagt zich
op onderdelen aller
minst overtuigend.
Door Rien van der Steen
Suzuki is al even de ordinaire
fase met goedkoop materiaal
en hoogdravende aanduidingen
op de carrosserie voorbij. Want
het Japanse merk wil vooruit
en dan past Europese vormge
ving en dito uitstraling. Met de
Swift is dat gelukt en met de
nieuwe Grand Vitara is de fabri
kant op koers. De Grand Vitara
is er als drie- en vijfdeurs, alle
bei met permanente vierwie
laandrijving. De korte versie
mist een reductiebak voor kor
te en lange overbrenging, waar-
door-ie minder geschikt is voor
terreinwerk. Voor de aandrij
ving levert Suzuki twee benzi
nevarianten. De 1.6 doet het in
de 3-deurs en de 2.0 in de
5-deurs. En sinds kort is er een
diesel van Renault beschikbaar
voor beide carosserievarianten.
Suzuki wil de zakelijke markt
op met de Grand Vitara. De
nieuwe editie is dus veel netter
maar ook dikker. Hij blinkt uit
in gebruiksgemak, heeft een
prima uitrusting en ook wel de
gelijk nog terreinkwaliteiten.
Blokkendoosjes
Na een reeks blokkendoosjes
verscheen in 1988 de eerste Vit
ara. De derde generatie nu, in
tussen Grand Vitara, is aanzien
lijk langer en dat heeft gunsti
ge gevolgen voor het comfort
en de ruimte. Achterin de vijf
deurs kunnen drie mensen roy
aal zitten, waar de driedeurs
maar aan twee plaats biedt. De
hoofdruimte is beperkt, de kof
ferbak ruim genoeg. In bochten
merk je dat het meubilair aan
de vlakke kant is.
De Suzuki Grand Vitara is een
aardige verschijning.
De auto staat op een ladderchas-
sis, geïntegreerd in een zelfdra
gende carrosserie. Ongeveer
hetzelfde als LandRover doet
met de Discovery. De kwalitei
ten op de weg vallen niet tegen,
al is het onderstel kort van stof.
Hobbels en gaten worden kei
hard doorgegeven. Heel jam
mer dat de motor zo veel brand
stof gebruikt en hels kabaal
maakt. Vooral met de automaat
die wij van de importeur mee
kregen, is het geloei niet van de
lucht. Zonde. Want de auto
straalt een zekere luxe uit, het
interieur is meer dan keurig, de
wegligging is niet verkeerd en
de besturing in orde. Sommige
dingen zijn niet uitgebalan
ceerd. Er zit een tik speling op
de aandrijflijn, zodat het scha
kelen wat hortend verloopt.
Het keyless toegangssysteem
heeft een afmeting als was-het
van een Dakartruck. Nu en dan
weigert het ding, zodat je de
contactsleutel uit dat blok
moet wurmen om op weg te
kunnen.
En dan de piepjes: vergeten gor
del, piep; contactslot niet terug
in neutraal: pie-iep. Irritant en
niet bevorderlijk voor een vlot
inburgeren in de auto.
De Peilstok
1 ln de eerste maanden van dit jaar was
1 het veel drukker op de weg dan dezelf
de periode vorig jaar. De filedruk nam toe
met 19 procent; in maart zelfs met 30 pro
cent. Waaraan ligt dat volgens u? Het slechte
weer van afgelopen maanden, wegwerk
zaamheden of de instelling van 80 km-zones?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Lfttor is Ittor
4 p Vorige week vroegen we u óf en hoe de
apk moet worden aangepast. Het leeu
wendeel van de stemmers, bijna 40 procent,
vindt dat het volstaat om auto's pas na vijf
jaar te gaan keuren. Alles bij het oude laten
vindt 16 procent van de stemmers het beste.
Maar een op de tien is voor volledige afschaf
fing.
Moet de apk
worden gewijaeigd?
Qjf Ja, pas beginnen bij auto's van 5 jaar 38%
vj} Ja, de frequentie van 3-1-1 naar 4-2-2 22%
Nee, laten zoals die is 16%
0 Ja, laten uitvoeren door een onafhankelijke
instantie (TNO)
01 Totaal afschaffen
Q Hans van Geenhuizen van de RDW: „We kunnen
ons voorstellen dat er zo gereageerd wordt. Maar
welk effect zal een verlaging van de apk-frequentie
hebben op het onderhoud van auto's? En wat zijn de
gevolgen voor milieu en veiligheid? Je kunt aannemen
dat het er niet op vooruit zal gaan. Hier wordt op het
moment Europees onderzoek naar gedaan. Overigens
bestaan er al onafhankelijke keuringsinstanties. En als
vangnet kan men altijd nog bij de RDW-keuringsstations
terecht".
Racen zonder rijbewijs in Cars
Na pratend
speelgoed
(Toy Story), jongle
rende insecten (A
Bug's Life) en een
kolderiek avon
tuur onder water
Finding Nemo)
komt filmstudio Pixar begin deze zomer met een nieu
we kraker: Cars. De animatiefilm draait om Lightning
McQueen, een sportwagentje dat per se een prestigieuze
race in Califomië wil winnen. Op zijn weg naar roem
ontmoet Lightning enkele opmerkelijke soortgenoten,
waaronder een wild aantrekkelijke Porsche en een roes
tige sleepwagen. Prachtige woestijn- en racebeelden wor
den vermengd met de typische, aanstekelijke Pixar-hu-
mor. Cars is voor alle leeftijden en gaat op 28 juni in Ne
derland in première.
Een voorproefje? Trailers staan op: www.carsthemovie.com en
www.disney.nl/Films/cars
Een scene uit Cars.
EXTRA: nationale E-Bike Test
Een team van jong en oud testte speciaal voor Auto
acht elektrische fietsen. Op de volgende pagina leest
u uitgebreid over hun ervaringen, met alle plussen en
minnen van de beproefde merken. Elektrische fietsen,
ook wel e-bikes genoemd, staan aan de vooravond van
een doorbraak. Vorig jaar groeide het aantal verkochte
exemplaren met 50 procent tot 34.000 stuks. Lang werd
gedacht dat alleen ouderen een steuntje in de rug wens
ten, maar veel elelctro-fïetsen hebben een hightech-uit
straling die vooral jonge mensen aanspreekt. De fietsen
halen een snelheid van 25 km per uur en moeten daar
om net als een snorfiets zijn voorzien van een wa-verze-
kering en een plaatje.
Volgende pagina: E-Bike Test kritiek tot aan de fietsbel
Opel met kniebeschermer
Opel en BASF beproeven een nieuwe soort kunst
stof, die voetgangers moet beschermen als ze met
een auto in aanraking komen. Het nieuwe onderdeel
van met glasvezel versterkt polyamide weegt ongeveer
een kilo, is een meter lang en wordt achter de voorbum
per ingebouwd om bij een aanrijding de knieën van de
voetganger minder te beschadigen. Ook botsinstituut Eu-
roNCAP is bij de proeven betrokken.
Duits feestje in Assen
Op zondag 23 april wordt op het TT-circuit van As
sen het Duitse Autosport Festival gehouden, met
honderden wagens, van sportief tot klassiek, zolang ze
maar van Duitse makelij zijn. Porsche, Audi, BMW,
Volkswagen, Mercedes en Opel wat de klok slaat dus.
Het festival is open van 10.00 uur tot 17.00 uur en de toe
gang kost 15 euro.