PZC Auto Elektronica kruipt achter het stuur Grand Vitara meldt zich met veel kabaal TWINNY LOAD in samenwerking met AutoTrack.nl ■/-\^\ AutoTeam TEST vrijdag 7 april 2006 10- OPEL CHEVROLET AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL FIETSDRAGER NU BIJ AUTOTEAM wij willen blije klanten ■Jj RlaktrsnlKh« vtdllghaid Een trilling in de stoel waar- i schuwt als de auto een weg- I markering of doorgetrokken streep overschrijdt. Onder andere Citroën past dit toe. Een stapje verder en de auto stuurt zelf bij. 'Active steering' van BMW maakt dat grote auto's bij parkeermanoeuvres sturen als een driewieler Binnenkort hoeft de bestuurder slechts te roepen dat hij het koud heeft om de verwarming in te schakelen. Het elektronisch programma esp voorkomt slippen door motor- en remkracht aan te passen. De jongste variant houdt rekening met belading en zwaartepunt van het voertuig en kan zelf stuurcorrecties toepassen. Intelligente elektroni ca neemt snel de lei ding in onze auto. Bin nenkort vertelt zij of de verkeerssituatie tot een botsing kan leiden of niet. Mis schien remt ze straks wel in uw plaats. De stand van zaken. [Door Rien van der Steen De kwaliteit van de auto gaat ster ker afhangen van software en elek tronica. Het navi gatiesysteem, de bediening van de richtingaanwijzers, het rem- systeem, de besturing: alles wordt bestuurd door elektroni ca, En dan gaat het ook wel eens mis. Maar fabrikanten wer ken koortsachtig om steeds op nieuw afstand te nemen van de concurrentie: innovatie heet dat. Elektronica zorgt voor een van nieuwe impulsen en mogelijkheden. Al dreigt de mo derne auto wel een pakhuis vol software te worden waarin al leen een whizzkid nog de weg weet. Accu Onderstel, aandrijving en car rosserie zijn door de ingenieurs al op hoog peil gebracht. De monteur die vroeger in een ver loren uurtje in zijn garage thuis even een auto een grote beurt bestaat zo goed als niet meer. Want een auto wil zijn problemen uit laten lezen via een centrale stekker die op een computerkast past. En wie onoordeelkundig de accu uit zijn auto verwijdert loopt grote kans zijn auto niet meer aan de praat te krijgen, omdat alleen de dealer de benodigde code weet. Als u thuis een videorecorder heeft waar een serietje knippe rende nullen op staat, zal het u In de nieuwe Audi Q7 Maïs waarschuwt het sy steem de bestuurder voor een botsing door kort af te remmen. Wetgeving belet nog dat de auto op eigen houtje tot stilstand komt. Vo'vo heeft een .i.' systeem met digi tale camera's in de spiegels. Een lampje brandt wanneer de camera een voertuig naast of achter de auto ziet. een zorg zijn hoe een computer werkt. Als hij maar werkt. Mensen worden soms wel ner veus als ze weten dat het func tioneren van hun heilige koe sterk afhangt van een chip. Want die kon het wel eens op geven als het vochtig is. Want software is kwetsbaar, denken we. Maar techniek slijt en soft ware niet. Techniek kan fouten maken, software niet. Einde loos testen heeft ervoor ge zorgd dat het computerpro gramma feilloos werkt. Nee, het grootste probleem van elektronica schuilt in het op el kaar aan laten sluiten van ver schillende systemen. Dat het na vigatiesysteem de werking van de parkeersensoren niet stoort bijvoorbeeld. Mercedes onder vond dit pijnlijk met zijn huidi ge E-klasse. Een auto als een BMW 7-serie heeft zeventig ver schillende computers. Als die dingen elkaar het leven zuur maken zijn de poppen aan het dansen. Er moeten dus niet méér computers in de auto ko men, maar de software moet be ter inspelen op wat de autorij der nodig heeft. Dode hoek Innovaties volgen elkaar daar om in snel tempo op. Vindin gen die er meer dan ooit op wij zen dat de volautomatische au to er aan lcomt. Volvo heeft een systeem met digitale camera's in de buitenspiegels, die het ge bied langs en achter de auto in de gaten houden, de dode hoe ken. In de spiegel gaat een licht je branden zodra een voertuig binnen het blikveld van de ca mera komt. Audi heeft iets soortgelijks in de nieuwe su- per-suv Q7. Een bestuurder die zijn concentratie verliest en bij voorbeeld buiten de wegmarke ring terecht komt, wordt door een geluidssignaal weer bij de les gebracht. Een stapje verder en behalve het snerpende sig- naaltje kan de auto zelf de stuurcorrectie uitvoeren. BMW en Lexus bieden al 'active stee ling', waardoor een grote limou sine zich in de parkeergarage laat sturen als een mini. De Lexus en de Toyota Prius zijn le verbaar met een automatisch parkeersysteem. Slippen Een belangrijke recente veilig heidsvoorziening is esp, het elektronisch stabiliteitspro gramma (esp) dat een slippende auto terug op het goede spoor zet. Op de Nederlandse wegen gebeuren jaarlijks ongeveer 1.100 dodelijke ongelukken, voornamelijk doordat auto's slippend uit hun koers raken. In meer dan 30 procent van de ongelukken had esp een bot sing kunnen voorkomen - zo kan de technologie dus elke dag minstens één leven redden. In de nieuwe bestelwagens Sprinter van Mercedes-Benz en de VW Crafter komt een la- dingsgevoelige esp. Dat sys teem kan in de toekomst ook re kening houden met het ge wicht en het zwaartepunt van het voertuig. De eerste fase van de esp-in greep bestaat uit vermindering van de motorkracht. Als dat niet volstaat, wordt op elk wiel afzonderlijk geremd. De volgen de stap is dat, wanneer de ach terkant van de auto in een bocht gaat uitbreken, de elek tronica een stuurcorrectie uit voert. Remmanoeuvres waarbij de wielen aan één kant op sneeuw of ijs rijden, kunnen eenvoudiger gecontroleerd wor den door zo'n bijkomende, cor rigerende stuurhulp. Het sys teem is ontwikkeld door Bosch. Daar werken ze ook aan allerlei andere nieuwigheden. Wan neer radarsensors of videocame ra's opmerken dat een aanrij ding onvermijdelijk is, kunnen de airbags alvast voorbereid worden om beter bescherming te bieden. Remmen Analyses van ongelukken to nen aan dat ongeveer zestig pro cent van alle kop-staartbotsin- gen en bijna eenderde van de frontale aanrijdingen niet zou den gebeuren als de bestuurder een halve seconde vroeger had gereageerd. Daarom bestaat er al adaptieve cruise control die zelf afstand houdt. Nader je een ander voertuig te dicht, dan worden de remblolcken vast dichter tegen de schijven ge- legd. In de nieuwe Audi Q7 waar schuwt het systeem de bestuur der voor een botsing door het kort activeren van de remmen. Helemaal zelf remmen door de auto kan ook, maar dat stuit nog op wettelijke bezwaren. Want wie is dan nog de bestuur der? 9iHBUkl Grand Vitara 2.0 Uitrusting: twee airbags, isofix kinderzitbevestiging, sjorogen in bagageruim, reservewiel achterop. Techniek: 1.995 cc 16v 4-cilinder, 140 pk, koppel 183 Nm/4.000 toeren; vierwielaandrijving; hoge en lage overbrenging. Lxbx h: 4,47 x 1,81 x 1,69m Draaicirkel: 11 m Bagageruim: 398/758 liter Tank: 55 liter Gewicht: 1.480 kg Aanhanger geremd: 1.850 kg Verbruik: 1:8 Prijs 2.0 JX: 24.999 euro 1.6 JX 21.999 1.9d 27.999 Conclusie: De Suzuki Grand Vitara ziet er volwassen uit en het weggedrag is goed. Het motorgeraas en hoge verbruik gooien roet in het eten. Voor Uiterlijk Weggedrag Prijs/kwaliteit Tegen Motorgeluid Verbruik Afstandbediening Cijfer: «7 Jammer: de Suzuki Grand Vitara oogt best aantrekkelijk, maar gedraagt zich op onderdelen aller minst overtuigend. Door Rien van der Steen Suzuki is al even de ordinaire fase met goedkoop materiaal en hoogdravende aanduidingen op de carrosserie voorbij. Want het Japanse merk wil vooruit en dan past Europese vormge ving en dito uitstraling. Met de Swift is dat gelukt en met de nieuwe Grand Vitara is de fabri kant op koers. De Grand Vitara is er als drie- en vijfdeurs, alle bei met permanente vierwie laandrijving. De korte versie mist een reductiebak voor kor te en lange overbrenging, waar- door-ie minder geschikt is voor terreinwerk. Voor de aandrij ving levert Suzuki twee benzi nevarianten. De 1.6 doet het in de 3-deurs en de 2.0 in de 5-deurs. En sinds kort is er een diesel van Renault beschikbaar voor beide carosserievarianten. Suzuki wil de zakelijke markt op met de Grand Vitara. De nieuwe editie is dus veel netter maar ook dikker. Hij blinkt uit in gebruiksgemak, heeft een prima uitrusting en ook wel de gelijk nog terreinkwaliteiten. Blokkendoosjes Na een reeks blokkendoosjes verscheen in 1988 de eerste Vit ara. De derde generatie nu, in tussen Grand Vitara, is aanzien lijk langer en dat heeft gunsti ge gevolgen voor het comfort en de ruimte. Achterin de vijf deurs kunnen drie mensen roy aal zitten, waar de driedeurs maar aan twee plaats biedt. De hoofdruimte is beperkt, de kof ferbak ruim genoeg. In bochten merk je dat het meubilair aan de vlakke kant is. De Suzuki Grand Vitara is een aardige verschijning. De auto staat op een ladderchas- sis, geïntegreerd in een zelfdra gende carrosserie. Ongeveer hetzelfde als LandRover doet met de Discovery. De kwalitei ten op de weg vallen niet tegen, al is het onderstel kort van stof. Hobbels en gaten worden kei hard doorgegeven. Heel jam mer dat de motor zo veel brand stof gebruikt en hels kabaal maakt. Vooral met de automaat die wij van de importeur mee kregen, is het geloei niet van de lucht. Zonde. Want de auto straalt een zekere luxe uit, het interieur is meer dan keurig, de wegligging is niet verkeerd en de besturing in orde. Sommige dingen zijn niet uitgebalan ceerd. Er zit een tik speling op de aandrijflijn, zodat het scha kelen wat hortend verloopt. Het keyless toegangssysteem heeft een afmeting als was-het van een Dakartruck. Nu en dan weigert het ding, zodat je de contactsleutel uit dat blok moet wurmen om op weg te kunnen. En dan de piepjes: vergeten gor del, piep; contactslot niet terug in neutraal: pie-iep. Irritant en niet bevorderlijk voor een vlot inburgeren in de auto. De Peilstok 1 ln de eerste maanden van dit jaar was 1 het veel drukker op de weg dan dezelf de periode vorig jaar. De filedruk nam toe met 19 procent; in maart zelfs met 30 pro cent. Waaraan ligt dat volgens u? Het slechte weer van afgelopen maanden, wegwerk zaamheden of de instelling van 80 km-zones? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Lfttor is Ittor 4 p Vorige week vroegen we u óf en hoe de apk moet worden aangepast. Het leeu wendeel van de stemmers, bijna 40 procent, vindt dat het volstaat om auto's pas na vijf jaar te gaan keuren. Alles bij het oude laten vindt 16 procent van de stemmers het beste. Maar een op de tien is voor volledige afschaf fing. Moet de apk worden gewijaeigd? Qjf Ja, pas beginnen bij auto's van 5 jaar 38% vj} Ja, de frequentie van 3-1-1 naar 4-2-2 22% Nee, laten zoals die is 16% 0 Ja, laten uitvoeren door een onafhankelijke instantie (TNO) 01 Totaal afschaffen Q Hans van Geenhuizen van de RDW: „We kunnen ons voorstellen dat er zo gereageerd wordt. Maar welk effect zal een verlaging van de apk-frequentie hebben op het onderhoud van auto's? En wat zijn de gevolgen voor milieu en veiligheid? Je kunt aannemen dat het er niet op vooruit zal gaan. Hier wordt op het moment Europees onderzoek naar gedaan. Overigens bestaan er al onafhankelijke keuringsinstanties. En als vangnet kan men altijd nog bij de RDW-keuringsstations terecht". Racen zonder rijbewijs in Cars Na pratend speelgoed (Toy Story), jongle rende insecten (A Bug's Life) en een kolderiek avon tuur onder water Finding Nemo) komt filmstudio Pixar begin deze zomer met een nieu we kraker: Cars. De animatiefilm draait om Lightning McQueen, een sportwagentje dat per se een prestigieuze race in Califomië wil winnen. Op zijn weg naar roem ontmoet Lightning enkele opmerkelijke soortgenoten, waaronder een wild aantrekkelijke Porsche en een roes tige sleepwagen. Prachtige woestijn- en racebeelden wor den vermengd met de typische, aanstekelijke Pixar-hu- mor. Cars is voor alle leeftijden en gaat op 28 juni in Ne derland in première. Een voorproefje? Trailers staan op: www.carsthemovie.com en www.disney.nl/Films/cars Een scene uit Cars. EXTRA: nationale E-Bike Test Een team van jong en oud testte speciaal voor Auto acht elektrische fietsen. Op de volgende pagina leest u uitgebreid over hun ervaringen, met alle plussen en minnen van de beproefde merken. Elektrische fietsen, ook wel e-bikes genoemd, staan aan de vooravond van een doorbraak. Vorig jaar groeide het aantal verkochte exemplaren met 50 procent tot 34.000 stuks. Lang werd gedacht dat alleen ouderen een steuntje in de rug wens ten, maar veel elelctro-fïetsen hebben een hightech-uit straling die vooral jonge mensen aanspreekt. De fietsen halen een snelheid van 25 km per uur en moeten daar om net als een snorfiets zijn voorzien van een wa-verze- kering en een plaatje. Volgende pagina: E-Bike Test kritiek tot aan de fietsbel Opel met kniebeschermer Opel en BASF beproeven een nieuwe soort kunst stof, die voetgangers moet beschermen als ze met een auto in aanraking komen. Het nieuwe onderdeel van met glasvezel versterkt polyamide weegt ongeveer een kilo, is een meter lang en wordt achter de voorbum per ingebouwd om bij een aanrijding de knieën van de voetganger minder te beschadigen. Ook botsinstituut Eu- roNCAP is bij de proeven betrokken. Duits feestje in Assen Op zondag 23 april wordt op het TT-circuit van As sen het Duitse Autosport Festival gehouden, met honderden wagens, van sportief tot klassiek, zolang ze maar van Duitse makelij zijn. Porsche, Audi, BMW, Volkswagen, Mercedes en Opel wat de klok slaat dus. Het festival is open van 10.00 uur tot 17.00 uur en de toe gang kost 15 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25