Onverzekerd rijden is dure gok Zeeuws grossier in witte tornado's PZC Gratis bellen is meestal niet gratis Slachtoffers zijn meestal woedend over acties brokkenmakers 27 Mogelijk zes procent auto's onverzekerd Akzo wil Canadees Sico overnemen FL Group stoot belang Easyjet af UPC-moeder verkoopt tak Zweden Kruidvat mag melkpoeder houden Europa helpt Balkan bij opzet vrijhandelszone het bedrijf Waarschuwing tegen Bel Air donderdag 6 april 2006 ie pakt de Laatste jaren s meer onverzekerde auto mobilisten. Er zitten regelrechte criminelen bij, maar vaak zijn het trieste gevallen, zo blijkt als H eenmaal een ongeluk hebben veroorzaakt. Niet zelden moeten 'onverzekerde daders' jarenlang bloeden om een schuld - van coins tonnen - af te betalen. door Ferdi Schrooten DEN HAAG - Het is een ldoon van een deurwaarderskantoor, de 'Afdeling Verhaal' van het Waarborgfonds Motorvoertui gen. De acht 'terriërs' hier bij len zich vast in de dossiers van duizenden onverzekerde brok kenmakers, die slachtoffers na een ongeval met gepeperde, on betaalde rekeningen laten zit- (en. De daders zijn vaak niet de snuggersten. ■Hét zijn veelal mensen die niet kunnen overzien welk risico ze nemen door geen premie te beta len voor een autoverzekering", zegt Jelle Smits van het fonds. „Zoals de meeste automobilis ten vinden ze zichzelf een goede bestuurder. Een ongeluk zal eer der de schuld van een ander zijn. En als ze dan toch zelf scha de veroorzaken, gaan ze ervan uit dat die wel meevalt." Niet dus. Veelal gaan de dossiers bij het Waarborgfonds om voertuig- schade, toch al gauw goed voor een rekening van duizenden eu ro's, maar vaak is er ook per soonlijk letsel, en lopen medi sche kosten op tot tienduizen den euro's en soms meer dan een miljoen. Het Waarborgfonds zorgt er voor dat jaarlijks tien duizenden Nederlanders de schade vergoed krijgen waar voor ze niet bij een verzekeraar terecht kunnen. In ruim driedui zend gevallen per jaar kloppen slachtoffers aantoonbaar aan door Ferdi Schopten DEN HAAG - Nederland tel de vorig jaar bijna 7 miljoen personenauto's. Volgens de wet moeten die allemaal ver zekerd zijn. De eigenaar/ken tekenhouder moet dit zelf re gelen. Het Waarborgfonds Motorvoertuigen gaat ervan uit dat één procent van het to taal onverzekerd rondrijdt, zo'n 70.000 personenwagens. De Rijksdienst voor het Weg verkeer (RDW) schat echter dat zo'n zes procent van het wagenpark onverzekerd is, of wel ruim 400.000 auto's. Het verschil zit mede in de be stuurders die na het veroorza ken van een ongeluk doorrij den. De identiteit van 50.000 tot 60.000 van deze doorrij ders blijft onbekend. Een on bekend deel is onverzekerd. In Zuid-Europese landen is naar schatting vijf tot tien procent van de auto's onverze kerd. Buiten de Europese Unie (EU), zoals in Afrika en Oost-Europa, ligt dat cijfer nog hoger. Denemarken (een op de duizend onverzekerd) en Duitsland (twee op de dui zend) doen het veel beter dan Nederland. In Duitsland sei nen verzekeraars de politie in zodra een kentekenhouder zijn verzekeringspremie niet meer betaalt. De politie komt dan binnen een paar dagen de kentekenplaten van de auto schroeven. In Nederland gaat de politie niet zo ver. Alleen bij regulie re controles en ongevallen wordt bekeken of een auto verzekerd is. Daarnaast ont dekt de RDW de laatste jaren duizenden onverzekerde au to's door kentekenbestanden te vergelijken met die van ver zekeraars. GPD wegens een 'onverzekerde da der'. Direct na het ongeluk is dat vaak niet duidelijk.. „Dan wordt êr keurig gewapperd met een groene kaart", zegt Smits. Het komt voor dat veroorzaker en slachtoffer na een aanrijding samen keurig de verzekeringspa pieren invullen en elkaar vrien delijk de hand schudden. „En la ter blijkt dan dat de dader hele maal niet verzekerd was. Het Waarborgfonds keert jaar lijks zeker tien miljoen euro uit aan slachtoffers van onverzeker de brokkenmakers. Vooral het letsel dat ze veroorzaken is vaak heftig, weet Smits. Hij gaat soms mee met mensen van de buitendienst, op bezoek bij slachtoffers. Ze hebben ledema ten verloren door een ongeval of zijn arbeidsongeschikt geraakt. Anderen moeten diverse opera ties ondergaan, maanden revali deren of hebben nog jaren thera pie nodig door een whiplash. „Ze zijn meestal woedend. Voor al als de dader hen hulpeloos heeft achtergelaten. Veel onver zekerde daders rijden bij een on geval toch door. Ook al heeft het Waarborgfonds uitgekeerd, dat wil niet zeggen dat een onverzekerde dader vrijuit gaat. In 2004 wisten de terriërs van 'Verhaal' dik twee miljoen euro terug te halen bij daders, een vijfde van het aan hun slachtoffers uitgekeerde be drag. Per dossier mag wettelijk maximaal 900.000 euro worden verhaald. Uitgerekend de vervelendste ca tegorie ontspringt vaak de dans. „Bij regelrechte criminelen valt niks te halen. Of ze zitten in de bak en hebben niks, of ze zijn zo slim om hun huis en andere be zittingen op naam van een an der te zetten", zegt Smits, Hij erkent dat in deze categorie soms 'tonnen' niet verhaald wor den. „De meeste risico's worden geno men door de mensen die het minst hebben. Het niet betalen van de premie zien ze als een be sparing. Ze hebben vaak al een grote schuld en halen hun eten bij de voedselbank. En als het mis gaat komen wij ook nog met een rekening van 15.000 euro." De daders worden geconfron teerd met pijnlijke maandelijk- se afbetalingsregelingen, soms tien of twintig jaar lang. Of met beslagleggingen op alles wat waarde heeft, zeker bij de wat vermogender daders. „We heb ben al huizen laten verkopen. De opbrengst gaat dan naar het slachtoffer", zegt Smits. Het Bureau Verkeershandha ving' van het Openbaar Ministe rie (OM) kan dat alleen maar als een waarschuwing onderstre pen, Justitie deelt voor een on verzekerde auto sowieso 320 eu ro boete uit. Wie niet betaalt, ris keert een nog hogere boete of een rijverbod. Bij een ongeluk dreigt echter een veel groter risico, aldus het OM. „Een groot ongeval leidt al snel tot een persoonlijk faillisse ment." GPD Een auto is van de weg geraakt bij Heinkenszand. Het Waarborgfonds keert jaarlijks zeker tien miljoen euro uit aan slachtoffers van onver zekerde brokkenmakers. foto Willem Woznitza ARNHEM - Chemieconcern Akzo Nobel heeft een overna mebod gedaan op de Canadese coatingsproducent Sico. Akzo wil 211 miljoen euro neerleggen voor zijn branchege noot uit Quebec. Sico maakt in Mexico, de Verenigde Staten en Canada vooral decoratieve verven en industriële coatings. Met een omzet van 218 miljoen euro is Sico de grootste verffa- briek van Canada. Akzo beschouwt de overname van Sico als een opstap naar verdere uitbreiding op de markt van decoratieve verf. „De voorgenomen overname zal ons een leidende positie op de Canadese markt geven en ons in staat stellen om vanuit een sterke regionale basis groei te realiseren in een uiterst aantrekkelijke markt", aldus Ak- zo-topman H. Wijers. De twee grootste aandeelhouders van Sico, goed voor 34 procent van de aandelen, hebben al laten weten hét overnamebod van Akzo goed te keuren. Ook de top van het Canadese concern is positief. „Dit al les zal van onschatbare waarde blijken te zijn bij het bou wen aan de organisatie en het vasthouden van onze. groei", verwacht P. Dufresne, topman van Sico. GPD LONDEN - De IJslandse investeringsmaatschappij FL Group heeft haar belang van 16,9 procent in de Britse prijsvechter Easyjet verkocht met een boekwinst van 140 miljoen pond sterling (200 miljoen euro). Dat werd giste ren bekend. Daarmee komt een einde aan speculaties dat FL Group Easyjet wil overnemen. Het aandeel Easyjet daalde op de beurs in Londen met meer dan 9 procent. De overnamespeculaties rond Easyjet werden gevoed doordat FL Group vorig jaar zijn belang in de luchtvaart maatschappij verhoogde tot boven de 16 procent. De op richter en topman van Easyjet, S. Haji-Ioannou, liet in maart echter weten dat hij nog geen bod had ontvangen. Zijn familie heeft in totaal 41 procent van de aandelen in handen. ANP DENVER - Liberty Global, in Nederland het moederbe drijf van kabelmaatschappij UPC, verkoopt zijn Zweedse kabelactiviteiten aan de investeringsmaatschappijen Car- lyle en Providence. De verkoop levert bijna 3,3 miljard Zweedse kroon (349 miljoen euro) op, aldus Liberty Glo bal gisteren. Liberty verkocht al zijn activiteiten in Noorwegen. De Franse divisie gaat waarschijnlijk ook de deur uit. Het ka belconcern wil in Europa alleen actief zijn in gebieden waar het een behoorlijke marktpositie heeft en waar het nog kan groeien. De opbrengst van de verkochte activitei ten wordt voor een deel gebruikt voor de aflossing van schulden. ANP DEN HAAG - De drogisterijketen Kruidvat mag zijn huis merk melkpoeder in de verkoop houden. Een poging van babyvoedingsproducent Nutricia om de producten uit de winkels te weren, werd gisteren afgewezen door de recht bank in Den Haag. De rechter oordeelde dat Kruidvat geen inbreuk maakt op de rechten van Nutricia. De babyvoedingsproducent beticht Kruidvat van valse concurrentie en spande daarom in maart een kort geding aan. ANP BRUSSEL - Europa gaat negen landen op de Balkan helpen bij de opzet van een interne vrijhan delszone, die investeringen en economische groei in de regio moet bevorderen. door Henk Postma MIDDELBURG - Als je nergens geschikt voor bent, kan je altijd nog in de schoonmaakbranche terecht. Zo wordt althans nog vaak gedacht. Schoonmaakbe drijf Simons doet er alles aan om die misvatting te ontkrach ten. Vrijwel iedereen die er werkt, kent de nieuwste kneep jes van het vak: van de gevelrei nigers die hoog tegen Zeelands grootste woontorens hangen, tot de dames die microvezeldoekjes hanteren om het vuil in school of kantoor te elimineren. Schoonmaakbedrijf Simons grossiert in witte tornado's. Eerst alleen in Middelburg, daarna op heel Walcheren, en tegenwoordig tot in Zuid-Hol land en Bergen op Zoom. Meer dan 160 vakmensen zijn daar voor dagelijks in touw. Het be gon ooit met een ladder en een emmertje sop. De grondlegger van het bedrijf, Henk Simons, ging daarmee langs de deuren. Er bleek vraag naar. Zoveel dat z'n vrouw zich al gauw genoodzaakt zag een •handje toe te steken. Toen hem de opdracht toeviel het badhuis van smetten vrij te houden, moest hij omzien naar perso neel. Sindsdien vertoonde het bedrijf een gestage groei. Aan het hoofd staat nu een drie manschap, met daarin zoon Chris, die ooit als vakantiewer ker voor alle voorkomende schoonmaakklusjes werd inge zet. Die functie vervult hij nog steeds in geval geen vervanging voorhanden is voor een plotse ling uitgevallen arbeidslcracht. Maar hij is eerst en vooral direc teur, met veiligheidskwesties als specialisme. Daarnaast bezorgde hij het be drijf een voortrekkersrol op het vlak van 'maatschappelijk ver antwoord ondernemen', een ma nier van bedrijfsvoering die winststreven paart aan aan dacht voor het welzijn van. mens, maatschappij en milieu. Verre landen Het bedrijf is gevestigd op het Middelburgse oude industrieter- reintje Ramsburg. In het kan toor eist een vitrinekast alle aan dacht voor zich op. Die showt kunstzinnig houtsnijwerk en an dere fraaie staaltjes van ambach telijke nijverheid, afkomstig uit verre oorden als Colombia, Thai land, Jemen en de Antillen. Het Ook de dames die in het Vlissingse stadhuis de microvezeldoekjes hanteren, kennen de nieuwste kneepjes van het schoonmaakvak. Ria van der Meule en Siska Gans (vlnr) zijn bezig de raadzaal van Vlissingen een grote beurt te geven. foto Ruben Oreel zijn geschenken, meegebracht door personeelsleden die terug kwamen van ver familiebezoek. Zonder hulp van het bedrijf had den ze die reis niet kunnen on dernemen. „Niet iedereen is in staat het geld er zomaar voor op te hoes ten. Maar als plotselinge fami lie-omstandigheden zo'n reis noodzakelijk maken, zijn we niet te beroerd om een keertje bij te springen", zegt Simons. „Zo vaak komt dat nu ook weer niet voor." De aandacht voor de noden van medewerkers strekt echter ver der. „Als iemand onverhoopt te gen een financieel'probleem aan loopt, willen we nog wel eens helpen met een lening of voor schot. Maar het hoeft niet altijd geld te zijn. Voor ons willen nog wel eens deuren open gaan, die voor anderen gesloten blijven." Het schoonmaakbedrijf ziet het als eerste vereiste goed te inves teren in personeelsbeleid. Simons: „Het personeel is ons kapitaal. Het vertegenwoordigt negentig procent van onze kos- l^aamni: Schoonmaakbedrijf Simons B.V. Plaats: Middelburg Opgericht: 1963 Aantal medewerkers: 160 Omzet: 2 miljoen euro ten. Dan is het belangrijk dat je medewerkers met plezier naar het werk komen. Zoniet, dan krijg je te maken met een hoop verloop en verzuim. Je moet dan steeds nieuwe mensen in dienst nemen, inwerken en opleiden. Dat betekent extra kosten. Uit eindelijk heb je die niet meer in de hand. Het is ook slecht voor je relatie met opdrachtgevers. Die kunnen geïrriteerd raken wanneer ze steeds weer iemand anders over de vloer krijgen." Ook in de schoonmaakbranche draait alles tegenwoordig om snelheid. Maar Simons weigert zijn perso neel op te dragen haastwerk te leveren. Er zijn in de branche steeds meer bedrijven die dat juist wel doen: hoe vlugger de klus is geklaard, hoe lager de prijs; daarmee kan je opdrach ten binnenhalen. Simons gelooft niet in die aan pak. „Op de korte termijn levert het misschien winst op, maar op de lange termijn maak je er alles mee kapot. Want je creëert er on tevredenheid mee, zowel bij je personeel als bij je klant. Zijn schoonmaakbedrijf profi leert zich dan ook liever met het etaleren van aloude deugden als vakmanschap en veelzijdigheid. „Dankzij vooruitstrevende ken nis zijn wij in staat elke omge ving te ontdoen van alle mogelij- ke vervuiling, op een vriendelij ke en frisse wijze", heet het in de reclamefolder. Tot de wapenfeiten behoort de ontwikkeling van een systeem voor de verwijdering van graffi ti, bedrijfsafval en productieres- ten zonder dat daarbij schadelij ke stoffen vrijkomenHet Mid delburgs bedrijf scoort ook hoog met het eigen opleidingenpro gramma. Personeelsleden die langer dan drie maanden in dienst zijn, komen in aanmer king voor een officiële vakoplei ding, Het bedrijf investeert daar naast in nieuwe wijkvoorzienin- gen en het steunt minder kapi taalkrachtige verenigingen. Voor Simons betekent schoon maken dan ook niet alleen geld verdienen aan het opruimen van andermans rommel. Hij ziet er ook de verplichting in om bij te dragen aan een gezonde leefom geving. Gratis bellen, het klinkt zo mooi. Om te achterhalen of die belofte van internetaanbieders waar is, moeten de kleine letter tjes echter goed bestudeerd wor den. Want meestal wordt er wel degelijk afgerekend. door Eric de Bie AMSTERDAM - Gooi de vaste telefoonlijn van KPN eruit, want bellen kan nu gratis via in ternet of de kabel! Met die bood schap proberen kabelmaatschap pijen en nieuwe telefoonbedrij ven als Tele2 en Scarlet klanten voor zich te winnen. Maar let op, aanbieders kunnen die belof tes niet altijd waarmaken. In de praktijk blijkt gratis bellen vaak een utopie. „Aan gratis bellen zitten nog wat haken en ogen", waar schuwt Ben Woldring, bekend van de vergelijkingssite Bel- len.com en de onlangs gelanceer de Totaalwijzer.nl. „Het blijkt bijvoorbeeld dat de verschillen de partijen anders denken over de definitie van gratis bellen." Zo zijn er pakketten die een maximum aan gratis belminu ten kennen. Met Scarlet One kan bijvoorbeeld per maand vijf honderd minuten voor niets wor den gebeld. Daarna gaat de tel ler tikken. Tele2 hanteert weer een starttarief, zodat voor elk ge sprek een vast bedrag moet wor den neergeteld. Met andere abonnementen (UPC, KPN, Te- le2) kun je weer alleen gratis bel len naar vaste nummers in de avonduren, 's nachts en/of in het weekeinde. Tegen meerprijs is die periode wel uit te breiden. Het blijft daarom raadzaam goed op de voorwaarden te let ten als naar een dergelijke aan bieder wordt overgestapt. Die verschillende constructies verzinnen aanbieders omdat ze bij telefoongesprekken die via internet lopen meestal toch kos ten hebben. En die moeten er gens worden verrekend. Alleen als aan beide kanten een gebrui ker van internettelefonie (VoIP) hangt, is dat niet het geval. „Bij het traditionele telefoneren via de koperdraad betaalt de consument een tarief per mi nuut dat is opgebouwd uit de kosten voor het 'ophalen' en het 'bezorgen' van een gesprek", legt Woldring uit. „Als een con sument via internet belt, verval len echter de kosten voor het 'op halen'. Net als een e-mail wordt het telefoongesprek namelijk via internet naar de plaats van bestemming gebracht. Als de ontvanger nog traditioneel of mobiel belt, blijven de kosten voor het 'bezorgen' echter be staan." Woldring vindt wel dat er voor delen kleven aan de digitale combinatiepakketten. Maar voorlopig alleen die met telefo nie en internet. „Je kunt de vas- te lijn van KPN de deur uit doen. Daarmee bespaar je acht tien euro per maand", zegt hij. „Met digitale televisie zou ik nog even wachten. De ontwikke lingen daarin zijn nog maar net begonnen." Techniek In de felle strijd om de bellende, surfende en kijkende klant laten kabelaars en telecombedrijven nog wel meer steken vallen. Bij de Consumentenbond zijn de af gelopen maanden opmerkelijk veel klachten over internettele fonie binnen gekomen. Die gaan vooral over de techniek. Consu menten bestellen een pakket met internet en telefonie, maar daarna wordt in veel gevallen niet het gevraagde geleverd of ze krijgen een slechte dan wel onbetrouwbare verbinding.. „Het lijkt erop dat sommige aan bieders vooral snel willen zijn in het aanbieden van met name internettelefonie, zonder dat ze alles technisch goed op orde heb ben", zegt woordvoerder Ewald van Kouwen. GPD ROTTERDAM - De Stichting Garantiefonds Reisgelden waar schuwt vakantiegangers die in zee willen gaan met de Rotter damse reisorganisatie Bel Air. Deze onderneming ging eind vo rig jaar failliet, waarna het fonds voor ruim een half mil joen euro aan schadevergoedin gen moest uitkeren aan onge veer 1500 gedupeerde consumen ten. Directeur P. Silbermann van SGR benadrukt dat toeris ten sinds 15 december een groot risico nemen als ze boeken bij Bel Air. „Consumenten die nu bij Bel Air boeken, kunnen geen beroep doen op de garantierege lingen", aldus Silbermann. ANP 'mmti

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27