Begeleiding van ex-PSD'ers faalt
Collecties Zeeuwse musea
vertonen veel overlappingen
PZC
Hulst wil opzet van
autorally verbreden
Nieuwe leidingen
Dow onder Schelde
Minder sluismeesters
nodig dankzij
centrale bediening
■£WJ en UWV herkennen zich niet in kritisch rapport provincie
«zing Leurdijk
iver Hollandse
tredesmissies
5 ^ELlsl JJAR.M
Geen hoger beroep in zaak-Asil
Mishandeling in Oostburg
Boete voor bedreigen beheerder
Man vrijgesproken van diefstal
Stroomstoring in deel Goes
Races by the Sea
in Westkapelle
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - De Zeeuwse
musea kunnen zich veel beter
van elkaar onderscheiden. Er
is nu nog te veel overlap. Dat
kan worden voorkomen door
duidelijke keuzes te maken,
door nog kritischer te zijn op
de regionale binding en door al
gemene en veel voorkomende
collecties af te stoten.
Dat blijkt uit het Museum In
ventarisatie Project (Musip),
dat de afgelopen twee jaar is
uitgevoerd door Stichting Cul
tureel Erfgoed Zeeland
(SCEZ). Het eindrapport,
Zeeuwse schatten goed be
waard, werd gistermiddag in
Middelburg gepresenteerd.
In het project is het bezit van
dertig Zeeuwse musea in kaart
gebracht op het niveau van
deelcollecties. In totaal bleek
het om 259 deelcollecties te
gaan, met bij elkaar ruim
178.000 objecten. Dat zijn on
geveer 6000 objecten per mu
seum, wat relatief weinig is. In
andere provincies ligt het ge
middelde rond de 16.000.
De inventarisatie toont vooral
aan dat er nogal wat overlap is
in het Zeeuwse aanbod. Meer
dan tweederde zijn historische
of cultuurhistorische musea en
ook op maritiem gebied wordt
er veel gedaan. Andere typen
zijn echter helemaal niet verte
genwoordigd in de provincie,
zoals een technisch, volkenkun
dig, letterkundig, biografisch
of wetenschappelijk museum.
Ook blijken veel musea dezelf
de soort onderwerpen in de col
lectie te hebben. Zo hebben 25
van de dertig betrokken instel
lingen gereedschap in bezit en
beschikken zestien musea over
een deelcollectie archeologie.
Ruim de helft verzamelt alles
wat maar enig verband houdt
met de stad of de streek. Op
het gebied van hedendaagse
voorwerpen heeft geen enkel
museum een actief verzamelbe
leid.
Veel voorkomende Zeeuwse
thema's zijn ook watersnood,
hoogaars, mosselen en -mee
krap. Van onderlinge afstem
ming is veelal weinig sprake.
Een voorbeeld van verbetering
zijn de 48 objecten op het ge
bied van meekrap bij de Bru-
sea in Bruinisse. Die sluiten
daar niet aan bij de 'verhaal
lijn' van het museum, maar pas
sen uitstekend bij wat De Mees-
toof in Sint-Annaland of het
Streek- en Landbouwmuseum
in Dreischor doen. De collectie
wordt daarom ook afgestoten.
Als het gaat om de registratie
van de collecties, lijkt het erop
dat Zeeland flink achter loopt
bij andere provincies. Slechts
42 procent van alle bekende ob
jecten is volledig beschreven,
van 26 procent (ruim 45.000 ob
jecten) is niets bekend. Slechts
elf musea hebben de collectie-
gegevens volledig geautomati
seerd. Digitalisering, het foto
graferen van de objecten, staat
nog in de kinderschoenen. Nog
maar twee musea hebben hun
collectie volledig gedigitali
seerd.
Registratie
Er moet vooral op het gebied
van registratie nog een flinke
inhaalslag worden gemaakt.
Dat lijkt ook te gaan gebeuren.
Van de zes musea die nog niets
hebben geregistreerd, zijn er
vier volop met de voorberei
ding daarvan bezig.
In het onderzoek is ook gepeild
in hoeverre er belangstelling is
voor centrale depots. Elf mu
sea zijn daar positief over, tien
afwijzend en de rest heeft geen
uitgesproken standpunt. Voor
deel van een centraal depot is
dat de opslagomstandigheden
kunnen worden verbeterd; na
deel is vooral de afstand voor
museummedewerkers. Voorlo
pig wordt ervan uitgegaan dat
er behoefte is aan drie depots
(Schouwen-Duiveland, Mid
den-Zeeland en Zeeuws-Vlaan-
deren) van elk ongeveer dui
zend vierkante meter.
De eindrapportage van Musip
bevat een dvd met een top-100
van de Collectie Zeeland, de op
telsom van alle 259 deelcollec
ties. Het zijn niet de topstuk
ken, maar honderd objecten
die i-epresentatief zijn voor de
twintig belangrijkste thema's
in de deelcollecties.
De bevindingen van het inven
tarisatieproject zijn vanaf van
daag te raadplegen op de web
site van SCEZ: www.scez.nl.
De Zeeuwse gegevens staan
vanaf medio mei ook op de lan
delijke website: www.mu-
sip.nl. Het is de bedoeling dat
het project in heel Nederland
halverwege volgend jaar wordt
afgerond. In het SCEZ-ge-
bouw aan de Groenmarkt in
Middelburg is sinds gisteren de
expositie MuseuMetamorfose
te bekijken. Deze geeft een im
pressie van tien actuele herin
richtingen bij Zeeuwse musea.
Veel musea, zoals hier in Aardenburg, verzamelen objecten die te maken hebben met de geschiedenis van hun eigen streek.
foto Peter Nicolai
.-OM Je STAD ir pf&M07£UJiN/&T Mei
MeêALoMANt FPojeaw or ivioie Mam
■nes IJ. -Mer M7 ie AL HfÏÏT".
CORDE JONGE
.Of OM OVCCQmVEH AH6ST VcOflBSN
fiEmile Calory J
i MIDDELBURG - Het Centrum
voor Werk en Inkomen (CWI) en
uitkeringsinstantie UWV faal
den volgens de provincie bij het
snel aan het werk helpen van
;-PSD'ers na de opheffing van
dc Provinciale Stoomboot Dien-
In een rapport van de pro
vincie over de gang van zaken
[ondom de herplaatsing van die
nerknemers wordt de nodige
ijliek geuit op die beide instan-
ies, Die herkennen zich daar
jchter niet in, zo lieten ze in een
reactie weten.
Bè'este kritiek gaat richting
het'CWI, het voormalige arbeids
bureau. Het slaagde er niet in
om ook maar één oud-werkne
mer van de PSD elders aan het
werk te krijgen. Ook had het
CWI, aldus het gisteren versche
nen rapport, wel erg veel tijd no
dig om profielen van de exPSD'
ers op te stellen. Zonder die pro
fielen, die in sommige gevallen
pas na zes maanden gereed wa
ren, kon de bemiddelingscom
missie niet aan de slag met het
zoeken naar werk, verklaarde
provinciaal beleidsambtenaar
A. van Liere in een toelichting.
S. Speelman van het UWV toon
de zich gisteren zeer verbaasd
over de kritiek op haar instel
ling. Volgens haar heeft de pro
vincie nooit gerichte afspraken
met het UWV gemaakt over reïn
tegratie van het PSD-personeel.
Teamcoördinator D. Kempe van
CWI Walcheren meldde op haar
beurt dat het CWI destijds niet
succesvol was omdat het om
zeer moeilijk plaatsbare mensen
ging met hele specifieke beroe
pen. Bovendien waren velen
niet echt gemotiveerd om snel
op zoek te gaan naar ander
werk, aldus Kempe. Ze moesten
volgens haar het verlies van een
baan bij de PSD verwerken en
konden ook nog eens profiteren
van een zeer goede wachtgeldre
geling. „Zoiets motiveert niet
echt."
In het bewuste rapport wordt
dat gebrek aan motivatie bij een
aantal ook gesignaleerd. Sommi
ge ex-PSD'ers hadden 'een sterk
afwachtende, calculerende en
weinig flexibele houding', staat
dan ook te lezen. Een twintigtal
moest zelfs persoonlijk aange
spoord worden om wat actiever
te worden bij het zoeken naar
werk.
Ook wordt gesignaleerd dat op
het moment van de opheffing
van de PSD de economie in een
diep dal zat. Om die reden slaag
den destijds niet al te veel PSD'
ers erin om snel een andere
baan te vinden. Wel bleek dat
mensen die genoegen namen
met een baan iets onder hun ni
veau, toch redelijk snel konden
doorstromen.
Fiets-voetveer
Na de ingebruikname van de
Westerscheldetunnel op 14
maart 2003 moesten 220 PSD-
medewerkers ergens anders aan
de slag. Een fiks deel kon direct
doorstromen naar andere banen
bij de Westerscheldetunnel, het
fiets-voetveer, de provincie en
andere werkgevers. De daadwer
kelijke groep werkzoekenden be
droeg dan ook circa honderd
mensen. Na verloop van tijd
was die groep gegroeid tot 130
omdat het fiets-voetveer af
slankte en sommigen elders ook
weer werden afgedankt. Van die
groep zoeken nu nog negentien
mensen een baan. Van Liere ver
wacht dat toch en deel van die
laatste groep op korte termijn
ook weer aan de slag kan omdat
de economie weer aantrekt
loorHarold de Puysseleijr
[IULST - De organisatie van de
aarlijkse autorally in de ge-
oieente Hulst zet er dit jaar voor
liet eerst op in om van het au-
losportevenement een happe
ning te maken die 'meer is dan
'2 leen een wedstrijd'.
Irganisator Nico Biesheuvel
leed dat gisterochtend uit de
óeken tijdens een persconferen-
ie over de zestiende editie van
Ie autorally, die zaterdag 6 mei
fordt gehouden.
)e rally zelf is uitgebreid tot
,ierklassementsproeven. De eer-
te deelnemer vertrekt om 11.00
mr vanaf de Grote Markt. Het
tenement gaat al vrijdagavond
mei van start met een show-
roef van een aantal equipes,
1jaarbij ook burgemeester
an-Frans Mulder zich voor het
erst in een race-overall hijst
m naast Mark van Eldik als na-
igator te fungeren tijdens de zo-
dieten 'shake-down' die vanaf
9,30 uur plaatsvindt.
Het lijkt me een gigantisch
pannende uitdaging", aldus
luider. „En ik ga ervan uit dat
het allemaal veilig is." De ope
ning van het evenement in een
grote tent op het terrein van de
voormalige veerhaven in Perk-
polder wordt vrijdagavond ver
der omlijst met een muzieka
vond, waarvoor alle omwonen
den zijn uitgenodigd.
Nabij de oude veerhaven concen
treren zich nagenoeg alle activi
teiten rond het evenement, zoals
de technische keuring op vrij
dagmiddag, alsmede hergroepe
ringen, tijdregistratie en finish
op zaterdag.
Biesheuvel hoopt op een deelne
mersveld van honderd equipes.
Zondag 7 mei vindt van 13.00
uur tot 17.00 uur op het veer-
plein een wedstrijd plaats voor
zogenoemde Super Motards.
Dat is een race voor omgebouw
de crossmotoren. Deze relatief
nieuwe tak van motorsport is
een kruising tussen motorcross
en wegracen.
De storm aan protest tegen de
rally, die enkele jaren geleden
opstak, is inmiddels geluwd, zo
bleek uit de woorden van burge
meester Mulder. Slechts een om
wonende uitte bij de gemeente
bezwaren.
|oorEugène Verstraeten
KNEUZEN - Dow in Terneu-
;u begint vandaag met de ver-
anging van een gedeelte van de
ïafta- en propyleenleidingen
iconder Westerschelde lopen.
^ÜDDELBURG - Dick Leurdijk
i'an het Clingendael instituut
wijdt woensdag 5 april een le
ning over de Verenigde Naties,
MTO en Internationale Vei
lheid. Dit is de lezing in de se-
®Clingendael-Roosevelt Lec-
flfes'.
^college van Leurdijk behan-
Mthet vraagstuk van de Neder-
J andse rol bij internationale vre-
emissies. Het recente besluit
I ra militairen in het kader van
J] SAF in naar het zuiden van Af-
I hanistan te sturen past in een
dé reeks soortgelijke besluiten
■5 an ons land om' militairen iriter-
ijptionaal in te zetten. Het gaat
iytbij om het uitzenden van mi
jl iren onder steeds weer wisse-
,5$ rade randvoorwaarden die tot
■fg lolitiek zeer beladen discussies
'•'<1 Wen. De serie wordt georgani-
j terd in het teken van de Four
j cedoms Awards, die dit jaar
r. P13 mei worden uitgereikt in
Üddelburg. De (Engelstalige)
4 ®ig begint om 13.30 uur in de
feaal van het provinciehuis
is openbaar toegankelijk.
Twee 700 meter lange stukken
worden ter hoogte van de zand
bank de Middenplaat ver
nieuwd en enkele meters ver
legd. Het gaat om een preventie
ve maatregel. De zandbank
waarin de leidingen liggen ver
schuift namelijk langzaam. Om
dat de werkzaamheden buiten
de- vaarroute plaatsvinden zal
de scheepvaart er geen hinder
van ondervinden.
De leidingen liggen onder een
beschermende zandlaag van on
geveer twee meter. Bij de jaar
lijkse zanddikte-inspecties con
stateerde Dow dat de zandbank
geleidelijk aan naar het westen
verschuift. Daardoor zou een ge
deelte van de leidingen op ter
mijn te weinig steun krijgen. De
vervanging is gepland tijdens de
onderhoudsstop van naftakra-
ker 3.
Voorafgaand aan het karwei
worden de leidingen helemaal
schoongemaakt, zodat er geen
schadelijke stoffen in het milieu
terecht kunnen komen. Dow
heeft een één getijongeveer
acht uur, de tijd om de nieuwe
aansluitingen te maken. Bij
vloed komt de zandplaat name
lijk weer onder water te liggen.
Rondom het werkterrein wor
den damwanden geplaatst om
het opkomende water tijdelijk
tegen te houden. De leidingen lo
pen al sinds 1967 van het
Dow-terrein onder de rivierbo
dem naar Ellewoutsdijk. Een lei-
din voert nafta, grondstof voor
Dow, aan vanuit Vlissingen. Via
de andere leiding wordt propy
leen vanaf Dow naar klanten
Rotterdam vervoerd.
TeaME fbUTICI YIJN P»/1)Kunnen H/er
WMtenN&êemtT ow/HN, N/ETCfs&T/e^'.!
%wwit m lokAie pswmw Kunjest>p\s héél
VHVomnGcpiosW.
voop HET OP&tHOUftrt VM6EH STAT/oH
zaterdag 1 april 2006 15
MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie gaat niet in
hoger beroep in de moordzaak Asil. Twee weken geleden
werd een 37-jarige caféhouder uit Middelburg door de
Middelbugse rechtbank veroordeeld tot een celstraf van
negen jaar voor de moord op de 21-jarige Erdal Asil. De
familie van het slachtoffer vond die straf veel te laag en
zou proberen het OM te bewegen in beroep te gaan. Vol
gens een woordvoerder is het OM echter tevreden met de
straf. De dader zelf gaat ook niet in beroep, hoewel hij
twee weken geleden via zijn advocaaat liet weten enigs
zins teleurgesteld te zijn over de hoogte van de straf.
OOSTBURG - Een 48-jarige man uit Oostburg en een
46-jarige plaatsgenoot zijn in de nacht van donderdag op
vrijdag rond kwart voor één mishandeld in een café in
Oostburg. Een bezoeker was het er niet mee eens dat het
café ging sluiten en begon wild om zich heen te slaan en
te schoppen. Hierbij raakte hij de twee mannen. Ze heb
ben zich onder behandeling van een arts gesteld. De 46-ja-
rige man kreeg zeven hechtingen in zijn hoofd, de ander
liep een dikke kaak en een bult op zijn hoofd op.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter
A. Gaakeer heeft gisteren een negentienjarige inwoner
van Vrouwenpolder voor een bedreiging veroordeeld tot.
250 euro boete voorwaardelijk. De verdachte had 20 juni
vorig jaar een man bedreigd met wie hij ruzie had gekre
gen. Hij werd door de terreinbeheerder op zijn gedrag
aangesproken toen hij met een auto over het voetbalveld
reed. Verdachte had daarop een schietbeweging gemaakt
en hem toegevoegd: „Als je er nog iets van zegt dan ga je
tussen zes planken naar huis."
MIDDELBURG - Een 42-jarige inwoner van Middelburg
is gisteren door de politierechter vrijgesproken van dief
stal van een gsm-telefoon. De man nam 9 september vorig
jaar een taxi naar het station in Middelburg. Nadat hij
was uitgestapt miste de taxichauffeur haar gsm. Toen het
slachtoffer de Middelburger daarop aanspraak zei hij te
gen haar het mobieltje, dat gelijkenis met zijn gsm zou
vertonen, per ongeluk in zijn zak te hebben gestopt. Aan
vankelijk had hij bij de politie een heel andere verklaring
afgelegd, maar politierechter A. Gaakeer geloofde hem
gisteren op zijn woord en sprak verdachte vrij.
GOES - Een deel van Goes zat gistermiddag bijna twee
uur zonder elektriciteit door een stroomstoring. Energie
bedrijf Delta heeft nog geen inzicht in de oorzaak. Vol
gens een woordvoerder gaat het waarschijnlijk om kort
sluiting. Of die mogelijk is veroorzaakt door de vele graaf
werkzaamheden die momenteel in het Stationspark
plaatsvinden, kon hij niet zeggen. De storing trof kort na
vier uur het gebied tussen de Anthony Fokkerlaan en de
Oranjeweg. Zowel bedrijven als particulieren zaten zon
der stroom. Delta had het euvel met een paar alternatieve
schakelingen om tien over half zes opgelost.
door Ben Jansen
NEELTJE JANS - Rijkswater
staat wil volgend jaar beginnen
met de inrichting van de boven
ste verdiepingen van het Tops-
huis op Neeltje Jans voor de cen
trale bediening van sluizen en
bruggen in Midden- en
Noord-Zeeland. Het is de bedoe
ling dat de kleinere sluizen (Gre-
velingen, Zandkreek, Roompot
en Bergse Diep) in 2008 van
daaruit worden bediend. De slui-
zencomplexen Kreekrak, Hans-
weert en Krammer volgen een
jaar later.
Met de vestiging van de centrale
bedieningspost krijgen de derde
en de vierde verdieping van het
Topshuis, waar tot voor twee
jaar geleden de Delta Expo was
gevestigd, een nieuwe functie.
Op de derde verdieping komen
acht bedieningstafels voor de
aansturing van sluizen en brug
gen. Eén vloer hoger wordt de
apparatuur geplaatst die de be
diening vanuit één punt moge
lijk maakt.
Het blijft ook in de toekomst mo
gelijk de sluizen vanuit de be
staande bedieningsgebouwen te
bedienen. „Maar dan moet je
toch aan ernstige storingen en
calamiteiten denken", zegt N.
Eisma-Reichenfeld, projectlei
der bediening op afstand van
Rijkswaterstaat Zeeland. „Ook
in het recreatieseizoen blijven
we de sluizen die veel door de
watersport worden gebruikt
vanuit het Topshuis sturen. In
de drukste weekeinden en tij-
WESTKAPELLE - Na films en
paarden houdt Westkapelle het
tweede weekend van april op de
zeedijk Races by the Sea.
Vrijdag 14 april zijn er vanaf
10.00 uur demonstraties met mi
ni-motoren, solexen, supermo-
tard, quads en pit-bikes. Een
dag later, zaterdag 15 april, zijn
er vanaf 10.00 uur wedstrijden
met blasters, quads en supermo-
tards. In het Kasteel van Bata
via is aansluitend live-muziek.
Voor inschrijven en informatie:
www.suvermotardzeeland.nl
dens het hoogseizoen posteren
we wel iemand aan de rand van
de sluis om de de stroom jachten
met directe aanwijzingen in goe
de banen te leiden."
Centrale bediening betekent dat
minder sluismeesters en brug
wachters hoeven te worden inge
zet. Rijkswaterstaat heeft nu be
noorden de Westerschelde tach
tig arbeidsplaatsen in deze sec
tor. Eisma-Reichenfeld ver
wacht dat als gevolg van de be
diening op afstand met ruim vijf
tig arbeidsplaatsen kan worden
volstaan. Voor gedwongen ont
slagen door deze vermindering
hoeft niet te worden gevreesd.
Rijkswaterstaat heeft nu al tijde
lijke krachten ingeschakeld om
de bemanning in de bedienings
huizen van de sluizen op peil te
houden.
Rijkswaterstaat werkt aan een
plan om de bediening van de
sluizen in Terneuzen eveneens
op afstand uit te voeren: vanuit
de verkeerspost bij de voorha
ven van het kanaal naar Gent.
Onderzoek naar de opzet, uitrus
ting en bemensing van de centra
le bedieningspost in het Tops
huis heeft te zien gegeven dat er
nog capaciteit over zal zijn om
andere objecten aan te sturen.
Te denken valt - maar dat speelt
dan pas op de langere termijn -
aan de sluizen en bruggen die de
provincie Zeeland beheert. Met
het oog daarop doet een verte
genwoordiger van de provincie
aan de voor-bereidingen mee. Eis
ma-Reichenfeld kan zich ook
voorstellen dat de Volkerakslui-
zen vanuit hét Topshuis worden
bediend. „Die vallen weliswaar
onder een andere dienst van
Rijkswaterstaat, maar ze vor
men wel een belangrijke schakel
in de scheepvaartroute tussen
de Rijn- en de Scheldehavens."
De centrale bediening maakt
het op den duur ook mogelijk de
scheepvaartstromen efficiënt te
geleiden. Eisma-Reichenfeld:
„Het is nu bij elke sluis: wie het
eerst komt, mag er als eerste in.
Je zou de vaarsnelheden en de
sluispassages zodanig kunnen
plannen dan er voor de scheep
vaart als het ware een groen
golf ontstaat: nergens wachten.
Het zal alleen nog wel even du
ren voordat we zo ver zijn, want
dan kom je aan de zelfstandig
heid van de binnenvaartschip
pers.