Het zitm in het volleyteani Deo bedwelmt Britse leraren Even voorstellen: Nijntje, de knuffel die uit bed viel GÊBO GtBOCHT Al Pacino ontbreekt in computerspel Godfather rp) zaterdag 1 april 2006 W20 Als haar 'vader' haar toen niet een jurkje maar een broek had aangetrokken, was ze nu een jongetje geweest. Ze is eenenvijftig, meestal twee, ook weieens vier, een enkele keer vijf. Het gebeurde op een zomerdag in 1955 toen Dick Bruna zijn zoontje met een knuffelkonijn zag spelen. Als vanzelf tekende hij een 'tamelijk konijnig' beest je met een paar lompe oren, twee stipjes als ogen en vier stompjes die armpjes en been tjes voorstelden. Nog diezelfde dag werkte hij zijn schetsen uit in een verhaaltje over een konij nenechtpaar dat een dochtertje krijgt: 'en op een hele warme avond toen kwam het klein ko nijntje zij trokken haar een jurkje aan en noemden haar toen Nijntje'. Het verhaal over de geboorte van 's werelds be roemdste konijn kun je lezen in elk interview met Dick Bruna (1927) en in alle publicaties over zijn leven en werk. Dus ook in Dick Bruna, een vuistdik boek met 552 pagina's van 16 cm in het vierkant, met een driezijdig rode snee en bijdragen van Joke Linders, Koosje Sierman, Ivo de Wijs en Truusje Vrooland-Löb. In het hoofdstuk 'Over de vader van nijntje' schrijft Joke Lin ders dat nijntje indertijd een jurkje kreeg aangemeten, omdat het 'driehoekige van een rokje' volgens Dick Bruna spannender om te tekenen is dan een recht toe rechtaan broekje. Zelf meent ze dat nijn -'een eerbetoon is aan de vrouwen in zijn leven: zijn moeder die hij op handen droeg, het dienstmeisje dat hem met zoveel hef de had omringd, zijn vrouw, Irene, stut, steun en toeverlaat'. In 1963 krijgt die eerste nijn ('een uit bed gevahen knuffel') de facelift die haar wereldbe roemd zou maken: 'Houding, vorm van het gezicht, armen, be nen, oren, alles wordt strakker, fierder en zelfbewuster dan in de oorspronkelijke versie. De stippen waarmee ze eerst verle gen opzij keek, zijn nu stralende eivormige pupihen die iets ho ger in het gezicht staan'. Na nog enkele aanpassingen in de jaren daarna (een ronder en kleiner hoofd, minder lange en minder geknakte oren, een kordater mondje) lijkt nijn vandaag de dag definitief te zijn wie ze is: 'een kleuter met konijnenoren, een meisje dat ahes meemaakt wat kleine mensen zoal bele ven.' Het verhaal zoals Joke Linders dat vertelt is een biografie met daarin verweven de ontwikke ling van een uniek kunstenaar schap en de geschiedenis van al die andere Bruna-creaties. Bo ris en barbara, betje big, eegje egel, allemaal krijgen ze aan dacht in korte verhandelinge- tjes, telkens gevolgd door enkele pagina's met louter beeldmate riaal. Die structuur maakt de le zer misschien wat ongedurig, maar gunt de kijker alle tijd. Over Dick Bruna ais de ontwer per van Nederlands beroemdste pocketserie, de Zwarte Beertjes, schrijft Koosje Sierman in een verhelderend mini-essay hoe die boekjes over de Saint, Maigret, James Bond zichzelf verkoch ten. Wat de vormgever in een in terview (1962) over zijn werkwij ze zelf zei is te aardig om hier onvermeld te laten: 'Op een be paald ogenblik zie ik het: dit boek is rood of groen of geel. Terwijl ik lees, wopt er wel eens een potloodschets op het papier. Daarna ga ik knippen. Ik spaar boeken waar verffabrikan- ten hun pro ducten in pre senteren. Met die kleuren speel ik wat. Knippen, plak ken, scheuren, knippen. Ik hecht veel be lang aan de spontaniteit, en daarom doe ik het alle maal maar meteen in de goede kleur. Is het niet naar mijn zin, dan begin ik opnieuw, twee, vijf, tien keer. De vormen die zo ontstaan, leg ik op een onder grond, achter een glasplaat. Pre cies op het goede omslagfor maat. Er moet niet meer ver kleind of vergroot worden. Ik laat alles een tijdje liggen, keer terug naar mijn eerste papier tjes en maak de definitieve keu ze. In de loop van dat spelletje wordt het ontwerp voortdurend eenvoudiger'. Het boek waar een beetje Bru- na-fan op een holletje om moet besluit na de bijdrage van Ivo de Wijs over de nijntje-musicals met een interview door Truusje Vrooland-Löb. Ze sierde het op met wat ins and outs over de of ficiële waardering voor het werk van de (boek)kunstenaar die ze op pagina 523 het laatste woord gunt met: 'Ik heb mezelf ook nooit een echte illustrator gevoeld; dat ben ik niet. Ik ben echt een grafisch ontwerper.' Jan Smeekens Joke Linders e.a.: Dick Bruna - Uitgeverij Waanders, 29,95. Over Dick Bruna: www.dickbru- na.nl. Het werk van Dick Bruna valt permanent te bewonderen in het dick bruna huis te Utrecht: www:dickbrunahuis.nl Kwiek is Bru en Bru is kwiek. Het klinkt wat cryptisch, maar voor de vol leyballers van Kwiek uit Bruinisse is de eerste regel van het clublied na vijftig jaar nog steeds actueel. Ster ker nog; de club is in dit ju bileumjaar met pakweg 120 leden kwieker en gezonder dan ooit. Voor Louise Vleugel, voorzit ster van de jeugdcommissie is het recept simpel: „Begin bij de jeugd en maak die enthou siast voor het spelletje. Zorg er voor dat ze plezier krijgen in het gooien en vangen met een bal. Daarom organiseren we voor de basisschooljeugd toernooitjes en vanaf de mini's kunnen ze bij ons terecht om via circulatievol leybal de techniek onder de knie te krijgen. Blijkbaar slaat die methode aan, want we hebben op dit moment naast een groot aantal mini's ook nog eens drie jongensteams en vier meisjes teams. Kortom; Bruinisse is een klein dorp met een grote, brui sende en na vijftig jaar nog steeds springlevende volleybal club en daar zijn we verschrik kelijk trots op. Zeker als je ziet, dat in de rest van Zeeland de volleybalclubs het moeilijk heb ben." Esther Muller (14) is een van de talenten, die via een gedegen jeugdopleiding als middenaan valler actief is in het meisjes-A team. Esther: „Het team draait in de competitie bovenin mee en niet veertien speelsters zitten we ook ruim in onze selectie. Meestal gaan we met negen speelsters naar de wedstrijd, dan heb je in ieder geval vol doende wissels." Met haar lengte van 1,82 meter is Esther voor elke tegenstander een lastig af te blokken aanval- ster. Toch is ze over haar sprong kracht nog niet echt tevreden. „Het kan altijd beter. Trou wens, ook mijn passing en de stop in het achterveld zijn pun- Volleyballers van Kwiek: Valentijn Luijk (links) en Esther Muller. ten waar ik hard aan werk. Eén keer per week train ik mee met de damessenioren, om mijn ni veau wat op te krikken en dan merk je, dat je spel steeds beter wordt." Kleintje In tegenstelling tot Esther moet Valentijn Luijk(15) het zeker niet van zijn lengte hebben. Va lentijn: „Als je de kleinste bent, dan word je automatisch spel verdeler. Dat bevalt me overi gens uitstekend. Lekker door het hele veld rennen. Jè compo neert elke aanvaf en je bent bij elke actie betrokken. Ja, ook bij het blokken. Als je klein bent moet je zorgen, dat je sprongkracht extra groot is." Eén keer per week traint Valen tijn mee met de herenselectie. „Dat is goed voor je ontwikke ling. Zij spelen promotieklasse en dat is een hoger niveau dan wat ik met mijn team speel. Met de jongens-A komen we uit in de topklasse. Het loopt niet echt geweldig op dit moment. Maar ik heb geen idee waar het aan ligt. We zijn goed op elkaar inge speeld, weten elkaar blindelings te vinden en ook aanvallend is er volop variatie. Voor de wed strijd houden we altijd een team bespreking. De wil om te win nen is er altijd, maar het komt er gewoon niet altijd uit. Voor de 'teambuilding' gaan we wel eens een avondje stappen in Re- nesse. Misschien moeten we dat eens wat vaker doen." De competitie loopt naar het ein de. Voor Esther en haar team is promotie naar de topklasse bij de meisjes nog mogelijk. „Dat lijkt me persoonlijk hartstikke foto Marijke Folkertsma leuk, omdat je weer een niveau hoger speelt. Het probleem is al leen, hoe houd je het team bij el kaar. Als dat niet lukt, dan heb je in de topklasse niets te zoe ken." Hóe ze de komende maan den de volleyballoze weekenden gaat opvullen weet ze nog niet. „Dat worden dan 'lege' weeken den", lacht ze breeduit. In het kader van het vijftigjarig bestaan staat nog een volleybal- clinic op de rol. Esther en Valen tijn hopen op een topper. Sug gesties genoeg. „Misschien wel leuk als Avital Seling'er of Ron Zwerver hier in sporthal de Van ger een aantal trainingen komen geven. Daar kunnen we vast wel iets van opsteken." Hans Segboer Britse leraren halen hun neus op voor het Axe-ef- fect. Ze klagen over het overma tig gebruik van de deodorant door tienerjongens die denken dat ze onweerstaanbaar worden voor meisjes. Volgens het Britse persbureau PA is de deolucht in sommige klassen niet te harden. Soms is lesgeven alleen mogelijk nadat de ramen zijn geopend. Het succes van de deo, die in Groot-Brittannië Lynx heet, is vooral het gevolg van een recla me met Hollywoodster Ben Af fleck die me.t een klikkertje telt hoeveel vrouwen voor hem val len. Hij wordt vervolgens over troffen door een slungelige tie ner die de deo gebruikt en veel meer kliks heeft. De voorzitter van de NUT, de Britse docentenvereniging, ver klaarde dat de enorme lucht van deodorant in de klassen ook weieens schadelijk voor de gezondheid kan zijn. Maar hij voegde eraan toe dat 'een van de vreugdes van dit vak het meebeleven van hobby's van tieners' is. Een zegsman van Unilever, die de deo's maakt, noemde de ont wikkeling op Britse scholen fascinerend. ANP/DPA Ben Affleck is het grote voorbeeld voor schooljongens in Engeland. foto GPD De tijdloze Godfather-serie is waarschijnlijk de be kendste filmreeks die ooit ge maakt is. Het is dan ook verba zingwekkend dat nu pas een spelontwikkelaar is opgestaan om er geld uit de slaan. Slimme maar slome jongens van Electro nic Arts dus, maar zullen zij on ze maffiaharten niet teleurstel len? Het spel houdt zich in ieder geval redelijk aan de richtlijnen van de film. Als Don Vito Corleone in het scherm verschijnt, lijkt hij (op de brokkelige graphics na) als twee druppels water op de film figuur. Ook de voice-overs zijn goed uitgevoerd, het doet alle maal erg maffiosi aan. Al Paci no is echter nergens te vinden. Het spel is een goed geroerde mix van Grand Theft Auto en Driver, verhuisd naar de locatie New York tijdens de Tweede We reldoorlog. Schieten, scheuren, nog meer schieten en soms vech ten. Als opkomend crimineel moet je allerlei klusjes uitvoe ren. Dit varieert van het bero ven van banken, het uitvoeren van geplande moorden, zaken doen tot gewoon een klusje voor 'La Famiglia'. De basis van de game is vech ten. Het is spijtig dat het vecht- M A R K u 6. VRUCHTW AT E R. ER ZIT WEER LENTE IN DE. LUCHT- systeem wat onhandig aandoet. Voorbeeldje: je loopt flink in te slaan op een of andere crimi neel, terwijl zijn maatjes passief toe staan te kijken. Alsof dat in de maffiawereld zou gebeuren. Het grafische aspect is zeer te leurstellend. De graphics zijn door het hele spel brokkelig, af geraffeld en absoluut niet gede tailleerd. Een tegenvallertje. Niettemin is er behoorlijk wat te beleven in The Godfather. Ex treem grote gebieden kunnen verkend worden, een hoop op drachten staan op rij. Maar of dat allemaal wel zo leuk is? Django Drost The Godfather: Electronic Arts, getest op Playstation 2, ook ver krijgbaar voor Xbox en pc, €60, (pc €50). Info: www.electroni- carts.com Ruiken naar Kylie Kylie Minogue gaat niet al leen een kinderboek schrij ven. Ook zit er een eigen parfum in de planning. De zangeres heeft het geurtje al gecreëerd en is nu druk bezig met de bijbehorende naam en verpakking. Kylie's geur moet rond Kerstmis in de winkels lig gen. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 50