Mannen zien botox wel zitten Vrolijke puinhoop in het museum Ecobic Diva Overzicht jonge mode Sugar Snobs Knuffelaapje zaterdag 1 april 2006 Een balpen van papier is veel vriendelijker voor het milieu dan de plastic pen. „We noemen de Paperpen dan ook wel Eco bic", zegt directeur Reinier Schot van de firma Ampro uit Ter Aalst. „Bovendien kun je hem probleemloos in grote op lages maken. Zo'n 150.000 stuks met bedrukking in een week is geen probleem." Zonder opdruk is de pen leverbaar vanaf negen cent, mét kost-ie dertien cent. Zie ook www.paperpen.nl Mooi en functioneel moet een mp3-spelertje tegenwoordig zijn. Daarom komt Packard Bel] met de AudioDiva. Hij is klein maar fijn, meet zo'n zes bij vier centimeter. Niettemin zijn fo to's en video's op het duidelijke scherm goed te bekijken. De Au dioDiva is te koop in 256 Mega byte (99 euro) of 1 Gigabyte (159,99 euro.) zijn uiterlijk. „Bas is zijn eigen kunstwerk", aldus samensteller van de expositie Madelief Hohé. De ontwerpers hebben volop ge bruik gemaakt van de ruimte die het museum hen bood. Ter wijl de met musea onbekende Van Wouw vreesde voor de stof figheid van zo'n instelling mocht hij uitgebreid zijn gang gaan met verf- en lijmkwast. En ook Ed-dhakissi was verbaasd dat hij de statigheid van het Ber- lage-gebouw mocht doorbreken met zijn aardewerk afval. Het museum heeft het aan de ontwerpers zelf overgelaten wel ke vorm ze kozen voor hun expo sities. De vormgeving werd in handen gegeven van stylist Maarten Spruyt, die onder meer werkt voor de gevestigde ont werpers Marlies Dekkers en Ber nard Willhelm. Hij stimuleerde ze hun boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen. „De taak van een stylist is beelden te versterken. Mode is een reactie, op de omgeving, op wat voorgan gers hebben gedaan, op wat an dere modeontwerpers doen. Als het om een reactie gaat op wat er op straat gebeurt, dan pro beer je die rauwheid van de straat over te brengen, dat straatgev.oél", aldus Spruyt. Niet alle ontwerpers zochten die rauwheid. Percy Irausquin ver anderde de zaal in een atelier, de omgeving waarin hij zich het prettigst voelt. Mada van Gaans liet drie kamers bouwen die her inneren aan oude treincoupés, een verwijzing ook naar haar laatste modeshows, waarin rei zen centraal stond. En Jan Tami- niau toont een heel romantisch beeld, van goudkleurige takken die naar het plafond toegroeien. Dat ze nu onderdeel uitmaken van een tentoonstelling in een heus museum vervult de jonge ontwerpers vooral met trots. „Ik heb tijdens mijn opleiding mo gen rondkijken in de mode-afde ling'. Het respect waarmee al die eeuwenoude stukken werden be handeld heeft diepe indruk ge maakt. Ik" hoefde geen moment na te denken toen ze me vroegen mee te doen", zegt Irausquin. „Het is toch een soort van erken ning", vindt Daryl van Wouw. En dat is het ook, zegt Hohé. „Dit zijn de mensen waar het om gaat. Deze ontwerpers staan voor wat er in de mode gebeurt op dit moment. Zij zetten door, hebben hun plekje verdiend hier." Reactie Hohé en Spruyt deden ook een greep in de collectie van Ge meentemuseum en Museon,. en zochten steeds een stuk dat aan sloot bij het werk van de ontwer- Percy Irausquin aan het werk in zijn tot atelierruimte omgebouwde zaal in het Haags Gemeentemu seum. foto Roland de Bruin/GPD pers. Bovendien wordt werk ge toond van de vorige generatie, die in de tweede helft van de ja ren negentig van zich liet horen. Daarbij gaat het om ontwerpers als Francisco van Benthum en Saskia van Drimmelen, en duo's als Oscar Suleyman en Spijkers en Spijkers. Zij staan in een zaal onder het kopje 'gevestigde ontwerpers'. „We willen laten zien dat de jongste generatie ook weer reageert op wat hun voorgangers deden. Zoals ook op deze expositie wel weer een reactie zal komen van de genera ties die volgen", aldus Hohé. Voor de bezoeker zal het even wennen'zijn aan de manier van exposeren, waarschuwt Spruyt. Die komt door de hippe mix van beeldende kunst, film en muziek soms aan als een mokerslag. Dat bergt het risico in zich dat de kleding een beetje onder sneeuwt. Erg is dat niet, vindt Spruyt. Het gevoel dat de ont werper wil overbrengen is soms belangrijker dan het individuele kledingstuk. Jong en verfris send is de expositie daardoor wel. Koos van Wees Haags Gemeentemuseum, Stad houderslaan 41, Den Haag: Fas hion NL: The Next Generation. Werk van 20 jonge ontwerpers. Nog te zien tot 5 juni. Het Haags Gemeentemu seum biedt een over zicht van de meest succes volle jonge modeontwerpers van dit moment. 'Fashion NL: The Next Generation' is een hippe mix van mode, muziek en beeldende kunst. Op de vloer bij de expositie van modeontwerper Ha- mid Ed-dakhissi ligt voor hon derden kilo's gebroken vaat werk. Een geschenk van de Mo- sa-fabrieken in Maastricht, waar het ooit sneuvelde in het productieproces. Het gebroken aardewerk staat voor Ed-dak hissi, vier jaar geleden witmaar van de Robijn Fashion Award, symbool voor de periode in zijn leven waarin hij zich nu be vindt. De brokstukken zijn ook teke nend voor de héle. expositie 'Fas hion NL: the Next Generation'. Want vrijwel alle deelnemers, het puikje van de nieuwste gene ratie ontwerpers, hebben er een vrolijke puinhoop van gemaakt in hun streven de bezoeker in zicht te geven in hun inspiratie bronnen. En net als Ed-dakhissi doen ze volop aan recycling van uit de gratie gevallen materiaal. Bij Daryl van Wouw bijvoor beeld zijn het oude H&M pos ters, verkiezingsleuzen en graffi ti-teksten die de omgeving voor zijn mode vormen. Voor hem te kenend voor 'de straat' en dat is waar hij zijn inspiratie vandaan haalt. Bij Van Wouw, immer ge tooid met kaal hoofd en koptele foon, zie je de veelkleurigheid van al die muurkunst ook terug in het patchwork in zijn ontwer pen. En bij Bas Kosters is zijn georga- niseerde chaos vooral een recy cling van Bas Kosters. De extra vagante kunstenaar-modeont werper heeft naast poppen en truien in de voor hem zo kenmer kende beeldtaal, ook vier foto's hangen van zijn work-in-pro- gress, het zorgvuldig documente ren van zijn eigen gelaat. Met en zonder piercings en make-up, dan weer kaal met monumenta le snor, Kosters is voortdurend op zoek naar de effecten van Het affiche van Fashion NL: The Next Generation, een meisje in een ontwerp yan Bas Kosters. foto GPD Mannen en botox, het is een wat ongebruikelijke com binatie. Hoewel? Een op de vier mensen die zich met botox laat inspuiten, is man. Maar erover praten is taboe. „Als je er over vertelt voel je de afkeuring." Erwin ten Bras is 42, schoon heidsspecialist en sinds twee jaar overtuigd botoxgebruiker. Eén keer in de drie maanden laat hij zijn voorhoofdspieren lamleggen met wat botoxprik- jes. Gewoon, omdat hij er goed wil uitzien, niet overmatig gete kend door zorgfronsen en tob- rimpels. „Mijn gezicht is mijn visitekaartje", verklaart hij. Ten Bras praat erover, en dat is heel uitzonderlijk. Want van het vriendenclubje dat drie maandelijks met hem meereist, heeft verder niemand de behoef te de beweegredenen bloot te ge ven. En zelfs Ten Bras is behoed zaam. „Ik zal er niet om liegen, maar ik schreeuw het ook niet van de daken. Het is toch een beetje taboe. Als je erover ver telt, voel je de afkeuring. Man nen horen niet bezig te zijn met hun uiterlijk en er vooral niet over te praten. IJdelheid past niet bij mannen. Maar uiterlijk is mijn werk. Als ik er al moei lijk over doe..." Het is wel een taboe dat slijt, denkt Ten Bras. Het mannenlijf moet volgens de heersende schoonheidscultuur strakker en gladder, en het is logisch dat het aangezicht die trend volgt. De verhoudingen zijn ook gewij zigd. Mannen worden door vrou wen net zo hard op hun uiter lijk beoordeeld als eeuwenlang andersom het geval was. Dan wordt het normaler gevonden om aan dat uiterlijk te sleute len. Ook Tom van Eijk ziet dat het taboe afneemt. Hij is als cosme tisch arts verbonden aan de Kli niek Emmastraat in Amster dam, en een van de artsen bij Dat het botoxgebruik onder mannen zo toeneemt komt ook omdat de rampverhalen inmid dels wel een beetje uit de we reld zijn. Werd vroeger alles wat mis ging breed uitgemeten in de media, nu hoor je niemand meer over hangende oogleden, scheve mondhoeken en weg draaiende oogballen als gevolg van verkeerd geplaatste injec ties. De ervaring met het gif is zo groot dat er nauwelijks nog dingen fout gaan. En dat is belangrijk voor de man, die vooral bekend staat als een angstige consument. Ten Bras: „Mannen zijn wantrou wig en kleinzerig. En niet ge wend aan het adagium dat wie mooi wil zijn pijn moet lijden. Dat merk ik in mijn salon al als ik wenkbrauwharen epileer. Ik moet voortdurend vertellen wat ik ga doen. Zo'n klant wil al leen aan de botox als-ie ervan overtuigd is dat de risico's ver dwenen zijn." En risico's zijn er nauwelijks nog, benadrukt Tom van Eijk. „De risico's die je loopt zijn tij delijk, want het lichaam breekt de botox altijd weer af. En over welke risico's heb je het?" De prijs van botox is de laatste jaren sterk gedaald. Voor een behandeling van voorhoofdsrim pels of kraaienpootjes rekent Van Eijk 175 euro en Velthuis 250 euro. Een paar jaar geleden lag de prijs zeker dertig procent hoger. Toch ziet Velthuis dat niet als meest belangrijke oor zaak van de toegenomen belang stelling. „Het speelt wel mee, maar het belangrijkste is toch dat mensen er mooier door wor den. Die boodschap verspreidt zich, en zowel mannen als vrou wen zijn daar gevoelig voor." Koos van Wees Voor informatie: www.klinie- kemmastraat.nl; www.declini- que.nl; www.velthuiskliniek.nl. De FurReal Friends dijen weer verder uit. Na de poezen, hond jes, konijnen en beren komen er nu aapjes in de familie bij en wel een 'knuffelchimp'. Hij imi teert chimpanseegeluidjes en wil graag gevoerd worden met zijn bananenflesje. Na een aai over de mg laat hij een boertje. Knijp in zijn voetje en hij beginl te giechelen. De knuffelaap die door speel goedgigant Hasbro op de markt wordt gebracht, kost'39,95 euro cosmetische ingreep voor man nen die algemeen is geaccep teerd, maar op de rest rust nog steeds een taboe." Maar ook Velthuis ziet dat slij ten. „Het gaat om een vrij sim pele techniek, die geen pijn doet en geen sporen nalaat. Na een kwartier zie je er niets meer van, dus je kan weer gewoon aan het werk. Dat vinden man nen prettig." De zones die mannen laten be handelen, zijn dezelfde als die van vrouwen; meestal voor hoofd, kraaienpootjes en de frons net boven de neus. De mensen willen zachtere lijnen, foto Marjan Lammers minder getekend zijn. „Veel mannen zeggen niets. Bij vrou wen krijg je vaak een heel ver haal. Mannen komen binnen, zeggen wat er gedaan moet wor den en zijn binnen een half uur weer weg." Wat Velthuis ook opvalt is dat het veelal in het buitenland wer kende mannen zijn die zich in zijn kliniek melden voor de bo- toxinjecties. En waar behande lingen als facelifts en ooglidcor recties door een onevenredig groot percentage homo's wordt ondergaan, daar zijn de bo- tox-cliënten een evenredige af spiegeling van de samenleving. Het zat eraan te komen. De Su gar Snobs, de populaire stripfi guren uit de Hitkrant krijgen een kledinglijn bij C&A. Die lijn omyat acht T-shirts, vier caps en twee tassen. Het stoere tiener- meidenspul is in 25 filialen te koop. Het gaat de Sugar Snobs voor de wind. Bij Expo en V& D zijn sinds kort ook posters te koop. Eind mei ligt de nieuwe schoola genda weer in de winkelschap pen. Tegen die tijd moet ook de webwinkel (www.sugars- nobs.nl) gaan draaien. In novem ber kunnen we de lippenstift, oogschaduw en nagellak in de winkel verwachten. Kleine prikjes met botox verzachten de trekken in het gelaat. wie Ten Bras zijn botox-shots haalt. Mannen zijn eigenlijk de perfecte kandidaten voor een botox-behandeling, constateert hij. „De huid is steviger dan die van vrouwen, de spieren zijn sterker. Dat betekent dat je juist bij hen goed ziet hoe botox de lijnen verzacht." De overwegingen voor mannen zijn vaak dezelfde als van vrou wen, zegt hij. „Het blijkt meest al om een paar lijnen in het ge zicht te gaan die mensen als een probleem ervaren. Het uiterlijk heeft een grote invloed op hoe je je voelt. Met botox kun je dat probleem oplossen." Die boodschap is goed aangeko men bij de mannen. Peter Velt huis, directeur van de gelijkna mige klinieken, heeft het aantal mannelijke botoxklanten dit jaar met zo'n veertig procent zien toenemen. Een op de vier botoxklanten is nu man. Ter ver gelijking: bij de andere cosmeti sche ingrepen is het mannelijk aandeel net acht procent. Drempel Velthuis ziet dat mannen nog steeds een psychologische drem pel over moeten voordat ze zijn klinieken binnen stappen. „Haartransplantatie is de enige

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 49