Mannen zien botox wel zitten
Vrolijke puinhoop in het museum
Ecobic
Diva
Overzicht
jonge mode
Sugar Snobs
Knuffelaapje
zaterdag 1 april 2006
Een balpen van papier is veel
vriendelijker voor het milieu
dan de plastic pen. „We noemen
de Paperpen dan ook wel Eco
bic", zegt directeur Reinier
Schot van de firma Ampro uit
Ter Aalst. „Bovendien kun je
hem probleemloos in grote op
lages maken. Zo'n 150.000 stuks
met bedrukking in een week is
geen probleem." Zonder opdruk
is de pen leverbaar vanaf negen
cent, mét kost-ie dertien cent.
Zie ook www.paperpen.nl
Mooi en functioneel moet een
mp3-spelertje tegenwoordig
zijn. Daarom komt Packard Bel]
met de AudioDiva. Hij is klein
maar fijn, meet zo'n zes bij vier
centimeter. Niettemin zijn fo
to's en video's op het duidelijke
scherm goed te bekijken. De Au
dioDiva is te koop in 256 Mega
byte (99 euro) of 1 Gigabyte
(159,99 euro.)
zijn uiterlijk. „Bas is zijn eigen
kunstwerk", aldus samensteller
van de expositie Madelief Hohé.
De ontwerpers hebben volop ge
bruik gemaakt van de ruimte
die het museum hen bood. Ter
wijl de met musea onbekende
Van Wouw vreesde voor de stof
figheid van zo'n instelling
mocht hij uitgebreid zijn gang
gaan met verf- en lijmkwast. En
ook Ed-dhakissi was verbaasd
dat hij de statigheid van het Ber-
lage-gebouw mocht doorbreken
met zijn aardewerk afval.
Het museum heeft het aan de
ontwerpers zelf overgelaten wel
ke vorm ze kozen voor hun expo
sities. De vormgeving werd in
handen gegeven van stylist
Maarten Spruyt, die onder meer
werkt voor de gevestigde ont
werpers Marlies Dekkers en Ber
nard Willhelm. Hij stimuleerde
ze hun boodschap zo duidelijk
mogelijk over te brengen. „De
taak van een stylist is beelden te
versterken. Mode is een reactie,
op de omgeving, op wat voorgan
gers hebben gedaan, op wat an
dere modeontwerpers doen. Als
het om een reactie gaat op wat
er op straat gebeurt, dan pro
beer je die rauwheid van de
straat over te brengen, dat
straatgev.oél", aldus Spruyt.
Niet alle ontwerpers zochten die
rauwheid. Percy Irausquin ver
anderde de zaal in een atelier,
de omgeving waarin hij zich het
prettigst voelt. Mada van Gaans
liet drie kamers bouwen die her
inneren aan oude treincoupés,
een verwijzing ook naar haar
laatste modeshows, waarin rei
zen centraal stond. En Jan Tami-
niau toont een heel romantisch
beeld, van goudkleurige takken
die naar het plafond toegroeien.
Dat ze nu onderdeel uitmaken
van een tentoonstelling in een
heus museum vervult de jonge
ontwerpers vooral met trots. „Ik
heb tijdens mijn opleiding mo
gen rondkijken in de mode-afde
ling'. Het respect waarmee al die
eeuwenoude stukken werden be
handeld heeft diepe indruk ge
maakt. Ik" hoefde geen moment
na te denken toen ze me vroegen
mee te doen", zegt Irausquin.
„Het is toch een soort van erken
ning", vindt Daryl van Wouw.
En dat is het ook, zegt Hohé.
„Dit zijn de mensen waar het
om gaat. Deze ontwerpers staan
voor wat er in de mode gebeurt
op dit moment. Zij zetten door,
hebben hun plekje verdiend
hier."
Reactie
Hohé en Spruyt deden ook een
greep in de collectie van Ge
meentemuseum en Museon,. en
zochten steeds een stuk dat aan
sloot bij het werk van de ontwer-
Percy Irausquin aan het werk in zijn tot atelierruimte omgebouwde zaal in het Haags Gemeentemu
seum. foto Roland de Bruin/GPD
pers. Bovendien wordt werk ge
toond van de vorige generatie,
die in de tweede helft van de ja
ren negentig van zich liet horen.
Daarbij gaat het om ontwerpers
als Francisco van Benthum en
Saskia van Drimmelen, en duo's
als Oscar Suleyman en Spijkers
en Spijkers. Zij staan in een
zaal onder het kopje 'gevestigde
ontwerpers'. „We willen laten
zien dat de jongste generatie
ook weer reageert op wat hun
voorgangers deden. Zoals ook
op deze expositie wel weer een
reactie zal komen van de genera
ties die volgen", aldus Hohé.
Voor de bezoeker zal het even
wennen'zijn aan de manier van
exposeren, waarschuwt Spruyt.
Die komt door de hippe mix van
beeldende kunst, film en muziek
soms aan als een mokerslag. Dat
bergt het risico in zich dat de
kleding een beetje onder
sneeuwt. Erg is dat niet, vindt
Spruyt. Het gevoel dat de ont
werper wil overbrengen is soms
belangrijker dan het individuele
kledingstuk. Jong en verfris
send is de expositie daardoor
wel.
Koos van Wees
Haags Gemeentemuseum, Stad
houderslaan 41, Den Haag: Fas
hion NL: The Next Generation.
Werk van 20 jonge ontwerpers.
Nog te zien tot 5 juni.
Het Haags Gemeentemu
seum biedt een over
zicht van de meest succes
volle jonge modeontwerpers
van dit moment. 'Fashion
NL: The Next Generation'
is een hippe mix van mode,
muziek en beeldende kunst.
Op de vloer bij de expositie
van modeontwerper Ha-
mid Ed-dakhissi ligt voor hon
derden kilo's gebroken vaat
werk. Een geschenk van de Mo-
sa-fabrieken in Maastricht,
waar het ooit sneuvelde in het
productieproces. Het gebroken
aardewerk staat voor Ed-dak
hissi, vier jaar geleden witmaar
van de Robijn Fashion Award,
symbool voor de periode in zijn
leven waarin hij zich nu be
vindt.
De brokstukken zijn ook teke
nend voor de héle. expositie 'Fas
hion NL: the Next Generation'.
Want vrijwel alle deelnemers,
het puikje van de nieuwste gene
ratie ontwerpers, hebben er een
vrolijke puinhoop van gemaakt
in hun streven de bezoeker in
zicht te geven in hun inspiratie
bronnen. En net als Ed-dakhissi
doen ze volop aan recycling van
uit de gratie gevallen materiaal.
Bij Daryl van Wouw bijvoor
beeld zijn het oude H&M pos
ters, verkiezingsleuzen en graffi
ti-teksten die de omgeving voor
zijn mode vormen. Voor hem te
kenend voor 'de straat' en dat is
waar hij zijn inspiratie vandaan
haalt. Bij Van Wouw, immer ge
tooid met kaal hoofd en koptele
foon, zie je de veelkleurigheid
van al die muurkunst ook terug
in het patchwork in zijn ontwer
pen.
En bij Bas Kosters is zijn georga-
niseerde chaos vooral een recy
cling van Bas Kosters. De extra
vagante kunstenaar-modeont
werper heeft naast poppen en
truien in de voor hem zo kenmer
kende beeldtaal, ook vier foto's
hangen van zijn work-in-pro-
gress, het zorgvuldig documente
ren van zijn eigen gelaat. Met en
zonder piercings en make-up,
dan weer kaal met monumenta
le snor, Kosters is voortdurend
op zoek naar de effecten van
Het affiche van Fashion NL: The Next Generation, een meisje in
een ontwerp yan Bas Kosters. foto GPD
Mannen en botox, het is een
wat ongebruikelijke com
binatie. Hoewel? Een op de vier
mensen die zich met botox laat
inspuiten, is man. Maar erover
praten is taboe. „Als je er over
vertelt voel je de afkeuring."
Erwin ten Bras is 42, schoon
heidsspecialist en sinds twee
jaar overtuigd botoxgebruiker.
Eén keer in de drie maanden
laat hij zijn voorhoofdspieren
lamleggen met wat botoxprik-
jes. Gewoon, omdat hij er goed
wil uitzien, niet overmatig gete
kend door zorgfronsen en tob-
rimpels. „Mijn gezicht is mijn
visitekaartje", verklaart hij.
Ten Bras praat erover, en dat is
heel uitzonderlijk. Want van
het vriendenclubje dat drie
maandelijks met hem meereist,
heeft verder niemand de behoef
te de beweegredenen bloot te ge
ven. En zelfs Ten Bras is behoed
zaam. „Ik zal er niet om liegen,
maar ik schreeuw het ook niet
van de daken. Het is toch een
beetje taboe. Als je erover ver
telt, voel je de afkeuring. Man
nen horen niet bezig te zijn met
hun uiterlijk en er vooral niet
over te praten. IJdelheid past
niet bij mannen. Maar uiterlijk
is mijn werk. Als ik er al moei
lijk over doe..."
Het is wel een taboe dat slijt,
denkt Ten Bras. Het mannenlijf
moet volgens de heersende
schoonheidscultuur strakker en
gladder, en het is logisch dat
het aangezicht die trend volgt.
De verhoudingen zijn ook gewij
zigd. Mannen worden door vrou
wen net zo hard op hun uiter
lijk beoordeeld als eeuwenlang
andersom het geval was. Dan
wordt het normaler gevonden
om aan dat uiterlijk te sleute
len.
Ook Tom van Eijk ziet dat het
taboe afneemt. Hij is als cosme
tisch arts verbonden aan de Kli
niek Emmastraat in Amster
dam, en een van de artsen bij
Dat het botoxgebruik onder
mannen zo toeneemt komt ook
omdat de rampverhalen inmid
dels wel een beetje uit de we
reld zijn. Werd vroeger alles
wat mis ging breed uitgemeten
in de media, nu hoor je niemand
meer over hangende oogleden,
scheve mondhoeken en weg
draaiende oogballen als gevolg
van verkeerd geplaatste injec
ties. De ervaring met het gif is
zo groot dat er nauwelijks nog
dingen fout gaan.
En dat is belangrijk voor de
man, die vooral bekend staat
als een angstige consument. Ten
Bras: „Mannen zijn wantrou
wig en kleinzerig. En niet ge
wend aan het adagium dat wie
mooi wil zijn pijn moet lijden.
Dat merk ik in mijn salon al als
ik wenkbrauwharen epileer. Ik
moet voortdurend vertellen wat
ik ga doen. Zo'n klant wil al
leen aan de botox als-ie ervan
overtuigd is dat de risico's ver
dwenen zijn."
En risico's zijn er nauwelijks
nog, benadrukt Tom van Eijk.
„De risico's die je loopt zijn tij
delijk, want het lichaam breekt
de botox altijd weer af. En over
welke risico's heb je het?"
De prijs van botox is de laatste
jaren sterk gedaald. Voor een
behandeling van voorhoofdsrim
pels of kraaienpootjes rekent
Van Eijk 175 euro en Velthuis
250 euro. Een paar jaar geleden
lag de prijs zeker dertig procent
hoger. Toch ziet Velthuis dat
niet als meest belangrijke oor
zaak van de toegenomen belang
stelling. „Het speelt wel mee,
maar het belangrijkste is toch
dat mensen er mooier door wor
den. Die boodschap verspreidt
zich, en zowel mannen als vrou
wen zijn daar gevoelig voor."
Koos van Wees
Voor informatie: www.klinie-
kemmastraat.nl; www.declini-
que.nl; www.velthuiskliniek.nl.
De FurReal Friends dijen weer
verder uit. Na de poezen, hond
jes, konijnen en beren komen er
nu aapjes in de familie bij en
wel een 'knuffelchimp'. Hij imi
teert chimpanseegeluidjes en
wil graag gevoerd worden met
zijn bananenflesje. Na een aai
over de mg laat hij een boertje.
Knijp in zijn voetje en hij beginl
te giechelen.
De knuffelaap die door speel
goedgigant Hasbro op de markt
wordt gebracht, kost'39,95 euro
cosmetische ingreep voor man
nen die algemeen is geaccep
teerd, maar op de rest rust nog
steeds een taboe."
Maar ook Velthuis ziet dat slij
ten. „Het gaat om een vrij sim
pele techniek, die geen pijn
doet en geen sporen nalaat. Na
een kwartier zie je er niets meer
van, dus je kan weer gewoon
aan het werk. Dat vinden man
nen prettig."
De zones die mannen laten be
handelen, zijn dezelfde als die
van vrouwen; meestal voor
hoofd, kraaienpootjes en de
frons net boven de neus. De
mensen willen zachtere lijnen,
foto Marjan Lammers
minder getekend zijn. „Veel
mannen zeggen niets. Bij vrou
wen krijg je vaak een heel ver
haal. Mannen komen binnen,
zeggen wat er gedaan moet wor
den en zijn binnen een half uur
weer weg."
Wat Velthuis ook opvalt is dat
het veelal in het buitenland wer
kende mannen zijn die zich in
zijn kliniek melden voor de bo-
toxinjecties. En waar behande
lingen als facelifts en ooglidcor
recties door een onevenredig
groot percentage homo's wordt
ondergaan, daar zijn de bo-
tox-cliënten een evenredige af
spiegeling van de samenleving.
Het zat eraan te komen. De Su
gar Snobs, de populaire stripfi
guren uit de Hitkrant krijgen
een kledinglijn bij C&A. Die lijn
omyat acht T-shirts, vier caps
en twee tassen. Het stoere tiener-
meidenspul is in 25 filialen te
koop. Het gaat de Sugar Snobs
voor de wind. Bij Expo en V& D
zijn sinds kort ook posters te
koop.
Eind mei ligt de nieuwe schoola
genda weer in de winkelschap
pen. Tegen die tijd moet ook de
webwinkel (www.sugars-
nobs.nl) gaan draaien. In novem
ber kunnen we de lippenstift,
oogschaduw en nagellak in de
winkel verwachten.
Kleine prikjes met botox verzachten de trekken in het gelaat.
wie Ten Bras zijn botox-shots
haalt. Mannen zijn eigenlijk de
perfecte kandidaten voor een
botox-behandeling, constateert
hij. „De huid is steviger dan die
van vrouwen, de spieren zijn
sterker. Dat betekent dat je
juist bij hen goed ziet hoe botox
de lijnen verzacht."
De overwegingen voor mannen
zijn vaak dezelfde als van vrou
wen, zegt hij. „Het blijkt meest
al om een paar lijnen in het ge
zicht te gaan die mensen als een
probleem ervaren. Het uiterlijk
heeft een grote invloed op hoe
je je voelt. Met botox kun je dat
probleem oplossen."
Die boodschap is goed aangeko
men bij de mannen. Peter Velt
huis, directeur van de gelijkna
mige klinieken, heeft het aantal
mannelijke botoxklanten dit
jaar met zo'n veertig procent
zien toenemen. Een op de vier
botoxklanten is nu man. Ter ver
gelijking: bij de andere cosmeti
sche ingrepen is het mannelijk
aandeel net acht procent.
Drempel
Velthuis ziet dat mannen nog
steeds een psychologische drem
pel over moeten voordat ze zijn
klinieken binnen stappen.
„Haartransplantatie is de enige