PZC Een goede oven verdeelt de warmte Patron Manon is de man van duizend smaken Sportoutfit Zeiltas Baby's Klokjes AAN TAFEL Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 1 april 2006 Na een jarenlange con currentiestrijd bundel den Etna, Atag en Pelgrim begin deze eeuw de krach ten. Samen vertegenwoordi gen ze bijna 300 jaar kook cultuur in Nederland. Met Etna, dat-dit jaar het 150-ja- rig bestaan viert, als vaan deldrager. Een reclamebord van Etna uit 1935. René van der Meer vertelt het met zichtbare trots. Vo rige eeuw nog beconcurreerden de medewerkers van Etna, Atag en Pelgrim elkaar, nu opereren ze gebroederlijk onder één dak. De afzonderlijke merknamen be staan weliswaar nog steeds, de bedrijfsleiding is gebundeld. Het kantoor in Duiven, aan snel weg Al2, is hypermodern. Even als de eigen showroom, waar de consument op uitnodiging een kijkje kan komen nemen. Etna, Atag en Pelgrim, drie oer-Hollandse bedrijven die sa men bijna 300 jaar kookcultuur in Nederland vertegenwoordi gen. Met Etna als vaandeldra ger. Dit jaar viert het bedrijfson derdeel dat jarenlang gezeteld was in Breda het 150-jarig be staan. Bescheiden want eigenlijk mag het een wonder heten dat Etna nog bestaat. Net als Atag (sinds 1948) en Pelgrim (sinds 1921), zijn het bedrijven die vooral in de jaren tachtig gebukt gingen onder het magere economisch klimaat en daardoor bijna het loodje legden. Eerlijk is eerlijk. Directeur mar keting Van der Meer (39) denkt niet dat de bedrijven het zonder de fusie hadden gered. In Neder land zelf heeft het fusiebedrijf - dat'officieel te boek staat als AEP Home Products - welis waar nauwelijks concurrenten, in het buitenland des te meer. AEG, Siemens, Smeg, Whirl pool, het is een bescheiden greep uit de merken die de Ne derlandse markt overspoelen. De drie Nederlandse merken hebben daarom ieder een eigen doelgroep. Pelgrim ontwikkelt volgens Van der Meer met de trend. De keukenapparatuur van Atag heeft een tijdloze uit straling, terwijl Etna het merk is voor iedereen. „Voor jong en oud, voor autochtoon en alloch toon", aldus Van der Meer. Die positie hangt nauw samen met de geschiedenis van Etna. „Fornuizen van het merk heb ben in vrijwel alle Nederlandse keukens gestaan. Het wordt nog steeds geassocieerd met dege lijk. Van dat gegeven proberen we gebruik te maken. Ouderen bijvoorbeeld zijn ontzettend kri tisch. Wat we proberen te zeg gen is dat ze met de apparatuur van Etna weten wat ze krijgen." Het beeld waarop het logo van Etna is gebaseerd. De historie van Etna is onder an dere gevat in het logo dat twee fabrieksarbeiders laat zien die een pan gloeiend heet gietijzer dragen. Dit logo verwijst naar ijzergieterij De Etna die in 1856 in Breda door Cornells Klep is opgericht. Het bedrijf produ ceert onder meer kachelonderde len en dakramen. Pas zo'n zeven tig jaar later komt de nadruk te liggen op de productie van for nuizen, kachels en toiletreser voirs. In de jaren dertig is het bedrijf marktleider. En dat blijft het tot halverwege de jaren zestig. In 1966 rollen maar liefst 280.000 fornuizen van de band, onder meer omdat Nederland massaal overschakelt op aard gas. Waarna het kwakkelen be gint. Tot het eind van de vorige eeuw volgt fusie na fusie. In 1976 sluit de ijzergieterij in Bre da, in 1983 verhuist Etna defini tief naar Ulft, waar het tot de fusie in 2000 kantoor houdt. Het zijn feiten die Van der Meer - tot 2000 in dienst bij Atag - tot voor kort niet eens kende. Fei ten ook waarvan hij heeft ge leerd. „Onlangs hadden we een groep Marokkaanse vrouwen op bezoek. Dat was ontzettend leer zaam, omdat hun kookcultuur totaal anders is. Ze nemen er de tijd voor en zijn trots op hun kookkunst. Het verbaasde me dat ook zij Etna kenden. Dan vraag ik me af waarom?" Het antwoord op die vraag ligt volgens hem in de kwaliteit van de fornuizen. „Waarom is Etna altijd zo goed geweest in ovens? Omdat de warmte gelijkmatig verdeeld wordt. Met die kennis werken we nu nog." Hetzelfde geldt voor de vormgeving. Meer dan tachtig jaar geleden werkte Etna met Gerrit Rietveld en meubelontwerper Elmar Berko- vich, waardoor de uitstraling van de apparatuur niet alleen functioneel, maar ook modern was. „En dat is eigenlijk nog steeds ons uitgangspunt." Paul Geerts Puma heeft voor dit seizoen een nieuwe sportlijn 'Complete' waarvan de eigenschappen le zen als de wetenschappelijke bij lage van een atletiekorgaan. Het gaat van airflow mesh panels naar het altijd handige moisture' wicking microfiberstretch pa nel. Goed voor de afvoer van zweet, begrijpen we. Het sport schooltenue bestaat uit een tank- top met ingebouwde beha (42,50 euro) en vakjes voor hartmeter en passentelier. De naden op de broek (45,- euro) volgen de spie ren. Informatie: www.puma.com Mode en accessoiremerk Scapa, vooral populair onder zeilers, sluit ook met zijn tassen aan bij de watersport. Knopen, lussen en stiksels bepalen het uiterlijk van de nieuwe zomercollectie, die is opgebouwd uit korrelig leer in de kleuren turqoise en beige. Scapa levert ook porte feuilles, en dat is handig, want die heb je wel nodig om die tas sen aan te schaffen. Was het al opvallend dat het Franse merk Jacadi een half jaar geleden een parfum op de markt bracht voor baby's, nu komt het met een cosmeticalijn voor kinderen. Speciaal ontwor pen voor de gevoelige babyhuid (van nul tot twee jaar), danwel voor jongens en meisjes van drie tot zeven jaar. Het wachten is nu op de eerste botoxproducten voor die leeftijdsgroep. De cosmeticaproducten (een reuk watertje, shampoo en huid crème) worden geleverd in een doorkijktasje dat dienst kan doen als toilettas. De tas kost 25,95 euro. Het is weer klokjestijd, en dan hebben we het niet over sneeuw klokjes. Tal van merken presen teren nieuwe modellen horloges, de een nog mooier dan de ander. Esprit doet een gooi naar de gunst van de koper met onder meer smaakvol ogende dames horloges, vol symmetrie en wat glinstertjes om het af te maken. Showtime heet die met zwarte wijzerplaat, Showbusiness de ander. Ze kosten 95 euro. Informatie: tel. 0594 587 102 Op de website van Restaurant Pe per en Zout treft de bezoeker naast een uitvoerige uiteenzetting over pepersoorten en de kwaliteiten van zeezout steevast een foto aan van de patron met een nieuw verworven wedstrijdtrofee. Marco Adriaanse is een fervent wedstrijdkok en hij valt nogal eens in de prijzen. Ook nu weer. Voldoende reden om me op de hoogte te stellen van de ontwikkelin gen in dat mooie pandje tegenover het oude stadhuis van Middelburg. Nu de prachtige gothische creatie van drie generaties van het Mechelse bouwmeestersgeslacht Keldermans in onderwij shanden is gevallen en het stadsbestuur is verkast naar een onbegrijpelijke locatie aan het Ka naal, wordt er druk verhuisd aan de overkant. Manon Adriaanse-van Wes ten is er niet blij mee maar gelukkig wordt er nog wel getrouwd aan de Markt. Manon in vertrouwde blauwgetinte sloof, want ze is niet alleen gast vrouw maar staat haar mannetje ook in de keuken, heeft het mooiste plek je voor me vrijgehouden, het tafeltje voor het raam. Jammer voor de Duit se gasten die na me komen, hoewel die nu riant uitzicht hebben op de alweer uitgebreide collectie emaille keukengerei, waarvan zij overigens zeer gecharmeerd blijken te zijn. Ma non legt voor de zoveelste maal uit dat het allemaal is begonnen met en kele stukken uit de keuken van haar oma. Een andere blikvanger is de achter keldertralies aan de fijnproever ge presenteerde selectie wijnen uit ver schillende bekende wijngebieden. De huiswijnen zijn vondsten uit voorna melijk de Languedoc. Bij de aperitief van het huis, een sier lijk glas Floc de Gascogne met een scheutje Apfelkorn, serveert Manon als amuse een piepklein geitenkaasje met heel veel pit en als zoet accent en kele druppels esdoornsiroop. Dit proeverijtje-vooraf wordt voor het oog verborgen onder een soort witte mini-tajine. Patron Marco is de man van duizend smaken. De kaart is overzichtelijk en lijkt bescheiden, maar die ogenschijn lijke eenvoud bedriegt. Sommige ge rechten mogen qua tekst simpel lij ken, op het bord vormen zij verras sende composities. Omdat ook de vier gerechten van het Chef Menu a la carte genoten kunnen worden is ér een ruime keus, bovendien biedt Pe per en Zout ook afwisselende gerech ten buiten de kaart aan. Zo is er van daag naast de bloemkoolsoep met uit gebakken spekjes 4,-) en de venkel/mosselsoep geparfumeerd met absinthe 4,25) knoflooksoep met escargots en Zeeuws spek Rien van Reems 3,25), een heerlijke, zachte combi natie. Vrijwel elk gerecht gaat vergezeld van een kunstig in elkaar geknutseld sausje, zalfje of smeerseltje. Zo zijn de zilveruitjes bij de gebakken lamsfi- let 23,-) geconfijt in Dubonnet en wordt de saus opgeluisterd met de portachtige Zuid-Afrikaanse des sertwijn Rietvallei. De Angus entrecöte 17,75) krijgt een saus mee van perenstroop en Dijon mosterd en een voorgerecht als gerookte rib-eye 11,-) is voorzien van chutney van appel, vanille en chi lipeper en een Cumberlandsaus. Veelgevraagd voorgerecht vormen de tapas 9,75), die regelmatig van sa menstelling wisselen, terwijl de huis- gerookte kwartelpootjes met romige pasta 9,75) tot kluiven noden, maar mij intrigeren de geconfijte een denmaagjes met knoflookrisotto 9,50). Een klassieke Franse lekker nij, deze gesiers de canard, toch zijn het in feite niet de maagjes maar cle stukjes vlees daartegenaan die lang zaam gegaard als smakelijk draadjes vlees op het bord komen. Het vlees is zacht, de risotto romig, een zeer geslaagd voorgerecht. De gastvrouw schenkt er een KB bij, een assemblage van verschillende El- zasser wijnen van het huis Kuenz-Bas die elk jaar weer anders uitvalt. Lekker ook bij het hoofdge recht: gegrilde tongscharfilet met saus van Walchers Jutterbitter (€18,75). Tongschar is een minder be kende doch zeer smakelijke vis, van daag geserveerd op een bedje van knapperige Franse boontjes en met een delicate saus. De met pecorino ge gratineerde aardappelen zijn wat scherp van smaak maar dat kan deze vis wel hebben. Tot slot een dessert uit eigen keuken, een lichtzoete blanc manger met mango/ limoensorbet 5,75). Alle na gerechten, inclusief de sorbets 5,-) zijn huisgemaakt. Tot mijn vreugde en voldoening zie ik dat de Zeeuwse dessertwijn van vlierbloemen van de Hellenburg in Oudelande nog altijd op de kaart staat, naast Rietvallei, Pe dro Ximenez en Banyuls. Restaurant Peper en Zout Lange Noordstraat 8 4331 CD Middelburg Tel. 0118-627058 Fax.0118-614839 www.peperenzout.com Sluitingsdag: woensdag (tot 4 april ook dinsdag) Keuken open: van 12.00 tot 14.00 uur en van 17.30 tot 21.30 uur, zaterdag en zondag alleen diner. Creditcards: Visa en Mastercard Kinderen: halve porties Vegetarisch: wat de markt biedt Rolstoel: ja Roken: niet gescheiden Glutenvrij: ja

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 47