T alpa heeft de wedstrijd nog niet gewonnen i £7 I n We moeten een functie hebben in de maatschappij 29 Café de Sport versus Studio Voetbal Jeroen van Merwijk zaterdag 1 april 2006 Eindredacteur Walter de Wit (links) en presentator Humberto Tan. Je hebt bij Talpa De Wedstrij den. De Wedstrijd, dat is het duel om de kijkers tussen Café de Sport en Studio Voetbal op zondagavond. In die wedstrijd lijdt Talpa tot nu toe wekelijks een pijnlijke nederlaag, zondag ook weer: 839.000 om 241.000 fans. Humberto Tan is 40 jaar. Aardige jongen, knappe verschijning, in telligent, voorkomend, altijd perfect in het pak, kortom: de ideale buur man. De presentator van Café de Sport, het praatprogramma van Talpa op zondagavond, heeft maar twee klei ne onvolkomenheden: Humberto heeft geen verstand van voetballen en hij kan niet interviewen. Of is dat een al te particulier en wreed oordeel-na nog niet eens een vol seizoen Café-kijken? Een zondag op de redactie en in de stu dio's van Talpa levert een aardig beeld op van het televisievoetbal bij John de Mol. Walter de Wit (48) uit Til burg is deze prachtige zondagmorgen om kwart voor twaalf op de redactie van Talpa, in het Mediapark van Hil versum. De eindredacteur van Café de Sport schetst in drie zinnen de stand van de wedstrijd. „Het is ons eerste jaar en we staan te genover een programma geprogram meerd dat het al vijf jaar doet. Boven dien heeft Studio Voetbal een sterk format, met Hugo Borst in de rol van ruziemaker, maar wij maken ook een behoorlijk goed programma. We heb ben alleen tijd nodig." Op de redactie is NEC-doelman Babos (eigendom van Feyenoord) het eerste onderwerp van gesprek. „Die wil wel komen" weet een redacteur. Een ander: „Maar wat gaat-ie zeggen, is hij kritisch op Feyenoord?" De doelman valt snel af als kandidaat-gast. Ruud Gullit en Humberto Tan arriveren, de een in ca sual, de ander strak in het pak, als de oudere directeur van een groot, beurs genoteerd bedrijf. Er zijn nu bijna twintig man binnen, voornamelijk re dacteuren, vrijwel_allemaal twinti gers. Aan een wand hangen veertien televisies, elders nog acht. Gullit concentreert zich op Feye- noord-ADO en corrigeert meteen de verslaggever die het schitterende en doeltreffende schot van Kolkka beju belt. „Fout van Aerts, hij slaat naar de bal." Gullit zit zich vervolgens op te winden over het verdedigen van Feyenoord. „Mols kan steeds aan de bal komen, zie je dat? Dat zouden Italiaanse ver dedigers niet toestaan. Cannevaro, Materazzzi die niet kan voetballen, Gentile, bij die jongens kom je echt niet aan de bal, maar ja, dat vinden wij niet mooi, Italiaans verdedigen. Dit gaat fout, Mols kan elke bal aanne men. Daar word je gek van, als je steeds weer zestig meter terug moet en opnieuw moet beginnen met de op bouw." Hij heeft het nog niet gezegd of Mols kan weer aannemen, weg draaien en Kolkka in stelling bren gen: 0-2. Gullit wil meteen dat een aantal acties van Mols achter elkaar worden gezet door de montage, dan kan hij vanavond een en ander mooi in beeld brengen. Marge Jan Mulder is er vandaag niet. Dat scheelt in de gezelligheid, hoewel de sfeer ten burele toch wel voortreffe lijk is. Er wordt hard gewerkt, goed overlegd, de onderlinge verstandhou dingen lijken voortreffelijk. Dat over lég gaat heel ver. Een redacteur: „Vaak zijn Gullit en Mulder de analy tici. Mulder zegt dan tegen Ruud: Als jij dit zegt, zeg ik dat. Als je dan vraagt of Jan dat ook echt vindt, zegt-ie: Welnee! Het is vaak voorge bakken hoor, op televisie." Wilfred Genee - mooie jongen, goed inge voerd, sterk ontwikkeld journalistiek gevoel, geboren anchor man - is de baas van het spul; Genee heeft de eind verantwoordelijkheid voor De Wed strijden en Café de Sport..Kan hij iets zeggen over de populariteit van de Wedstrijden en zijn analytici? „In het begin kregen we 300 tot 400 mails per week, nu nog maar 15 tot 20, zowaar ook positieve. Jan Mulder heeft na tuurlijk medestanders en tegenstan ders. Jan van Halst krijgt veel goeie commentaren, omdat hij inhoudelijk heel sterk is. Ruud ook wel." Gullit zelf zegt vooral veel gunstige reacties te krijgen. „Ik ben duidelijk, vindt men. Ze zeggen: Zo had ik het nog niet bekeken. De commentator kijkt toch vooral naaf de bal/die heeft een eenzijdige kijk op het spel, ik moet zien wat eromheen gebeurt, waarom iets niet goed gaat." „Kijk, een coach denkt constant aan: Wat als. Wat gebeurt er als we nu bal verlies lijden. Je verdediging is je fun dament, zonder fundament kun je geen huis bouwen. Waarom denk je dat er ooit forten zijn gebouwd; de mensen wilden niet verrast worden." Je kunt niet alleen maar aanvallen, in de oorlog word je dan ook afgeslacht. „Het is altijd Wat als. Als ik niet denk Wat als, moet iedereen steeds zestig meter terug. Dat is voetbal: wat als." Om half drie komt een meisje met Mar sen, Nutsen en KitKatten. Wilfred Ge nee: „Dit is ons chocolade-moment, ingesteld door Ruud." Om half vier heeft de redactie een baaimoment: ie mand heeft gehoord dat Studio Voet bal vanavond Huub Stevens als gast heeft. Walter de Wit ontploft. „Dit is een schande!Stevens blijkt al enkele uit nodigingen voor een bezoek aan Café de Sport te hebben afgeslagen. Een re dacteur: „Hij gaat toch geen ruk zeg gen, Stevens heeft nog nooit iets ge- zegd." De Wit: „Maar hij zit er wel." Humberto Tan heeft intussen Timmer gesproken en hem aangeboden met een cameraploeg naar Eindhoven te racen, „desnoods om te zeggen dat hij niks wil zeggen." Hoe diep wil een te levisieman bukken, vraag je je af? „Dat is televisie", zegt Humberto, „al zouden we hem maar 30 seconden in beeld hebben." Timmer wenst zich niet te lenen voor dit soort flauwekul. Jan van Halst komt zich beklagen; hij heeft weer de hele middag met waar deloos voetbal opgescheept gezeten. „Ik heb het al weken over slechte ver- dedigers, ik wil wel weer eens een mooie aanval laten zien." Wilfred Ge nee wijst hem erop dat NAC een aan tal aardige kansen bij elkaar heeft ge speeld tegen Ajax. Wat vindt Genee eigenlijk van Café de Sport? „We hebben een serieus pro bleem met gasten en daar hadden we niet op gerekend. Volgende week heb ben we Hiddink, dan Scheringa, dat wél." Genee: „Ik had bij Voetbal Insite al tijd ruzie met Johan Derksen, ik kon Johan ook altijd aanspelen, ook als-ie in de dekking stond. Bij Café de Sport moet de scherpte nog komen. Jaap Vis ser is natuurlijk niet zo bekend en Henk Spaan neemt op televisie min der stelling dan in zijn columns. Hum berto Tan doet het uitstekend, maar we hebben tijd nodig." Is het een idee Frits Barend en Henk van Dorp te laten re-shuffelen? Ba rend en Van Dorp vangen naar ver luidt meer dan 900.000 euro per jaar van De Mol, voor een programma met zwaar tegenvallende kijkcijfers. Ge nee: „Ik zie. Frits dan toch meer in een rol a la Derksen." En hijzelf als pre sentator? Nee. Nog niet in elk geval. De Wedstrijden is deze avond weer sterk: voortreffelijk camerawerk, goed commentaar en een gelikte pre sentatie van Genee, die ongetwijfeld de Mart Smeets van het nieuwe tijd perk wordt, als hij tenminste weet om te gaan met zijn nakende rol van ve dette. Dan zijn er de uitstekende analyses van Gullit en sterke statements en in tercepties van Van Halst. Ergernis is er alleen vanwege de weigering van de Feyenoord- spelers voor de camera te verschijnen, al was het maar met de gebruikelijke dooddoeners. Halverwege de avond is er op de redac tie overleg: wie zegt wat bij Café de Sport. Aangeschoven: Genee, Tan, Spaan, Visser, De Wit. Gaan ze het hebben over de reserve-beurt van Henk Timmer bij AZ? De keeper ligt slecht bij de andere spelers van AZ, trouwens ook bij die van het Neder lands elftal. Popie-Jopie, die Timmer. De doelman is dus voor Van Gaal voor straf even op de bank gezet. Dat wordt nog even uitgezocht, want de feiten moeten na tuurlijk wel kloppen. In elk geval zal het gaan over Hiddink, Oranje, de car rière van Jaliens, de goals van Kolkka (die aanwezig is!) en zo nog wat. De uitzending loopt tien seconden als Walter de Wit weer boos wordt; Ja liens zegt heel iets anders dan afge sproken. Nondeju! Het wordt geen on vergetelijke uitzending, ondanks de compilatie van de wedstrijden die de jongelui van de beeldbandredactie hebben vervaardigd. Jaliens is natuur lijk geen meeslepend verteller en Hum berto Tan is geen moment de voetbal- autoriteit die het programma eigen lijk eist. Braaf, naïef. „Ik heb Timmer vandaag gebeld, hij wil niet reageren." En: „Ik heb Van Raaij nog gesproken, hij zegt: Ik bemoei me er niet mee." Onnozel Als interviewer is Tan soms van een ergerlijke onnozelheid. „Je hebt je con tract verlengd, hoe gaat dat dan?" Mis schien is het ook wel heel erg moei lijk, live op televisie gasten doorza gen, althans niet al te kruiperig bejege nen. Misschien moeten Humberto en vrienden nog groeien. Tan durft het deze avond niet eens aan de kenners Spaan en Visser te vra gen of zij vinden dat Jaliens in het Ne derlands elftal hoort. Dat is jammer, want Visser zou misschien wel een ferm 'neen' hebben laten horen. Spaan is sowieso een analyticus om te koesteren, niet alleen vanwege die mooie witte kop. Spaan heeft ver stand van voetballen en oog voor de schoonheid van het spel. En gevoel voor humor. Na afloop, aan de bar, zegt bij de vraag over Jaliens wel verwacht te hebben. „Ik had me voorbereid, ik zou hebben gezegd: Iedereen die aan deze tafel naast me zit, hoort in het Neder lands elftal, haha!" Henri van der Steen Cabaretier Jeroen van Merwijk Jij trekt ten strijde tegen vervlakking, ^.ongebreidelde schaalvergroting, desin- ïresse en grofheid. Cabaretier Jeroen van [ërwijk (50) is de spreekbuis van het lieuv/Elitair Elan (NEE). De inmiddels 000 leden tellende vereniging breekt een tos voor schoonheid, liefde, kleinschalig- eid en ambachtelijk vakmanschap. „Je iioet vechten voor je eigen lol." let was 'zo'n avond met drank erbij, zoals jet hoort.' Jeroen van Merwijk zat met een i; [reepje vrienden te filosoferen over televi- programma's dié ze graag zouden willen haken. „Ineens realiseerden we ons, dat het prste wat ze zeggen in Hilversum als je een rogrammavoorstel doet, is dat het wél voor en breed publiek moet zijn. Wat raar eigen- jjk, alles is toch voor een breed publiek wat sop de landelijke tv doet. Bijna alles. Van i [et een kwam het ander. We vonden dat we to vereniging moesten bedenken voor men en zoals wij." Mensen zoals wij? „Dat kan ok een goede meubelmaker zijn, of van die ianorestaurateurs die verdwijnen. Omdat 3 lensen geen geld over hebben voor het res- toeren van een mooie piano, of omdat ze oor een habbekrats een elektrische piano nnnen kopen. Op allerlei niveaus in de sa- i enleving zie je een gevoel, een soort fijn- innigheid verdwijnen die toch heel erg de loeite waard is om vast te houden. Het oeft niet eens kleinschalig te zijn, maar 'el ambachtelijk en fijnzinnig. Minder van stzelfde." an Merwijk kijkt vanuit zijn nieuwe appar- Ment in hartje Utrecht uit over de haven. 1 de verte ligt de wijk waar hij opgroeide, i nis je ziet hoe dit complex is opgeleverd, dat was gewoon stuitend. Er zat totaal geen plezier in. De haat tegenover de nieuwe be woners was gewoon stuitend, bijna voel baar. Het is toch jammer, dat arbeiders niet het plezier kunnen hebben aan het bouwen van zo'n huis. Dat er niet de tijd voor is om het mooi, op een rustige manier te maken. Vroeger zag je bijvoorbeeld van die mooie werkjes in de stenen. Het is voor bouwvak kers toch veel leuker zoiets te maken dan maar gewoon meters maken. Al die kleine dingen die je op allerlei niveaus uit de sa menleving ziet verdwijnen, daar zouden wij een lans voor willen breken dat dit in ieder geval behouden blijft of weer terug komt." Hij ziet de desinteresse in andere geledin gen van de samenleving toenemen. „In het theater krijgen alleen maar grote hits de kans geprogrammeerd te worden, als het maar toegankelijk is. Je moet daar boven willen, of daaronder een laag hebben, waar mensen dingen kunnen aanklooien en kut ten en dingen proberen die niet gelijk suc cesvol zijn, maar misschien wel de kiem van succes of de kiem van iets nieuws in zich dragen. Dat levert een andere kijk op." Elitair liet Nieuw Elitair Elan moet stapje voor stapje tegenwicht bieden. „Het woordje eli tair, dat is natuurlijk tegen alle Nederland se schenen waar je maar tegenaan kunt trap pen, want je mag niet elitair zijn. Dat is pre cies het probleem: dat je het niet mag zijn. Bij elitair, dat is het natuurlijk wel het pes terige er aan, denkt iedereen dat wij vanuit een ivoren toren sigaren rokend, stinkend rijk de arbeiders er onder willen houden. Maar dat is het nou net precies niet. We zijn elitair in de zin van de oorspronkelijke bete kenis: uitblinkend, tussen jouw gelijken." NEE wil een kleine beweging blijven, het liefst met zo'n 20.000 leden. Groot genoeg om wat te betekenen, klein genoeg om be heersbaar te blijven. „Het is meer een sig naalfunctie. Het signaal van: 'hallo, wij den ken dat óók'. Het is goed af en toe iets te ho ren van mensen die gelijkgestemd zijn. Daar is het Nieuw Elitair Elan ook goed voor." Zorgstelsel De bron van alle kwaad is lastig te defi niëren. „Ik denk dat ik het wel begrijp, al thans een gedeelte ervan begrijp ik. Plet heeft te maken met het niet boven een ander durven te staan. We hebben een soort maat schappij gekregen, waarin iedereen even veel waard is. Het idee dat jij meer waard bent dan een ander, dat is uit den boze. Men sen zouden wel voor zichzelf kunnen zor gen. Dat is niet waar, mensen kunnen niet voor zichzelf zorgen. Moet je nu kijken naar het zorgstelsel, al die verschillende Case ma's die je hebt. Ik heb toch gestudeerd, maar wat het me een moeite kost dit te snap pen... ik snap er geen fluit van." „Die hele manier van denken, dat men wel voor zichzelf kan zorgen, dat de overheid al les kan loslaten, dat is ontstaan uit de jaren zestig. Dat komt doordat mensen denken dat ze het echt zelf kunnen, omda't ze een op leiding hebben gehad. Maar het niveau van die opleidingen is de afgelopen jaren ook niet echt gestegen. Dat is ook logisch, an ders hadden ze nooit die opleiding kunnen hebben. Het heeft allemaal met elkaar te ma ken." Hij is 'in principe' voor individualisering, de mogelijkheid om je als individu vrij te ui ten. „Alleen moet je veel mensen, zoals ons, beschermen. Ik wil niet vier maanden na denken over het zorgstelsel, uitzoeken of ik nu bij Nuon of bij Delta stroom en gas moet afnemen. Het is óns gas, óns geld. In de staatskas ermee en daar dingen mee doen." Van Merwijk maakt zich zorgen over de ont koppeling van individu en samenleving. „Ik heb sterk het idee dat zo'n individu ook niet meer gelukkig is. Gelukkig zijn er nog steeds veel verenigingen en organisaties waarin mensen zich sarpen bewegen, maai de algemene tendens is toch het losmaken van de samenleving. En dat is heel slecht. Wij kunnen helemaal niet in ons eentje func tioneren, we moeten ergens bijhoren, een functie hebben in de maatschappij." Zijn zorgen blijken door minstens 2000 an deren te worden gedeeld: „NEE is een anar chistische vereniging, die wordt gemaakt door de leden. Wij gaan als bestuur niet zeg- gen: we gaan het zo en zo doen, doe leden moeten maar komen met hun ideeën. Wij hebben een soort doek opgehangen, verf neergelegd en penselen. Nu is het aan de le den. Maak er maar een mooi schilderij van." Maar is dat met dezelfde gelijkheid die bij de omroepen tot vervlakking leidt? „Nee, niet als je het individu de kans geeft om het te doen, dat is een heel ander soort gelijk heid. Daar wordt al van tevoren bedacht wat een breed publiek wil zien. Maar het pu bliek wil helemaal niks. Dat ziet wat jij aan biedt. De omroepen'durven niet meer de ver antwoordelijkheid nemen om het publiek naar iets te laten kijken waar men aan moet wennen. Kopspijkers, daar keek in het be gin ook niemand naar. Toen Van Merwijk nog radio maakte, kre gen hij en z'n collega's eens in de vier of vijf maanden een briefje met de kijk- en luister cijfers. „Daar lieten we ons niet door hinde ren. We maakten gewoon leuke radio. Hoe zo nou vragen aan mensen wat ze willen ho ren? Mensen willen niks horen, ze weten niet wat voor krant ze willen lezen. Dat wé ten ze gewoon niet. Wij zijneer om voor die mensen mooie programma's te maken. Klaar. En af en toe eens kijken of ze het mooi hebben gevonden of niet. Maar dan nog moet je dan denken: nou ja, zij vonden het niet mooi, wij wel en we blijven het toch lekker maken. Dat is toch onze verantwoor delijkheid?" Het ontduiken van die verantwoordelijk heid noemt hij funest. „Dat er gewone men sen in de Tweede Kamer zitten, dat is toch belachelijk? Dat democratie de wil van het volk is, dat is helemaal niet waar. Je moet de beste mensen kiezen die jouw belangen gaan vertegenwoordigen. Er hoeven toch geen arbeiders in het parlement te zitten, wat heb je daar nou aan?" „Ad Melkert is afgeserveerd omdat-ie te in tellectueel was. Ik begrijp niet. waarom hij in wijken zou moeten gaan rondlopen, met kinderen op de armen of broodjes shoarma moet lopen eten. Wat heeft dat met een be trouwbaar bestuurder te maken? Ik heb lie ver Melkert dan die staatssecretaris Ross. Dat is een leuke vrouw, het zou je buur vrouw kunnen zijn, maar wat heb ik er aan?" Martin RuesinF Ruud Gullit (tweede van links) en Winfred Genee (tweede van rechts) vlak voor de opnames van het voetbalprogramma van Talpa. foto's Maartje Blijdenstein/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 29