Leren wat een papa is
De rijkdom van een mini-universum
PZC
De Schotse Huizen weer open
Muziek tijdens Kunst
en Cultuurroute
Monument voor
«ingekomen
vissers OD-1
Bonte middag
kunst
pf.
'GELICHT
Let op de kleintjes
Ambassadeur naar Zeeland
VAC-Bouwhelm voor Marsaki
Pakketten gestolen uit bestelbussen
Kinderen sparen voor zending
15
Euterpe verzorgt
barokconcert
Lezing over
godin in Bijbel
jtoor Marcel Modde
|l)UDDORP - In Ouddorp wordt
jinsdag 4 april de gedenksteen
Lplaatst voor drie vissers, on-
Idei' wie een veertigjarige man
uit Arnemuiden, die vorig jaar
ijnikwamen bij een ontploffing
op de OD-1. De explosie werd
veroorzaakt door een opgeviste
lom uit de Tweede Wereldoor
log-
Let herdenkingsteken komt te
slaan naast het oorlogsmonu-
Inient in het hart van Ouddorp.
Die koppeling is een bewuste
iteuze, aldus een woordvoerder
van de gemeente Goedereede.
'.Op die plek worden jaarlijks al
le slachtoffers van de Tweede
Wereldoorlog uit ons midden
[herdacht. Het verband is dat de
vissers om het leven kwamen
•door een bom uit die tijd."
Volgens de zegsman is op na
drukkelijk verzoek van de fami
lies afgezien van een officiële
onthulling van de gedenksteen.
Voor de herdenking wordt aan
gehaakt bij de jaarlijkse plech-
ligheid eind april. Het oorlogs
monument is geadopteerd dooi
de plaatsehjke basisschool en
wordt dan door de oudste leer
lingen overgedragen aan de zorg
jvan hun opvolgers. Vooraf
gaand wordt er in de kerk een
(herdenkingsdienst gehouden
voor de omgekomen, vissers.
De gedenksteen is gemaakt bij
Timmerman in Nieuwerkerk.
Het monument wordt tachtig
centimeter breed en ruim een
meter hoog en komt te staan op
een gemetselde voet. Op de
steen wordt een afbeelding van
een vissersschip bevestigd, met
(laarbij de namen van de drie
slachtoffers en een korte tekst
die herinnert aan de ramp met
de OD-1 op 6 april 2005.
HULST - Zondag 2 april wordt
het tijdens de tweewekelijkse
Uit op Zondag een bonte mid
dag in de Lieve in Hulst.
Er is zondag muziek, zang en op
treden van Marlies de Vliegere
en Regy Buijsrogge; beiden heb
ben ervaring als buutreedner.
De middag duurt van 14.30 tot
16.30 uur In De Lieve.
door Claudia Sondervan
TERNEUZEN - Te kort en te weinig
want helemaal geweldig. De cursus Let
op de Kleintjes van het maatschappe
lijk werk krijgt lovende recensies van al
le deelnemers in Terneuzen. De training
voor kinderen die huiselijk geweld mee
maakten en hun verzorgend ouder
draaide er voor het eerst in Zeeuws-
Vlaanderen.
Twee jaar geleden draaide de cursus op
proef op Walcheren en daar opent de
training dit najaar weer. Intussen zijn
de Bevelanden aan de beurt. Bij maat
schappelijk werk SMWO in Goes is
woensdag 5 april een informatiebijeen
komst van 9.30 tot 10.30 uur.
De Zeeuws-Vlaamse cursisten namen af
gelopen week tegenstribbelend afscheid
van elkaar na negen weken cursus. Met
de belofte tot een weerzien. „We heb
ben zoveel met elkaar gedeeld, dat wil
je niet weten."
„Dit is helemaal geweldig. Alleen al dat
er iéts bestaat voor kinderen die mishan
deling in het gezin hebben meege
maakt," zegt Stefany (34). Zo heet ze
niet, zo is ze gedoopt door haar zoon
van elf ter ere van het interview. Hij
kiest Mike voor zichzelf. Niemand in de
cursus wil zijn eigen naam in de krant.
Bang dat het onheil uit het verleden
hen weer op de hielen komt. „Ik wil niet
dat ze hier last krijgen met mijn ex,"
zegt Anna (27) stellig.
Geheime school
In deze groep was bij alle kinderen de
vader de mishandelaar. Ook als de kin
deren zelf geen klappen kregen, gezien
en gehoord hebben ze- genoeg. Met- op
zet krijgen alle kindergroepen enkele
mannelijke trainers: om het vaderbeeld
bij te stellen. De zoon van Anna vond ze
zo lief dat hij zijn 'geheime school' snik
kend dag moet zeggen.
De cursus Let op de Kleintjes helpt kinderen en hun ouders te verteren wat ze mee
maakten aan huiselijk geweld. foto Mechteld Jansen
„Weet je wat ik zo goed vind? Dat kinde
ren hier leren wat een vaderfiguur is.
Dat is zó belangrijk. Daarmee kunnen
ze de wereld weer in," vindt Stefany.
„Ik mag nu ook weer een relatie van
hem," wijst ze naar Mike. Die lijkt best
nieuwsgierig naar een leven met een aar
dige vader, al roept hij uiterst tevreden
te zijn met zijn moeder. „Ik ben nu een
Stuk rustiger," zegt Mike. „Het was
eerst best eng. Hier zijn ze heel aardig.
Je kan hier makkelijker praten, Je
hoort de verhalen van andere kinderen.
En we doen spelletjes. Ik weet nu dat er
meer kinderen zijn die het meemaken."
De kinderen lei'en dat de mishandeling
niet hun schuld was. „Dat wist ik al,"
brengt Mike te berde. Maar voor Anna's
jongen van vijf was dat niet zo vanzelf
sprekend. „Ik heb het hem duizend keer
gezegd. Maar hier kwam het pas tussen
zijn oren. Dat hebben we bereikt. Maar
er is nog zoveel aan te pakken. Dit is
voor mij een beginnetje."
Het einde van de cursus frustreert haar.
Sinds ze brak met haar ex-man zoekt ze
tevergeefs hulp voor haar beschadigde
kinderen van vijf en drie. Maar voor be
handeling is toestemming van hun va
der nodig „en volgens hem is er niets ge
beurd", legt Anna uit. „Geen hulpverle
ner die zonder die toestemming zegt:
het kind gaat vóór. Ja, opvoedcursussen
kan ik krijgen. Maar daar ligt het pro
bleem niet, Negatief gedrag moet je ne
geren, zeggen ze dan, Maar mijn kinde
ren hebben paniek- en woedeaanvallen
om wat hen is aangedaan."
Stefany mag volgend jaar op herhaling
met de op één na jongste van haar vier
tal. Die is dan oud genoeg voor de leef
tijdsgrens van vijf jaar. De oudste, een
tiener al, valt al boven het maximum
van twaalf jaar. Ze kijkt er naar uit.
De cursus mag vooral voor de kinderen
zijn, de moeders hebben er zeker zoveel
aan. De saamhorigheid in de groep is an
ders dan in het Blijf van m'n Lijfhuis.
„Je praat makkelijker tegen iemand die
je niet iedere dag om je heen hebt, maar
die je wel vertrouwt," merkte Priscilla
(31). Ze ging de eerste keer 'met lood in
haar schoenen'. In het opvanghuis dron
gen ze sterk aan dat ze met haar zoon
en dochter van acht en negen jaar mee
zou doen. „Ik ben geen prater. Ik dacht:
wat er niet is, is er niet. Maar ik kwam
erachter dat ik veel wegstopte. Hier
krijg je erkenning en respect en de be
vestiging dat jij niet degene bent die
gek is." Na de eerste bijeenkomsten wer
den de kinderen juist agressiever naar
haar toe, vertelt Priscilla. „Ze hebben
nu geleerd hoe ze met hun gevoelens
moeten omgaan. Ik kreeg wel de klap
pen, maar mijn kinderen moeten toch
- het nodige verwerken."
Praten gaat Priscilla inmiddels goed af,
concludeert Anna. „Jij bracht toen pre
cies onder woorden wat ik toen gevoeld
heb," haalt ze herinneringen op.
Negen keer een wekelijkse bijeenkomst
van twee uur is veel te kort en te wei
nig, vinden de vrouwen en de kinderen.
„Ik had wel door willen gaan," schok
schoudert Mike. „Er komt zoveel naar
boven," zegt Stefany. „We raken net op
elkaar ingespeeld, sommige vrouwen
zijn net zover dat ze kunnen vertellen.
En daar is het afscheid ah"
Het gebrek aan opvolging na Let op de
Kleintjes heeft de aandacht. In op
dracht van Bureau Jeugdzorg Zeeland
onderzochten vijf maatschappelijk wer
kers in opleiding wat er na de cursus
zou moeten komen. Zij presenteren hun
bevindingen maandag 8 mei bij BJZ in
Middelburg. Voor de kinderen en moe
ders is het duidelijk. „Laat dit maar lan
ger doorgaan."
vrijdag 31 maart 2006
MIDDELBURG - De ambassadeur van de Russische Fede
ratie in Nederland, Kirill Gevorgian, brengt woensdag 5
april een bezoek aan Zeeland.
De ambassadeur komt op uitnodiging van de commissaris
van de koningin, W. van Gelder. Die bracht in september
een bezoek aan de Zuid-Siberische regio Kemerovo. Dow
Benelux en de Roosevelt Academy zijn uitgenodigd een
presentatie te geven.
GOES - Marsaki, de ontwikkelingsmaatschappij van de
woningcorporaties in Zuidwest-Nederland, heeft gisteren
de Bouwhelm van de Vrouwen Advies Commissies
(VAC's) in Zeeland gekregen.
De bouwhelm is niet uitgereikt als waardering voor soms
jarenlange goede samenwerking, zoals in het verleden ge
beurde, maar als aanmoediging.
De vrouwenadviescommissies in Zeeland willen Marsaki
op deze manier aansporen de adviescommissies te blijven
zien als vertegenwoordigers van toekomstige bewoners
die met een praktische blik bouwplannen toetsen.
Volgens voorzitter E. Galema van de provinciale overkoe
peling van VAC's in Zeeland zit dat besef er bij de wo
ningcorporaties goed in. Zij hebben hun ontwikkelings
taak evenwel ondergebracht bij Marsaki.
De VAC's hebben het idee dat het voor deze organisatie
nog niet zo vanzelfsprekend is de adviescommissies in een
vroeg stadium bij hun bouwplannen te betrekken.
De gisteren overhandigde bouwhelm geldt daarom als sig
naal dat Marsaki van de inbreng van de VAC's moet blij
ven profitei-en.
GOES - In Goes, Vlissingen en Zierikzee zijn gistermid
dag pakketten gestolen uit bestelbussen.
De diefstal in Goes vond plaats in cle Singelstraat. De
chauffeur van een bestelbus had rond elf uur zijn afgeslo
ten wagen achtergelaten om een pakket te bezorgen. Toen
de chauffeur terugkwam was één van de pakketten ver
dwenen.
In cle Bussestraat in Vlissingen werden tussen twaalf en
half één 's middags vier pakketten gestolen uit een bestel
auto. Hetzelfde gebeurde op de Schuithaven in Zierikzee.
Daar werden rond kwart voor twee 's middags'vijf pakket
ten weggenomen uit een afgesloten auto.
In alle gevallen waren er geen sporen van braakschade.
De waarde en de inhoud van de gestolen pakketten is niet
bekend.
NIEUWERKERK - Leerlingen van de openbare basis
school Duiveland hebben 300 euro bij elkaar gespaard
voor het werk van Aad van der Maas, die in Ghana werk
zaam is als 'missionair toeruster'.
Hij wil van het geld een draagbare dvd-speler kopen zo
dat hij in dorpen waar geen stroom is toch bijbelfilms kan
laten zien. Vanmorgen wordt door de Nieuwerkerkse
schoolkinderen een cheque overhandigd aan de familie
Van der Maas.
Eerder spaarden de kinderen ook al 300 euro bij elkaar.
Dat geld is gegaan naar de bouw van een ziekenhuis voor
de allerarmsten in het Ghanese Tamale.
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - De maande
lijkse Kunst- en Cultuurroute in
Middelburg staat zondag 2 april
in het teken van muziek, onder
het thema 'Van klassiek tot po
pulair'. Er zijn, verspreid over
zeven locaties, in totaal vijftien
miniconcerten.
In de synagoge in de Heren
straat spelen Tassilo Erhardt op
barokviool en Leen de Broekert
op klavecimbel driemaal een
half uur: om 13.30, 15.15 en
15.45 uur. Bij vormgeverscollec
tief Borneo in de Kuiperspoort,
waar vandaag een expositie
wordt geopend van graphic de
signer, letterontwerper en art di
rector Arjen Noordeman uit
New York, speelt zondag de
band Fragile om 15.00, 15.45 en
16.30 uur. De Walcherse groep
kent een popbezetting met toege
voegd strijkkwartet. Sopraan
Saskia Gerritsen, tenor Joost
van der Wulp en pianist Rien
Balkenende hebben de Doopsge
zinde Kerk in de Lange Noord-
straat als concertpodium. Aan
vang: 14.15,15.00 en 16.30 uur.
Tournee
Izhar Elias en Fernando Risca-
do Cordas jr. maken een kleine
tournee. Ze beginnen om 13.30
uur in Galerie T aan de Turf-
kaai, waar ook een expositie
van Guus Hendricks en Moni
que Rutten wordt geopend.
Daarna trekt het duo naar De
Drukkerij aan de Markt (15.00
uur) en Atelier Sandra van der
Meulen in de Spuistraat (15.45
uur). Ze spelen zangerige vroeg-
negentiende-eeuwse werken en
enkele Spaanse klassiekers.
De groep Mimoon speelt in het
bijzondere huis van Jet Sondaar
aan de Koepoortstraat 6. Mi
moon is de band van altvioliste
Saskia Meijs, oorspronkelijk af
komstig uit Middelburg. Zij
rondde een half jaar geleden
haar masteropleiding aan het
Conservatorium van Amster
dam af. In de muziek van Mi
moon, die ze samen met gitarist
Mark Tuïnstra schrijft, komen
naast klassieke en jazzinvloe-
den ook elementen uit de Bal
kan en de Oriënt voor. De groep
bestaat verder uit bassist Gulli
Gudmondsson en de Iraanse per
cussionist Af'ra Mussawisade.
De optredens zijn zondag om
14.15,15.00 en 15.45 uur.
De Kunst- en Cultuurroute
duurt zoals gebruikelijk van
13.00 tot 17.00 uur. Ruim dertig
deelnemers zetten hun deuren
open. Bij Gallery Maritime in de
Gortstraat wordt om 15.00 uur
een nieuwe tentoonstelling ge
opend, met werk van schilder
Marco Kaller en. beeldhouwer
Ludo van Well, die zijn 'reuzen-
boeien' onthult.
Een nieuw initiatief is Expo 170
van Jacqueline Eversen, Noord
singel 170. Zij wil elke eerste
zondag van de maand tussen
13.00 en 17.00 uur exposities
combineren met kinderactivitei
ten. De eerste tentoonstelling is
van het Amsterdamse duo - met
deels Zeeuwse wortels - Mare
Ivo, dat al jaren zwartwitteke-
ningen maakt. De opening is tus
sen 14.00 en 15.00 uur, met li-
ve-muziek van Cliff. In verband
daarmee begint de activiteit
voor kinderen deze keer niet om
13.00 maar om 15.00 uur. Zij
kunnen een paasei maken.
VLISSINGEN- Het Euterpe Ba
roque Consort uit Vlaanderen
geeft zondag 2 april zijn derde
barokconcert in de Sint Ja-
cobskerk van Vlissingen.
Het programma bevat twee con
certen voor orkest en orgel en
twee voor orkest en harp. Het ge
zelschap speelt op barokinstru-
menten en is voor deze gelegen
heid gekleed in kostuums uit die
tijd. Harpiste is An Fierens.
Bart Rodyns, leider van het en
semble, verzorgt de orgelpar
tijen. Het programma begint-om
15.00 uur.
MIDDELBURG - Godsdiensthis
toricus en theoloog Annine van
der Meer houdt morgen de der
de en laatste lezing bij de ten
toonstelling 'Vrouwen in de Bij
bel', die nog tot en met 21 april
is te zien bij CBK Zeeland.
Van der Meer spreekt over God
de moeder, de verborgen en ver
geten symbolen van de godin in
de Bijbel. De lezing, wordt ge
houden in het CBK-gebouw aan
de Balans 17 in Middelburg en
begint om 15.00 uur.
j door Rolf Bosboom
VEERE - Het is een mini-univer-
j sum dat Agnes van Gelder met
haar aquarellen en schilderijen
vastlegt, maar tegelijkertijd is
het een rijke, veelzijdige en zelfs
onuitputtelijke bron. Gezamen
lijk zijn haar stillevens net zo
veelzeggend als een geschreven
autobiografie zou kunnen zijn.
In Museum De Schotse Huizen
wordt morgen een eretentoon-
stelling van haar werk geopend,
ter gelegenheid van het feit dat
zij dit jaar zestig wordt. In ver
band daarmee verschijnt ook
een boekje, samengesteld door
Willemion 't Hooft. Daarin wor
den leven en werk van Van Gel
der beknopt beschreven en is
een veertigtal werken van haar
afgebeeld.
Weer terug naar Veere, zo heet
de expositie. De titel slaat op
haar leven, want Agnes van Gel
der groeide op in Veere, in een
huis aan de Simon Oomstraat.
Op haar achttiende verhuisde
het gezin naar Den Haag, de
stad waar ze nu nog steeds
woont. In artistiek opzicht keert
ze ook terug, want haar eerste
tentoonstelling - in 1994 - was
eveneens in De.Schotse Huizen.
In Zeeland was haar werk daar
na alleen nog te zien in het Ma
rie Tak van Poortvliet Museum
in Domburg, in 2000.
Van Gelder studeerde aan de Ko
ninklijke Academie voor Beel
dende Kunsten in Den Haag,
werkte onder meer als lerares te
kenen maar haar eigen werk
kwam pas begin jaren negentig
echt tot bloei. De zorg voor haar
gezin hield dat voordien op af
stand. „Ik wilde wel, maar had
er geen tijd voor. Maar onder
meer doordat ik veel tentoonstel
lingen zag, werd mijn oog onder
tussen wel steeds beter. Toen de
kinderen groter waren en ik
meer tijd had, was het spannend
of het ook echt zou lukken."
Bezoekers van de overzichtsten
toonstelling zullen daar al snel
bevestigend op antwoorden. Er
zijn veel aquarellen te zien, de
techniek waarin ze is opgeleid,
maar ook een aantal acryl- en
olieverfschilderijen. Wat opvalt
is vooral de technische beheer-
I sing en het gevoel voor ogen-
schijnlijk alledaagse details die
I in haar weergave juist een onver-
I wachte schoonheid krijgen.
De wereld'die ze uitbeeldt be
slaat slechts enkele vierkante
meters. Het zijn de werkkamer
en de tuinkamer in haar huis,
waarvan ze steeds uitsnedes, stil
levens maakt. Bepaalde voor
werpen en meubels keren regel
matig terug en worden op den
duur zelfs vertrouwd, zoals de
chemicaliënflessen uit het ate
lier van haar vader, de bekende
tekenaar en graficus Dirk van
Gelder (1907-1990). Soms staan
ze centraal, de andere keer zijn
ze terug te vinden in een kast.
Een mooi recent werk is een mo
del van een Arnemuidse hoog
aars, weergegeven tegen de ach
tergrond van de kaartenserie
die aan de muur hangt.
Uit de tekeningen uit haar kin
dertijd, die in een vitrine liggen,
blijkt al haar voorkeur voor de
binnenwereld. „Ik hou erg van
buitenschilders, maar het is
niets voor mij. Er komt zoveel
bij kijken. Het ligt me ook ge
woon niet. Je hebt het in je vin
gers of niet."
Hoe precies haar werk ook mag
lijken, het is toch geen fijnschil
derkunst. Uiteindelijk zoekt ze
naar de essentie van een voor
werp. „Je vereenvoudigt. Tij
dens het werken zie je pas hoe
prachtig bepaalde verhoudin
gen zijn. Door het af te beelden,
moet je ook vertellen waarom je
iets zo mooi vindt. Daar kom je
pas al doende achter. Pas als het
af is, denk ik: o ja, dat is het."
Op een van haar aquarellen, uit
1999, is een glazenkast te zien,
met erbovenop drie potten. Het
■is het werk van de Middelburg
se keramist Leen Quist. Van Gel
der heeft hem, net als in 2000 in
Domburg, uitgenodigd als me
de-exposant, vanwege hun per
soonlijke band maar ook omdat
hun werk zo goed combineert.
Meditatie
Quist is eveneens een meester in
beheersing. Zijn keramiek is
strak vormgegeven. Als decora
tie gebruikt hij, veelal kobalt
blauwe, lijnen die hij. met een in-
legtechniek aanbrengt. „Het he
le proces vergt absolute concen
tratie. Voor mij is het een vorm
van meditatie."
Expositie: Werk van Agnes van
Gelder en Leen Quist, t/m 18 juni
in Museum De Schotse Huizen,
Veere.
Boek: 'Agnes van Gelder. Aquarel-,
len en schilderen', door Willemien
't Hooft, uitgeverij Den Boerde
Ruiter, 48 blz., €15,-.
Commissaris van de koningin Wim
van Gelder verricht morgen om
16.00 de officiële opening van de
tentoonstelling en neemt het eer
ste exemplaar van het boek in ont
vangst.
Arnemuidse hoogaars, aquarel van Agnes van Gelder.
door Rolf Bosboom
VEERE - De wintersluiting van vijf maan
den heeft het Veerse museum De Schotse
Huizen gebruikt voor een ingrijpende herin
richting. Daar kwam echter onverwacht
nog een extra klus bij: de verzakking van
het pand van buurman Bram Gideonse, in
november, zorgde ook voor schade en angst
wekkende scheuren bij het museum. Toch
kan het de deuren komend weekeinde hero
penen.
De verzakking en de scheurvorming zijn in
middels onder controle en wachten op een
definitieve aanpak. Door voorzetwanden te
plaatsen is de schade voorlopig aan het
zicht onttrokken en kan de 'muur' bijvoor
beeld toch worden gebruikt bij de kunstex
posities. Het vinden van een tijdelijke oplos
sing was wel een extra zorg in de toch al
drukke winterperiode.
Daarin is veel veranderd. Op de begane
grond is zowel de voor- als de achterkamer
vernieuwd. De voorste is nu de 'Kamer van
de koopman', geënt op de periode - vanaf de
zestiende eeuw - waarin Veere een bekende
stapelplaats voor wol was en De Schotse
Huizen dienst deden als woonhuis en zaken-
pand voor handelaren uit dat land. De ka
mer is helemaal in stijl ingericht, met onder
meer veel porselein uit de Schotse periode,
maar ook bijvoorbeeld een rariteitenkabi
net, met onder andere schelpen, opgezette
vogels en allerlei zaken op sterk water. Ook
de verlichting van de ruimte is vernieuwd
en dankzij raamfolie en rolgordijnen kan de
lichtinval beter worden beheerst.
Elementen
De achterkamer is nu gewijd aan Alma Oa-
kes (1899-1987), de laatste particuliere eige
naar van De Schotse Huizen. Dankzij oude
foto's is bekend hoede kamer er in haar tijd
uitzag. De inrichting is nu zoveel mogelijk
nagebootst, aangevuld met bijzondere ele
menten zoals een schilderij dat Walter Vaes
maakte van Oakes' vader Albert L. Ochs
(1857-1921), die het pand aan het eind van
de negentiende .eeuw kocht. Ook zijn de per
pagina gefotografeerde gastenboeken van
Oakes te zien, die duidelijk maken dat ze
veel bekenden uit vooral de kunstwereld
over de vloer kreeg, onder wie Jan Toorop
en Charley Toorop.
Ook in de achterkamer is betere verlichting
gekomen en zijn de gordijnen vernieuwd. In
de kamers liggen informatiebladen met
meer gegevens over wat er allemaal te zien
is. Verder is geprobeerd de looproutes in het
gehele gebouw duidelijker aan te geven.
De zolder biedt dit seizoen de kostuumop
stelling Oögdaegen. Feestelijke momenten
op Walcheren, met onder meer kermïskos-
tuums uit 1850, een scène van een huwelijk
in 1935 met twee bruidsmeisjes en een groot
moeder in een ouderwets kostuum van rond
1900, de hedendaagse uitdossing van-de
Zeeuwse ringlijder en allerlei accessoires.
Op termijn moet op de zolder een uitbeel
ding komen van het huiselijke levén op Wal
cheren in het begin van de twintigste eeuw.
De Schotse Huizen hebben ook nog andere
wensen en noden voor de niet al te verre toe
komst. Zo loopt er overleg met de gemeente
Veere en de Rijksgebouwendienst over wat
er moet gëbeuren met de beeldengroep na
bij de entree, die in slechte staat verkeert.
Verder is in dezelfde ruimte de vloer, die
door zout is aangetast, dringend aan vervan
ging toe.
Museum De Schotse Huizen, Kaai. 25/27, Veere.
Vanaf zondaq 2 april daqelijks qeopend van
13.00 tot 17.00 uur.