Leren wat een papa is De rijkdom van een mini-universum PZC De Schotse Huizen weer open Muziek tijdens Kunst en Cultuurroute Monument voor «ingekomen vissers OD-1 Bonte middag kunst pf. 'GELICHT Let op de kleintjes Ambassadeur naar Zeeland VAC-Bouwhelm voor Marsaki Pakketten gestolen uit bestelbussen Kinderen sparen voor zending 15 Euterpe verzorgt barokconcert Lezing over godin in Bijbel jtoor Marcel Modde |l)UDDORP - In Ouddorp wordt jinsdag 4 april de gedenksteen Lplaatst voor drie vissers, on- Idei' wie een veertigjarige man uit Arnemuiden, die vorig jaar ijnikwamen bij een ontploffing op de OD-1. De explosie werd veroorzaakt door een opgeviste lom uit de Tweede Wereldoor log- Let herdenkingsteken komt te slaan naast het oorlogsmonu- Inient in het hart van Ouddorp. Die koppeling is een bewuste iteuze, aldus een woordvoerder van de gemeente Goedereede. '.Op die plek worden jaarlijks al le slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit ons midden [herdacht. Het verband is dat de vissers om het leven kwamen •door een bom uit die tijd." Volgens de zegsman is op na drukkelijk verzoek van de fami lies afgezien van een officiële onthulling van de gedenksteen. Voor de herdenking wordt aan gehaakt bij de jaarlijkse plech- ligheid eind april. Het oorlogs monument is geadopteerd dooi de plaatsehjke basisschool en wordt dan door de oudste leer lingen overgedragen aan de zorg jvan hun opvolgers. Vooraf gaand wordt er in de kerk een (herdenkingsdienst gehouden voor de omgekomen, vissers. De gedenksteen is gemaakt bij Timmerman in Nieuwerkerk. Het monument wordt tachtig centimeter breed en ruim een meter hoog en komt te staan op een gemetselde voet. Op de steen wordt een afbeelding van een vissersschip bevestigd, met (laarbij de namen van de drie slachtoffers en een korte tekst die herinnert aan de ramp met de OD-1 op 6 april 2005. HULST - Zondag 2 april wordt het tijdens de tweewekelijkse Uit op Zondag een bonte mid dag in de Lieve in Hulst. Er is zondag muziek, zang en op treden van Marlies de Vliegere en Regy Buijsrogge; beiden heb ben ervaring als buutreedner. De middag duurt van 14.30 tot 16.30 uur In De Lieve. door Claudia Sondervan TERNEUZEN - Te kort en te weinig want helemaal geweldig. De cursus Let op de Kleintjes van het maatschappe lijk werk krijgt lovende recensies van al le deelnemers in Terneuzen. De training voor kinderen die huiselijk geweld mee maakten en hun verzorgend ouder draaide er voor het eerst in Zeeuws- Vlaanderen. Twee jaar geleden draaide de cursus op proef op Walcheren en daar opent de training dit najaar weer. Intussen zijn de Bevelanden aan de beurt. Bij maat schappelijk werk SMWO in Goes is woensdag 5 april een informatiebijeen komst van 9.30 tot 10.30 uur. De Zeeuws-Vlaamse cursisten namen af gelopen week tegenstribbelend afscheid van elkaar na negen weken cursus. Met de belofte tot een weerzien. „We heb ben zoveel met elkaar gedeeld, dat wil je niet weten." „Dit is helemaal geweldig. Alleen al dat er iéts bestaat voor kinderen die mishan deling in het gezin hebben meege maakt," zegt Stefany (34). Zo heet ze niet, zo is ze gedoopt door haar zoon van elf ter ere van het interview. Hij kiest Mike voor zichzelf. Niemand in de cursus wil zijn eigen naam in de krant. Bang dat het onheil uit het verleden hen weer op de hielen komt. „Ik wil niet dat ze hier last krijgen met mijn ex," zegt Anna (27) stellig. Geheime school In deze groep was bij alle kinderen de vader de mishandelaar. Ook als de kin deren zelf geen klappen kregen, gezien en gehoord hebben ze- genoeg. Met- op zet krijgen alle kindergroepen enkele mannelijke trainers: om het vaderbeeld bij te stellen. De zoon van Anna vond ze zo lief dat hij zijn 'geheime school' snik kend dag moet zeggen. De cursus Let op de Kleintjes helpt kinderen en hun ouders te verteren wat ze mee maakten aan huiselijk geweld. foto Mechteld Jansen „Weet je wat ik zo goed vind? Dat kinde ren hier leren wat een vaderfiguur is. Dat is zó belangrijk. Daarmee kunnen ze de wereld weer in," vindt Stefany. „Ik mag nu ook weer een relatie van hem," wijst ze naar Mike. Die lijkt best nieuwsgierig naar een leven met een aar dige vader, al roept hij uiterst tevreden te zijn met zijn moeder. „Ik ben nu een Stuk rustiger," zegt Mike. „Het was eerst best eng. Hier zijn ze heel aardig. Je kan hier makkelijker praten, Je hoort de verhalen van andere kinderen. En we doen spelletjes. Ik weet nu dat er meer kinderen zijn die het meemaken." De kinderen lei'en dat de mishandeling niet hun schuld was. „Dat wist ik al," brengt Mike te berde. Maar voor Anna's jongen van vijf was dat niet zo vanzelf sprekend. „Ik heb het hem duizend keer gezegd. Maar hier kwam het pas tussen zijn oren. Dat hebben we bereikt. Maar er is nog zoveel aan te pakken. Dit is voor mij een beginnetje." Het einde van de cursus frustreert haar. Sinds ze brak met haar ex-man zoekt ze tevergeefs hulp voor haar beschadigde kinderen van vijf en drie. Maar voor be handeling is toestemming van hun va der nodig „en volgens hem is er niets ge beurd", legt Anna uit. „Geen hulpverle ner die zonder die toestemming zegt: het kind gaat vóór. Ja, opvoedcursussen kan ik krijgen. Maar daar ligt het pro bleem niet, Negatief gedrag moet je ne geren, zeggen ze dan, Maar mijn kinde ren hebben paniek- en woedeaanvallen om wat hen is aangedaan." Stefany mag volgend jaar op herhaling met de op één na jongste van haar vier tal. Die is dan oud genoeg voor de leef tijdsgrens van vijf jaar. De oudste, een tiener al, valt al boven het maximum van twaalf jaar. Ze kijkt er naar uit. De cursus mag vooral voor de kinderen zijn, de moeders hebben er zeker zoveel aan. De saamhorigheid in de groep is an ders dan in het Blijf van m'n Lijfhuis. „Je praat makkelijker tegen iemand die je niet iedere dag om je heen hebt, maar die je wel vertrouwt," merkte Priscilla (31). Ze ging de eerste keer 'met lood in haar schoenen'. In het opvanghuis dron gen ze sterk aan dat ze met haar zoon en dochter van acht en negen jaar mee zou doen. „Ik ben geen prater. Ik dacht: wat er niet is, is er niet. Maar ik kwam erachter dat ik veel wegstopte. Hier krijg je erkenning en respect en de be vestiging dat jij niet degene bent die gek is." Na de eerste bijeenkomsten wer den de kinderen juist agressiever naar haar toe, vertelt Priscilla. „Ze hebben nu geleerd hoe ze met hun gevoelens moeten omgaan. Ik kreeg wel de klap pen, maar mijn kinderen moeten toch - het nodige verwerken." Praten gaat Priscilla inmiddels goed af, concludeert Anna. „Jij bracht toen pre cies onder woorden wat ik toen gevoeld heb," haalt ze herinneringen op. Negen keer een wekelijkse bijeenkomst van twee uur is veel te kort en te wei nig, vinden de vrouwen en de kinderen. „Ik had wel door willen gaan," schok schoudert Mike. „Er komt zoveel naar boven," zegt Stefany. „We raken net op elkaar ingespeeld, sommige vrouwen zijn net zover dat ze kunnen vertellen. En daar is het afscheid ah" Het gebrek aan opvolging na Let op de Kleintjes heeft de aandacht. In op dracht van Bureau Jeugdzorg Zeeland onderzochten vijf maatschappelijk wer kers in opleiding wat er na de cursus zou moeten komen. Zij presenteren hun bevindingen maandag 8 mei bij BJZ in Middelburg. Voor de kinderen en moe ders is het duidelijk. „Laat dit maar lan ger doorgaan." vrijdag 31 maart 2006 MIDDELBURG - De ambassadeur van de Russische Fede ratie in Nederland, Kirill Gevorgian, brengt woensdag 5 april een bezoek aan Zeeland. De ambassadeur komt op uitnodiging van de commissaris van de koningin, W. van Gelder. Die bracht in september een bezoek aan de Zuid-Siberische regio Kemerovo. Dow Benelux en de Roosevelt Academy zijn uitgenodigd een presentatie te geven. GOES - Marsaki, de ontwikkelingsmaatschappij van de woningcorporaties in Zuidwest-Nederland, heeft gisteren de Bouwhelm van de Vrouwen Advies Commissies (VAC's) in Zeeland gekregen. De bouwhelm is niet uitgereikt als waardering voor soms jarenlange goede samenwerking, zoals in het verleden ge beurde, maar als aanmoediging. De vrouwenadviescommissies in Zeeland willen Marsaki op deze manier aansporen de adviescommissies te blijven zien als vertegenwoordigers van toekomstige bewoners die met een praktische blik bouwplannen toetsen. Volgens voorzitter E. Galema van de provinciale overkoe peling van VAC's in Zeeland zit dat besef er bij de wo ningcorporaties goed in. Zij hebben hun ontwikkelings taak evenwel ondergebracht bij Marsaki. De VAC's hebben het idee dat het voor deze organisatie nog niet zo vanzelfsprekend is de adviescommissies in een vroeg stadium bij hun bouwplannen te betrekken. De gisteren overhandigde bouwhelm geldt daarom als sig naal dat Marsaki van de inbreng van de VAC's moet blij ven profitei-en. GOES - In Goes, Vlissingen en Zierikzee zijn gistermid dag pakketten gestolen uit bestelbussen. De diefstal in Goes vond plaats in cle Singelstraat. De chauffeur van een bestelbus had rond elf uur zijn afgeslo ten wagen achtergelaten om een pakket te bezorgen. Toen de chauffeur terugkwam was één van de pakketten ver dwenen. In cle Bussestraat in Vlissingen werden tussen twaalf en half één 's middags vier pakketten gestolen uit een bestel auto. Hetzelfde gebeurde op de Schuithaven in Zierikzee. Daar werden rond kwart voor twee 's middags'vijf pakket ten weggenomen uit een afgesloten auto. In alle gevallen waren er geen sporen van braakschade. De waarde en de inhoud van de gestolen pakketten is niet bekend. NIEUWERKERK - Leerlingen van de openbare basis school Duiveland hebben 300 euro bij elkaar gespaard voor het werk van Aad van der Maas, die in Ghana werk zaam is als 'missionair toeruster'. Hij wil van het geld een draagbare dvd-speler kopen zo dat hij in dorpen waar geen stroom is toch bijbelfilms kan laten zien. Vanmorgen wordt door de Nieuwerkerkse schoolkinderen een cheque overhandigd aan de familie Van der Maas. Eerder spaarden de kinderen ook al 300 euro bij elkaar. Dat geld is gegaan naar de bouw van een ziekenhuis voor de allerarmsten in het Ghanese Tamale. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - De maande lijkse Kunst- en Cultuurroute in Middelburg staat zondag 2 april in het teken van muziek, onder het thema 'Van klassiek tot po pulair'. Er zijn, verspreid over zeven locaties, in totaal vijftien miniconcerten. In de synagoge in de Heren straat spelen Tassilo Erhardt op barokviool en Leen de Broekert op klavecimbel driemaal een half uur: om 13.30, 15.15 en 15.45 uur. Bij vormgeverscollec tief Borneo in de Kuiperspoort, waar vandaag een expositie wordt geopend van graphic de signer, letterontwerper en art di rector Arjen Noordeman uit New York, speelt zondag de band Fragile om 15.00, 15.45 en 16.30 uur. De Walcherse groep kent een popbezetting met toege voegd strijkkwartet. Sopraan Saskia Gerritsen, tenor Joost van der Wulp en pianist Rien Balkenende hebben de Doopsge zinde Kerk in de Lange Noord- straat als concertpodium. Aan vang: 14.15,15.00 en 16.30 uur. Tournee Izhar Elias en Fernando Risca- do Cordas jr. maken een kleine tournee. Ze beginnen om 13.30 uur in Galerie T aan de Turf- kaai, waar ook een expositie van Guus Hendricks en Moni que Rutten wordt geopend. Daarna trekt het duo naar De Drukkerij aan de Markt (15.00 uur) en Atelier Sandra van der Meulen in de Spuistraat (15.45 uur). Ze spelen zangerige vroeg- negentiende-eeuwse werken en enkele Spaanse klassiekers. De groep Mimoon speelt in het bijzondere huis van Jet Sondaar aan de Koepoortstraat 6. Mi moon is de band van altvioliste Saskia Meijs, oorspronkelijk af komstig uit Middelburg. Zij rondde een half jaar geleden haar masteropleiding aan het Conservatorium van Amster dam af. In de muziek van Mi moon, die ze samen met gitarist Mark Tuïnstra schrijft, komen naast klassieke en jazzinvloe- den ook elementen uit de Bal kan en de Oriënt voor. De groep bestaat verder uit bassist Gulli Gudmondsson en de Iraanse per cussionist Af'ra Mussawisade. De optredens zijn zondag om 14.15,15.00 en 15.45 uur. De Kunst- en Cultuurroute duurt zoals gebruikelijk van 13.00 tot 17.00 uur. Ruim dertig deelnemers zetten hun deuren open. Bij Gallery Maritime in de Gortstraat wordt om 15.00 uur een nieuwe tentoonstelling ge opend, met werk van schilder Marco Kaller en. beeldhouwer Ludo van Well, die zijn 'reuzen- boeien' onthult. Een nieuw initiatief is Expo 170 van Jacqueline Eversen, Noord singel 170. Zij wil elke eerste zondag van de maand tussen 13.00 en 17.00 uur exposities combineren met kinderactivitei ten. De eerste tentoonstelling is van het Amsterdamse duo - met deels Zeeuwse wortels - Mare Ivo, dat al jaren zwartwitteke- ningen maakt. De opening is tus sen 14.00 en 15.00 uur, met li- ve-muziek van Cliff. In verband daarmee begint de activiteit voor kinderen deze keer niet om 13.00 maar om 15.00 uur. Zij kunnen een paasei maken. VLISSINGEN- Het Euterpe Ba roque Consort uit Vlaanderen geeft zondag 2 april zijn derde barokconcert in de Sint Ja- cobskerk van Vlissingen. Het programma bevat twee con certen voor orkest en orgel en twee voor orkest en harp. Het ge zelschap speelt op barokinstru- menten en is voor deze gelegen heid gekleed in kostuums uit die tijd. Harpiste is An Fierens. Bart Rodyns, leider van het en semble, verzorgt de orgelpar tijen. Het programma begint-om 15.00 uur. MIDDELBURG - Godsdiensthis toricus en theoloog Annine van der Meer houdt morgen de der de en laatste lezing bij de ten toonstelling 'Vrouwen in de Bij bel', die nog tot en met 21 april is te zien bij CBK Zeeland. Van der Meer spreekt over God de moeder, de verborgen en ver geten symbolen van de godin in de Bijbel. De lezing, wordt ge houden in het CBK-gebouw aan de Balans 17 in Middelburg en begint om 15.00 uur. j door Rolf Bosboom VEERE - Het is een mini-univer- j sum dat Agnes van Gelder met haar aquarellen en schilderijen vastlegt, maar tegelijkertijd is het een rijke, veelzijdige en zelfs onuitputtelijke bron. Gezamen lijk zijn haar stillevens net zo veelzeggend als een geschreven autobiografie zou kunnen zijn. In Museum De Schotse Huizen wordt morgen een eretentoon- stelling van haar werk geopend, ter gelegenheid van het feit dat zij dit jaar zestig wordt. In ver band daarmee verschijnt ook een boekje, samengesteld door Willemion 't Hooft. Daarin wor den leven en werk van Van Gel der beknopt beschreven en is een veertigtal werken van haar afgebeeld. Weer terug naar Veere, zo heet de expositie. De titel slaat op haar leven, want Agnes van Gel der groeide op in Veere, in een huis aan de Simon Oomstraat. Op haar achttiende verhuisde het gezin naar Den Haag, de stad waar ze nu nog steeds woont. In artistiek opzicht keert ze ook terug, want haar eerste tentoonstelling - in 1994 - was eveneens in De.Schotse Huizen. In Zeeland was haar werk daar na alleen nog te zien in het Ma rie Tak van Poortvliet Museum in Domburg, in 2000. Van Gelder studeerde aan de Ko ninklijke Academie voor Beel dende Kunsten in Den Haag, werkte onder meer als lerares te kenen maar haar eigen werk kwam pas begin jaren negentig echt tot bloei. De zorg voor haar gezin hield dat voordien op af stand. „Ik wilde wel, maar had er geen tijd voor. Maar onder meer doordat ik veel tentoonstel lingen zag, werd mijn oog onder tussen wel steeds beter. Toen de kinderen groter waren en ik meer tijd had, was het spannend of het ook echt zou lukken." Bezoekers van de overzichtsten toonstelling zullen daar al snel bevestigend op antwoorden. Er zijn veel aquarellen te zien, de techniek waarin ze is opgeleid, maar ook een aantal acryl- en olieverfschilderijen. Wat opvalt is vooral de technische beheer- I sing en het gevoel voor ogen- schijnlijk alledaagse details die I in haar weergave juist een onver- I wachte schoonheid krijgen. De wereld'die ze uitbeeldt be slaat slechts enkele vierkante meters. Het zijn de werkkamer en de tuinkamer in haar huis, waarvan ze steeds uitsnedes, stil levens maakt. Bepaalde voor werpen en meubels keren regel matig terug en worden op den duur zelfs vertrouwd, zoals de chemicaliënflessen uit het ate lier van haar vader, de bekende tekenaar en graficus Dirk van Gelder (1907-1990). Soms staan ze centraal, de andere keer zijn ze terug te vinden in een kast. Een mooi recent werk is een mo del van een Arnemuidse hoog aars, weergegeven tegen de ach tergrond van de kaartenserie die aan de muur hangt. Uit de tekeningen uit haar kin dertijd, die in een vitrine liggen, blijkt al haar voorkeur voor de binnenwereld. „Ik hou erg van buitenschilders, maar het is niets voor mij. Er komt zoveel bij kijken. Het ligt me ook ge woon niet. Je hebt het in je vin gers of niet." Hoe precies haar werk ook mag lijken, het is toch geen fijnschil derkunst. Uiteindelijk zoekt ze naar de essentie van een voor werp. „Je vereenvoudigt. Tij dens het werken zie je pas hoe prachtig bepaalde verhoudin gen zijn. Door het af te beelden, moet je ook vertellen waarom je iets zo mooi vindt. Daar kom je pas al doende achter. Pas als het af is, denk ik: o ja, dat is het." Op een van haar aquarellen, uit 1999, is een glazenkast te zien, met erbovenop drie potten. Het ■is het werk van de Middelburg se keramist Leen Quist. Van Gel der heeft hem, net als in 2000 in Domburg, uitgenodigd als me de-exposant, vanwege hun per soonlijke band maar ook omdat hun werk zo goed combineert. Meditatie Quist is eveneens een meester in beheersing. Zijn keramiek is strak vormgegeven. Als decora tie gebruikt hij, veelal kobalt blauwe, lijnen die hij. met een in- legtechniek aanbrengt. „Het he le proces vergt absolute concen tratie. Voor mij is het een vorm van meditatie." Expositie: Werk van Agnes van Gelder en Leen Quist, t/m 18 juni in Museum De Schotse Huizen, Veere. Boek: 'Agnes van Gelder. Aquarel-, len en schilderen', door Willemien 't Hooft, uitgeverij Den Boerde Ruiter, 48 blz., €15,-. Commissaris van de koningin Wim van Gelder verricht morgen om 16.00 de officiële opening van de tentoonstelling en neemt het eer ste exemplaar van het boek in ont vangst. Arnemuidse hoogaars, aquarel van Agnes van Gelder. door Rolf Bosboom VEERE - De wintersluiting van vijf maan den heeft het Veerse museum De Schotse Huizen gebruikt voor een ingrijpende herin richting. Daar kwam echter onverwacht nog een extra klus bij: de verzakking van het pand van buurman Bram Gideonse, in november, zorgde ook voor schade en angst wekkende scheuren bij het museum. Toch kan het de deuren komend weekeinde hero penen. De verzakking en de scheurvorming zijn in middels onder controle en wachten op een definitieve aanpak. Door voorzetwanden te plaatsen is de schade voorlopig aan het zicht onttrokken en kan de 'muur' bijvoor beeld toch worden gebruikt bij de kunstex posities. Het vinden van een tijdelijke oplos sing was wel een extra zorg in de toch al drukke winterperiode. Daarin is veel veranderd. Op de begane grond is zowel de voor- als de achterkamer vernieuwd. De voorste is nu de 'Kamer van de koopman', geënt op de periode - vanaf de zestiende eeuw - waarin Veere een bekende stapelplaats voor wol was en De Schotse Huizen dienst deden als woonhuis en zaken- pand voor handelaren uit dat land. De ka mer is helemaal in stijl ingericht, met onder meer veel porselein uit de Schotse periode, maar ook bijvoorbeeld een rariteitenkabi net, met onder andere schelpen, opgezette vogels en allerlei zaken op sterk water. Ook de verlichting van de ruimte is vernieuwd en dankzij raamfolie en rolgordijnen kan de lichtinval beter worden beheerst. Elementen De achterkamer is nu gewijd aan Alma Oa- kes (1899-1987), de laatste particuliere eige naar van De Schotse Huizen. Dankzij oude foto's is bekend hoede kamer er in haar tijd uitzag. De inrichting is nu zoveel mogelijk nagebootst, aangevuld met bijzondere ele menten zoals een schilderij dat Walter Vaes maakte van Oakes' vader Albert L. Ochs (1857-1921), die het pand aan het eind van de negentiende .eeuw kocht. Ook zijn de per pagina gefotografeerde gastenboeken van Oakes te zien, die duidelijk maken dat ze veel bekenden uit vooral de kunstwereld over de vloer kreeg, onder wie Jan Toorop en Charley Toorop. Ook in de achterkamer is betere verlichting gekomen en zijn de gordijnen vernieuwd. In de kamers liggen informatiebladen met meer gegevens over wat er allemaal te zien is. Verder is geprobeerd de looproutes in het gehele gebouw duidelijker aan te geven. De zolder biedt dit seizoen de kostuumop stelling Oögdaegen. Feestelijke momenten op Walcheren, met onder meer kermïskos- tuums uit 1850, een scène van een huwelijk in 1935 met twee bruidsmeisjes en een groot moeder in een ouderwets kostuum van rond 1900, de hedendaagse uitdossing van-de Zeeuwse ringlijder en allerlei accessoires. Op termijn moet op de zolder een uitbeel ding komen van het huiselijke levén op Wal cheren in het begin van de twintigste eeuw. De Schotse Huizen hebben ook nog andere wensen en noden voor de niet al te verre toe komst. Zo loopt er overleg met de gemeente Veere en de Rijksgebouwendienst over wat er moet gëbeuren met de beeldengroep na bij de entree, die in slechte staat verkeert. Verder is in dezelfde ruimte de vloer, die door zout is aangetast, dringend aan vervan ging toe. Museum De Schotse Huizen, Kaai. 25/27, Veere. Vanaf zondaq 2 april daqelijks qeopend van 13.00 tot 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 33