Politie Argentinië krijgt cursus
PZC
Mannen en vrouwen kunnen
nog zo veel van elkaar leren
PZC
Argentijnse krant komt met Beatrix-bijlage
Afvallige moslim
ook hier In gevaar
Met ontlezing jeugd
valt het wel mee
Les over mensenrechten met behulp van Anne Frank
29 maart 1956
woensdag 29 maart 2006
door Hans Jacobs
In de Argentijnse media is vol
op aandacht voor het bezoek
van koningin Beatrix aan Ar
gentinië, het is tenslotte de eer
ste keer dat een Nederlands
staatshoofd op staatsbezoek
dit Zuid-Amerikaanse land
aandoet.
Voor het grote conservatieve
dagblad La Nación reden om
vandaag met een acht pagina's
tellende extra bijlage te komen
over de visite van la reina Bea-
triz.
De krant besteedde de afgelo
pen dagen ook al veel aan
dacht aan de kleine Nederland
se kolonie in Tres Arroyos.
Aan de buitenkant is in Bue-
van bezoek dat de koningin in
gezelschap van Willem-Alexan
der en Maxima vanaf morgen
brengt aan Argentinië.
Anders dan bijvoorbeeld twee
op straat geen versieringen en
vlaggen aangebracht.
Alleen in het centrum, op de
Plaza de Mayo, wordt wat har
der gepoetst dan anders, maar
nos Aires nog niets te merken jaar geleden in Thailand, zijn dat was na de herdenkingsbij
eenkomst afgelopen vrijdag
voor de slachtoffers van de mi
litaire staatsgreep van 1976
wel nodig.
Bijna alle gebouwen op en
rond het plein, met uitzonde
ring van het zwaar bewaakte
regeringsgebouw Casa Rosada,
werden ondergekalkt met leu
zen en verwensingen. GPD
De Argentijnse politie leert met
hulp van de Anne Frank Stich
ting wat mensenrechten zijn en
hoe daar mee om te gaan. Een
tentoonstelling over het levens
verhaal van Anne Frank in Bue
nos Aires is de kapstok waaraan
ook discussies over de dictatuur
in eigen land worden opgehan
gen. Koningin Beatrix bezoekt
de kleine expositie morgen, aan
het begin van haar staatsbezoek
aan Argentinië.
door Hans Jacobs
Keurig geknipt, geen haartje
dat niet in het gelid staat.
Donkere pakken, decente jur
ken. Ernstige gezichten. Zo zit
ten twintig cadetten van de Ar
gentijnse politie twee dagen
lang te luisteren, te praten en te
discussiëren over Anne Frank,
mensenrechten, nazisme, discri
minatie en racisme. Niet alleen
in de Tweede Wereldoorlog,
maar vooral ook in eigen land
tijdens de militaire dictatuur
(1976-1983). Ze moeten naden
ken over de vraag hoe het zover
heeft kunnen komen. En wat ze
zelf kunnen doen om te zorgen
dat het nooit meer gebeurt -
'nunca mas'.
Het Argentijnse ministerie van
Binnenlandse Zaken vroeg Ne
derland enkele jaren geleden
om hulp en advies bij de oplei
ding van de politie. Waar in Ne
derland de agent lange tijd
werd gezien als 'beste vriend',
was zijn collega in Argentinië
vaak de 'ergste vijand'. Politie
mensen voelden zich in elk ge
val geen onderdeel van de bur
gerij, ze vormden een klasse op
zich. „Die houding en mentali-
Een demonstratie in Den Haag uit solidariteit met de Dwaze Moeders, die blijven herinneren aan de vermisten tijdens de militaire junta.
De politie in Argentinië krijgt tegenwoordig scholing in mensenrechten. foto Phil Nijhuis/GPD
teit moet worden veranderd,
maar dat gaat langzaam," zegt
Mariela Chyrikins, zelf Argen
tijnse, maar woonachtig in Ne
derland.
De Anne Frank Stichting werd
ingeschakeld om voorlichting te
geven, de Politieacademie
stuurt instructeurs om te vertel
len hoe in Nederland wordt ge
werkt. Cadetten kunnen zich op
geven voor een tweedaags semi
nar, zoals deze week in Buenos
Aires. De Anne Frank Stichting
heeft daarvoor panelen die het
verhaal van Anne in beeld bren
gen neergezet in het even impo
sante als ondoordringbare pand
van de Banco Nacional de Ar
gentina, één van de grootste
banken van het land. De plek,
naast de Plaza de Mayo, met al
zijn herinneringen aan voor- en
tegenspoed in de. nationale his
torie, is symbolisch. Niet alle pa
nelen handelen overigens over
het leven van Anne Frank. Zes
gaan er over het Argentijnse
schrikbewind en de jaren daar
na. „Daarover hebben de Argen
tijnen nooit veel geleerd",
merkt Chyrikins steeds weer.
Kennis van het verleden is ech-
ter nodig om zelf een standpunt
te kunnen bepalen in toekomsti
ge conflictsituaties. „Zelf na
denken, zelf beslissingen ne
men, zelf verantwoordelijkheid
dragen is een probleem hier",
vertelt Chyrikins. Het schoolsys
teem is er een van luisteren en
gehoorzamen, de maatschappij
is hiëarchisch en autoritair. Het
kost moeite daar doorheen te
breken. „Maar je leunt het al
licht proberen."
Om een handje te helpen zijn
naast de cadetten ook leeftijdge
noten van de universiteit aanwe
zig bij de cursus en. discussies.
Dat levert felle woordenwisse
lingen op, zo blijkt. Wat te doen
bijvoorbeeld bij een demonstra
tie van neonazi's?
Skinheads
Een foto, die als gespreksstof
dient, toont een Deense vrouw
die een groepje skinheads met
swastikavlag aanvalt. Wie is
hier goed, wie fout, voor wie
moet je als agent opkomen?
Gaat het om anti-discriminatie
en antisemitisme, of om vrij
heid van meningsuiting en het
recht om te betogen? De groep
komt er niet uit. „Dat er over
wordt gepraat en nagedacht is
winst, daar gaat het om", bena
drukt Chyrikins. GPD
Meer over het staatsbezoek:
www.staatsbezoekaanargenti-
nië.nl
door Wim Schrijver
Moslims in Nederland die
zich tot het christendom
bekeren, zijn geregeld slacht
offer van doodsbedreigingen.
In sommige gevallen leidt de
'eerwraak voor Allah' zelfs
tot de dood van de bekeer
ling. Dat zegt Jenö Sebök
van Open Doors, de interna
tionale organisatie die ver
volgde christenen steunt.
„De islam verlaten voor een
ander geloof is een enorme
schande, niet alleen voor de
familie, maar ook voor Allah
en de profeet Mohammed", al
dus Sebök. Hij zegt over vol
doende aanwijzingen te be
schikken dat in Nederland
soms afvalligen door hun om
geving ter dood worden ge
bracht. Volgens hem komt
dat onder uiteenlopende na
tionaliteiten voor. „Ook bij
Marokkanen en Turken.
Rien Bregman van stichting
Gave, die evangeliseert onder
moslims, kent geen gevallen
waarbij tot het christendom
bekeerde moslims zijn ver
moord. Wel weet hij dat be
keerlingen soms worden be
dreigd, ook met de dood.
Bregman weet van gevallen
onder Afghanen, Irakezen en
Somaliërs.
De zaak van de Afghaanse
christen Abdur Rahman, die
executie boven het hoofd
hing om zijn overstap naar
het christelijk geloof, 'staat
nu opeens volop in de belang
stelling maar intussen niet op
zichzelf', aldus Sebök. In Af
ghanistan zijn in 2004 vijf
mensen om dezelfde reden
geëxecuteerd en op dit mo
ment zitten volgens Open
Doors nog twee bekeerlingen
in een Afghaanse cel.
Andere landen waar regelma
tig mensen berecht worden
om het verlaten van de islam
zijn volgens Sebök Somalië
en Saoedi-Arabië.
In dergelijke landen waar de
sharia (het islamitisch recht)
geldt, liggen de zaken vaak
duidelijker dan in de meeste
andere moslimlanden. „Over
al worden christenen om hun
bekering vervolgd. Er gebeu
ren vreselijke dingen, maar
daar horen we in het Westen
nooit wat van."
De sharia is gebaseerd op de
koran en de hadith, de om
vangrijke overleveringen van
Mohammed. Een sleutelpassa
ge over afvalligheid luidt
'Dood hem die van gods
dienst verandert.' In islamiti
sche kring wordt vaak ge
steld dat deze zinsnede ver
keerd gebruikt en misbruikt
wordt. Sebök: „Het wordt of
ficieel niet toegepast, maar of
ficieus gebeurt dat wel dege-
lijk."
De Nederlandse imam Abdul-
wahid van Bommel bena-
drukt dat de strijd tegen van
het verruilen van de islam
voor een ander geloof, zelden
op zuiver theologische gron
den wordt gevoerd. „Het gaat
altijd -om die ene tekst, maar
als je die leest, zouden bij
voorbeeld ook Nederlandei's
die moslim worden, gedood
moeten worden."
Landverraad
Bij zo'n Afghaans proces
gaat het vooral om andereza
ken, gelooft Van Bommel
„Er spelen bijvoorbeeld natio
nalistische motieven. Dan
heeft iemand met zijn stap
vooral land- of hoogverraad
gepleegd." Op dezelfde r
nier heeft eerwraak volg
Van Bommel weinig van
doen met de islam. „Dat
heeft meer te maken met de
tribale samenleving dan met
geloof." De emoties zijn er
vaak niet minder om, beaamt
hij.
Vluchtelingenwerk kent ge
vallen waarbij asielzoekers
die zich tot het christendom
bekeerden, niet naar het isla
mitisch thuisland terug dur
ven.
Het Tweede-Kamerlid Tine
ke Huizinga (ChristenUnie)
vroeg eind vorig jaar in een
motie aan het kabinet om be
keerde Iraniërs voorlopig
niet uit te zetten. GPD
Vanaf vandaag kunnen jonge
ren een Boekerpas aanschaf
fen waarmee ze korting krij
gen als ze een boek aanschaf
fen. De Rotterdamse biblio
theek start met dit spaarsys
teem en als het aanslaat gaan
alle biebs in het land er vol
gendjaar mee aan de slag. Le
zen jongeren dan zo weinig?
„Misschien zijn het eerder
hun ouders.
door Dick Hofland
De mare gaat dat jongeren
steeds minder lezen.
Door televisie en vooral inter
net zouden ze nog amper een
goed boek openslaan, waar
door personages als Beatrijs,
Mariken, Droogstoppel, Max
Havelaar en Frits van Egters
hen niets meer zeggen.
Tot groot verdriet van men
sen als Cyrille Offermaris, filo
soof, schrijver en docent, die
constateert dat het vak litera
tuur in het voortgezet onder
wijs volledig is uitgekleed.
„De persoonlijke smaak van
de leerling staat voorop en
niet het niveau van de litera
tuur. Het aantal boeken dat
scholieren op havo en vwo
moeten lezen is in enkele ja
ren afgenomen van achttien
naar acht." Offermans is lid
van de Commissie Ontwikke
ling Nederlandse Canon, die
een lijst moet opstellen van
boeken die scholieren voor
taan behoren te lezen. Dat ge
beurt in opdracht van het mi
nisterie van Onderwijs. De
overheid vindt dat de litera
tuurgeschiedenis even cru
ciaal voor ons is als de gewo
ne geschiedenis en dat scholie
ren daarom bepaalde boeken
moeten lezen. De commissie
bepaalt welke dat zijn.
Het heeft niet alleen geleid
tot heftige discussies welke
boeken en schrijvers op die
lijst horen, maar ook tot grote
ergernis bij jongeren. Als ze
ergens een hekel aan hebben,
is het boeken te moeten lezen
die hen totaal niet aanspre
ken. Daarmee wordt het laat
ste restje leesplezier er nog
uitgeperst. Tegenstanders
van de canon, onder wie ook
docenten, vinden dat jonge
ren vooral moeten lezen wat
ze leuk vinden. Dan gaan ze
later vanzelf over tot het se
rieuzere werk. Lapzwanserig
vinden de commissieleden,
maar de vraag is vooral: lezen
jongeren inderdaad zo wei
nig? Zelfs het grootschalige
vijfjaarlijkse onderzoek van
het Sociaal Cultureel Planbu
reau (SCP) kwam in 2004 niet
verder dan de zeer algemene
conclusie dat jongeren min
der lezen dan ouderen. Maar
daarbij gaat het ook om kran
ten en tijdschriften en dat wil
nog niet zeggen dat ze geen in
teresse hebben in boeken.
„Kinderen lezen juist heel
veel", zegt Daniël Albering,
initiatiefnemer van de Boeker
pas, een gezamenljik project
van Rotterdamse uitgeverij
en, boekhandels, bibliothe
ken en culturele instellingen.
Met de pas krijgen jongeren
voor elk boek dat ze lenen kor
ting bij de aankoop van een
boek. De Rotterdamse biblio
theek start vandaag met dit
spaarsysteem en als het aan
slaat gaan alle biebs in het
land er volgend jaar mee aan
de slag. In een enquête van
het Jeugdjournaal zeggen
twee op de drie kinderen dat
ze vaker naar de bieb zullen
gaan als ze spaarpunten krij
gen. „Het is natuurlijk een
klein beetje commercieel,
maar het gaat vooral om de
lol van het lezen", zegt Albe-
ring. „Dat je slimmer wordt
en gelukkiger als je leest,
krijg je er gratis bij. Ik denk
eigenlijk dat eerder de ouders
van de huidige generatie jon
geren minder lezen dan de
kinderen zelf. Omdat ze
meestal alle twee werken en
het nogal druk hebben."
Essentieel
Toch is de invloed van ouders
essentieel, zo blijkt uit een on
derzoek van Cedric Stalpers.
Veel meer dan het onderwijs
bepalen vader en moeder of
hun kinderen lezers worden
en blijven. Stalpers promo
veerde eind vorig jaar in
Utrecht op het leesgedrag van
tieners en concludeerde dat
het wel meevalt met de ontle
zing. Hij wijst ook op het ver
schijnsel dat in alle genera
ties terugkeert: volwassenen
die gek zijn op lezen, waren
dat als jongere vaak helemaal
niet. GPD
door Margit Spaak
Zelden zul je een vrouw in
een groep horen zeggen dat
ze een mop kent en dat ze die
nu gaat vertellen. Vrouwen ei
sen de aandacht meestal niet zo
ronduit op. Maar als een man
een mop heeft verteld, is de
vrouw in het gezelschap de eer
ste die gaat lachen. Anders
vindt ze het zielig voor die man.
Dat zou aan beide kanten wat
meer in evenwicht moeten zijn,
zonder daarmee de passie tus
sen de seksen te doden."
Dat zegt professor, doctor, inge
nieur Iteke Weeda, sociologe
aan de Wageningen Universi
teit en de Rijksuniversiteit Gro
ningen. Weeda beëindigt mor
gen haar academische loop
baan. Ze is nu 63 jaar en wil de
ze periode van haar leven beste
den aan het verspreiden van spi
rituele inzichten en culturele
uitwisseling in de maatschap
pij-
„Mannen en vrouwen kunnen
zo ontzettend veel van elkaar le
ren zonder hun eigen identiteit
te verliezen. Het vrouwelijke
denken zal de komende decen
nia in alle facetten van de maat
schappij zichtbaar worden", is
haar vaste overtuiging.
„Je ziet het al gebeuren: maat
schappelijk verantwoord onder
nemen is vrouwelijk geïnspi
reerd, want gebaseerd op het
zoeken naar zingeving voor je
activiteiten. Mannelijk denken
laat zich juist leiden door de ra-
tio: zo gaan .we het doen en
klaar. Beide denkwijzen kun
nen elkaar versterken en in
evenwicht houden."
Weeda begon in 1961 met de stu
die agrarische sociologie aan
wat toen nog de Landbouwhoge
school Wageningen heette. Ze
trouwde, promoveerde als ge
zinssociologe en kreeg kinde
ren.
Zwanger worden
Landelijk bekend werd de Wa-
geningse - ondertussen geschei
den - vanaf het begin van de ja
ren tachtig met uitspraken als
'mannen zouden zwanger moe
ten worden' en 'in wezen zijn
we allemaal biseksueel', die ze
in een reeks boeken verdedigde.
Weeda propageerde vriend
schapsnetwerken in plaats van
het als knellend ervaren, tradi
Iteke Weeda (63) stopt met haar academische loopbaan. Ze gaat de volgende periode van haar leven
besteden aan het verspreiden van spirituele inzichten. foto Rick Nederstigt/ANP
tionele gezinsverband. Dat
sloeg in als een bom in behou
dend Nederland, De professor
stond in die jaren te boek als
een belangrijk voorvechtster
van het vrij radicale feminisme.
„Die missie-ijver ben ik wel
kwijtgeraakt", zegt ze nu. „Je le
ven gaat verder, je maakt weer
andere dingen mee, je moet je
grote overtuigingen toch wel bij
stellen. Toen ik alles wel zo'n
beetje had gezegd over
man-vrouwrelaties, ben ik voor.
een half jaar naar Canada ge
gaan, Daar viel alles op zijn
plek. Daar merkte ik zo goed
dat toeval niet bestaat; er is
meer tussen hemel en aarde en
dat bestiert ons leven."
Iteke Weeda weet dat het ont
kennen van toeval een behoor
lijk kerkse klank heeft. „We
hebben in Nederland weliswaar
het dogmatische' van de kerk
verlaten, maar de religie wel
vastgehouden. Religieus leven
is, vind ik, dieper voelen, ver
trouwen op je intuïtie. Dat laat
ste moet je leren. Dat moet je
veel oefenen. Uiteindelijk her
ken je het zuivere gevoel dan be
ter en weet je hoe te handelen.
Vrouwen leren dat makkelijker
dan mannen, maar iedereen kan
het." Weeda zal in morgen haar
afscheidsrede in Wageningen -
'met humor!' - pleiten voor het
bestuderen van intuïtie en spiri
tualiteit op academisch niveau.
„Wij academici bestuderen
maar zo'n klein stukje van alles
wat er om ons heen is. En toch
geldt de wetenschap als de kerk
van tegenwoordig: wat weten
schappers zeggen, is de waar
heid."
Weeda heeft zelf zowel in Gro
ningen als in Wageningen al de
nodige colleges en cursussen op
dit vlak gegeven. „De belang
stelling is toegenomen. Alleen
klassieke academici werpen spi
ritualiteit ver van zich af. Dat
komt door het onbekende, dat
roept altijd angst en dus weer
stand op. Helemaal niet erg,
want emotie zorgt voor bewe
ging. Als er niemand reageert,
gebeurt er ook niks."
„De maatschappij zal zeker ver
anderen, de voortekenen zijn er.
En hef kan heel snel gaan, kijk
maar-naar ongehuwd samenwo
nen. Nu is dat zowat de norm,
terwijl het 35 jaar nog smalend
hokken werd genoemd, wat al
leen linksige studenten deden."
Iteke Weeda gaat haar tijd na
morgen onder meer besteden
aan het publiceren van nieuwe
boeken.
„De slotconclusie van mijn af
scheidscollege is dat de bewust
wording van liefde essentieel is
in de huidige samenleving. Die
dag presenteer ik dan ook mijn
nieuwe bundel Liefde in vele Fa
cetten."
De professor is absoluut niet
bang voor lege dagen. „Ik blijf
mezelf verder ontwikkelen,
daar heb ik nu weer meer tijd
voor. En ik ga zeker door met
schrijven. Ik wil zoeken naar
een meer vrouwelijke manier
van schrijven, een die het hart
raakt. Ik vind mezelf namelijk
vrij mannelijk qua denken:
nuchter en kritisch." ANP
HELIKOPTER - Een groep Ne
derlanders heeft in het geheim
eën nieuw soort helikopter ont
wikkeld. De vliegmachine, Ko
librie genaamd, is een 'stuw-
straalhelikopter': aan het uit
einde van de bladen van de hef-
schroef zitten kleine straalmo
toren. De motoren lopen op
huisbrandpetroleum, maar des
gewenst ook op gasolie, kerosi
ne of benzine. De Nederlandse
Helikopter Industrie NV denkt
het toestel spoedig geschikt te
hebben voor de productie:
BOELHOUWER - De recht
bank in Middelburg beslist bin
nenkort over de naam van een
vijf weken geleden in E
weert geboren baby. De achter
naam is bekend - Otte - maai'
de ambtenaar van de burgerlijk
ke stand weigerde de baby in
te schrijven met de doo
ouders gewenste voornaam:
Boelhoüwer. De ouders zetten i:
echter door en hebben de rech-j
ter om een uitspraak ge
vraagd.
TREINONGEVAL - Bij
treinongeval in Zweden zijn
veertien mensen om het leven
gekomen. Een zogenot
spoorbus (een één-wagen-
trein) botste op een goederen-
trein in Zweeds Lapland.
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax:(0113)315609
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes® pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742'
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax:(0114)372771
E-m
nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (01111454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
en Hulst:
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
aulom. afschrijving
per maand: 20,55 n.v.t
per kwartaal: 59,75 62,00
per Jaar; €229.20 233,30
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.vjezersservice,
Postbus 31, 4460 AA Goes
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,80
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgens
de Regelen voor het Advertentiewezen,
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag;
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (076)5312550
Fax. (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel: (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (076)5312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord-en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerend goea
Tel: (076)5312277
Fax: (076)5312274
Internet; www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opge
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of
de derden. Als u op deze informatie geen prijs
:e, Postbus 314460 AA Goes.
ui uuui ui is curgvuldig geselectew'
u dit schriftelijk melden bij: P'C, ie-
Behoort tot WGGGNGR