Politie Argentinië krijgt cursus PZC Mannen en vrouwen kunnen nog zo veel van elkaar leren PZC Argentijnse krant komt met Beatrix-bijlage Afvallige moslim ook hier In gevaar Met ontlezing jeugd valt het wel mee Les over mensenrechten met behulp van Anne Frank 29 maart 1956 woensdag 29 maart 2006 door Hans Jacobs In de Argentijnse media is vol op aandacht voor het bezoek van koningin Beatrix aan Ar gentinië, het is tenslotte de eer ste keer dat een Nederlands staatshoofd op staatsbezoek dit Zuid-Amerikaanse land aandoet. Voor het grote conservatieve dagblad La Nación reden om vandaag met een acht pagina's tellende extra bijlage te komen over de visite van la reina Bea- triz. De krant besteedde de afgelo pen dagen ook al veel aan dacht aan de kleine Nederland se kolonie in Tres Arroyos. Aan de buitenkant is in Bue- van bezoek dat de koningin in gezelschap van Willem-Alexan der en Maxima vanaf morgen brengt aan Argentinië. Anders dan bijvoorbeeld twee op straat geen versieringen en vlaggen aangebracht. Alleen in het centrum, op de Plaza de Mayo, wordt wat har der gepoetst dan anders, maar nos Aires nog niets te merken jaar geleden in Thailand, zijn dat was na de herdenkingsbij eenkomst afgelopen vrijdag voor de slachtoffers van de mi litaire staatsgreep van 1976 wel nodig. Bijna alle gebouwen op en rond het plein, met uitzonde ring van het zwaar bewaakte regeringsgebouw Casa Rosada, werden ondergekalkt met leu zen en verwensingen. GPD De Argentijnse politie leert met hulp van de Anne Frank Stich ting wat mensenrechten zijn en hoe daar mee om te gaan. Een tentoonstelling over het levens verhaal van Anne Frank in Bue nos Aires is de kapstok waaraan ook discussies over de dictatuur in eigen land worden opgehan gen. Koningin Beatrix bezoekt de kleine expositie morgen, aan het begin van haar staatsbezoek aan Argentinië. door Hans Jacobs Keurig geknipt, geen haartje dat niet in het gelid staat. Donkere pakken, decente jur ken. Ernstige gezichten. Zo zit ten twintig cadetten van de Ar gentijnse politie twee dagen lang te luisteren, te praten en te discussiëren over Anne Frank, mensenrechten, nazisme, discri minatie en racisme. Niet alleen in de Tweede Wereldoorlog, maar vooral ook in eigen land tijdens de militaire dictatuur (1976-1983). Ze moeten naden ken over de vraag hoe het zover heeft kunnen komen. En wat ze zelf kunnen doen om te zorgen dat het nooit meer gebeurt - 'nunca mas'. Het Argentijnse ministerie van Binnenlandse Zaken vroeg Ne derland enkele jaren geleden om hulp en advies bij de oplei ding van de politie. Waar in Ne derland de agent lange tijd werd gezien als 'beste vriend', was zijn collega in Argentinië vaak de 'ergste vijand'. Politie mensen voelden zich in elk ge val geen onderdeel van de bur gerij, ze vormden een klasse op zich. „Die houding en mentali- Een demonstratie in Den Haag uit solidariteit met de Dwaze Moeders, die blijven herinneren aan de vermisten tijdens de militaire junta. De politie in Argentinië krijgt tegenwoordig scholing in mensenrechten. foto Phil Nijhuis/GPD teit moet worden veranderd, maar dat gaat langzaam," zegt Mariela Chyrikins, zelf Argen tijnse, maar woonachtig in Ne derland. De Anne Frank Stichting werd ingeschakeld om voorlichting te geven, de Politieacademie stuurt instructeurs om te vertel len hoe in Nederland wordt ge werkt. Cadetten kunnen zich op geven voor een tweedaags semi nar, zoals deze week in Buenos Aires. De Anne Frank Stichting heeft daarvoor panelen die het verhaal van Anne in beeld bren gen neergezet in het even impo sante als ondoordringbare pand van de Banco Nacional de Ar gentina, één van de grootste banken van het land. De plek, naast de Plaza de Mayo, met al zijn herinneringen aan voor- en tegenspoed in de. nationale his torie, is symbolisch. Niet alle pa nelen handelen overigens over het leven van Anne Frank. Zes gaan er over het Argentijnse schrikbewind en de jaren daar na. „Daarover hebben de Argen tijnen nooit veel geleerd", merkt Chyrikins steeds weer. Kennis van het verleden is ech- ter nodig om zelf een standpunt te kunnen bepalen in toekomsti ge conflictsituaties. „Zelf na denken, zelf beslissingen ne men, zelf verantwoordelijkheid dragen is een probleem hier", vertelt Chyrikins. Het schoolsys teem is er een van luisteren en gehoorzamen, de maatschappij is hiëarchisch en autoritair. Het kost moeite daar doorheen te breken. „Maar je leunt het al licht proberen." Om een handje te helpen zijn naast de cadetten ook leeftijdge noten van de universiteit aanwe zig bij de cursus en. discussies. Dat levert felle woordenwisse lingen op, zo blijkt. Wat te doen bijvoorbeeld bij een demonstra tie van neonazi's? Skinheads Een foto, die als gespreksstof dient, toont een Deense vrouw die een groepje skinheads met swastikavlag aanvalt. Wie is hier goed, wie fout, voor wie moet je als agent opkomen? Gaat het om anti-discriminatie en antisemitisme, of om vrij heid van meningsuiting en het recht om te betogen? De groep komt er niet uit. „Dat er over wordt gepraat en nagedacht is winst, daar gaat het om", bena drukt Chyrikins. GPD Meer over het staatsbezoek: www.staatsbezoekaanargenti- nië.nl door Wim Schrijver Moslims in Nederland die zich tot het christendom bekeren, zijn geregeld slacht offer van doodsbedreigingen. In sommige gevallen leidt de 'eerwraak voor Allah' zelfs tot de dood van de bekeer ling. Dat zegt Jenö Sebök van Open Doors, de interna tionale organisatie die ver volgde christenen steunt. „De islam verlaten voor een ander geloof is een enorme schande, niet alleen voor de familie, maar ook voor Allah en de profeet Mohammed", al dus Sebök. Hij zegt over vol doende aanwijzingen te be schikken dat in Nederland soms afvalligen door hun om geving ter dood worden ge bracht. Volgens hem komt dat onder uiteenlopende na tionaliteiten voor. „Ook bij Marokkanen en Turken. Rien Bregman van stichting Gave, die evangeliseert onder moslims, kent geen gevallen waarbij tot het christendom bekeerde moslims zijn ver moord. Wel weet hij dat be keerlingen soms worden be dreigd, ook met de dood. Bregman weet van gevallen onder Afghanen, Irakezen en Somaliërs. De zaak van de Afghaanse christen Abdur Rahman, die executie boven het hoofd hing om zijn overstap naar het christelijk geloof, 'staat nu opeens volop in de belang stelling maar intussen niet op zichzelf', aldus Sebök. In Af ghanistan zijn in 2004 vijf mensen om dezelfde reden geëxecuteerd en op dit mo ment zitten volgens Open Doors nog twee bekeerlingen in een Afghaanse cel. Andere landen waar regelma tig mensen berecht worden om het verlaten van de islam zijn volgens Sebök Somalië en Saoedi-Arabië. In dergelijke landen waar de sharia (het islamitisch recht) geldt, liggen de zaken vaak duidelijker dan in de meeste andere moslimlanden. „Over al worden christenen om hun bekering vervolgd. Er gebeu ren vreselijke dingen, maar daar horen we in het Westen nooit wat van." De sharia is gebaseerd op de koran en de hadith, de om vangrijke overleveringen van Mohammed. Een sleutelpassa ge over afvalligheid luidt 'Dood hem die van gods dienst verandert.' In islamiti sche kring wordt vaak ge steld dat deze zinsnede ver keerd gebruikt en misbruikt wordt. Sebök: „Het wordt of ficieel niet toegepast, maar of ficieus gebeurt dat wel dege- lijk." De Nederlandse imam Abdul- wahid van Bommel bena- drukt dat de strijd tegen van het verruilen van de islam voor een ander geloof, zelden op zuiver theologische gron den wordt gevoerd. „Het gaat altijd -om die ene tekst, maar als je die leest, zouden bij voorbeeld ook Nederlandei's die moslim worden, gedood moeten worden." Landverraad Bij zo'n Afghaans proces gaat het vooral om andereza ken, gelooft Van Bommel „Er spelen bijvoorbeeld natio nalistische motieven. Dan heeft iemand met zijn stap vooral land- of hoogverraad gepleegd." Op dezelfde r nier heeft eerwraak volg Van Bommel weinig van doen met de islam. „Dat heeft meer te maken met de tribale samenleving dan met geloof." De emoties zijn er vaak niet minder om, beaamt hij. Vluchtelingenwerk kent ge vallen waarbij asielzoekers die zich tot het christendom bekeerden, niet naar het isla mitisch thuisland terug dur ven. Het Tweede-Kamerlid Tine ke Huizinga (ChristenUnie) vroeg eind vorig jaar in een motie aan het kabinet om be keerde Iraniërs voorlopig niet uit te zetten. GPD Vanaf vandaag kunnen jonge ren een Boekerpas aanschaf fen waarmee ze korting krij gen als ze een boek aanschaf fen. De Rotterdamse biblio theek start met dit spaarsys teem en als het aanslaat gaan alle biebs in het land er vol gendjaar mee aan de slag. Le zen jongeren dan zo weinig? „Misschien zijn het eerder hun ouders. door Dick Hofland De mare gaat dat jongeren steeds minder lezen. Door televisie en vooral inter net zouden ze nog amper een goed boek openslaan, waar door personages als Beatrijs, Mariken, Droogstoppel, Max Havelaar en Frits van Egters hen niets meer zeggen. Tot groot verdriet van men sen als Cyrille Offermaris, filo soof, schrijver en docent, die constateert dat het vak litera tuur in het voortgezet onder wijs volledig is uitgekleed. „De persoonlijke smaak van de leerling staat voorop en niet het niveau van de litera tuur. Het aantal boeken dat scholieren op havo en vwo moeten lezen is in enkele ja ren afgenomen van achttien naar acht." Offermans is lid van de Commissie Ontwikke ling Nederlandse Canon, die een lijst moet opstellen van boeken die scholieren voor taan behoren te lezen. Dat ge beurt in opdracht van het mi nisterie van Onderwijs. De overheid vindt dat de litera tuurgeschiedenis even cru ciaal voor ons is als de gewo ne geschiedenis en dat scholie ren daarom bepaalde boeken moeten lezen. De commissie bepaalt welke dat zijn. Het heeft niet alleen geleid tot heftige discussies welke boeken en schrijvers op die lijst horen, maar ook tot grote ergernis bij jongeren. Als ze ergens een hekel aan hebben, is het boeken te moeten lezen die hen totaal niet aanspre ken. Daarmee wordt het laat ste restje leesplezier er nog uitgeperst. Tegenstanders van de canon, onder wie ook docenten, vinden dat jonge ren vooral moeten lezen wat ze leuk vinden. Dan gaan ze later vanzelf over tot het se rieuzere werk. Lapzwanserig vinden de commissieleden, maar de vraag is vooral: lezen jongeren inderdaad zo wei nig? Zelfs het grootschalige vijfjaarlijkse onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbu reau (SCP) kwam in 2004 niet verder dan de zeer algemene conclusie dat jongeren min der lezen dan ouderen. Maar daarbij gaat het ook om kran ten en tijdschriften en dat wil nog niet zeggen dat ze geen in teresse hebben in boeken. „Kinderen lezen juist heel veel", zegt Daniël Albering, initiatiefnemer van de Boeker pas, een gezamenljik project van Rotterdamse uitgeverij en, boekhandels, bibliothe ken en culturele instellingen. Met de pas krijgen jongeren voor elk boek dat ze lenen kor ting bij de aankoop van een boek. De Rotterdamse biblio theek start vandaag met dit spaarsysteem en als het aan slaat gaan alle biebs in het land er volgend jaar mee aan de slag. In een enquête van het Jeugdjournaal zeggen twee op de drie kinderen dat ze vaker naar de bieb zullen gaan als ze spaarpunten krij gen. „Het is natuurlijk een klein beetje commercieel, maar het gaat vooral om de lol van het lezen", zegt Albe- ring. „Dat je slimmer wordt en gelukkiger als je leest, krijg je er gratis bij. Ik denk eigenlijk dat eerder de ouders van de huidige generatie jon geren minder lezen dan de kinderen zelf. Omdat ze meestal alle twee werken en het nogal druk hebben." Essentieel Toch is de invloed van ouders essentieel, zo blijkt uit een on derzoek van Cedric Stalpers. Veel meer dan het onderwijs bepalen vader en moeder of hun kinderen lezers worden en blijven. Stalpers promo veerde eind vorig jaar in Utrecht op het leesgedrag van tieners en concludeerde dat het wel meevalt met de ontle zing. Hij wijst ook op het ver schijnsel dat in alle genera ties terugkeert: volwassenen die gek zijn op lezen, waren dat als jongere vaak helemaal niet. GPD door Margit Spaak Zelden zul je een vrouw in een groep horen zeggen dat ze een mop kent en dat ze die nu gaat vertellen. Vrouwen ei sen de aandacht meestal niet zo ronduit op. Maar als een man een mop heeft verteld, is de vrouw in het gezelschap de eer ste die gaat lachen. Anders vindt ze het zielig voor die man. Dat zou aan beide kanten wat meer in evenwicht moeten zijn, zonder daarmee de passie tus sen de seksen te doden." Dat zegt professor, doctor, inge nieur Iteke Weeda, sociologe aan de Wageningen Universi teit en de Rijksuniversiteit Gro ningen. Weeda beëindigt mor gen haar academische loop baan. Ze is nu 63 jaar en wil de ze periode van haar leven beste den aan het verspreiden van spi rituele inzichten en culturele uitwisseling in de maatschap pij- „Mannen en vrouwen kunnen zo ontzettend veel van elkaar le ren zonder hun eigen identiteit te verliezen. Het vrouwelijke denken zal de komende decen nia in alle facetten van de maat schappij zichtbaar worden", is haar vaste overtuiging. „Je ziet het al gebeuren: maat schappelijk verantwoord onder nemen is vrouwelijk geïnspi reerd, want gebaseerd op het zoeken naar zingeving voor je activiteiten. Mannelijk denken laat zich juist leiden door de ra- tio: zo gaan .we het doen en klaar. Beide denkwijzen kun nen elkaar versterken en in evenwicht houden." Weeda begon in 1961 met de stu die agrarische sociologie aan wat toen nog de Landbouwhoge school Wageningen heette. Ze trouwde, promoveerde als ge zinssociologe en kreeg kinde ren. Zwanger worden Landelijk bekend werd de Wa- geningse - ondertussen geschei den - vanaf het begin van de ja ren tachtig met uitspraken als 'mannen zouden zwanger moe ten worden' en 'in wezen zijn we allemaal biseksueel', die ze in een reeks boeken verdedigde. Weeda propageerde vriend schapsnetwerken in plaats van het als knellend ervaren, tradi Iteke Weeda (63) stopt met haar academische loopbaan. Ze gaat de volgende periode van haar leven besteden aan het verspreiden van spirituele inzichten. foto Rick Nederstigt/ANP tionele gezinsverband. Dat sloeg in als een bom in behou dend Nederland, De professor stond in die jaren te boek als een belangrijk voorvechtster van het vrij radicale feminisme. „Die missie-ijver ben ik wel kwijtgeraakt", zegt ze nu. „Je le ven gaat verder, je maakt weer andere dingen mee, je moet je grote overtuigingen toch wel bij stellen. Toen ik alles wel zo'n beetje had gezegd over man-vrouwrelaties, ben ik voor. een half jaar naar Canada ge gaan, Daar viel alles op zijn plek. Daar merkte ik zo goed dat toeval niet bestaat; er is meer tussen hemel en aarde en dat bestiert ons leven." Iteke Weeda weet dat het ont kennen van toeval een behoor lijk kerkse klank heeft. „We hebben in Nederland weliswaar het dogmatische' van de kerk verlaten, maar de religie wel vastgehouden. Religieus leven is, vind ik, dieper voelen, ver trouwen op je intuïtie. Dat laat ste moet je leren. Dat moet je veel oefenen. Uiteindelijk her ken je het zuivere gevoel dan be ter en weet je hoe te handelen. Vrouwen leren dat makkelijker dan mannen, maar iedereen kan het." Weeda zal in morgen haar afscheidsrede in Wageningen - 'met humor!' - pleiten voor het bestuderen van intuïtie en spiri tualiteit op academisch niveau. „Wij academici bestuderen maar zo'n klein stukje van alles wat er om ons heen is. En toch geldt de wetenschap als de kerk van tegenwoordig: wat weten schappers zeggen, is de waar heid." Weeda heeft zelf zowel in Gro ningen als in Wageningen al de nodige colleges en cursussen op dit vlak gegeven. „De belang stelling is toegenomen. Alleen klassieke academici werpen spi ritualiteit ver van zich af. Dat komt door het onbekende, dat roept altijd angst en dus weer stand op. Helemaal niet erg, want emotie zorgt voor bewe ging. Als er niemand reageert, gebeurt er ook niks." „De maatschappij zal zeker ver anderen, de voortekenen zijn er. En hef kan heel snel gaan, kijk maar-naar ongehuwd samenwo nen. Nu is dat zowat de norm, terwijl het 35 jaar nog smalend hokken werd genoemd, wat al leen linksige studenten deden." Iteke Weeda gaat haar tijd na morgen onder meer besteden aan het publiceren van nieuwe boeken. „De slotconclusie van mijn af scheidscollege is dat de bewust wording van liefde essentieel is in de huidige samenleving. Die dag presenteer ik dan ook mijn nieuwe bundel Liefde in vele Fa cetten." De professor is absoluut niet bang voor lege dagen. „Ik blijf mezelf verder ontwikkelen, daar heb ik nu weer meer tijd voor. En ik ga zeker door met schrijven. Ik wil zoeken naar een meer vrouwelijke manier van schrijven, een die het hart raakt. Ik vind mezelf namelijk vrij mannelijk qua denken: nuchter en kritisch." ANP HELIKOPTER - Een groep Ne derlanders heeft in het geheim eën nieuw soort helikopter ont wikkeld. De vliegmachine, Ko librie genaamd, is een 'stuw- straalhelikopter': aan het uit einde van de bladen van de hef- schroef zitten kleine straalmo toren. De motoren lopen op huisbrandpetroleum, maar des gewenst ook op gasolie, kerosi ne of benzine. De Nederlandse Helikopter Industrie NV denkt het toestel spoedig geschikt te hebben voor de productie: BOELHOUWER - De recht bank in Middelburg beslist bin nenkort over de naam van een vijf weken geleden in E weert geboren baby. De achter naam is bekend - Otte - maai' de ambtenaar van de burgerlijk ke stand weigerde de baby in te schrijven met de doo ouders gewenste voornaam: Boelhoüwer. De ouders zetten i: echter door en hebben de rech-j ter om een uitspraak ge vraagd. TREINONGEVAL - Bij treinongeval in Zweden zijn veertien mensen om het leven gekomen. Een zogenot spoorbus (een één-wagen- trein) botste op een goederen- trein in Zweeds Lapland. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315609 Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes® pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742' E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-m nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 aulom. afschrijving per maand: 20,55 n.v.t per kwartaal: 59,75 62,00 per Jaar; €229.20 233,30 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.vjezersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen, Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag; tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend goea Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet; www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is aan ons verstrekte gegevens hebben wij opge (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of de derden. Als u op deze informatie geen prijs :e, Postbus 314460 AA Goes. ui uuui ui is curgvuldig geselectew' u dit schriftelijk melden bij: P'C, ie- Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4