Ierse heuvels inspireren Geheim van een tophit is niet ontrafeld 25 Raadsels Ondraaglijke schoonheid Moya Brennan woensdag 29 maart 2006 De peettante van mijn broer woonde in Parijs, dat was het exotische aan hem. Ieder jaar arriveerde er op zijn ver jaardag een grote witte envelop versierd met Franse postzegels en geadresseerd in een groot pie kerig handschrift - in opvallend contrast met de toen nog alge meen gebruikte kleine blauwe enveloppen van Basildon Bond, met hun suggestie van betrouw baarheid gecombineerd met een beschaafde levensstijl. Vreemd genoeg kan ik me niet herinne ren wat er in die witte envelop pen zat; maar met zo'n luxueus omhulsel kon het gemakkelijk tegenvallen. Deze peettante was in Londen tijdens de oorlog een vriendin van mijn moeder geweest; haar naam was Mrs Hawkins. Dat klonk bijna te mooi om waar te zijn; ik kende deze naam en de bijbehorende legendes al jaren toen ik A Far Cry from Kensing ton las, van Muriel Spark, met daarin de geweldige Mrs Hawk ins, ook een oorlogsweduwe; ik begreep onmiddellijk dat de hel din van dat boek nooit anders had kunnen heten. 'Hawk', zoals zij genoemd werd - een voornaam leek ze niet te hebben - was na de' oorlog naar Parijs gegaan en had daar ge werkt voor het modehuis van Maggy Rouff. Dezelfde grote ha- nepoten als op de enveloppen stonden ook op het label van Maggy Rouff: misschien waren die ook wel door Mrs Hawkins geschreven. Tegen de tijd dat ik zelf naar Parijs ging, uitgerust met Hawk's telefoonnumer, be- Zoek en >vervang< stond Maggy Rouff al niet meer als een modehuis. Er was nog wel een winkel, ergens in de buurt van de avenue Matignon, en ze maakten nog steeds die op vallende zijden sjaals waar in grote letters de naam Maggy Rouff op stond, ook weer in dat piekerige handschrift. Je zag die sjaals veel in die tijd; elegant geklede Frangai- ses droegen ze als hoofddoekje, met de knoop op de kin in plaats van er onder. In de duur dere wijken van Parijs hadden dezelfde wouwen ook handtas sen van Hermès, het grote Grace Kelly-model met een er aan ben gelende niet-functionele sleutel. Als je keek naar die mensen in dat uniform, waarvan ieder on derdeel een bijna zichtbaar prijs kaartje droeg, voelde je je tege lijk verontwaardigd en buitenge sloten; misschien voelden de mensen zich ook zo in 1789. Ik belde Mrs Hawkins op - haar adres was op de avenue Montaig ne - en zij nodigde mij uit voor de lunch. Ze had een wat schra pende stem en een licht Frans ac cent; ik kon haast niet geloven dat ik deze legendarische figuur nu werkelijk zou ontmoeten. Be halve de wereld van de haute couture belichaamde ze voor mij ook de geheimen van de beaux quartiersde avenue Mon taigne was een-van de meest inti miderende straten yan Parijs, meer nog dan de rue du Fau bourg St Honoré - niet alleen om de stijlvolle winkels maar ook om de massieve flatgebou wen, voornaam en anoniem, een duidelijke waarschuwing dat toevallige voorbijgangers alleen geduld werden-mits correct ge kleed en van goed gedrag, en zo lang ze vlug doorliepen. Mrs Hawkins, zo vertelde mijn moeder, was de weduwe van een jockey; zijzelf was ook van klein formaat. In het zwart, een mam I tel met astrakan kraag, een hel- dergekleurde sjaal van Maggy Rouff en minuscule bottines: perfect aangepast aan haar werk, niet te modieus (gewone j zwarte handtas, niet een Kelly), I niet te nonchalant. Ik viel meh i.' een voor haar; ze had de wat rau we, geestige manier van spreken die Engelse vrouwen soms heb- 1 ben, in combinatie met een on- miskenbaar Franse presence en een air van het allemaal wel eens eerder te hebben gezien. We lunchten in wat kennelijk haar vaste restaurant was, sim pel voor die buurt maar luxueus voor mij; zij berispte de ober, goedgemutst maar streng, dat l. hij geen boter bij het brood had geserveerd; ook bij volgende lun4 ches vroeg ze altijd om boter, iets dat meestal niet op tafel komt in een Frans restaurant. Het moet een overblijfsel van haar Engelse opvoeding zijn ge weest - gesteld dat ze die had: waar ze werkelijk vandaan kwam is mij nog steeds niet dui delijk en mijn moeder weet het ook niet. Ik heb me altijd voorge- steld dat een vriendschap geslo ten tijdens de Blitz niet stil stond bij zulke onbeduidende dé- tails en recht afging op de hoofd zaken: liefde, leven en dood. De vrienden uit je ouders jeugd zijn vreemde we zens, die je met afstand, maar tegelijk met een soort terugwer- kende jaloezie beziet. Over de jaren nodigde Mrs Hawkins mij nog een paar keer uit voor de lunch, aanvankelijk altijd beta lend met tickets-restaurant, la ter met cash, vermoedelijk was zij toen gepensioneerd. Meer dan wat ze zei herinner ik me haar manier van spreken; ik had ontzag voor haar dapperheid - ze was werkelijk heel klein van stuk - en voor de indruk die ze gaf van alleen over te zijn geble ven na obscure onheilen. Eén keer nam ze me mee terug naar haar huis op de avenue Montaig ne, om iets te halen. Ze bleek er geen eigen flat te hebben maar alleen een kamer; toen ik haar een keer opzocht in een oud stra- tenboek van Parijs bleek haar telefoonnummer op naam te staan van een baron: dat riep weer nieuwe raadsels op. De familie was er niet toen ze me meenam; toch gingen we via de diensttrap naar boven en kwamen in een enorme keuken, - met koperen pannen hangend boven een fornuis dat groot ge noeg was voor een kasteel. Daar- na leidde ze mij, ik zal het nooit vergeten, door een enfilade van ontvangkamers aan de straatzij de. Alle luiken waren dicht, het licht was grijs, maar er was ge noeg van om de vormen van het meubilair te herkennen alles on der stof hoezen: Louis XV cra- pauds en canapés en kleine tafel tjes in 18e eeuwse formatie, ge reed om te ontvangen, door die hele suite van zes kamers. Mrs Hawkins' slaapkamer was aan de kant van de binnen plaats; de indruk die het maaktè was eenzaam en proper, met een klein eenpersoonsbed. Ik denk vaak terug aan die opeenvolging van salons, die glimp van Parijs die ik nooit eerder had gezien, maar aan die kamer denk ik lie ver niet. Er kwam een moment dat ik me realiseerde dat ik in maanden niets meer van haar gehoord had; mijn moeder ook niet. Ik belde een paar keer naar dat nummer maar er werd niet opgenomen. Vreemdelingen in Parijs - ze komen en gaan. Sarah Hart 'Sm. P2 3 e C~-" "2$ '2. t, t C. y i S.. -/■! i'„ 3, Embleem Maggy Rouff Lee Miller was een van de in- trigerendste vrouwen van de vorige eeuw. Als schoonheid was zij de geliefde van kunste naars Man Ray, Jean Cocteau en Picasso. Miller (1907-1977) was ook een van de fotografen van de Tweede Wereldoorlog, die in het spoor van Amerikaanse troe pen de gruwelen bloot legde van de Nazi-concentratiekampen. De Australische schrijver Caro lyn Burke heeft in een liefdevol le biografie het portret geschre ven van een vrouw die het schop te van fotomodel tot fotograaf, van 'liefje-van' tot zelfstandige artistieke persoonlijkheid. Mil ler was altijd een mooi meisje, wat haar te staan kwam op niet altijd gewenste aandacht van haar vader. Een grimmige kras 1 op haar ziel was de verkrach ting toen zij acht jaar oud was door een oppas. Miller bleef op.,: zoek naar de ware liefde. Uit dit boek bekleeft de emotie van een zoekend mens, die als fotografe, van de Nazi-kampen een onge- wenst hoogtepunt vond. James McGonigal Carolyn Burke, Lee Miller, uitg. Bloomsbury, Penguin Benelux, €35 I lannad-zangeres Moya Brennan (53) staat voor het raam van haar riante woning in het Ierse kustplaatsje Dun Loag- haire even buiten Dublin en kijkt uit over het rimpelloze water van de Ierse zee. „Ik heb de zee gewoon nodig om inspiratie te vinden voor mijn liedjesbekent ze. „Wat dat betreft ben ik blij dat ik dit huis heb kunnen ko pen." Ze wijst naar de tuin. „Kijk, er groeien hier zelfs palmbomen. Het is een specia le soort, die alleen door de zeestroming kan gedijen. Maar daardoor lijkt het toch alsof we in Zuid-Europa zit ten. Alleen jammer dat het hier meestal koud is'en re gent." B rennan is op dit moment druk bezig met de opnames van een nieuw album, dat ze in oktober op de markt hoopt te brengen. De liedjes werkt ze uit in de ruime studio die ze onder haar woning heeft laten bou wen. „Ideaal, zo'n opnameruim te aan huis", vindt ze. „Want ik ben altijd met nieuwe liedjes be zig. Ik heb een pen en een aante kenboekje op mijn nachtkastje liggen en als me midden in de nacht iets goeds te binnen schiet, schrijf ik het onmiddel lijk op en dan hoef ik alleen maar de trap af te gaan om het in mijn studio vast te leggen." Moya Brennan is een zangeres die in Ierland op handen wordt gedragen en dat heeft zo z'n voordelen. „Mijn dochter wordt morgen veertien en ik wilde een akoestische gitaar van een spe ciaal soort voor haar kopen. Maar die was in Dublin niet te krijgen. Een muziekhandelaar wist echter een adres in Belfast en toen ik die man belde en mijn naam noemde, was hij helemaal enthousiast. Hij vond het zo'n eer dat ik een gitaar bij hem be stelde, dat hij hem de volgende dag persoonlijk is komen bren gen met de trein. Ja, dat zijn leu ke dingen." Het feit dat Brennan weer aan een nieuw soloalbum werkt, wil trouwens niet zeggen dat Clan- nad voorgoed verleden tijd is. Integendeel, de plannen om bin nenkort met haar broer Ciaran en de ooms Padraig en Noel Dug- gan (de vaste kern van Clannad) de studio in te duiken, lijken steeds vastere vorm te krijgen. Op haar website blijven de ver zoeken binnenstromen om met de voltallige bezetting van de Ondanks zijn jarenlange onderzoek heeft Van Slooten het geheim van een nummer-1-single nog niet ontrafeld. Een tophit hoeft niet eens een goed lied je te zijn, want in de lijst van 682 komen veel nummers voor die de tand des tijds niet hebben doorstaan. Van Slooten: „Van 'Save your love' van Renee en Renato uit 1983 begrijp ik achteraf niet waarom dat zo goed heeft gescoord. Van 'emo-liedjes' zoals 'Zij gelooft in mij' van Hazes na diens overlijden en Di- nand Woesthoffs liedje voor zijn overle den vrouw Guusje. begrijp ik dat wél, maar toch heb ik er moeite mee. Wie draait die nummers nu nog?" Daar staat een hele rij klassiekers tegen over die het nooit hebben gehaald. „Er hoort gewoon een beetje geluk bij. De ra dio moet het oppikken, het publiek moet het oppikken en er moet geen grote con current zijn. Als er in de jaren zestig een nieuwe Beatles-plaat uitkwam, dan luk te het anderen zeker niet om op nummer 1 te komen. Een tophit is echter vooral een weerspie-, geling van de tijdgeest. „Dat is het duide lijkst als je de twee liedjes '15 miljoen mensen' van Fluitsma en Van Tijn uit 1996 en 'Het land van' uit 2005 van Lan ge Frans en Baas B met elkaar verge lijkt", aldus Van Slooten. „Beide liedjes gaan over Nederland. In het eerste heb ben we nog een heel naïef beeld van ons zelf. Er zijn geen problemen en 'geen uni form is heilig'. Acht jaar later, na Vol leert van der G. en Mohammed B, is in het tweede nummer dat beeld veel som berder geworden. Ep als je 'Het land van' over tien jaar hoort, dan komt waar schijnlijk vanzelf weer dat donkere ge voel Van nu naar boven." Geert Willems Johan van Slooten - 50 jaar nummer- 1-hits. Uit geverij Gottmer, 16,90 euro groep nog één keer een plaat te maken en de zangeres sluit niet uit dat dat binnenkort gebeurt. „We hebben laatst nog een reü nieoptreden gedaan in Donegal en de reacties waren hartverwar mend. Tien jaar geleden hebben we besloten om een tijd te stop- .pen, want we hadden het gevoel dat we alles wel zo'n beetje ge zegd hadden met onze muziek. We hebben als groep een hele lange pauze genomen, maar ik kan alvast verklappen dat mijn broers druk bezig zijn nieuw ma teriaal te schrijven en ik zou het eerlijk gezegd zelf ook geweldig vinden als er nog een laatste al bum van Clannad kwam. Want dat zijn we onze fans gewoon verplicht." Wat dat betreft hoeft Brennan niet echt van mu zikale koers te wisselen, want de muziek die zij in haar eentje maakt, verschilt nauwelijks van die van Clannad. Want ook Brennans solorepertoire is een rimpelloze en New Age-achtige interpretatie van Ierse folk, waarin het verstilde element van een dromerige slentertocht door de Ierse heuvels over heerst. Maar dat wil niet zeggen dat Brennan ook een rimpelloos le ventje leidt, want enkele weken geleden reed ze nog stoer op een motor door Afrika. „In Congo was dat", vertelt ze. ,-,Ik werk be langeloos voor een liefdadig heidsinstelling die zich inzet voor blinde kinderen in Afrika en de Ierse televisie heef 1; laatst een documentaire gemaakt over het werk van die mensen en ik was daarin een sleutelfiguur. Ik heb zelfs nog een concert gege ven in Rwanda bij iemand in de achtertuin. Een paar mensen daar bleken Clannad te kennen en dat vond ik zo leuk dat ik spontaan besloot een compleet optreden te doen. We hebben er' nog zoveel geld mee binnenge haald dat er een bus voor het plaatselijke ziekenhuis voor ge kocht kon worden." „Daarna heb ik ook gezongen tijdens kerkdiensten in kleine dorpen in de jungle. Op die plaatsen geven de mensen nog boodschappen aan elkaar door met trommels. Bij de kerken waar ik optrad, stonden grote 'sprekende trommels' en daar mee riepen de ouderlingen hun gemeente op naar de kerk te ko men. Ze hebben in die streek geen telefoonnetwerk en onze mobieltjes werkten er niet. Toen besef te ik eens te meer hoe ver wend wij westerlingen zijn. Ik ben blij dat ik door dat werk iets kan betekenen voor mijn me demens, want ik ben van me ning dat je niet werkeloos moet blijven toekijken terwijl er in de wereld nog zoveel sociaal werk is te doen. Als je het zelf goed hebt, moet je dat met anderen delen." Breiman nam met Clan nad achttien albums op en de af lopen tien jaar tekende ze voor zes soloplaten. „In de meeste nummers heeft de natuur altijd een belangrijke rol gespeeld, maar op mijn niéuwe album stap ik daar een beetje vanaf", zegt ze. „De nummers die ik be zig ben te schrijven gaan meer over mezelf en ook in muzikaal opzicht pak ik het allemaal wat simpeler aan. Ik wil mezelf la ten zien als een vrouw die het een en ander achter de rug heeft. Goede en slechte dingen. Ik heb mezelf nog nooit eerder bloot gegeven in een liedje en ik vind dat het langzamerhand tijd is geworden dat wel te doen. Ik ben er nu oud genoeg voor en het kan me niets schelen wat de mensen er van zeggen en den ken." Harry de Jong Moya Brennan: maandag 3 april De Maagd Bergen Op Zoom. Nedefland kent sinds vijftig jaar een hitparade. In die periode hebben 682 liedjes op 1 gestaan, die samen een mooie kroniek vertellen van de pop- en cultuurhistorie. Tussen de jodelende cowboy Slim Whit man en popicoon Madonna liggen werel den van verschil. Vijftig jaar pop- en maatschappijrevolutie om precies te zijn. Maar toch hebben de twee Ameri kaanse sterren meer gemeen dan ver moed. Whitman staat op 10 maart 1956 boven aan in Elseviers Top 10, de eerste langlo pende hitparade van Nederland. Diens 'Rose Marie' is het titelnummer van een 32 jaar oude musical. Bijna vijftig jaar later tekent Madonna voor het populair ste liedje van Nederland. Haar 'Hung up" leunt zwaar op een sample uit het Abba-nummer 'Gimme gimme!', dat ook al 27 jaar oud is. De 682 singles in het boek 50 jaar num- mer-l-hits, 1956-2006 van Johan van Slooten, allemaal voorzien van een korte introductie, vertellen een mooie kroniek van de vaderlandse (pop)historie. Zo zijn in de eerste jaren veel tophits te vin den die nu nogal bedaagd klinken, zoals 'Malle vent, ja' (een flauwe parodie op' Malagueiia) van toeter-entertainer Toby Rix en 'Sail along silvery moon' van or kestleider Billy Vaughn. „De platen wer^ den toen vooral gekocht door ouderen", vertelt Johan van Slooten. „Vanaf het moment dat Peter Koelewijns 'Kom van dat dak af' in 1960 als eerste rock-'n-roll-nummer op 1 terechtkwam, is de markt steeds meer op jongeren ge richt. Dat kwam ook doordat, de singles goedkoper werden door de komst van de 45-toerenplaat. Jongei'en kregen hun. ei gen cultuur en hun eigen programma's op de radio, zoals 'Tijd voor teenagers'. De afgelopen jaren zijn zelfs kinderen van onder de tien ontdekt als singleko- Johan van Slooten stelde een hitdossier samen. pers. Chlpz, een groep waarvan de clips voornamelijk bij kinderzender Jetix te zien zijn, heeft al vier nummer-l-hits ge scoord!" Maar ondanks de revolutionaire verande ringen in die vijftig jaar is er bovenal veel hetzelfde gebleven. De popmuziek beweegt zich als een cyclus waarin niet alleen oude plaatjes in nieuwe gedaantes terugkeren, „Nog steeds klinkt de kri tiek van de oudere generatie 'dat de mu ziek vroeger toch veel beter was'. De ge neratie die dat twintig jaar van hun ouders te horen kreeg, zegt dat nu zelf over r&b en hiphop." En ook het fenomeen Idols is niet nieuw. „In het begin van de jaren zestig warén foto Optima talentenjachten voor jonge artiesten de enige manier om te kunnen optreden. Rob de Nijs, Willeke Alberti en Imca Ma rina zijn allemaal zo begonnen." Het uit houdingsvermogen van de nieuwe gene ratie Idols is echter een stuk minder. „Er is veel hype-vorming", volgens Van Slooten. „Over tien jaar is de huidige nummer 1, Idols-winnares Raff'aëla, waarschijnlijk helemaal uit het zicht, ver dwenen." De Top 40 is al meer dan veer tig jaar hét instituut van de vaderlandse poplijsten. Voor de periode vóór 1965 heeft Van Slooten zich gebaseerd op het VARA-radioprogramma Tijd voor Teena gers en bladen als Muziek Express, Bill board en Elseviers Weekblad. Moya Brennan, zangeres van de groep Clannad. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25