moet ruimte krijgen Nabestaande Gestolde dynamiek jonge fotografen kiezen voor grijs Hennepkwekerij ontmanteld Geen Hulster bijdrage monument Roekeloze chauffeur aangehouden Open dag bij jeugdzorg Provincie steunt renovatie steiger Walj Rouwverwerking Riff G maakt beste versie van bevrijdingslied woensdag 29 maart 2006 KAPELLE - De politie heeft gisterochtend in Kapelle een hennepkewekerij ontmanteld. De hennepkwekerij was gevestigd in een pand aan de Sta tionssingel. Twee mannen werden aangehouden: een 35-jarige inwoner van Goes en een 32-jarige inwoner van Kapelle. De politie nam 265 planten en apparatuur in be- slag. HULST - De stichting Nationaal Monument Watersnood 1953 hoeft niet te rekenen op een bijdrage van de gemeen te Hulst. De stichting vroeg Hulst om een bedrag tussen de tien- en vijftienduizend euro. Pluist wijst het verzoek af omdat de gemeente zelf een monument heeft ter nagedachtenis van de slachtoffers van de Watersnoodramp. Dit monument staat aan de dijk bij de buurtschap Kruisdorp. Het is een ontwerp van de Hulster kunstenaar Ronny Ivens en werd in januari 2003 onthuld. OUDE TONGE - Een 35-jarige automobilist uit Rotter dam is aangehouden nadat hij met roekeloos rijgedrag een ongeluk heeft veroorzaakt op de N59 ter hoogte van Oude Tonge. De man reed maandag in de richting van Rotterdam en maakte daarbij diverse inhaalmanoeuvres, waarbij hij ge bruikmaakte van de rijstrook van tegemoetkomend ver keer. Een 30-jarige automobilist die moest uitwijken voor de Rotterdammer om een aam-ij ding te voorkomen, reed de berm in en belandde uiteindelijk in de sloot. Daarbij raak te niemand gewond. De Rotterdammer werd door getui gen tot stoppen gemaand. De man is door de politie aange houden en overgebracht naar het politiebureau. Hier werd zijn rijbewijs ingevorderd. Ook wordt een onder zoek naar de rijvaardigheid van de verdachte aange vraagd. MIDDELBURG - Jeug'dhulpverlener AZZ houdt zater dag 1 april een open dag in het nieuwe kantoor op Park Veldzigt in Middelburg. De ongeveer duizend kinderen die de instelling in zorg heeft, hun ouders, pleegotMers, omwonenden en verdere belangstellenden kunnen er rond kijken van 10.30 tot 16.00 uur. De medewerkers laten er zien wat voor zorg AZZ uitvoert en hoe de verschillende zorgvormen werken. Voor de kinderen en jongeren zijn er activiteiten eri ver maak. MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur stelt 25.000 euro beschikbaar voor een opknapbeurt vah de oude veersteiger in Kortgene. De totale kosten bedragen ongeveer 200.000 euro. De gemeente Noord-Beveland, het waterschap Zeeuwse Eilanden en de recrèatieronderne- ming Deltamarina betalen er ook aan mee. Bovendien wordt er gerekend op een Europese subsdiclie. De provin cie acht cle steiger van belang voor de recreatie. te geven om te leren met dat verlies ■om te gaan", zegt Luuc Smit, oud-di recteur van de Zeeuwse vrijwilligers organisatie voor Slachtofferhulp, en tegenwoordig actief als docent in de omgang met rouw. Nabestaanden, zegt hij, zitten door- niet op overdreven aandacht te wachten. Maar verdienen wel gewone menselijke belangstelling en zo nodig lct een luisterend oor. Niet alleen bij de begrafenis, maar vaak nog jaren nadat iedereen weer tot de orde van de dag is overgegaan. Ook al kan zo'n nabe staande dan soms zelf alle sociale ver plichtingen nog niet aan. 'Smit is vandaag één van de sprekers een symposium dat het Zeeuws Steunpunt voor Verlies en Rouw heeft georganiseerd voor vrijwilligers die werkzaam zijn op scholen, jeugdclubs, Onze doden rusten in vrede. Maar als nabestaanden worstelen we vaak ons hele leven met tegenstrijdige gevoelens van schuld en machteloosheid, of boosheid soms vermengd met opluchting over het feit dat een eind is gekomen aan een lijdensweg. foto Willem Mieras sportclubs en organisaties voor oude ren, migranten, vrouwen en gehandi-- capten. Dat steunpunt (www.zeeuws- steunpuntvoorverliesenrouw.nl) werd drie jaar geleden opgericht door wer kers in de rouwzorg. Het wijst nabe staanden de weg naar organisaties en praatgroepen die bij. .de rouwverwer king behulpzaam kunnen zijn, en het adviseert hulpverleners hoe met rou wenden om te gaan. Het symposium reikt hun daartoe 'gereedschappen' aan. Eén van de adviezen: gewoon zeggen waar het op staat. „Je moet niet bang zijn dat je tegen een nabestaande iets- verkeerds zegt", doceert Smit, „Een rouwende is iemand met gewoon ver stand en gevoel. Dat geldt zeker ook voor kinderen. Ga je dingen verhullen, dan maak je het groter dan het is." Ieder mens rouwt op z'n eigen wijze. „Vaak", zegt Smit, „is dat een worste ling met veel tegenstrijdige gevoelens: schuld en machteloosheid, of boosheid en verdriet, soms vermengd met op luchting omdat jaren van lijden heb ben plaatsgemaakt voor rust. De omge ving behoort je de ruimte te geven al diè verschillende gevoelens een plek te geven. Niet meteen zeuren als een na bestaande bij herhaling wegblijft van een verjaardag, maar wel aandacht blijven geven, zonder dat je daarvoor iets terug verwacht. Geen geforceerde aandacht, maar normale blijken van medeleven of begrip. Dat hoeven geen ellenlange gesprekken te zijn. Je hoeft echt niet iedere week twee uur ver plicht op de koffie. Af en toe een blik van verstandhouding is vaak al ge noeg." Het symposium laat ook 'ervaringsdes kundigen' aan het woord: mensen die zelf een pijnlijk rouwproces achter de rug hebben. Anne Wiersma is een van hen. Negen jaar geleden overleed haar man plotse ling. „Ik heb dat jarenlang verdrongen door keihard te werken. Ik hield me groot, ook al omdat ik er de kinderen en kleinkinderen niet mee wilde belas ten." Totdat uiteindelijk de vermoeid heid toesloeg, en het verdriet naar bui ten kwam. Ik stopte met werken, en be landde bij de psycholoog. Pas toen kon ik onder ogen zien wat er gebeurd was, en dat een plek geven in m'n le ven." Op het symposium zal ze de aanwezi gen van haar ervaringen deelgenoot maken. Twee jaar terug was er ook al eens zo'n symposium. „Ik las erover in de krant, en wilde erheen. Ik had m'n schoenen al aan. Vijf minuten voor het begon schrok ik er voor terug. Ik kon het niet aan. Nu werk ik er zelfs aan mee." door Henk Postma Rouwen is niet zielig. Maar het vreet wel energie. Nabestaanden hebben ruimte nodig om hun, vaak te genstrijdige gevoelens een plek te ge ven. De omgeving kijkt daar vaak wat ongemakkelijk tegenaan. Hoe benader je mensen die in de rouw zijn? Zelfs vrijwilligers die in de hulpverlening werkzaam zijn, willen het daar nog wel eens moeilijk mee hebben. Spe- voor hen vindt vandaag in Mid delburg een symposium plaats. De dood van een geliefde. Een slepen de" de, ongeneeslijke ziekte. Verhes van huis, haard of baan. Het zijn akelige I" dingen waar je als buitenstaander niet lang bij stil wenst te staan. Maar voor degenen die het treft, kan het een last |jjidie een heel leven mee blijft gaan. jW kan je op een gegeven moment zeggen: 'trek het je niet zo aan, pro heer het te accepteren'. Maar dat zijn dooddoeners. Voor een nabestaande blijft het altijd een verlies. Wat je wel kan doen, is zo iemand de tijd en ruim- Zonder titel, keramiek van Teja van Hoften. foto Ruben Oreel Boodschap door Rolf Bosboom VEERE - Geleidelijk groeit de bijzondere topografie die Teja van Hoften uit Burgh-Haamste- de van haar lichaam maakt. Het vijfde deel in de reeks is nu ver schenen: Een gepast antwoord. Een gelijknamige tentoonstel ling is momenteel te zien in de Grote Kerk in Veere. Het menselijk lichaam, haar ei gen lichaam vooral, is hét thema in het werk van Van Hoften. Ze observeert, legt vast en geeft weer wat er zich allemaal in en rondom afspeelt, maar laat ook zien hoe het lichaam als micro kosmos fungeert van de totale wereld, waarin dezelfde wetma tigheden regeren. In 2000 begon ze met de encyclo pedie van haar lichaam. In elk boek is de invalshoek anders: de huid, de grens tussen haarzelf en de wereld, de holtes die het lijf heeft en vormt tot en met al les wat zich onderhuids af speelt. Medio dit jaar verschijnt, als onderdeel van de Slibreeks, deel zes. Daarin maakt ze een diagonale reis, van haar rechter- teen tot in een mondhoek. In het nu verschenen Een gepast antwoord, het vijfde deel in de serie, is de afgebeelde keramiek een reflectie van haar lichaam, maar ook van het ontstaanspro ces. Als Van Hoften keramiek maakt, moet ze het werk met al lerlei houdingen ondersteunen. Daardoor draaien de beelden voortdurend en krijgen ze, bijna natuurlijk, allerlei plastische vormen. Het is gestolde dyna miek, maar tegelijkertijd marke ren ze als mallen de vormen van het lichaam. De negen elementen die samen het kunstwerk Een gepast ant woord vormen, hebben een pro minente plaats op de expositie in Veere. De Grote Kerk is een bijzonder decor voor het werk van Van Hoften. In bijna elke nis van het gebouw zijn beelden van haar te zien. Door hun tijde lijke omgeving krijgen ze een extra lading. Soms vallen de werken in eerste instantie nauwelijks op, zoals de 'haarzakjes' die aan een muur hangen, of de titelloze tak- achtige constructies in steen en brons die uit de kleine nissen van een van de grote pilaren in het godshuis steken. Van Hoften heeft vele vormen gebruikt, waarin diverse elemen ten uit het menselijk lichaam herkenbaar zijn, zoals een long in brons, maar ook de veeldelige chromosomen en traanbuisjes die in cirkelvorm worden ge toond. Verrassend is vooral de ader die, hoog boven de grond, in een scheur in een van de muren lijkt te zijn geworteld. Wie even door loopt, ziet dat het bloed aan de andere zijde van de muur zijn weg vervolgt. Expositie: 'Een gepast antwoord', beelden van Teja van Hoften, tot 1 mei in de Grote Kerlc, Oudestraat 26, Veere. Geopend: za -zo. (oolc op tweede paasdag, maandag 17 april), 12-17 uur. ITet boek 'Een gepast antwoord' kost 12 euro en is onder meer ver krijgbaar in de Grote Kerk. Riff G, ook bekend als Prince of Riff D ive G, bestaat uit de achttienjarige rapper Youssef Ahrouch (Prince of-Riff) én de zeventienjarige Dwight. Brein burg (D ive G), die verantwoor delijk is voor de muziek en zang. Zij staan erom bekend dat ze muziek met een boodschap ma ken. In vrijheid werkten zij om tot een vernieuwend, swingend nummer. Riff G opent op 5 mei het pro gramma op het hoofdpodium van het Bevrijdingsfestival' riet tweetal speelt behalve In vrij- .heid enkele eigen nummers. L,a- ter op de dag staan ze in dé spie geltent op de Zeilmarkt, bij rie- flexionz of Freedom. Daa- zingt Riff G enkele nummers oveï lief de, haat, racisme en de situatie (Advertentie) mm* Bezorgklachten en informatie over abonnementen 0800 -021» 221 (gratis) door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Het Vlissingse duo Riff G staat vrijdag 5 mei op het hoofdpodium van het Be vrijdingsfestival in Vlissingen. Dat is de beloning voor het win nen van de wedstrijd rond het lied bi vrijheid. Het nummer, dat is geschreven door Thé Lau, is vorig jaar geïn troduceerd als herkenmngslied van de Dag van de Vrijheid. Dit jaar waren bands en muzikan ten opgeroepen een eigen versie te maken van het nummer. Riff G is daarbij als Zeeiiwse winnaar uit de bus gekomen. Een landelijke jury, onder lei ding van Thé Lau, vergelijkt bin nenkort alle regionale winnaars en kiest daaruit een landelijke winnaar. De hoofdprijs is, behalve veel media-aandacht, een bedrag van duizend euro. kunst lor Anita Tournois j LUIS - Op uitnodiging van Stichting di ladskelder Sluis exposeren drie vrij re- n0SiDt afgestudeerde fotografen series met fo il's waarin het thema grijs centraal staat. de nder de noemer Nieuw Hollandsch Grijs ''n£ oen Roos van Genderen, Paul Versteeg fen ieJhe Loof ieder een andere, eigen invals- eeD )ck en werkwijze, ni !ee! mw Hollandsch Grijs geeft een duidelijk slcl van de fascinatie van drie jonge men- i n, die in 2005 zijn afgestudeerd aan de instacademie St. Joost in Breda, richting itografie. Hun verschillende benadering nde dingen vast te leggen ziet men in drie 1 jseries en een boekje, in Genderens serie De Ontmoeting werpt 1 "lablik op het leven in Zorgcentrum Nieuw -ot redenburg in Amsterdam. opdracht van de gemeente Amsterdam ift ze de eerste zes ontmoetingen vastge- jd tussen bewoners van het zorgcentrum - ak verstandelijk gehandicapte ouderen - d leerlingen van groep zeven van een ba- school. De serie toont gevoelige Wït-wit portretten van diverse bewoners i beelden in ldeur van het samenzijn met I rkinderen. 3eur paste voor mij het beste bij de beeld- m 'rhalen. Voor portretten vind ik zwart-wit mooier. Portretfotografie is voor mij het fijn ste om te doen, daar ga ik zeker mee verder. Sociale onderwerpen spreken mij erg aan en vormen een favoriet onderwerp. Daarom was het voor mij een uitdaging deze bijzon dere ontmoetingen te mogen vastleggen, al was het voor sommige kinderen eerst be hoorlijk wennen en leken ze wat angstig voor de confrontatie met het onbekende. Maar allengs raakten ze steeds meer met el kaar vertrouwd. Door middel van een dans- project en eigen muziek leerden ze elkaar aanraken en groeide de communicatie." Vrolijk entertainen wederzijds is bijvoor beeld weergegeven in een foto van een rolla- tor, door de kinderen versierd met gele bal lonnen, een dansje met een vrouw in een rol stoel en het handjeklap van oud met jong. Versteeg koos eveneens voor het fotografe ren van senioren. Zijn serie toont het wel en wee van De Giram, een veteranenelftal van voetballers in Amsterdam. Het is eveneens een mix van portretten en verhalen, gevat in barietdruk, de ouderwetse manier van zwart-wit fotografie. „Aan de ene kant wilde ik het ideaal belich ten, aan de andere kant ook de pijn, de iro nie, laten zien, zoals in het portret van de toeschouwer die de wedstrijd gadeslaat van uit zijn rolstoel", zegt Versteeg. Het boekje Uitgemolken 2005 - de titel heeft duidelijk een dubbele bodem - met fo to's en tekst van zijn hand, belicht diverse facetten van het hedendaagse boerenbe drijf. Het is een fraai documentje, dat op ei gen initiatief is uitgevoerd en waarvoor een dierenarts werd gevolgd die de boer regel matig bezocht. Welke kant zijn werk als fo tograaf zal opgaan, weet hij nog niet pre cies. Hij wil zich nog niet vastleggen, al spreekt de documentairevorm hem zeker aan. Loofs serie Dubbelgrijs beslaat diverse raak vlakken. Zij houdt van het experiment. Haar foto's op aluminium vertonen stuk voor stuk beelden over elkaar heen, soms spontaan ontstaan zoals het stadbeeld van Rotterdam, maar meestal bewerkt met de computer. Fascinerend zijn de twee portret ten met beelden van een jonge man, waar- overheen de dunner wordende achterkant van de haardos van diezélfde persoon maar dan op oudere leeftijd is geplaatst. Dat geldt ook voor de dubbelbeelden met blade ren waarover asfalt met vriessneeuw, of de stenen muur bedekt met plas water waarin een boom weerspiegelt, zodat het net lijkt of de boom uit de muur ontspruit. Bijzonder mooi grijs is te zien in het verstil de landschap met een aangebrachte over- scherende zwerm vogels. Tentoonstelling t/m 7 mei in de raadslcelder van het belfort in Sluis. Geopend: dagelijks be halve do. en vr., 14-17 uur. po uit de serie Dubbelgrijs van Else Loof. reproductie Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17