Bestrijding natte voeten duurder PZC We gaan gewoon voor de sfeer Polderwegen in toekomst weer lanen Kapelle telt treinreizigers ,13 Vorshipavonden in de Mythe m het Arsenaal Cel geëist voor veelpleger Actiecomité voor tolvrije tunnel Visie defensie-industrie in de maak Eenzame ooievaar trekt bekijks Nieuwe woningen aan Renesser Lindelaan dinsdag 28 maart 2006 Extra krediet van ruim anderhalve ton nodig voor Kop van Schouwen ihnrPiet Kleemans jUBGH-HAAMSTEDE - Het (strijden van wateroverlast in (Kop van Schouwen valt fors jnirder uit dan aanvankelijk ge ld. Er is een extra krediet ruim anderhalve ton nodig, foor aanleg van een rioolge en persleiding aan de lompweg is nog eens 66.500 eu- onodig. 2004 is op door Waterschap feeuwse Eilanden en de gemeen- Schouwen-Duiveland begon- met de uitvoering van een - jog verbeid - plan om een aan- i inwoners van de Schouwse festhoek van hun natte voeten slle helpen. Bij hevige regenval stonden in Burgh-Haamstede en Sieuw- Haamstede tuinen klotste het water in de elders en bolde vochtig gewor- nparket op. de omgeving van Wilgenweg, Strandweg en Badweg werden loten breder en dieper gemaakt vijvers vergroot. Een stevig jarwei waarvoor opritten naar rnizen op de schop moesten en een aantal plaatsen bomen agenda STREEKACTIVITEITEN ZIERIKZEE - MFC, 20.00 uu omst HCC afdeling Zeeland. Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur REDACTIE SCHOUWEN-DUIVELAND Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB ZIERIKZEE Tel: 0111-454647 Fax:0111-454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Marcel Modde (chef) Piet Kleemans Ali Pankow Esme Soesman Melïta Lanting Rudy Boogert (sport) CENTRALE REDACTIE Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA GOES Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl moesten worden gerooid. Later werd het gebied rond Larixweg, Torenweg, Esdoornweg en Ko renbloemlaan aangepakt. Om verder te kunnen met de be strijding van de wateroverlast in de omgeving Hoge- en Lage Zoom, Oosterscheldelaan, Boeijesbosch en Hoge Hilleweg, is extra geld nodig. Om voor 50 procent co-financiering vanuit de pot Subsidie Gebiedsgericht Beleid in aanmerking te komen, moeten de deelnemende par tijen extra geld op tafel leggen. Van de gemeente Schouwen- Duiveland wordt een een extra investering van 155.000 euro gevraagd. Daar blijft het niet, bij. Aan de Rampweg bij Re- nesse wordt een outdo or cen trum gebouwd en dat vergt aan passing van het rioleringstelsel. Er moet een rioolgemaal en een persleiding komen. Daar is een investering van 66.500 mee ge moeid. Maar, haast het dagelijks ge meentebestuur van Schouwen- Duiveland zich te zeggen, door nu te investeren in genoemde nutsvoorzieningen kan straks ook het naast het buitensport centrum geplande herstructure ringsproject zonder probleem uitgevoerd worden. Het voorstel om totaal 221.000 euro extra beschikbaar te stel len komt maandag 3 april aan de orde tijdens de vergadering van de commissie Openbare ruimte. De vergadering wordt gehouden in de Burgerzaal van het gemeentehuis. Aanvang 19.30 uur. LISSINGEN - De Stichting Wight of Bethlehem houdt raise- en worshipavonden in et Arsenaaltheater in Vlissin- jcn en theater De Mythe in Goes. Üziek staat centraal tijdens de jeenkomsten. tarlight of Bethlehem is een mgerenorganisatie die zich be houdt met evangelisatie on- jongeren en het bevorderen in de gospelmuziekcultuur. Ze il daarmee een alternatief bie- •n voor de reguliere uitgaans- iegenheden. 26 mei is de tour in Vlissin- in, een dag later in Goes. De jeenkomsten duren van 20.00 22.30 uur. Advertentie Digitale telefonie.. DOE MEE, maar wel via de eerste, voordeligste en Zeeuwse elecom provider DSP! http://voip.dsp-nl.com URGH-HAAMSTEDE - Dorpshuis De Schutse, 20.00 uur: openbare vergade- «g dorpsraad over enquête bussen in 6!dorp en windenergie; Bijeen- Dennis van Iersel, Gerry van de Sande, Sander Bolier, Dennis van Antwerpen (van links naar rechts) bij hun geverfde Peugeut 205. foto Dirk-Jan Gjeltema door Inge Heuff CAPELLE - In het harde licht van de schuur in Capelle staat het Peugeot je 205 wel heel oranje te zijn. De vier eige naren staan er trots naast. Dennis van Iersel pakt nog een stuk keukenrol om wat stof weg te vegen. „Hij is bijna klaar. We zoeken alleen nog een paar dakdragers en een skibox, want voor ba gage is niet veel ruimte meer, maar als iemand dat wil sponsoren, kunnen we weg." Zo snel zal het niet gaan. Drie van de vier jongens studeren nog en de zomer vakantie is nog ver weg. Ze moeten zelfs gewoon college volgen als de eer ste wedstrijden van het WK voetbal in Duitsland worden afgetrapt. „Als Ne derland de laatste twee wedstrijden weet te halen, kunnen we die nog mee maken", zegt Dennis van Antwerpen. „Maar we hebben toch geen kaartjes, die gaan op de zwarte markt nu voor meer dan elfhonderd euro weg, dus we gaan gewoon voor de sfeer." Die sfeer proeven Van Antwerpen en Van Iersel regelmatig met Sander Bol ier en Gerry van de Sande in De Ban- jaard in Zierikzee, als daar belangrijke wedstrijden op een groot scherm te zien zijn. Het moeten alleen geen landskam pioenwedstrijden zijn, want Van Iersel is als enige voor Feyenoord; de anderen zijn supporter van Ajax. Hier ontstond ook het plan om met een oude auto een goedkope vakantie te houden. De auto was snel gevonden en toen begon het op knappen. Van de Sande kon als profes sioneel monteur van grote bedrijfswa gens alles onder de motorkap voor zijn rekening nemen, de anderen waren er voor de carrosserie. „Er zat een flinke deuk in het achterportier waar wat mee moest gebeuren", vertelt Bolier. „We zijn alleen niet zo goed in uitdeuken en toen hebben we de deur wat vlakker ge maakt met plamuur." Witte plamuur op donkergrijze metallic lak, het zag er niet geweldig uit en dus besloot het viertal de auto te verven. Van Iersel: „De kleurstelling is tijdens het verven ontstaan. Eerst wilden we rood-wit-blauw doen, gewoon van de motorkap zo naar achteren, maar op die manier ging de auto te veel op de Fran se vlag lijken. Toen zijn we met oranje verf die hier nog stond aan de slag ge gaan." - Met wat rollertjes werd de hele Peugeot onder handen genomen. Motorkap, dak en achterkant werden oranje, de portie ren en velgen kregen de Nederlandse driekleur. Ook het rooster voor de mo tor is rood-wit-blauw geworden. En Van Antwerpen kon als aankomend in dustrieel productontwerper zich uitle ven op de KNVB-leeuw die op de motor kap is geschilderd. Met de laatste rest jes oranje verf is binnen het dashboard nog 'gepimpt'. Oranje petjes (van een be kende Duitse kruidenlikeur) en een paar zwart-witte klompen op de hoe- denplank maken het geheel compleet. Met zo'n auto kun je in 2006 maar een doel hebben: het WK voetbal in Duits land. De mannen verwachten met dit Nederlands nationalisme op vier wielen geen problemen te krijgen in Duitsland. Van de Sande; „Ze zijn daar vast spor tief genoeg om dit leuk te vinden." Van Antwerpen: „Maar met Pinksteren gaan we met deze auto toch maar niet naar Renesse. Of misschien alleen maar even er doorheen rijden." Initiatieven in de Gouwepolders proberen zich aan regelgeving te ontworstelen door Ali Pankow ZONNEMAIRE - Vernieuwende ideeën van ondernemers worden veelal in de kiem gesmoord als gevolg van te gedetailleerde re gelgeving. Een voorbeeld van die regelgeving is het opstellen van uitputtende lijstjes met ont wikkelingen die wel en niet mo gen. Voor mogelijke ontwikke lingen in de Gouwepolders zou het anders moeten, vindt de stuurgroep die een toekomstvi sie voor dit specifieke deel van Schouwen-Duiveland heeft ont wikkeld. In de Gouwepolders dient ruim te te worden geboden voor initia tieven op het snijvlak van cul tuurhistorie en economie, vindt deze stuurgroep. Naast gemeen te, waterschap en provincie heb ben daar ook vertegenwoordi gers van de Ondernemersvereni gingen, Stad Lande, Agra risch Schouwen-Duiveland en Zeeuwse Milieufederatie zitting in. Met inbreng van deze organi saties hebben de bureaus Men- tink Procesmanagement en H+N+S Landschapsarchitecten deze Gebiedsvisie opgesteld. Uitgangspunt voor de Gouwe polders is dat economische ont wikkelingen mogelijk moeten zijn, maar dat ondernemers mee betalen aan versterking van De werkhaven Bommenede biedt bijzondere kansen voor kleinschalige economische ontwikkeling. foto Dirk-Jan Gjeltema het landschap en de cultuur historie. De Polders Bommenede-Zonne- maire en omgeving vormen één van de vier deelgebieden binnen de Gouwepolders, die deze week in een korte serie hier afzonder lijk worden belicht. Binnen de grootschalige land- bouwruimte in de polders Bom- menede-Zonnemaire wordt het specifieke aanzien bepaald door bijzondere gebiedjes als Kijkuit, Oud Bommenede, Mon Genie en Kreekzicht. De relatie tussen de ze zogeheten buitens en landste- des en hun omgeving is groten deels vervaagd. Ook de land schappelijke aanleg daarom heen zoals kreken, lanen, bos en boomgaarden, is grotendeels ver dwenen. Voorgesteld wordt een aantal polderwegen te transformeren MIDDELBURG - Voor een woninginbraak in 2002 en het plegen van valsheid in geschrifte eiste officier van justitie J. Valente gisteren in Middelburg een half jaar gevange nisstraf tegen een 32-jarige veelpleger uit Terneuzen. De man, die al jaren verslaafd is aan harddrugs, werd eind vorig jaar na een DNA-onderzoek opgepakt voor de wo ninginbraak aan de Willem Alexanderlaan in Terneuzen. Hij gaf de inbraak toe. Op 14 december probeerde hij in Terneuzen een medewer ker van sociale zaken op het verkeerde been te zetten door op een uitkeringsformulier het cijfer 2 voor het inge vulde bedrag van 20 euro te plaatsen. „Ik vond het voor schot te laag", zei de verdachte. De rechtbank doet op 5 april uitspraak. TERNEUZEN - Een aantal Zeeuws-Vlaamse burgers heeft samen met de Socialistische Partij het actiecomité TunnelTolvrij.nl opgericht. Het comité wil dat de ver koop van de Westerscheldetunnel niet doorgaat en dat voortaan niet meer betaald hoeft te worden om door de tunnel te rijden. Op de gelijknamige website laat Tunnel- Tol vrij.nl voorbeelden zien van andere (dure) tunnels in Nederland waar het verkeer gratis van gebruik kan ma ken. „Het is het actiecomité een raadsel waarom voor de Westerscheldetunnel tol betaald moet worden. De tol is namelijk een afwijking met wat gangbaar is in overig Ne derland." Volgens het comité heeft de tolheffing een nega tief effect op de economische ontwikkeling van Zeeuws- Vlaanderen. ROTTERDAM - Staatssecretaris Van der Knaap (CDA, Defensie) werkt samen met het ministerie van Economi sche Zaken aan een strategische visie op de plaats die de Nederlandse defensie-industrie over tien jaar moet inne men in internationaal verband. Dat zei hij gisteren in Rot terdam bij de opening van de Week van de Scheepsbouw. Het onderzoek, clat over enkele maanden klaar is, moet duidelijk maken waar de kansen liggen voor de industrie. Defensie stuurt aan op meer samenwerking binnen Euro pa, zo gaf Van der Knaap aan. Over de Schelde Marine- bouw in Vlissingen liet hij zich niet expliciet uit, maar hij liet wel blijken dat de order voor vier patrouilleschepen voor de marine in Nederland wordt geplaatst. Dat biedt namelijk kansen voor de export. In Nederland is de Schel de veruit favoriet om de order in de wacht te slepen. MIDDELBURG - Een ooievaar op een lantaarnpaal aan de laan der Verenigde Naties in Middelburg trok zaterdag heel wat bekijks. Volgens C. Louwerse van vogel- en egel- opvang De Mikke in Middelburg verkeren ooievaars meestal in gezelschap. „De vogels worden wel vaker in de ze omgeving gezien, maar meestal met z'n tweeën", aldus Louwerse. Dat de ooievaar op een lantaarnpaal zat, was niet zo vreemd gezien het feit dat de vogels graag hoog zit ten. „Ooievaars vinden het net als reigers fijn om vanaf een hoog punt te kunnen zien wat er in de omgeving ge beurt. Hun nesten bouwen ze ook graag hoog." Louwerse denkt dat de ooievaar' afkomstig is uit natuurreservaat Het Zwin in Zeeuws-Vlaanderen. tot lanen. „Hiermee wordt het groene karakter van de Gouwe polders versterkt en tevens de rationele verkaveling van dit ge bied benadrukt", vermeldt de ge biedsvisie. Verdedigingswerken Andere ideeën zijn een stelsel van wandelpaden over kavel- grenzen en langs waterlopen en aanleg van een watergang aan de voet van de Schenkeldijk. Verder verdient de Sint Jacobs- polder speciale aandacht vol gens de opstellers van visienota. Met de omvorming van het be drijventerrein daar zou het aan zien van de monumentale verde digingswerken van Brouwersha ven verbeterd kunnen worden. Wat de economische initiatie ven in de polders Bommenede en Zonnemaire betreft, verdient uitbreiding op bestaande loca ties de voorkeur. Pas wanneer dat niet mogelijk is, komen ex- nieuwe locaties in beeld. Dichte concentraties van gebouwen worden echter van de hand ge wezen. De voorkeur gaat uit naar een mozaïek van gebou wen, erven, boomgaarden, be planting en kleine open ruimtes daartussen. Volgens de gebieds visie dienen zich vooral bijzon dere kansen aan rond de werk haven Bommenede bij Zonne- door Willem van Dam KAPELLE - De NS zeggen: „Da gelijks maken nog geen vijfhon derd treinreizigers gebruik van het station Kapelle-Biezelinge. Dat is te weinig. Dus: dicht met dat stationnetje." De gemeente Kapelle zegt: Flauwekul. Kapel le kan zijn station niet missen, bovendien kloppen de gegevens van de NS niet. Dus: openhou den dat stationnetje. En daarom ging het gemeentebe stuur van Kapelle op zoek naar inwoners die - voor een vergoe ding van 8,50 euro per uur - be reid waren om op het station Ka pelle-Biezelinge tellingen te ver richten. Tellingen, die moeten aantonen dat de NS het aantal treinreizigers dat op het bedreig de station in- en/of uitstapt on derschatten. Gisterochtend stonden de 'tel lers' er. In alle vroegte al, om de eerste passagiers, die om 6.11 uur met een slaperig hoofd in de trein richting Roosendaal stap ten, te kunnen registreren. Ze stonden er tot gisteravond 23.47 uur, het tijdstip waarop vanuit Kapelle de laatste trein naar Vlissingen reed. En de resultaten? Die worden vermoedelijk niet eerder dan aan het eind van deze week be kendgemaakt, zegt wethouder J. Herselman (VVD, verkeer en vervoer), want er wordt nog twee dagen geteld. Goede hoop Herselman heeft goede hoop aan te kunnen tonen dat de NS zich verkijken op het aantal NS-reizigers dat het station Ka pelle-Biezelinge gebruikt. Het zal niet de eerste keer zijn, dat de NS zich vergissen. Vorige maand hield de politieke partij Middelburg Transparant verge lijkbare tellingen in Arnemui- den, ook al een station langs de Zeeuwse lijn dat met opheffing wordt bedreigd. De NS houden het erop dat het station in Arne- muiden dagelijks door nog geen 330 reizigers wordt gebruikt. Middelburg Transparant kwam na een dagje tellen met een heel ander cijfer: 459. Middelburg heeft inmiddels aangekondigd dat in de week van 3 tot 9 april in Arnemuiden nogmaals tellin gen zullen plaatsvinden. De ge meente Reimerswaal volgt dat voorbeeld binnenkort in Krab- bendijke en Rilland-Bath. door Piet Kleemans RENESSE - De Lindelaan in Re- nesse gaat deels op de schop. Op de plek waar nog niet zo lang ge leden transportbedrijf Bouw man gevestigd was, komen zes woningen. Het bouwplan is een initiatief van VOF Lindelaan. De gemeente Schouwen-Duive land is al een tijdje bezig met het verplaatsen van bedrijven uit het dorpscentrum naar het bedrijventerrein aan de rand van het dorp om vervolgens op de vrijkomende open plekken woningen te kunnen bouwen. Het gaat daarbij niet alleen om transportbedrijf Bouwman. Door de verhuizing van de Schouwse Bouwmaterialenhan- del komt bouwgrond vrij aan de Kabbelaarsbank en op de plek aan de Hogezoom waar vroeger Habo Hoveniers gevestigd was kunnen nu drie huizen gebouwd worden. Doe-het-zelfzaak Doe- land verdwijnt van haar stek aan de Hogezoom. Hier komen geen huizen, maar speelautoma- tenhal Funhouse. Het huidige pand van Funhouse - aan ge overkant van de straat - krijgt als de automatenhal eenmaal verhuisd is weer een horecabe- stemming. Voor wat betreft de plannen voor huizen aan de Lindelaan heeft de gemeente een overeen komst gesloten met ontwikke laar VOF Lindelaan. De VOF zorgt zelf voor riolering, verhar ding, openbare verlichtingen straatmeubilair, nutsvoorzienin gen en een groene aankleding. Dat vergt een investering van ruim 95.000 euro. Wanneer met de bouw van de nieuwe woningen aan de Linde laan kan worden begonnen, is nog niet bekend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35