Bestrijding natte voeten duurder
PZC
We gaan gewoon voor de sfeer
Polderwegen in toekomst weer lanen
Kapelle telt
treinreizigers
,13
Vorshipavonden
in de Mythe
m het Arsenaal
Cel geëist voor veelpleger
Actiecomité voor tolvrije tunnel
Visie defensie-industrie in de maak
Eenzame ooievaar trekt bekijks
Nieuwe woningen aan
Renesser Lindelaan
dinsdag 28 maart 2006
Extra krediet van ruim anderhalve ton nodig voor Kop van Schouwen
ihnrPiet Kleemans
jUBGH-HAAMSTEDE - Het
(strijden van wateroverlast in
(Kop van Schouwen valt fors
jnirder uit dan aanvankelijk ge
ld. Er is een extra krediet
ruim anderhalve ton nodig,
foor aanleg van een rioolge
en persleiding aan de
lompweg is nog eens 66.500 eu-
onodig.
2004 is op door Waterschap
feeuwse Eilanden en de gemeen-
Schouwen-Duiveland begon-
met de uitvoering van een -
jog verbeid - plan om een aan-
i inwoners van de Schouwse
festhoek van hun natte voeten
slle helpen. Bij hevige regenval
stonden in Burgh-Haamstede en
Sieuw- Haamstede tuinen
klotste het water in de
elders en bolde vochtig gewor-
nparket op.
de omgeving van Wilgenweg,
Strandweg en Badweg werden
loten breder en dieper gemaakt
vijvers vergroot. Een stevig
jarwei waarvoor opritten naar
rnizen op de schop moesten en
een aantal plaatsen bomen
agenda
STREEKACTIVITEITEN
ZIERIKZEE - MFC, 20.00 uu
omst HCC afdeling Zeeland.
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
REDACTIE
SCHOUWEN-DUIVELAND
Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB ZIERIKZEE
Tel: 0111-454647
Fax:0111-454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Marcel Modde (chef)
Piet Kleemans
Ali Pankow
Esme Soesman
Melïta Lanting
Rudy Boogert (sport)
CENTRALE REDACTIE
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
moesten worden gerooid. Later
werd het gebied rond Larixweg,
Torenweg, Esdoornweg en Ko
renbloemlaan aangepakt.
Om verder te kunnen met de be
strijding van de wateroverlast
in de omgeving Hoge- en Lage
Zoom, Oosterscheldelaan,
Boeijesbosch en Hoge Hilleweg,
is extra geld nodig. Om voor 50
procent co-financiering vanuit
de pot Subsidie Gebiedsgericht
Beleid in aanmerking te komen,
moeten de deelnemende par
tijen extra geld op tafel leggen.
Van de gemeente Schouwen-
Duiveland wordt een een extra
investering van 155.000 euro
gevraagd. Daar blijft het niet,
bij. Aan de Rampweg bij Re-
nesse wordt een outdo or cen
trum gebouwd en dat vergt aan
passing van het rioleringstelsel.
Er moet een rioolgemaal en een
persleiding komen. Daar is een
investering van 66.500 mee ge
moeid.
Maar, haast het dagelijks ge
meentebestuur van Schouwen-
Duiveland zich te zeggen, door
nu te investeren in genoemde
nutsvoorzieningen kan straks
ook het naast het buitensport
centrum geplande herstructure
ringsproject zonder probleem
uitgevoerd worden.
Het voorstel om totaal 221.000
euro extra beschikbaar te stel
len komt maandag 3 april aan
de orde tijdens de vergadering
van de commissie Openbare
ruimte. De vergadering wordt
gehouden in de Burgerzaal van
het gemeentehuis. Aanvang
19.30 uur.
LISSINGEN - De Stichting
Wight of Bethlehem houdt
raise- en worshipavonden in
et Arsenaaltheater in Vlissin-
jcn en theater De Mythe in
Goes.
Üziek staat centraal tijdens de
jeenkomsten.
tarlight of Bethlehem is een
mgerenorganisatie die zich be
houdt met evangelisatie on-
jongeren en het bevorderen
in de gospelmuziekcultuur. Ze
il daarmee een alternatief bie-
•n voor de reguliere uitgaans-
iegenheden.
26 mei is de tour in Vlissin-
in, een dag later in Goes. De
jeenkomsten duren van 20.00
22.30 uur.
Advertentie
Digitale telefonie..
DOE MEE,
maar wel via de eerste,
voordeligste en Zeeuwse
elecom provider DSP!
http://voip.dsp-nl.com
URGH-HAAMSTEDE - Dorpshuis De
Schutse, 20.00 uur: openbare vergade-
«g dorpsraad over enquête bussen in
6!dorp en windenergie;
Bijeen-
Dennis van Iersel, Gerry van de Sande, Sander Bolier, Dennis van Antwerpen (van links naar rechts) bij hun geverfde Peugeut 205.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Inge Heuff
CAPELLE - In het harde licht van de
schuur in Capelle staat het Peugeot je
205 wel heel oranje te zijn. De vier eige
naren staan er trots naast. Dennis van
Iersel pakt nog een stuk keukenrol om
wat stof weg te vegen. „Hij is bijna
klaar. We zoeken alleen nog een paar
dakdragers en een skibox, want voor ba
gage is niet veel ruimte meer, maar als
iemand dat wil sponsoren, kunnen we
weg."
Zo snel zal het niet gaan. Drie van de
vier jongens studeren nog en de zomer
vakantie is nog ver weg. Ze moeten
zelfs gewoon college volgen als de eer
ste wedstrijden van het WK voetbal in
Duitsland worden afgetrapt. „Als Ne
derland de laatste twee wedstrijden
weet te halen, kunnen we die nog mee
maken", zegt Dennis van Antwerpen.
„Maar we hebben toch geen kaartjes,
die gaan op de zwarte markt nu voor
meer dan elfhonderd euro weg, dus we
gaan gewoon voor de sfeer."
Die sfeer proeven Van Antwerpen en
Van Iersel regelmatig met Sander Bol
ier en Gerry van de Sande in De Ban-
jaard in Zierikzee, als daar belangrijke
wedstrijden op een groot scherm te zien
zijn. Het moeten alleen geen landskam
pioenwedstrijden zijn, want Van Iersel
is als enige voor Feyenoord; de anderen
zijn supporter van Ajax. Hier ontstond
ook het plan om met een oude auto een
goedkope vakantie te houden. De auto
was snel gevonden en toen begon het op
knappen. Van de Sande kon als profes
sioneel monteur van grote bedrijfswa
gens alles onder de motorkap voor zijn
rekening nemen, de anderen waren er
voor de carrosserie. „Er zat een flinke
deuk in het achterportier waar wat mee
moest gebeuren", vertelt Bolier. „We
zijn alleen niet zo goed in uitdeuken en
toen hebben we de deur wat vlakker ge
maakt met plamuur."
Witte plamuur op donkergrijze metallic
lak, het zag er niet geweldig uit en dus
besloot het viertal de auto te verven.
Van Iersel: „De kleurstelling is tijdens
het verven ontstaan. Eerst wilden we
rood-wit-blauw doen, gewoon van de
motorkap zo naar achteren, maar op die
manier ging de auto te veel op de Fran
se vlag lijken. Toen zijn we met oranje
verf die hier nog stond aan de slag ge
gaan."
- Met wat rollertjes werd de hele Peugeot
onder handen genomen. Motorkap, dak
en achterkant werden oranje, de portie
ren en velgen kregen de Nederlandse
driekleur. Ook het rooster voor de mo
tor is rood-wit-blauw geworden. En
Van Antwerpen kon als aankomend in
dustrieel productontwerper zich uitle
ven op de KNVB-leeuw die op de motor
kap is geschilderd. Met de laatste rest
jes oranje verf is binnen het dashboard
nog 'gepimpt'. Oranje petjes (van een be
kende Duitse kruidenlikeur) en een
paar zwart-witte klompen op de hoe-
denplank maken het geheel compleet.
Met zo'n auto kun je in 2006 maar een
doel hebben: het WK voetbal in Duits
land. De mannen verwachten met dit
Nederlands nationalisme op vier wielen
geen problemen te krijgen in Duitsland.
Van de Sande; „Ze zijn daar vast spor
tief genoeg om dit leuk te vinden." Van
Antwerpen: „Maar met Pinksteren gaan
we met deze auto toch maar niet naar
Renesse. Of misschien alleen maar even
er doorheen rijden."
Initiatieven in de Gouwepolders proberen zich aan regelgeving te ontworstelen
door Ali Pankow
ZONNEMAIRE - Vernieuwende
ideeën van ondernemers worden
veelal in de kiem gesmoord als
gevolg van te gedetailleerde re
gelgeving. Een voorbeeld van
die regelgeving is het opstellen
van uitputtende lijstjes met ont
wikkelingen die wel en niet mo
gen. Voor mogelijke ontwikke
lingen in de Gouwepolders zou
het anders moeten, vindt de
stuurgroep die een toekomstvi
sie voor dit specifieke deel van
Schouwen-Duiveland heeft ont
wikkeld.
In de Gouwepolders dient ruim
te te worden geboden voor initia
tieven op het snijvlak van cul
tuurhistorie en economie, vindt
deze stuurgroep. Naast gemeen
te, waterschap en provincie heb
ben daar ook vertegenwoordi
gers van de Ondernemersvereni
gingen, Stad Lande, Agra
risch Schouwen-Duiveland en
Zeeuwse Milieufederatie zitting
in. Met inbreng van deze organi
saties hebben de bureaus Men-
tink Procesmanagement en
H+N+S Landschapsarchitecten
deze Gebiedsvisie opgesteld.
Uitgangspunt voor de Gouwe
polders is dat economische ont
wikkelingen mogelijk moeten
zijn, maar dat ondernemers mee
betalen aan versterking van
De werkhaven Bommenede biedt bijzondere kansen voor kleinschalige economische ontwikkeling.
foto Dirk-Jan Gjeltema
het landschap en de cultuur
historie.
De Polders Bommenede-Zonne-
maire en omgeving vormen één
van de vier deelgebieden binnen
de Gouwepolders, die deze week
in een korte serie hier afzonder
lijk worden belicht.
Binnen de grootschalige land-
bouwruimte in de polders Bom-
menede-Zonnemaire wordt het
specifieke aanzien bepaald door
bijzondere gebiedjes als Kijkuit,
Oud Bommenede, Mon Genie en
Kreekzicht. De relatie tussen de
ze zogeheten buitens en landste-
des en hun omgeving is groten
deels vervaagd. Ook de land
schappelijke aanleg daarom
heen zoals kreken, lanen, bos en
boomgaarden, is grotendeels ver
dwenen.
Voorgesteld wordt een aantal
polderwegen te transformeren
MIDDELBURG - Voor een woninginbraak in 2002 en het
plegen van valsheid in geschrifte eiste officier van justitie
J. Valente gisteren in Middelburg een half jaar gevange
nisstraf tegen een 32-jarige veelpleger uit Terneuzen. De
man, die al jaren verslaafd is aan harddrugs, werd eind
vorig jaar na een DNA-onderzoek opgepakt voor de wo
ninginbraak aan de Willem Alexanderlaan in Terneuzen.
Hij gaf de inbraak toe.
Op 14 december probeerde hij in Terneuzen een medewer
ker van sociale zaken op het verkeerde been te zetten
door op een uitkeringsformulier het cijfer 2 voor het inge
vulde bedrag van 20 euro te plaatsen. „Ik vond het voor
schot te laag", zei de verdachte.
De rechtbank doet op 5 april uitspraak.
TERNEUZEN - Een aantal Zeeuws-Vlaamse burgers
heeft samen met de Socialistische Partij het actiecomité
TunnelTolvrij.nl opgericht. Het comité wil dat de ver
koop van de Westerscheldetunnel niet doorgaat en dat
voortaan niet meer betaald hoeft te worden om door de
tunnel te rijden. Op de gelijknamige website laat Tunnel-
Tol vrij.nl voorbeelden zien van andere (dure) tunnels in
Nederland waar het verkeer gratis van gebruik kan ma
ken. „Het is het actiecomité een raadsel waarom voor de
Westerscheldetunnel tol betaald moet worden. De tol is
namelijk een afwijking met wat gangbaar is in overig Ne
derland." Volgens het comité heeft de tolheffing een nega
tief effect op de economische ontwikkeling van Zeeuws-
Vlaanderen.
ROTTERDAM - Staatssecretaris Van der Knaap (CDA,
Defensie) werkt samen met het ministerie van Economi
sche Zaken aan een strategische visie op de plaats die de
Nederlandse defensie-industrie over tien jaar moet inne
men in internationaal verband. Dat zei hij gisteren in Rot
terdam bij de opening van de Week van de Scheepsbouw.
Het onderzoek, clat over enkele maanden klaar is, moet
duidelijk maken waar de kansen liggen voor de industrie.
Defensie stuurt aan op meer samenwerking binnen Euro
pa, zo gaf Van der Knaap aan. Over de Schelde Marine-
bouw in Vlissingen liet hij zich niet expliciet uit, maar hij
liet wel blijken dat de order voor vier patrouilleschepen
voor de marine in Nederland wordt geplaatst. Dat biedt
namelijk kansen voor de export. In Nederland is de Schel
de veruit favoriet om de order in de wacht te slepen.
MIDDELBURG - Een ooievaar op een lantaarnpaal aan
de laan der Verenigde Naties in Middelburg trok zaterdag
heel wat bekijks. Volgens C. Louwerse van vogel- en egel-
opvang De Mikke in Middelburg verkeren ooievaars
meestal in gezelschap. „De vogels worden wel vaker in de
ze omgeving gezien, maar meestal met z'n tweeën", aldus
Louwerse. Dat de ooievaar op een lantaarnpaal zat, was
niet zo vreemd gezien het feit dat de vogels graag hoog zit
ten. „Ooievaars vinden het net als reigers fijn om vanaf
een hoog punt te kunnen zien wat er in de omgeving ge
beurt. Hun nesten bouwen ze ook graag hoog." Louwerse
denkt dat de ooievaar' afkomstig is uit natuurreservaat
Het Zwin in Zeeuws-Vlaanderen.
tot lanen. „Hiermee wordt het
groene karakter van de Gouwe
polders versterkt en tevens de
rationele verkaveling van dit ge
bied benadrukt", vermeldt de ge
biedsvisie.
Verdedigingswerken
Andere ideeën zijn een stelsel
van wandelpaden over kavel-
grenzen en langs waterlopen en
aanleg van een watergang aan
de voet van de Schenkeldijk.
Verder verdient de Sint Jacobs-
polder speciale aandacht vol
gens de opstellers van visienota.
Met de omvorming van het be
drijventerrein daar zou het aan
zien van de monumentale verde
digingswerken van Brouwersha
ven verbeterd kunnen worden.
Wat de economische initiatie
ven in de polders Bommenede
en Zonnemaire betreft, verdient
uitbreiding op bestaande loca
ties de voorkeur. Pas wanneer
dat niet mogelijk is, komen ex-
nieuwe locaties in beeld. Dichte
concentraties van gebouwen
worden echter van de hand ge
wezen. De voorkeur gaat uit
naar een mozaïek van gebou
wen, erven, boomgaarden, be
planting en kleine open ruimtes
daartussen. Volgens de gebieds
visie dienen zich vooral bijzon
dere kansen aan rond de werk
haven Bommenede bij Zonne-
door Willem van Dam
KAPELLE - De NS zeggen: „Da
gelijks maken nog geen vijfhon
derd treinreizigers gebruik van
het station Kapelle-Biezelinge.
Dat is te weinig. Dus: dicht met
dat stationnetje." De gemeente
Kapelle zegt: Flauwekul. Kapel
le kan zijn station niet missen,
bovendien kloppen de gegevens
van de NS niet. Dus: openhou
den dat stationnetje.
En daarom ging het gemeentebe
stuur van Kapelle op zoek naar
inwoners die - voor een vergoe
ding van 8,50 euro per uur - be
reid waren om op het station Ka
pelle-Biezelinge tellingen te ver
richten. Tellingen, die moeten
aantonen dat de NS het aantal
treinreizigers dat op het bedreig
de station in- en/of uitstapt on
derschatten.
Gisterochtend stonden de 'tel
lers' er. In alle vroegte al, om de
eerste passagiers, die om 6.11
uur met een slaperig hoofd in de
trein richting Roosendaal stap
ten, te kunnen registreren. Ze
stonden er tot gisteravond 23.47
uur, het tijdstip waarop vanuit
Kapelle de laatste trein naar
Vlissingen reed.
En de resultaten? Die worden
vermoedelijk niet eerder dan
aan het eind van deze week be
kendgemaakt, zegt wethouder
J. Herselman (VVD, verkeer en
vervoer), want er wordt nog
twee dagen geteld.
Goede hoop
Herselman heeft goede hoop
aan te kunnen tonen dat de NS
zich verkijken op het aantal
NS-reizigers dat het station Ka
pelle-Biezelinge gebruikt. Het
zal niet de eerste keer zijn, dat
de NS zich vergissen. Vorige
maand hield de politieke partij
Middelburg Transparant verge
lijkbare tellingen in Arnemui-
den, ook al een station langs de
Zeeuwse lijn dat met opheffing
wordt bedreigd. De NS houden
het erop dat het station in Arne-
muiden dagelijks door nog geen
330 reizigers wordt gebruikt.
Middelburg Transparant kwam
na een dagje tellen met een heel
ander cijfer: 459. Middelburg
heeft inmiddels aangekondigd
dat in de week van 3 tot 9 april
in Arnemuiden nogmaals tellin
gen zullen plaatsvinden. De ge
meente Reimerswaal volgt dat
voorbeeld binnenkort in Krab-
bendijke en Rilland-Bath.
door Piet Kleemans
RENESSE - De Lindelaan in Re-
nesse gaat deels op de schop. Op
de plek waar nog niet zo lang ge
leden transportbedrijf Bouw
man gevestigd was, komen zes
woningen. Het bouwplan is een
initiatief van VOF Lindelaan.
De gemeente Schouwen-Duive
land is al een tijdje bezig met
het verplaatsen van bedrijven
uit het dorpscentrum naar het
bedrijventerrein aan de rand
van het dorp om vervolgens op
de vrijkomende open plekken
woningen te kunnen bouwen.
Het gaat daarbij niet alleen om
transportbedrijf Bouwman.
Door de verhuizing van de
Schouwse Bouwmaterialenhan-
del komt bouwgrond vrij aan de
Kabbelaarsbank en op de plek
aan de Hogezoom waar vroeger
Habo Hoveniers gevestigd was
kunnen nu drie huizen gebouwd
worden. Doe-het-zelfzaak Doe-
land verdwijnt van haar stek
aan de Hogezoom. Hier komen
geen huizen, maar speelautoma-
tenhal Funhouse. Het huidige
pand van Funhouse - aan ge
overkant van de straat - krijgt
als de automatenhal eenmaal
verhuisd is weer een horecabe-
stemming.
Voor wat betreft de plannen
voor huizen aan de Lindelaan
heeft de gemeente een overeen
komst gesloten met ontwikke
laar VOF Lindelaan. De VOF
zorgt zelf voor riolering, verhar
ding, openbare verlichtingen
straatmeubilair, nutsvoorzienin
gen en een groene aankleding.
Dat vergt een investering van
ruim 95.000 euro.
Wanneer met de bouw van de
nieuwe woningen aan de Linde
laan kan worden begonnen, is
nog niet bekend.