PZC
bedrijventerrein niet erg in trek
Berm is te breed volgens Arbowet
MODE
SHOW
Woningbouw
verjaagt joppers
Wolphaartsdijk
Gimbrère
Ik hoop dat we de zeshonderd halen
Doek valt voor forum Goes
Eenzame ooievaar trekt bekijks
Fietser gewond bij aanrijding
zeeuwse almanak
Droog
chool Oostdijk
Iaatregelen moeten vestiging op Nishoek aantrekkelijker maken
ictie: 0113-315649
/.pzc.nl
j;redactie@pzc.nl
"(bus 31, 4460 AA Goes
,ertentie-exploitatie:
0rd-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
^s-Vlaanderen: 0114-372770;
ijonaal: 020-4562500.
nsdag 28 maart 2006
Rondje op de
golfbaan met
Tiger Woods
editie Bevelanden-Tholen
GOES - Het vorige week gesloten discussieplein op de in
ternetpagina van de gemeente Goes gaat niet meer open.
Het keert ook niet terug op de nieuwe website van de ge
meente, die begin mei operationeel wordt. Het afschaffen
van het forum heeft volgens een woordvoerster niets te
maken met de schuttingtaai en scheldpartijen die na het
biddagakkoord op het discussieplein verschenen. Deze be
denkelijke bijdragen waren voor burgemeester D. van der
Zaag aanleiding het forum te sluiten. De gemeente Goes
had al een jaar geleden besloten met de vernieuwing van
de website het discussieplein te schrappen, omdat de bij
dragen vaak weinig zinnigs opleverden.
Goese burgers kunnen op de nieuwe internetpagina wel
hun stem laten horen. Er verschijnt geregeld een internet -
peiling over plannen en projecten. Het is nog onduidelijk
hoe groot de invloed van deze 'poll' op het gemeentelijk
beleid wordt. De navigatie op de nieuwe internetpagina
wordt beter dan op de huidige. Bovendien verbetert de
service aan burgers, met een routeplanner en een goed
zoekprogramma. Vanaf 2007 wordt een digitaal loket op
gebouwd, waar mensen bijvoorbeeld een uittreksel van
het bevolkingsregister kunnen downloaden. Ook is het de
bedoeling dat bestemmingsplannen digitaal kunnen wor
den ingezien. Uiteraard krijgt de site de nieuwe huiskleu
ren van de gemeente Goes: warm rood en fris groen.
MIDDELBURG - Een ooievaar op een lantaarnpaal aan
de laan der Verenigde Naties in Middelburg trok zaterdag
heel wat bekijks. Volgens C. Louwerse van vogel- en egel-
opvang De Mikke in Middelburg verkeren ooievaars
meestal in gezelschap. „De vogels worden wel vaker in de
ze omgeving gezien, maar meestal met z'n tweeën", aldus
Louwerse. Dat de ooievaar op een lantaarnpaal zat, was
niet zo vreemd gezien het feit dat de vogels graag hoog zit
ten. „Ooievaars vinden het net als reigers fijn om vanaf
een hoog punt te kunnen zien wat er in de omgeving ge
beurt. Hun nesten bouwen ze ook graag hoog." Louwerse
denkt dat de ooievaar afkomstig is uit natuurreservaat
Het Zwin in Zeeuws-Vlaanderen.
MIDDELBURG - Op de kruising Nadorstweg/Sir Wins
ton Churchilllaan/Parklaan in Middelburg is gisteravond
rond half zeven een 17-jarige fietser uit Middelburg ge
wond geraakt. De fietser reed over de Nadorstweg en wil
de de kruising oversteken. Hij verleende geen voorrang
aan een van rechts komende 70-jarige automobilist uit
Middelburg die over de Parklaan reed en rechtdoor de
kruising wilde oversteken naar de Sir Winston Churchill-
laan. De fietser raakte gewond aan zijn handen en aan
een been. Hij is naar het ziekenhuis gebracht.
door Frank Balkenende
WOLPHAARTSDIJK - De jon
gerenontmoetingsplaats (jop)
aan het Wolfertsplein in Wol
phaartsdijk wordt de laatste
tijd nauwelijks gebruikt. Vol
gens voorzitter S. Huissoon van
de dorpsvereniging hangt dat sa
men met de bouw van vijf senio
renwoningen aan het plein,
waardoor de jop klem zit tussen
stapels bouwmaterialen. „Het is
nu niet erg aantrekkelijk om
daar rond te hangen."
De Wolphaartsdijkse jeugd
groept daarom vooral samen op
de skatebaan aan het Gardenier
hof. Voor de gemeente Goes is
het geringe gebruik van de jop
echter geen aanleiding om de
hangplek op te doeken. Huis
soon deelt dat standpunt. Ze
wijst erop dat de hangplek na de
bouw mogelijk weer in zwang
raakt. „Dan zie je er weer een
tijdje niemand, dan staan jonge
ren er ineens weer. Nu is het een
bouwplaats, dus ik snap wel dat
de jeugd een andere plek op
zoekt. Als straks de bouw klaar
is, keren ze mogelijk weer terug
naar het Wolfertsplein. Er is ook
qua overlast geen reden om de
jop te schrappen. Ons bereiken
zelden klachten over de ontmoe
tingsplaats", zegt Huissoon.
Overigens ligt de bouw van vijf
seniorenwoningen nog steeds
stil. De gemeente sommeerde
bouwbedrijf Nonnekes in janua
ri de bouw te staken, nadat de
gemeentelijke landmeter had
ontdektdat de achterpaden te
smal waren berekend. De paden
moesten negentig centimeter
breed zijn, maar zouden slechts
zeventig centüneter gaan meten.
Het bouwbedrijf werkt nog aan
een oplossing. Een mogelijkheid
is de schuurtjes iets minder diep
en iets breder te bouwen, zodat
er voldoende ruimte overblijft
om achterpaden op de vereiste
breedte te brengen.
Als de vijf seniorenwoningen
zijn afgebouwd en er een ver
keersplateau is gelegd, wil een
werkgroep van dorpelingen zich
buigen over een andere inrich
ting van het Wolfertsplein. Niet
dat het plein nu een smet op het
dorp is, maar het kan altijd
mooier, laat Huissoon weten.
Met name de parkeerplaats voor
dorpshuis De Griffioen is niet
echt van oogstrelende schoon
heid.'Huissoon: „De werkgroep
wil dan ook na gaan denken of
daar een betere invulling voor
mogelijk is. Ik zou zeggen: laat
ze maar met ideeën komen. Dat
soort plannetjes is altijd leuk en
dan zien we wel of inwoners en
gemeente er wat in zien.
Het valt niet mee om een lees
baar en genietbaar dagblad te
maken in ons hevig eroderend
taallandschap. Een land
schap waarin termen als bij
voorbeeld omgevingsbestu
ringen 'nestelbaarheid' rond-
waaien.
Dit hoekje is te klein om hun
betekenis te verduidelijken,
maar het is niet wat het lijkt.
Dat u het maar weet.
Een heleboel van zulke ter
men komen uit de koker van
ons eigen provinciebestuur.
Misschien is het wrok jegens
de Nederlandse Taalunie, die
het Zeeuws de streektaal-
status onthouden heeft. An
ders kunnen wij ook niet ver
klaren waarom, de Provincie
een communicatiebureau be
taalt dat onder de projecttitel
ERVAARZEELAND 'Zee
land als hét gebied bij uitstek
voor watersporters en water-
minnenden in binnen- en bui
tenland op de kaart moet zet
ten'.
En dat, zo blijkt uit het pers
bericht, de niet-natte stukjes
Zeeland als volgt ervaart:
Tevens is er een levendig en
uitgebreid walgebeuren...
Daar houden wij het niet
droog bij.
DONDERDAG 30 MAART
10-00-13.30-16.00- 19.00 UUR
RESERVEREN IS GEWENST
s; LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
(Advertentie)
tor Rob Paardekam
[OSTDIJK - De kans is groot
il Oostdijk een nieuwe school
ijgt. Het huidige onderkomen
De Bornput is zwaar uit de
ii Renovatie zou ook een op
zijn. „Toch neigen we naar
ieuwbouw", zegt wethouder
de Kunder.
1st hoofdgebouw van de re-
rmatorische basisschool da-
ert uit 1957. Directeur C. van
eldhuisen hoopt dat de
ïeente voor nieuwbouw
iesb, omdat renoveren niet
3e problemen oplost. De
tooi heeft nu drie leslokalen
seen handwerklokaal en dat is
jenlijk te weinig in een tijd
aarin veelvuldig gebruik
iffdt gemaakt van onder meer
sistenten en stagiaires,
te directeur zou het ook wel
ia vinden als beide vestigingen
de school straks bij elkaar
'dichter bij elkaar zouden zit-
ia. Nu krijgen de groepen 1 en
fes in een dependance,
te gemeente heeft nog geen
«luit genomen, maar wethou-
srDe Kunder stelt dat het col-
naar nieuwbouw neigten
het een groot voordeel zou
|ja als alle klassen straks weer
ij elkaar zitten. In de meest re
bate kadernota wordt alvast ge-
sld dat nieuwbouw ruim een
uljoen euro gaat kosten.
Amy Goulooze (rechts) ondervraagt treinreizigers
door Willem van Dam
KAPELLE - De NS zeggen: „Da
gelijks maken nog geen vijfhon
derd treinreizigers gebruik van
het station Kapelle-Biezelinge.
Dat is te weinig. Dus: dicht met
dat stationnetje." De gemeente
Kapelle zegt: Flauwekul. Kapel-
Ie kan zijn station niet missen,
bovendien kloppen de gegevens
van de NS niet. Dus: openhou
den dat stationnetje.
En daarom ging het gemeentebe
stuur van Kapelle op zoek naar
inwoners die - voor een vergoe
ding van 8,50 euro per uur - be
reid waren om op het station Ka
pelle - Biezelinge telüngen te
verrichten. Tellingen, die moe
ten aantonen dat de NS het aan
tal treinreizigers dat op het be
dreigde station in- en/of uit
stapt onderschatten.
Gisterochtend stonden .de 'tel
lers' er. In alle vroegte al, om de
eerste passagiers die om 06.11
uur met een slaperig hoofd in de
trein richting Roosendaal stap
ten, te kunnen registreren. Ze
stonden er tot gisteravond 23.47
uur, het tijdstip waarop vanuit
Kapelle de laatste trein naar
Vlissingen reed.
En het resultaat van de tellin
gen? Dat wordt vermoedelijk
niet eerder dan aan het eind van
deze week bekendgemaakt, zegt
wethouder J. Herselman (WD,
Verkeer en Vervoer), want er
wordt nog twee dagen geteld.
Vergissen
Herselman heeft goede hoop
aan te kunnen tonen dat de NS
zich verkijken op het aantal
NS-reizigers dat het station Ka
pelle-Biezelinge gebruikt als
vertrek- of eindpunt. Het zal
niet de eerste keer zijn, dat de
NS zich wat dat betreft vergis
sen. Vorige maand hield de poli
tieke partij Middelburg Transpa
rant vergelijkbare tellingen in
Arnemuiden, ook al een station
netje langs de Zeeuwse lijn. dat
met opheffing wordt bedreigd.
De NS houden het erop dat het
station in Arnemuiden dagelijks
door nog geen 330 reizigers
wordt gebruikt. Middelburg
Transparant kwam na een dagje
tellen met een heel ander cijfer:
459.
De gemeente Middelburg heeft
inmiddels aangekondigd dat er
in de week van 3 tot 9 april in
Arnemuiden nogmaals tellingen
zullen plaatsvinden. De gemeen
te Reimerswaal volgt dat voor
beeld binnenkort in Krabbendij-
ke en Rilland-Bath.
Kapelle-Biezelinge, maandag
middag rond het middaguur. Te
gen de ramen van het witte sta
tionsgebouwtje hangen pamflet
ten, met daarop een oproep aan
de reiziger:
In Uw Belang!! Voorkom de drei
gende sluiting station Kapel
le-Biezelinge. Meld u bij de en
quêteur.
Op het perron staat een beschei
den gezelschapje: de wethouder,
de gemeentebode, de gemeente
lijk voorlichtster en twee 'tel
lers'. De wethouder straalt tevre
denheid uit. Na vijf uur tellen is
de 'opbrengst' al ruim tweehon-
.derdvijftig passagiers, consta
teert Herselman monter. „Ik
hoop dat we vandaag de zeshon
derd halen."
Belang
Amy Goulooze (17) aarzelde
geen moment toen ze vernam
dat de gemeente Kapelle op
zoek was naar vrijwilligers die
een ochtend of middag wilden
tellen. Die tegemoetkoming van
8,50 euro per uur is natuurlijk
leuk meegenomen, maar het be
langrijkste is - zegt Amy - dat
het station blijft bestaan. Daar
heeft ze zelf ook belang bij. Elke
ochtend om 08.05 gaat ze met de
foto Willem Mieras
trein naar Vlissingen, waar ze
aan de Hogeschool Zeeland so
ciaal pedagogische hulpverle
ning studeert. En stel, stel dat
het station dichtgaat, dan moet
ze elke dag eerst naar Goes fiet
sen om daar de trein te kunnen
pakken. En daar voelt ze niet
voor.
De trein van 12.16 uur in de rich
ting van Roosendaal loopt bin
nen. Slechts een handjevol reizi
gers stapt uit. Dat tikt niet echt
aan. De wethouder laat zich
daardoor echter niet uit het veld
slaan. Had je vanochtend om
07.12 uur moeten kijken: veertig
man! En om 08.05 uur: ook veer
tig man!
Het perron loopt leeg, de 'tel
lers' zoeken beschutting tegen
de wind; in het stationsgebouw
tje staan van gemeentewege ver
strekte koffie, thee en broodjes
op hen te wachten. De wethou
der, glimlachend: „We zorgen
goed voor ze."
door Miriam van den Broek
VLISSINGEN - Om te kunnen
voldoen aan de eisen van de Ar
bowet, wordt de de begroeiing
in de middenberm van de Paul
Krugerstraat in Vlissingen ver
smald.
Volgens de Arbo moeten de me
dewerkers van groenbeheer op
5O-kilometerwegen een veilige
werkruimte hebben van tenmin
ste zestig centimeter. „Daar kun
nen we op dit moment nét aan
voldoen als we pylonen op de rij
baan zetten", vertelt W. van
Dort van de gemeente Vlissin
gen. Maar de rijbanen zijn erg
smal. Slechts 3,5 meter. Zodra
iemand zijn auto iets te ver uit
de kant parkeert, wordt de rij
baan te smal om aan de voor
waarden te kunnen voldoen.
Daarom wordt aan beide kanten
van de middenberm zestig centi
meter van de begroeiing wegge
haald. Daarvoor in de plaats ko
men tegels. „Mocht.de Arbo ooit
de norm nog eens verscherpen
naar tachtig centimeter, dan
kunnen we er nog steeds aan vol
doen." Het is overigens alleen
de Paul Krugerstraat die vanuit
deze maatregel moet worden
aangepakt. „De meeste andere
wegen hebben geen midden
berm of zijn breder", zegt Van
Dort. De werkzaamheden zijn
over ongeveer drie weken afge
rond. Tot die tijd wordt mensen
verzocht hun auto niet in de
Paul Krugerstraat te parkeren
zodat het doorgaand verkeer
over de parkeervakken kan rij
den. foto Lex de Meester
lansen voor
"lieuwbouw
lorRob Paardekam
IUININGEN - De gemeente
ierswaal neemt maatrege-
om bedrijventerrein Nis-
bij Kruiningen aantrekke-
r te maken als vestigingslo-
ue. Tot nu toe verloopt de ver-
van de gronden heel ma-
Jet afgelopen jaar is hele-
flniets verkocht.
jgemeente heeft'grootse plan-
•3voor de Nishoek. Het bedrij-
aterrein moet ongeveer der-
in hectare groter worden,
sar tot nu toe lopen de bedrij-
n niet warm voor een plekje
der de rook van aardappelver-
[ker Lamb-Weston/Meijer.
gemeente wijt dat onder
sr aan het feit dat het bedrij-
aterrein alleen beschikbaar is
«r kleine lokale bedrijven en
flememingen in de zogeheten
iribusiness. „En juist die laat-
isector heeft het de afgelopen
en zo moeilijk gehad", aldus
éouder Bliek. Om wat meer
jnd te verkopen, mogen ook
drijven uit andere takken
ib straks op Nishoek vestigen,
leen ondernemingen uit de
jasector (vis en water) en de
•nsportsector worden ook in
toekomst geweerd. Daarvoor
a in Reimerswaal immers
spectievelijk de bedrijventer-
inen Olzendep older in Yerse-
en De Poort in Rilland be-
mê
het aan burgemeester en
thouders ligt, wordt ook de
mdprijs van een deel van Nis-
:k verlaagd. Het gaat om het
ik dat grenst aan de hele gro-
fabriek van Lamb-Weston.
fik ligt daardoor behoorlijk uit
Ht zicht en bovendien nog on-
Itr hoogspanningsleidingen.
Verder stelt het college voor om
de grondprijzen sowieso te be
vriezen tot en met december
2007. De gemeente wil ook af
stappen van de vastgestelde per
ceelgrenzen. Een bedrijf dat
een stuk grond op het oog heeft,
maar eigenlijk net een stukje
meer wil, kan er straks waar
schijnlijk een aantal vierkante
meters van een ander perceel bij-
kopen.
Een andere maatregel die het be
drijventerrein wat aantrekkelij
ker moet maken, is de snelle, aan
leg van een rotonde op het punt
waar de Oude Rijksweg (N289),
de Zanddijk en de toerit tot de
snelweg elkaar kruisen. Zo'n ro
tonde moet voor een betere ont
sluiting van Nishoek zorgen. De
provincie heeft er geld voor be
schikbaar gesteld, maar dat
krijgt de gemeente alleen als
nog dit jaar met de aanleg
wordt begonnen. Haast is dus ge
boden.
De gemeenteraad praat tijdens
de opiniërende vergadering van
dinsdag 4 april over de plannen
om Nishoek aantrekkelijker te
maken. De bijeenkomst begint
om 20.00 uur en vindt plaats in
het gemeentehuis in Kruinin
gen.