PZC bedrijventerrein niet erg in trek Berm is te breed volgens Arbowet MODE SHOW Woningbouw verjaagt joppers Wolphaartsdijk Gimbrère Ik hoop dat we de zeshonderd halen Doek valt voor forum Goes Eenzame ooievaar trekt bekijks Fietser gewond bij aanrijding zeeuwse almanak Droog chool Oostdijk Iaatregelen moeten vestiging op Nishoek aantrekkelijker maken ictie: 0113-315649 /.pzc.nl j;redactie@pzc.nl "(bus 31, 4460 AA Goes ,ertentie-exploitatie: 0rd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; ^s-Vlaanderen: 0114-372770; ijonaal: 020-4562500. nsdag 28 maart 2006 Rondje op de golfbaan met Tiger Woods editie Bevelanden-Tholen GOES - Het vorige week gesloten discussieplein op de in ternetpagina van de gemeente Goes gaat niet meer open. Het keert ook niet terug op de nieuwe website van de ge meente, die begin mei operationeel wordt. Het afschaffen van het forum heeft volgens een woordvoerster niets te maken met de schuttingtaai en scheldpartijen die na het biddagakkoord op het discussieplein verschenen. Deze be denkelijke bijdragen waren voor burgemeester D. van der Zaag aanleiding het forum te sluiten. De gemeente Goes had al een jaar geleden besloten met de vernieuwing van de website het discussieplein te schrappen, omdat de bij dragen vaak weinig zinnigs opleverden. Goese burgers kunnen op de nieuwe internetpagina wel hun stem laten horen. Er verschijnt geregeld een internet - peiling over plannen en projecten. Het is nog onduidelijk hoe groot de invloed van deze 'poll' op het gemeentelijk beleid wordt. De navigatie op de nieuwe internetpagina wordt beter dan op de huidige. Bovendien verbetert de service aan burgers, met een routeplanner en een goed zoekprogramma. Vanaf 2007 wordt een digitaal loket op gebouwd, waar mensen bijvoorbeeld een uittreksel van het bevolkingsregister kunnen downloaden. Ook is het de bedoeling dat bestemmingsplannen digitaal kunnen wor den ingezien. Uiteraard krijgt de site de nieuwe huiskleu ren van de gemeente Goes: warm rood en fris groen. MIDDELBURG - Een ooievaar op een lantaarnpaal aan de laan der Verenigde Naties in Middelburg trok zaterdag heel wat bekijks. Volgens C. Louwerse van vogel- en egel- opvang De Mikke in Middelburg verkeren ooievaars meestal in gezelschap. „De vogels worden wel vaker in de ze omgeving gezien, maar meestal met z'n tweeën", aldus Louwerse. Dat de ooievaar op een lantaarnpaal zat, was niet zo vreemd gezien het feit dat de vogels graag hoog zit ten. „Ooievaars vinden het net als reigers fijn om vanaf een hoog punt te kunnen zien wat er in de omgeving ge beurt. Hun nesten bouwen ze ook graag hoog." Louwerse denkt dat de ooievaar afkomstig is uit natuurreservaat Het Zwin in Zeeuws-Vlaanderen. MIDDELBURG - Op de kruising Nadorstweg/Sir Wins ton Churchilllaan/Parklaan in Middelburg is gisteravond rond half zeven een 17-jarige fietser uit Middelburg ge wond geraakt. De fietser reed over de Nadorstweg en wil de de kruising oversteken. Hij verleende geen voorrang aan een van rechts komende 70-jarige automobilist uit Middelburg die over de Parklaan reed en rechtdoor de kruising wilde oversteken naar de Sir Winston Churchill- laan. De fietser raakte gewond aan zijn handen en aan een been. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. door Frank Balkenende WOLPHAARTSDIJK - De jon gerenontmoetingsplaats (jop) aan het Wolfertsplein in Wol phaartsdijk wordt de laatste tijd nauwelijks gebruikt. Vol gens voorzitter S. Huissoon van de dorpsvereniging hangt dat sa men met de bouw van vijf senio renwoningen aan het plein, waardoor de jop klem zit tussen stapels bouwmaterialen. „Het is nu niet erg aantrekkelijk om daar rond te hangen." De Wolphaartsdijkse jeugd groept daarom vooral samen op de skatebaan aan het Gardenier hof. Voor de gemeente Goes is het geringe gebruik van de jop echter geen aanleiding om de hangplek op te doeken. Huis soon deelt dat standpunt. Ze wijst erop dat de hangplek na de bouw mogelijk weer in zwang raakt. „Dan zie je er weer een tijdje niemand, dan staan jonge ren er ineens weer. Nu is het een bouwplaats, dus ik snap wel dat de jeugd een andere plek op zoekt. Als straks de bouw klaar is, keren ze mogelijk weer terug naar het Wolfertsplein. Er is ook qua overlast geen reden om de jop te schrappen. Ons bereiken zelden klachten over de ontmoe tingsplaats", zegt Huissoon. Overigens ligt de bouw van vijf seniorenwoningen nog steeds stil. De gemeente sommeerde bouwbedrijf Nonnekes in janua ri de bouw te staken, nadat de gemeentelijke landmeter had ontdektdat de achterpaden te smal waren berekend. De paden moesten negentig centimeter breed zijn, maar zouden slechts zeventig centüneter gaan meten. Het bouwbedrijf werkt nog aan een oplossing. Een mogelijkheid is de schuurtjes iets minder diep en iets breder te bouwen, zodat er voldoende ruimte overblijft om achterpaden op de vereiste breedte te brengen. Als de vijf seniorenwoningen zijn afgebouwd en er een ver keersplateau is gelegd, wil een werkgroep van dorpelingen zich buigen over een andere inrich ting van het Wolfertsplein. Niet dat het plein nu een smet op het dorp is, maar het kan altijd mooier, laat Huissoon weten. Met name de parkeerplaats voor dorpshuis De Griffioen is niet echt van oogstrelende schoon heid.'Huissoon: „De werkgroep wil dan ook na gaan denken of daar een betere invulling voor mogelijk is. Ik zou zeggen: laat ze maar met ideeën komen. Dat soort plannetjes is altijd leuk en dan zien we wel of inwoners en gemeente er wat in zien. Het valt niet mee om een lees baar en genietbaar dagblad te maken in ons hevig eroderend taallandschap. Een land schap waarin termen als bij voorbeeld omgevingsbestu ringen 'nestelbaarheid' rond- waaien. Dit hoekje is te klein om hun betekenis te verduidelijken, maar het is niet wat het lijkt. Dat u het maar weet. Een heleboel van zulke ter men komen uit de koker van ons eigen provinciebestuur. Misschien is het wrok jegens de Nederlandse Taalunie, die het Zeeuws de streektaal- status onthouden heeft. An ders kunnen wij ook niet ver klaren waarom, de Provincie een communicatiebureau be taalt dat onder de projecttitel ERVAARZEELAND 'Zee land als hét gebied bij uitstek voor watersporters en water- minnenden in binnen- en bui tenland op de kaart moet zet ten'. En dat, zo blijkt uit het pers bericht, de niet-natte stukjes Zeeland als volgt ervaart: Tevens is er een levendig en uitgebreid walgebeuren... Daar houden wij het niet droog bij. DONDERDAG 30 MAART 10-00-13.30-16.00- 19.00 UUR RESERVEREN IS GEWENST s; LANGE DELFT 16 MIDDELBURG (Advertentie) tor Rob Paardekam [OSTDIJK - De kans is groot il Oostdijk een nieuwe school ijgt. Het huidige onderkomen De Bornput is zwaar uit de ii Renovatie zou ook een op zijn. „Toch neigen we naar ieuwbouw", zegt wethouder de Kunder. 1st hoofdgebouw van de re- rmatorische basisschool da- ert uit 1957. Directeur C. van eldhuisen hoopt dat de ïeente voor nieuwbouw iesb, omdat renoveren niet 3e problemen oplost. De tooi heeft nu drie leslokalen seen handwerklokaal en dat is jenlijk te weinig in een tijd aarin veelvuldig gebruik iffdt gemaakt van onder meer sistenten en stagiaires, te directeur zou het ook wel ia vinden als beide vestigingen de school straks bij elkaar 'dichter bij elkaar zouden zit- ia. Nu krijgen de groepen 1 en fes in een dependance, te gemeente heeft nog geen «luit genomen, maar wethou- srDe Kunder stelt dat het col- naar nieuwbouw neigten het een groot voordeel zou |ja als alle klassen straks weer ij elkaar zitten. In de meest re bate kadernota wordt alvast ge- sld dat nieuwbouw ruim een uljoen euro gaat kosten. Amy Goulooze (rechts) ondervraagt treinreizigers door Willem van Dam KAPELLE - De NS zeggen: „Da gelijks maken nog geen vijfhon derd treinreizigers gebruik van het station Kapelle-Biezelinge. Dat is te weinig. Dus: dicht met dat stationnetje." De gemeente Kapelle zegt: Flauwekul. Kapel- Ie kan zijn station niet missen, bovendien kloppen de gegevens van de NS niet. Dus: openhou den dat stationnetje. En daarom ging het gemeentebe stuur van Kapelle op zoek naar inwoners die - voor een vergoe ding van 8,50 euro per uur - be reid waren om op het station Ka pelle - Biezelinge telüngen te verrichten. Tellingen, die moe ten aantonen dat de NS het aan tal treinreizigers dat op het be dreigde station in- en/of uit stapt onderschatten. Gisterochtend stonden .de 'tel lers' er. In alle vroegte al, om de eerste passagiers die om 06.11 uur met een slaperig hoofd in de trein richting Roosendaal stap ten, te kunnen registreren. Ze stonden er tot gisteravond 23.47 uur, het tijdstip waarop vanuit Kapelle de laatste trein naar Vlissingen reed. En het resultaat van de tellin gen? Dat wordt vermoedelijk niet eerder dan aan het eind van deze week bekendgemaakt, zegt wethouder J. Herselman (WD, Verkeer en Vervoer), want er wordt nog twee dagen geteld. Vergissen Herselman heeft goede hoop aan te kunnen tonen dat de NS zich verkijken op het aantal NS-reizigers dat het station Ka pelle-Biezelinge gebruikt als vertrek- of eindpunt. Het zal niet de eerste keer zijn, dat de NS zich wat dat betreft vergis sen. Vorige maand hield de poli tieke partij Middelburg Transpa rant vergelijkbare tellingen in Arnemuiden, ook al een station netje langs de Zeeuwse lijn. dat met opheffing wordt bedreigd. De NS houden het erop dat het station in Arnemuiden dagelijks door nog geen 330 reizigers wordt gebruikt. Middelburg Transparant kwam na een dagje tellen met een heel ander cijfer: 459. De gemeente Middelburg heeft inmiddels aangekondigd dat er in de week van 3 tot 9 april in Arnemuiden nogmaals tellingen zullen plaatsvinden. De gemeen te Reimerswaal volgt dat voor beeld binnenkort in Krabbendij- ke en Rilland-Bath. Kapelle-Biezelinge, maandag middag rond het middaguur. Te gen de ramen van het witte sta tionsgebouwtje hangen pamflet ten, met daarop een oproep aan de reiziger: In Uw Belang!! Voorkom de drei gende sluiting station Kapel le-Biezelinge. Meld u bij de en quêteur. Op het perron staat een beschei den gezelschapje: de wethouder, de gemeentebode, de gemeente lijk voorlichtster en twee 'tel lers'. De wethouder straalt tevre denheid uit. Na vijf uur tellen is de 'opbrengst' al ruim tweehon- .derdvijftig passagiers, consta teert Herselman monter. „Ik hoop dat we vandaag de zeshon derd halen." Belang Amy Goulooze (17) aarzelde geen moment toen ze vernam dat de gemeente Kapelle op zoek was naar vrijwilligers die een ochtend of middag wilden tellen. Die tegemoetkoming van 8,50 euro per uur is natuurlijk leuk meegenomen, maar het be langrijkste is - zegt Amy - dat het station blijft bestaan. Daar heeft ze zelf ook belang bij. Elke ochtend om 08.05 gaat ze met de foto Willem Mieras trein naar Vlissingen, waar ze aan de Hogeschool Zeeland so ciaal pedagogische hulpverle ning studeert. En stel, stel dat het station dichtgaat, dan moet ze elke dag eerst naar Goes fiet sen om daar de trein te kunnen pakken. En daar voelt ze niet voor. De trein van 12.16 uur in de rich ting van Roosendaal loopt bin nen. Slechts een handjevol reizi gers stapt uit. Dat tikt niet echt aan. De wethouder laat zich daardoor echter niet uit het veld slaan. Had je vanochtend om 07.12 uur moeten kijken: veertig man! En om 08.05 uur: ook veer tig man! Het perron loopt leeg, de 'tel lers' zoeken beschutting tegen de wind; in het stationsgebouw tje staan van gemeentewege ver strekte koffie, thee en broodjes op hen te wachten. De wethou der, glimlachend: „We zorgen goed voor ze." door Miriam van den Broek VLISSINGEN - Om te kunnen voldoen aan de eisen van de Ar bowet, wordt de de begroeiing in de middenberm van de Paul Krugerstraat in Vlissingen ver smald. Volgens de Arbo moeten de me dewerkers van groenbeheer op 5O-kilometerwegen een veilige werkruimte hebben van tenmin ste zestig centimeter. „Daar kun nen we op dit moment nét aan voldoen als we pylonen op de rij baan zetten", vertelt W. van Dort van de gemeente Vlissin gen. Maar de rijbanen zijn erg smal. Slechts 3,5 meter. Zodra iemand zijn auto iets te ver uit de kant parkeert, wordt de rij baan te smal om aan de voor waarden te kunnen voldoen. Daarom wordt aan beide kanten van de middenberm zestig centi meter van de begroeiing wegge haald. Daarvoor in de plaats ko men tegels. „Mocht.de Arbo ooit de norm nog eens verscherpen naar tachtig centimeter, dan kunnen we er nog steeds aan vol doen." Het is overigens alleen de Paul Krugerstraat die vanuit deze maatregel moet worden aangepakt. „De meeste andere wegen hebben geen midden berm of zijn breder", zegt Van Dort. De werkzaamheden zijn over ongeveer drie weken afge rond. Tot die tijd wordt mensen verzocht hun auto niet in de Paul Krugerstraat te parkeren zodat het doorgaand verkeer over de parkeervakken kan rij den. foto Lex de Meester lansen voor "lieuwbouw lorRob Paardekam IUININGEN - De gemeente ierswaal neemt maatrege- om bedrijventerrein Nis- bij Kruiningen aantrekke- r te maken als vestigingslo- ue. Tot nu toe verloopt de ver- van de gronden heel ma- Jet afgelopen jaar is hele- flniets verkocht. jgemeente heeft'grootse plan- •3voor de Nishoek. Het bedrij- aterrein moet ongeveer der- in hectare groter worden, sar tot nu toe lopen de bedrij- n niet warm voor een plekje der de rook van aardappelver- [ker Lamb-Weston/Meijer. gemeente wijt dat onder sr aan het feit dat het bedrij- aterrein alleen beschikbaar is «r kleine lokale bedrijven en flememingen in de zogeheten iribusiness. „En juist die laat- isector heeft het de afgelopen en zo moeilijk gehad", aldus éouder Bliek. Om wat meer jnd te verkopen, mogen ook drijven uit andere takken ib straks op Nishoek vestigen, leen ondernemingen uit de jasector (vis en water) en de •nsportsector worden ook in toekomst geweerd. Daarvoor a in Reimerswaal immers spectievelijk de bedrijventer- inen Olzendep older in Yerse- en De Poort in Rilland be- mê het aan burgemeester en thouders ligt, wordt ook de mdprijs van een deel van Nis- :k verlaagd. Het gaat om het ik dat grenst aan de hele gro- fabriek van Lamb-Weston. fik ligt daardoor behoorlijk uit Ht zicht en bovendien nog on- Itr hoogspanningsleidingen. Verder stelt het college voor om de grondprijzen sowieso te be vriezen tot en met december 2007. De gemeente wil ook af stappen van de vastgestelde per ceelgrenzen. Een bedrijf dat een stuk grond op het oog heeft, maar eigenlijk net een stukje meer wil, kan er straks waar schijnlijk een aantal vierkante meters van een ander perceel bij- kopen. Een andere maatregel die het be drijventerrein wat aantrekkelij ker moet maken, is de snelle, aan leg van een rotonde op het punt waar de Oude Rijksweg (N289), de Zanddijk en de toerit tot de snelweg elkaar kruisen. Zo'n ro tonde moet voor een betere ont sluiting van Nishoek zorgen. De provincie heeft er geld voor be schikbaar gesteld, maar dat krijgt de gemeente alleen als nog dit jaar met de aanleg wordt begonnen. Haast is dus ge boden. De gemeenteraad praat tijdens de opiniërende vergadering van dinsdag 4 april over de plannen om Nishoek aantrekkelijker te maken. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en vindt plaats in het gemeentehuis in Kruinin gen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 29