Een apparaat moet je vriendje zijn Veilig koken op een houtkacheltje pil Wasgeur Borstel Nb k Autoradio Ijsmachine zaterdag 25 maart 2006 W 9 Strak vormgegeven fonduestel. Broodroosters, waterko kers, citruspersen, blen ders en koffiezetters doen zonder echt op te vallen al jaren trouw hun werk. Maar tegenwoordig mogen ze ook nog gezien worden. Van doorn in het oog tot kleine staaltjes van design- kunst. Nog niet zolang geleden ver dwenen mixers en brood roosters na gebruik snel in het keukenkastje. Maar steeds va ker veranderen deze vaak niet al te fraaie gebruiksartikelen in ware designerobjecten die ponti ficaal op het aanrecht staan te pronken. Zoals de Kitchen Aid mixer, in zijn vernieuwde uitvoering£en heuse robuuste bolide". "Of de Smeg-koelkast, die is uitge groeid tot een heus statussym bool. Hetzelfde geldt voor de koffiezetter, waterkoker, brood rooster en keukenweegschaal van Sieméns, apparaten die dankzij Porsche design veran derd zijn in stoere stijlvolle 'mannenga dgets Maar ook de firma Princess Hou sehold Appliances - kortweg Princess - geeft keuken- en bad kamerhulpjes dezelfde allure als,zeldzame, stijlvolle verzamel objecten. Heel opvallend is een super de luxe haardroger met kristallen van Swarovski, een sterk staaltje 'bling' dat maar liefst 1285 euro moet-kosten. Een aantal series van Princess, zoals dè'Mirror-Line, is uitge voerd in het speciaal ontwikkel de gunmetal. De ontwerpen die zijn voorzien van deze speciale coating zijn in beperkte oplage verkrijgbaar. Ontmoetingsplaats Dat keukenapparatuur hip is, blijkt ook uit het feit dat veel ontwerpers er hun naam aan wil len verbinden. Zo roept Princess de hulp in van topdesigners als Jan des Bouvrie en Philippe Starck. Directeur productont wikkeling Gerard van Loon ver klaart de trend: „Consument ver fraaien voortdurend hun interi eur. De woonkamer, maar ook de keuken. Die is niet meer al leen een werkplek, maar ook een ontmoetingsplaats. Daar door worden de producten er steeds mooier." Voorbeeld daarvan is de fondue set van Jan des Bouvrie die pas vanaf komend najaar verkrijg baar zal zijn. „Het gaat niet meer alleen om de functie, de ge dekte tafel mag er ook weer mooi uitzien. We spelen daarop in met mooie apparaten voor op tafel." Michel Trietsch van Micave in Zaltbommel, importeur van on der andere Magimix en Kitchen Aid, onderschrijft die uitspraak. „Bovendien hebben mensen meer te besteden en dus de mo gelijkheid om mooie apparaten aan te schaffen." Toch wordt volgens hem een ap paraat niet alleen aangeschaft vanwege puur esthetische rede nen. „Echt design verloochent zich niet. Het heeft zijn nut al bewezen en heeft een bepaalde eeuwigheidswaarde." De mooie sapcentrifuge 'Duo' van Magi mix is bijvoorbeeld niet alleen te krijgen in allemaal leuke kleurtjes, hij heeft ook een zwa re inductiemotor die de sinaas-, appels moeiteloos van al het sap ontdoet. Ontwerper Joost Alferink van Waacs-design in Rotterdam zegt het mooi. „Een apparaat moet je vriendje zijn." De door Waacs samen met Philips en Douwe Egberts ontworpen Sen- seo is daarvan een goed voor beeld. Aan de lancering,, vijf jaar geleden, ging een heldere. analyse vooraf. Ritueel „De consument was op het ge bied van koffiezetten toe aan iets nieuws. Maar wat? De Sen- seo is dé oplossing voor betere koffie, zonder dat je er een hele kan van hoeft te zetten." Maar het leukste vindt hij dat dankzij het apparaat koffiezetten is ver anderd in een ritueel. „Iedereen herkent bijvoorbeeld het geluid. Dat is belangrijk, het schept een band. Daardoor wordt een appa- Off the wall van ontwerper Robert Bronwasser. foto's GPD Duo raat écht van jou." Dat een appa raat niet alleen mooi, maar ook handig moet zijn weet ook ont werper Robert Bronwasser van SMOOL (een samenvoeging van Smooth en cool). Vandaar'zijn serie keukenapparaten 'Off the Wall'. De verschillende apparaten kun nen naast elkaar aan de muur worden bevestigd. „Het ging me er niet eens om dat deze serie in productie zou worden genomen. Voor mij is het een manier om mensen anders te laten kijken Caroline Göttgens naar het gebruik van appara tuur in de keuken." Toch hoopt hij dat er een fabrikant is die zich eraan wil wagen. Water ko ken, brood roosteren of sinaas appels persen: het kan allemaal zonder dat er één apparaat op het aanrecht staat. Ook de mas sa snoeren is verdwenen. Omdat de verschillende er ook nog eens mooi uitzien, sluiten ze volgens Bronwasser prima aan bij de trend. Wasmiddelenfabrikant Henkei heeft het weldadige aroma van essentiële oliën ontdekt. Ze stop pen het in de wasverzachters van Silan. Zo hebben we Silan Relax met de ontspannende geu ren van sandelhout en ylang-ylang. Silan Energy ver kwikt dankzij bamboe en li moen. Hibiscus en rozenhout zorgt voor niks minder dan 'pu re verwennerij voor alle zintui gen' in Silan Sensual. De prijs: 2,49 euro. Alles in huis moet slim,zijn te genwoordig, van de vaatwasser tot de stofzuiger. Or al-B blijft niet achter. De tandenpoetsers claimen de 'eerste meedenkende tandenborstel' op de markt te brengen, de Triumph. Kortweg komt het erop neer dat de hand greep herkent welke borstel er op gezet wordt, de FlossAction of de ProBright (voor witte tan den) en hij weet welke stand er bij hoort. Bovendien herkent hij van welke persoon in huis de op- zetborstel is. Een klein display- tje geeft de resterende poetstij d of poetsbeurten aan. Waar je mensen verwacht die kromgebogen over in gewikkelde elektronische scha kelingen moeilijke metingen doen, kom je ook dr. Paul van der Sluis tegen. Maar de een voud van zijn houtkachel is ech ter zeldzaam in de laboratoria van Philips Research op de High Tech Campus Eindhoven. De houtkachel is bedoeld om op te koken. Vooral voor de 300 miljoen gezinnen in de derde wereld, die traditioneel koken op open vuur, kan de kachel bij dragen aan een verbetering van de leefomstandigheden. Tijdens een demonstratie op de binnenplaats van het laborato riumgebouw van Philips Re search valt de kleine omvang van het kacheltje op. Bijna ach teloos gooit Van der Sluis snip pers hout en wat papier in de kachel,een metalen bus die niet veel groter is dan een beschuit- blik. Als hij de brand erin steekt, wordt het vuur meteen- aangejaagd omdat een ventila tor onder- en bovenin lucht blaast. Van der Sluis laat een stukje hout ter grootte van een pakje sigaretten zien. „Met dit apparaat samen is dit genoeg om een liter water te koken." Hij gooit het houtje in het vuur en haalt het er even later met éen tang uit. Prompt begint het flink te roken. „Als ik het nu weer in de brandhaard stop, dan zie je dat de rook ver dwijnt. Dé rook en de gassen verbranden aan de bovenkant dankzij de hete lucht die er daar in stroomt." Paul van der Sluis kwam in 1990 als chemicus bij Philips Re search binnen. Dat hij momen teel full time bezig is met de ont wikkeling van het kacheltje, is het gevolg van een uit de hand gelopen hobby. „Energie heeft me altijd al bezig gehouden. Ik kreeg pas een brief van de ener giemaatschappij dat mijn vaste bijdrage voor gas met tien pro cent zou worden verhoogd. „Welnu, die is momenteel zeven euro per maand. Ik heb mijn he le huis vol systemen om het energieverbruik te verminde ren. Zo wilde ik een jaar of drie geleden een kacheltje om op het terras te kunnen koken op hout, zonder dat ik zou stikken in de rook." Slecht De Philipsonderzoeker ging op internet op zoek naar houtge stookte kooktoestellen, „Het was verbazend hoe weinig.er te vinden waren. Ik heb er uitein delijk in de Verenigde Staten een besteld. Wat ik kreeg was verbijsterend slecht. Het werk te niet zoals het hoorde, de bat terijen voor de ventilator waren in een mum van tijd leeg en de kwaliteit was heel slecht. Het ding viel snel uit elkaar. Ik wist al meteen: dat kan heel wat be ter." Op zijn zoektocht op inter net was hij er achter gekomen dat honderden miljoenen men sen in de wereld koken op houts vuur. In India en heel veel ande re landen gebeurt dat in de re gel binnenshuis. Door rook en onverbrande giftige gassen over lijden volgens de WHO jaarlijks 1,6 miljoen mensen, vooral vrou wen en kinderen. In Afrika ko ken de mensen vooral met brandhout, dat eerst wordt om gezet tot houtskool. „Bij die om zetting gaat al bij voorbaat ne gentig procent van de energie- waarde van het hout verloren. Met dat in het achterhoofd las Paul een bericht in een intern Philips-blad. Het concern is op zoek naar projecten die passen bij duurzaam ondernemen. „Ik dacht: dit past erin en mijn pro jectvoorstel werd onmiddellijk aangenomen. Toen kon ik echt aan de slag." De wetenschapper maakte een geheel nieuw ont werp. „Ik heb een heet .en koud deel in het kacheltje gezet. In het koude deel onderin zit het ventilatortje, een oplaadbare batterij en de elektronica. In het hete deel de brandhaard en een thermo-elektrische genera tor. Dit apparaat gebruikt de hitte om elektriciteit op te wek ken. Hierop draait de ventilator en daar wordt de batterij mee opgeladen. Dan is er stroom over en kan er een radiootje of een klein lampje op aangesloten worden." Over de prijs van het kacheltje kan Paul niet veel zeg gen. „Dat hangt helemaal af van de manier waarop we hem straks kunnen produceren. Daarover wordt nu volop ge sproken. Het wordt een gewoon commercieel product waarop wij winst willen maken. Wel kan ik me voorstellen dat de prijs hier in het westen hoger is. Je zou het dan in een wat luxere vorm aan kunnen bieden. Wie zou zo'n kacheltje niet graag in de tuin of op de camping willen hebben?" Harrie Verrijt Paul van der Sluis bij zijn houtkachel. Ook in de auto gaan steeds meer apparaten draadloos met elkaar samenwerken. Met de MEX-BT5000 van Sony kun je handsfree bellen. Telefoonboek- gegeven verschijnen ook op het beeldschermpje van de autora dio. Daarmee kun je bellen zon der het mobieltje uit de zak te halen. Vijftig contactpersonen kunnen worden overgeheveld naar de autoradio. Een inge bouwde microfoon vangt het stemgeluid van de beller/ chauf feur op. De radio speelt ook mu ziek van daarvoor geschikte Bluetooth-mobieltj es De radio kost 449 euro. Na de broodbakmachine en de zelftapper is er nu ook de ijsma chine. Op de website www.g'elat- ti.nl staat een keur aan ijsmachi nes met recepten. Die recepten gaan ervan uit dat je binnen drie kwartier na aanvang van het ijsmaken een lekker ijsje op tafel zet. De site is eigenlijk een verkoopkanaal: machines, ingre diënten als een basis-ij spakket en handigheidjes als maatbe kers en gardes zijn er'allémaal te bestellen. Wovvvci+ip; www.r",lo+4"i Ravensburger komt met nieuwe varianten van de Puzzlebal, een driedimensionale 'legpuzzel'. Zo kun je zonder lijm de WK-wed strijdbal, die luistert naar de naam Teamgeist, in elkaar zet ten. De puzzel telt 540 kunststof stukjes en heeft een doprsnede van 22 centimeter. De puzzelbal kost 39,95 euro. Daarnaast zijn er ook ballen te koop met de ze ven landen die ooit de Wereld cup hebben gewonnen. foto Jurriaan Balke/vd. 'Meulenhof

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37