Eethuis 't Hoekje soms heftig en vaak verrassend tót* vlechten en klompen Rozenkrans Dutch Vrouwenclub Lycra D&G Wie ook wel eens mee wil doen met de mode maar dat kle dingstuk van Dolce&Gabbana niet kan betalen: probeer het eens met een sieraad. De siera den van D&G zijn nu voor het eerst in Nederland verkrijgbaar. Extravagant, glamourous en over de top, om maar een paar van de kwalificaties te noemen die het merk zelf'ter introductie gebruikt. De populariteit van de rozenkrans onder jongeren is ook D&G niet ontgaan. Zelf maakte het merk er een van .staal en leer. De sieraden begin nen bij 55 euro en lopen op tot 355 euro. Het modemerk Dutch introdu ceerde vorig jaar het sublabel White by Dutch. Gericht op 'de vrouw van de wereld', dat wil zeggen een bereisde, multicultu rele, zelfbewuste en vooral uiige- sproken vrouwelijke vrouw. Ro- 1 de draad van de collectie is dat deze makkelijk moet zitten en toch moet afkleden. Zoals de ba- rokjurk (229 euro) en blazer (179 euro) uit de voorjaars- en zomercollectie. Vrouwen die er moeite mee heb ben hun sportoefeningen te la ten gadeslaan door mannelijke fitnessgenoten kunnen terecht bij Curves, een nieuwe sportke- ten alleen voor vrouwen. Inmid dels zijn er een handvol Cur- ves-sportelubs in Nederland, maar dat aantal moet snel naar zo'n veertig. Vindt althans op richter Gary Heavin Het vezelmerk Lycra voorspelt een radicale verandering in de beenmode. Het Duitse merk komt met panty's die aloë vera en zee-extracten afgeven door de wrijving met de huid. In de vezels zijn minuscule capsules opgenomen, een miljoen per vier kante centimeter. Ook wordt ge werkt aan panty's die reageren op temperatuur, en verwarmen in de winter en verkoelen in de zomer. In Nederland zijn de eer ste Lycra-producten met de nieuwe technologie bij de Hema verkrijgbaar. Het gaat om pan ty's en kniekousjes die aloë vera afgeven. LTet gaat er soms heftig aan toe in Eet- iAhuis 't Hoekje in Heinkenszand. On- werden gasten geconfronteerd met twintig gangen diner. Gastvrouw en as sistent-bedrijfsleidster Bianca Fraanje -iet toegeven dat het wel wat veel van het was, zelfs voor flinke eters. De keu ris.nu teruggeschakeld naar twaalf gan- ?en. jtolk culinair geweld is geen dagelijkse kost J'j't Hoekje. Chef-kok Daan de Weert frêeert deze veelvoud aan gangen uitslui- M tijdens speciale thema-avonden. Door dans houdt hij zich aan een niet al te inge wikkelde kaart met nochtans verscheidene Hoewel Zeeuwse producten alle aandacht is de keuken niet beperkt tot een be- paald gebied. Naast paling van Veerse •leer-visser Piet van de Zwan prijkt op de •oomve kaart kreeft uit Canada en de ekrimezes 't Hoekje, varkenshaasmedail- °ns overbakken met kaas in een pikante to matensaus 17,50) die, naar de naam te oordelen, uit het oostelijk deel van het Mid dellandse Zeegebied afkomstig zijn. Mediterraan is ook mijn voorgerecht, vitello tonnato, dungesneden gebraden kalfslende op een tonijnmayonaise 8,50). Dit is een klassieke Italiaanse combinatie van vlees en vis en de keuken maakt er een mooie presen tatie van op een vierkant zwart bord. Op. een laagje tonijnmayonaise zijn de zeer dun ne plakjes blank kalfsvlees gedresseerd, zo als dat in keukentermen heet en daarop prijkt in het midden een selectie slasoorten in een frisse dressing. Dat alles gegarneerd met gehalveerde olijfjes en een concassé van tomaat. Het is een eenvoudig gerecht, type rend voor de pure Italiaanse keuken en het valt of staat met de mate van versheid van de ingrediënten. Welnu daar is bij 't Hoekje niets op aan te merken. Zoals hiervoor al opgemerkt vindt de keu ken inspiratie in alle-windstreken, getuige de voorgerechten met Griekse tzatziki met pepperoni's, stokbrood en olijven 5,75), de klassieke Ardennerham met meloen (€6,50), Hollandse gamalencocktail met whiskysaus 8,50), Zeeuwse gegratineerde mosselen 8,50), de Italiaanse rundercar- paccio met pesto, pijnboompitjes en Parme zaanse kaas 9), Belgisch getinte gamba- V .mr AAN TAFEL Rien van Reems staartjes in spek met een stevige knoflook mayonaise 10) om weer met het Vispla- teau 't Hoekje, een 'rijkelijk gevuld bordje met diverse koude en warme vissoorten' 12), met beide benen op Bevelandse grond terug te keren. Het assortiment soepen behoort tot het gangbare repertoire: soep van de dag 3,75), gegratineerde uiensoep met crout ons en kaas 5), romige tomatensoep met een Italiaans tintje 4,50), rijkelijk gevul de Zeeuwse vissoep met een vleugje room 6,50) en met cognac geparfumeerde huis- gemaakte kreeftensoep (I 8,50). De kreeftensoep, een royale portie, is don ker van kleur, krachtig van smaak en bevat herkenbare stukjes kreeft. Kreeft, uit Canada, komt ook op de nieuwe kaart die inmiddels zal zijn ingegaan. Afge lopen winter kon de gast kreeft van tevoren bestellen. Nieuw op de kaart zijn ook osso bucco, dat meesterlijke gerecht van gaarge- stoofde kalfsschenkel en het kippetje, 'pous- sin' noemt de chef-kok het, met dat geurige, te veel onderschatte kruid dragon. Daan de Weert kondigt aan ook rode poon uit de Zeeuwse wateren en zwaardvisfilet en papillotte te willen gaan serveren en voor de vleesliefhebbers tournedos in twee gewichten: 190 gram en 230 gram. Prettig voor mensen met niet zo'n grote maag. De gamba's a la mamma in look zijn derma te populair bij de gasten van 't Hoekje dat ze mogen blijven. Vandaag, zo waarschuwt gastvrouw Bianca me heel attent, is de gebakken eendenborst met een stroop van rode port, ook al zo'n veelgevraagd gerecht, uitverkocht. Maar buiten de kaart om is er IJslandse heilbot in de vorm van een vissandwich op een bedje van worstel,..courgette en peultjes 18,50). De spinazie vormt de vulling tussen twee flink uit de kluiten gewassen, mooi witte en perfect gegaarde visfilets. He krijg er een schaaltje frisse rauwkost met knapperige croutons, uitstekende friet en heerlijk krui dig gebakken aardappeltjes bij met apart een kommetje verse mayonaise. Misschien dat een kinderijsje 2) er nog bij gekund had, maar ik houd het op een kop thee en daar serveert chef-kok Daan de Weert persoonlijk een verrassing bij. Hij schrijdt het restaurant binnen met een pyra- mide vol versgevulde soesjes, de klassieke Franse croquembouche. Die maakt hij niet altijd, hoor ik van de goedlachse gastvrouw, maar 't Hoekje heeft altijd wel iets verras sends dat niet op de kaart staat. Eethuis 't Hoekje Dorpsstraat 115 4451 AA Heinkenszand Tel. 0113h561226 Fax.0113-562442 Gesloten op dinsdag, na half april hele week open Keuken open: woensdag tot en met zaterdag van 11.30 tot 14.30 uur en van 17.30 tot 21.00 uur, zondag en maandag vanaf 17.00 uur en in het weekeinde tot 22.00 uur. Geen creditcards Kinderen: kleine gerechtjes als sliptongetjes Vegetarisch: op reservering Rolstoel: met wat hulp Roken: niet gescheiden Glutenvrij: ja Menuutjes vanaf 20 personen taarten ligt het hoogst op een dag dat het Nederlands elftal "speelt, en de dag erna, mits een overwinning is geboekt. De He- ma is ongetwijfeld de grootste leverancier van oranje tompou- cen. Zo zijn er twee jaar geleden tijdens het EK voetbal 600.000 stuks over de toonbank gegaan. Datzelfde aantal wordt nu ook verwacht, maar volgens woord voerster Lenie Goudsmit 'kan dat oplopen tot een miljoen als Nederland de finale haalt. Gedu rende het hele WK worden al leen oranje tompoucen verkocht en dus niet de gebruikelijke ro ze. Naast de oranje tompoucen hebben we dit jaar ook een WK slagroomtaart'. De Hema komt verder met een flinke reeks aan gepaste producten in oranje of "rood-wit-blauw, waaronder spekken, suikerharten, j eHy foam inde vorm van voetballen en voetballers, ën oranje bubbel- sap. Oranje taarten ook bij de Bijen- korf,'en eenhëuse WK-shop. „Het is een voetbalshop met bij - zondere en exclusieve artikelen met een knipoog naar nostal gische WK-tijden. Er worden on der meer Cruyff Classic sneakers verkocht, de officiële Nike-voetbalshirts en leren re tro voetballen", vertelt Wenda Buining. Niet iedereen stort zich trouwens op de oranjegek te, saüzenf abrikant Remia en ijs jesmaker Ola bijvoorbeeld blij ven aan de zijlijn staan. Rexona tenslotte denkt vooral aan het welzijn van de medesup porters. Mannen moeten op ge paste momenten kunnen jui chen zonder meteen de buren met hun penetrante zweetlucht te bedwelmen. Dus verscheen er al rond de Olympische Winter spelen een speciale deodorant voor mannen, in een opvallende oranje bus. Alice Plekkenpöl )S,bi)s31,4460 AA Goes ,'ivertentie-exploitatïe: «ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Miws-Vlaanderen: 0114-372770; (jtionaal: 020-4562500. - aterdag 25 maart 2006 factie bijlagen: 0113-315680 «vpic.nl nl Wehrmachtmodel. De KNVB vindt ze getuigen van wan smaak en wil ze het liefst verbie den, maar-de helmen blijven ge woon verkrijgbaar en verkopen zelfs goed. Oranjefans kunnen op meerdere manieren aan hun supporter spullen komen. Kopen in de win kel natuurlijk, maar ook via spaaracties of wedstrijden. Zo voorzag Unox onlangs tijdens de Olympische Spelen vele dui zenden supporters van oranje - handschoenen, en bij Honig kan binnenkort voor een oranje voet balshirt gespaard worden. Het Enschedese bedrijf Techni sche Coating Industrie Becam komt met speciale watergedra gen verf in de Meuren oranje, rood, wit en blauw. Deze verf is zo nieuw dat-ie op dit moment nog niet eens in de winkel te koop is, bestellen bij TCI-Be- cam kan al wel. De verf moet worden" aangebracht op gladde - verpakking staan vermeld. In en kele kwalitatief goede, en dus ook vaak duurdere etenswaren, wordt gebruik gemaakt van na- t uurlij kekleurst off en zoals wor- telsap of sinaasappelschil.-Vol gens het Voedingscentrum hoe ven we ons echter geen zorgen te maken om de chemische oran je kleur van vla of pasta. Kleur stoffen vallen onder de zoge naamde E-nummers (E100-180) en mogen pas gebruikt worden na een reeks onderzoeken waar uit blijkt dat de toepassing geen gezondheidsrisico oplevert. In de winkel gekochte levensmidde len worden daarnaast ook nog gecontroleerd conform de Wa renwet. Veel bakkers presenteren daags voor de eerste aftrap oranje ge bak ip'dè vifripes, zoals patisse rie Van Otten in Enter, uitgeroe pen tot Beste Bakkerij van het Jaar 2006. De werkdruk in de bakkerij qua oranje gebak en oppervlakken zoals deuren, ra men en auto's, en kan er daarna als een soort sticker afgetrok- ken worden.Oranje etenswaren vormen een aparte categorie. De - firma Heinz doet fanatiek mee en komt in mei met drie aange paste producten in de winkels, De Ruyter oranje vlokken, oran je fritessaus en oranje macaroni. Samen met de detailhandel heeft het concern zelf een in schatting gemaakt van wat er zo ongeveer omgezet zal worden. „Alles is eenmalig geprodu ceerd. Wij verwachten dat de meeste producten al voor het be gin van het WK, of anders1 in de eerste week, worden verkocht", meldt Lian Havermans namens Heinz. Kleurstoffen Om eetbare producten oranje te kleuren, wordt meestal gebruik gemaakt van chemische kleur stoffen die als E-nummer op de De Olympische Spelen zijn voorbij, het WK foetbal komt eraan. Hoogtij- lagen voor oranjefans. En mor bedenkers van de oran- jigekleurde spullen, die teer als warme broodjes wer de toonbank gaan. Van speciale fritessaus tot afwas te muurverf om je huis tij delijk sportief te pimpen. Een koe of klomp op het hoofd. Fel oranje contact lenzen in een rood-wit-blauw beschilderd gezicht. Bebaarde mannen met een knipmuts ën oranje vlechten. Nederlandse sportfans pik je er op de tribune moeiteloos uit. Het lijkt zelfs wel of de oranjegekte bij elk eve nement groter wordt. Niet al leen feestwinkels, maar oók su permarkten, verfzaken, internet bedrijven en kledingwinkels doen dit eerste half jaar goede zaken. En dan hebben we het nog niet gehad over de produ centen van oranje textiel, petjes, vlaggen, voedingsmiddelen en de soms meest wanstaltige para fernalia. Veel supportersartikelen zijn nu al te koop of liggen binnenkort in de supermarkt. Ook de eerste rel was er al vroeg dit jaar: plas tic supportershelmen die wel erg veel lijken op het aloude

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35