Plagiaat rukt steeds verder op PZC Sneeuwvlokkenboom bloeit overdadig Kookplaat Opbergen Meubels Huisstofmijt Mini oven zaterdag 25 maart 2006 w De slaapkamer is de afgelopen jaren veranderd in een leefruin te. We slapen er niet alleen, maar kijken er ook televisie, le^ zen en werken er. De Duitse pre ducent Hülsta lanceert daarom het programma Luceta, dat on-" der meer bestaat uit een bedorr' bouw en diverse kasten. Mede dankzij diverse hoekkasten en een podiumkast zijn de opberg- mogelijkheden volgens het be- drijf bijna onbeperkt. Het pro-; gramma is verkrijgbaar in zo wel donker als licht hout. Een kookplaat zonder opstaan de randen is gemakkelijk schoon te maken. Dat is het idej achter twee nieuwe kookplater; van AEG waarbij door het ont-| breken van een rand kookplaat' en aanrecht in elkaar overlopei Verkrijgbaar zijn inductie kool plaat 88101 K en keramische kookplaat 86700 KF. Beide zijl voorzien van een zogenaamde aankookautomaat. Dat wil zeg gen dat het fornuis tijdelijk op vol vermogen draait, waarna ai tomatische wordt teruggescha keld naar een vooraf ingestelde temperatuur. Volgens AEG ver kort dit de opwarmtijd. De nieuwe collecties van meu belproducent Teurlincx en Meijers uit Oirschot verschijne voortaan óp de markt onder de naam TM. De naamswijziging hangt samen met de internatio nale ambities van het bedrijf. Tt gelijkertijd met de introductie van de nieuwe naam is de colle< tie uitgebreid met het eetkame] programma New Measures. Onj werpers daarvan zijn Stefan Steenkist en Marco Savels- P bergh. Uit een Engels onderzoek is onlangs gebleken dat een tuin waarin een boom staat ze ker vijftig meer dieren huisvest dan een boomloze tuin. Bij die ren moet u dan niet direct den ken aan boommarters, eek hoorns en andere zoogdieren, maar vooral aan insecten. Wie ooit met romantische ge dachten een lindeboom naast zijn terras heeft geplant en nu 's zomers iedere dag de door bladluizen afgescheiden kleveri ge honingdauw van zijn tuin bank moet poetsen zal die vijf tig dieren misschien wel eens vervloeken, maar over het alge meen is een rijk dierenleven toch een weldaad voor de tuin. De duizenden rupsen, luizen, bladrollers, galwespjes, want sen en andere kleine boorders, zuigers en knagers die in en van bomen leven dienen weer als voedsel voor grotere dieren als vleermuizen en vogels, en de in sectenetende vogels vormen op hun beurt weer een maaltijd voor sperwers en uilen. Bomen brengen een tuin tot leven (en dood). Nu is er één probleem: de tuinen van tegenwoordig zijn zo klein dat er nauwelijks ruimte is om een boom te planten; vandaar misschien de grenzeloze popula riteit van bolbomen die door ie der jaar rigoureus te snoeien tot een beheersbaar formaat kun nen worden teruggebracht. Toch blijft het mij altijd verba zen dat van de duizenden klein- blijvende struiken en bomen waaruit we kunnen kiezen nu juist die bomen geplant worden die niet van nature klein blij ven, maar waaraan ieder voor jaar serieus onderhoud moet worden gepleegd. Daarnaast is het gevolg van dat onderhoud dat dié gekortwiekte bomen niet bloeien. De dakplataan zal nooit van die leuke kogelronde vruchten dragen en wie een bol- acacia plant zal nooit kunnen genieten van de zoete geur van bloeiendé acacia's. Bijen en hom mels zullen bij de buren zoe men, maar niet bij hen. U voelt waarschijnlijk allang aan waar ik met dit zorgvuldig opgebouwde pleidooi naartoe wil, namelijk naar de vraag: waarom toch een nooit-bloeiend boompje geplant als het ook een bloeiende boom of struik kan zijn? En waarom altijd weer een boompje gekozen uit het saaie trio van leilinde, bolacacia en dakplataan als er zoveel interes sante bomen en heesters zijn. Plant bijvoorbeeld eens een sneeuwklokjesboom, Halesia Ca rolina, een grote struik van uit eindelijk vier meter hoog die eind-mei behangen is met dui zenden witte klokjes in trossen van drie tot zeven stuks. Het is geen struik voor dorre zand grond, want sneeuwklokjesbo men houden van niet te droge, voedzame grond. En van een De Styrax japonica. zonnige standplaats. Wie een sneeuwklokjesboom plant doet dat vaak voor het leven en daar om is het belangrijk om de juis te boom te kopen. Er bestaat na melijk ook een valse sneeuw klokjesboom, die ook wel eens sneeuwvlokkenboom wordt ge noemd om het verschil met sneeuwldokken aan te geven. Deze boom, die ook geen boom is, maar een struik, is minstens zo mooi als de echte sneeuwklok jesboom, dus een miskoop zou je er niet aan hebben, maar ja, je wilt nu eenmaal geen Goudse als je om Edammer vraagt. De sneeuwvlokkenboom heet Sty rax officinalis en wordt ook wel storaxboom genoemd, naar de wierookachtige stof storax die vroeger uit de struik gewonnen werd. Deze storax- alias sneeuw vlokken- alias sneeuwklokjes boom komt uit Zuidoost-Euro pa en is bij ons Volkomen winter hard, maar bloeit het beste op een warme standplaats. De sto raxboom bloeit begin-juni en is dan beladen met duizenden wit te, geurende, hangende, stervor mige bloemen. De overdadige bloei is één van de hoogtepun ten van de voorzomer. Naast de Europese, bestaat er Japanse sto raxboom, Styrax japonica. Rijkbloeiend, zoetgeurend en, als hij volwassen is, zo'n drie me ter hoog. De zeldzame roze vorm, 'Pink Chimes', is min stens zo mooi. Als je van roze sneeuw houdt. Waarom heeft niemand mij ooit op de Styrax gewezen, zult u uitroepen als u de struik voor het eerst ziet bloeien. Bij deze. Romke van de Kaa Huisstofmijt gedijt goed in dek bedden, kussens en matrassen. Om de huisstofmijt te doden moeten de producten geregeld worden gewassen op een tempe- ra tuur van zestig graden of ho ger. Met TripleGuard van Poly- daun zou dat niet meer nodig zijn. Uit onderzoek van TNO blijkt dat in dekbedden en kus sens die zijn gevuld met het ma teriaal huisstofmijt nog nauwe lijks voorkomt. De producten verschijnen op de markt onder de naam Sanel. Informatie: 1 www.polydaun.nl Omdat ze vaak nogal aan de krappe kant zijn, is in lang niet alle Nederlandse keukens een oven te vinden. De'Longhi kom; daarom met een compacte elek1 trische oven die nauwelijks plaats inneemt. Dat zegt niets over de prestaties. De EO1202I grilt, bakt en braadt. Door de vormgeving van de achterwand passen er zelfs pizza's in. De oven kost 59,95 en wordt gele verd met bakpan en bakrooster Veel gekopieerde koffietafel (1944) van Isamu Noguchi. Een designfauteuil van Charles en Ray Eames of een eetkamerstoeltje van Philippe Starck, maar dan voor de helft van de origine le prijs. Het is zo gevonden, want ook in meubelland wordt gretig nagemaakt. En steeds vaker. „Kopen op in ternet? Je kunt er gerust van uitgaan dat aan negen van de tien producten een luchtje zit." Het overnemen van stukken, gedachten, redeneringen van anderen en deze laten door gaan voor eigen werk. Dat is de omschrijving die de Dikke van Dale geeft van plagiaat. Het is een toenemend probleem. Ook in meubelland. Uit cijfers van de Europese Unie blijkt dat tien procent van de producten die wereldwijd over de toonbank gaan, zijn na gemaakt. De économische scha de daarvan is enorm. Jaarlijks lopen bedrijven door plagiaat zo'n 250 miljard euro aan inkom sten mis. Daarmee zouden in to taal zo'n 200.000 banen gemoeid zijn. „Bedrijven hebben er echt last van als hun producten worden nagemaakt", aldus Christine La- croix. „Vooral kleine onderne- mingen die het geld niet hebben om dure advocaten in de arm te nemen." Lacroix is betrokken bij Aktion Plagiarius, een Duit se organisatie die de het pro bleem van product- en merkpira- terij onder de aandacht wil bren gen. Directeur Michel Troost van Vi- tra Nederland onderschrijft haar woorden. „Vitra heeft een advocaat in dienst die zich spe ciaal met deze problematiek be zighoudt. Komen we een kopie tegen, dan wordt onmiddellijk actie ondernomen." Gouden neus Dat doet ook Aktion Plagiarius, weliswaar op een licht komische manier. Onlangs reikte de orga nisatie voor de dertigste keer de Plagiarius uit, een negatieve on derscheiding voor bedrijven die zich schuldig hebben gemaakt aan plagiaat. Het symbool voor de onderscheiding is een zwarte kabouter met een opvallende Origineel (rechts) en kopie van de kraan van Massimo Iosa Ghini. grote gouden neus. Het beeldje refereert aan een uitdrukking in de Duitse taal. „Een gouden neus verdienen betekent geld verdienen met iets dat iemand anders bedacht heeft", legt La croix uit. Initiatiefnemer van Aktion Pla giarius is de Duitse'vormgever Rido Busse. Hij ontdekte in 1977 tijdens een vakbeurs in Frankfurt een exacte kopie van een door hem ontworpen weeg schaal. Een bedrijf uit Hong Kong'Was er met zijn idee van door gegaan en bood het pro duct aan voor nog geen fractie van de oorspronkelijk prijs. De kwaliteit van de kopie liet ook nog eens te wensen over. Busse besloot actie te onderne men. Tijdens een persconferen tie nagelde hij de boosdoener aan de schandpaal, waarop deze besloot het product uit de han del te nemen. Niet veel later ver scheen opnieuw een kopie op de markt, dit keer van een ander bedrijf uit Hong Kong. Na be- scheiden onderzoek ontdekte Rude dat vervalsers nauwelijks een haarbreed in de weg wordt gelegd. Met de Plagarius vraagt hij daarom jaarlijks aandacht voor plagiaat. Net als in 2005 ging de prijs dit jaar naar een kraan van de Duit se sanitairproducent Dorn- bracht. Het Poolse bedrijf Groe- mix kwam met een exacte kopie van wastafelkraan Giorno, een ontwerp van Massimo Iosa Ghi ni. Tussen de 'prijswinnaars' be vinden zich overigens opvallend veel bedrijven uit het Verre Oos ten. Daar nemen ze het niet zo nauw met originaliteit, zo valt te lezen in een nieuwsbrief van Premsela, het Nederlandse plat form voor design: 'Oorspronke lijkheid wordt in China amper op prijs gesteld. Nog steeds geldt wat de filosoof Confusius verwoordde: nimmer zal een leerling zijn meester (willen) overtreffen. Een perfecte kopie is derhalve de grootste eer die een leerling zijn meester kan be wijzen'. Uit de meest recente cijfers van de Duitse douane blijkt dat bijna een kwart van alle opge spoorde vervalsingen afkomstig is uit Thailand. Een achtste er van komt uit China. É)at maakt China tot een weliswaar interes sante, maar ook riskante nieuwe markt. Maar plagiaat is geen Plagiarus (rechts) de negatieve onderscheiding voor bedrijven die zich schuldig hebben gemaakt aan plagiaat, zelf het slachtoffer (links). ver van m'n bed show. Tsjechië is met ruim 11 procent goede derde, gevolgd door Polen (10 procent) en Turkije (9 procent). Het zijn niet alleen duistere on dernemingen die zich schuldig maken aan plagiaat. Ook bij voorbeeld een bedrijf als Ikea heeft er volgens Christine Lacroix geen moeite mee. „Gro te bedrijven kijken graag naar wat andere doen", benadrukt, ze. De bedreiging voor Vitra kwam tot voor kort voornamelijk uit Italië, mede omdat plagiaat er lang niet bij wet verboden was. Zo'n drie jaar geleden spande Vitra samen met de meubelpro ducent Cassina en Classicon een rechtszaak aan tegen Classico Mobile, omdat het Italiaanse be drijf via internet illegale repro ducties aanbood van ontwerpen van onder anderen Marcel Breuer, Ludwig Mies van der Ro- he, Eames, Le Corbusier, Arne Jacobson, Philippe Starck en Gerrit Rietveld. En dat voor een fractie van de oorspronkelijke prijs. De rechter oordeelde dat Classi co Mobile de website ontoegan kelijk moest maken voor Neder landers. Dat gebeurde, maar wie de bedrijfnaam nu invoert, komt op een website van het be drijf waarop de kopieën te be stellen zijn. Ook andere Italiaan se bedrijven bieden de reproduc ties via internet aan. Criminelen Hoe dat kan? „Het gaat om tame lijk ongrijpbare criminelen. Je ziet een vast patroon. Als we zo'n bedrijf als Classico Mobile met succes aanpakken, duikt twee maanden later een verge lijkbaar bedrijf onder een ande re naam op", aldus een advo caat. Niet alleen de Vervalsers zijn strafbaar, ook de consument die een kopie aanschaft loopt een risico. Zo zijn onlangs de regels aan de grens aangescherpt. Bij drie of minder vervalsingen knijpt de douane nog een oogje toe. Zijn het er meer, dan wor den de goederen in beslag geno men en krijgt de 'dader' een boe te opgelegd. Bovendien geldt ook het gezeg de dat goedkoop duurkoop is. Is. de kwaliteit en garantie van ori ginele producten meestal ge waarborgd, bij een vervalsing kan de consument nergens op terugvallen. „Het is lastig als een klant voor reparatie met een kopie bij ons aanklopt. Die kun nen we natuurlijk niet helpen" zegt Troost. „Door alert te zijn kun je voorkomen dat je een ko pie koopt? Als je iets aanschaft via internet, kun je ervan uit gaan dat aan negen van de tien producten een luchtje zit. Overi gens hebben we om die reden af spraken gemaakt met een site als eBay." In het tegengaan van vervalsin gen speelt de Plagiarius een be scheiden rol. Vanwege de nega tieve publiciteit besluiten bedrij ven geregeld him kopieën van de markt te halen. Pure winst vindt Lacroix. „De Plagiarius zorgt ervoor dat bedrijven na gaan denken. Genomineerde en gedupeerde producenten probe ren vaak overeenstemming te be reiken. En dat lukt meestal. Maar eigenlijk zou de consu ment de vervalsingen gewoon links moeten laten liggen." Maar bij D ombracht weten ze verdraaid goed dat de consu ment vaak voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Daarom investeert het bedrijf onder andere in patenten, merk- bescherming en productie. „De sign kan gekopieerd worden, maar handwerkkwaliteit van het merk Dornbracht en het kwaliteitslabel 'made in Germa ny' zijn niet te kopiëren." Vitra probeert de risico's te verklei nen door een aantal specifieke kenmerken in het meubilair aan te brengen. „Welke dat zijn, dat zeggen we natuurlijk niet." Paul Geerts

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 31