.wie is de grootste van het land?
PZC
Als Don Corleone, maar dan in een dikke diesel
25
7
TEST
Vraag antwoord
vrijdag 24 maart 2006
(et enige wat er klein
Bis, zijn de buiten-
piegels. Verder wil
leGL, de king-size
luvvan Mercedes, in
de grootste zijn.
to die buitenspie
gels worden ook nog
wangen.
De grote Chrysler
een Canadese
Amerikaan met veel
Duitse techniek,
■naakte al indruk met
zijn prijs en zijn maf-
fia-achtige voorko
ken. Nu heeft hij ook
zakelijk aanbod:
diesel.
te Rien van der Steen
frn dieselmotor in een auto
lot voor kort bij de Ameri-
®ien ongeveer even algemeen
een personenweegschaal bij
«tac. Een liter benzine kostte
immers maar 50 cent en
^aröm zou je dan aan de pe-
tolie gaan? Maar de benzine
Wordt snel duurder en in de VS
teen de grote suv's in popula-
nteit.
Chiysler is dan ook dolblij dat
"dvan moederbedrijf Daimler
fcelmotoren kan lenen. Het
ft er de 300C CRD mee uitge-
die tot nu toe alleen met
"fte flinke benzinemotoren le-
Cforfsler mO€
Standaarduitrusting:
Lxbxh: 4.99x 1.88x 1.4
m
vier airbags, cruise control, xenon
koplampen, parkeerhulp, stabili-
teitsbewaking, regensensor, airco,
geheugen voor instelling bestuur
dersstoel en spiegels, audio.
Wielbasis: 3.04 m
Draaicirkel: 11.90 m
Bagageruim: 530 liter
Tankinhoud: 71 liter
Motor/techniek:
3.0 24v V6 turbodiesel met 218 pk
en 510 Nm; achterwielaandrij
ving.
Gewicht: 1.910 kg
Aanhanger geremd: 2000 kg
Verbruik: 1:9,5
Prijs: 300C CRD 49.900 euro
Touring 53.400 euro
Voor Mooie aandrijflijn
o Ruimte
Imposant uiterlijk
Tegen Zware besturing
Bediening
Remmen
Conclusie:
Deze zware Amerikaan
bewijst zich als een rus
tige, comfortabele
limousine. Op bochtige
trajecten speelt zijn
gewicht hem parten.
Cijfer:
verbaar was. De belangstelling
zal nu zelcer oplaaien in de za
kelijke sector.
De 300C is een jaar op de markt
en wordt behalve in Canada
ook in het Oostenrijkse Graz ge
produceerd. De Amerikaan is
op straat nogal aanwezig met
zijn enorme carrosserie, hoge
portieren, opvallend kleine rui
ten en brutale front. Alsof Don
Corleone zeifin aantocht is.
Hij rijdt lang niet zo goed als
een BMW 5-Serie of een Merce
des B-klasse en hij komt niet in
de buurt van een dikke Audi,
maar je betaalt ook aanzienlijk
minder. En dat is een sterk
De Chrysler 300C maakt indruk
met zijn uiterlijk.
punt van deze Amerikaan. Bo
vendien zit hij lekker dilc in
zijn uitrusting.
Kentucky
Voor het agiele bochtenwerk is
hij veel te groot en vooral te
zwaar, maar daar is zo'n auto
ook niet voor bedoeld. Wel kun
je met deze Chrysler moeite
loos lange afstanden afleggen.
De Duitse aandrijflijn is sterk,
stil en soepel: de dieselmotor
loopt voortreffelijk en over de
vijfbalc automaat niets dan
goeds.
Hoepel
De rest van deze Chrysler is zo
Amerikaans als Kentucky fried
chicken. Gladde, te korte zittin
gen zonder steun, zacht afge-
veerd en wat er maar bekrach
tigd kan worden is dat ook - hef
tig zelfs. Hij laat oolc duidelijk
steken vallen. De remmen kun
nen niet overtuigen en het stu
ren gaat zwaar en zonder enig
gevoel. Het stuurwiel zelf staat
een tikkeltje uit het midden en
is zo groot als een hoepel. Ver
der zit er voor de rechtse voor
passagier geen handgreep, in
het plafond noch in het portier.
Bediening van het navigatiesys
teem is bewerkelijk. Achteruit
rijden valt niet mee - het zicht
is tamelijk belabberd.
Toch kan deze grote Chiysler
met dieselhart de Europese or
de enigszins opschudden. Want
de prijs klopt, hij biedt een zee
van ruimte en heel veel men
sen vinden hem bijzonder.
Wat kan de Stichting Verzekeringsbureau Vpertuigcnminaliteit
(VbV) in het geval van autodiefstal voor mij betekenen?
Harry Filon, directeur van de VbV: „Als u merlct dat
uw auto, motor, vrachtauto, caravan, aanhanger of op
legger gestolen is, kunt u dat 24 uur per dag telefonisch
of via internet bij ons melden. De VbV-helpdesk zorgt
voor snelle registratie zodat de opsporing direct gestart
kan worden. Aangifte bij de politie blijft nodig, maar dat
kan alleen persoonlijk en vaak pas later. Van elke ver
missing maken wij een dossier en we geven die online
door aan het kentekenregister van politie en RDW. Hier
mee is de vermissing bij iedere politieman en -vrouw be
kend. Je kunt bij ons ook terecht voor tips hoe je kunt
voorkomen datje een gestolen auto koopt van een parti
culier of handelaar. Ook geven wij advies hoe uw voer-
tuig te wapenen tegen diefstal".
Info: www.stlchtingvbv.nl, tel 055 5270505.
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden? Ga naar de website van de krant, rubriek Auto.
Terug op de motor...
Het schijnt dat meer dan een half miljoen Nederlan
ders ooit een motorrijbewijs gehaald hebben maat
niet meer rijden. Honda heeft voor hen een herop-
stap-cursusdag op touw gezet. Volgens het merk is er zo
veel veranderd in de motorwereld (abs, meer vermogen,
A-rijbewijs etc.) dat mensen die terug op de motor wil
len echt een cursus verdienen. Op het trainingscentrum
van de ANWB in Lelystad staan motoren en motorlde-
ding klaar voor cursisten.
Cursussen van april tot oktober, 119 euro. Info: 070-3146468.
...vooruit op de motor
Yamaha nederlandgeeft op 8 en 9 mei op het nieuwe
TT-circuit voor bezitters van een Yamaha motorfiets
een circuitcursus. Wilco Zeelenberg en andere bekende
wegracers geven instructies. Tussen de rij-sessies door
wordt voorlichting gegeven over motortechniek en za
ken als fijtechniek, banden, geometrie en vering en
demping. De cursus kost 245 euro per dag.
Info: www.yamaha-motor.nl.
Punto gaat als een trein
De Fiat Grande Punto.
De Punto van Fiat was in januari en februari de best
verkochte auto van Europa. Er zijn inmiddels over
de 180.000 exemplaren verkocht. Vorige maand werden
bijna 92.000 Fiats geregistreerd in Europa, goed voor
een marktaandeel van 9 procent. Omdat ook de Panda
en de Croma het goed doen voorspelt Fiat Auto betere
winsten nadat het in het laatste kwartaal van 2005 al uit
de verliescijfers was geraakt. Rond de zomer arriveert in
ons land de compacte vierwielaangedreven suv Cedici.
Opel, altijd weer Opel
Uit een onderzoek van European Trusted Brands in op
dracht van Reader's Digest komt Opel in Nederland
als best vertrouwde merk uit de bus, al zitten VW en
Toyota het merk dicht op de hielen. Het onderzoek wijst
uit dat bij Nederlanders criteria als waar voor je geld,
marktleiderschap, kwaliteit van het product en imago
van het merk vertrouwen wekken. Voor het onderzoek
werden ruim twaalfhonderd consumenten ondervraagd.
Voor de vierde maal vertrekt in april de Kia Driving
Experience. Van 8 tot en met 16 april gaan de teams
naar de woeste Picos de Europa in Spanje om een wed-
strijdprogramma af te werken met Sportages en Soren-
to's. In Zoetermeer streden 18 teams voor een plek in de
Experience 2006. Winnaars werden Ronald Lekkerker-
ker en Arie Houweling uit Capelle a/d IJssel, Erwin van
Eclc en Winona Lucassen uit-Lage Zwaluwe, Geert en
Tonny van Hees uit Oss (gesponsord door Auto-partner
Autotrack.nl), Mare Jannsen en Kevin van der Kop uit Hey-
thuysen, Fred en Richard de Rooij uit Bergschenlioek en
Jeroen van Wilgen en Janine van Krieken uit Amster
dam.
Hij heeft een tamelijk hoekig design, maar ondanks afmetingen als een scheepscontainer rijdt de Mercedes GL even comfortabel en gemakkelijk als een E-klasse.
QeMercedes GL stuurt licht maar
Door Rien van der Steen
Hij rijdt geweldig
en kost ook gewel
dig: de gewoonste
is de 320 CDI met
V6 dieselmotor
en daar moet u vanaf septem
ber al 90.800 euro voor neertel
len. Mercedes nestelt zich in
elk denkbaar segment én daar
buiten. De GL, de eerste full-si
ze suv van het merk, werd ge
lanceerd in San Francisco. Na
tuurlijk is dat vooral om de
Amerikanen te laten merken
dat hij er is. Want hoewel de
Mercedes GL ook gewoon in Eu
ropa en de rest van de wereld
aangeboden wordt, is de VS het
belangrijkste mikpunt van deze
gigantische auto. Net als voor
de zojuist verschenen evenknie
van Audi, de Q.7. Die is net zo
groot en net zo gewichtig, maar
die demonstreert zijn vetzucht
een stuk prominenter dan de
Mercedes.
Het grenst aan het ongelooflij
ke hoe lichtvoetig deze knoert
zich op de weg gedraagt. De GL
stuurt licht maar met veel ge
voel, zodat je als bestuurder al
tijd weet hoe het er ginds voor
aan aan toe gaat. Met zijn zelf
dragende carrosserie en stan
daard luchtvering met nog
extra gasgevulde schokdem
pers gedraagt de auto zich als
waarom van deze nieuwe me-
ga-suv zijn ze bij Mercedes
olympisch lcort: being there is
everything; "Is wij het niet doen,
komt een ander er mee.'
Dankzij zijn luchtvering kan
hij op verschillende hoogtes ge
reden worden: de maximale
grondspeling is 31 cm. En daar
mee overtreft deze vierwielaan-
drijver zijn concurrenten in het
zand met gemak. Wie hem met
terreinpakket bestelt, kan hem
volautomatisch een heuvel la
ten afdalen, maar ook halsbre
kende toeren uithalen op spek
gladde of loodzware onder
grond. Want het techniekpak
ket omvat onder meer een ver-
deelbak met terreinreductie (of
tewel hoge en lage gearing) en
twee sperdifferentiëlen voor de
tussentransmissie en de achter
as. Geen modderzee gaat hem
daarmee te hoog, ook al is het
moeilijk voorstelbaar dat de ei
genaar met zo'n kostbaar voer
tuig de blubber opzoekt. Alle
motoren hangen aan de zeven-
traps automaat van het huis.
De GL dankt zijn naam aan de
eerste terreinauto van het
merk, de G (van Gelande), die
binnenkort een opvolger krijgt.
Mercedes GL; als 450 benzine-uitvoe-
ring 112.900 euro, als 500 benzine
124.600, als 320 CDI diesel 90.800,
als 420 CDI diesel 116.800 euro,
KENNISMAKING
een groot uitgevallen limousi
ne. Nou hebben ze daar bij Mer
cedes verstand van, want de ML
- waar de GL van is afgeleid -
rijdt sinds hij van een zelfdra
gende carrosserie voorzien is
ook meer dan voortreffelijk. De
enige concessie die ze bij Merce
des gedaan hebben is het feit
dat de auto ietwat indirect
stuurt. Maar daar is heel goed
mee te leven.
Slurpers
De luxueuze zevenzitter met
achterin tegen bijbetaling voor
het eerst elektrisch in de vloer
verdwijnende zittingen doet
zijn werk net iets eleganter dan
de Audi Q7 en met indrukwek
kend gemak. De auto wordt ge
bouwd in het Amerikaanse Tus
caloosa en het kan bijna niet an
ders of de Amerikanen gaan er
voor vallen. Al is daar een be
scheiden lobby op gang aan het
komen om dit soort brand-
stofslurpers te weren. Maar het
spul van eigen bodem - de enor
me Lincolns Navigator, Fords
Explorers en Chevrolets Tahoe -
zijn kwalitatief geen enkele par
tij voor deze Mercedes.
Zoals gezegd, het enige wat er
klein aan is zijn de buitenspie
gels. Die stammen van de vorig
jaar vernieuwde ML, maar inge
nieurs uit Stuttgart zeggen nu
al dat er waarschijnlijk op kor
te termijn grotere exemplaren
beschikbaar kómen. Over het
Lang zal de Primacy HP leven!
De nieuwe Primacy
HP band van Mi-
chelin gaat beduidend
langer mee dan soortge
lijke banden, zo heeft
TÜVAutomotive in Duits
land vastgesteld. De fa
brikant houdt het zelfs
op 25 tot 50 procent.
De Primacy HP is ont
wikkeld voor dure per
sonenauto's als Audi,
BMW en Mercedes. De
band zou opvallen
door een kortere remweg. Ook heeft hij een zacht loop-
vlak met een stijf profiel, zodat hij het grootst mogelij
ke oppervlak op de weg drukt en tegelijk maximale pres
taties biedt.
De Michelin Primacy HP heeft
een stijf profiel maar tegelijk
een vervormbaar loopvlak.
Knokken met Kia's in Spanje