PZC
Auto
Het vrekken model made by Honda
XK Jaguars snelle roofkat is niet voor de poes
AutoTeam
in samenwerking met AutoTrack.nl
GROOT ONDERHOUD
'M-
TEST
Compacter dan een gewone mpv maar toch prak
tisch. Dat is de Daihatsu D-compact Wagon die waar
schijnlijk volgend jaar naar Europa lcomt. De carrosserie
meet nog geen vier meter en de auto heeft een draaicir-
kel van 9,8 meter. Hij krijgt een nieuwe 1.5 liter motor
met variabele kleptiming.
i:0113-315680
rtVAV.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
24 maart 2006
AUTOTEAM J NIEUW
OPEL CHEVROLET
JSERVICE SCHADEHERSTEL
BI«J UW IJWI.I.H
OPELDEALER
wij willen blije klanten
De Civic Hybrid van
Honda rijdt op benzi
ne én stroom. Net als
de Toyota Prius is het
10'n auto waarvoor 's
rijks belastingdienst
liet een keertje wél
leuker wil maken. Hij
biedt zunigerds trou
wens meer deugden.
De Honda Civic Hybrid is als tamelijk doorsnee model ontworpen voor Japan en de VS, maar zijn voordelige eigenschappen zijn zo Hollands als wat.
Foto Rob van Ginneken
Honda Civic Hybrid
Groene belasting
Ifeineer de nieuwe
'rargroende' belasting
heffing op auto's op 1
juli van start gaat, gaat
de korting op de Civic
Hybride omlaag van
7.140 euro naar 6.000
euro. Honda weet niet of
ervoor de peildatum
voldoende hybrides naar
ons land komen om aan
de vraag te voldoen. Voor
het tarief van de wegenbe
lasting telt de overheid het
gewicht van de elektromotor en
de accu's niet mee. Dat scheelt 82
kilo en daarmee een gewichts
klasse,
Honda weg
Thomas Brachmann: „De Europese
automobielindustrie gaat zijn zelf
opgelegde doelstellingen om de
C02 uitstoot in 2008 te beperken
waarschijnlijk niet halen. Honda
wel."
Achter de
achterbank zijn
132 batterijen
tè vinden.
Honda Civic Hybrid
03e cojracoaB-remtie
Toyota Prius
-fSrsafflEi&fe
Prijs: 22.850 euro
Prijs: 25.350 euro
Standaard: o.a. cvt, airco,'
audio.
Standaard: o.a. cvt, esp,airco,
audio.
Ixbx h: 4.48 x 1.72 x 1.43m.
Ixbxh: 4.45 x 1.73 x1.49m.
Bagageruimte: 350I.
Bagageruimte: 408 - 850I.
Verbruik: 1:16 l/km
Verbruik: 1:17 l/km
Door Rob van Ginneken
Als je de praktische
bril op de neus zet,
heeft Honda met
zijn nieuwe Civic
Hybrid gewoon
een interessante aanbieding in
huis. Voor 22.850 euro koop je
een middenklasse sedan met
een uitzonderlijk complete uit
rusting. En gespierde trek
kracht. En dat in een tijd datje
voor een béétje business class au
tomobiel al gauw 25 tot 30 mil
le neertelt. Het zal dus duide
lijk zijn dat het een auto met
een verhaal is. Twee zelfs.
Laten we maar beginnen met
het onderwerp waar je ons Ne
derlanders telkens weer 's
nachts voor wakker mag ma
ken: korting. Vanwege zijn hybri
de aandrijftechniek stimuleert
onze overheid de aanschaf van
deze Civic Hybrid met een be
lastingvoordeel van 7.140 euro.
Dat brengt ons als vanzelf bij
het tweede verhaal achter de
nieuwe Honda. Dat ongebruike
lijk onbaatzuchtige overheids
gedrag is snel verklaard wan
neer je onder de motorkap
kijkt. Daar is een geavanceerde
hybride aandrijving aan het
werk. Tegen de achterkant van
zijn kleine maar sterke 1,3 liter
benzinemotor (95 pk) zit een 20
pk sterke elektromotor ge
plakt. Slechts zes centimeter
dik en dus zo plat dat je hem
nauwelijks in het vooronder
kunt ontdekken.
Gejodel
Bij voortsjokken in stad of file
kan de elektromotor de auto ge
durende korte tijd zelfstandig
aandrijven, maar zijn nut ligt
vooral in het extra zetje dat hij
bij optrekken geeft. Elektromo
toren zijn op hoge draaisnel
heid niet veel waard, maar bie
den juist extreem veel trek
kracht bij lage toerentallen.
Honda koppelt de 'dubbele kracht
bron' aan een CVT automatische
transmissie. Een Nederlandse
vinding trouwens, met dank
aan de DAF Variomatic van de fa
milie Van Doome. De combina
tie blijkt vlot, goedmoedig en
rustig te rijden. Het enige echte
motorische minpunt is het wel
heel enthousiaste motorische
gejodel dat bij volgas doortrek
ken uit het vooronder opstijgt.
Behoudend
Het rijden krijgt een intrige
rend accentje door de 'elektrici
teitsmeter' in het dashboard. Die
geeft aan wanneer de 132 op
laadbare batterijen nikkel-me-
tadihydride) achter de rugleu
ning van de achterbank de elek
tromotor van stroom voorzien.
En wanneer ze worden bijgela
den.
Onze indruk van de Civic Hy
brid is overheersend positief.
Hij is behoorlijk ruim, comfor
tabel, rijk uitgerust en hij rijdt
door de trekkracht van twee
motoren keurig soepeitjes. Veel
dynamiek moetje niet verwach
ten. En ook zijn design is nogal
behoudend. Zoals vaalc bij Hon
da is de verldaring simpel: het
model is niet voor ons ontwik
keld, maar voor de Amerikaan
se en Japanse kopers. Anders
had men de hele aandrijving
immers wel in de pas gelanceer
de en veel ei-
gentijdser ge
lijnde Europe
se Civic ge
bouwd.
Toch ver
wacht Honda
Nederland
veel van de
Hybrid. Een
vertienvoudi
ging van de
verkopen
zelfs, met zo'n duizend per
jaar. Saillant detail: daarmee
kon ons land wel eens Euro
pees marktleider zijn, zelfs
vóór Duitsland. Zitten we dan
op de Civic Hybrid te wachten?
Jawel, meent toptechneut Tho
mas Brachmann. „De wereld zit
er namelijk op te wachten. Te
gen het jaar 2030 rijden er 1,3
miljard auto's rond. De helft
méér dan er kort geleden nog
werden geteld! De C02-uitstoot
wordt daardoor een enorm pro
bleem. Hoe eerder we dat aan
pakken, hoe mooier. De Civic
speelt daar op in."
„Een diesel heeft nogal wat na
delen", legt Brachmann uit.
„Benzine of liever aardgas - dat
verbrandt immers nog schoner
- zijn voor Honda de optimale
brandstoffen. Maar helaas kun
je aardgas niet overal tanken.
Met onze zogeheten IMA-tech-
nielc integrated motor assistver
wachten we het verbruik ver
der terug te dringen; we mik
ken binnen enkele jaren op 50
procent van een klassieke mo
tor. De elektromotor en de bat
terijen zijn zeer compact gehou
den, zodat ze in elke auto kun
nen worden ingebouwd. Op
den duur zullen auto's die op
waterstofgas rijden, met een
brandstofcel, het nog beter
doen. Tot het zover is, doen we
het met andere systemen."
Uitgeknepen
Het verbruik van de Hybride
ligt officieel aan de vrekkerige
kant van de 1 op 20, maar de
boordcomputer van onze testau
to hield het op 1 op 16. Voor
een middenklasser nog altijd
heel Hollandse waarden. Als
dat niet voldoende is om de ko
per te overtuigen, zal het uitge
knepen Nederlandse prijsje van
nog geen 23 mille het wel doen.
Jaguar, het aristocratische merlc uit Engeland,
bungelt aan de nagels van zijn klauwen boven
de afgrond. De satijnzacht gemodelleerde XK
moet de kentering brengen. Hij maakt indruk
met rijden. En met stilstaan trouwens ook.
Door Joop van der Pol
Met de bestaande, traditionele
modellen XJ, X en S kon Jaguar
de afgelopen jaren geen potten
heken. Miljoenenverliezen wa
ren het gevolg en om een vrije
val te voorkomen besloot moe
derconcern Ford vorig jaar tot
een kostbare en forse reorgani
satie binnen het Britse pre-
"lium-merk.
Indachtig de spreuk een kat heeft
reven levens zet Jaguar nu een
roofkat neer die de sprong naar
een fraaiere toekomst moet ma
ken. De ranke XK is een sport
wagen die zichtbaar het spoor
volgt van de legendarische E-ty-
pes en meer recent de XK8/XKR.
Vooral de ovale grille en de ge
strekte motorkap met suggestie
ve bobbel maken hem herken
baar. Overeenkomsten met eni
ge Aston Martins zijn niet toeval
lig, want ze delen hun ontwer
pers.
Voorlopig is hij er als coupé en
convertible, beide uitgerust met
een 4.2 liter V8-motor van 300
pk. Een korte testrit in de Rijn
streek bij Lobith leerde ons dat
de XI< ondanks dat enorme po
tentieel beschaafd en comforta
bel aandoet. 'Gesofistikeerd', zou
den onze zuiderburen zeggen.
Aan het ontspannen karakter
draagt een zestraps automaat
bij die je desgewenst zelf kunt
bedienen, met de pook of met
peddeltjes achter het stuurwiel.
Big wheels
De carrosserie is - net als die
van cle jongste generatie XJ's -
van aluminium delen die met
behulp van de modernste lucht
vaarttechnieken aan elkaar ge
klonken zijn. Mooi stijf dus, al
gebiedt de eerlijkheid ons te
zeggen dat we nog niet in de
open versie hebben gereden. Ja
guar geeft hoog op van het uit
voerige testprogramma op de
Nürburgring waaraan het de rem
men heeft onderworpen. Inder
daad remt de XK fantastisch, on
der meer dankzij gigantische
remschijven en een vierlcanaals
antiblokkeersysteem dat de
remdrulc per wiel kan regelen.
Daardoor blijft de auto ook bij
stevig remmen beter bestuur
baar. Een verademing, want el
ke snelle auto is maar zo goed
als zijn remmen, en sommige
fabrikanten zijn daar wat lak
ser in. De XK ontkomt niet aan
De prachtige XK van Jaguar
leent zich voor ontspannen toe
ren, maar kan hard als het moet.
de mode van de grote wielen:
twintig inch raderen met 28,5
cm breed rubber vonden wij on
der de auto, waar voorganger
XK8 het met drie inch en vier
centimeter minder deed. Affijn,
het misstaat de auto niet, en big
wheels keep on tumin' was het
toch, nietwaar.
Pygmeeën
De twee achterzittingen in deze
zogeheten 2+2 mogen geen
naam hebben, tenzij u van het
pygmeeënvolk afstamt. De kof
ferbak meet 300 liter, genoeg
vóór een paar weekendkoffers.
De zwaar belaste achterwie
laandrijving eist nu eenmaal
ook zijn tol. Verder zijn alle
controlerende verworvenheden
van deze tijd wel zo'n beetje
aan boord: tractie- en stabili-
teitscontrole, parlceersensoren,
cruise control. Naar believen
zijn runflatbanden, banden
spanningscontrole, afstandhou-
dende cruise control en een
sleutel die openen en starten
vanuit de broekzak mogelijk
maakt, leverbaar.
De voortekenen zijn gunstig
voor Jaguar. Volgens woordvoer
der Bart Altewischer zijn in ons
land al meer dan 70 exempla
ren besteld 'vanaf het plaatje'.
Eenderde daarvan met open
dak, maar met de zomer op
komst zal dat aandeel wel toe
nemen.
Jaguar XK 4.2 liter V8; coupé v.a.
114.900 euro, cabriolet v.a. 125.900
euro. Later dit jaar volgen een snellere
XKR en een minder dure 3.5 liter. In
2007 komt de achtcilinder diesel.
De Peilstok
Q Staatssecretaris Van Geel (Milieu) eist
dat er binnen vier jaar standaard
biologische brandstof wordt toegevoegd
aan benzine en diesel. In welke brandstof
gelooft u het meest als het gaat om een
schoner milieu? Is dat waterstof, aardgas,
stroom of die mix van diesel of benzine met
biobrandstoffen?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Watermanagement
O Vorige week vroegen we u wat er aan
het bestaande asfalt nog beter kan.
Veertig procent van alle stemmers wenst
vooral een drogere weg, terwijl bijna een
kwart graag de kans op gladheid ziet
afnemen. Opmerkelijk is dat materiaal
voor een kortere remweg nauwelijks
stemmen weet te trekken.
Wat BBifflet er foeter aara Saet wegdek?
Droger (betere waterafvoer) 40%
Kans op gladheid verminderen 22%
0 Minder steenslag of slijtage 17%
Q Stiller 14%
Kortere remweg 7%
O Evert de Jong van VBW Asfalt, vereniging van
asfaltproducerende en -verwerkende wegen
bouwbedrijven: „Ik denk niet dat iedereen even goed
beseft dat een droger wegdek direct van invloed is op een
kortere remweg. Het één staat dus in direct verband met
het ander. Maar ik vermoed dat men een drogere weg
vooral fijn vindt omdat het zicht dan beter is. Verder
weten we uit ervaring dat een automobilist een egaal
oppervlak erg waardeert. Dat geeft een veilig gevoel,
terwijl een ribbelige weg niet minder veilig hoeft te zijn".
Bijdehand
Gun je auto een lift
Wie in hartje stad woont
kent de ellende: na het
werk eerst zoeken naar een
vrije parkeerplaats, dan .kilo
meters met de boodschappen
zeulen en tot slot afgepeigerd
thuiskomen. Hét Duitse CarLoft
biedt nu de - prijzige - oplos
sing: parkeer de auto gewoon
op je eigen balkon. CarLoft is
van plan om in het centrum
van Frankfurt, Berlijn, München, Keulen, Hamburg en
Düsseldorf exclusieve appartementencomplexen te bou
wen compleet met autolift. Het kleinste appartement,
inclusief het zogenoemde carloggia, meet 224 vierkante
meter en kost dik 450.000 euro. Tel daar wel de kosten
van een fraaie bobde bij op - die bepaalt immers
voortaan je balkonscène.
Info: www.ca.rloftde
Loggia voor de auto.
De D-Compact Wagon van Daihatsu.
Compact idee van Daihatsu
Daihatsu heeft de prijzen van alle modellen met een A-
en B-milieulabel verlaagd. Van Daihatsu's met een A-la
bel gaat 1.000 euro af, van auto's met een B-label 500 eu
ro. De zuinigste benzineauto van Nederland, de Dai
hatsu Cuore, lcöst voortaan 6.999 euro.
Warme Volvo blijft fris
Onderzoek door het Ecology Center in Detroit heeft
aangetoond dat het interieur van Volvo minder
schadelijke stoffen bevat dan andere automerken. Bij
het maken van een auto-interieur worden schadelijke
chemicaliën gebruikt. Daar zitten brandvertragende stof
fen en zg.ftalaten (weekmakers in kunststoffen) bij. Als
de temperatuur in de auto oploopt, komen die stoffen
vrij. Het onderzoek geeft aan dat de concentratie brand
vertragende stof in een auto-interieur tot vijf keer hoger
is dan in een gemiddeld huis. Er werden elf merken on
derzocht.