PZC Auto Het vrekken model made by Honda XK Jaguars snelle roofkat is niet voor de poes AutoTeam in samenwerking met AutoTrack.nl GROOT ONDERHOUD 'M- TEST Compacter dan een gewone mpv maar toch prak tisch. Dat is de Daihatsu D-compact Wagon die waar schijnlijk volgend jaar naar Europa lcomt. De carrosserie meet nog geen vier meter en de auto heeft een draaicir- kel van 9,8 meter. Hij krijgt een nieuwe 1.5 liter motor met variabele kleptiming. i:0113-315680 rtVAV.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 24 maart 2006 AUTOTEAM J NIEUW OPEL CHEVROLET JSERVICE SCHADEHERSTEL BI«J UW IJWI.I.H OPELDEALER wij willen blije klanten De Civic Hybrid van Honda rijdt op benzi ne én stroom. Net als de Toyota Prius is het 10'n auto waarvoor 's rijks belastingdienst liet een keertje wél leuker wil maken. Hij biedt zunigerds trou wens meer deugden. De Honda Civic Hybrid is als tamelijk doorsnee model ontworpen voor Japan en de VS, maar zijn voordelige eigenschappen zijn zo Hollands als wat. Foto Rob van Ginneken Honda Civic Hybrid Groene belasting Ifeineer de nieuwe 'rargroende' belasting heffing op auto's op 1 juli van start gaat, gaat de korting op de Civic Hybride omlaag van 7.140 euro naar 6.000 euro. Honda weet niet of ervoor de peildatum voldoende hybrides naar ons land komen om aan de vraag te voldoen. Voor het tarief van de wegenbe lasting telt de overheid het gewicht van de elektromotor en de accu's niet mee. Dat scheelt 82 kilo en daarmee een gewichts klasse, Honda weg Thomas Brachmann: „De Europese automobielindustrie gaat zijn zelf opgelegde doelstellingen om de C02 uitstoot in 2008 te beperken waarschijnlijk niet halen. Honda wel." Achter de achterbank zijn 132 batterijen tè vinden. Honda Civic Hybrid 03e cojracoaB-remtie Toyota Prius -fSrsafflEi&fe Prijs: 22.850 euro Prijs: 25.350 euro Standaard: o.a. cvt, airco,' audio. Standaard: o.a. cvt, esp,airco, audio. Ixbx h: 4.48 x 1.72 x 1.43m. Ixbxh: 4.45 x 1.73 x1.49m. Bagageruimte: 350I. Bagageruimte: 408 - 850I. Verbruik: 1:16 l/km Verbruik: 1:17 l/km Door Rob van Ginneken Als je de praktische bril op de neus zet, heeft Honda met zijn nieuwe Civic Hybrid gewoon een interessante aanbieding in huis. Voor 22.850 euro koop je een middenklasse sedan met een uitzonderlijk complete uit rusting. En gespierde trek kracht. En dat in een tijd datje voor een béétje business class au tomobiel al gauw 25 tot 30 mil le neertelt. Het zal dus duide lijk zijn dat het een auto met een verhaal is. Twee zelfs. Laten we maar beginnen met het onderwerp waar je ons Ne derlanders telkens weer 's nachts voor wakker mag ma ken: korting. Vanwege zijn hybri de aandrijftechniek stimuleert onze overheid de aanschaf van deze Civic Hybrid met een be lastingvoordeel van 7.140 euro. Dat brengt ons als vanzelf bij het tweede verhaal achter de nieuwe Honda. Dat ongebruike lijk onbaatzuchtige overheids gedrag is snel verklaard wan neer je onder de motorkap kijkt. Daar is een geavanceerde hybride aandrijving aan het werk. Tegen de achterkant van zijn kleine maar sterke 1,3 liter benzinemotor (95 pk) zit een 20 pk sterke elektromotor ge plakt. Slechts zes centimeter dik en dus zo plat dat je hem nauwelijks in het vooronder kunt ontdekken. Gejodel Bij voortsjokken in stad of file kan de elektromotor de auto ge durende korte tijd zelfstandig aandrijven, maar zijn nut ligt vooral in het extra zetje dat hij bij optrekken geeft. Elektromo toren zijn op hoge draaisnel heid niet veel waard, maar bie den juist extreem veel trek kracht bij lage toerentallen. Honda koppelt de 'dubbele kracht bron' aan een CVT automatische transmissie. Een Nederlandse vinding trouwens, met dank aan de DAF Variomatic van de fa milie Van Doome. De combina tie blijkt vlot, goedmoedig en rustig te rijden. Het enige echte motorische minpunt is het wel heel enthousiaste motorische gejodel dat bij volgas doortrek ken uit het vooronder opstijgt. Behoudend Het rijden krijgt een intrige rend accentje door de 'elektrici teitsmeter' in het dashboard. Die geeft aan wanneer de 132 op laadbare batterijen nikkel-me- tadihydride) achter de rugleu ning van de achterbank de elek tromotor van stroom voorzien. En wanneer ze worden bijgela den. Onze indruk van de Civic Hy brid is overheersend positief. Hij is behoorlijk ruim, comfor tabel, rijk uitgerust en hij rijdt door de trekkracht van twee motoren keurig soepeitjes. Veel dynamiek moetje niet verwach ten. En ook zijn design is nogal behoudend. Zoals vaalc bij Hon da is de verldaring simpel: het model is niet voor ons ontwik keld, maar voor de Amerikaan se en Japanse kopers. Anders had men de hele aandrijving immers wel in de pas gelanceer de en veel ei- gentijdser ge lijnde Europe se Civic ge bouwd. Toch ver wacht Honda Nederland veel van de Hybrid. Een vertienvoudi ging van de verkopen zelfs, met zo'n duizend per jaar. Saillant detail: daarmee kon ons land wel eens Euro pees marktleider zijn, zelfs vóór Duitsland. Zitten we dan op de Civic Hybrid te wachten? Jawel, meent toptechneut Tho mas Brachmann. „De wereld zit er namelijk op te wachten. Te gen het jaar 2030 rijden er 1,3 miljard auto's rond. De helft méér dan er kort geleden nog werden geteld! De C02-uitstoot wordt daardoor een enorm pro bleem. Hoe eerder we dat aan pakken, hoe mooier. De Civic speelt daar op in." „Een diesel heeft nogal wat na delen", legt Brachmann uit. „Benzine of liever aardgas - dat verbrandt immers nog schoner - zijn voor Honda de optimale brandstoffen. Maar helaas kun je aardgas niet overal tanken. Met onze zogeheten IMA-tech- nielc integrated motor assistver wachten we het verbruik ver der terug te dringen; we mik ken binnen enkele jaren op 50 procent van een klassieke mo tor. De elektromotor en de bat terijen zijn zeer compact gehou den, zodat ze in elke auto kun nen worden ingebouwd. Op den duur zullen auto's die op waterstofgas rijden, met een brandstofcel, het nog beter doen. Tot het zover is, doen we het met andere systemen." Uitgeknepen Het verbruik van de Hybride ligt officieel aan de vrekkerige kant van de 1 op 20, maar de boordcomputer van onze testau to hield het op 1 op 16. Voor een middenklasser nog altijd heel Hollandse waarden. Als dat niet voldoende is om de ko per te overtuigen, zal het uitge knepen Nederlandse prijsje van nog geen 23 mille het wel doen. Jaguar, het aristocratische merlc uit Engeland, bungelt aan de nagels van zijn klauwen boven de afgrond. De satijnzacht gemodelleerde XK moet de kentering brengen. Hij maakt indruk met rijden. En met stilstaan trouwens ook. Door Joop van der Pol Met de bestaande, traditionele modellen XJ, X en S kon Jaguar de afgelopen jaren geen potten heken. Miljoenenverliezen wa ren het gevolg en om een vrije val te voorkomen besloot moe derconcern Ford vorig jaar tot een kostbare en forse reorgani satie binnen het Britse pre- "lium-merk. Indachtig de spreuk een kat heeft reven levens zet Jaguar nu een roofkat neer die de sprong naar een fraaiere toekomst moet ma ken. De ranke XK is een sport wagen die zichtbaar het spoor volgt van de legendarische E-ty- pes en meer recent de XK8/XKR. Vooral de ovale grille en de ge strekte motorkap met suggestie ve bobbel maken hem herken baar. Overeenkomsten met eni ge Aston Martins zijn niet toeval lig, want ze delen hun ontwer pers. Voorlopig is hij er als coupé en convertible, beide uitgerust met een 4.2 liter V8-motor van 300 pk. Een korte testrit in de Rijn streek bij Lobith leerde ons dat de XI< ondanks dat enorme po tentieel beschaafd en comforta bel aandoet. 'Gesofistikeerd', zou den onze zuiderburen zeggen. Aan het ontspannen karakter draagt een zestraps automaat bij die je desgewenst zelf kunt bedienen, met de pook of met peddeltjes achter het stuurwiel. Big wheels De carrosserie is - net als die van cle jongste generatie XJ's - van aluminium delen die met behulp van de modernste lucht vaarttechnieken aan elkaar ge klonken zijn. Mooi stijf dus, al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat we nog niet in de open versie hebben gereden. Ja guar geeft hoog op van het uit voerige testprogramma op de Nürburgring waaraan het de rem men heeft onderworpen. Inder daad remt de XK fantastisch, on der meer dankzij gigantische remschijven en een vierlcanaals antiblokkeersysteem dat de remdrulc per wiel kan regelen. Daardoor blijft de auto ook bij stevig remmen beter bestuur baar. Een verademing, want el ke snelle auto is maar zo goed als zijn remmen, en sommige fabrikanten zijn daar wat lak ser in. De XK ontkomt niet aan De prachtige XK van Jaguar leent zich voor ontspannen toe ren, maar kan hard als het moet. de mode van de grote wielen: twintig inch raderen met 28,5 cm breed rubber vonden wij on der de auto, waar voorganger XK8 het met drie inch en vier centimeter minder deed. Affijn, het misstaat de auto niet, en big wheels keep on tumin' was het toch, nietwaar. Pygmeeën De twee achterzittingen in deze zogeheten 2+2 mogen geen naam hebben, tenzij u van het pygmeeënvolk afstamt. De kof ferbak meet 300 liter, genoeg vóór een paar weekendkoffers. De zwaar belaste achterwie laandrijving eist nu eenmaal ook zijn tol. Verder zijn alle controlerende verworvenheden van deze tijd wel zo'n beetje aan boord: tractie- en stabili- teitscontrole, parlceersensoren, cruise control. Naar believen zijn runflatbanden, banden spanningscontrole, afstandhou- dende cruise control en een sleutel die openen en starten vanuit de broekzak mogelijk maakt, leverbaar. De voortekenen zijn gunstig voor Jaguar. Volgens woordvoer der Bart Altewischer zijn in ons land al meer dan 70 exempla ren besteld 'vanaf het plaatje'. Eenderde daarvan met open dak, maar met de zomer op komst zal dat aandeel wel toe nemen. Jaguar XK 4.2 liter V8; coupé v.a. 114.900 euro, cabriolet v.a. 125.900 euro. Later dit jaar volgen een snellere XKR en een minder dure 3.5 liter. In 2007 komt de achtcilinder diesel. De Peilstok Q Staatssecretaris Van Geel (Milieu) eist dat er binnen vier jaar standaard biologische brandstof wordt toegevoegd aan benzine en diesel. In welke brandstof gelooft u het meest als het gaat om een schoner milieu? Is dat waterstof, aardgas, stroom of die mix van diesel of benzine met biobrandstoffen? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Watermanagement O Vorige week vroegen we u wat er aan het bestaande asfalt nog beter kan. Veertig procent van alle stemmers wenst vooral een drogere weg, terwijl bijna een kwart graag de kans op gladheid ziet afnemen. Opmerkelijk is dat materiaal voor een kortere remweg nauwelijks stemmen weet te trekken. Wat BBifflet er foeter aara Saet wegdek? Droger (betere waterafvoer) 40% Kans op gladheid verminderen 22% 0 Minder steenslag of slijtage 17% Q Stiller 14% Kortere remweg 7% O Evert de Jong van VBW Asfalt, vereniging van asfaltproducerende en -verwerkende wegen bouwbedrijven: „Ik denk niet dat iedereen even goed beseft dat een droger wegdek direct van invloed is op een kortere remweg. Het één staat dus in direct verband met het ander. Maar ik vermoed dat men een drogere weg vooral fijn vindt omdat het zicht dan beter is. Verder weten we uit ervaring dat een automobilist een egaal oppervlak erg waardeert. Dat geeft een veilig gevoel, terwijl een ribbelige weg niet minder veilig hoeft te zijn". Bijdehand Gun je auto een lift Wie in hartje stad woont kent de ellende: na het werk eerst zoeken naar een vrije parkeerplaats, dan .kilo meters met de boodschappen zeulen en tot slot afgepeigerd thuiskomen. Hét Duitse CarLoft biedt nu de - prijzige - oplos sing: parkeer de auto gewoon op je eigen balkon. CarLoft is van plan om in het centrum van Frankfurt, Berlijn, München, Keulen, Hamburg en Düsseldorf exclusieve appartementencomplexen te bou wen compleet met autolift. Het kleinste appartement, inclusief het zogenoemde carloggia, meet 224 vierkante meter en kost dik 450.000 euro. Tel daar wel de kosten van een fraaie bobde bij op - die bepaalt immers voortaan je balkonscène. Info: www.ca.rloftde Loggia voor de auto. De D-Compact Wagon van Daihatsu. Compact idee van Daihatsu Daihatsu heeft de prijzen van alle modellen met een A- en B-milieulabel verlaagd. Van Daihatsu's met een A-la bel gaat 1.000 euro af, van auto's met een B-label 500 eu ro. De zuinigste benzineauto van Nederland, de Dai hatsu Cuore, lcöst voortaan 6.999 euro. Warme Volvo blijft fris Onderzoek door het Ecology Center in Detroit heeft aangetoond dat het interieur van Volvo minder schadelijke stoffen bevat dan andere automerken. Bij het maken van een auto-interieur worden schadelijke chemicaliën gebruikt. Daar zitten brandvertragende stof fen en zg.ftalaten (weekmakers in kunststoffen) bij. Als de temperatuur in de auto oploopt, komen die stoffen vrij. Het onderzoek geeft aan dat de concentratie brand vertragende stof in een auto-interieur tot vijf keer hoger is dan in een gemiddeld huis. Er werden elf merken on derzocht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35