IC .wie is de grootste van het land? Don Corleone, maar dan in een dikke diesel 25 Vraag antwoord TEST lenige wat er klein Iais, zijn de buiten- iegels. Verder wil 6L, de king-size I ;van Mercedes, in es de grootste zijn. is die buitenspie- Is worden ook nog wangen. vrijdag 24 maart 2006 Wat lain de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) in het geval van autodiefstal voor mij betekenen? Harry Filon, directeur van de VbV: „Als u merkt dat uw auto, motor, vrachtauto, caravan, aanhanger of op legger gestolen is, kunt u dat 24 uur per dag telefonisch of via internet bij ons melden. De VbV-helpdeslc zorgt voor snelle registratie zodat de opsporing direct gestart kan worden. Aangifte bij de politie b jij ft nodig, maar dat kan alleen persoonlijk en vaak pas later. Van elke ver missing maken wij een dossier en we geven die online door aan het kentekenregister van politie en RDW. Hier mee is de vermissing bij iedere politieman en -vrouw be kend. Je kunt bij ons ook terecht voor tips hoe je kunt voorkomen datje een gestolen auto koopt van een parti culier of handelaar. Ook geven wij advies hoe uw voer tuig te wapenen tegen diefstal". Info: www.stichtingvbv.nl, tel 055 5270505. Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden? Ga naar de website van de krant, rubriek Auto, Terug op de motor... Het schijnt dat meer dan een half miljoen Nederlan ders ooit een motorrijbewijs gehaald hebben maar niet meer rijden. Honda heeft voor hen een herop- stap-cursusdag op touw gezet. Volgens het merk is er zo veel veranderd in de motorwereld (abs, meer vermogen, A-rijbewijs etc.) dat mensen die terug op de motor wil len echt een cursus verdienen. Op het trainingscentrum van de ANWB in Lelystad staan motoren en motorkle- ding klaar voor cursisten. Cursussen van april tot oktober, 119 euro. Info: 070-3146468. ...vooruit op de motor Yamaha nederland geeft op 8 en 9 mei op het nieuwe TT-circuit voor bezitters van een Yamaha motorfiets een circuitcursus. Wilco Zeelenberg en andere bekende wegracers geven instructies. Tussen de rij-sessies door wordt voorlichting gegeven over motortechniek en za ken als rij techniek, banden, geometrie en vering en demping. De cursus lcost 245 euro per dag. Info: www.yamaha-motor.nl. Punto gaat als een trein De Fiat Grande Punto. De Punto van Fiat was in januari en februari de best verkochte auto van Europa. Er zijn inmiddels over de 180.000 exemplaren verkocht. Vorige maand werden bijna 92.000 Fiats geregistreerd in Europa, goed voor een marktaandeel van 9 procent. Omdat ook de Panda en de Croma het goed doen voorspelt Fiat Auto betere whisten nadat het in het laatste kwartaal van 2005 al uit de verliescijfers was geraakt. Rond de zomer arriveert in ons land de compacte vierwielaangedreven suv Cedici. Opel, altijd weer Opel Uit een onderzoek van European Trusted Bmnds in op dracht van Reader's Digest komt Opel in Nederland als best vertrouwde merlc uit de bus, al zitten VW en Toyota het merlc dicht op de hielen. Het onderzoek wijst uit dat bij Nederlanders criteria als waar voor je geld, marktleiderschap, kwaliteit van het product en imago van het merlc vertrouwen wekken. Voor het onderzoek werden ruim twaalfhonderd consumenten ondervraagd. )egrote Chrysler WC, een Canadese taerikaan met veel Mtse techniek, naakte al indruk met lin prijs en zijn maf- fcachtige voorko- ®n. Nu heeft hij ook Bi zakelijk aanbod: iiesel. Ren van der Steen -ei1 dieselmotor in een auto tot voor lcort bij de Ameri- Qnen ongeveer even algemeen ;'ieen personenweegschaal bij Hen liter benzine kostte f immers maar 50 cent en zou je dan aan de pe- So'ie gaan? Maar de benzine Wit snel duurder en in de VS mm de grote suv's in popula riteit. J%sler is dan ook dolblij dat mm moederbedrijf Daimler j^lmotoren lean lenen. Het teelt er de 300C CRD mee uitge- ®t, die tot nu toe alleen met me flinke benzinemotoren le- verbaar was. De belangstelling zal nu zelcer oplaaien in de za kelijke sector. De 300C is een jaar op de marlet en wordt behalve in Canada oolc in het Oostenrijkse Graz ge produceerd. De Amerikaan is op straat nogal aanwezig met zijn enorme carrosserie, hoge portieren, opvallend kleine rui ten en brutale front. Alsof Don Corleone zelf in aantocht is. Hij rijdt lang niet zo goed als een BMW 5-Serie of een Merce des E-ldasse en hij komt niet in de buurt van een dikke Audi, maar je betaalt oolc aanzienlijk minder. En dat is een sterk De Chrysler 300C maakt indruk met zijn uiterlijk. punt van deze Amerikaan. Bo vendien zit hij lekker dilc in zijn uitrusting. Kentucky Voor het agiele bochtenwerk is hij veel te groot en vooral te zwaar, maar daar is zo'n auto Chrysler Standaarduitrusting: Lxbxh: 4.99 x 1.88 x 1.48 m vier airbags, cruise control, xenon j koplampen, parkeerhulp, stabili- i teitsbewaking, regensensor, airco, i geheugen voor instelling bestuur- i dersstoel en spiegels, audio. Wielbasis: 3.04 m Draaicirkel: 11.90 rn Bagageruim: 530 liter Tankinhoud: 71 liter Motor/techniek: 3.0 24vV6 turbodiesel met 218 pk en 510 Nm; achterwielaandrij Gewicht: 1.910 kg Aanhanger geremd: 2000 kg Verbruik: 1:9,5 ving. Prijs: 300C CRD 49.900 euro Touring 53.400 euro Voor Mooie aandrijflijn Ruimte Imposant uiterlijk j - Tegen Zware besturing «Bediening Remmen i Conclusie: j Cijfer: Deze zware Amerikaan j j bewijst zich als een rus- tige, comfortabele limousine. Op bochtige trajecten speelt zijn i gewicht hem parten. i oolc niet voor bedoeld. Wel kun je met deze Chrysler moeite loos lange afstanden afleggen. De Duitse aandrijflijn is sterk, stil en soepel: de dieselmotor loopt voortreffelijk en over de vijfbak automaat niets dan goeds. Hoepel De rest van deze Chrysler is zo Amerikaans als Kentuckyfried chicken. Gladde, te korte zittin- gen zonder steun, zacht afge- veerd en wat er maar bekrach tigd lean worden is dat ook - hef tig zelfs. Hij laat oolc duidelijk steken vallen. De remmen kun nen niet overtuigen en het stu ren gaat zwaar en zonder enig gevoel. Het stuurwiel zelf staat een tikkeltje uit het midden en is zo groot als een hoepel. Ver der zit er voor de rechtse voor- passagier geen handgreep, in het plafond noch in het portier. Bediening van het navigatiesys teem is bewerkelijk. Achteruit rijden valt niet mee - het zicht is tamelijk belabberd. Toch kan deze grote Chrysler met dieselhart de Europese or de enigszins opschudden. Want de prijs klopt, hij biedt een zee van ruimte en heel veel men sen vinden hem bijzonder. Lang zal de Primacy HP leven! Knokken met Kia's in Spanje Voor de vierde maal vertrekt in april cle ICia Driving Experience. Van 8 tot en met 16 april gaan de teams naar de woeste Picos de Europa in Spanje om een wed- strijdprogramma af te werken met Spoilages en Soren- to's. In Zoetermeer streden 18 teams voor een plelc in de Experience 2006. Winnaars werden Ronald Lelclcerker- lcer en Arie Houweling uit Capelle a/d IJssel, Erwin van Eclc en Winona Lucassen uit Lage Zwaluwe, Geert en Tonny van Hees uit Oss (gesponsord door Auto-partner Autotrack.nl), Mare Jannsen en Kevin van der Kop uit Hey- thuysen, Fred en Richard de Rooij uit Bergschenhoelc en Jeroen van Wilgen en Janine van Krieken uit Amster dam. Hij heeft een tamelijk hoekig design, maar ondanks afmetingen als een scheepscontainer rijdt de Mercedes GL even comfortabel en gemakkelijk als een E-klasse. gevoel. Door Riem van der Steen Hij rijdt geweldig en lcost oolc gewel dig: de gewoonste is de 320 CDI met V6 dieselmotor en daar moet u vanaf septem ber al 90.800 euro voor neertel len. Mercedes nestelt zich in elk denkbaar segment én daar buiten. De GL, de eerste full-si ze suv van het merlc, werd ge lanceerd in San Francisco. Na tuurlijk is dat vooral om de Amerikanen te laten merken dat hij er is. Want hoewel de Mercedes GL ook gewoon in Eu ropa en de rest van de wereld aangeboden wordt, is de VS het belangrijkste mikpunt van deze gigantische auto. Net als voor de zojuist verschenen evenknie van Audi, de Q.7. Die is net zo groot en net zo gewichtig, maar die demonstreert zijn vetzucht een stuk prominenter dan de Mercedes. Het grenst aan het ongelooflij ke hoe lichtvoetig deze knoert zich op de weg gedraagt. De GL stuurt licht maar met veel ge voel, zodat je als bestuurder al tijd weet hoe het er ginds voor aan aan toe gaat. Met zijn zelf dragende carrosserie en stan daard luchtvering met nog extra gasgevulde schokdem pers gedraagt de auto zich als waarom van deze nieuwe me- ga-suv zijn ze bij Mercedes olympisch lcort: being there is everything; "Is wij het niet doen, lcomt een ander er mee.' Dankzij zijn luchtvering lean hij op verschillende hoogtes ge reden worden: de maximale grondspeling is 31 cm. En daar mee overtreft deze vierwielaan- drijver zijn concurrenten in het zand met gemak. Wie hem met terreinpakket bestelt, lean hem volautomatisch een heuvel la ten afdalen, maar oolc halsbre kende toeren uithalen op spek gladde of loodzware onder grond. Want het technielcpak- lcet omvat onder meer een ver- deelbalc met terreinreductie (of tewel hoge en lage gearing) en twee sperdifferentiëlen voor de tussentransmissie en de achter as. Geen modderzee gaat hem daarmee te hoog, oolc al is het moeilijk voorstelbaar dat de ei genaar met zo'n kostbaar voer tuig de blubber opzoekt. Alle motoren hangen aan de zeven- traps automaat van het huis. De GL dankt zijn naam aan de eerste terreinauto van het merlc, de G (van Gelande), die binnenkort een opvolger krijgt. Mercedes GL; als 450 benzine-uitvoe- ring 112.900 euro, als 500 benzine 124.600, als 320 CDI diesel 90.800, als 420 CDI diesel 116.800 euro, KENNISMAKING een groot uitgevallen limousi ne. Nou hebben ze daar bij Mer cedes verstand van, want de ML - waar de GL van is afgeleid - rijdt sinds hij van een zelfdra gende carrosserie voorzien is oolc meer dan voortreffelijk. De enige concessie die ze bij Merce des gedaan hebben is het feit dat de auto ietwat indirect stuurt. Maar daar is heel goed mee te leven. Slurpers De luxueuze zevenzitter met achterin tegen bijbetaling voor het eerst elektrisch in de vloer verdwijiiende zittingen doet zijn werlc net iets eleganter dan de Audi Q7 en met indrukwek kend gemak. De auto wordt ge bouwd in het Amerikaanse Tus caloosa en het lean bijna niet an ders of de Amerikanen gaan er voor vallen. Al is daar een be scheiden lobby op gang aan het komen om dit soort brand- stofslurpers te weren. Maar het spul van eigen bodem - de enor me Lincolns Navigator, Fords Explorers en Chevrolets Tahoe - zijn kwalitatief geen enkele par tij voor deze Mercedes. Zoals gezegd, het enige wat er klein aan is zijn de buitenspie gels. Die stammen van de vorig jaar vernieuwde ML, maar inge nieurs uit Stuttgart zeggen nu al dat er waarschijnlijk op kor te termijn grotere exemplaren beschikbaar komen. Over het De nieuwe Primacy HP band van Mi- chelin gaat beduidend langer mee dan soortge lijke banden, zo heeft TÜV Automotive in Duits land vastgesteld. De fa brikant houdt het zelfs op 25 tot 50 procent. De Primacy HP is ont wikkeld voor dure per sonenauto's als Audi, BMW en Mercedes. De band zou opvallen door een kortere remweg. Oolc heeft hij een zacht loop- vlalc met een stijf profiel, zodat hij het grootst mogelij ke oppervlak op de weg drulct en tegelijk maximale pres taties biedt. De Michelin Primacy HP heeft een stijf profiel maar tegelijk een vervormbaar loopvlak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25