[)e bronstige taal van de Bijbel Acteertalent Japin laat boeken leven Geest Mozart zweeft boven Zeeuws Orkest Brassband Caecilia met slagwerkduo in Sint Jacobskerk Eigen liedjes vormen samen autobiografie ]oese predikant schrijft over liefde en seksualiteit in Boek der Boeken kunst Foto-expositie één dag in GHL foor Rolf Bosboom GISSINGEN - Hel is enige tijd geleden dat slagwerker Niels Metste, die oorspronkelijk af komstig is uit Oost-Souburg, in Zeeland optrad. Morgenavond Li hij echter in Vlissingen, voor bijzonder concert samen fflet zijn collega Joeke Hoekstra foBrassband Caecilia. Metste, 26 jaar inmiddels, pld al vroeg als een groot ta- ;frit op slagwerkgebied. Drie i5ar geleden studeerde hij af a het Koninklijk Conservato rium in Den Haag. Hij vormt nu ramen met Claire Edwardes Duo Vertigo en speelt in een siuot aantal gezelschappen, zo- Slagwerkgroep Stok, Slag- ïerkgi'oep Den Haag (dat op 7 me' optreedt in de Grote Kerk jVeere), maar ook regelmatig °ij bijvoorbeeld het Asko En semble, het Schönberg Ensem- We. het Metropole Orkest en in f musical The Lion King. Daaruit blijkt al zijn brede Wangstelling, van Afrikaanse muziek tot pop en nieuwe mu- M. „Het leuke van slagwerk jPfe is dat het zo ontzettend veelzijdig is", zegt Meliefste. J* probeer ook bewust al die ^gelijkheden op te zoeken. Al- s wat je doet, komt later wel Bergens van pas." De veelzij digheid komt vooral tot uiting 111 Duo Vertigo, dat regelmatig pmponisten opdracht geeft bukken voor slagwerk te schrij- Meliefste vormt ook een duo met collega-slagwerker Joeke Hoekstra, die gelijktijdig met hem in Den Haag studeerde. Sa men doen ze al enige tijd het pro ject Kunst in de Kamer, waarbij ze optreden bij mensen thuis, voor gemiddeld zo'n veertig mensen. „Dat doen yve door het hele land. Voor veel mensen is het een eerste kennismaking met een concert met alleen slag werkinstrumenten. Zijn vader, dirigent bij Brass band Caecilia, kwam ook een keer luisteren en was zo enthou siast dat hij een gezamenlijk op treden met Caecilia voorstelde. Dat gebeurt morgenavond, waarbij de slagwerkers en de brassband apart optreden, maar ook gezamenlijk drie werken spelen: Adios Nonino van Astor Piazzolla, Czardas van Vittorio Monti en Russky Percussky van Goff Richards. Meliefste en Hoekstra nemen een groot aantal, uiteenlopende slagwerkinstrumenten mêe. Die worden allemaal benut in wat de climax van de avond is: Russ ky Percussky. De repetitie eerder deze week in de Sint Jacobskerke stemde beide slag werkers zeer tevreden. Melief ste: „Joeke, die oorspronkelijk uit Friesland komt, zei meteen: dit moeten we daar, bij mijn ver eniging, ook een keer doen." Concert: Brassband Caecilia met Niels Meliefste en Joeke Hoekstra, zaterdag 25 maart in de Sint Ja cobskerk in Vlissingen. Aanvang: 20.00 uur. yrRnlf Bosboom jjgS - Niets menselijks is de ke| vreemd. Alle denkbare jolics komen er in voor. Het j;ek der Boeken is zeker ook jjordesemd van liefde en sek- jjlitcit, veelal op een ontroe ide en tedere manier, maar zelden ook bruut en ronduit hckeiend. Eeuwout van der lijden schetst dat op boeiende djze in zijn boek De appel van |,/i, en Eva, dat vandaag rtrdt gepresenteerd. Hij laat le mmet andere ogen naar de bij- Ifircrhalen kijken. fin der Linden is predikant bij Samen op Weg-gemeente in (Des,In en naast zijn werk ver- jpthij zich al jarenlang in de ialergronden van bijbelverha al, lil 2004 publiceerde hij sa- ron met kunstenares Marja de alge het boek Als een zegel op i.nart, waarin het Hooglied in j{tid wordt gebracht. afgelopen jaren verrichtte jjjeeii intensieve studie naar de lêma's van liefde en seksuali- jatin de Bijbel. „Liefde en sek- jjaliteit horen nu eenmaal bij Ldeven, bij mensen", zegt hij. •lis je de Bijbel erop naslaat, i® je heel veel verhalen tegen h gaan over de relatie tussen san en vrouw, hoe goed mensen y onderling kunnen hebben, aar ook hoe het compleet ver- isrdkan gaan." Ie aspecten komen in het boek •jlvoeng aan bod: vervoering en skrachtiiig, intimiteit en sek- ssel geweld, gelijkwaardigheid a overheersing door de man, iinvelijkse trouw en overspel, sks gericht op voortplanting en zaadverspilling, verleiding en .teling, maar ook uitwassen sals hoererij, incest en bes- slileit (seks met dieren) blij- raniet onbesproken. „Bestiali- Ikomt niet in je hoofd op, «het staat toch echt in de lijbel" ipocriefen fan der-Linden schrijft er op on- derbouwclemaar tegelijk zeer 'Denkelijke manier over. Hij pil steeds meerdere interpre- Concerten kamerkoor taties van een verhaal, onder meer op basis van de talloze buitenbijbelse boeken, zoals rab bijnse commentaren en apo crief en. Daarnaast haalt hij veel eigentijdse feministische visies aan, om tegenwicht te bieden aan de sterk op de man gerichte verhalen, waarbij de vrouw vol strekt ondergeschikt lijkt te zijn. De auteur vindt het belangrijk allerlei lezingen naast elkaar te presenteren.' „De Bijbel is een boek vol verhalen, die heel ver schillend zijn. Die zijn lang niet altijd eenduidig. Er is dan ook niet één manier van lezen. Dat maakt het heel boeiend en brengt de Bijbel dicht bij onze tijd. Als lezer vraag je je af: waar sta ik? Wat zou mijn posi tie zijn in dit verhaal?" Het begint al met het verhaal van Adam en Eva, de slang, de verboden vrucht en' het para dijs. „In de christelijke traditie is de nadruk gelegd op de zonde val. Op dat moment kwam de zonde in de wereld en begon alle ellende." Van der Linden geeft ook een positievere uitleg: het verlaten van het paradijs is het afscheid van de kindertijd, het begin van de volwassenwor ding, inclusief cle ontdekking van seksualiteit. „Het is juist de bedoeling dat je de uitdaging van het leven aangaat en onver mijdelijk gaan daarbij allerlei zaken mis." Gekuist Van der Linden gaat in zijn boek in op diverse 'beruchte' passages in de Bijbel, zoals - wat hij noemt - de 'bronstige taal' bij de profeet Ezechiël. Daarin wordt de relatie tussen God en zijn volk - verbeeld door de zussen Ohola en Oholiba, die getrouwd waren met dezelfde man - beschreven als een huwe lijk: aanvankelijk vol liefde en ontroering maar na hun on trouw in buitengewoon explicie te, schokkende termen. Ze ver langen naar hun vroegere min naars in Egypte die, in de Nieu we Bijbelvertaling, 'zo zwaar ge schapen zijn als ezels en hun zaad lozen als hengsten'. „Ze be zochten haar zoals je een hoer bezoekt." Tussen deze profetische teksten en pornografie is volgens Van der Linden 'niet zo veel ver schil', schrijft hij in het boek. „Ze benoemen en verminken tegelijkertijd de vrouwelijke (seksuele) ervaring. Het zijn mannen die dit over vrouwen zeggen, vrouwen komen niet aan het woord." De auteur laat mooi zien hoe de teksten in sommige hertalingen zijn ge kuist: de beeldspraak van on trouw en hoererij wordt vervan gen door afdwalen en afgoden dienst. Indringend is ook het verhaal van Lot, die twee mannen onder dak biedt in zijn huis in Sodom. Het volk krijgt daar lucht van en eist de vreemdelingen op ('We willen ze nemen'). Om dat te voorkomen, biedt Lot - ver geefs - zijn twee maagdelijke dochters aan. „Je kunt'je ogen niet geloven dat er werkelijk staat wat er staat", schrijft Van der Linden. „Laat die mannen met rust, maar doe met mijn dochters wat je wil." Het ver haal roept veel vragen op, zoals: is gastvrijheid een hoger goed dan je eigen vlees en bloed? „Naar wie of wat wij in dit ver haal kijken, zegt veel over ons zelf." Tegenover de extreme fragmen ten staan fraaie liefdesverhalen, zoals het Hooglied, zegt Van der Linden. „Ook dat is vaak uitge legd als een verbeelding van de relatie van God en zijn volk of Jezus en de mensheid, maar je kunt het zeker ook lezen op het niveau van een gedicht over twee - ongetrouwde - mensen waarin de liefde en erotiek op bijzondere wijze wordt bezon gen." Maria Magdalena De appel van Adam en Eva gaat vooral over het Oude Testa ment, omdat daar liefde en sek sualiteit nu eenmaal een promi nentere rol spelen. „Na al deze sappige verhalen doet het Nieu we Testament wat bleek aan", schrijft Van der Linden dan ook in zijn boek. Wel gaat de auteur uitgebreid in op Maria Magdalena. Hij heeft tevens onderzocht wat er nu waar is van de theorie in De Da Vinci Code van Dan Brown dat Jezus en Maria Magdalena een verhouding hadden waaruit een kind is geboren. „Ik heb het ner gens kunnen vinden in de vele oude verhalen en bronnen die er zijn. Er komt wel naar voren dat Maria Magdalena allerlei avon turen beleefde, maar er is op geen enkele manier sprake van een seksuele relatie. De Da Vin ei Code is een spannend boek, maar dat verhaal heeft Dan Brown echt uit zijn duim gezo gen." Boek: Eeuwout van der Linden, 'De appel van Adam en Eva. Lief de en seksualiteit in bijbelse en bui tenbijbelse verhalen'. Uitgeverij Meinema, 434 blz., 29,90. Het boek wordt vanmiddag om 16.30 uur gepresenteerd in boek handel De Koperen Tuin in Goes, met toespraken van ethicus en pu blicist Theo Boer en de auteur zelf. Muziek is er van de fluitistes Angé- lique van Gool-Linders en Anneke van der Linden. HGH'-HAAMSTEDE - Het Srliouws Kamerkoor treedt zon- tbg26 maart op tijdens de kerk- &ost van de Gereformeerde Ink, Het koor zingt werken van Sfliiilz, Morley, Tallis en Chil- Mll, Voorganger is dominee Pie- KrBoomsma en de dienst be- fintom 10.00 uur. ien week later, op zondag 2 april treedt het koor op tijdens fomorgendienst in de Hervorm- Oc kerk in Noordgouwe en op 9 ■:prilis het koor tijdens de palm- [®ndienst in de Jacobuskerk iaRenesse. Eeuwout van der Linden schreef een boek over liefde en seks in de Bijbel: „Je komt er heel veel verhalen in tegen die gaan over de relatie tussen man en vrouw, hoe goed mensen het onderling kunnen hebben, maar ook hoe het compleet verkeerd kan gaan." foto Willem Mieras door René Hoonhorst TERNEUZEN - Zijn jongens droom een groot acteur te wor den, is niet bewaarheid. Maar Arthur Japin spint wel garen bij zijn verleden als (soap)acteur. Tijdens vertelavonden leest hij zijn boeken niet voor, maar trekt hij het publiek als een to neelspeler het verhaal in. Veel schrijvers vermoorden hun boeken als ze voorlezen. Ze mompelen monotoon, leggen ver keerde klemtonen en verpesten het beeld dat hun publiek voor ogen had door gekunstelde into naties.' Japin trapt niet in die valkuilen. Hij leest geen passa ges voor, maar speelt ze. Pagi na's uit bestsellers als De zwar te met het witte hart en Een schitterend gebrek worden tot le ven gebracht door kleine stem buigingen, gebaren, diepe én nauwelijks hoorbare zuchten. En vooral door stiltes, die Japin precies op de juiste momenten laat vallen om de gevoelens van de romanpersonages door te la ten dringen tot zijn publiek. Geen hapering of stotter ver stoort de vereenzelviging met de romanfiguren. Zelfs een kuch of het schrapen van zijn keel ('het is geen emotie, het is de boeken week') verbreekt de betovering niet. Geen geringe prestatie in een Terneuzens jazzcafé. Een kleine tweehonderd literatuur liefhebbers - de Stichting Pro metheus boekte een zeldzaam uitverkocht huis voor de schrij ver van het boekenweekge schenk - hangen aan Japins lip pen. De meesten hebben het leeuwendeel van zijn boeken ge lezen, maar nu Japin er zelf over vertelt krijgt zijn werk een nieu- Arthur Japin las zijn werk gisteren in Terneuzen niet voor, maar speelde het. we dimensie. Zijn levenslessen en filosofietjes krijgen meer la ding. Je moet afstand houden om te ontroeren, geeft hij de les sen door die hij vroeger zelf van leraren en kennissen als acteur Ton Lutz kreeg. Een zanger moet ontroeren. Maar degene die tijdens zijn zang ontroerd is, brengt het gevoel niet over. In zijn nieuwe boek De klank van sneeuw - dat bijna'gelijk verscheen met het boekenweek geschenk De grote wereld - zit een mooie overdenking over me delijden als 'een vorm van agres sie'. Medelijders zijn dictators, die uitgaan van de gedachte dat zo lang ze medelijden hebben het niet hoeven te krijgen, weet de hoofdpersoon (een eenzame zangeres). Zij stelt-ook dat men sen de kracht van de eenzaam heid niet kennen. Ze houdt' haar 'gehoor' voor dat 'mensen die op straat zingen altijd alleen zijn'. Daar vergist zij zich. Of verslikt Japin zich hier in zijn zelfgeko zen afstandelijkheid? De auteur wil onbevangen en onbevooroor deeld tegenover zijn romanper sonages staan. Om afstand te foto Wim Kooyman creëren, haalt hij zijn inspiratie vaak uit het verleden. Als hij de zangeres laat zeggen dat straat zangers alleen zingen, denkt hij waarschijnlijk aan de fietsende slagersjongen uit de jaren vijf tig. Maar tegenwoordig hoor je juist groepen zingen op straat. Voetbalsupporters of feestgan gers die, met drank als metge zel, zich durven overgeven aan brallende samenzang. Na Middelburg en Terneuzen sig neert Japm vandaag vanaf 13.30 uur zijn boeken in De Koperen Tuin in Goes. vrijdag 24 maart 2006 door Rolf Bosboom VLISSINGEN - In het Mo- zart-jaar kon Het Zeeuws Or kest uiteraard niet achterblij ven met een concertreeks gewijd aan de componist. Toch heeft het gezelschap er iets bijzonders van weten te maken, zo bleek gisteravond bij de eerste uitvoe ring, in een volgepakte Sint Ja cobskerk in Vlissingen. Drie werken stonden er op het programma, die hun componist gemeen hadden, maar tegelijker tijd ook volstrekt verschillend waren. De opening was een sinfonia concertantemet vier solisten uit eigen gelederen: John Groe- neveld op hobo, Marco van Dui men op klarinet, Pieter Hunfeld op hoorn en Agnes Korbijn op fagot. Na een lange inleiding van het orkest kwamen de solisten lang zaam maar zeker tot bloei, aan vankelijk onopvallend maar ge leidelijk steeds prominenter en eigenzinniger. In het langzame middenstuk verslapte de aan dacht wat, maar in het slotdeel, een reeks variaties, op een the ma, boden de vier mooi muzi kaal tegen elkaar op in geraffi neerde accentèn. Présence Van Duimen nam vervolgens het dirigeerstokje over van Joan Berkhemer, die als solist fun geerde in het Derde vioolcon cert. En met verve. Eens te meer bleek zijn buitengewone kwali teit maar vooral ook zijn présen ce.' Als Berkhemer speelt, trekt hij onontkoombaar alle aandacht naar zich toe, doet hij vergeten dat er even een andere dirigent zwaait en soms zelfs dat een compleet orkest achter hem mee speelt. In het Allegro heeft Mozart de solist een steeds wisselende rol gegeven: de ene keer keurig in het gelid van het orkest, om even later zijn eigen plan te trek ken. Berkhemer 'liet het prach tig horen en nam de luisteraar af en toe mee in een muzikale achtbaan, zeker in het solodeel aan het slot. Mooi was ook het met veel ge voel gespeelde Adagio, met soms hoge tonen die precies op de grens van het hoor- en waar neembare waren. Het optreden van de violist werd beloond met een staande ovatie. Na de pauze werd het Mo- zart-concert bekroond met een waardige uitvoering van 'De Praagse' Symfonie nr. 38 in D-grootmet de opera-echo's in het eerste deel, de verstilde schoonheid in het tussenstuk en de energieke notenacrobatielc als apotheose in de finale. Saluut De dirigent nam met zijn orkest het gulle applaus in ontvangst, maar zwaaide nadrukkelijk ook met de partituur, als saluut aan de componist. Ere wie ere toe komt. Tijdens de inleiding op het con cert werd verteld dat Joan Berk hemer tijdens de repetities het gevoel had dat de geest van Mo zart boven zijn orkest zweefde, wat zorgde voor extra geest drift. Daar was gisteravond veel van voelbaar. Het Zeeuws Orkest speelt hetzelf de programma vanavond in de Gro te Kerk in Goes en morgenavond in de H. Willibrordusbasiliek in Hulst. Beide concerten beginnen om 20.00 uur. MIDDELBURG - In het Middel burgse kunstcentrum GHL is al leen vandaag de expositie Flo- werbofnb te zien. Deze bestaat uit fotowerken van Leo van Kampen. De tentoon stelling wordt om 20.00 uur ge opend door Koos Dalstar. Het adres van GHL is Gravenstraat 63. De 71e Boekenweek, met als motto 'Boem Paukeslag'staat in het teken van schrijvers en muziek. De PZC spreekt in deze periode dagelijks afwisselend met auteurs die ingaan op hun relatie met muziek en musici die vertellen over hun band-met l- iteratuur. Vandaag, in de acht ste aflevering, de twintigjarige singer-songionter Marsha (de Nooijer) uit Vlissingen. door Rolf Bosboom Elk nununer is voor haar een verhaal, een weergave van een deel van haar bestaan. „Als ik terugkijk op de liedjes die ik inmiddels heb geschreven, dan denk ik steeds: 'o ja, daar stond ik op dat moment in mijn le ven'. In feite schrijf ik met mijn liedjes mijn biografie. Een al bum zou mijn levenbeschrijving tot nu toe zijn." Vorig jaar won Marsha, oor spronkelijk afkomstig uit Arne- muiden, de Zeeuwse Belofte in de categorie singer-songwriters. Daarna volgde een .drukke perio de, waarin ze een bandje vorm de en veel heeft opgetreden. De laatste maanden was het even wat stil rond haar, omdat ze tijd nodig had om haar leven een wat andere wending te geven. „Ik wilde heel graag op mezelf wonen. Inmiddels zit ik op ka mers in Vlissingen en heb ik wat rust gevonden- Nu kan ik weer gaan focussen op de muziek." De afgelopen weken heeft ze, met een bassist en een drum mer, een demo opgenomen. Ze is geen fanatieke lezer, maar kan een mooi boek wel waarde ren. „Het is net als bij een film: je bent even in een heel andere wereld. Als het afgelopen is, heb ik altijd even een back to reali ty-moment." Leeservaringen die haar zijn bij gebleven zijn onder meer De pas sievrucht van Karei Glastra van Loon, De moeder van David S. van Yvonne Keuls en LM. van Connie Palmen ('was wel heel mooi'). De literatuur vindt Marsha voor al in de muziek, in de teksten van mensen zoals Gavin De- Graw, Amos Lee, maar vooral Neil Young, door wiens muziek ze zich sterk beïnvloed voelt. „Hij schrijft heel mooie teksten, waar altijd wel een somber rand je aan zit. Het is geen poëzie. Eerder zijn het, net als bij mij, verhaaltjes over wat hij mee maakt, maar het is heel knap als je het zo kunt beschrijven." Ze heeft ook waardering voor Blof. „Hun muziek pakt me niet altijd, maar de teksten vind ik wel heel mooi. Ze zijn een goed voqrbeeld van hoe literatuur en muziek kunnen samengaan." „Ik zit nu in een fase dat ik me vooral concentreer op de zang en de opbouw van een liedje, maar ik vind het ook belangrijk dat ik me meer op de teksten ga richten. Die blijven te veel aan de oppervlakte. Ik wil meer de diepte in, proberen nog meer mijn eigen verhaal te vertellen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17