PZC Muziek is muziek en een npqtis een noot Jan Net zestig jaar op saxofoon - 'ir~ 'm—r' v/ww.pzc. putbus 314460 AA Goes wwrtentie-exploitatie: Z en Midden-Zeeland: 0113-315520; löflijws-Vlaanderen: 0114-372770; tonaal; 020-4562500. „oensdag 22 maart 2006 Femmage brengt cabarella foto Mechtèld Jansen Jan Net werd geboren in Mid delburg op 16 maart 1935, schuin tegenover café De Reutel in de Stationsstraat. Na de oor log kwam het gezin terecht in Vlissingen, waar vader bij de gasfabriek werkte en later bij de PZEM, als gasmonteur. Zijn muzikale loopbaan begon op elfjarige leeftijd bij de fanfa re van Muziekvereniging Excel sior in Middelburg. Zijn eerste saxofoon kreeg hij toen- hij zes tien was. Hij ging toen professio neel aan de slag bij dansband Wijnen in het Concertgebouw van Vlissingen, de band van Ba by den Toonder in Cosey Corner aan de Vlissingse boulevard en bij het trio van Theo Sohier. In de loop van de jaren speelde hij met uiteenlopende orkesten, waaronder The Skymasters en het BRT-orkest van Francis Bay. Hij begeleidde zangeressen als Greetje Kauffeld, Corry Brokken en Annie de Reuver. De muziek bood onvoldoende ze kerheid. Hij werd kelner en kreeg vervolgens een baan bij de PZEM, maar bleef veelvuldig spelen in tal van orkesten, zoals The Fenders en de Koppejans. De jazz begon voor hem in de ja ren tachtig, met optredens in The Flying Dutchman in Vlissin gen. Daarop volgden sessies in Desafinado in Middelburg. Daar is hij nog maandelijks te beluisteren. Ook is hij veelvul dig op woensdagavond te horen in café Soif in Vlissingen. Jan Net treedt vandaag met de Sessieband op in Desafinado ter gelegenheid van zijn jubileum. en een noot is een noot. Klaar." Aan repeteren verliest hij geen tijd. „Als je goed geconcen treerd bent, dan voel je aan waar het naar toe gaat. Wan neer iets onverwachts gebeurt, ben ik op mijn best. Zo heb ik eens met mijn oom tijdens een concours van de fanfare een duet gespeeld voor sopraan en tenor. Een modern klassiek Frans stuk. Daags tevoren had den we dat voor het eerst samen gespeeld. Hét is een van de hoog tepunten uit mijn loopbaan. Dat was zo verschrikkelijk moeilijk, maar-zomooi." De jazz begon voor hem in de ja ren tachtig in het voormalige ca fé The Flying Dutchman aan het Bellemaypark in Vlissingen, waar Ane Kamstra dé scepter zwaaide. Vervolgens begon hij niet de Sessiebandin Desafina do in Middelburg, Met gitarist Fred Flohr speelde hij in Jazze- bel. Inmiddels geeft hij zelf muziek les, op dinsdagavond aan enkele jonge dames en oudere heren die nog saxofoon willen leren. „Ik vind het gezellig en krijg die oude knarren toch nog aan het spelen. Dat vind ik belangrijk." Thuis speelt hij nooit, staat zijn instrument in de gang. „Op je eentje spelen vind ik niks." Hans Tabbers Jan Net (tweede van links), Schut tershof Middelburg, 1962 Met Gerard Oudenaerde op accor deon, 1951 trad hij voor het 'eerst op tijdens een feestavond. En natuurlijk was da ar pi anist B aby den Toon- der. Van hém heb ik zo'n beetje het meeste geleérd." Baby den Toonder had een band in Cosey Corner, aan de Vlissing- se boulevard. Saxofonist was Adrie Polvliet. Die stopte, Jan kon hem vervangen. „Op zon dagmiddag was het terras vol en speelden wij klassieke stukken. Een driedelig hoboconcert van Haydn of het klarinetconcert van Mozart." .Cosey Corner was chique. Ver der had je De File Op de boule vard. „Daar zag je van alles en nog wat. Er was wel eens een knokpartijtje. Geen geouwe hoer, maar spelen. Zo werkt dat bij mij. Daarom heet mijn jubi- leum-cd No nonsense, please...!" In de jaren tachtig en negentig maakte Jan Net zeventien jaar deel uit van de Kopejaks in Rot terdam. „Wij deden van alles, van Carnaval tot jazz. Ik kon er alles in kwijt. Maar we begeleid den ook vaak artiesten, onder wie Lee Towers, Anita Meijer, André van Duin." Daarnaast maakte hij vier jaar deel uit van hét dansorkest de Fenders. Jan Net speelt alle soorten mu ziek, zonder voorkeur, van klas siek tot country en carnavalsmu ziek tot jazz. „Overal steek je wat van op. Muziek is muziek gen door naar een competitie, waarbij nummer een als laatste te horen zou zijn. Ruim drie minuten voor het programma afghelopen was, kwam mijn nummer. Was ik nummer een geworden. Tijdens het laatste stuk sloot de omroep- ster het programma af en hoor de je mij op de achtergrond. Dat vond ik een van de mooiste din gen die ik ooit hebt meege maakt. Ik was dertien jaar. Heer lijk vond ik hét." Die ervaring gaf voor hem de doorslag, om in de muziek ver der te gaan. Toen hij zestien werd, kreeg hij een saxofoon, een tenor. Schade In de jaren vijftig was het elke zondag dansen met band Wij- nen in het Concertgebouw van Vlissingen. Jan mocht bij die •band komen. Ook Jan Groene- woud, onlangs op 92-jarigê leef tijd overleden, speelde daar met zijn kwartet. Dat klikte. Van alle kanten werd aan hem getrokken. Letterlijk en figuur lijk. Hij herinnert zich een optre den voor het lyceum in Terneu- zen. Meisjes die een foto van hem wilden, rukten zo heftig aan zijn mouw dat die scheurde. Ze hebben die schade later moe ten betalen, weet hij nog. Met het trio van Theo Sohier Met trio Paula 'Koster, eind jaren zestig Zestig jaar speelt hij saxofoon. Soms on der barre weersom standigheden. Altijd gedre ven. Zonder voorkeur voor be paalde muziek. Hij wil wel al- tij d improviseren. „Er moet iets extra's in zitten." J an Net viert vanavond zijn jubileum met een muzikaal feestje in Desafinado in Mid delburg. Jan Net is altijd met muziek bezig geweest. „Het doet je goed. Als ik hoofdpijn heb en moet spelen, dan neem ik geen asperientje. Na een kwartier spe len is het weg." Jan kan boeiend vertellen over zijn muzikale loopbaan, die en kele generaties beslaat. Colle ga's die vrienden werden heeft hij zien komen en gaan. Hij speelde in tal van orkesten, alle soorten muziek onder uiteenlo pende omstandigheden. „Met carnaval liep het bloed langs je lippen. Die speelde je helemaal kapot, Je bent, dan net zo'n dood vogeltje. Maar je stond wel te spelen, daar word je hard van. Hetzelfde met die streetparades'. Dan kan het Optreden met Jazzebel, eind jaren negentig warm zijn, zo'n graad of dertig. Dan kun je je lol wel op, met je pakje aan en zo'n stropdas. Op den duur voel je jezelf afknap pen. Maar wanneer het minder wordt, dan moet je doorzetten. En als je daarin slaagt, kun je uren verder. Als ik zo'n inzin king krijg ga ik meestal even naar het toilet, kijk in de spiegel en zeg: Janus, kom op, even doorgaan." De muziek begon met de harmo nie, waar veel talent een dankba re bodem vond. Als tienjarige hoorde hij zijn oom spelen - Ko Laroes, een broer van zijn moe der - tijdens een muziekcon cours in de Scheldehal in Vlis singen. „Ik stond achter in de zaal en hoorde die man. Een on gelooflijke saxofonist. Hij moest als laatste optreden en speelde zo fantastisch." Theorielessen Zijn oom reageerde laconiek „Dat kun je ook leren hoor. Denk er maar eens over na." Dat deed hij. Hij nam acht maanden theorielessen, thuis bij zijn leraar in Middelburg en schreef alles met een potlood in een schrift. Op 20 maart, vier da gen na zijn elfde verjaardag, kreeg hij voor het eerst een saxo foon in zijn vingers. Van zijn oom. Die zei: „Probeer er maar eens een geluidje uit te krijgen." Jan had twee dagen nodig, voor dat goed lukte. Na negen tot tienmaanden spelen mocht hij naar het muziekkorps Excelsior in Middelburg. Voor het eerst speelde hij een paaf nummers mee, óp een saxofoon van dat korps. Daarom werden mensen in die tijd lid van een muziekver eniging. Geld voor èen eigen in- strument was er doorgaans niet. Zijn.opa zat ook in de fanfare, evenals zijn oom enzijri zuster. Een grote doorbraak kwam toen hij dertien was. Zij vader wist van een muziekuitzending op de Vara-radio, op woensdagmid dag van vier tot vijf uur, waar voor je jezelf kon opgeven. Hij had Jan ingeschreven. Vier men sen van de omroep kwamen in Vlissingen naar hem luisteren. Enige tijd later stond hij in de studio, waar op een glasplaat zijn muziek werd opgenomen. „Een menuet van Mozart, eigen lijk voor klarinet, maar ik speel de hét op sopraansax. Dat ding was zo oud dat het lucht lekte. De kléppen zaten niet goed. Er moest altijd water door dat in strument worden gegooid. Mijn vader had in een tasje een flesje leidingwater. Wij met die saxo foon naar het toilet en dat water er doorheen. Vervolgens werd het stuk in een keer opgenomen, zonder te oefenen." De beste tien inzendingen gin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21