Oefenen op calamiteit in tunnel Stadhuis Goes wordt jongerenmuseum Boekenweekthema had slechter gekund 15 Scholieren aan de slag met digitale kunst Delta investeert in vergisting Winnaars voorleeswedstrijd Nieuwe vis in de spuiboezem Aggregaat gestolen schrijvers en muziek dinsdag 21 maart 2006 iftyirFmile Calon Zo'n honderd vrouwen en mannen van de brandweer, de politie, de ambulancediensten en de NV Wester scheldetunnel moeten de komende aacht laten zien dat ze een ernstig on tval in de tunnel aankunnen. Dat ze «eten hoe ze snel en adequaat kunnen optreden bij een calamiteit. Vanavond om 22.00 uur worden beide buizen van de Westerschéldetunnel af floten voor een grootscheepse ram penoefening. Op dat tijdstip wordt •en aantal wrakken de westbuis inge ven en een ongeval in scène gezet. £en half uur later begint de oefening écht en gaan her en der in het Zeeuw sede alarmen af. Vanaf dat moment moeten de deelne mers aan deze derde grote oefening in de tunnel laten zien dat ze er staan als helecht nodig is. Winanda van den Ende van de Terneu zense brandweer is samen met een aan- 's al maanden bezig met het voorbereiden van de oefening. Het is belangrijke, want de Zeeuwse hulpverleners kunnen maar zelden zo grootschalig oefenen in de tunnel. Nor maal gesproken wordt eenmaal per jaar zo'n grote oefening gehouden. Vo rig jaar werd die echter op het laatste moment afgeblazen omdat de vrijwilli gers van de gemeente Borsele weiger den om midden in de nacht te oefenen. Ze wilden op een wat eerder tijdstip beginnen, maar dat mocht niet van de tunnelmaatschappij. De wilde de tim nel alleen maar midden in de nacht be schikbaar stellen om op die manier zo min mogelijk inkomsten te missen. Van den Ende vindt één keer per jaar zo grootschalig oefenen feitelijk te wei nig. Van haar korps zijn honderd man nen en wouwen opgeleid om in de tun nel te redden en té blussen. Er kunnen er deze maal maar 24 daadwerkelijk Zomaar een mogelijk scenario voor vannacht; brandweerman Kees Geensen creëert een ongeval met een gekantelde bus in een maquette van de Westerscheldetunnel. foto Camile Schelstraete aan de oefening deelnemen, zodat drie kwart moet wachten tot een volgende keer. En dat is voor hen niet leuk, zo geeft ze volmondig toe. Er wordt wel elders geoefend, in par keerkelders bijvoorbeeld, maar dat is toch echt niet hetzelfde, aldus de oe fencoördinator van de Terneuzense brandweer. En de tweejaarlijkse oefe ning in een echte tunnel in Zwitser land is toch ook niet hetzelfde als oefe nen in de Westerscheldetunnel. Het voordeel van die Zwitserse oefening is wel dat de deelnemers daar geconfron teerd worden met echt vuur, echte rook. Daar leren ze dat ze onder die omstandigheden best in actie kunnen komen. In de Westerscheldetunnel worden ze vannacht niet -geconfronteerd met vuur. De Nederlandse milieuwetten staan dat niet toe en dat is ook een te groot risico voor de tunnel zelf. On danks dat er dus niet echt realistisch geoefend kan worden, vindt Van den Ende het in actie komen in de tunnel zeer belangrijk. Op die manier leren de hulpverleners de tunnel kennen. „Leren ze onder druk in de tunnel wer ken." Daarnaast leren ze samenwerken met de andere hulpverleners. En dat is van wezenlijk belang,'vervolgt ze. De erva ring leert immers dat het met name op het gebied van communicatie vaak mis gaat tussen de verschillende hulp verleningsdiensten. Door samen te oe fenen, leren de medewerkers van die diensten elkaar beter kennen en kun nen procedures beter op elkaar wor den afgestemd. Enige tijd terug stipte commissaris van de koningin W. van Gelder aan dat het misschien een goed idee is om na te denken over het opzetten van een Zeeuws oefencentrum voor het be strijden van calamiteiten in tunnels. Dat idee is warm onthaald door ver schillende geledingen van de Zeeuwse brandweer. Van den Ende is ook een warm voorstander van zo'n oefencen trum in combinatie met een kenniscen trum. Volgens haar biedt zo'n oefen complex alleen maar voordelen. Zeker als naar de lange termijn wordt geke ken. Want er kan dan vaker en realisti scher geoefend worden en er kan dan kennis opgedaan worden over het be strijden van calamiteiten in een tun nel. Verschillende mensen van de brandweer en de provincie zijn mo menteel voorzichtig aan het onderzoe ken of zo'n centrum haalbaar en be taalbaar is. Gebruikers Het moet de Terneuzense brandweer- vrouw van het hart dat er ook op het gebied van communicatie naar de ge bruikers van de tunnel nog wel een slag gemaakt moet worden als het gaat om het handelen tijdens een cala miteit. Brandweercommandant Jan de Feijter van het Borselse korps is het daar helemaal mee eens. Hij vindt het tijd worden dat autorijscholen ook aandacht geven aan veiligheid in de tunnel. Volgens hem weet bijna nie mand dat bij een calamiteit in de tun nel de automobilisten zo snel mogelijk dè auto moeten verlaten en via een van de noodbuizen naar de andere hoofdbuis moeten lopen. Ze moeten dan wel hun sleutel in het contact la ten zitten en de auto niet afsluiten. Uit praktijkproeven door TNO is ge bleken dat bijna niemand dat doet. De meeste mensen verlaten niet eens hun auto maar blijven zitten of proberen terug te rijden - met alle risico's van dien. Door terug of achteruit te rijden kan immers het scenario ontstaan dat door de brandweer het meest wordt ge vreesd: twee branden in een buis met daartussen mensen die niet weg kun nen. Van den Ende vraagt zich ook af of vrachtwagenchauffeurs beseffen dat, in geval van een brandende lading, ze het beste door kunnen rijden tot bui ten de tunnel. „Want stoppen in de tunnel met zo'n brandende lading kan een ramp veroorzaken." De tunneloefening wordt omstreeks 1.00 uur beëindigd. Morgen om 5.00 gaat de tunnel weer open voor al het verkeer. kunst doorRené Schrier GOES - De zin 'Lees maar, er slaat niet wat er staat' van dich ter Martinus Nijhoff speelt een leentrale rol in het Goese Nacht- museum. Leerlingen van het Goese Lyceum hebben zich door diezin laten inspireren en het re- t daarvan is vrijdagavond 1 april in het stadhuis te zien. Wat er precies gaat gebeuren, slaat nog niet vast, maar ook plein voor het stadhuis en iet pand zelf zullen een rol in de culturele activiteiten spelen. GOES - In het Centrum voor de Kunsten aan de Zusterstraat in Goes is gisteren de Digital Play ground begonnen. Dat is een project voor 320 leerlingen uit ift voortgezet onderwijs, ge richt op het stimuleren van crea tief gebruik van digitale media. De leerlingen krijgen eerst een introductie over het programma en moeten vervolgens onder be- 0 aan de slag met het thema 'Kunst en cultuur in Does'. Ook kunnen de leerlingen workshops volgen op het gebied ',sn kunst, cultuur en digitale media. In het project, dat voor leerlin- Sen van het voortgezet onder is in Goes is ontwikkeld, wordt een nadrukkelijke verbin- met de culturele omgeving plegd, doordat kunsteducatie- instellingen zoals musea en jheeldende) kunstenaars wor den betrokken bij de inhoud van het programma. Dn werkstukken die'de leerlin- gen hebben gemaakt worden de lfde dag nog op de website 'a!j Digital Playground gezet, zodat op die manier een virtuele «positieruimte ontstaat. Deze Website is te vinden op www.di- WplMjground.nl. [int project duurt nog tot en met, 'maart. De deelnemende scho en zijn het Calvijn College, het Goese Lyceum, het Groen Colle- het Sint Willibrordcollege en Centrum voor de Kunsten van net ROC, Scoop en de pro- vmcie Zeeland. In feite is dat nog maar de op maat tot een hoogtepunt precies om middernacht, als het Goese jongerenmuseum officieel ge opend wordt. Het idee om in Goes een Nacht museum in te i-ichten komt van het Goese Lyceum. Leraar Peter van de Korput wilde met zijn ha vo- en vwo-leerlingen culturele en kunstzinnige vorming wat doen. Pogingen om dat in het schoolgebouw te organiseren, stuitten op praktische bezwa ren. Daarom zocht hij naar een alternatieve locatie. En na wat gesprekken met mensen van de gemeente en de culturele raad kwam ineens de gedachte om eenmalig een culturele manifes tatie in het stadhuis te houden. Wethouder C. Linssen was on middellijk enthousiast. In het pand worden immers toch al leen maar huwelijken gesloten. Van de Korput: „We wilden ook wel graag uit het schoolgebouw weg, om de kunst een meer pu bliek karakter te geven." Toen daar ook nog eens contac ten met de stichting Literatuur bij kwamen, ontstond het idee om via de poëzie van Nijhoff bij de beeldende kunst terecht te ko men. Workshops Zo zijn sinds december tweehon derd leerlingen bezig met de voorbereiding van het Nachtmu seum. Ze volgen workshops en maken kunstwerken. Een aantal van die kunstwerken komt in het Nachtmuseum te hangen. Maar er worden ook workshops gehouden door onder anderen de dichtende zangeres Leonie en de Dordtse dichter Rein Voge laar. Op de zolder is het Franse toneelstuk Le diner te zien en in de historische gevangencel zijn projecties en muziek. Zo wordt het stadhuis gevuld met kunst. Aangezien de ruimte beperkt is, heeft het Goese Lyceum een geli miteerd aantal plaatskaarten be schikbaar. De uitnodigingen zul len in eerste instantie naar ouders van de leerlingen en an dere betrokkenen gestuurd wor den. Er is evenwel nog een be perkt aantal kaarten beschik baar. Die avond zullen in totaal hon derd vwo-leerlingen een of ande re taak bij het Nachtmuseum hebben. Dat kan zijn als sup poost, als muzikant of als work shopbegeleider. De mensen die niet in het stad I SAFE SEX STARTS 1 HERE huis terecht kunnen, zullen niet van cultuur verstoken blijven die avond. Want om 23.00 uur wordt een processie gevormd die vanaf de Grote Markt, via de Korte Kerkstraat, de Singel straat naar de M'anhuistuin trekt, op weg naar de officiële opening van het jongerenmu seum. Dat is ook het traject van een lint van licht. Er wordt nog met het idee ge speeld om een verwijzing te ma ken naar historische processies die ooit in Goes zijn gehouden. Vast staat dat wel dat veel deel nemers gehuld zullen zijn in bij zondere gewaden. De processie voert ook een aantal kunstwer ken mee die vanuit het stadhuis naar het museum verplaatst wor den. Een commissie van leerlingen van wie verwacht wordt dat ze visie hebben op beeldende kunst, selecteert de voorwerpen die in het museum getoond wor den. „We weten nog niet of dat er veel of weinig zijn. Maar ik heb liever weinig goede, dan veel van het vuilnisbakniveau", vertelt Van de Korput. Standbeelden De optocht gaat langs veertien levende standbeelden die elk een regel van een sonnet verbeel den. In de Manhuistuin zitten zes dichters en dichteressen op schommels die in de eeuwenou de bomen hangen. Er is dans in de muziektent en klassieke mu ziek van leerlingen van het Goe se Lyceum en de muziekschool. Als om 24.00 uur officieel het lint van het jongerenmuseum in de ruimten van het ROC aan de Zusterstraat worden doorge knipt, heeft Goes een primeur. Het moet een museum van jonge ren door jongeren worden, het Goese Lyceum bijt daar het spits af. Gedurende drie maan den zal werk van leerlingen in de ruimten van het Centrum voor de kunsten van het ROC te zien zijn. Vervolgens kunnen an dere scholen voor voortgezet on derwijs het stokje overnemen. Het is de bedoeling dat enkele werkstukken van de exposities van de scholen in het museum blijven om zo een.permanente collectie te vormen. Op die ma nier wordt het ook echt een mu seum en geen galerie, legt Mar- MIDDELBURG - Delta Milieu, onderdeel van Delta NV, is samen met Laarakker Groenteverwerking de grootste vergistingsinstallatie in Nederland aan het bouwen in Well (Limburg). Een vergistingsinstallatie wint groene stroom uit snijaf- val en andere reststoffen van de voedings- en genotsmid delenindustrie. Vergisten is een alternatief voor andere verwerkingsmethoden voor deze afvalstromen zoals bij voorbeeld onderploegen, afzet naar veevoederindustrie of composteren. In een vergistingsinstallatie ontstaat uit de vaak natte af valstromen biogas. Dit gas kan worden omgezet in warm te en elektriciteit. Verder kan het afvalwater van de in stallatie zodanig gezuiverd worden dat het opnieuw wordt benut, bijvoorbeeld als bevloeiingswater voor ge wassen. Het residu van de vergisting is in de land- en tuinbouw toe te passen als bodemverbeteraar, vergelijkbaar met. compost. Delta wil actief deelnemen aan alternatieve ma nieren van energieopwekking. Jaarlijks kan de installatie 15 miljoen kilowatt elektriciteit leveren. De totale investe ring voor de vergister bedraagt ca 7 miljoen euro. Delta en Laarakker hebben beide een vijftig procent aandeel in het nieuwe bedrijf. GOES - In de bibliotheken in Goes, Heinkenszand en Ka- pelle werden afgelopen week regionale voorlees wedstrij den gehouden. Leerlingen van groep 7 en 8 van 28 basisscholen uit de re gio deden mee aan de wedstrijden. Lemlem Verhage van basisschool De Wingerd in Goes won de wedstrijd in de Goese bibliotheek. Vera de Koster van de Jan van Schen- genschool in Heinkenszand was de winnaar in Heinkens zand en Sandra Zoeteweij van basisschool Het Kompas in Yerseke was beste voorlezer in Kapelle. De winnaars mogen op 8 april meedoen aan de provincia le finale in Middelburg. BATH - Er zwemt weer volop vis in de spuiboezem bij BatU De hengelsportverenigingen Reimerswaal en Het Spanjooitje hebben er het afgelopen weekend driedui zend kilo vis uitgezet. Bijna alle vissen die in het stuk water zaten, zijn de afge lopen maanden opgegeten door de verdwaalde zeehond Bram, die in november per ongeluk vanuit de Westerschel- de in de spuikom was gezwommen en het daar reuze naar zijn zin had. Eind vorige week werd het dier gevangen en weer in de Westerschelde gezet. ZONNEMAIRE - Bij een weiland aan de Veerdijk in Zon- nemaire is zondag een aggregaat gestolen. De diefstal werd gepleegd tussen een uur en twee uur 's middags. Terwijl de eigenaren verderop bezig waren met het slaan van palen, gingen de daders er vandoor met de aanhanger waar het aggregaat op stond. Het apparaat is enkele hon derden euro's waard. De politie vraagt mogelijke getui gen van de diefstal om contact op te nemen met het bu- Thom Schrijer 7lste boekenweek Al sinds december zijn docenten en leerlingen van het Goese Lyceum bezig met kunstobjecten voor in het naehtmuscum en de attributen voor de diverse activiteiten die in en om het pand moeten gaan plaatsvinden. foto Goese Lyceum tin Schieman van het centrum uit. De scholen maken zelf een brochure van hun eigen exposi tie en runnen het museum. Enke le beeldende kunstenaars heb ben al belangstelling voor het initiatief getoond. Ze voelen er wel voor workshops of discussie platforms met de scholieren op te zetten. In het gebouw aan de Zuster straat worden expositieruimten ingericht, ruimten voor work shops en ateliers waar jonge kunstenaars kunnen werken. Die zijn bestemd voor beelden de kunst, maar ook voor kunst in de sfeer van dans, drama en digitale kunstvormen. Ook is het de bedoeling het passerend publiek iets aantrekkelijks te bieden. De 71e Boekemoeek staat, on der het motto Boem Pauke- slag', in het teken van schrijvers en muziek. De PZC spreekt in deze periode dagelijks afwisse lend met auteurs die ingaan op hun relatie met muziek en musi ci die vertellen over hun hand met literatuur. Vandaag in de vijfde aflevering dichter Thom Schrijer uit Zierikzee. door Ali Pankow Hij voelt het wel, die relatie literatuur en muziek. „Poë zie is in principe ook begonnen met zingen", zegt Thom Schrijer. 'Boem Paukeslag' vindt hij dan ook zeker niet het slechtste thema in de historie van de Boekenweek. Hij memoreert in dit verband aan de reien in de Griekse trage die met hun gezongen teksten en aan een bekende uitspraak van Mozart: 'Poëzie is de be scheiden dochter van de mu ziek'. In Thom Schrijers werk manifesteert de muziek zich slechts incidenteel. Zo schreef hij een gedicht bij de romance voor viool en orkest in F van An- tonin Dvorak en laat hij de mu ziek van Scarlatti weerklinken in zijn gedicht dat op 24 decem ber 2004 in de Poëziekalender prijkte. Maar een wezenlijke in spiratiebron is muziek zeker niet voor Schrijer. Zijn gedich ten ontstaan vooral uit indruk ken van binnenuit die natuur, omgeving en liefde bij hem op wekken. „Als jochie moest ik vanaf mijn zevende vier jaar lang pianoles volgen op de woensdagmiddag. We woonden aan de rand van de duinen in Den Haag. Dan ston den er wat vriendjes voor het raam om te vragen of ik buiten kwam spelen, had ik pianoles", schetst hij reden waarom het niet klikte tussen hem en dat in strument. Tegenwoordig speelt hij uit het hoofd nog wel wat wijsjes op de piano. „Dan vraag ik wat de kleinkinderen op school hebben gezongen en meestal kan ik het dan zo naspe len." Schrijer bezoekt ook met regelmaat concerten. „Het klas sieke genre heeft mijn voorkeur. Zeg maar vanaf de barok tot be gin twintigste eeuw. Vrouwen stemmen in de opera zijn zo prachtig, bijvoorbeeld die mez zo-sopranen in het Bloemen- duet uit de opera Lakmé van De- libes. Ik houd ook veel van Fran stalige chansons. Jacques Brei behoort tot mijn favorieten. Vooral zo'n lied als II neige sur Liège vind ik erg mooi." Verder staat calypsomuziek van zan gers als Harry Belafonte op zijn voorkeurslijstje. Uiteraard spreekt ook de combinatie van poëzie en muziek hem aan. „Wat die dames in dat duo Muse Connaction met piano en zang met de teksten van Gerrit Kou- wenaar doen bijvoorbeeld, is bij zonder aardig", zegt Schrijer. Verder vindt hij de combinatie tekst en pianospel zoals Anna Enquist dat doet 'wel mooi'. „Maar niet de hele avond, want je mist snél het contact met het publiek als je achter zo'n instru ment wegkruipt." Schrijer hecht nou eenmaal aan goede performance.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35