dinsdag 21 maart 2006 Kussenovertrek met daarin geweven het wapen van de Zeeuwse Admiraliteit. Deze overtrek wordt gemaakt voor Gerard Bors van Waveren, die juni 1670 namens Amsterdam een zetel in het Admiraliteitscol lege. Hij krijgt 10 pond Vlaams om, net als de andere heren, twee zitkussens te laten maken. Portret van een van de kloosterlingen uit de abdij, 1572. Er is een no tenbalk afgebeeld en daarom gaat het mogelijk om de cantor. Het portret komt in de achttiende eeuw tevoorschijn uit een graf in de abdijkerk. Isabella van der Stringe De krijttekening van Louis Heymans van 25 mei 1940 laat de resten zien van het voor malig huis Vlissingen, met op de achtergrond de tot een kwart af gebrande Lange Jan. Op het voormalige Munt plein wordt een klooster tuin ingericht. Dat gebeurt zo veel mogelijk met planten die al sinds de Middeleeuwen be kend zijn. Zogenaamde bodebussen uit de periode dat Zeeland als departement van de monden van de Schelde onderdeel is van Frankrijk. De Zeeuwse leeuw is vervangen door een dame met vrijheidshoed en een leeuw met de Nederlandse vlag. De bodes dragen de bus op het pak, zoals gemeentebodes dat bij officiële gelegenheden nog steeds doen. De busssen zijn gemaakt door de Middelburgse zilversmid Wil lem Langebeke. kettingen zijn van koper, de bus van verguld zilver. een droge opsomming van fei ten. De luisterrijke wijding van Nicolaas de Castro in 1561 tot bisschop van Middelburg, de verbouwdrift van de Statenle den die de steden vertegenwoor digen en over een eigen woning in het complex beschikten, de speciaal geborduurde zitkus sens voor de leden van de Admi raliteit, de rekenmeesters die ter meerdere glorie zichzelf op een gebrandschilderd raam laten af beelden en, meer recent, de niet-onomstreden aanpassingen aan Statenzaal en binnenplein door Cees Dam. Na het bombardement in 194U biedt het Abdij complex een de solate aanblik. Slechts enkele gebouwen blijven min of meer ongeschonden. Ook de kerken, met name de Nieuwe Kerk en de abdij toren (Lange Jan) raken zwaar beschadigd. Alle Men- schen werden Brüder is het laat ste lied dat het carillon voor het instorten van de toren laat klin ken. Dankzij zandzakken blijft het grafmonument van de ge broeders Evertsen in de Koor kerk gespaard. Tot circa 1960 is het Hof van Zeeland toneel van restauratie, waarbij de architec ten H. de Lussanet de la Sablo- niere en J. F. Berghoei een grote De Abdij in vogelvluchtperspectief, gete kend naar een kaart van Pieter Bast uit 1594. Vooraan rechts de koorkerk van de kloosterlingen, links de Nieuwe kerk. en verval, met als dieptepunt de verwoesting door het Duitse bombardement op Middelburg in 1940. Tenslotte vanaf dat jaar tot heden, over de wederop bouw en wijzigingen, die ook na bijna 900 jaar gestaag doorgaan (zoals het Zeeuws Museum). Zo hoort het ook te gaan in een samenleving die steeds aan ver anderingen onderhevig is. En ze ker voor een monumentencom plex waarvoor open en open baar de trefwoorden zijn, zoals Peter Sijnke in een slotbeschou wing aangeeft. Hij noemt de Lange Jan nog wel het meest symbolisch voor de abdijgebou wen. 'Het hart dier wereld', vol gens Nescio, aangezien de 86 me ter hoge toren op heel Walche ren, en zelfs daarbuiten, valt waar te nemen. Rinus Antonisse De Abdij van Middelburg. Bij dragen van Jeanine Dekker, Ro bert van Dierendonck, Ad van Drunen, Peter Henderikx, Katie Heyning, Herman Janssens, Al- bert Meijer, Koen Ottenheym, Clasien Roose-Stouthamer, Peter Sijnke, Hans Sinke, Gerrit Vermeer en Huib Zuidervaart. Uitgave Matrijs, Utrecht. Prijs 39,95 euro, 320 pagina's. luchtfoto Ruben Oreel, overige illustraties uit het besproken boek De geschiedenis - ontstaan, bouwontwikkeling, functies, ge bruik - wordt tot in het kleinste detail belicht in het boek De Ab dij van Middelburg, waaraan zo'n vijf jaar is gewerkt door 13 auteurs. Ze zijn zeer gedegen te werk gegaan; het moet allemaal wetenschappelijk verantwoord zijn. De verschillende schrijfstij len zijn herkenbaar; de leesbaar heid wisselt. Maar de Abdij krijgt, dankzij de accenten die op de gebruikers en hun gedra gingen worden gelegd, bijna menselijke karaktertrekken. De aandacht voor de mensen maakt van het boek meer dan In mei 1960 vindt de opening van het nieuwe Provinciehuis plaats. Commissaris van de ko ningin jonkheer A.F.C. de Ca- sembroot, in ambtskostuum, en zijn vrouw S.C. de Casembroot baronesse Van der Feltz, doen mee aan het ringsteken. rol vervullen. In het boek stelt Hans Sinke vast dat na 25 jaar herbouw een harmonieus geheel is ontstaan, dat langzaam maar zeker weer een doorleefd karak ter krijgt. Het boek is opgedeeld in vier markante tijdperken. Vanaf om streeks 1123 over de oprichting, de functie als geestelijk centrum en de enorme invloed van de kloosterlingen annex groot grondbezitters op de maatschap pij. Vanaf 1574 over de grote bloei van Zeeland als soeverein gewest. Vanaf 1795, het begin van de Bataafse/Franse tijd, over een periode van neergang

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23