Pas op voor praktijken Lexus diesel heefit DUITSE versnelling! PZC laag-bij-de-grondse TECHNIEK TEST vrijdag 17 maart 2006 Daar staat-ie dan, de jccasion van je dro men. Met alle extra's, inclusief een door de verkoper bejubeld sportonderstel. Meteen een handtekening zet ten of liever verder lijken? Door Gert te Lintelo Hoewel liet onderstel van een auto strikt genomen uit meer delen bestaat, praten we in de praktijk over veren en schok dempers. De veren zorgen er voordat de inzittenden zo wei nig mogelijk voelen van onef fenheden in het wegdek en dat de auto zelf niet in een mum van tijd in onderdelen uiteen valt. De schokdempers voorko men dat de vering na het in- en uitveren eindeloos blijft door- deinen en dat de wielen gaan stuiteren, ivoor een goede wegligging is een optimale wisselwerking tus sen vering en demping essen tieel. Het contactvlak tussen tand en wegdek is maar enkele vierkante centimeters groot. Dat contact moet onder alle om standigheden optimaal blijven. Wanneer de banden loskomen van het asfalt, al is het maar ge- ide'eltelijk, is dat nadeüg voor de wegligging. Rollen De meeste moderne auto's ken nen een goed compromis tus sen het veren en het dempen van de veerbewegingen. Toch blijft er voor sportieve rijders doorgaans nog wel wat te wen sen over. Een relatief soepele ve ring heeft het nadeel dat de car rosserie in snel genomen boch ten meer gaat overhellen, ook wel rollen genoemd. Door dat rollen worden de wielen aan één kant van de auto ontlast. Dat geeft niet alleen een slech ter wegcontact, maar verplaatst ook het zwaartepunt en zorgt er tevens voor dat je minder goed voelt wat de besturing doet. Veel autofabrikanten komen de sportieve rijder tegemoet door tegen meerprijs een sportonder- stel aan te bieden, met een kor tere (meestal maximaal 2 cm) veerweg en een straffere scholc- demping. Het resultaat is dat de wielen het wegoppervlak nog beter volgen, de auto in boch ten minder rolneigingen heeft en de auto meer als verleng stuk van de bestuurder aan voelt. Daarvoor moet je veer- comfort inleveren, maar daar valt meestal mee te leven. Verkeersdrempels Sportonderstellen die after mar ket worden aangeboden, dus die je later laat aanbrengen, zijn meer compromisloos. Een verla ging van 35 tot 40 mm is nog maar het begin. Dat staat fraai, want veel moderne auto's heb- Drie identieke auto's, maar met totaal verschillende karakters qua weggedrag en veercomfort van links naar rechts de BMW 130i standaard, in ultra-lage race uitvoering en met het ietsje ver zonken M-sportonderstel. bepaald niet waterbed-achtig voort als een aftandse Ameri kaan op Cuba. Compromisloos is daarentegen de raceauto, bedoeld voor de nieuwe 130i-cuprace die met Pa sen op Zandvoort van start gaat. Ellc hobbeltje dringt door en de besturing voelt zo ongefil terd aan dat je het idee hebt de wielen met de blote knuisten in de juiste richting te duwen. Een feest voor de liefhebber van stu ren en snelheid. Voor gewone stervelingen de ultieme kwali- teitsmeter voor pokdalig asfalt. Bedenk u dus drie keer voor u zich inlaat met (te) laag-bij-de-grondse praktijken. ben een gapend gat tussen ban den en wielkasten, maar het veercomfort wordt dan bepaald niet meer met hoofdletters ge schreven. Om nog niet te spre ken van ellende met onneemba re verkeersdrempels en tegen stoepbanden krakende bum pers. Van zo'n extreme verla ging is geen sprake bij de BMW 130i met M-onderstel die we op Circuit Park Zandvoort aan de tand voelden. De 265 pk sterke auto onderscheidt zich met slechts 1,5 cm van de standaard- versie, maar helt in bochten voelbaar minder over en laat zich nog nauwkeuriger de hoek om sturen. En dat terwijl je aan vankelijk bij de standaardauto al dacht dat er niets meer te ver beteren valt. Die standaardversie biedt wel iets meer comfort, maar deint Qj Sportonderstel monteren Verlagen met alleen sportveren en eventueel verstellen van de torsievering kan tot maximaal 35 mm. Daarboven zijn speciale schokdempers een must. Meer dan zo'n 6 centimeter verlagen kan de auto in snelle bochten moeilijker controleer baar maken. Veerpoot met telescopische schok demper en schroefveer. De hoogte is af te stellen met de ring onder de veer. Vraag deskundig advies en kies kwaliteit. Goedkope verlagings sets geven slechte rijeigenschap- pen en slijten snel. Een auto moet na de montage van een sportonderstel altijd uitgelijnd worden. Net als jaguar en Ca dillac bekeert ook Museum mag naar Den Haag Maar in de nieuwe lexus IS komt hij he lemaal niet lekker uit de verf. Het Nationaal Automobielmuseum van Raamsdonks- veer mag van provinciale staten van Zuid-Holland gevestigd worden op landgoed Reigersbergen tussen Den Haag en Wassenaar. De staten stemmen in met de ge vraagde wijziging van het streekplan. De oude boeren hofstede Reigersbergen werd later een landhuis met een grote tuin, waar in het midden van de vorige eeuw een kwekerij actief was. DöorRien van der Steen Lexus is druk bezig zijn programma te vernieuwen. Na de mooi gelijnde GS is nu de beurt aan een nieuwe IS, de kleinste uit de stal, Hij is er als 250 met benzi nemotor en: voor het eerst met ecn diesel, de 220d. De eerste lexus met diesel vormt het startschot van een frontale aan- Val op concurrenten als BMW, Audi en Mercedes. Want hun za kelijke rijders kiezen in grote meerderheid voor een zuinige, stille en snelle diesellcracht- mon onder de motorkap. Geraffineerder |}e diesel is er eentje die tame- f nagelt als hij koud is, waar- °or hij extra opvalt in zo'n van huis uit kalme Lexus. Toyo ta ontwikkelde hem twee jaar §eleden en het is een uitsteken- Motor. Beresterk, soepel en eenmaal op temperatuur lek- grstü. Hij is redelijk zuinig en D"jft een stuk onder de Euro IV '■Missienorm. Het is dezelfde 'eselinotor die het geweldig °fit in de Corolla Verso en de Vensis< net als de Lexus van Toyota-huize. Alleen: in de IS had hij heel wat geraffineerder gekund. En dan nog los van het wat hakerige schakelen en de zware koppeling. De kracht via een zesversnellingsbak naar de voorwielen overbrengen lukt goed in die Corolla Verso, maar het wordt wat anders in de ach- terwielaangedreven Lexus. Op kruissnelheid in de zesde ver snelling wordt de aandrijflijn trillerig. Om een beetje trek kracht te behouden dien je ver velend vaak terug te schakelen naar vijf. De importeur geeft desge vraagd als verklaring dat de zes de versnelling is bedoeld om de auto 'bij hogere snelheden' meer comfort, een gunstig brandstof verbruik en een relatief lage C02-uitstoot te geven. „Maar snelheden van ruim boven de 120 km per uur vatten niet binnen de Ne derlandse wetgeving. In andere de len van Europa - denk bijvoorbeeld aan Duitsland - komt de zesde ver snelling uitstekend tot zijn recht." Een Duitse versnelling dus. Maar wat moet je nou met een Duitse versnelling op de Neder landse weg? Ruimtecapsule Hoewel de IS een tikje gegroeid is, is de binnenruimte nog al tijd knus. Een brede midden console wekt voorin de indruk of je samen in een ruimtecapsu le zit. Maar achterin houdt het echt op met de pret. De aflopen de daklijn speelt de ruimte daar parten, net als in de grotére GS De IS 220d, de eerste diesel van Lexus. Foto Don van der Vaart trouwens. De stoelen gaan wel, al zijn ze wat lcort qua zitting. Het stuurgedrag is prima, de stuurbekrachtiging, hoewel elektrisch ondersteund, heel prettig. Ook op het onderstel, afgeleid van dat van de grotere GS, is weinig aan te merken. De IS heeft een goedmoedig, maar tegelijk levendig weggedrag. Het uit aluminium opgetrok ken blok is mooi licht en dat merkje in bochten vooral. Vervelend bij het in de achter uit schakelen zijn de naar bene den kantelende spiegels. Je ziet toch al weinig door de binnen spiegel en vervolgens al niks meer door de buitenspiegels. En als je dan op het scherm ldjkt om te zien wat de achter- Racereporters gezocht De start van de Formule 1 2006 binnenkort is voor bandenleverancier Bridgestone het moment om de nieuwe Bridgestone e-reporter 2006 te ldezen. Een Europe se wedstrijd om getalenteerde journalisten een kans te geven. Bridgestone e-reporter wil jonge schrijvers die door willen breken in de concurrerende wereld van de journalistiek een mogelijkheid bieden achter de scher men van een Grand Prix te ldjken. Acht finalisten mo gen straks verslag doen van een Europese Grand Prix. De winnaar mag een Brits televisieprogramma presente ren. Inschrijven voor Bridgestone e-reporter via www.bridgestone-eu. com/e-reporter. De termijn sluit vrijdag 31 maart 2006 om 12.00 uur. Mio's navigeren best uitrijcamera registreert, blijkt die bij regenweer te zijn besla gen. Netwerk Toyota werkt hard aan het Lexus-netwerlc. In Amsterdam is intussen de negende Lexus-dealer gestart. In Eindho ven is net een dealer begonnen, en oolc in Rotterdam is een dealer aangesteld. In 2006 ko men er nog vestigingen in Zwol le, Enschede, en Amersfoort. Daarmee is het aantal dealers in twee jaar tijd verdubbeld. In een test van autonavigatiesystemen bestempelt de Consumentenbond de Mio 268+ en de Mio 269+ als Beste Koop. De systemen van Mio Technology onder scheiden zich door de prijs/kwaliteitverhouding en dui delijke gesproken instructies. De Mio's zijn uitgerust met de nieuwe generatie GPS chipsets voor een betere ontvangst van het gps-signaal, met recent kaartmateri aal van TeleAtlas en met een ge-update versie van navi- gatiesoftware. De Mio 268+ kost 399 euro, de 269+ kost 499 euro. Lexus zich tot de po pulaire dieselmotor. Q) Lexus IS 220d Standaard: o.a. zes airbags, twee knie-airbags, klimaatcontrole, cruise control, rem- en achterlichten met led's, aansluiting voor draagbare audio, keyless entry, voorruitontdooiing, tractiecontrole, zesversnellingsbak. Techniek: 2.2 liter viercilinder dieselmotor met directe injectie, 177 pk en 400 Nm vanaf 2.000 toeren; achterwielaandrijving. Lxbxh: 4.57 x 1.80 x 1.42 m Wielbasis: 2.73 m Draaicirkel: 10.20 m Bagageruim: 378I Tankinhoud: 65 I Gewicht: 1.660 kg Aanhanger: max 1.500 kg geremd. Verbruik: 1:13,5 Prijs: Lexus IS 220d 38.300 euro IS 250 37.990 Conclusie: De Lexus IS diesel is een prima auto, maar de aandrijflijn is verkeerd gekozen. Ais de zesde versnelling dan een 'Duitse versnelling' is, had Toyota hem beter alleen daar kunnen verkopen. Voor Prijs Afwerking Rijgedrag Tegen ...J Trillen in zes Ruimte achterin Buitenspiegels Score Vraag antwoord De ANWB maakt bij haar verkeersinformatie gebruik van 'road- guards'. Wie of wat zijn dat? Mia van Deelen van de ANWB: „Roadguards zijn auto mobilisten die ons op een geheim en gratis nummer bel len met verkeersinformatie. Dat kan gaan over ongebrui kelijke filés op de eigen of de andere baan, ongelukken of rommel op de weg. Vooral op wegen waar we geen ca mera's hebben hangen of lussen in het asfalt hebben aangebracht, helpen roadguards ons de kwaliteit van de verkeersinformatie te verbeteren. De roadguards - op het moment zo'n 3- a 400 door het hele land - staan ons bij op vrijwillige basis. Wie interesse heeft, lean bellen met de ANWB. Die stuurt dan een aanmeldingsformu lier op. We hebben vooral behoefte aan mensen die veel rijden op wegen waar geen dagelijkse files staan." Info: ANWB, 070 314 6185 6186 Mail üw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden op de site van de krant, rubriek Auto Maximale Mini bijna klaar De snelste Mini ooit gaat 43.900 euro kosten. In juli komen de eerste Mini Cooper S modellen met John Cooper Works GP kit de weg op. Van deze Limited Edit ion van 2.000 stuks heeft BMW, de producent van Mini, er twintig weten te bemachtigen. Vergeleken met een gewone Mini Cooper S hebben cle ingenieurs in Oxford 50 kilo gewicht weten te besparen. Samen met het tot 218 pk opgevoerde motorvermogen levert dat ongekend sportieve prestaties op. Met John Cooper Works GP kit accelereert de Cooper S binnen 6,5 seconden naar de 100. De topsnelheid is 240 km per uur. CapGemini op schone toer Bij CapGemini in Utrecht, een wereldwijde onderne ming voor advies en strategie bij bedrijven, hebben de medewerkers vorige week twee dagen lang kunnen proefrijden met hybride auto's. Met cle collectieve proe frit wil CapGemini het rijden met schone auto's stimule ren. Eerder dit jaar ontvingen de medewerkers al een bu- sinesscard, waarmee ze via telefoon of internet een plaatsbewijs in de trein kunnen bemachtigen. Bij het concern rijden 3.800 leaseauto's. Stoom, stoom, stoom Op zondag 19 maart houdt de N.V.M. Stoomgroep Zuid in samenwerking met het Nationaal Automo biel Museum in Raamsdonlcsveer de 21ste Internationa le Stoomdag. Tweehonderd deelnemers showen er dan hun stationaire stoommachines, heteluchtmachines, lo comotieven, brandstofmotoren en walsen. Er zijn prach tige miniaturen, sommige met een bouwtijd van acht tot tien jaar. Internationale Stoomdag zondag 19 maart, Steurweg 8, Raams- donksveer. Bereikbaar vanaf A27, afrit 2D, Geertruidenberg. Open 10-17 uur. Entreeprijs 6 euro, kinderen 4-12 jaar half geld. Twee miljoen Twingo's De twee miljoen ste Renault Twin- go is van de band gerold. Na dertien productiejaren is de kleinste Renault nog altijd geliefd. De com- pacte auto bor- De slimme Twingo telt wereldwijd duurt voort op het nog honderdduizenden fans. monospace-con cept van de grote Espace. De Twingo was de eerste klei ne auto met een verschuifbare achterbank. Vorig jaar werden in Nederland nog ruim 2.000 Twingo's verkocht. Renault geeft op alle versies nu gratis airconditioning of een open dak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 47