Pas op voor
praktijken
PZC
Lexus diesel heeft DUITSE versnelling!
iBiiaiissii
mmmmt
25
laag-bij-de-grondse
TECHNIEK
TEST
vrijdag 17 maart 2006
öaarstaat-ie dan, de
occasion van je dro
men. Met alle extra's,
inclusief een door de
verkoper bejubeld
mderstel. Meteen
oen handtekening zet-
[en of liever verder
lijken?
^Gerttê Lintelo
Hoewel het onderstel van een
auto strikt genomen uit meer
delen bestaat, praten we in de
paktijk over veren en schok
dempers. De veren zorgen er
wor dat de inzittenden zo wei-
eis mogelijk voelen van onef
fenheden in het wegdek en dat
je auto zelf niet in een mum
tan tijd in onderdelen uiteen-
uit. De schokdempers voorko
men dat de vering na het in- en
aineren eindeloos blijft door-
deinen en dat de wielen gaan
stuiteren.
Voor een goede wegligging is
een optimale wisselwerking tus
sen vering en demping essen
tieel. Het contactvlalc tussen
tand en wegdek is maar enkele
vierkante centimeters groot.
Dat contact moet onder alle om
standigheden optimaal blijven.
Wanneer de banden loskomen
tan het asfalt, al is het maar ge
deeltelijk, is dat nadelig voor
Rollen
De meeste moderne auto's ken
nen een goed compromis tus
sen het veren en het dempen
van de veerbewegingen. Toch
er voor sportieve rijders
nog wel wat te wen
sen over. Een relatief soepele ve-
nng heeft het nadeel dat de car
rosserie in snel genomen boch
ten meer gaat overhellen, ook
«el rollen genoemd. Door dat
rollen worden de wielen aan
één kant van de auto ontlast.
Dar geeft niet alleen een slech
ter wegcontact, maar verplaatst
ook het zwaartepunt en zorgt
er tevens voor dat je minder
goed voelt wat de besturing
doet.
Veel autofabrikanten komen de
sportieve rijder tegemoet door
tegen meerprijs een sportonder-
stel aan te bieden, met een kor
tere (meestal maximaal 2 cm)
veerweg en een straffere schok-
demping. Het resultaat is dat de
wielen het wegoppervlak nog
beter volgen, de auto in boch
ten minder rolneigingen heeft
en de auto meer als verleng
stuk van de bestuurder aan
voelt. Daarvoor moet je veer-
comfort inleveren, maar daar
valt meestal mee te leven.
Verkeersdrempels
Sportonderstellen die after mar
ket worden aangeboden, dus die
je later laat aanbrengen, zijn
meer compromisloos. Een verla
ging van 35 tot 40 mm is nog
maar het begin. Dat staat fraai,
want veel moderne auto's heb
ben een gapend gat tussen ban
den en wielkasten, maar het
veercomfort wordt dan bepaald
niet meer met hoofdletters ge
schreven. Om nog niet te spre
ken van ellende met onneemba
re verkeersdrempels en tegen
stoepbanden krakende bum
pers. Van zo'n extreme verla
ging is geen sprake bij de BMW
130i met M-onderstel die we op
Circuit Park Zandvoort aan de
tand voelden. De 265 pk sterke
auto onderscheidt zich met
slechts 1,5 cm van de standaard-
versie, maar helt in bochten
voelbaar minder over en laat
zich nog nauwkeuriger de hoek
om sturen. En dat terwijl je aan
vankelijk bij de standaardauto
al dacht dat er niets meer te ver
beteren valt.
Die standaardversie biedt wel
iets meer comfort, maar deint
Drie identieke auto's, maar met
totaal verschillende karakters
qua weggedrag en veercomfort
van links naar rechts de BMW
130i standaard, in ultra-lage race
uitvoering en met het ietsje ver
zonken M-sportonderstel.
bepaald niet waterbed-achtig
voort als een aftandse Ameri
kaan op Cuba.
Compromisloos is daarentegen
de raceauto, bedoeld voor de
nieuwe 130i-cuprace die met Pa
sen op Zandvoort van start
gaat. Elk hobbeltje dringt door
en de besturing voelt zo ongefil
terd aan dat je het idee hebt de
wielen met de blote knuisten in
de juiste richting te duwen. Een
feest voor de liefhebber van stu
ren en snelheid. Voor gewone
stervelingen de ultieme kwali
teitsmeter voor pokdalig asfalt.
Bedenk u dus drie keer voor u
zich inlaat met (te)
laag-bij-de-grondse praktijken.
Net als Jaguar en Ca
dillac bekeert ook
lexus zich tot de po
pulaire dieselmotor.
Maar in de nieuwe
Lexus IS komt hij he
lemaal niet lekker uit
de verf.
öoor Rien van der Steen
Lexus is druk bezig
zijn programma te
vernieuwen. Na de
mooi gelijnde GS is
nu de beurt aan een
nieuwe IS, de kleinste uit de
SQI' Hij is er als 250 met benzi
nemotor en: voor het eerst met
een diesel, de 220d. De eerste
lexus met diesel vormt het
startschot van een frontale aan-
op concurrenten als BMW,
Audi en Mercedes. Want hun za-
rijders kiezen in grote
meerderheid voor een zuinige,
en snelle dieselkracht-
Mon onder de motorkap.
Geraffineerder
De diesel is er eentje die tame-
;elt als hij koud is, waar-
u30r hij extra opvalt in zo'n
'!n huis uit kalme Lexus. Toyo-
Q ontwikkelde hem twee jaar
geleden en het is een uitsteken
ee mptor. Beresterk, soepel en
^nmaal op temperatuur lek-
«rjj| Hij is redelijk zuinig en
•P een stuk onder de Euro IV
jfussienorm. Het is dezelfde
meselmotor die het geweldig
e°et in de Corolla Verso en de
wensis, net als de Lexus van
Toyota-huize. Alleen: in de IS
had hij heel wat geraffineerder
gekund. En dan nog los van het
wat hakerige schakelen en de
zware koppeling. De kracht via
een zesversnellingsbak naar de
voorwielen overbrengen lukt
goed in die Corolla Verso, maar
het wordt wat anders in de ach-
terwielaangedreven Lexus. Op
kruissnelheid in de zesde ver
snelling wordt de aandrijflijn
trillerig. Om een beetje trek
kracht te behouden dien je ver
velend vaak terug te schakelen
naar vijf.
De importeur geeft desge
vraagd als verklaring dat de zes
de versnelling is bedoeld om de
auto 'bij hogere snelheden' meer
comfort, een gunstig brandstof
verbruik en een relatief lage
C02-uitstoot te geven. „Maar
snelheden van ruim boven de 120
km per uur vallen niet binnen de Ne
derlandse wetgeving. In andere de
len van Europa - denk bijvoorbeeld
aan Duitsland - komt de zesde ver
snelling uitstekend tot zijn recht."
Een Duitse versnelling dus.
Maar wat moet je nou met een
Duitse versnelling op de Neder
landse weg?
Ruimtecapsule
Hoewel de IS een tikje gegroeid
is, is de binnenruimte nog al
tijd knus. Een brede midden
console wekt voorin de indruk
of je samen in een ruimtecapsu
le zit. Maar achterin houdt het
echt op met de pret. De aflopen
de daklijn speelt de ruimte daar
parten, net als in de grotere GS
De IS 220d, de eerste diesel van
Lexus. Foto Don van der Vaart
trouwens. De stoelen gaan wel,
al zijn ze wat kort qua zitting.
Het stuurgedrag is prima, de
stuurbekrachtiging, hoewel
elektrisch ondersteund, heel
prettig. Ook op het onderstel,
afgeleid van dat van de grotere
GS, is weinig aan te merken. De
IS heeft een goedmoedig, maar
tegelijk levendig weggedrag.
Het uit aluminium opgetrok
ken blok is mooi licht en dat
merkje in bochten vooral.
Vervelend bij het in de achter
uit schakelen zijn de naar bene
den kantelende spiegels. Je ziet
toch al weinig door de binnen
spiegel en vervolgens al niks
meer door de buitenspiegels.
En als je dan op het scherm
kijkt om te zien wat de achter-
uitrijcamera registreert, blijkt
die bij regenweer te zijn besla
gen.
Netwerk
Toyota werkt hard aan het
Lexus-netwerk. In Amsterdam
is intussen de negende
Lexus-dealer gestart. In Eindho
ven is net een dealer begonnen,
en ook in Rotterdam is een
dealer aangesteld. In 2006 ko
men er nog vestigingen in Zwol
le, Enschede en Amersfoort.
Daarmee is het aantal dealers
in twee jaar tijd verdubbeld.
De ANWB maakt bij haar verkeersinformatie gebruik van 'road-
guards'. Wie of wat zijn dat?
Mia van Deelen van de ANWB: „Roadguards zijn auto
mobilisten die ons op een geheim en gratis nummer bel
len met verkeersinformatie. Dat kan gaan over ongebrui
kelijke files op de eigen of de andere baan, ongelukken
of rommel op de weg. Vooral op wegen waar we geen ca
mera's hebben hangen of lussen in het asfalt hebben
aangebracht, helpen roadguards ons de kwaliteit van de
verkeersinformatie te verbeteren. De roadguards - op
het moment zo'n 3- a 400 door het hele land - staan ons
bij op vrijwillige basis. Wie interesse heeft, kan bellen
met de ANWB. Die stuurt dan een aanmeldingsformu
lier op. We hebben vooral behoefte aan mensen die veel
rijden op wegen waar geen dagelijkse files staan."
Info: ANWB, 070 314 6185/6186
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden op de site van de krant, rubriek Auto
Maximale Mini bijna klaar
De snelste Mini ooit gaat 43.900 euro kosten. In juli
komen de eerste Mini Cooper S modellen met John
Cooper Works GP ldt de weg op. Van deze Limited Edit
ion van 2.000 stuks heeft BMW, de producent van Mini,
er twintig weten te bemachtigen. Vergeleken met een
gewone Mini Cooper S hebben de ingenieurs in Oxford
50 kilo gewicht weten te besparen. Samen met het tot
218 pk opgevoerde motorvermogen levert dat ongekend
sportieve prestaties op. Met John Cooper Works GP kit
accelereert de Cooper S binnen 6,5 seconden naar de
100. De topsnelheid is 240 km per uur.
CapGemini op schone toer
Bij CapGemini in Utrecht, een wereldwijde onderne
ming voor advies en strategie bij bedrijven, hebben
de medewerkers vorige week twee dagen lang kunnen
proefrijden met hybride auto's. Met de collectieve proe
frit wil CapGemini het rijden met schone auto's stimule
ren. Eerder dit jaar ontvingen de medewerkers al een bu-
sinesscard, waarmee ze via telefoon of internet een
plaatsbewijs in de trein kunnen bemachtigen. Bij het
concern rijden 3.800 leaseauto's.
Stoom, stoom, stoom
Op zondag 19 maart houdt de N.V.M. Stoomgroep
Zuid in samenwerking met het Nationaal Automo
biel Museum in Raamsdonksveer de 21ste Internationa
le Stoomdag. Tweehonderd deelnemers showen er dan
hun stationaire stoommachines, heteluchtmachines, lo
comotieven, brandstofmotoren en walsen. Er zijn prach
tige miniaturen, sommige met een bouwtijd van acht
tot tien jaar.
Internationale Stoomdag zondag 19 maart, Steurweg 8, Raams
donksveer. Bereikbaar vanaf A27, afrit 20, Geertruidenberg. Open
10-17 uur Entreeprijs 6 euro, kinderen 4-12 jaar half geld.
Twee miljoen Twingo's
Museum mag naar Den Haag
Het Nationaal Automobielmuseum van Raamsdonks
veer mag van provinciale staten van Zuid-Holland
gevestigd worden op landgoed Reigersbergen tussen Den
Haag en Wassenaar. De staten stemmen in met de ge
vraagde wijziging van het streekplan. De oude boeren
hofstede Reigersbergen werd later een landhuis met een
grote tuin, waar in het midden van de vorige eeuw een
kwekerij actief was.
Racereporters gezocht
De start van de Formule 1 2006 binnenkort is voor
bandenleverancier Bridgestone het moment om de
nieuwe Bridgestone e-reporter 2006 te kiezen. Een Europe
se wedstrijd om getalenteerde journalisten een kans te
geven. Bridgestone e-reporter wil jonge schrijvers die
door willen breken in de concurrerende wereld van de
journalistiek een mogelijkheid bieden achter de scher
men van een Grand Prix te kijken. Acht finalisten mo
gen straks verslag doen van een Europese Grand Prix.
De winnaar mag een Brits televisieprogramma presente
ren.
Inschrijven voor Bridgestone e-reporter via www.bridgestone-eu.
com/e-reporter. De termijn sluit vrijdag 31 maart 2006 om 12.00
uur.
Mio's navigeren best
In een test van autonavigatiesystemen bestempelt de
Consumentenbond de Mio 268+ en de Mio 269+ als
Beste Koop. De systemen van Mio Technology onder
scheiden zich door de prijs/kwaliteitverhouding en dui
delijke gesproken instructies. De Mio's zijn uitgerust
met de nieuwe generatie GPS chipsets voor een betere
ontvangst van het gps-signaal, met recent kaartmateri
aal van TeleAtlas en met een ge-update versie van navi-
gatiesoftware. De Mio 268+ kost 399 euro, de 269+ kost
499 euro.
Q> Sportonderstel monteren
Verlagen met alleen sportveren
en eventueel verstellen van de
torsievering kan tot maximaal 35
mm. Daarboven zijn speciale
schokdempers een must.
Meer dan zo'n 6 centimeter
verlagen kan de auto in snelle
bochten moeilijker controleer
baar maken.
Vraag deskundig advies en kies
kwaliteit. Goedkope verlagings
sets geven slechte rijeigenschap-
pen en slijten snel.
Een auto moet na de montage
van een sportonderstel altijd
uitgelijnd worden.
Veerpoot met telescopische schok
demper en schroefveer.
De hoogte is af te stellen
met de ring onder de veer.
Standaard: o.a. zes airbags, twee knie-airbags, klimaatcontrole, cruise
control, rem- en achterlichten met led's, aansluiting voor draagbare
audio, keyless entry, voorruitontdooiing, tractiecontrole,
zesversnellingsbak.
Techniek: 2.2 liter viercilinder dieselmotor met directe injectie,
177 pk en 400 Nm vanaf 2.000 toeren; achterwielaandrijving.
Lxbxh: 4.57 x 1.80 x 1.42 m
Wielbasis: 2.73 m
Draaicirkel: 10.20 m
Bagageruim: 378I
Tankinhoud: 65 I
Gewicht: 1.660 kg
Aanhanger: max 1.500 kg geremd.
Verbruik: 1:13,5
Prijs: Lexus IS 220d 38.300 euro
IS 250 37.990
Conclusie:
De Lexus IS diesel is een
prima auto, maar de
aandrijflijn is verkeerd
gekozen. Als de zesde
versnelling dan een
'Duitse versnelling' is,
had Toyota hem beter
alleen daar kunnen
verkopen.
Voor
Prijs
Afwerking
Rijgedrag
Tegen
J Trillen in zes
Ruimte achterin
Buitenspiegels
Score
De twee miljoen
ste Renault Twin-
go is van de band
gerold. Na dertien
productiejaren is
de kleinste
Renault nog altijd
geliefd. De com
pacte auto bor- De slimme Twingo telt wereldwijd
duurt voort op het nog honderdduizenden fans.
monospace-con
cept van de grote Espace. De Twingo was de eerste klei
ne auto met een verschuifbare achterbank. Vorig jaar
werden in Nederland nog ruim 2.000 Twingo's verkocht.
Renault geeft op alle versies nu gratis airconditioning of
een open dak.