PZC
Auto
STARFIGHTER voor de
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Vertrouwd als Leeuw en Sjaan Kleine diesel voor de halfgrote Opel
i:0113-315680
juww.pzc.nl/auto
Si: redactie® jMC.nl
postbus 31,4460 AA Goes
SmMMetSeisnd: 0113-316520
Zws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
«rijdag 17 maart 2006
Vandaag (vrijdag 17 maart)
I in onze showroom te Vlissingen
en morgen (zaterdag 18 maart)
1 in onze showroom te Terneuzen!
POPPE
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Terneuzen
Tel. (0115)647333
Hulst
Tel. (0114) 370100
KENNISMAKING
Cadillac pakt de Europese
marlet nu echt bij de lurven
met een speciaal ontwikkeld
compact model dat vooral za
kelijke kopers moet bekoren.
Hij krijgt een uitgeknepen
leaseprijs mee en er valt zelfs
een wereldprimeur te note
ren: de BLS is de eerste Ca
dillac met turbodieselmotor.
Europese Unie
Door Rob van Ginneken
Als je naar de kale
feiten kijkt, moet
je over een wel
heel ruime fanta
sie beschikken om
de nieuwe Cadillac BLS een ech
te Amerikaan te noemen. Hij
wordt immers in de Saab-fabrie-
ken in het Zweedse Trollhattan
geproduceerd en daarbij trekt
moederconcern General Motors
een blik vol Saab- en Opelcom-
ponenten open. Bij de eerste
kennismaking reken je dus op
een soort vermomde Saab 9-3.
Maar is dat ook zo?
Natuurlijk heeft de BLS net zo
weinig met zijn Amerikaanse
merkgenoten te maken als een
American-footballspeler met - pak
weg-Ruud van Nistelrooij. Of mis
schien is de Zweed Zlatan Ibrahi-
movic in dit geval een passender
Leaseprimeur
voorbeeld. Dat neemt niet weg
dat de nieuwe 'kleine Cadillac'
steeds beter op zijn plek valt,
naarmate je er meer mee hebt
gereden. Zou het dan toch een
goed idee zijn?
Met zijn hoekige uiterlijk is hij
meteen herkenbaar als telg van
de nieuwe Cadillac-generatie
en dat gaat bij nadere bestude
ring een stuk dieper dan het
strakke maatkostuum dat de au
to heeft aangetrokken. Om lcos-
tentechnische redenen wordt
de onzichtbare techniek welis
waar overgenomen, maar dat
geldt voor meer auto's. En de
Amerikanen hebben de hele bo
venbouw van de auto groten
deels nieuw ontworpen. Dat
geldt ook voor het interieur.
Het dashboard is nieuw, er wor
den hoogwaardige en plezierig
aanvoelende materialen ge
bruikt en ook de stoelen zijn
bijvoorbeeld uniek. Een stuk
zachter dan we van de Saab-zit-
meubels gewend zijn. Met een
groter accent op comfort en
iets minder op dynamiek. He
laas werd de middenconsole
met zijn wat onhandige hand
rem wel vrijwel ongewijzigd uit
de 9-3 overgenomen. Het con
tactslot verhuisde naar de nor
male positie naast het stuur
wiel.
Gezien zijn lengte van 468 cen
timeter moet je het begrip
'klein' trouwens met een korrel
tje zout nemen. Zijn interieur-
ruimte doet nauwelijks onder
voor die van zijn grote (en veel
kostbaarder) broer CTS. Auto's
met een Europees concept bie
den wat dat betreft nu eenmaal
een slimmer pakket. Wij zijn
gemiddeld genomen groter dan
Amerikanen. En in elk geval
veeleisender. De BLS heeft bo
vendien een kofferbak van 425
liter en krijgt een in delen om-
klapbare achterbank mee. In de
VS geen alledaags gegeven.
Zacht
Ook de rijeigenschappen zijn
met een zacht sausje overgo
ten. Vering, schokdemping en
het gevoel in de besturing krij
gen een passend karakter mee.
Het onderstel legt de nadruk op
comfort en het gladstrijken van
oneffenheden, de besturing
voelt merkbaar lichter aan. Zon
der dat het overigens hinderlijk
wordt. Op tempo laat de BLS
zich heel vlot een bocht om zet
ten. Zelf wijst Cadillac de BMW
3-serie en Audi A4 als grote con
currenten aan, maar in feite
neigt zijn karakter veel meer
naar een auto als de Mercedes
C-klasse.
Zeker in combinatie met de
benzinemotoren legt de BLS ver
rassend veel raffinement aan
de dag. Het betreft een 175 en
een 210 pk versie van de beken
de 2-liter Turbo en de 2.8 V6
Turbo met 255 pk. Dat neemt
niet weg dat de TID 150 pk die
selversie een veel belangwek
kender auto is. Het is de eerste
Cadillac turbodiesel aller tijden
en hij opent voor het Ameri
kaanse merk zowel de weg
naar de zakelijke autokoper als
die naar de Zuid-Europese lan
den. Ook de direct ingespoten
1.9-litermotor kennen we al,
van Fiat Auto om precies te
zijn. Soepel en behoorlijk sterk.
Zeker bij een Cadillac is het na
de koude start trouwens even
wennen om de krachtbron
lichtjes te horen nagelen, maar
eenmaal op temperatuur ver
dwijnt dat grotendeels en op de
grote weg valt zelfs op hoe stil
de BLS is. De Amerikanen zeg
gen daar extra veel werk van te
hebben gemaakt.
Droom
Voor het in Nederland gevestig
de Cadillac Europe is de BLS in
elk geval een dream come true -
een droom die werkelijkheid
wordt - omdat de auto als eerste
echt maatwerk levert voor ons
deel van de wereld en door het
leentjebuur spelen met de on
derdelen prijstechnisch gezien
een treetje onder concurrenten
van BMW, Audi, BMW en Lexus
kan worden ingeschaald. Een
heel fatsoenlijk uitgevoerde Ca
dillac is er nu vanaf 35.750 euro
en een turbodiesel kost een klei
ne twee mille meer. Hij zal de
verkopen zonder twijfel flink
opjagen.
Volgende pagina Auto" ook Lexus be
keert zich tot diesel
De Europese Cadillac BLS krijgt nog een bijzonder accent
door een nog niet eerder vertoonde
deal tussen Cadillac en de Europese
leasegigant Leaseplan. Als eerste
automerk gaat Cadillac op
internationale schaal direct
auto's aan de lease
maatschappij leveren.
Leaseplan zet daartegenover
dat het actief Cadillacs zal
aanbieden. Tot nu toe werd
Cadjllac in leasekringen eerder
met opgetrokken wenkbrau
wen benaderd. Om oorlog in de
tent te voorkomen, krijgt de
betrokken dealer 'een eerlijke
vergoeding', zo meldt Cadillac Europe.
Links: uiterlijk meteen herkenbaar als telg uit de
huidige Cadillac-generatie.
Boven: De eerste Cadillac-turbodiesel aller tijden.
Rechts: Zachte stoelen speciaal voor Europa,
hoogwaardige materialen en een nieuw dashboard.
Nieuw is niet altijd fijn.
Nieuwe schoenen willen
nog wel eens blaren trek
ken totdat ze ingelopen zijn.
Nieuwe huizen ruiken misse
lijkmakend intens naar verse
bouwmaterialen. Nieuwe vrien
dinnen snappen nog niks van je
slechte gewoontes. En een nieu
we computer is steevast twee
weken later overal elders voor
de helft van de prijs in de uitver
koop. Maar we leven helaas in
een wereld waarin voor rustig
wennen tot uiteindelijk lekker
°ud vertrouwd geen tijd meer is.
Toch ga ik voor de eerste stel
ling met alles wat ik in me heb
een lans breken in dit stukje.
Tn weet u waarom? Vanwege
m'jn dochter. En mijn Peugeot
504. Mijn dochter heeft in haar
dertienjarige leven minstens
onderd knuffels gekregen
naar er uiteindelijk twee over
gehouden (zie foto) die haar al ja
renlang een onbezorgde nacht
rust bezorgen: Leeuw en Sjaan.
Sjaan is een poppetje dat ze van
de kraamhulp kreeg toen ze
eén dag oud was. Leeuw is een
onooglijke handpop die gered
is uit de vuilnisbak van de kin
dercrèche toen ze twee was.
Geen enkele super aaibare pool-
hond met staalblauwe ogen of
fluweelzachte, spierwitte zee
hondenbaby heeft het in al die
jaren van dit illustere tweetal
kunnen winnen. Dat zet een
mens aan het denken. Waarom
vind ik mijn 504 de fijnste auto
ooit? Terwijl hij géén airco,
géén airbags, géén ABS, géén
cruise control, géén ingebouwd
navigatiesysteem en zelfs geen
intervalruitenwisser bezit?
Waarschijnlijk speelde het feit
dat ik me, vanaf het eerste mo
ment dat ik erin ging zitten, he
lemaal thuis voelde een belang
rijke rol. Zo belangrijk zelfs dat
ik het model, dat ik helemaal
niet mooi vind, voor lief wilde
nemen. Pas hoorde ik op het
nieuws dat Renault dit jaar
meer dan twintig nieuwe mo
dellen op de markt wil gooien.
Vanwege véél willen verdienen.
Als ik directeur was zou ik het
roer drastisch omgooien. Ilc zou
maar één model op de markt
brengen. En de tekenaars de op
dracht geven een hoog oud ver
trouwd-gehalte in het ontwerp
aan te brengen. Vervolgens zou
ik de kopers garanderen dat dit
model minstens twintig jaar in
productie zou blijven. Net als
de 504. Tenslotte zou ik alles jat
ten wat zich in het verleden al
lang bewezen heeft. Een lekker
simpele, probleemloze motor,
super stoelen, volop uitzicht en
een uiterst gunstig brandstof
verbruik. Kortom, één topper
die eindelijk weer de kans
krijgt oud vertrouwd te raken.
Door Rien van der Steen
Compacte mpv's doen het
goed. Opel bijvoorbeeld heeft al
meer dan 500.000 Meriva's ver
kocht sinds het model in mei
2003 bij de tijd is gebracht. In
Nederland is de auto met 27
procent aanvoerder in zijn seg
ment.
Bij Opel hebben ze uitgevogeld
dat mannen niet meer het laat
ste woord hebben bij de aan-
koop van een auto. Van de Meri-
va-klanten blijkt 28 procent
vrouw. Het merk mikt dan ook
op die kopersgroep, evenals op
gezinnen met kinderen, en 'su-
persenioren'. Die hebben wat
meer vrij, wat meer geld en
toch behoefte aan een prakti
sche auto. Die categorie schijnt
ook het hoogste e-mailgebruik
(87%) te hebben en bovendien
heel veel te doen met internet
als informatiebron. Dan weten
we dat ook meteen.
Fiat-diesel
De compacte mpv is nu licht
vernieuwd. Voor en achter is
het design iets aangepast om be
De Opel Meriva is licht vernieuwd. Hij gaat profiteren van de kleine,
zuinige diesel die ze in Duitsland van de Italianen lenen.
ter bij de andere Opeis te pas
sen. De achterklep wordt
voortaan elektrisch gesloten,
en de Meriva profiteert
voortaan van de zuinige 1.3 die
sel van Fiat-huize - de kleinste
turbodiesel van de wereld - ert
de 1.6 benzinemotor die ook al
in de Astra en Zafira draait.
Nieuwe opties zijn telefoon
met stembesturing en blue-
tooth. In Nederland zijn de afge
lopen drie jaar 6.500 Meriva's
verkocht.
De prijzen van de Opel Meriva begin
nen bij 17.425 euro. De 1.3/75 pk tur
bodiesel kost 19.975 euro, de 1.6/105
pk TwinPort 18.375 euro.
De Peilstok
Rijkswaterstaat doet deze zomer op de
A12 een proef met wegdek dat
aanmerkelijk stiller is dan het bestaande
materiaal. Wat zou u nog wensen voor ons
asfalt? Is dat een kortere remweg, betere
waterafvoer of bijvoorbeeld minder kans op
gladheid bij bevriezing?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Europese prijs voor Euro
r\ Niet de maximum snelheid, maar de
brandstofprijzen zouden volgens u in
heel Europa gelijk moeten zijn. Europees
Commissaris Barrot (Verkeer) zou er goed aan
doen die mogelijkheid te onderzoeken, zoals
t ook voor de maximum snelheid doet.
Welk verkeersaspect
moet in heel Europa
gelijk zijn?
De brandstofprijzen
76%
0 De rijrichting (links of rechts)
14%
Q De verkeersregels
4%
De maximum snelheid
2%
De boetes
1%
De toegestane alcoholpromillages
1%
De verkeersborden
1%
De (werking van) verkeerslichten
1%
O Markus van Tol van de ANWB: „Wij kunnen ons
goed voorstellen dat dit de uitkomst is. Maar in
werkelijkheid zal het erg lang duren voordat de brand
stofprijzen in heel Europa gelijk zijn. In Nederland wordt
heel anders belasting geheven dan in andere landen. En
alle schatkisten zijn hier natuurlijk voor een groot deel
van afhankelijk".
Bijdehand
Bestuursbureau
Een Mini-bureau
met een motor
kap als la en een
claxon om de secre
taresse te roepen.
Welke autogekke
bestuurder of direc
teur droomt niet
van zo'n werkplek?
Maar de Mini Desk,
een product van
het Britse bedrijf Mi
ni Statements, is niet voor iedereen weggelegd. Het bu
reau kost, nog zonder accessoires als werkende koplam
pen, claxon en sportwielen, een slordige 3900 euro. Te
gen meerprijs kun je een rallynummer naar keuze op
het portier of de motorkap krijgen.
Mail voor info naar ministatements@btinternet.co.uk (een website is
niet beschikbaar)
Kantoor voor de mini-manager.
De Alfa Romeo Spider.
Titel voor zonnigste Alfa
De Alfa Spider is gekozen tot Cabrio van het Jaar
2006. In 1995 won eert ander Fiat-product de prijs:
de Barchetta. Antonio Baravalle, directeur van de divisie
Alfa Romeo zei bij het in ontvangst nemen van de prijs
toonaangevend te willen blijven in het cabriosegment.
„Cabriolets zijn altijd belangrijk geweest voor Alfa Romeo. Kijk
naar de Giulietta Spider uit de jaren vijftig, de Duetto uit de ja
ren zeventig en de Spider van de jaren negentig." De nieuwe
Alfa Spider is gebouwd op basis van de Brera coupé en is
vanaf eind april te koop.
Wie op de werkplaats wacht..
Een onderzoek in opdracht van onderdelenleveran-
cier Havam door Trendbox naar de tevredenheid van
de Nederlandse automobilist omtrent onderhoud en re
paratie van de auto levert op, dat 81 procent van de rij
ders zijn auto binnen twee dagen terug wil. Een op de
vier automobilisten denkt dat, wanneer hij de auto niet
op tijd terug krijgt, dit ligt aan werk- en tijdsdruk bin
nen het autobedrijf. Ook blijkt dat 1 op de 10 menings
verschillen tussen de automobilist en het autobedrijf
gaat over de tijdsafspraken. 85 procent van de onder
vraagden blijkt tevreden over de wachttijd voor een af
spraak bij de autobedrijven.