PZC Auto STARFIGHTER voor de in samenwerking met Q AutoTrack.nl Vertrouwd als Leeuw en Sjaan Kleine diesel voor de halfgrote Opel i:0113-315680 juww.pzc.nl/auto Si: redactie® jMC.nl postbus 31,4460 AA Goes SmMMetSeisnd: 0113-316520 Zws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 «rijdag 17 maart 2006 Vandaag (vrijdag 17 maart) I in onze showroom te Vlissingen en morgen (zaterdag 18 maart) 1 in onze showroom te Terneuzen! POPPE Vlissingen Tel. (0118) 424000 Terneuzen Tel. (0115)647333 Hulst Tel. (0114) 370100 KENNISMAKING Cadillac pakt de Europese marlet nu echt bij de lurven met een speciaal ontwikkeld compact model dat vooral za kelijke kopers moet bekoren. Hij krijgt een uitgeknepen leaseprijs mee en er valt zelfs een wereldprimeur te note ren: de BLS is de eerste Ca dillac met turbodieselmotor. Europese Unie Door Rob van Ginneken Als je naar de kale feiten kijkt, moet je over een wel heel ruime fanta sie beschikken om de nieuwe Cadillac BLS een ech te Amerikaan te noemen. Hij wordt immers in de Saab-fabrie- ken in het Zweedse Trollhattan geproduceerd en daarbij trekt moederconcern General Motors een blik vol Saab- en Opelcom- ponenten open. Bij de eerste kennismaking reken je dus op een soort vermomde Saab 9-3. Maar is dat ook zo? Natuurlijk heeft de BLS net zo weinig met zijn Amerikaanse merkgenoten te maken als een American-footballspeler met - pak weg-Ruud van Nistelrooij. Of mis schien is de Zweed Zlatan Ibrahi- movic in dit geval een passender Leaseprimeur voorbeeld. Dat neemt niet weg dat de nieuwe 'kleine Cadillac' steeds beter op zijn plek valt, naarmate je er meer mee hebt gereden. Zou het dan toch een goed idee zijn? Met zijn hoekige uiterlijk is hij meteen herkenbaar als telg van de nieuwe Cadillac-generatie en dat gaat bij nadere bestude ring een stuk dieper dan het strakke maatkostuum dat de au to heeft aangetrokken. Om lcos- tentechnische redenen wordt de onzichtbare techniek welis waar overgenomen, maar dat geldt voor meer auto's. En de Amerikanen hebben de hele bo venbouw van de auto groten deels nieuw ontworpen. Dat geldt ook voor het interieur. Het dashboard is nieuw, er wor den hoogwaardige en plezierig aanvoelende materialen ge bruikt en ook de stoelen zijn bijvoorbeeld uniek. Een stuk zachter dan we van de Saab-zit- meubels gewend zijn. Met een groter accent op comfort en iets minder op dynamiek. He laas werd de middenconsole met zijn wat onhandige hand rem wel vrijwel ongewijzigd uit de 9-3 overgenomen. Het con tactslot verhuisde naar de nor male positie naast het stuur wiel. Gezien zijn lengte van 468 cen timeter moet je het begrip 'klein' trouwens met een korrel tje zout nemen. Zijn interieur- ruimte doet nauwelijks onder voor die van zijn grote (en veel kostbaarder) broer CTS. Auto's met een Europees concept bie den wat dat betreft nu eenmaal een slimmer pakket. Wij zijn gemiddeld genomen groter dan Amerikanen. En in elk geval veeleisender. De BLS heeft bo vendien een kofferbak van 425 liter en krijgt een in delen om- klapbare achterbank mee. In de VS geen alledaags gegeven. Zacht Ook de rijeigenschappen zijn met een zacht sausje overgo ten. Vering, schokdemping en het gevoel in de besturing krij gen een passend karakter mee. Het onderstel legt de nadruk op comfort en het gladstrijken van oneffenheden, de besturing voelt merkbaar lichter aan. Zon der dat het overigens hinderlijk wordt. Op tempo laat de BLS zich heel vlot een bocht om zet ten. Zelf wijst Cadillac de BMW 3-serie en Audi A4 als grote con currenten aan, maar in feite neigt zijn karakter veel meer naar een auto als de Mercedes C-klasse. Zeker in combinatie met de benzinemotoren legt de BLS ver rassend veel raffinement aan de dag. Het betreft een 175 en een 210 pk versie van de beken de 2-liter Turbo en de 2.8 V6 Turbo met 255 pk. Dat neemt niet weg dat de TID 150 pk die selversie een veel belangwek kender auto is. Het is de eerste Cadillac turbodiesel aller tijden en hij opent voor het Ameri kaanse merk zowel de weg naar de zakelijke autokoper als die naar de Zuid-Europese lan den. Ook de direct ingespoten 1.9-litermotor kennen we al, van Fiat Auto om precies te zijn. Soepel en behoorlijk sterk. Zeker bij een Cadillac is het na de koude start trouwens even wennen om de krachtbron lichtjes te horen nagelen, maar eenmaal op temperatuur ver dwijnt dat grotendeels en op de grote weg valt zelfs op hoe stil de BLS is. De Amerikanen zeg gen daar extra veel werk van te hebben gemaakt. Droom Voor het in Nederland gevestig de Cadillac Europe is de BLS in elk geval een dream come true - een droom die werkelijkheid wordt - omdat de auto als eerste echt maatwerk levert voor ons deel van de wereld en door het leentjebuur spelen met de on derdelen prijstechnisch gezien een treetje onder concurrenten van BMW, Audi, BMW en Lexus kan worden ingeschaald. Een heel fatsoenlijk uitgevoerde Ca dillac is er nu vanaf 35.750 euro en een turbodiesel kost een klei ne twee mille meer. Hij zal de verkopen zonder twijfel flink opjagen. Volgende pagina Auto" ook Lexus be keert zich tot diesel De Europese Cadillac BLS krijgt nog een bijzonder accent door een nog niet eerder vertoonde deal tussen Cadillac en de Europese leasegigant Leaseplan. Als eerste automerk gaat Cadillac op internationale schaal direct auto's aan de lease maatschappij leveren. Leaseplan zet daartegenover dat het actief Cadillacs zal aanbieden. Tot nu toe werd Cadjllac in leasekringen eerder met opgetrokken wenkbrau wen benaderd. Om oorlog in de tent te voorkomen, krijgt de betrokken dealer 'een eerlijke vergoeding', zo meldt Cadillac Europe. Links: uiterlijk meteen herkenbaar als telg uit de huidige Cadillac-generatie. Boven: De eerste Cadillac-turbodiesel aller tijden. Rechts: Zachte stoelen speciaal voor Europa, hoogwaardige materialen en een nieuw dashboard. Nieuw is niet altijd fijn. Nieuwe schoenen willen nog wel eens blaren trek ken totdat ze ingelopen zijn. Nieuwe huizen ruiken misse lijkmakend intens naar verse bouwmaterialen. Nieuwe vrien dinnen snappen nog niks van je slechte gewoontes. En een nieu we computer is steevast twee weken later overal elders voor de helft van de prijs in de uitver koop. Maar we leven helaas in een wereld waarin voor rustig wennen tot uiteindelijk lekker °ud vertrouwd geen tijd meer is. Toch ga ik voor de eerste stel ling met alles wat ik in me heb een lans breken in dit stukje. Tn weet u waarom? Vanwege m'jn dochter. En mijn Peugeot 504. Mijn dochter heeft in haar dertienjarige leven minstens onderd knuffels gekregen naar er uiteindelijk twee over gehouden (zie foto) die haar al ja renlang een onbezorgde nacht rust bezorgen: Leeuw en Sjaan. Sjaan is een poppetje dat ze van de kraamhulp kreeg toen ze eén dag oud was. Leeuw is een onooglijke handpop die gered is uit de vuilnisbak van de kin dercrèche toen ze twee was. Geen enkele super aaibare pool- hond met staalblauwe ogen of fluweelzachte, spierwitte zee hondenbaby heeft het in al die jaren van dit illustere tweetal kunnen winnen. Dat zet een mens aan het denken. Waarom vind ik mijn 504 de fijnste auto ooit? Terwijl hij géén airco, géén airbags, géén ABS, géén cruise control, géén ingebouwd navigatiesysteem en zelfs geen intervalruitenwisser bezit? Waarschijnlijk speelde het feit dat ik me, vanaf het eerste mo ment dat ik erin ging zitten, he lemaal thuis voelde een belang rijke rol. Zo belangrijk zelfs dat ik het model, dat ik helemaal niet mooi vind, voor lief wilde nemen. Pas hoorde ik op het nieuws dat Renault dit jaar meer dan twintig nieuwe mo dellen op de markt wil gooien. Vanwege véél willen verdienen. Als ik directeur was zou ik het roer drastisch omgooien. Ilc zou maar één model op de markt brengen. En de tekenaars de op dracht geven een hoog oud ver trouwd-gehalte in het ontwerp aan te brengen. Vervolgens zou ik de kopers garanderen dat dit model minstens twintig jaar in productie zou blijven. Net als de 504. Tenslotte zou ik alles jat ten wat zich in het verleden al lang bewezen heeft. Een lekker simpele, probleemloze motor, super stoelen, volop uitzicht en een uiterst gunstig brandstof verbruik. Kortom, één topper die eindelijk weer de kans krijgt oud vertrouwd te raken. Door Rien van der Steen Compacte mpv's doen het goed. Opel bijvoorbeeld heeft al meer dan 500.000 Meriva's ver kocht sinds het model in mei 2003 bij de tijd is gebracht. In Nederland is de auto met 27 procent aanvoerder in zijn seg ment. Bij Opel hebben ze uitgevogeld dat mannen niet meer het laat ste woord hebben bij de aan- koop van een auto. Van de Meri- va-klanten blijkt 28 procent vrouw. Het merk mikt dan ook op die kopersgroep, evenals op gezinnen met kinderen, en 'su- persenioren'. Die hebben wat meer vrij, wat meer geld en toch behoefte aan een prakti sche auto. Die categorie schijnt ook het hoogste e-mailgebruik (87%) te hebben en bovendien heel veel te doen met internet als informatiebron. Dan weten we dat ook meteen. Fiat-diesel De compacte mpv is nu licht vernieuwd. Voor en achter is het design iets aangepast om be De Opel Meriva is licht vernieuwd. Hij gaat profiteren van de kleine, zuinige diesel die ze in Duitsland van de Italianen lenen. ter bij de andere Opeis te pas sen. De achterklep wordt voortaan elektrisch gesloten, en de Meriva profiteert voortaan van de zuinige 1.3 die sel van Fiat-huize - de kleinste turbodiesel van de wereld - ert de 1.6 benzinemotor die ook al in de Astra en Zafira draait. Nieuwe opties zijn telefoon met stembesturing en blue- tooth. In Nederland zijn de afge lopen drie jaar 6.500 Meriva's verkocht. De prijzen van de Opel Meriva begin nen bij 17.425 euro. De 1.3/75 pk tur bodiesel kost 19.975 euro, de 1.6/105 pk TwinPort 18.375 euro. De Peilstok Rijkswaterstaat doet deze zomer op de A12 een proef met wegdek dat aanmerkelijk stiller is dan het bestaande materiaal. Wat zou u nog wensen voor ons asfalt? Is dat een kortere remweg, betere waterafvoer of bijvoorbeeld minder kans op gladheid bij bevriezing? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Europese prijs voor Euro r\ Niet de maximum snelheid, maar de brandstofprijzen zouden volgens u in heel Europa gelijk moeten zijn. Europees Commissaris Barrot (Verkeer) zou er goed aan doen die mogelijkheid te onderzoeken, zoals t ook voor de maximum snelheid doet. Welk verkeersaspect moet in heel Europa gelijk zijn? De brandstofprijzen 76% 0 De rijrichting (links of rechts) 14% Q De verkeersregels 4% De maximum snelheid 2% De boetes 1% De toegestane alcoholpromillages 1% De verkeersborden 1% De (werking van) verkeerslichten 1% O Markus van Tol van de ANWB: „Wij kunnen ons goed voorstellen dat dit de uitkomst is. Maar in werkelijkheid zal het erg lang duren voordat de brand stofprijzen in heel Europa gelijk zijn. In Nederland wordt heel anders belasting geheven dan in andere landen. En alle schatkisten zijn hier natuurlijk voor een groot deel van afhankelijk". Bijdehand Bestuursbureau Een Mini-bureau met een motor kap als la en een claxon om de secre taresse te roepen. Welke autogekke bestuurder of direc teur droomt niet van zo'n werkplek? Maar de Mini Desk, een product van het Britse bedrijf Mi ni Statements, is niet voor iedereen weggelegd. Het bu reau kost, nog zonder accessoires als werkende koplam pen, claxon en sportwielen, een slordige 3900 euro. Te gen meerprijs kun je een rallynummer naar keuze op het portier of de motorkap krijgen. Mail voor info naar ministatements@btinternet.co.uk (een website is niet beschikbaar) Kantoor voor de mini-manager. De Alfa Romeo Spider. Titel voor zonnigste Alfa De Alfa Spider is gekozen tot Cabrio van het Jaar 2006. In 1995 won eert ander Fiat-product de prijs: de Barchetta. Antonio Baravalle, directeur van de divisie Alfa Romeo zei bij het in ontvangst nemen van de prijs toonaangevend te willen blijven in het cabriosegment. „Cabriolets zijn altijd belangrijk geweest voor Alfa Romeo. Kijk naar de Giulietta Spider uit de jaren vijftig, de Duetto uit de ja ren zeventig en de Spider van de jaren negentig." De nieuwe Alfa Spider is gebouwd op basis van de Brera coupé en is vanaf eind april te koop. Wie op de werkplaats wacht.. Een onderzoek in opdracht van onderdelenleveran- cier Havam door Trendbox naar de tevredenheid van de Nederlandse automobilist omtrent onderhoud en re paratie van de auto levert op, dat 81 procent van de rij ders zijn auto binnen twee dagen terug wil. Een op de vier automobilisten denkt dat, wanneer hij de auto niet op tijd terug krijgt, dit ligt aan werk- en tijdsdruk bin nen het autobedrijf. Ook blijkt dat 1 op de 10 menings verschillen tussen de automobilist en het autobedrijf gaat over de tijdsafspraken. 85 procent van de onder vraagden blijkt tevreden over de wachttijd voor een af spraak bij de autobedrijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23