Dode zwaan blijft weken liggen Schilderijen als ode aan de muziek PAlKESLAli Cultuur moet in contact blijven met literatuurhistorie Via muziek naar een andere wereld 17 Instanties weten zich geen raad na melding over dode vogel Afsluiting A58 weer geschrapt Vlonders Lammerenburg aangetast Hoog bezoek start kreeftseizoen Promotie Kop van Goeree schrijvers en muziek De Buisonjé mag niet zingen vrijdag 17 maart 2006 Jan Helmons met zijn honden. „Meneer, zeiden ze, u wordt teruggebeld. Maar wat denk je? Niks meer van gehoord." foto Lex de Meester j jnnrMartijn de Koning KLEVERSKERKE - Zijn maat schappelijke plicht wilde hij doen. Jan Helmons uit Klevers- kcrke zag aan de oevers van het Veerse Meer een dode zwaan, dacht aan de dreiging van vo- „elgriep en ging op zoek naar i een instantie die het beest wil de ruimen. Om vervolgens hele- i maal niemand te vinden die het zijn taak vond in actie te ko- men. Jan Helmons heeft een volge schreven opschrijfblokje nodig I om zijn verhaal te kunnen doen. „Want ik heb zo veel ver schillende gesprekken gevoerd, j dat ik het zonder boekje door el kaar ga halen." En dat allemaal om een dode j zwarte zwaan. Het echtpaar I Helmons vond het beest op 18 j februari aan de oevers van het Veerse Meer, vlakbij het buiten- i centrum van de scouting, tij dens het uitlaten van hun hon- I den. „Ik dacht: 'die moet hier I weg'. De kranten staan immers vol met berichten over de vogel griep: dat je in actie moet ko men als je iets verdachts tegen- I komt. Dus ik dacht: 'ik ga er achteraan'." Via vogelopvang De Mikke in Middelburg kwam Helmons te recht bij de Algemene Inspectie Dienst (AID). Dat leek het goe de adres. Het ministerie van Landbouw laat in advertenties en op zijn website weten dat in verdachte gevallen die instan- I tie ingeschakeld dient te wor- den. De AID is namelijk een on derdeel van dat ministerie. En een dode zwaan wordt door dat zelfde ministerie onder de noe mer 'verdacht' geplaatst. „De dienst noteerde mijn ver haal", vervolgt Helmons. „Me neer, zeiden ze, u wordt terug gebeld. Maar wat denk je? Niks meer van gehoord." Vijf dagen later lag de zwaan nog steeds op dezelfde plaats. „Ik heb toen nog een keer met die dienst gebeld. Ze zeiden dat het voor hen geen zin meer had de zwaan op te halen, omdat ze die alleen konden onderzoeken als hij korter dan drie dagen in het water lag." Prioriteiten Volgens een woordvoerder van de AID schakelt de dienst de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) in voor het ophalen van de beesten. „We stellen priori teiten", legt woordvoerder A. Herberigs van de VWA uit. „Dieren in dunbevolkte gebie den komen het laatst aan de beurt." Het verhaal van de AID over de tijdspanne van drie dagen be grijpt ze ten dele. „Na die perio de is het virus uit zo'n beest. Maar dan nog halen we het al tijd weg, na contact te-hebben opgenomen-mbt de melder." Be halve met meneer Helmons dan. „Ik kan niet inschatten wat er in dit individuele geval is misgegaan." Hoe dan ook, Helmons moest het maai" -eens bij de gemeente Veere proberen, vond de AID. Daar kwam niks uit, bleek op 28 februari. „Ik liet mijn hon den uit en kwam weer die zwaan tegen." Helmons probeerde het maar eens bij het ministerie van Landbouw. „Toen ze hoorden dat ik al contact met de AID had gehad, verwezen ze me door naar Rendac. Dat is een bedrijf dat kadavers ruimt. Ze bleken best bereid de zwaan op te halen, maar dan zou ik de re kening krijgen. Bovendien moest ik het dier voor mijn deur leggen." Die nota, dat vond Helmons nog tot daar aan toe. „Als daarmee alles zou zijn opge lost, had ik die best willen be talen." Maar met de zwaan gaan zeulen, daar had hij wei nig zin in. „Een eend, die had ik nog wel uit het water durven halen. Maar die zwaan... Nou, nee." Bel de dierenambulance, opper de iemand van het bedrijf. Helmons deed dat. „Maar die zeiden niet te weten waar ze een dode zwaan moesten la ten." Helmons wist van geen wijken. „Het was me worst door wie, maar dit móest opgelost wor den." Na verschillende hernieuwde contacten met het ministerie van Landbouw kwam hij weer bij de gemeente Veere terecht. De betrokken ambtenaar be loofde dat de zwaan vóór het weekeinde weg zou zijn. Het was toen woensdag 1 maart. „Hij klonk zo overtuigend dat ik dacht: 'hèhè, opgelost'." Helmons leek weer te vroeg ge juicht te hebben. „Op 4 maart liep ik weer met de honden langs de waterkant en ja hoor, daar lag de zwaan." Helmons was het zo beu, dat hij de zaak even liet rusten. Des te groter was zijn verba zing toen maandagochtend 6 maart de zwaan... verdwenen was! „Ik vertrouwde het hele maal niet. Hadden ze die zater dagmiddag dan nog opge ruimd? Ik heb de hele oever af gestruind, op zoek naar dat beest. Maar nergens te vinden, hoor." Terug thuis bleek zijn vrouw te lefoon te hebben gehad. „Van de gemeente Veere. Dat het wa terschap het beest had opge ruimd. De gemeente had in tweede instantie dus wel woord gehouden." Takenpakket Het echtpaar kan er niet over uit dat het allemaal zo lang moest duren. „Niet dat al die in stanties zo slecht handelden", vindt Helmons. „Het zat blijk baar niet in hun takenpakket om die zwaan te ruimen." Daar ligt nu juist het probleem, vindt de man uit Kleverskerke. „Hoe kan het nu zijn dat nie mand wist wie waarvoor ver antwoordelijk is? Dat zou toch van bovenaf geregeld moeten worden. Bijvoorbeeld met een centraal telefoonnummer voor de hele streek." Over de Algemene Inspectie Dienst is Helmons niet te spre ken. „Kijk, ik heb hier in de tuin twee kippen lopen. Die moeten eigenlijk opgehokt wor den, ook weer vanwege die vo gelgriep. Maar ik krijg ze niet te pakken: ze zijn veel te snel voor me. Als die AID dat ziet, schieten ze stx-aks die beesten af en geven mij een boete van twee keer honderd euro. Maar als je zo'n melding wilt doen, geven ze niet thuis." BERGEN OP ZOOM - Wegens aanhoudende vorst moet Rijkswaterstaat Noord-Brabant komend weekeinde de wegwerkzaamheden bij het knooppunt Marlciezaat op nieuw uitstellen. Het betekent dat de aangekondigde afsluiting van de A58/A4 bij Bergen op Zoom (rijrichting Goes-Micldel- burg) weer niet doorgaat. Het werk wordt op een nader te bepalen tijdstip uitgevoerd. Voor de weekeinden tussen 24 maart en 10 april handhaaft Rijkswaterstaat voors hands de weekeindeafsluitingen (vrijdag 21.30 uur tot maandag 05.00 uur) in de rijrichting Roosendaal. VLISSINGEN - De vlonders bij veertien woningen in de Vlissingse wijk Lammerenburg worden eind maart of be gin april vervangen. Volgens de Zeeuwse Vastgoed Ont wikkeling zijn de vlonders aangetast door de oranje drup- pelzwam. De vlonders zijn van larikshout. Deze hout soort staat er om bekend dat die heel goed onbehandeld kan blijven. Omdat Lammerenburg een toonbeeld van milieuvriende lijk wonen moest worden, is voor dat soort hout gekozen. Toch zijn de plateaus bij veertien woningen aan de Riet kraag, de Vloedlijn en het Paalhoofd aangetast. De Zeeuwse Vastgoed Ontwikkeling gaat de vlonders vervan gen vanaf een bok in de watergangen. ZIERIKZEE - Zeeland ontvangt hoog bezoek bij de start van het kreeftenseizoen op donderdag 30 maart. De am bassadeur van Duitsland, E. Duckwitz, zal aanwezig zijn. Ook de Nederlandse ambassade in Brussel is goed verte genwoordigd met K. von Chrismar, R. Zeldenrust en G. Heijkoop en namens de Vlaamse regering is A. Buyse aan wezig. Verder staan op de gastenlijst nog een kleine honderd na men van gasten, sponsoren en journalisten die ook getui ge zullen zijn van de eerste kreeft die wordt opgevist uit de Oosterschelde. De officiële start van het kreeftensei zoen is een jaarlijks terugkerende happening om Zeeland culinair op de kaart te zetten. Dit jaar is er voor het eerst een culinaire persreis aan verbonden. Drie dagen lang toe ren journalisten langs producenten van streekproducten op Schouwen-Duiveland. De persreis past in nieuwe pro gramma van de WV Schouwen-Duiveland om culinair toerisme te promoten met onder meer dagarrangementen. OUDDORP - De Stichting Promotie Kop van Góeree stort zich dit seizoen op vernieuwing van het imago en promotie. Dat gebeurt onder meer door de introductie van een nieuw logo, nieuwe website en nieuwe vlaggen De banners met de tekst 'Welkom op de Kop van Goeree' zijn vanaf deze week op diverse plekken te zien. De bedoe ling is de komende jaren een vierdelige serie vlaggen te produceren, waarin steeds een ander Goerees thema cen traal wordt gezet. Ditmaal is dat strand (Ouddorp). Hierna volgen nog histo rie (Goedereede), visserij (Stellendam) en watersport (Brouwersdam). De aandacht voor promotie volgt op een jaar waarin de stichting vooral aandacht aan de vernieu wing van evenementen heeft besteed. Andrea Oostdijk 71ste boekenweek 15-25 maart Z006 door Rolf Bosboom TERNEUZEN - De literatuurge schiedenis moet telkens op nieuw worden verteld. Het zijn die verhalen die de historie le- vexxd houden. „Dat is mijn over tuiging, een geloof bijna", zei Frits van Oostrom, die gister avond op uitnodiging op stich ting Prometheus te gast was in Porgy Bess in Terneuzen. Van Oostrom, sinds kort presi- dent van de Koninklijke Neder landse Akademie van Weten schappen, is voox-al bekend door zijn boek Maerlants wereld (1996), bekroond met de AKO Literatuurprijs. Enkele weken geleden verscheen Stemmen op schrift, een vuistdikke beschiïj- ving van de Nederlandse litera tuurgeschiedenis tot 1300. Het boek is tevens het eerste deel van de achtdelige reeks Geschie denis van de Nederlandse Litera- tuur. De autein- ging gister-avond op onderhoudende wijze in op zijn drijfveren om Stemmen der we reld te maken, een karwei dat tien jaar in beslag heeft geno men. Daarbij onderstx-eepte hij het culturele belang van een der gelijk boek. „Het is goed dat een cultuur contact blijft houden met haar eigen verleden. Ik zie dat helemaal niet als een vlucht. Ik heb echt geen heimwee naar de Middeleeuwen." Het is een kwestie van respect voor de his torie, voor de voorouders, maar vooral ook is het een leerzame onderneming. Wie zich erin ver diept, merkt dat de afstand - al bedraagt die in tijd gemeten ve le eeuwen - minder groot is dan gedacht. Van Oostrom vatte dat samen met een van de motto's uit het boek: 'Wat een vreemde wereld - en wat lijken ze op ons.' „Het is een heel andere tijd, maar toch ook weer heel herkenbaar." De schrijver noem de Hadewych als voorbeeld van iemand over wie de verhalen niet mogen verdwijnen, omdat zij anders 'alleen maar een grote naam' wordt. Hij vertelde in kort bestek het relaas: het ont staan van de begijnenbeweging rond 1250, vrouwen die kozen voor een godgewijd leven, maar buiten de gevestigde orde van kerk en klooster. Hadewych ont wikkelde zich tot een spiritueel leidster. Een fragment uit een van haar 'visioenen' illustreerde hoe eigentijds haar mystieke tek sten nog altijd zijn. Van Oostrom zette ook een an der belangrijk motief voor zijn boek uiteen. De laatste grote li teratuurgeschiedenis, die van Gerard Knuvelder, dateert van 1970. De neerlandistiek heeft zich sindsdien enorm ontwik keld: er wordt aanzienlijk meer onderzoek gedaan dan voordien en de middeleeuwse teksten wor den nu veel vaker in hun interna tionale en historische context be keken. Het maken van het boek was voortdurend balanceren tussen de wetenschappelijke functie en het schrijven voor een breed pu bliek. „Ik denk dat geleerdheid en plezier elkaar niet hoeven uit te sluiten", zei Van Oostrom. „Ik heb geprobeerd het weten schappelijke niet te laten over heersen. Ik wil geen omgevallen boekenkast zijn, maar die laag zit er wel onder." De auteur zei nog een derde, 'subjectieve' drijf veer te hebben. „Ik wilde dit boek zó ontzettend graag ma ken, vanuit mijn eigen nieuws gierigheid. Die primaire gedre venheid is ook noodzakelijk voor een project van deze schaal want ondanks alle onder steuning die ik heb gehad, was het een enorme exercitie." DEN HAAG - Artsen hebben bij Xander de Buisonjé een poliep op een stemband ontdekt en heb ben de zanger 'absolute stem- rust' voorgeschreven. Als gevolg hiervan heeft de zan ger tot zeker half april al zijn concerten afgelast. Ook het con cert dat hij morgen in De Mythe in Goes zou geven, gaat niet door. „Afgelopen weekeinde hebben we een theater-show moe ten afzeggen, omdat Xander griep had", aldus manager F. Boers. „Die griep ging over, maar de pijn aan zijn keel niet. Woensdag werd tijdens de con trole een poliep op zijn stemban den ontdekt." GPD De 71e Boekenweek staat, on der het motto 'Boem Paukeslag' in het teken van schrijvers en muziek. De PZC spreekt in deze periode dagelijks afwisselend met auteurs die ingaan op hun relatie met muziek en musici die vertellen over hun band met lite ratuur. Vandaag in de derde aflevering, schrijfster Floortje Zwigtman uit Middelburg. door Ernst Jan Rozendaal Hoewel haar laatste boek Schijnbewegingengenomi neerd voor de Gouden Uil, speelt in de negentiende eeuw, heeft Floortje Zwigtman (pseu doniem van Andrea Oostdijk) bij het schrijven veel geluisterd naar de muziek waarmee ze is opgegroeid: Britse popmuziek uit de jaren tachtig van de twin tigste eeuw. „Je smaak wordt vaak in je jeugd bepaald. Ik luisterde veel naar Ultravox, Depeche Mode, New Order en The Smiths. Jan Douwe Kroeske heeft dat eens omschreven als muziek van in dustrieterreinen en parkeer plaatsen. Het is 'grotestadsmu- ziek', geluiden die horen bij een technische betonmaatschappij, typisch Brits en met teksten en klanken waarin uitzichtloos heid en verwaarlozing worden uitgedrukt. Diezelfde sfeer zit in mijn boek. Dat speelt in het Londen van de negentiende eeuw, toen al een wereldstad. Ik heb soms zinsnedes gebruikt uit teksten van The Smiths. Die mu ziek past veel beter bij wat ik wilde vertellen dan klassieke muziek uit die tijd, die toch vooral voor de rijken was ge componeerd." Zwigtman noemt muziek een versnelde weg naar de. emoties Zelf speelt ze geen instrument, maar ze beschouwt het medium als een ideaal middel om de sfeer tè vangen die ze zoekt voor een bepaald verhaal. „Door muziek op te zetten, kan ik ook snel terugschakelen naar de wereld van een verhaal waar aan ik werk." Haar eerste boek Spelregels (2001) speelde in de Middeleeu wen. Het album De optocht van Flairck, gebaseerd op de schilde rijen van Jeroen Bosch, bracht haar in de juiste sferen, evenals de klanken van de Medraeval Baebes, een uit acht vrouwen bestaande formatie die terug grijpt op oude muziek. Bij het schrijven van haar met de Gouden Uil bekroonde jeugd roman Wolfsroedel, (2003) luis terde ze veel naar 'The fatal im pact' van Death can dance. „Donkere muziek over het beest in de mens. Die hielp me bij voorbeeld de sfeer op te roepen van een jacht door het bos." Zonder muziek zouden bepaal de passages in haar boeken an ders zijn geformuleerd, maar muziek is slechts één van de bouwstenen, benadrukt Zwigt man. „Behalve muziek maak ik ook gebruik van mijn herinne ringen en ik doe veel research. Een boek is een mozaïek van zintuiglijke ervaringen. Muziek is er daar één van." door Anita Tournois TERNEUZEN - De nieuwe expositie Mu ziek in beeld bij Echo-Audio in Terneuzen een regelrechte ode aan de muziek. Wil lem Roos blijkt een voorliefde te koesteren v°or jongerenbands. De sinds kort in Ter- neuzen woonachtige kunstenaar legt ze vast niet olieverf op doek in zachte dekkende kleuren met een zuiders tintje. Met als kenmerk een zonnige, diffuse, ge sluierde, enigszins lome sfeer ademt elk werk het impressionisme, gerealiseerd met een palet dat geïnspireerd is door de kleu ren en het licht van zijn vorige leefomge- j'mg. Roos woonde ongeveer twintig jaar in Italië, in een vervallen wijnboerderij mid den in het Toscaanse heuvelland. Enkele ja ren geleden koos hij er voor naar Nederland ,erug te keren en belandde in Vlissingen, waar hij enkele jaren woonde. Sinds kort vormt Terneuzen zijn domicilie. Geboren in Scheveningen was hij als kind 31 in de weer met het maken van schetsjes. Gok hield hij van muziek. In zijn jeugdjaren ontstond daarom enige twijfel over de keu ze voor een verdere opleiding. Werd het de kunstacademie van Den Haag of het conser- Vat°rium? „Die keuze bleek toch niet zo moeilijk. Ik speelde en leerde klassiek gi taar - vooral via zelfstudie - en doe dit nog regelmatig met veel plezier. Maar ik weet ei genlijk wel zeker dat ik toch niet goed ge noeg was voor een verdere opleiding in deze tak van kunst. Dus werd het de kunstacade mie." Na het voltooien van zijn studie, in 1977, vertrok hij naar Italië. „Daar heb ik mij vooral toegelegd op het schilderen van land schappen. Ik had er diverse exposities, on der meer in San Donato in Possio, Tavarnel- le Val Di Pesa en Colle Val D'Elsa. Ook op mijn vorige leefplek, Walcheren, schilderde ik vooral duinlandschappen. Ineens had ik echter genoeg van landschappen, wilde iets anders. Zo borrelde het idee boven mijn pas sie voor muziek weer te geven in mijn werk." Fris In Echo-Audio hangen zodoende maar een paar van zijn landschappen, bijvoorbeeld Toscane en Wandeling. Schilderijen met mu sicerende jongeren als Vlissingen, Rock, Countryfolk, Off Stage en Festival tonen een totaal ander raakvlak en onthullen een specifieke voorliefde voor taferelen met bandjes of andersoortige muziekgroepen, waarin de gitaar centraal staat. Hij beeldt vooral jongeren af. „Ik hou van het frisse van de jeugd, heb enorme bewon dering voor jonge mensen die het aandur ven een band te beginnen. Een creatief pro ces, zonder enige vorm van zekerheid, dat me erg aanspreekt. Bovendien hou ik veel van dat soort muziek. Dat de gitaar hierin een hoofdrol speelt, is een logisch gevolg van mijn fascinatie voor dit instrument." Deze werken blijken echter niet te zijn ont staan naar aanleiding van frequente bezoek jes aan dergelijke bands, maar juist spon taan, naar eigen idee en beleving. Soms met de spiegel in de aanslag voor de juiste weer gave van het gitaarspel. Enkele fraaie por tretten van een fluitiste zijn juist wel naar model geschilderd. Zijn aard van schilderen is ingetogen. Het werk heeft een sterk eigen kleurentimbre en doorgevoerde transparantie. „Mijn kleurge bruik zal ongetwijfeld beïnvloed zijn door mijn verblijf in Italië. Persoonlijk vind ik er de kleuren, juist vooral in de zomer, maar gematigd van aard. Ik hield meer van de sprekende tinten van herfst en winter. Maar meer nog dan dat zal het vooral met mijn ka rakter te maken hebben." Tentoonstelling t/m 25 april in Echo-Audio, de Jongestraat 1, Terneuzen. Geopend: di.-vr. 13-18 uur, vr. 19-21 uur en za. 10-17 uur. In zijn schilderijen toont Willem Roos zijn voorliefde voor jonge muzikanten: „Ik heb enorme bewondering voor jonge mensen die het aan durven een band te beginnen." foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17