Controle op Schelde-Rijnkanaal
Betere observatie Borssele verwacht
Nieuwe aanpak
voor hulp peuters
met handicaps
Even wat vitamientjes scoren
EPZ verwacht geen plutonium terug uit Frankrijk
15
Ondernemers overwegend positief over tunnel
Scheepvaart in opdracht van minister als proef grondig geïnspecteerd
Pleidooi voor
meten van effect
nieuw beleid op
lage inkomens
Nieuwe vrachtlijn voor Vlissingen
Kotter bij Engeland aangehouden
Havens stiefkind gemeenten
Griffioendictee
voor alle Zeeuwen
dinsdag 14 maart 2006
MIDDELBURG Het Zeeuws
bedrijfsleven vaart wel bi] de
werscheldetunnel. Steeds
raeer ondernemers plukken er
I vmchten van, met name in de
Innsportsector, de horeca, de
Lothandtfl en de detailhandel.
Wen in Hulst zijn de ervarin-
i ia overwegend negatief.
9 Dat blijkt uit onderzoek van de
Kamer van Koophandel. Het is
vandaag drie jaar geleden dat
de tunnel werd open gesteld.
Destijds verwachtte 21,5 pro
cent van de Zeeuwse onderne
mers daar beter van te worden.
Dat percentage is inmiddels op
gelopen tot 28 procent. Het aan
tal negatieve reacties daalde
van 9 naar 6 procent. De overige
ondernemers vinden de tunnel
niet relevant voor hun bedrijf.
In de gemeente Terneuzen zijn
de meeste ondernemers positief:
36 procent. Bij de opening was
dat 25 procent. Ook op Walche
ren, de Bevelanden en op Schou-
wen-Duiveland is de waarde
ring toegenomen. Hulst is de eni
ge gemeenten waarin negatieve
ervaringen overheersen, zij het
iets minder dan gevreesd werd.
Het aantal Hulster ondernemers
dat schade zegt te lijden is bijna
onveranderd gebleven: 17,6 pro
cent, het aantal positieve onder
nemers licht toegenomen: van
9,4 naar 12,8 procent. In Sluis is
de verhouding licht positief.
De blije ondernemers prijzen de
toegenomen bereikbaarheid. Ge
dupeerden klagen over de hoog
te van de toltarieven, over toege
nomen concurrentie, en - in
Zeeuws-Vlaanderen - over de
matige wegverbindingen.
In de toeristische sector blijkt
de waardering voor de tunnel
het sterkst toegenomen, met na
me aan de Walcherse kust (van
15 naar bijna 35 procent). Al
leen in de makelaardij blijken
de verwachtingen te hoogge
spannen te zijn geweest. Meer
dan 40 procent van de make
laars dacht baat te hebben bij
de tunnel. Dat is teruggelopen
tot minder dan 25 procent.
g fonrEmile Calon
GOES - Het scheepvaartverkeer
op het Schelde-Rijnkanaal
krijgt in de loop van dit jaar te
maken met een grootscheepse
controle. In opdracht van mi
nister K. Peijs (Verkeer en Wa-
terstaat) gaan dan tal van dien-
kijken hoe het gesteld is
met het vervoer van gevaarlijke
stoffen en het nakomen van alle
die gelden voor dat ver-
Aan de hand vap de uitkomst
a controle bepaalt de mi
ester of de regels voor het ver-
toer over de binnenwateren
moeten worden aangepast en of
het nodig is het scheepvaartver
keer strenger te controleren. Die
grootscheepse controle wordt,
ik waarschijnlijk kort voor de zo
mer, uitgevoerd door het korps
Landelijke Politie Diensten, de
Inspectie Verkeer en Water-
raat, Rijkswaterstaat en de Zee-
havenpolitie Rotterdam. Die
tosten gaan niet alleen tal van
schepen op het kanaal controle
ren, maar ook in de aanliggende
havens. Dat blijkt uit een brief
van de minister aan de commis-
i sarissen van de koningin in
Noord-Brabant en Zeeland als
mede de burgemeesters van een
zestal gemeenten.
Die bestuurders lieten medio no
vember vorig jaar weten zeer be
te zijn over de plannen
voor het beperken van de contro
lemogelijkheden door de politie
ie water. Volgens Europese re-
ag die politie straks al
leen controlen als een kapitein
van tevoren aangeeft dat hij een
jevaarlijke lading aan boord
door Claudia Sondervan
GOES - Gemeenten moeten het
mensen op de armoedegrens
eenvoudiger maken om steun te
krijgen. Er moet een inkomens
■effectrapportage komen bij alle
•nieuw beleid om de gevolgen
voor de inkomens te ramen.
Gemeenten moeten mensen die
in armoede leven actief bcnade-
staat in het plan van aan
pak dat de Werkgroep Armoede
beleid Zeeland wil voorleggen
aan de nieuwe gemeenteraden
heeft. Controle op basis van een
vermoeden mag dan niet noch is
het straks mogelijk om steek-
proefgewijs te kijken of schip
pers zich aan de regels houden.
In de bewuste brief laat de mi
nister weten dat het inderdaad
niet duidelijk is of na invoering
van die nieuwe regels het
scheepvaartverkeer nog wel
goed gecontroleerd kan worden.
Om die reden vindt ze dan ook
dat een praktijktest, een groot
scheepse controle, duidelijkheid
moet geven of er reden is voor
bezorgdheid. Aan de hand van
de uitkomst van die controle
gaat ze vervolgens kijken of de
regels alsnog bijgesteld moeten
worden.
Tevens laat ze weten dat ze voor
lopig niet van plan is om ter
plaatse de problemen te bespre
ken. Ze is pas bereid om naar
Zuidwest-Nederland te komen
voor overleg, als ze in bezit is
van de gegevens van die contro
le.
Veiligheid
Burgemeester J. Huisman (Rei-
merswaal) is niet gelukkig met
de brief van de minister. Hij
vindt dat de politie altijd de be
voegdheid moet hebben om sche
pen te controleren. Eerst een
proef houden en dan kijken of
het nodig is de wet te reparex-en
noemt hij 'het paard achter de
wagen spannen'. Hij benadrukt
dat het hem niet gaat om schip
pers pesten, maar om het rege
len van de veiligheid.
Commissaris van de koningin
W. Gelder zegt op zijn beurt dat
die controle niet echt nodig is
om duidelijkheid te krijgen over
de werkbaarheid van de i'egels.
Hij verwijst naar een recente uit
spraak van de Middelburgse
rechtbank. Die stelde vorige
maand vast dat op basis van de
huidige regels het niet mogelijk
is om het scheepvaartverkeer
goed te controleren. Hij heeft
die uitspraak inmiddels voorge
legd aan de minister en haar
voorgehouden dat in verband
met de veiligheid snel de wetten
moeten worden aangepast.
HULST - Dat mensen hun hond uitlaten is de normaalste zaak van de wereld. Maar
als iemand met een papegaai op zijn schouder loopt, zoals Robbie Polfliet uit Hulst,
wordt wel even raar gekeken. Hij loopt bij de Keldermanspoort met zijn papegaai Ba-
lou op de schouder. „Gewoon, even wat vitamientjes scoren", legt Polfliet uit. En nee,
zijn papegaai valt volgens hem niet onder de ophokplicht. „Een papegaai is geen
pluimvee hè." foto Camile Schelstraete
Vanaf midden april wil de werk
groep, gestaafd met cijfers over
lie Zeeuwse ai-moede, in gesprek
■net de nieuwe gemeentebestuur-
te. De Zeeuwse kennisinstel
ling voor welzijn, Scoop, onder
zoekt wat er aan gegevens voor
banden is.
Het initiatief van Splinter, de
Averse Zeeuwse platfoi-ms
^ne Kant, Maatschappelijk
'te en Het Klaverblad, legt
wn serie voorstellen neer tot
een beter gebruik van ge
meentelijke mogelijkheden om
mensen met een te laag inkomen
ie ondersteunen. Zo moeten
'nten formulieren en
aanvraagonderzoeken een
voudiger maken, mensen aan
-e! bijstandsloket wijzen op
andere ondersteuningsre-
gelingen en vooral weten wat
bun inwoners te besteden heb
ben.
Gekoppeld
door Emile Calon
ELLEWOUTSDIJK - Een gro
ter terrein rondom de Borsselse
kerncentrale zal in de toekomst
geobserveerd worden, verwacht
burgemeester J. Gelok (Borsele).
Nu wordt het terrein in de direc
te omgeving van de centrale al
in de gaten gehouden. Hij ver
wacht, zo zei hij gistei-en tijdens
een informatiebijeenkomst in El-
lewoutsdijk dat er in de nabije
toekomst meer camei-a's komen
zodat een gi-oter gebied in de ga
ten kan worden gehouden. Aan
leiding voor die uitbreiding is
de geslaagde beklimming, afge
lopen zomer, van de koepel van
de kerncentrale door activisten
van Greenpeace, aldus de burge
meester. Ook heeft een interna
tionaal bui-eau onlangs alle vei
ligheidsmaatregelen rondom de
centrale nog eens onder de loep
genomen. Dat bureau brengt
over enige tijd een advies uit.
Gelok verwacht dat een grotere
observatiezone daar onderdeel
van zal uitmaken.
Op verzoek van de dorpsraad
van Ellewoutsdijk was de burge
meester gisteravond naar het
dorpshuis gekomen om het een
en ander te vertellen over veilig
heid op, onder en langs de Wes
terschei de.
Hij vertelde over rampenplan
nen, rampbestrijdingsplannen
en wat er gedaan wordt om te
voorkomen dat ergens op het
grondgebied van de gemeente
iets mis gaat.
Emotioneel
Op de vraag waarom er geen be
roepsbrandweer is voor de Wes-
terscheldetunnel reageerde hij
enigszins emotioneel. Hij beken
de dat die vraag een open zenuw
bij hem raakte en hield de vra
genstelster voor dat er eind vo
rig jaar uitzicht was hij op zo'n
organisatie. Een beroepsbrand
weer was een van de belangrijk
ste adviezen in het rapport over
de veiligheid in de Westerschei -
debekken, dat vorig jaar was op
gesteld in opdracht van de geza
menlijke overheden. Op de dag
dat het rapport officieel zou
worden overhandigd aan minis
ter Remkes (Binnenlandse Za
ken), werd dat 'cruciale onder
deel van het rapport' eruit ge
haald, aldus Gelok.
„We waren er bijna", zei hij en
hield daarbij de duim en wijsvin
ger van zijn rechterhand op nau
welijks een centimeter van el
kaar. Hij was destijds zo teleur
gesteld over dat schrappen van
de beroepsbrandweer voor de
tunnel, dat hij besloot niet met
de collega-bestuurders uit het
Zeeuwse af te reizen naar Den
Haag voor overhandiging van
het rapport.
De aanwezigen toonden zich gis
teren verbaasd over het ontbre
ken van een rampbestrijdings-
plan voor de ondergrondse pijp
leidingstraat. Vooral omdat mid
den jaren negentig van de vori
ge eeuw er eenmaal grote proble
men waren met een lekkende
naftaleiding. Gelok beloofde die
kwestie intern tè zullen bespre
ken.
zijn nu erg versnip
perd. De Belastingdienst kent
«e inkomens van de werkenden.
Het UWV kent uitkeringsgerech-
j'gden en de gemeente de cliën
ten van de afdeling sociale za-
■en. Het is hoog tijd dat die be
standen gekoppeld worden, Wet
°P de Bescherming Persoonsge
gevens of niet, vindt consulent
Kooiman van Het Klaver
blad.
>an, de provincie verwacht de
werkgroep dat die helpt om met
e verenigingen van Zeeuwse en
gemeenten helpt
n de hoogte van de sociale
keringen in Den Haag op de
litieke agenda te krijgen,
bovendien moet het provin-
■aoOestuur zorgen dat er
tarnt UWSe armoe^emon^tor
door Harmen van der Werf
ROTTERDAM - EPZ, eigenaar
van de kerncentrale Borsse
le,verwacht geen plutonium te
rug te krijgen uit Frankrijk. Het
gevaarlijkste goedje dat vrij
komt bij de opwerking van ge
bruikte splijtstofelementen, zal
worden hergebruikt in brand
stof voor andere kerncentrales,
stelde manager splijtstofcyclus
J. Wieman gisteren in Rotter
dam.
PvdA-Kamerlid D. Samsom zet
te daar eerder nog grote vraagte
kens bij. Volgens hem is er hele
maal geen vraag naar brandstof
voor kerncentrales waarin ura
nium en plutonium is verwerkt;
mox heten die splijtstofelemene-
ten. Plutonium is ook bruikbaar
voor kernwapens, vandaar dat
er altijd veel over te doen is. Ne
derland heeft ook geen capaci
teit om plutonium te kunnen op
slaan.
Greenpeace
EPZ wilde daar nooit zo op in
gaan, zeker niet in detail, tot de
milieuorganisatie Greenpeace
onlangs in Frankrijk een rechts
zaak won. De rechter oordeelde
dat Greenpeace de contracten
voor opwerking van gebruikte
splijtstoflementen mag inzien
om te beoordelen of die wel stro
ken met Franse wetgeving. EPZ
besloot daarop de tot voor kort
supergeheime contracten óók
openbaar te maken. „Als Green
peace ze mag inzien", zei mana
ger Wieman in Rotterdam, „dan
mag iedereen ze van ons bekij
ken."
Een dikke ordner met alle con
tracten kwam gisteren op tafel
op een persbijeenkomst in Rot
terdam, met een uitgebreide toe
lichting. Sinds 1978 doet de eige
naar van Borssele zaken met de
Franse opwerkingsfabriek Cogé-
ma, zo bleek. Verschillende ke
ren is de overeenkomst ver
lengd; de laatste keer was 30
april 2004. Bij de laatste verlen
ging is geregeld dat het Borssels
plutonium volledig onder be
heer van Cogéma komt. „Cogé-
ma garandeert de recycling",
verklaarde Wieman, „dat het
wordt hergebruikt voor de pro
ductie van mixed oxide, mox,
een mengsel van uranium en plu
tonium." Wieman sprak tegen
dat er geen vraag naar is. Vijfen
dertig kerncentrales gebruiken
mox.
Verlengd
Uit het verlengde contract van
30 april 2004 valt overigens niet
op te maken dat Cogéma nooit
Borssels plutonium zal terugstu
ren. Het beheerde plutonium zal
door de verwerker (Cogéma) tot
op z'n laatst in 2019 worden op
geslagen, staat erin. De verleng
de overeenkomst loopt overi
gens slechts tot 2015, terwijl on
langs is afgesproken tussen EPZ
en de regering dat de kern een-
VLISSINGEN - Vlissingen heeft er een nieuwe vrachtlijn
bij. Vanuit Verbrugge Zeeland Terminals vertrekt voor
taan iedere vrijdag een schip naar Stockholm (Södertalje
haven). De lading bestaat uit nieuwe auto's en ander rol
lend materieel, zoals trailers en graafmachines. Ook wor
den containers vervoerd. De lijndienst wordt onderhou
den door de Balticborg en de Bothniaborg, waarmee de
Zweedse kartonfabriek Smurfit Kappa al aan aantal ja
ren op Terneuzen vaart. Dat verandert niet. De lijn op Ter-
neuzen blijft bestaan, maar op de terugreis doen de sche
pen nu ook Vlissingen aan. Daarmee neemt Vlissingen de
plaats in van het Duitse Cuxhaven dat als tussenstation is
geschrapt.
De keuze voor Vlissingen komt voort uit een contract dat
is binnengehaald voor het verschepen van 10.000 nieuwe
auto's per jaar van Vlissingen naar Zweden. Voor het
transport van de auto's is ongeveer eenderde van cle laad
ruimte nodig. Havex BV, een zusterbedrijf van Verbrug
ge, dat vanuit Vlissingen optreedt als agent'voor de lijn,
regelt nieuwe trafieken om de rest van de laadruimte te
vullen. Zo gingen afgelopen vrijdag, toen Vlissingen voor
het eerst als tussenstation fungeerde, ondermeer al trai
lers mee.
De Stockholm-lijn vertrekt iedere vrijdag om 14 uur van
uit Terneuzen, en om 20 uur vanuit Vlissingen.
DOVER - Een Arnemuidse viskotter is vorige week door
de Engelse marine en de Nederlandse Algemene Inspectie
dienst (AID) op zee aangehouden en gedwongen naar
Dover te varen, omdat er werd gevist met verboden bin-
nennetten en er ondermaatse vis aan boord was. De eige
naar heeft een boete van zevenduizend Engelse pond moe
ten betalen en het vistuig met een waarde van veertiendui
zend Engelse pond moeten achterlaten, voordat het schip
Dover weer mocht verlaten. De AID en de Engelse marine
werkten samen bij de actie, de AID met het inspectievaar
tuig Barend Biesheuvel en de Engelsen met het marine
schip Mersey.
GOES - De Zeeuwse gemeenten moeten meer doen om de
mogelijkheden van vervoer over het water te benutten, al
dus de Nederlandse Vereniging voor Binnenhavens in een
brief aan alle gemeenten. Die havens vormen volgens
voorzitter C. Wortmann-Kool veelal het stiefkind van het
economisch beleid. „Terwijl havens wel een belangrijke
rol kunnen spelen bij het creëren van werkgelegenheid."
Om te beginnen pleit ze voor het aanstelling van één wet
houder 'havenzaken', die ervoor zorgt dat havens beter
worden onderhouden en dat de juiste bedrijven zich vesti
gen in de buurt van de binnenwateren. Nu bemoeien vaak
meerdere wethouders zich met de havens, aldus de voor
zitter.
Het moet haar ook van het hart dat gemeenten vaak meer
prioriteit geven aan wonen en recreatie langs het water
dan aan ha ven voorzieningen. Ook merkt ze op dat het
wel lijkt of jachthavens op een veel grotere belangstelling
mogen rekenen dan de handelsvaart. Als voorbeeld wijst
ze naar de plannen van de gemeente Hulst voor aanleg
van een jachthaven in de voormalige veerhaven van Perk-
polder. Ze voorziet dat die haven wel eens een fikse belem
mering kan vormen voor handelsvaart op de Westerschel-
de.
het Norateam, waarbij een reu
matoloog betrokken is. Maar er
blijven veel kinderen over waar
bij het ziektebeeld niet te type
ren is. „We moeten een manier-
vinden waarbij iemand kijkt
welke behandelaars er per kind
bij elkaar moeten komen," stelt
Voogt.
Het plan is met groot enthousias
me ontvangen door de tachtig
deelnemers aan de studiedag,
maar er zijn nog veel barrières
te slechten, weet ze. Tussen de
professionals, tussen de instel
lingen en niet in het minst rond
de financiering.
Behandelaars moeten van hun
toezichthoudende beroepsgroe
pen de ruimte krijgen om op on
derzoeksresultaten van een an
der af te gaan en niet alle onder
zoeken over te doen, geeft Voogt
als voorbeeld. En met instellin
gen en verzekeraars moet een
manier worden gevonden om de
inzet van disciplines te verreke
nen, zonder dat ouders voor een
teamconsult van elke deelne
mende behandelaar rekeningen
krijgen.
Uiteindelijk leidt de gecoördi
neerde aanpak tot winst voor al
le partijen, verwacht Voogt. In
zorgkosten, door efficiëntere
aanpak en in de expertise in de
zorg. Samengebracht krijgen be
handelaars de beschikking over
de behandelervaringen met hon
derdvijftig tot tweehonderd kin
deren per jaar. „Nu is alles sterk
versnipperd."
trale tot 2033 open mag blijven.
In 2004, ten tijde van de con
tractverlenging, was sluiting
nog voorzien in 2013. EPZ heeft
daar dus rekening meegehou-
den.
Wieman maakte er niet zo'n
punt van dat het contract tot
2015 loopt. Hij heeft voor hetere
vuren gestaan om Borssele open
te houden. „En", tekende hij
aan, „het contract uit 1978 is al
enkele keren verlengd." EPZ zal
te zijner tijd voor een verlen
ging wel vergunning moeten
aanvragen op basis van een nieu
we Kernenergiewet waaraan
staatssecretaris Van Geel werkt.
De politiek wil zo meer greep
krijgen op dit gevoelige onder
werp.
door Claudia Sondervan
GOES - Er moet een nieuwe ma
nier komen om snel en eendui
dig te bepalen welke hulp kinde
ren met meerdere en ingewikkel
de handicaps nodig hebben. Dat
voorkomt dubbel onderzoek en
groot tijdverlies en geeft nul
tot vierjarigen de beste ontwik
kelingskansen.
Ruim 25 Zeeuwse instellingen
hebben zich achter dat idee ge
schaard. Gedeputeerde M. Ie
Roy heeft beloofd dat haar amb
tenaren helpen om het werkelijk
heid te laten worden.
Het plan werd vrijdag tijdens
een studiebijeenkomst in Mid
delburg gelanceerd door de ini
tiatiefnemers, kinderarts Bert
Gerritsen, kinderrevalidatiearts
Ruud Keijser, cliëntondersteu
ner van Mee Zeeland Jany
Koen, Ria Waelen van jeugd-
hulpverlener AZZ en manager
kinderrevalidatie, Leonoor
Voogt.
Het gaat om kinderen die proble
men hebben met spraak of
zicht, communicatie of bewe
ging, lichamelijke of verstande
lijke beperking of een combina
tie daarvan.
„Ouders van een kind waar-van
ze denken, daar is iets mee, kun
nen in deze provincie terecht bij
meer dan 25 instellingen. Het
probleem is dat die zeggen:, zoek
ons maar op. Daar loop je dan
met je hele jonge kindje. Er zijn
overal wachttijden, overal moet
nieuw onderzoek gedaan wor
den omdat het vorige verouderd
is. Een kind staat niet stil. Een
half jaar is veel in de ontwikke
ling van een kind van twee,"
schetst Voogt van Revalidatie
Geneeskunde Zeeland.
Tijdwinst is het voornaamste
doel van de nieuwe aanpak. „De
instellingen kennen elkaar erg
goed en werken samen. Maar na
elkaar. Als onderzoek en beoor
deling centraal worden gedaan,
kunnen ouders een advies krij
gen wat het eerst aan te pakken
en kunnen behandelingen paral
lel lopen.
Er bestaan al wel kleinschalige
teams voor bepaalde kindergroe
pen. Een voorbeeld is het Knor-
team, waarin kinderarts, revali
datiearts, orthopedagoog en neu
roloog kinderen bespreken, en
MIDDELBURG - In Middel
burg wordt vrijdag het Griffi
oendictee gehouden.
Vorig jaar was deelname voorbe
houden aan inwoners van de
wijk De Griffioen. Deze keer mo
gen alle Zeeuwen meedoen. Bij
het dictee wordt de oude spel
ling gehanteerd. Het dictee is sa
mengesteld door Louis Keste-
loo, die zaterdag het Groot Ne
derlands Dictee in Brussel won.
Het Griffioendictee wordt ge
houden in het wijkcentrum aan
de Olmenlaan in Middelburg.
De zaal gaat om 19.00 uur open,
het dictee begint om 19.30 uur.