Black is de agressiviteit ten top Uniek duo in de dubbel-twee Helemaal op zijn plaats was hij in Artis bij de dieren GEBOEKT I Kledingadvies van Posh Spice Draag nooit dezelfde kleur beha en slipje, laat niet te veel blote huid zien en als je je een beetje opgeblazen voelt, 'draag dan een lekker verhullen de jurktrui. Dat zijn drie van de in totaal tien mode-adviezen die Victoria - Posh - Beckham doet - in het jongste nummer van het Britse blad Glamour. Andere tips: ga nooit de deur uit zonder je designer-zonnebril, draag T-shirts van Gap Kids binnenstebuiten op een jeans. En als je kleren in verschillende landen koopt, kun je een heel ei gen stempel op je stijl zetten. Ook beveelt Posh aan om vooral kleding uit een ander tijdperk te zoeken. Haar eigen favoriete look is die van de jaren vijftig. De ex-Spice Girl zegt ervan te houden kleren op maat te knip pen. „Zo knip ik bijvoorbeeld de broekband van jeans af om ze lager op mijn heupen te dra gen." GPD Zelfportret van Samuel Jessurun de Mesquita uit Meester van Ar tis. De mensen van spelontwik- kelaar Criterion hebben hun naam en faam allang ver kregen. De succesvolle spellen- reeks Burnout is een genre op zich en is dan ook in groten geta le over de toonbank gevlogen. Ook de game Black komt van Criterion. Nu ze zich op een schietspel storten, lijken ze de geschiedenis te herhalen. Als een geheim agent door zijn ex-werkgever wordt gechan teerd, moet hij het vuile werk van de grote mensen op knappen, tenzij hij kiest voor levenslange opsluiting. Zijn opdrachten zijn simpel. Schiet en vermoord alles wat be weegt. Om een beetje een beeld te geven van het aantal slachtof fers dat je in dit spel maakt: bij de eindscore zie je dat je zo'n 2500 kills hebt, over ongeveer zeven uur, wat betekent dat je iedere tien seconden op zijn minst één kill maakt. Dat is inclusief beweegtijd, ga maar na. Nu is een dergelijke ratio mis schien weinig indrukwekkend, ten opzichte van de vele verge lijkbare games in dit genre. Maar wie goed kijkt, ziet dat de ze game absoluut niet te relative ren is, met wat voor broertje of zusje dan ook. Zo zijn de gra phics van deze game oogstre lend, is de variëteit in de actie schijnbaar ongelimiteerd, zijn de missies misschien niet talrijk maar absoluut groot en gewel dig en is het geluid top. Beetjé jammer alleen, dat in zes elkaar afspraken. Voor gewone mensen was de entree veel te hoog. Behalve in september, dan kostte een kaartje maar een kwartje - evenveel als elf euro cent nu, maar in-die tijd toch echt veel geld. Als leerling van de Museumschool mocht Sa muel echter op een speciaal kaartje elke dag, gratis - en daar heeft hij dankbaar gebruik van gemaakt. Als hij niet in het apenhuis zat dan was hij wel in de roofdierengalerij te vinden of in het papegaaienlaantje, bij de zeeleeuwenrots,.... Vogels waren zijn lievelingsdie ren. Vooral grote vogels op hoge poten en vogels die lekker lang lui stil kunnen'zitten. Prachtig om naar te kijken vond hij ze, nog mooier om te tekenen. In schetsblokjes en op elk papier tje dat hij te pakken kreeg krab belde hij geheugensteuntjes die hij vervolgens thuis uitwerkte. In het rijk geïllustreerde en mooi uitgegeven Meester van Ar tis is (naast veel meer) te zien hoe zijn niet eens zo bijster spec taculaire schetsjes uiteindelijk prachtige tekeningen, of beter nog portretten werden. Van een zilverreiger bijvoorbeeld. Wat een majestueus dier zoals hij dat in 1913 eerst in een blok hout sneed en vervolgens afdruk te. Op 26 januari 1944 maakte Sa muel Jessurun de Mesquita zijn laatste tekening. In de nacht van 31 januari op 1 februari werd hij met zijn vrouw en zoon Jaap opgepakt en naar het con centratiekamp Auschwitz weg gevoerd. Daar is hij enkele da gen later vermoord. Fotootjes Nog meer beestjes maar heel an dere vind je in Kriebelpoten van Hans Post en Irene Goede. De twee nemen je in hun informatie ve prentenboek mee op ontdek kingstocht naar het huis en de tuin van poes Lika. Je leest over langpootmuggen, tapijtkevers, kakkerlakken, libellen, naakt- slakken, egels en nog tientallen kruip-, kriebel-, vlieg-, spring-, zweef- en zwemdieren in en om het huis. De heel precieze tekeningetjes zijn als fotootjes zo duidelijk. In de korte tekstblokjes ernaast kom je allerlei interessants aan de weet. Wist je bijvoorbeeld dat vlooien wel 30 cm ver kun nen springen? Dat is 200 keer hun eigen lichaamslengte. Als jij dat ook zou kunnen sprong je maar liefst 350 meter ver. Jan Smeekens zaterdag 11 maart 2006 Schieten op alles wat beweegt. a zeven uur het ineens alweer voorbij is. Bij Black is blijkbaar te veel tijd gestoken in kwali teit. En alhoewel dat absoluut 'gelukt is, zal niet iedereen zes tig euro willen betalen, voor een paar uurtjes plezier. Dat is onge veer acht eurè per uur, ga maar na. GPD Django Drost foto GPD Black: ontwikkeld door Criter ion en uitgegeven door Electro nic Arts. Getest voor PlaySta tion 2, €60, minimumleeftijd 16+. In Meester van Artis schrijft Yvonne Brentjèns over die teken lessen in het Rijksmuseum. 'Op lange planken staan honderden gipsen beelden. En al die beel den moet Samuel leren nateke nen. Hij had gedacht dat het er leuk zou zijn. Hij had er zich zó op verheugd! Maar nee, het is er saai. Oersaai. Gipsen benen, gip sen handen, gipsen hoofden moet hij tekenen. Dorre, dode gipsen beelden. Elke dag maar weer. Namaakbeelden uit de tijd van de Grieken en de Romei nen. Want die wisten pas wat Schoonheid was! De borsten van Venus. De kromme neus van Julius Caesar. De je-weet-wel van David. Maar ook brokstukken van'zuilen, krullerige sierranden en andere vreselijke friemels...'. Wat zal Samuel blij geweest zijn als hij met zijn klas naar Ar tis kon om daar te tekenen. De Amsterdamse dierentuin was in die tijd een plek waar sjieke me neren en dure mevrouwen met Bewonderaars vinden hem de grootste dierentekenaar van allemaal. Voor het grote pu bliek is Samuel Jessurun de Mes quita een onbekende, maar het kinder-kunstboek Meester van Artis brengt daar verandering in - en verdiend. Gecontroleerd omkiepe ren met een roeiboot. Hoe doe je dat eigenlijk? Maar vooral: wat is de lol er van? Een nat pak, dat kan voor een roeier toch niet de bedoeling zijn? Peter de Kok (17), jeugdvoorzitter en trainer van roeivereniging Scaldis uit Goes, geeft het onmiddellijk toe. „Je hebt helemaal gelijk, maar voor het geval dat je onver wachts overboord gaat is het wel handig dat je weet wat je moet doen." Lars Reijnders (18) luistert aandachtig mee. De woor den zijn min of meer voor hem bestemd. Lars: „Ik ben nu een jaartje bezig en eerlijk gezegd bpn ik nog niet echt waterproof. Omdat ik visueel beperkt ben, is het voor mij helemaal belang rijk. Zwemmen is geen pro bleem, maar je moet wel terug de boot in kunnen klimmen. Voor mij dus lastig, omdat mijn gezichtsvermogen heel beperkt is." Ondanks deze beperking roeit Lars elke week met veel enthou siasme. Lars: „Uiteraard heb ik bij bepaalde dingen wat hulp no dig, maar die krijg ik volop. Niet alleen van mijn roeimaat Jan-Jaap Wondergem, maar ook van de andere leden." Samen een boot uit de berging halen, samen de boot in het wa ter leggen en samen in de dub- bel-2 volle bak roeien. Lastig? „Welnee, geen enkel probleem", lacht Jan-Jaap. „Als we een boot pakken, dan laat ik Lars voelen waar hij hem beet moet pakken. Komen we bij het wa ter, dan help ik hem bij het in stappen en als Lars zit, dan is het: 'uitzetten, slippen strijken stuurboord, een keertje strijken bakboord, slagklaar maken en wegwezen." Lars: „Het is uiteraard wel han dig dat je weet hoe de bladen van de riemen staan. Dat zie ik dus niet. Liggen ze bij de start verkeerd, dan geeft Jan-Jaap aan hoever ik door moet Samuel Jessurun de Mesquita werd op 6 juni 1868 geboren in Amsterdam als de jongste in een gezin met drie kinderen. Hij kon tekenen als de beste en wilde van jongs af kunstenaar wor den. Niets om je over te verba zen eigenlijk, want zijn vader en moeder hielden van mooie din gen, en dan was er nog oom Mo- zes die steenhouwer was. Voor de kleine Samuel moet de werk plaats van zijn oom een span nend plekje geweest zijn met overal grote brokken steen waar hij met zijn neefje Joseph iets moois van mocht maken. Op zijn zestiende ging Samuel j naar de kunstschool, of Museum- school zoals die toen in Amster dam genoemd werd. Die grote I zolder helemaal bovenin het I Rijksmuseum is vast ook een 1 spannend plekje geweest, maar Samuel dacht daar anders over. I Hij wilde liever buiten tekenen in plaats van in die bedompte torenkamer waar het naar verf en duivënpoep stonk. Lars Reijnders roeit met een visuele handicap. Vandaag kan hij samen met zijn roeimaat Jan-Jaap Wondergem Zeeuws kampioen worden iÉ de Ganze Regatta. foto Willem Mieras draaien. Ook bij de 'inpik' en de 'uitpik' geeft hij aanwijzingen over de stand van de bladen en bij het nemen van eé'n bocht roept hij pf er een klapje stuur- of bakboord extra gegeven moet worden.". Skiff Zelfs het jroeien in een skiff vormt voor Lars geen enkel pro bleem. „Simpel, dan roeit er voor en achter mij iemand mee en die roept de aanwijzingen over de koers die ik moet varen. Lukt prima hoor." Vanmiddag kunnen ze bewijzen hoe góed ze als duo op elkaar zijn ingespeeld. Voor het tweede achtereenvolgende jaar gaat in oude haven in Goes om twaalf uur de eerste heat van de Ganze Regatta van start. Zo'n 35 teams - in totaal rond de 135 roeiers uit het hele land - zullen in de verschillende klassen de strijd aanbinden. Peter: „Van de skiff tot en met de achten, alle wed- strijdboten komen aan de start. Het publiek hoeft zich echt niet te vervelen: lekker meefietsen langs het kanaal met je favorie ten en kijken wie er als eerste bij de sluis in het Goese Sas over de finish gaat. Sportieve in spanning dus voor deelnemers en toeschouwers. Bij welke sport zie je dat? Nergens toch? Dat maakt de roeisport uniek." Met Jan-Jaap op boeg en Lars op slag start de dubbel-2 als één van kanshebbers op de Zeeuwse roeititel in deze categorie. Peter: „De Ganze Regatta geldt tevens als Zeeuws roeikampioen- schap. Dat geeft de wedstrijd een speciaal tintje." Voor Jan-Jaap en Lars telt voor al het plezier van het meedoen aan deze wedstrijd. Lars: „Ik zie dan wel weinig van de omge ving, maar ik voel de weerstand van de riemen en ik voel ook hoe de boot door het water glijdt. Dat geeft mij de kick. Gevoel en mijn oren, dat zijn voor mij de belangrijkste zintui gen. Verder vertrouw ik hele maal op Jan-Jaap. Die coacht me wel naar de finish. Sterker nog: ik hoor wel van hem wan neer we over de streep zijn en op welke plaats we zijn geëin- digd." De Scaldis dubbel-2: een bijzon dere boot met een uniek duo. Hans Segboer Yvonne Brentjens: Meester van Artis - Waanders; vanaf 10 jaar; €13,95. Hans Post Irene Goede: Krie belpoten - Lemniscaat; voorle zen vanaf 5 jaar; zelf lezen van af 8 jaar; €13,95. illustraties uit Kriebelpoten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 40