Black is de
agressiviteit
ten top
Uniek duo in de dubbel-twee
Helemaal op zijn
plaats was hij in
Artis bij de dieren
GEBOEKT
I Kledingadvies
van Posh Spice
Draag nooit dezelfde kleur
beha en slipje, laat niet te
veel blote huid zien en als je je
een beetje opgeblazen voelt,
'draag dan een lekker verhullen
de jurktrui. Dat zijn drie van de
in totaal tien mode-adviezen die
Victoria - Posh - Beckham doet -
in het jongste nummer van het
Britse blad Glamour.
Andere tips: ga nooit de deur uit
zonder je designer-zonnebril,
draag T-shirts van Gap Kids
binnenstebuiten op een jeans.
En als je kleren in verschillende
landen koopt, kun je een heel ei
gen stempel op je stijl zetten.
Ook beveelt Posh aan om vooral
kleding uit een ander tijdperk te
zoeken. Haar eigen favoriete
look is die van de jaren vijftig.
De ex-Spice Girl zegt ervan te
houden kleren op maat te knip
pen. „Zo knip ik bijvoorbeeld
de broekband van jeans af om
ze lager op mijn heupen te dra
gen." GPD
Zelfportret van Samuel Jessurun de Mesquita uit Meester van Ar
tis.
De mensen van spelontwik-
kelaar Criterion hebben
hun naam en faam allang ver
kregen. De succesvolle spellen-
reeks Burnout is een genre op
zich en is dan ook in groten geta
le over de toonbank gevlogen.
Ook de game Black komt van
Criterion. Nu ze zich op een
schietspel storten, lijken ze de
geschiedenis te herhalen.
Als een geheim agent door zijn
ex-werkgever wordt gechan
teerd, moet hij het vuile werk
van de grote mensen op
knappen, tenzij hij kiest voor
levenslange opsluiting. Zijn
opdrachten zijn simpel.
Schiet en vermoord alles wat be
weegt.
Om een beetje een beeld te
geven van het aantal slachtof
fers dat je in dit spel maakt: bij
de eindscore zie je dat je zo'n
2500 kills hebt, over ongeveer
zeven uur, wat betekent dat je
iedere tien seconden op zijn
minst één kill maakt. Dat is
inclusief beweegtijd, ga maar
na.
Nu is een dergelijke ratio mis
schien weinig indrukwekkend,
ten opzichte van de vele verge
lijkbare games in dit genre.
Maar wie goed kijkt, ziet dat de
ze game absoluut niet te relative
ren is, met wat voor broertje of
zusje dan ook. Zo zijn de gra
phics van deze game oogstre
lend, is de variëteit in de actie
schijnbaar ongelimiteerd, zijn
de missies misschien niet talrijk
maar absoluut groot en gewel
dig en is het geluid top.
Beetjé jammer alleen, dat in zes
elkaar afspraken. Voor gewone
mensen was de entree veel te
hoog. Behalve in september, dan
kostte een kaartje maar een
kwartje - evenveel als elf euro
cent nu, maar in-die tijd toch
echt veel geld. Als leerling van
de Museumschool mocht Sa
muel echter op een speciaal
kaartje elke dag, gratis - en
daar heeft hij dankbaar gebruik
van gemaakt. Als hij niet in het
apenhuis zat dan was hij wel in
de roofdierengalerij te vinden of
in het papegaaienlaantje, bij de
zeeleeuwenrots,....
Vogels waren zijn lievelingsdie
ren. Vooral grote vogels op hoge
poten en vogels die lekker lang
lui stil kunnen'zitten. Prachtig
om naar te kijken vond hij ze,
nog mooier om te tekenen. In
schetsblokjes en op elk papier
tje dat hij te pakken kreeg krab
belde hij geheugensteuntjes die
hij vervolgens thuis uitwerkte.
In het rijk geïllustreerde en
mooi uitgegeven Meester van Ar
tis is (naast veel meer) te zien
hoe zijn niet eens zo bijster spec
taculaire schetsjes uiteindelijk
prachtige tekeningen, of beter
nog portretten werden. Van een
zilverreiger bijvoorbeeld. Wat
een majestueus dier zoals hij
dat in 1913 eerst in een blok
hout sneed en vervolgens afdruk
te.
Op 26 januari 1944 maakte Sa
muel Jessurun de Mesquita zijn
laatste tekening. In de nacht
van 31 januari op 1 februari
werd hij met zijn vrouw en zoon
Jaap opgepakt en naar het con
centratiekamp Auschwitz weg
gevoerd. Daar is hij enkele da
gen later vermoord.
Fotootjes
Nog meer beestjes maar heel an
dere vind je in Kriebelpoten van
Hans Post en Irene Goede. De
twee nemen je in hun informatie
ve prentenboek mee op ontdek
kingstocht naar het huis en de
tuin van poes Lika. Je leest over
langpootmuggen, tapijtkevers,
kakkerlakken, libellen, naakt-
slakken, egels en nog tientallen
kruip-, kriebel-, vlieg-, spring-,
zweef- en zwemdieren in en om
het huis.
De heel precieze tekeningetjes
zijn als fotootjes zo duidelijk. In
de korte tekstblokjes ernaast
kom je allerlei interessants aan
de weet. Wist je bijvoorbeeld
dat vlooien wel 30 cm ver kun
nen springen? Dat is 200 keer
hun eigen lichaamslengte. Als
jij dat ook zou kunnen sprong je
maar liefst 350 meter ver.
Jan Smeekens
zaterdag 11 maart 2006
Schieten op alles wat beweegt.
a zeven uur het ineens alweer
voorbij is. Bij Black is blijkbaar
te veel tijd gestoken in kwali
teit. En alhoewel dat absoluut
'gelukt is, zal niet iedereen zes
tig euro willen betalen, voor een
paar uurtjes plezier. Dat is onge
veer acht eurè per uur, ga maar
na. GPD
Django Drost
foto GPD
Black: ontwikkeld door Criter
ion en uitgegeven door Electro
nic Arts. Getest voor PlaySta
tion 2, €60, minimumleeftijd
16+.
In Meester van Artis schrijft
Yvonne Brentjèns over die teken
lessen in het Rijksmuseum. 'Op
lange planken staan honderden
gipsen beelden. En al die beel
den moet Samuel leren nateke
nen. Hij had gedacht dat het er
leuk zou zijn. Hij had er zich zó
op verheugd! Maar nee, het is er
saai. Oersaai. Gipsen benen, gip
sen handen, gipsen hoofden
moet hij tekenen. Dorre, dode
gipsen beelden. Elke dag maar
weer. Namaakbeelden uit de
tijd van de Grieken en de Romei
nen. Want die wisten pas wat
Schoonheid was! De borsten
van Venus. De kromme neus
van Julius Caesar. De
je-weet-wel van David. Maar
ook brokstukken van'zuilen,
krullerige sierranden en andere
vreselijke friemels...'.
Wat zal Samuel blij geweest
zijn als hij met zijn klas naar Ar
tis kon om daar te tekenen. De
Amsterdamse dierentuin was in
die tijd een plek waar sjieke me
neren en dure mevrouwen met
Bewonderaars vinden hem
de grootste dierentekenaar
van allemaal. Voor het grote pu
bliek is Samuel Jessurun de Mes
quita een onbekende, maar het
kinder-kunstboek Meester van
Artis brengt daar verandering
in - en verdiend.
Gecontroleerd omkiepe
ren met een roeiboot.
Hoe doe je dat eigenlijk?
Maar vooral: wat is de lol er
van? Een nat pak, dat kan
voor een roeier toch niet de
bedoeling zijn? Peter de
Kok (17), jeugdvoorzitter en
trainer van roeivereniging
Scaldis uit Goes, geeft het
onmiddellijk toe. „Je hebt
helemaal gelijk, maar voor
het geval dat je onver
wachts overboord gaat is
het wel handig dat je weet
wat je moet doen."
Lars Reijnders (18) luistert
aandachtig mee. De woor
den zijn min of meer voor hem
bestemd. Lars: „Ik ben nu een
jaartje bezig en eerlijk gezegd
bpn ik nog niet echt waterproof.
Omdat ik visueel beperkt ben, is
het voor mij helemaal belang
rijk. Zwemmen is geen pro
bleem, maar je moet wel terug
de boot in kunnen klimmen.
Voor mij dus lastig, omdat mijn
gezichtsvermogen heel beperkt
is."
Ondanks deze beperking roeit
Lars elke week met veel enthou
siasme. Lars: „Uiteraard heb ik
bij bepaalde dingen wat hulp no
dig, maar die krijg ik volop.
Niet alleen van mijn roeimaat
Jan-Jaap Wondergem, maar ook
van de andere leden."
Samen een boot uit de berging
halen, samen de boot in het wa
ter leggen en samen in de dub-
bel-2 volle bak roeien. Lastig?
„Welnee, geen enkel probleem",
lacht Jan-Jaap. „Als we een
boot pakken, dan laat ik Lars
voelen waar hij hem beet moet
pakken. Komen we bij het wa
ter, dan help ik hem bij het in
stappen en als Lars zit, dan is
het: 'uitzetten, slippen strijken
stuurboord, een keertje strijken
bakboord, slagklaar maken en
wegwezen."
Lars: „Het is uiteraard wel han
dig dat je weet hoe de bladen
van de riemen staan. Dat zie ik
dus niet. Liggen ze bij de start
verkeerd, dan geeft Jan-Jaap
aan hoever ik door moet
Samuel Jessurun de Mesquita
werd op 6 juni 1868 geboren in
Amsterdam als de jongste in een
gezin met drie kinderen. Hij kon
tekenen als de beste en wilde
van jongs af kunstenaar wor
den. Niets om je over te verba
zen eigenlijk, want zijn vader en
moeder hielden van mooie din
gen, en dan was er nog oom Mo-
zes die steenhouwer was. Voor
de kleine Samuel moet de werk
plaats van zijn oom een span
nend plekje geweest zijn met
overal grote brokken steen waar
hij met zijn neefje Joseph iets
moois van mocht maken.
Op zijn zestiende ging Samuel
j naar de kunstschool, of Museum-
school zoals die toen in Amster
dam genoemd werd. Die grote
I zolder helemaal bovenin het
I Rijksmuseum is vast ook een
1 spannend plekje geweest, maar
Samuel dacht daar anders over.
I Hij wilde liever buiten tekenen
in plaats van in die bedompte
torenkamer waar het naar verf
en duivënpoep stonk.
Lars Reijnders roeit met een visuele handicap. Vandaag kan hij samen met zijn roeimaat Jan-Jaap Wondergem Zeeuws kampioen worden
iÉ de Ganze Regatta. foto Willem Mieras
draaien. Ook bij de 'inpik' en de
'uitpik' geeft hij aanwijzingen
over de stand van de bladen en
bij het nemen van eé'n bocht
roept hij pf er een klapje stuur-
of bakboord extra gegeven moet
worden.".
Skiff
Zelfs het jroeien in een skiff
vormt voor Lars geen enkel pro
bleem. „Simpel, dan roeit er
voor en achter mij iemand mee
en die roept de aanwijzingen
over de koers die ik moet varen.
Lukt prima hoor."
Vanmiddag kunnen ze bewijzen
hoe góed ze als duo op elkaar
zijn ingespeeld. Voor het tweede
achtereenvolgende jaar gaat in
oude haven in Goes om twaalf
uur de eerste heat van de Ganze
Regatta van start. Zo'n 35 teams
- in totaal rond de 135 roeiers
uit het hele land - zullen in de
verschillende klassen de strijd
aanbinden. Peter: „Van de skiff
tot en met de achten, alle wed-
strijdboten komen aan de start.
Het publiek hoeft zich echt niet
te vervelen: lekker meefietsen
langs het kanaal met je favorie
ten en kijken wie er als eerste
bij de sluis in het Goese Sas
over de finish gaat. Sportieve in
spanning dus voor deelnemers
en toeschouwers. Bij welke
sport zie je dat? Nergens toch?
Dat maakt de roeisport uniek."
Met Jan-Jaap op boeg en Lars
op slag start de dubbel-2 als één
van kanshebbers op de Zeeuwse
roeititel in deze categorie.
Peter: „De Ganze Regatta geldt
tevens als Zeeuws roeikampioen-
schap. Dat geeft de wedstrijd
een speciaal tintje."
Voor Jan-Jaap en Lars telt voor
al het plezier van het meedoen
aan deze wedstrijd. Lars: „Ik zie
dan wel weinig van de omge
ving, maar ik voel de weerstand
van de riemen en ik voel ook
hoe de boot door het water
glijdt. Dat geeft mij de kick.
Gevoel en mijn oren, dat zijn
voor mij de belangrijkste zintui
gen. Verder vertrouw ik hele
maal op Jan-Jaap. Die coacht
me wel naar de finish. Sterker
nog: ik hoor wel van hem wan
neer we over de streep zijn en
op welke plaats we zijn geëin-
digd."
De Scaldis dubbel-2: een bijzon
dere boot met een uniek duo.
Hans Segboer
Yvonne Brentjens: Meester van
Artis - Waanders; vanaf 10 jaar;
€13,95.
Hans Post Irene Goede: Krie
belpoten - Lemniscaat; voorle
zen vanaf 5 jaar; zelf lezen van
af 8 jaar; €13,95.
illustraties uit Kriebelpoten