PZC Het hebbe, hebbe begint steeds jonger Zeeuws talent aan schelpdieren Wil Kale billen Klimschoen Maatje meer Tegendraads Vintage zaterdag 11 maart 2006 De stroom aan berichten over de zich compleet kaalscherende man houdt maar niet op. Zo scheert 16 procent van de man nen zijn billen en maar liefst 84 procent de schaamstreek, meldt Philips ter introductie van de Bodygroom. Dat is een apparaat waarmee Philips hoopt ook die overblijvende 16 procent aan gladde billen en ballen te hel pen. Het kan met opzetstukken en al onder de douche gebruikt worden, en scheert ook gewoon glad. Volgens Philips komt daar mee een einde aan het knippen met een nagelschaartje, wat veel mannen doen. De Bodygroom kost 59 euro. Nu het voorjaar voor de de in staat en men er weer massaal op uit trekt, melden zich ook weer de outdoor-specialisten. Tim- berland, vooral bekend vanwe ge de schoenen, is er zo een. Wa tersport, bergbeklimmen, moun- tainbiken, voor elke activiteit wil Timberland dat we er ons op kleden. Toch blijven schoenen de hoofdmoot vormen. Zo is er de Summitscape die vooral voor bergwandelaars geschikt is: een verlaagde enkel zorgt ervoor dat hij makkelijk stapt, een uitge werkt profiel dat hij bij het klim men houvast geeft. De Summit scape is er voor 130 euro. Miss Etam profileert zich steeds meer als een winkelketen waar ook de wat moeilijkere maten ruim aan hun trekken komen. Zo is er een aparte lijn voor lan ge vrouwen, voor zwangere vrou wen en voor vrouwen met wat altijd als 'een maatje meer' wordt omschreven. Die laatste lijn, Etam Plus gedoopt, loopt tot maat 56, en is bij Miss Etam even vrolijk, modisch en kleur rijk als de andere lijnen. Voor de zomer betekent dat vooral et nische prints, maar ook veel wit, blauw en pastelkleuren. Informatie: www.missetam.nl De sieraden van de Alkmaarse edelsmid Mare Lange zijn altijd prettig tegendraads. Laatste voorbeeld is zijn zomercollectie, met daarin een serie ringen die sterk afwijkt van het strakke en gestileerde van veel andere ont werpers. Hij graveerde lijntjes in matgrijs titanium en vulde die op met felle, bijna fluoresce rende kleuren. Het doet een beet je denken aan de jaren zestig en zeventig. Prijzen vanaf 180 euro. Informatie: www.marclange.nl Nieuwe producten eruit laten zien alsof ze al jaren gedragen zijn. Vintage heet dat. Het Deen se tassenmerk Adax heeft er in de zomercollectie zijn speciali teit van gemaakt. Dat de tassen nieuw zijn, zie je er niet aan af, wel dat ze niet goedkoop zijn. Het leer mag dan wat verfom faaid zijn, de luxe straalt er des ondanks af. De tassen zijn ge maakt van Italiaanse kalfsleer, en hebben zoals elke tas momen teel aparte vakjes voor porte monnee en mobiele telefoon. Prijzen variëren van 150 tot 299 euro. Wie voor zijn tiende levens jaar een voorkeur voor een bepaald merk opbouwt, blijft dat vaak het leven lang trouw. Adverteerders weten dat. Dus worden jonge consu menten al in de luiers geprik keld door reclame. En zijn hun eerste woordjes 'hebbe hebbe'. Veel jonge moeders vinden win kelen met kinderen een crime. Het kleine grut wordt op steeds jongere leeftijd geprikkeld door reclame, ontwikkelt steeds jon ger een eigen smaak en mening en laat dat graag, bij voorkeur luidkeels, weten. Maar probeer er maar eens weer stand aan te bieden, in een tijd perk waarin kinderen bijna als volwassen consumenten worden beschouwd. De allerjongste groep die niet over een eigen budget beschikt, weet de ouders vaak wel te manipuleren, daar bij goed geholpen door reclame makers. Vooral'altijd drukke tweeverdieners vormen een ge willige doelgroep. Ook gaan ouders overstag met merkpro ducten, uit angst dat hun kind er anders op school niet bij- hoort. Sluikreclame „Kinderen krijgen tegenwoor dig minstens tien keer zoveel re clame te verwerken als twintig jaar geleden", zegt Liesbeth Hop van de Stichting Reklame Rakkers. Deze organisatie infor meert kinderen én ouders over reclame en hoe daarmee om te Veel jonge moeders vinden winkelen met kinderen een crime. foto Cees Zorn gaan. „Bleef het vroeger be perkt tot reclamefolders en af en toe een blokje op radio en tv, nu prikkelen ook billboards in de stad, reclameborden langs sportvelden en gesponsorde eve nementen de kinderen. En uiter aard zendt de tv veel meer recla meboodschappen uit dan vroe ger. Dikwijls zitten ze handig verpakt in kinderprogramma's, als sluikreclame in soaps, of in computerspelletjes. Kinderbla den en websites staan ook bol van de reclame." De regels zijn de laatste jaren enigszins aangescherpt. Zo mo gen kinderidolen geen reclame maken voor 'ongezonde' zaken. En begin dit jaar werd bekend dat frisdrankfabrikanten bin nen de Europese Unie hun recla me niet meer mogen richten op kinderen jonger dan twaalf jaar."Vanaf een jaar of zes, ze ven, worden kinderen zich be wust van reclame. Ze slikken dan bijna alles voor zoete koek en imiteren graag muzikale slo gans. Pas als ze rond de twaalf jaar zijn, staan ze kritischer te genover reclameboodschappen, en beginnen ze een eigen me ning te ontwikkelen. Producen ten en reclamemakers weten dat, en proberen daarom kinde ren al zo jong mogelijk te beïn vloeden. De markt richt zich steeds meer op jonge consumen ten die zelfs de luiers nog niet ontgroeid zijn. Kinderen zijn een uitermate belangrijke doel groep voor zowel producenten als adverteerders. Wie voor zijn tiende levensjaar een voorkeur voor een bepaald merk op bouwt, blijft dat vaak een leven lang trouw. Uit onderzoek blijkt dat van de tweejarige peuters veertig pro cent geadverteerde producten herkent, Bij vijfjarigen is dit reeds tachtig procent. Adver teerders weten ook dat kinde ren nog kneedbaar zijn.Absorbe- ren ze veel reclame, dan kunnen kinderen reeds op jonge leeftijd tot hebzuchtige en materialisti sche consumenten transforme ren. Grens Prof. dr. Patti Valkenburg is hoogleraar Kind en Media aan de Universiteit van Amsterdam. In haar inaugurele rede 'De ont wikkeling van kind tot consu ment' stelt zij dat er net als in de Verenigde Staten en Groot- Brittannië ook in Nederland dui delijk een grens verschuift. „Kinderen van negen jaar zijn - geïnteresseerd in zaken waar vroeger kinderen op veertien- of vijftienjarige leeftijd belangstel ling voor kregen." Ook Valkenburg meent dat de houding van de ouders een be langrijke rol speelt. „Ouders van nu zijn toegeeflijker." Het blijft niet beperkt tot recla me alleen. In de winkelschap pen nemen speciaal op kinderen gerichte artikelen steeds meer plaats in. Acht- en negenjarigen beginnen bovendien spullen van idolen te verzamelen. Dan is er nog een groeiende groep 'volwassen' producten die een kindervariant krijgen. Denk aan cosmetica, parfums, tijd schriften als Cosmo Girl en Elle Girl, kinderpopconcerten (K3 en Chipz!) met alle merchandi sing daaromheen en designmo de: de baby kan al in Dolce Gabbana worden gestoken. De Stichtingen Reklame Rak kers en Kinderconsument wil len zowel ouders als kinderen bewuster maken van de invloed van reclame. Voorlichtingscam pagnes op scholen en aan ouders helpen daarbij. „Com mercie komt in steeds grotere hoeveelheden op ons af, dus ook op onze kinderen. Het bereikt hen via alle kanalen, zowel op school als thuis", stelt Liesbeth Hop. „Ouders blijken zich vaak niet bewust van hun eigen moge lijkheden om kinderen op te voe den tot bewuste en kritische con sumenten. Daarom willen wij hen daarbij ondersteunen met een voorlichtingscampagne." Die voorlichtingscampagne is in het najaar ingezet, verloopt suc cesvol en gaat nog even door. Onder meer middels ouderavon den in het hele land, een spel en een quiz op de website. Alice Plekkenpol Het opensteken van een oester. voegd én als je dan de berei dingswijze die Herman be schrijft eens doorneemt, weet je als kookliefhebber dat je je mou wen maar'het beste op kunt rol len. Zeker als je dan ook nog eens naar de prachtige foto's kijkt die Peer van der Kruis van alle gerechten heeft gemaakt, zou de moed zomaar in je schoe nen kunnen zinken. Uitdaging Toch is het de moeite waard.om er eens voor te gaan. Laat de Kokkels uit dé Oosterschelde, met fregola, porcini, romano en een schuimige witte saus van krab, uitgekozen door Xavier Aelterman van restaurant De Campveerse toren een uitda ging zijn. En mocht het toch allemaal wat lastig worden, bedenk dan dat veel kookboeken niet alleen als handboeken bedoeld zijn. Vaak is het een lust om er in te lezen, foto's te kijken en te bladeren, al is het dan wat triest om ver volgens naar de snackbar op de hoek te moeten. René Schrier 'Schelpdieren - verrukkelijk veelzijdig', uitgever Image- Books Factory B.V. Eindhoven ISBN: 90 5964 2880. Prijs 24,95. Het gerecht dat Rutger van der Weel, chef-kok en eigenaar van restaurant Katseveer, heeft uitgekozen als bijdrage aan het schelpdierenkookboek; Velouté van witlof, gegrilde coquilles St.-Jaques geparfu meerd met truffelolie en pecorinokrullen. in aandacht wordt ge vraagd vóór Zeeuwse pro ducten, in dit geval produc ten uit de zee. Het is duidelijk dat er - door de suc cessen van Zeeuwse koks en de daarmee ge paard gaande publiciteit - spra ke is van een toenemende be langstelling voor Zeeuwse pro ducten en de Zeeuwse keuken. Het kan dan ook geen toeval zijn dat het eerste recept in het boek Schelpdieren - verrukke lijk veelzijdig een recept is ge naamd 'Mossels van Sjaak', tra ditionele Zeeuwse bereiding met mosterd- en cocktailsaus. Gewoon een recht-voor-zijn- raaprecept, rechtstreeks uit de Zeeuwse keuken. Want natuur lijk is er een Zeeuwse'keuken. - Hoe gewoon is het niet, of mis schien moet helaas gezegd wor den, was het niet om in Zeeland zeekraal en lamsoren te eten. Krukels, mossels of een zootje paling. Het was vroeger norma le kost in menig Zeeuws huis houden. De tijden zijn veranderd. Ver gunningen hebben zo goed als een eind gemaakt aan het snij den van zeekraal en lamsoren. Ze moeten ingevoerd worden. Paling en mosselen zijn niet lan ger het volksvoedsel meer.' Een biefstuk of een kip zijn goedko per. Dat was vroeger precies an dersom. Grootmoeders keuken Maar de veranderende tijd heeft ook iets goeds gebracht. Door de jaren heen hebben koks de Zeeuwse recepten uit grootmoeders keuken gelaten voor wat ze waren en zijn ze aan de slag gegaan met diezelf de ingrediënten. Het resultaat daarvan vinden we terug in het boek. Na het voorwoord van Boude- ling volgt een inleiding met voor Zeeuwen inmiddels het welbe kende verhaal over de mosselvei ling in Yerseke en het geploeter in de oesterputten. Daarbij hus selen de Brabantse auteurs oes terinfecties en strenge winters helaas wat door elkaar. Waar het evenwel om gaat in een kookboek zijn de recepten. En om die te maken hoef je geen sterren- kok te zijn, al is enige affi niteit met het werk in de keuken wel handig. Natuurlijk, zoals Bou- deling al opmerk te, is res pect voor. verse pro ducten een vereiste. Maar een .verrassend recept als Moules aux Lychées, mosselen en ly chees in een zach te kerrieroomsaus is echt niet ingewik keld en dat geldt ook voor Huitres aux bigorneaux, oesters en alikruiken in champagne- saus met zeekraal. Ingewikkelder wordt het al bij de recepten van de door Maartje Boudeling geselecteer de koks. Zo klinkt de naam van het recept Tartaar van zeebaars dat Sergio Herman van Oud Sluis heeft uitgezocht niet inge wikkeld. Maar daar worden ve- nusschelpjes en komkommer^ yoghurt en escabèche aan toege- Het begon als een reünie door een van Zeelands sterrenkoks Maartje Boude ling. Een reünie van vooral jonge talenten die ooit stage liepen of meewerkten in Boudelings Inter Scaldes. Koks die inmiddels hun ei gen weg zijn gegaan en hun sporen aan het verdienen zijn. Ze zijn samengebracht in een nieuw boek genaamd Schelpdieren - verrukkelijk veelzijdig. Het is een bijzon dere verzameling geworden van een dertigtal recepten beschreven door culinair au teur Leo van Mierlo, aange vuld met de recepten van de mannen van de reünie. Maartje Boudeling schrijft in het voorwoord van het boek dat ze er trots op is dat ze haar liefde en zorg voor verse vis, schaal- en schelpdieren over heeft kunnen brengen op vele jonge mensen, die nu met hun eigen creaties hebben bijge dragen aan dit nieuwe schelp dierenkookboek. Het zijn een beetje de woorden van de moederkloek, die de culi naire talenten heeft gevormd en. vervolgens haar poulains uit zag vliegen om op eigen be nen te staan. Eén keer heeft ze ze nog bij elkaar gekregen. Op de reünie en daarna in het boek, dat deze week werd ge presenteerd op de horecabeurs in de Goese Zeelandhal len. Het is we derom een boek waar-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 39