Finnen koesteren hun vaas Evergreens tegen saaie buren PZC Glas Alvar Aalto Borstelmat Waskom Verticuteren Bewaking zaterdag 11 maart 2006 W 3 Bovenaanzicht van de Savoy vaas: de leren broek van een Eskimo vrouw of meren van Finland? Is Nederland Rietveld, dan is Finland Alvar Aal to. Zeventig jaar geleden ontwierp de Scandinavi sche ontwerper een grillig gevormde vaas die is uitge groeid tot designicoon. Pro ducent Iittala viert dit met een aantal nieuwe produc ten die op het prikkelende ontwerp zijn gebaseerd. De roestvrij stalen schaal is gebaseerd op het werk van Aalto Zelf had ontwerper Alvar Aalto (1898-1976) het ze ventig jaar geleden over 'de le ren broek van een Eskimo vrouw', maar tot op de dag van vandaag associëren designlief hebbers zijn bekendste ontwerp met de grillige vormen van de vele meren van Finland. Mede daarom is de vaas van Aalto voor Finland wat de stoel van Rietveld voor Nederland is. Of misschien nog wel meer, want wie een bezoek brengt aan Finland kan niet om de vaas heen. Op het vliegveld, in hoofd stad Helsinki, maar ook ver daarbuiten duikt de opvallende vorm op. De Finnen koesteren het ontwerp, maar ook de ont werper, die met zijn architec tuur een stempel op het land heeft gedrukt. Omdat de vaas van Aalto dit jaar zeventig jaar bestaat, brengt producent Iitala (die in 2006 tevens het 125-jarig bestaan viert) verschillende nieuwe varianten op de markt. Ook verschijnen een aantal pro ducten die op het ontwerp van Aalto gebaseerd zijn. De ontstaansgeschiedenis van de vaas hangt overigens nauw samen de historie van het be drijf. Karhula-Iittala (voorloper van het huidige Iittala) roept ontwerpers in 1936 op om een glasobject te ontwerpen voor de Wereldtentoonstelling in Parijs. De vaas van Aalto rolt als win naar uit de bus. Het ontwerp is in 1937 te zien in het Finse pavil joen, eveneens ontworpen door Aalto - samen met zijn vrouw Aino. Maar niet alleen daar duikt de vaas op. Ook op de tafels van het in 1937 geopende prestigieu ze restaurant Savoy in Helsinki is de vaas te vinden. En daaraan dankt het 140 millimeter hoge ontwerp de naam. De grote va riant, 201 of 251 millimeter hoog, is bekend als Finlan- dia-vaas. Opvallend is de collec tie van vier in elkaar geplaatste schalen en vazen, bekend als de Aalto bloem. „Natuur is het sym bool voor vrijheid", zegt Aalto. In die verwijzing naar de natuur schuilt voor een belangrijk deel de kracht van zijn werk. Begin twintigste eeuw is het een reac tie op de vaak zielloze indus triële ontwerpen die dan voor het eerst van de lopende band rollen. Aalto is ervan overtuigd dat juist ontwerpers en hand werkers een menselijk gezicht kunnen geven aan massaproduc ten. „Want wat we dagelijks ge bruiken, moet perfect bij ons passen", aldus de ontwerper. Niet alleen als ontwerper, ook als filosoof, humanist en aanhan ger van het functionalisme heeft Aalto een stempel gedrukt op het Finse design van voiige eeuw. Aalto vindt bijvoorbeeld dat designers altijd moeten blij ven spelen. Zijn opvattingen spreken uit het meubilair en de accessoires van zijn hand, maar ook uit een aantal door hem ont worpen gebouwen. Waaronder verschillende beeldbepalende gebouwen in Helsinki, zoals de Finlandia Hal en het Puituur Huis. Een designer onder de mensen. Die omschrijving past Aalto. Het liefst wilde hij met ontwer pers en gebruikers in gesprek. Dat uitgangspunt heeft Iittala gevat in de website aaltovoi- ce.com, waarop iedereen kan meepraten en discussiëren over de ontwerpen van Aalto en over design in het algemeen. Daarop is ook het werk te vinden dat een aantal jonge Finse vormge vers op verzoek van de produ cent heeft ontworpen. Paul Geerts Van 19 mei tot 3 september is in het Design Museum van Helsin ki de overzichtsexpositie 'Gla zen Parels - Iittala 125 jaar' te zien. De expositie bestaat uit werk van bekende Finse ontwer pers, onder wie naast Aalto Kaj Franck, Tapio Wirkkala en Ti- mo Sarpaneva. Vanaf septem ber reist de expositie over de we reld. Meer informatie: www.design museum.fi, www.iittala.com, www.aaltovoice.com Wie de grenzen van zijn tuin met groen weet te verdoezelen, kan zichzelf wijs maken dat hij in een eindeloze groene ruimte vertoeft. Zo we ten creatieve tuiniers van een stadstuintje nog een avontuurlij ke jungle te maken. Jammer al leen, dat de winter meestal een einde aan die illusie maakt. Struiken en klimplanten verlie zen hun blad en plotseling is daar weer het genadeloze uit zicht op het schuttingbeton van de buren en hun hobbyschuurtje met golfplaten dakje. In zo'n geval kan ik me voorstel len dat je muren, schuttingen en wansmaak van de buren liefst met altijd groene planten aan het gezicht onttrekt, zodat je ook 's winters van je zelfgescha pen paradijs kunt genieten. Als we de coniferen buiten beschou wing laten, is het aantal groen- blijvende heesters beperkt. Toch zijn het er nog steeds aar dig wat, want als ik ga tellen dan kom ik al gauw tot een stuk of dertig. Sommige kom je in ie dere straat wel een paar keer te gen, zoals de olijfwilgen, en an dere zijn alleen maar bij een paar specialistische kwekers in Boskoop te krijgen. Zo'n struik is de Daphniphyl- lum, uit Japan, die ondanks het feit dat je hem in geen tuincen trum tegenkomt tot de mooiste wintergroene heesters behoort. Daphniphyllums lijken op geen enkele andere struik en zijn door de botanici in een eigen fa milie geplaatst: de Daphnip- hyllacea. Wat standplaats be treft is de Daphniphyllum niet kieskeurig; hij gedijt in dezelfde omstandigheden als de rododen dron: zure grond en niet te veel zon. Het blad is langwerpig, zo als dat van een rododendron, maar terwijl rododendronblad nogal saai is, is het blad van de Dapniphyllum boeiend: de bo venkant is glimmend groen en de onderzijde staalgrijs. En om dat een volwassen Daphniphyl lum wel een meter of drie hoog wordt, zijn die onderkanten ook zichtbaar. De bladeren die in kransen aan de einden van de takken staan hebben daarnaast ook nog karmijnrode bladsteel tjes. Bloeien doet de struik ook, zij het niet spectaculair. Je ruikt de bloemen in het voorjaar eerder dan dat je ze ziet, maar de geur is overweldigend. Wie erin slaagt om een mannelijke en een vrouwelijke Daphniphyllum op de kop te tikken, kan in de herfst ook nog genieten van zwartblauwe berijpte bessen. Er bestaan drie soorten, maar de soort om naar op zoek te gaan is Daphniphyllum macropodum; de andere zijn minder winter hard of minder mooi; de zeldza me bontbladige vorm van Daph niphyllum macropodum is min der goed tegen vorst bestand dan de gewone soort. Ook de olijfwilg, Eleagnus, is een struik die je eerder ruikt bloeien dan dat je hem ziet bloeien. In veel tuinen valt 's winters de vrolijke Eleagnus pungens 'Maculata' op, met blad dat in het midden een grote heldergele vlek heeft. Dit is die struik die vaak 'terugloopt', zo als dat in vaktaal heet: tussen de geelbonte takken verschijnt een groenbladige twijg en als je die niet op tijd wegknipt eindig je met een volledig groenbladige struik. Er bestaan verscheidene groen- blijvende olijfwilgen en alle maal zijn het struiken met veel karakter. Een van mijn favorie ten is Eleagnus macrophylla, met groot, rond blad. De jonge scheuten in het voorjaar zijn Daphniphyllum macropodum met zilverachtige schubben over dekt zodat de hele struik als zil ver blinkt. Later verdwijnt het zilverlaagje aan de bovenkant van het oudere blad, maar aan de onderkant blijft het aanwe zig. Eleagnus macrophylla bloeit in een tijd dat er in de tuin weinig te ruiken valt, in no vember en de zoete, vanilleach- tige geur is van meters afstand te ruiken. Na een warme zomer kan de struik u nog verrassen met mooie oranjerode bessen. Die bessen kun je overigens ook verwachten aan de veel meer aangeplante Eleagnus x ebbin- gei 'Albert Doorenbos'. Romke van de Kaa „Door de symmetrie in het ont werp ontstaat een strak, kosmo politisch beeld. Er is gespeeld met het materiaal door er reliëf in aan te brengen, wat een stoer effect oplevert." Met die woor den loofde de jury het door Mau rice van de Stouwe ontworpen glas Francis Drake. Daarmee won hij de Nederlandse finale van de Designer Glass Competi tion, een jaarlijkse ontwerpwed strijd van ginmerk Bombay Sap phire. Van de Stouwe vertegen woordigt Nederland begin april tijdens de landelijke finale in Milaan. Zijn ontwerp verschijnt in be perkte oplage bij Royal Leer dam Crystal. De naam van het glas is ontleend aan de Engelse ontdekkingsreiziger, die volgens de ontwerper in staat was om overal ter wereld de beste spece rijen vandaan te halen. En die zijn dan weer nodig voor de pro ductie van gin. Informatie: www.designerglass- competition.com Met een beetje regen veranderen keuken of hal al snel in een nat te (modder)boel. De nieuwe mat RiZZ Outdoor van Gezu Brush Components moet daarin veran dering brengen. Volgens ont werpster Trudie Zuiddam ver dwijnt met deze borstelmat het vuil uit iedere profielzool. De mat heeft een basis van kunst stof, voorzien van een antislip- laag. De borstels zijn bevestigd in roestvrij staal. Het vuil wordt niet door de mat opgenomen, maar valt tussen de borstels. RiZZ Outdoor is verkrijgbaar in twee uitvoeringen en twee ma ten vanaf 199,95 euro. Informa tie: www.rizz.nl De naam van Giulio Cappellini hangt aan het gelijknamige de signmerk, waarvan hij jaren lang eigenaar was. Maar naast zakenman is Cappellini ook de signer. De ontwerpen van zijn hand hebben meestal een sobere uitstraling. Zoals blijkt uit Mo- nowash en Miniwash, de kerami sche waskommen voor het Itali aanse Flaminia. 'Opvallend zijn de verschillende kleuren en de afgeronde hoeken. Beide zijn onlangs door impor teur Clou op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De prijs is nog niet bekend. Oude planten, mos en maaires- ten uit het gazon halen heet met een mooi woord verticuteren. Wil het gazon gezond blijven, dan moet dat volgens producent van tuinproducten Wolf Garten zo'n drie keer per jaar gebeuren. Het is nogal een karwei om dat handmatig te doen. Daarom komt Wolf Garten met de elek trische verticuteermachine UV29EV. Na een behandeling met het ap paraat (169,95 euro) dringen licht, lucht en water volgens de producent weer makkelijker in de bodem. Informatie: www.wolf-garten.nl Een beetje appartement is tegen woordig uitgerust met een deur belcamera. Daardoor is meteen duidelijk wie beneden aan de deur staat. Zo'n systeem is vol gens Marmitek niet alleen han dig voor bovenwoningen, maar ook handig voor normale hui zen. DoorGuard 100 (vanaf 149 euro) is de naam van een video- deurtelefoonsysteem dat overal te bevestigen is. Voor een veilig gevoel, aldus Marmitek. Informatie: www.marmitek.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 31