PZC Het povere plusje van de Westerscheldetunnel op eigen houtje RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Succes T-tag kost bedrijf veel geld zaterdag 11 maart 2006 Volgende week is het drie jaar geleden dat een tunnel de twee ponten op de Westerseheld.e verving. Zoals verwacht ging er veel meer verkeer doorheen dan eer der met de boten, wel vijftig proeent. Maar nu stagneert de groei. Hoe komt het, wat is er mis met de prognoses, wat is er aan te doen en wat gaat dat kosten? Dat 2005 niet de verwachte groei van 9,8 procent opleverde, maar slechts 1,5 pro cent, komt volgens tunneldirecteur Tin Buis door de achterblijvende economie. „Er is een directe relatie tussen de stand van de economie en verkeersbewegingen." Voor de tunnel komt het extra hard aan dat het toerisme achteruit boert. „De eerste twee jaar kregen we 's zomers 25 procent meer verkeer te verwerken. Vorig jaar za ten we in die periode vijf procent onder het resultaat van 2004." Daarom zat er volgens hem niks anders op dan dit jaar het tarief extra te verhogen. „De aandeelhouders ei sen dat we een investering van 750 miljoen euro in dertig jaar terugverdienen." Buis neemt de mensen van de prognoses, het Amersfoortse bureau DHV, niets kwa lijk. Dat de economie minder hard groeit dan verwacht, kunnen zij niet helpen. Buis heeft juist bewondering voor de accurates se van hun voorspellende werk. „Voor de tunnel openging, voorspelden ze twaalfdui zend passanten per dag, terwijl de twee ve ren er op dat moment maar achtduizend tel den. Ik had twijfels: hoe kunnen ze dat nou weten? Maar het is uitgekomen." Toch ging het mis. Al in 2004 bleef de groei fors achter bij de raming van 12 tot 14 pro cent. Een jaar later bleef de voorspelde groei van 9,8 procent steken op een pover plusje van anderhalf procent. Buis is best bereid te filosoferen over moge lijke andere oorzaken dan de stagnerende economie. Zijn ondernemers kostenbewus ter geworden en regelen ze hun logistiek nu zo dat ze er minder doorheen hoeven? Is de concurrentie van de Liefkenshoektunnel on- dex-schat, doet een bord dat op de A58 bij Bergen op Zoom mensen via Antwerpen naar Hulst dirigeert de Westerscheldetun nel zeer? Leeft de sociaal-culturele uitwisse ling tussen de Zeeuwse gebiedsdelen en Vlaanderen minder op dan gehoopt? Buis denkt dat het bedrijfsleven al snel de logis tiek via de tunnel onder de knie had en in de prognoses is de Liefkenshoektunnel al tijd een hard gegeven geweest. „We weten dat ergens in Oost-Zeeuws-Vlaanderen de grens ligt. Oostelijk daarvan kiezen mensen de Liefkenshoektunnel, afhankelijk van de bestemming natuurlijk. Als ze naar Middel burg, moeten, komen de meesten wel bij ons langs." „Of het werkt is moeilijk te meten. Wel hoor je bijvoorbeeld van attracties op Wal cheren dat ze meer Belgen zien. Maar het blijft een zaak van lange adem. De thuis markt hebben we wel meteen goed be werkt. Tachtig procent van de gebruikers is ook Zeeuws. Maar met Vlaanderen zijn we. nog niet klaar", zegt hoofd communicatie Ingo de Moor. „Het allerbelangrijkste is: wat hebben de mensen te besteden. De tun nel is geen reisdoel op zich. Het gaat erom Er is voor de tunnel alle reden de bewust wordingscampagne voort te zetten. De tun nel bewerkt de zakelijke markt - 'daarzijn we nog te weinig bekend' - door zich te pro fileren als 'de slimste route van en naar Vlaanderen'. Particulieren worden geprik keld door recreatieve bestemmingen aan weerszijden van de Westerschelde aan de man te brengen. of mensen in beweging komen om bijvoor beeld vanuit Terneuzen te gaan winkelen in Goes en daarbij is de hamvraag of de porte monnee dat al of niet toelaat." De hoop op een dikkere plus in de toekomst is gevestigd op nieuwe wegwerken; verdub beling van de aansluitende wegen, Sloeweg en Tractaatweg, en aanleg van een tunnel bij Sluiskil. Buis gaat er nog altijd vanuit dat de tunnel bij Sluiskil er in 2011 ligt en dat zijn eigen nv de klus mag klaren. „Er wordt gestaag, maar naar onze zin te traag aan gewerkt. In juli moeten we weten wie wat betaalt en hoe diep de tunnel komt te liggen. Dat is een cruciaal moment." Intussen staan andere ambities van het be drijf op een lager pitje. De nv Westerschel detunnel toonde vorig jaar belangstelling, om wegen als de A4 Bergen op Zoom-Din- teloord en de randweg Eindhoven aan te leggen. „Maar daarin zijn we belemmerd door de aandeelhouders. De provincie rede neert: wat hebben wij te schaften met een weg bij Eindhoven? Daar kan ik wel inko men. En het rijk vindt het te onzeker en zegt: wacht de verkoop van de aandelen nou maar af. Dat doen we dus maar. Mis schien biedt die verkoop inderdaad soelaas. Het hangt dan natuurlijk van de koper af. Ik verwacht wel dat die belangstelling zal hebben voor andere activiteiten, maar dat is koffiedik kijken." Over toekomstige tariefstijgingen zegt Buis wijselijk niks. Zeker is wel dat er wat veran dert voor de T-taghouders. Dat komt om dat het aantal abonnees - met korting-de tunnel heeft verrast. Gerekend was op veer tig procent, in werkelijkheid tunnelt 62 pro cent van de gebruikers met een T-tag. Ge zien de korting van 25 procent kost dat hel bedrijf geld. „Ook veel mensen die maar zelden door de tunnel rijden^ hebben zo'n ding. De vraag of het rechtvaardig is dat je korting krijgt als je twee'keer per jaar langskomt. Daar om denken we aan een nieuw systeem met een staffel die de veelgebruiker meer kor ting oplevert. Het vergt veel wijzigingen'" het systeem. Je moet eerst vaststellen wie hoeveel korting krijgt. Daarna moet er ook nog software voor worden ontwikkeld, die is niet standaard beschikbaar, maar hetis allemaal te doen." Het tunnelbedrijf heeft alvast een voor schotje genomen door de korting dit jaar te verminderen tot 23 procent. Over de in gangsdatum van het nieuwe systeem laat Buis zich nog niet uit. „Het vergt nog veel voorbereiding." Jan Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 22