PZC
Het povere plusje van de Westerscheldetunnel
op eigen houtje
RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE
Succes T-tag kost bedrijf veel geld
zaterdag 11 maart 2006
Volgende week is het drie jaar geleden
dat een tunnel de twee ponten op de
Westerseheld.e verving. Zoals verwacht
ging er veel meer verkeer doorheen dan eer
der met de boten, wel vijftig proeent. Maar
nu stagneert de groei. Hoe komt het, wat is
er mis met de prognoses, wat is er aan te
doen en wat gaat dat kosten?
Dat 2005 niet de verwachte groei van 9,8
procent opleverde, maar slechts 1,5 pro
cent, komt volgens tunneldirecteur Tin
Buis door de achterblijvende economie. „Er
is een directe relatie tussen de stand van de
economie en verkeersbewegingen."
Voor de tunnel komt het extra hard aan dat
het toerisme achteruit boert. „De eerste
twee jaar kregen we 's zomers 25 procent
meer verkeer te verwerken. Vorig jaar za
ten we in die periode vijf procent onder het
resultaat van 2004." Daarom zat er volgens
hem niks anders op dan dit jaar het tarief
extra te verhogen. „De aandeelhouders ei
sen dat we een investering van 750 miljoen
euro in dertig jaar terugverdienen."
Buis neemt de mensen van de prognoses,
het Amersfoortse bureau DHV, niets kwa
lijk. Dat de economie minder hard groeit
dan verwacht, kunnen zij niet helpen. Buis
heeft juist bewondering voor de accurates
se van hun voorspellende werk. „Voor de
tunnel openging, voorspelden ze twaalfdui
zend passanten per dag, terwijl de twee ve
ren er op dat moment maar achtduizend tel
den. Ik had twijfels: hoe kunnen ze dat nou
weten? Maar het is uitgekomen."
Toch ging het mis. Al in 2004 bleef de groei
fors achter bij de raming van 12 tot 14 pro
cent. Een jaar later bleef de voorspelde
groei van 9,8 procent steken op een pover
plusje van anderhalf procent.
Buis is best bereid te filosoferen over moge
lijke andere oorzaken dan de stagnerende
economie. Zijn ondernemers kostenbewus
ter geworden en regelen ze hun logistiek nu
zo dat ze er minder doorheen hoeven? Is de
concurrentie van de Liefkenshoektunnel on-
dex-schat, doet een bord dat op de A58 bij
Bergen op Zoom mensen via Antwerpen
naar Hulst dirigeert de Westerscheldetun
nel zeer? Leeft de sociaal-culturele uitwisse
ling tussen de Zeeuwse gebiedsdelen en
Vlaanderen minder op dan gehoopt? Buis
denkt dat het bedrijfsleven al snel de logis
tiek via de tunnel onder de knie had en in
de prognoses is de Liefkenshoektunnel al
tijd een hard gegeven geweest. „We weten
dat ergens in Oost-Zeeuws-Vlaanderen de
grens ligt. Oostelijk daarvan kiezen mensen
de Liefkenshoektunnel, afhankelijk van de
bestemming natuurlijk. Als ze naar Middel
burg, moeten, komen de meesten wel bij
ons langs."
„Of het werkt is moeilijk te meten. Wel
hoor je bijvoorbeeld van attracties op Wal
cheren dat ze meer Belgen zien. Maar het
blijft een zaak van lange adem. De thuis
markt hebben we wel meteen goed be
werkt. Tachtig procent van de gebruikers is
ook Zeeuws. Maar met Vlaanderen zijn we.
nog niet klaar", zegt hoofd communicatie
Ingo de Moor. „Het allerbelangrijkste is:
wat hebben de mensen te besteden. De tun
nel is geen reisdoel op zich. Het gaat erom
Er is voor de tunnel alle reden de bewust
wordingscampagne voort te zetten. De tun
nel bewerkt de zakelijke markt - 'daarzijn
we nog te weinig bekend' - door zich te pro
fileren als 'de slimste route van en naar
Vlaanderen'. Particulieren worden geprik
keld door recreatieve bestemmingen aan
weerszijden van de Westerschelde aan de
man te brengen.
of mensen in beweging komen om bijvoor
beeld vanuit Terneuzen te gaan winkelen in
Goes en daarbij is de hamvraag of de porte
monnee dat al of niet toelaat."
De hoop op een dikkere plus in de toekomst
is gevestigd op nieuwe wegwerken; verdub
beling van de aansluitende wegen, Sloeweg
en Tractaatweg, en aanleg van een tunnel
bij Sluiskil. Buis gaat er nog altijd vanuit
dat de tunnel bij Sluiskil er in 2011 ligt en
dat zijn eigen nv de klus mag klaren. „Er
wordt gestaag, maar naar onze zin te traag
aan gewerkt. In juli moeten we weten wie
wat betaalt en hoe diep de tunnel komt te
liggen. Dat is een cruciaal moment."
Intussen staan andere ambities van het be
drijf op een lager pitje. De nv Westerschel
detunnel toonde vorig jaar belangstelling,
om wegen als de A4 Bergen op Zoom-Din-
teloord en de randweg Eindhoven aan te
leggen. „Maar daarin zijn we belemmerd
door de aandeelhouders. De provincie rede
neert: wat hebben wij te schaften met een
weg bij Eindhoven? Daar kan ik wel inko
men. En het rijk vindt het te onzeker en
zegt: wacht de verkoop van de aandelen
nou maar af. Dat doen we dus maar. Mis
schien biedt die verkoop inderdaad soelaas.
Het hangt dan natuurlijk van de koper af.
Ik verwacht wel dat die belangstelling zal
hebben voor andere activiteiten, maar dat
is koffiedik kijken."
Over toekomstige tariefstijgingen zegt Buis
wijselijk niks. Zeker is wel dat er wat veran
dert voor de T-taghouders. Dat komt om
dat het aantal abonnees - met korting-de
tunnel heeft verrast. Gerekend was op veer
tig procent, in werkelijkheid tunnelt 62 pro
cent van de gebruikers met een T-tag. Ge
zien de korting van 25 procent kost dat hel
bedrijf geld.
„Ook veel mensen die maar zelden door de
tunnel rijden^ hebben zo'n ding. De vraag
of het rechtvaardig is dat je korting krijgt
als je twee'keer per jaar langskomt. Daar
om denken we aan een nieuw systeem met
een staffel die de veelgebruiker meer kor
ting oplevert. Het vergt veel wijzigingen'"
het systeem. Je moet eerst vaststellen wie
hoeveel korting krijgt. Daarna moet er ook
nog software voor worden ontwikkeld, die
is niet standaard beschikbaar, maar hetis
allemaal te doen."
Het tunnelbedrijf heeft alvast een voor
schotje genomen door de korting dit jaar te
verminderen tot 23 procent. Over de in
gangsdatum van het nieuwe systeem laat
Buis zich nog niet uit. „Het vergt nog veel
voorbereiding."
Jan Jansen