Auto PZC Nog stappen naar de schone auto De Indian, trillende laatste der Mohicanen 3 <§>- in samenwerking met Q AutoTrack.nl Bijdehand Redactie bijlagen: 0113-315680 ..wv.pzc.nl/aiitfo Kredactie@pzc.nl postbus 31,4460 AA Goes Noord-^nMfddln'-Zelland: 0113-315520 Zeeuws Vlaanderen: 0114-372770 Kaal: 0204562500 vrijdag 10 maart 2006 De zoektocht naar alternatieve brandstoffen Alle automerken spannen zich meer of minder in om andere vormen van aandrijving te onderzoeken nu de oliebronnen opdrogen. Zomaar een greep. De tijd dringt: de olie raakt op, het milieu raakt op. Schone wa terstof heeft de toe komst, horen we steeds. Maar intussen zien we auto's komen op aardgas, biodiesel of met elektroaandrij- ving. Hoe zit dat nou eigenlijk? Nissan test een X-trail met brandstofcel op de (Japanse) weg. In Californië zijn Honda en Hyundai met soortgelijke proeven bezig. Peugeot en Citroen (PSA) zijn in de weer met dieselhybrides. Een Citroen C4 en een Peugeot 307 combineren een laag brandstofverbruik met een lage C02-uitstoot van 90 gram per kilometer. Ford doet mee aan twee Europese proefprojecten met bio-ethanol (uit graan, suikerbie ten of biomassa), maar ook biodiesel en aardgas. In Zweden heeft Ford ruim 17.000 Focussen Flexi-Fuel verkocht. Ze rijden op benzine en bio-ethanol in één brandstoftank. Volgens Ford kan de bio-ethanol de C02-uitstoot tot 70 procent terugdringen. In Zweedse steden genieten deze auto's tol- en belastingvoordelen. 5 DoorRien van der Steen Schonere aandrijving is nodig. Punt. Van wege het milieu, en omdat de olievoorra den uitgeput raken, overheden draaien de auto- mdustrie de duimschroeven in 2009 wordt emissie norm Euro5 van kracht, in 2012 is de beurt aan Euro6. Een groot concern als Daimler- Chrysler (Mercedes-Benz, Chiysler, Smart) dat hard aan weg timmert, gaat uit van f stappen naar de energie van de toekomst. De ouwe trou we verbrandingsmotor kan nog worden verfijnd (1), maar ook kan betere raffinage van brandstoffen (2) ervoor zor- dat bijvoorbeeld minder van het vervuilende zwavel overblijft. Daarna is de beurt aan bio-brandstoffen als etha nol (3). In een volgende fase treedt dan de hybride-aandrij fing (4) aan, als slotetappe naar de brandstofcel (5). 3e brandstofcel kent als enige nul schadelijke uitstoot, maakt geen herrie, levert meer rende ment dan welke verbrandings motor ook en biedt met zijn vjji Vorm en inhoud Uit vijf ton droog oogstafval kan 1.300 liter zogenaamde SunDiesel gemaakt worden. Europa kan jaarlijks 90 miljard liter SunDiesel winnen uit simpel oogstafval. Uit de massa wordt gas gewonnen, dat in een reactor vloeibaar gemaakt wordt. SunDiesel behoeft geen motoraanpas singen, is 50 procent schoner en bevat geen koolwaterstof fen maar koolstof. Q Brandstofcel Een brandstofcel benut de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof om zonder enige uitstoot elektriciteit op te wekken. Moeilijkheid is nog altijd de koude start, maar nieuwe brandstoftanks, een elektri sche turbocompressor en een nieuw be- en ontvochtigings- systeem bieden perspectief. Q Mercedes-Benz 'koffervis' De bionische concept car van Mercedes (foto), geïnspireerd door de vorm van de tropische koffervis, realiseert een brandstofverbruik van 4,3 liter per 100 km. De auto heeft een luchtweerstandscoëffi- ciënt van slechts 0,19. elektrische aandrijving onver wacht dynamische prestaties. De brandstofcel levert daar naast energie voor in huis als de auto geparkeerd staat, ter wijl de airco bijvoorbeeld aan kan blijven. Aardgas moet meer kans krij gen als autobrandstof, hoor je vaak. Het is verreweg de schoonste brandstof en kan pri ma als overgang dienen tussen de huidige aardolie en toekom stige waterstof. Toch redt aard gas het niet omdat wetgevers het, net als lpg, te gevaarlijk vinden om op grote schaal te la ten tanken. Bluetec Bij de vervuilende, maar veilige brandstof diesel is meer te ha len. Katalysator en roetfilter hebben het spul al veel schoner gemaakt, en nu vestigt Daimler- Chrysler zijn hoop op een nieu we techniek die het Bluetec noemt. Een betere verbranding maakt dat de dieselmotor net zo weinig roetdeeltjes uitstoot als met een roetfilter. Een kata lysator zet bovendien de stik stofoxides met behulp van een ureumoplossing, AdBlue, om in stikstof en waterstof. De motor stoot minder fijnstof uit en is minder gevoelig voor de brand stofkwaliteit. Dat is mooi voor internationale transporten door gebieden waar zwavelar- me diesel niet verkrijgbaar is. Bluetec-diesel kan de uitstoot tot 80 procent verminderen, be looft Mercedes. De techniek wordt dit jaar in de VS geïntro duceerd, hier in 2008. Volgens professor Kohier van Mercedes kan een combinatie van een benzine- en een diesel motor en diesel in de toekomst tot betere, schonere motoren leiden. Zo'n Diesotto - een benzi nemotor heet in Duitsland wel Ottomotor - zou bijzonder ge schikt zijn voor synthetische brandstoffen. Kohier ziet behal ve voor waterstof toekomst voor synthetische biojuels, vloei-, baar gemaakt gas (gtl: gas to li quid), aardgas, biodiesel en etha nol uit bijvoorbeeld koren of suikerbieten. Veerboot Voor waterstof werkt Daimler nauw samen met de grootste brandstofcelfabrikant, het Ca nadese Ballard, waarvan het ook voor een kwart eigenaar is. Een huidige Mercedes B-klasse met brandstofcel heeft onder 700 bar druk gevulde tanks waar mee hij 400 km ver kan komen en een snelheid van 180 km per uur kin halen. Mercedes ge looft dat de technologie tussen 2012 en 2015 ingevoerd kan worden. De grootste hindemissen vor men nog de opslag van de wa terstof, de koeling van de brand stofcel, de koude start, de kos ten en de infrastructuur. Water stof wordt in gasvorm opgesla gen, want dat is voorlopig een voudiger dan in vloeibare vorm. In het laatste geval moet er een ventiel op de tank om af en toe druk af te laten. Een ge parkeerde auto zou dan geleide lijk leeglopen, zodat hij nooit in een (parkeer)garage of bij voorbeeld een veerboot zou kunnen staan. Iedereen kent Har- ley-Davidson als de taierikaanse motor fiets bij uitstek. Maar je had ook Indians, die rauwer en vooral poter zijn. Je leunt zo'n Indian zelfs nog tfieuw kopen, als je "iet vies bent van wat stampen en trillen. foor Rien van der Steen vader reed vroeger op een pley Liberator, maar in zijn had hij veel meer op met een Indian. Zijn vriend had er zo een, weet ik nog. Al was het maar omdat die vriend eens uit de bocht vloog ter hoogte van de dorpskerk, dwars door de voordeur van het tegenoverlig gende café knalde en pal voor het biljart krakend tot stilstand kwam zodat hij, nog op zijn In- De Indian Chief bij een partij cac tussen in Mexico. dian, gelijk een pilsje kon be stellen. Mirakel Sterk verhaal? Het was ook een sterke motor. Vroeger beter dan een Harley-Davidson. In dian was dé Amerikaanse mo torfiets, net zoals de Corvette al tijd dé Amerikaanse sportwa gen was. In 1901 verscheen de eerste, een eencilinder die het tot 40 mijl per uur bracht, des tijds een mirakel. George Hen- dee en zijn maat Carl Hedstrom knutselden in 1905 een heuse tweecilinder in elkaar die in V-vorm werd opgesteld, hetzelf de concept dat Harley zou ge bruiken. De mannen van In dian besloten naar voorbeeld van autofabrikant Hemy Ford tot massaproductie. Hun Indian Chieftain 750 werd geliefd en ook werden Indians in de Eer ste Wereldoorlog uitverkoren om door de Europese modder de vijand tegemoet te ploete ren. Maar na de oorlog moest In dian buigen voor de Britse im port van BSA, Matchless, Ariel en Royal Enfield, merken die twintig jaar later op hun beurt werden overvleugeld door de Ja panners. Het is 1953 als het doek voor Indian valt. Trillen Net voor de eeuwwisseling, in 1999, maakt het historische merk een doorstart vanuit Cali fornië. De nieuwe Chief met een enorme tweecilinder gaat dan opboksen tegen eeuwige ri vaal Harley-Davidson. De Chief heeft meer vermogen, is aan zienlijk ruiger en vooral groter dan de concurrent uit Milwau kee, waar de marketingafdeling een stuk sterker optreedt dan de technische. Typerend voor Indian zijn de indianenkop op het halfgesloten spatbord voor, de grote ovale koplamp en veel blinkend chroom en roestvrij staal. Sinds 2002 is er een nieu we twin met een inhoud van 1.638 cc omdat volgens een oud Amerikaans gezegde er niets gaat boven kubieke centime ters. De Chief heeft ruim 100 pk in huis, weegt 313 kilo en Volgende pagina: FietsRai Amsterdam kan bijna 200 km per uur ha len. Als je zo lang kunt blijven zitten tenminste, want vanaf goed 90 kilometer per uur slaan de treeplanken zodanig aan het trillen dat na een uur het gevoel uit je onderbenen verdwijnt. We stelden het on langs vast tijdens een flinke rit met de Indian Chief door het zuiden van Mexico. Maar wat een prachtig geluid, die rauwe, enorme tweepitter. Indian ging in 2002 andermaal failliet. Intussen schijnt een En gelse firma de naam gekocht te hebben met plannen in Florida. In ons eigen Hoevelaken ver koopt Jos van de Port voorlopig nog de laatste der Mohicanen, want hij werd importeur na de mislukte doorstart. Geen pro bleem, ook niet met onderde len, zegt Van de Port. „Veel spullen komen gewoon van Har ley." Belangstelling voor een Indian? Jos van de Port, tel. 033 2580791 De Peilstok A Europees Commissaris Barrot van Ver- keer gaat onderzoeken of de maximum snelheid in alle EU-landen gelijk kan worden getrokken. Welk verkeersonderdeel vindt u dat in heel Europa hetzelfde moet worden? De maximum snelheid inderdaad, liever de verkeersborden of juist de boetes? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Mag geen naam hebben A Zoef, Peggy, James en Herbie zijn voor- beelden van koosnamen die automobi listen aan hun auto geven. Toch is het maar zeven procent die dat doet. Verreweg de meeste stemmers communiceren helemaal niet met hun auto. Hoe communiceert u met uw auto? Ik rijd erin en daarmee basta yj Ik bedank mijn auto als hij zijn werk goed heeft gedaan Ik praat soms tegen 'm O moedig mijn auto aan Ik geef mijn auto een bijnaam 14% 13% OVerkeerspsycholoog Cees Wildervanck: „Het zou mij niets verbazen als in de praktijk meer mensen met de auto communiceren. Een aantal mensen is zo eerlijk dit op te biechten. Sommigen praten misschien alleen in gedachten. De auto is voor velen heel belangrijk; in het huidige jachtige leven kun je in de auto tot jezelf komen. Ik vind het niet vreemd dat je in zo'n vertrouwde omgeving met de auto communiceert. Na een zware dag zeg ik ook wel eens dag autootje op het parkeerterrein". Bovag breidt garantie uit De bekende Bovag-garantie bij garagebedrijven maakt plaats voor een meer uitgebreid systeem dat AutoLOG heet. Kopers van auto's vanaf 4500 euro krijgen behalve zes maanden garantie straks extra informatie over de auto: de gegarandeerde NAP-kilometerstand, het schadeverieden, informatie over het brandstofetiket en antwoord op de vraag of de auto ooit bij diefstal betrok ken is geweest. In mei start Bovag een campagne om Au toLOG bekend te maken bij het publiek. Veel klein autonieuws De modelautoclub Na- mac heeft een boek uitgegeven over veertig jaar verzamelen van miniatuur- auto's in Nederland. Het heet 'Grote jongens spelen niet met Dinky Toys' en is voor Na- mac geschreven door Ben van Roode. Het bevat 192 pagina's en is voor onge veer 15 euro te koop in mo delbouwwinkels. De Namac heeft onlangs de Miniatuur auto van het Jaar 2005 geko zen. Het is een Horch 852 Pullman in schaal 1:87 van de Hong Kongse fabrikant Ricko. (Bron: Albert Borkent) Beurzen miniatuurauto's: 11 maart Namac, Euretco Houten, 10-15u; info 0165 537054; 12 maart H0-Modelauto Club, dorps huis het Hart Eefde, 10-14u info 06 26250158; 11-12 maart Wheels in Miniatuur (ook modelbouw), Ijsselhallen Zwolle, 10-17u; info 0548-624464. De omslag van het Na- mac-jubileumboek. De Horch 852 Pullman is Miniatuurauto van het Jaar. Het zoeken naar alternatieven is niet nieuw. In 1899 reed de Belg Camille Jenatzy met zijn elektrische wagen La jamais contente (Nooit Tevreden) al 110 km per uur. Renault heeft een Clio met biobrandstof. Volkswagen heeft met Sanyo Electric een overeenkomst gesloten om samen nikkel-metaal hydride(Ni-MH) accu's te ontwikkelen voor hybride auto's. - 7 De Mercedës E200 NGT op aardgas produceert 20 procent minder C02. In Duitsland kost een liter aardgas 72 cent, de helft van superbenzine. General Motors (o.a. Opel) gaat 100 miljoen euro investeren in nieuwe hybride transmissie voor achterwielaandrijving. Fiat heeft een Panda die is uitgerust met brandstofcel technologie. Drie brandstofcellen worden van zuurstof voorzien door een innovatieve turbo. De Panda Hydrogen haalt 130 km per uur en kan met een volle waterstoftank 200 kilometers afleggen. Saab heeft een nieuwe ethanol- auto. De Nederlandse importeur speelt daarop in met de Saab 9-5 Bio Power, die kan rijden op E85, een brandstof die voor 85 procent bestaat uit ethanol. Importeur Kroymans wil hiervoor in eigen beheer pompstations in Neder land opzetten. De 9-5 Bio-Power kost 1.000 euro meer dan de vergelijkbare 9-5 2.0 T. Bumper Dumper Eindeloos rijden met een opgeblazen gevoel tot er eindelijk een toilet langs de weg staat. De droom van de prachtige en schone wc blijkt een illusie. Een gat dn de grond en stank die bijna ondraaglijk is. Dan maar met het laatste opgeffommelde zakdoekje de bosjes in om be- Het ingenieuze toilet, hoefte nummer twee te doen. Stop! Dit hoeft niet meer, dankzij de Bumper Dum per. Nu kan iedereen een draagbare wc-bril met opvang reservoir aan de auto monteren. Alleen even opletten dat er niet te veel andere weggebruikers in de buurt zijn. En op tijd beginnen met de caravan loskoppelen... Meer info op www.bumperdumper.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23