pzc Reis naar Manhattan gaat verder Vertrouwen belangrijker dan groei Sligro kiest voor groot en lekker 25 Aandeelhouders ontevreden over rendement VNU Terneuzens bedrijf woest over besluit NMa Equity One trekt enquêteverzoek tegen DIM in Koeweitse beurs zakt naar dieptepunt het bedrijf Opec handhaaft productieniveau UWV heeft nieuwe CAO Hogere omzet en winst Wavin Aangifte luchtvrachtbedrijven VS donderdag 9 maart 2006 rjpnr Frans Bothof I HAARLEM- Van Haarlem naar S Manhattan heet het boek dat vorig jaar is verschenen ter ge- es iëgenheid van het veertigjarig I* bestaan van VNU.De titel duidt - op tie transformatie van de Ne derlandse uitgever van onder ineer Libelle en Donald Duck 5 naar een multinational die vooral marketinginformatie en e- gegevens over mediagebruik le- vert. Deze omslag heeft echter niet de s- Saarde opgeleverd die was be- c- oogd. Sinds 2000 is de beurs koers bijna alleen maar gedaald en zijn de winsten gekrompen. Met de gisteren aangekondigde verkoop krijgt de reis van Haar- iem naar Manhattan voor VNU 81 [een ongewis vervolg. j)e Verenigde Nederlandse Uit- geversbedrijven is in 1964 opge- r" richt als een fusie van De Spaar- !t nestad in Haarlem en het Bra s' bantse Cebema. Dit waren voor heen felle concurrenten. Zo gaf De Spaarnestad Libelle en Pano rama en Cebema Margriet en Re vue (Nieuwe Revu) uit. Met Cebema werd VNU ook ei genaar van regionale dagbladen in Noord-Brabant. Het concern telde tal van drukkerijen. De in tegratie verliep echter moei zaam. Er bleven twee bloedgroe pen bestaan en echte leiding ont brak. Dat was aanleiding voor een externe ingreep. Het advies bureau McKinsey werd binnen gehaald, dat met een blauwdruk voor een onderneming met een eigen groepsstructuur kwam. Er werd een voorzitter van buiten aangetrokken: Evert Bloember gen van aannemersbedrijf Bre- derode. Met de oud-aannemer kreeg VNU meer profiel. Als beursgenoteerde onderneming groeide de behoefte om aandeel houders met vaste winstuitkerin gen tevreden te stellen en min der afhankelijk te zijn van con junctuurgevoelige advertentie opbrengsten. VNU begon tegelij- dnnr Wout Bareman TERNEUZEN - Directeur R. vau der Hoeven van Broadcast Partners in Terneuzen, een van de grootste distributeurs van tv- en radiozenders van Nederland, heeft met ingehouden woede ge reageerd op het besluit van de NMa (Nederlandse Mededin gingsautoriteit) dat telecomcon- cern KPN Nozema mag overne men van de Nederlandse Staat. „,Aan de ene kant ben ik blij dat de NMa de voorspelde proble- imen rond de infrastructuur - de [zendmasten - heeft onderkend. Maar anderzijds is dit een zwar te dag voor de digitale radio-, te levisie- en: datawereld. De Ne- indse Staat heeft de fre quentieruimte voor nul euro ver kwanseld aan KPN, dat bij het Rijk kennelijk de dienst uit maakt." De NMa keurde de transactie deze week goed. Er is één voorwaarde: KPN moet de zendmasten voor de doorgifte van FM-radiosignalen verko pen. Broadcast Partners uit Ter- neuzen probeerde via de rechter de veiling van Nozema-aande- len door de Staat te blokkeren omdat het te weinig tijd had ge kregen om een bod op de aande len uit te brengen. De rechter gaf het bedrijf deels gelijk, maar verwierp het verzoek om KPN verder uit te sluiten. Het Terneuzense bedrijf, dat alsnog een kans kreeg een bod uit te brengen, vreesde voor een mono poliepositie van KPN, maar de rechter vond dat de NMa daar over maar moest oordelen. In een tweede rechtszaak meende de rechtbank in Den Haag dat er geen reden was de verkoop van de aandelen te verbieden. ROTTERDAM - De Amerikaan se vastgoedbelegger Equity One trekt het tegen DIM Vastgoed ge richte enquêteverzoek bij de On dernemingskamer van het ge rechtshof Amsterdam in. Dat heeft DIM Vastgoed gisteren be kendgemaakt. Niet duidelijk is waarom Equity löne van het enquêteverzoek, dat vandaag zou worden behan deld, afziet. „Equity One heeft ■dit besluit tot intrekking geno men naar eigen inzicht en op ei- gen initiatief", zo meldde DIM Equity One, dat al geruime tijd [probeert om de Nederlandse [vastgoedbelegger in Ameri- kaanse panden over te nemen, 'stapte begin deze maand voor de tweede keer naar de rechter jinet het verzoek een onderzoek in te stellen naar wanbeleid bij DIM Vastgoed. In het verlengde daarvan wilde Equity One een derde commissaris laten benoe men bij zijn overnameprooi. Obstakel Het is de Amerikanen vooral te doen om het managementcon tract van de bestuurders van DIM Vastgoed. Die voorziet vol gens Equity One in een te hoge afkoopsom in geval van een overname. De bieders zien het managementcontract dan ook als een obstakel bij hun overna mepoging. DIM Vastgoed had al aangege ven de afspraken met de inge huurde bestuurders te versobe ren. De Amerikanen namen hier echter geen genoegen mee en be sloten een enquêteverzoek in te dienen. Daar wordt nu vanaf ge- ;zien. Verstandig ..Wij denken dat dit een ver standig besluit is. Hoewel wij alle vertrouwen haddenin een goede afloop, doet een dreiging met rechtzaken welke discussie dan ook in het algemeen geen goed", aldus Ellar'd Blaauboer, voorzitter van de raad van commissarissen van DIM Vast goed. "Nu de procedure door Equity One is ingetrokken ontstaat er ruimte voor een gesprek. Of dat tot afspraken kan leiden zal nog moeten blijken", aldus cle toe zichthouder. Volgens de meest recente cijfers bezit Equity One 45 procent van de aandelen van DIM Vastgoed. ANP leertijd afscheid te nemen van uitgeefactiviteiten. Zo werd Het Spectrum verzelfstandigd. In 1986 trad Joep Brentjens aan. Onder zijn leiding gingen de drukkerijen de deur uit, werden grote Amerikaanse bladen als Billboard en Hollywood Repor ter overgenomen en groeide de zakelijke klantenkring, de busi- ness-to-businessm&rkt. Stroomversnelling De transformatie raakte eind ja ren negentig in een stroomver snelling met de overname van World Directories, uitgever van onder meer de Gouden Gids. Nielsen Media Research, dat kijkcijfers en kijkgedrag voor de Amerikaanse tv-markt meet, werd voor omgerekend 2,5 mil jard euro gekocht. Begin 2000 gingen de regionale kranten de deur uit, voor 1,8 miljard gul den. VNU koos nu onomkeer baar voor internationalisering. Met de verkoop in 2001 van de publiekstijdschriften aan het Finse Sanoma verdween het hart van het oude VNU. Toen was er niets meer over van waar het bedrijf in 1964 mee begon. VNU is van een uitgever in de la ge landen een wereldwijd multi mediaal informatieconcern ge worden, een leverancier van be drijf s- en marketinginformatie in meer dan honderd landen met 38.500 medewerkers en een omzet van bijna 3,5 miljard eu ro. Om het nieuwe VNU nog eens extra profiel te geven, be sloot de in 2000 benoemde opvol ger van Brentjens, Rob van den Bergh, de goed renderende Gou den Gidsendivisie te verkopen en een miljardenbod uit te bren gen op IMS Health, de ACNiel- sen voor de farmaceutische in dustrie, Daarmee zou de koers wijziging van het bedrijf com pleet moeten zijn, maar Van den Bergh had buiten de aandeel houders gerekend. Zij vonden de overname te duur en waren ontevreden over het rendement dat de transformatie de afgelo pen jaren had opgeleverd. Hun verzet luidde het begin in van het einde van de beursnotering van VNU. ANP WILHELMINADORP - Jachtha ven Hansa in Wilhelminadorp moet tot haar spijt elk jaar boot eigenaren teleurstellen. Want nu Zeeland meer en meer be kend raakt als watersportge bied, is de druk op de ligplaat sen groot. Juist ook omdat sche pen steeds meer ruimte in be slag nemen. „De Oosterschelde is een beschermd natuurgebied en moet niet vol zitten. Maar er kunnen en moeten meer ligplaat sen bij." Vanuit zijn kantoor kan direc teur Hans van Opbergen de jachthaven in één oogopslag zien. Nog een paar weken en dan gaan de eerste boten weer het water in. Hansa beschikt over 300 aanlegplaatsen. Er is een watersportwinkel en Hansa bemiddelt in de aan- en verkoop van schepen. „Alles wat je als ondernemer doet, begint bij de locatie waar je je bevindt", zegt Van Opber gen. „De Oosterschelde is een van de mooiste natuurgebieden. Het is een uniek watersportge bied, met verschillende ondiep tes en stromingen. Dat trekt mensen aan. De beperking van onze jachthaven is dat je door een sluis moet. Mensen die daar een probleem van willen maken, doen dat ook. Die zie je dus niet. Eigenaren van grote schepen - langer dan pakweg 14 meter - kiezen al snel voor open-jachtha vens." Hansa heeft volgens Van Opber gen een trouwe klantenkring, Het is net. als met kampeerders. Ook watersporters zoeken een terrein op dat bij hen past. „Dat heeft onder andere te maken met de voorzieningen in de jachthaven. Afhankelijk van wat je biedt, komen bepaalde mensen juist wel of niet. Daar bij is de sfeer bepalend." Hansa vindt het belangrijk dat de men sen die komen naar een schoon toilet kunnen, een goede douche aantreffen, inkopen kunnen doen in de watersportwinkel en 'zich welkom voelen'. „Er zijn inderdaad havens met aanslui tingen voor kabel- of satelliette levisie en internet. Daar focus sen we ons nog niet op. Wel let ten we op veiligheid." Zo heeft Hansa afgelopen maanden een uv-installatie laten inbouwen in het drinkwatersysteem. „Geluk kig hebben we nog nooit een le- gionella-besmetting gehad. Het KOEWEIT - Een handelaar buiten het gebouw van de beurs van Koeweit (KSE) rust uit na een zware, lange dag. De KSE index sloot gisteren met een daling van 257,8 naar 10.705 punten, een dieptepunt in de geschiedenis van de Koeweitse beurs. Rond het middaguur was de index zelfs naar 10.526 punten gezakt. Vooral investeerders en dienstverleners moesten verliezen incasseren. foto Raed Qutena/EPA drinkwater gaat door allerlei fil ters en nu ook langs uv-lampen. Het uv-licht zuivert het water continue van schadelijke bacte riën, zoals - indien aanwezig - de legionellabacterie. Daardoor hebben we de garantie dat er geen legionellabacterie in het drinkwater zal voorkomen. Ook de 20 jaar oude steigers zijn onder handen genomen. De laat ste fase van de opknapbeurt is recent afgerond. Led-lampjes „Tegelijkertijd met de loopdek- ken zijn de water- en elektrici teitslei dingen vernieuwd. Ook hebben we in de loopdekken led-lampjes aangebracht. Al is er verlichting aanwezig, geven de ledjes in het donker beter de looprichting aan." Ze zijn midden op het 1,60 me ter brede loopdek geplaatst. „Ie mand met een borrel op weet dat hij nog 80 centimeter aan weerszijden kan uitwijken", grapt Van Opbergen. Het is niet voor niets dat Hansa voor het zesde achtereenvolgende jaar de Blauwe vlag krijgt. Van Opber- Naam: Hansa Plaats: Wilhelminadorp Opgericht: 1981 Aantal medewerkers: 5 Omzet: maakt Hansa niet bekend gen is het bedrijf ruim 25 jaar geleden (13 februari 1981) be gonnen met een watersportwin kel in Goes. Een jaar later kon hij de reparatiewerf aan de Houtkade overnemen. In 1986 begon Van Opbergen met het ontwikkelen van de jachthaven aan het Goese Sas. Behalve 300 aanlegplaatsen, beschikt Hansa ook over 200 plaatsen voor win terstalling. Half maart gaan de eerste boten weer het water in. Zo'n 80 procent van de gasten heeft een zeilboot; de overige 20 procent vaart in een motorboot. „Het Oosterscheldegebied trekt veel zeilers. Het is een ander type mensen dan die met motor boten varen. Ze hebben meer oog voor het spel van de elemen ten. Ze staan dichter bij de na tuur." In beschermd natuurgebied zo als de Oosterschelde is ongebrei delde groei van de jachthaven niet mogelijk. Hansa kan (voor alsnog) dan ook niet uitbreiden. „Ik zou zo zestig ligplaatsen extra kunnen gebruiken. Boven dien worden schepen steeds gro ter en dus hebben ze meer ruim te nodig om aan te leggen. Dat betekent, net als bij campings, dat het aantal ligplaatsen onder druk staat." Ondanks die wens is het nooit de intentie geweest WENEN - De leden van de Organisatie van Olie-Exporte rende Landen (Opec) hebben gisteren in Wenen besloten het officiële productieniveau van 28 miljoen vaten olie per dag te handhaven. Het besluit was veinvacht door ana listen. De Opec wil ervoor zorgen dat de termijnmarkten zich geen zorgen hoeven te maken over eventuele problemen met het aanbod van olie. De oliemarkten zijn nerveus door het aanhoudende geweld in Nigeria en de oplopende spanningen rond de nucleaix-e ambities van Iran. Beide landen zijn grote oliepi'oducenten en handelax-en vrezen dat de levering van olie in gevaar kan komen. Na het Opec-besluit daalde de prijs van een vat (van 159 liter) lichte Amerikaanse olie met 1,7 pincent tot 60,55 dollar. RTR/AFP/ANP AMSTERDAM - De ruim 20.000 werknemers van uitke ringsinstelling UWV krijgen tot mei 2007 2,1 procent meer salaris. Daar bovenop keert hun werkgever eenma lig en maximaal 500 euro uit voor de gestegen vaste las ten, zoals de zorgverzekering. Het bedrag verschilt per werknemer, afhankelijk van diens dienstverband. Dat heeft het UWV gisteren laten weten. De nieuwe col lectieve arbeidsovereenkomst loopt van 1 januari 2006 tot en met 30 april 2007. De weiknemers van het UWV krij gen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2006 1,5 procent loonsverhoging. Op 1 januari 2007 komt daar nog eens 0,6 procent bij. Het UWV spreekt van èen marktcon forme CAO. ANP ZWOLLE - Wavin, producent van kunststof buis- en lei dingsystemen, heeft vorig jaar een omzet gerealiseerd van 1,33 mil ja i-d euro. Dat is een stijging met 30 procent ten opzichte van 2004. Exclusief de omzet die werd binnenge haald door overgenomen bedrijven groeiden de inkom sten met 11 procent. De nettowinst steeg met 13 procent naar 53 miljoen euro. Dat heeft de onderneming uit Zwol le, die claimt mai-ktleider te zijn in Europa, gisteren be kendgemaakt. Voor 2006 rekent het bedrijf op verdere groei van het ope rationele resultaat, dat het afgelopen jaar steeg met 62 proeent tot 115 miljoen euro. Voor de nettowinst geldt dat die negatief wordt beïnvloed doordat rentelasten van een herfinanciering van leningen voor het eerst geduren de het hele jaar worden toegerekend. ANP WASHINGTON - Diverse verladers hebben in de Verenig de Staten aanklachten ingediend tegen lucht vrachtver voerders. Ze beschuldigen de luchtvaartmaatschappijen ervan prijsafspraken te hebben gemaakt. Er zijn volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal meer dan twaalf aanklachten ingediend. De aanklachten volgen op een onderzoek van Europese en Amerikaanse autoriteiten naar mogelijke illegale prijsaf spraken in de luchtvrachtsector. Bij onder meer Air Fran- ce-KLM, British Airways, Lufthansa en SAS zijn in fe bruari invallen gedaan. Het ondei'zoek heeft betrekking op de brandstof toeslagen die luchtvrachtmaatschappijen hun klanten in rekening brengen. ANP Directeur Hans van Opbergen is zijn bedrijf ruim 25 jaar geleden begonnen met een watersportwinkel in Goes. Nu heeft hij de jachthaven aan het Goese Sas, met driehonderd ligplaatsen. foto Dirk-Jan Gjeltema van Van Opbergen om het be- diijf veel groter te laten groeien. „Ik heb daai-voor ook niet de mo gelijkheden gehad. Groei van de jachthaven is geen doel op zich. Dat wil niet zeggen dat ik plan nen rondom het havengebied van Goes scherp in de gaten houd. Wellicht bieden de nieu we ontwikkelingen uitbreidings mogelijkheden." Ook het overnemen van andere bedrijven of het oprichten van een heel nieuwe jachthaven op een andere plek is niet de ambi tie van Van Opbergen. „Wat straks mijn kinderen doen als ze over een aantal jaar het bedrijf overnemen, is hun keuze. Maar ik wil me ook gelukkig voelen bij het werk dat ik doe. En dat is nog steeds zo. De gasten ken nen ons en wij hen. Het is heel bijzonder dat ze soms binnenlo pen en hun privé-problemen met je bespreken. Wat dan ge zegd wordt blijft tussen hen en mij. Het zegt iets over het ver trouwen dat mensen in ons heb ben. Dat moet je koesteren en dat is veel belangrijker dan het laten groeien van het bedrijf." Groothandel Sligro kiest voor nieuwe grote vestigingen, de nieuwste staat in Duiven- drecht. Opvallend: er zijn vooral veel huismerken te koop. „Door de prijzenoorlog wordt het steeds moeilijker om te verdienen aan de A- mërken. door Henk Snijders DUIVENDRECHT - Hij dar telt om de vitrines met kaas. Jean-Pierre Ferreres kent bij zonderheden van de ruim drie honderd soorten kaas. „Neem deze eens, een Corsicaanse met een indringende smaak", adviseert de van origine Fransman een klant. Ferreres is de kaasmeester in de nieuwste vestiging van Sli gro in Amsterdam-Duiven- drecht. De grootste van de Veghelse groothandel tot nu toe. Met een vloeroppervlak van net iets meer dan 15.000 vierkantemeter en 10,4 kilo meter schappen is er zo goed als alles te luïjgen op het ge bied van levensmiddelen. In Duivendi-echt wachten 60.000 artikelen om gekocht te wor den. In de vershal met vlees, vis, gevogelte, kaas, brood en groenten en fruit, is de ene presentatie nog uitbundiger dan de andei'e. Op de visafde- ling kijkt de zeeduivel je ver vaarlijk aan. „We hebben op iedere afdeling specialisten staan", legt financieel-direc- teur Huub van Rozendaal de filosofie van het concern uit. Sligro wil zich met de nieuw ste vestiging afzetten tegen het imago dat de groothandel het evenbeeld is van de beken dere Makro, toevallig een buurman in Duivendrecht. Woordvoerder Wilco Jansen wijst met name op het kleine re aandeel non-food dat Sli gro verkoopt. „Je ziet bij ons geen sportkleding, speelgoed of dvd-spelers; alleen artike len die aan eten zijn gerela teerd, zoals serviezen, bestek, kaarsen of kookgerei." In de vestiging in Duiven drecht, het topsegment van Sligro, is acht tot tien miljoen euro geïnvesteerd. Het is een huurpand, zodat al het geld is gegaan naar de stellingen en met name de koelafdeling met 175 strekkende meter diepvriezers en nog" eens tach tig meter wandkoeling. Het pand behoort tot de zoge noemde TV-vestiging. Daar van staan er nog drie in het land: Den Haag, Maastricht en Eindhoven. Ze zijn eigenlijk ontstaan na de overname van VEN door Sligro. VEN zat meer in de top van de groothandel, de klanten waren de sterrenres taurants. Na de overname heeft Sligro de goede elemen ten van VEN gebruikt en ver der alle vestigingen naar de Sligro-formule omgebouwd. De klant kan kiezen tussen be zorging en zelfbediening. De deuren van Sligro gaan alleen open voor de detailhandel, benzinestations en horeca (van snackbar tot steirenres- taurents). Naast dé vier TV-vestigingen kent Sligro nog I en Ill-vesti- gingen. In totaal zijn er 43 zelfbedieningszaken en nog eens 14 bezorggroothandels. De types I en HL zijn kleiner en hebben een beperkter as sortiment. Ook is de weekom- zet lager; van honderd- tot tweehonderdduizend euro bij een type I tot vijfhonderd- tot zevenhonderdvijftigduizend euro bij de types IV, Proeven Lopend door de nieuwste Sli gro valt op dat er op bijna ie- dere hoek van een stelling wel wat te proeven valt. Van een snoepje of zoutje tot een stukje kaas een toastje vis of foie gras met een bijbehorend glas wijn, vooral van eigen merken. „Door de piijzenoor- log in de supermarkten is het steeds moeilijker om te verdie nen aan de A-merken. Onze huismerken geven nu al 20 procent van de omzet." Sligi-o is nog niet uitgegroeid. De verwachting is dat er in de ko mende jai-en nog zo'n tien ves tigingen bijkomen. Niet alle maal type TV-vestigingen, maar ook voor dit topsegment is er nog ruimte. „Den Bosch en Breda zouden we zo willen opkrikken, alleen de vierkan te meters ontbreken ons ter plaatse." GPD door Jeffrey Kutterink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25