PZC Cobelfret breidt autoterminal uit Droom van nrestaurant Uitgeperste inkomensverdeling VNU geeft zich over aan Amerikaanse durfkapitalisten Oppervlakte van 60 naar 100 hectare Historische dag op Wall Street Air Berlin naar de beurs Havenrichtlijn is definitief van tafel Staking bij APM Terminals Dertigplusser beter in vaste dienst Hogere winst voor EADS Rabobank presteert uitstekend Betonbouwers krijgen meer loon Philips koopt Amerikaans medisch bedrijf Voor zorgeloze mobiliteit! ZuidWest lease „edactie: 0113-315649 S5actie@pzc.nl postbus 31446° AA Goes BPm^nSand: 0113-315520; Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. donderdag 9 maart 2006 Hoor Ben Jansen VLISSINGEN-OOST - De Vlaamse autovervoerder Cobel fret begint binnenkort aan een forse vergroting van zijn termi nal in Vlissingen-Oost. De op pervlakte gaat van 60 naar 100 hectare. Het aantal autotreinen door Zuid-Beveland neemt niet toe. Onlangs zijn de handtekeningen gezet onder de overeenkomst die Cobelfret verzekert van 40 hectare aan de zuidwestkant van het huidige opstelterrein voor fonkelnieuwe automobie len van het merk Ford, die voor de Britse markt zijn bestemd. De uitbreiding betekent volgens directeur C. Cigrang van Cobel fret niet dat meer auto's de over steek over de Noordzee gaan ma ken. „Het is de bedoeling dat auto's langer in Vlissingen blij- staan. De opslagcapaciteit wordt vergroot; niet de aan voer." Bewoners van huizen langs de spoorweg hoeven daardoor niet te vrezen dat de uitbreiding van de terminal met 66 procent bete kent dat de oyerlast die zij van passerende autotreinen onder vinden navenant toeneemt. Per etmaal rijden vijf autotreinen naar Vlissingen-Oost en even veel keren leeg terug. Schip Voor de aanvoer van auto's naar Vlissingen-Oost maakt Cobel fret naast het spoor ook gebruik van transport per binnenvaart en zeeschip. Over zee worden Fords aangevoerd uit Turkije (de bestelwagen Transit) en Spanje (de Fiësta). De voor Groot-Brittannië bestemde Ka's van de Ford-Fabriek in Keulen komen per binnenvaartschip. Per trein worden de modellen Focus (uit Saarlouis) en Mondeo NEW YORK - De effectenbeurs van New York, de New York Stock Exchange (NYSE), beleef de gisteren een historische dag. De onderneming kreeg een beursnotering, na 213 jaar in handen te zijn geweest van parti culieren. De beursgang volgt op de overname van het elektroni sche handelsplatform Archipe lago Holdings in april vorig jaar. John Thain, de bestuurs voorzitter van NYSE Group, zo als het gecombineerde bedrijf heet, luidde het nieuwe begin symbolisch in door de openings bel op Wall Street te laten klin ken. Door de beursgang hoopt NYSE Group beter de concur rentie aan te gaan met rivalen zoals de Chicago Mercantile Ex change en de technologiebeurs Nasdaq. ANP (uit Genk) naar Vlissingen ge bracht. De drie binnenvaartschepen voor rollende vracht die Cobel fret twee jaar geleden in ge bruik heeft genomen, vormen geen vaste lijnverbinding met Vlissingen. Aanvankelijk was Cobelfret van plan de terminal in Vlissingen pas uit te breiden als zich nieu we autofabrikanten als klant voor de overslagfaciliteiten zou den aandienen. Afspraken met nieuwe klanten zijn nog niet ge maakt. Cobelfret zag in de be hoefte van Ford aan ruimere opslagmogelijkheden voldoende aanleiding de terminal uit te breiden. In verband met de aanleg van de eerste fase van het Cobelfretter- rein is de aansluiting van de Rit- themsestraat op de Europaweg verlegd. De uitbreiding van de terminal ligt aan de zuidwest kant van deze weg. Er worden twee baileybruggen (bouwpak- ketbruggen, red.) gebouwd om de nieuwe parkeerplaats te ont sluiten. De bruggen worden maar in één richting "gebruikt, zodat scftade aan auto's door te gemoetkomend verkeer kan wor den vermeden. De uitbreiding moet dit najaar gereed zijn. Cobelfret gaat op de terminal in Vlissingen-Oost ook meer trai lers verladen. Dat heeft te ma ken met de recente overname van vrachtveerdienst Dart Line. Die overname betekent een ver sterking van de lijndiensten van Cobelfret op Engeland. BERLIJN - Bezoekers op de Internationale Toe risme Beurs in Berlijn bij de stand van Air Ber lin. De Duitse prijsvechter heeft gisteren be kendgemaakt naar de beurs te willen. Met de opbrengst wil de op een na grootste luchtvaart maatschappij van Duitsland verdere expansie in Europa financieren. Een ruimere toegang tot de kapitaalmarkten is volgens topman J. Hu- nold nodig om te kunnen groeien op de scherp concurrerende luchtvaartmarkt. Het is nog on duidelijk wanneer de beursgang een feit zal zijn. foto Tobias Schwarz/RTR doorWout Bareman TERNEUZEN - De Europese Commissie heeft gisteren beslo ten af te zien van een nieuwe ha venrichtlijn, die mogelijk moest maken dat schepen voortaan ook door de bemanning zelf zou den kunnen worden gelost of ge laden. De liberaliseringsplannen voor de Europese havens stuitten de lopen jaren op fel verzet van de dokwerkers. De gezamenlijke havenarbei ders, onder wie ook het gros van de werknemers van Verbrugge Terminals in Terneuzen en Vlis singen, protesteerden sinds 2002 met werkonderbrekingen en manifestaties tegen de libera lisering van het werk in de ha vens. De plannen zouden de vei- eid in de havens aantasten en op termijn duizenden arbeids plaatsen kosten. Half januari de monstreerden duizenden haven arbeiders voor het gebouw van het Europees Parlement in Straatsburg. Het voorstel werd toen, tot op luchting van de havenarbeiders, uiteindelijk door' een overgrote meerderheid van het Europees Parlement weggestemd. Ook in 2003 verwierp het parlement al een soortgelijk voorstel. Europees commissaris voor Transport Jacques Barrot streeft nog steeds naar een nieuw havenbeleid. Hij kondig de gisteren een 'witboek' over transportzaken aan, waarin een globale herziening van het be leid wordt voorgesteld. Barrot presenteert het, naar verwach ting, medio april. Volgens ingewijden in Brussel zal Barrot via een achterdeur proberen toch een aantal hervor mingen in het havenwerk door te voeren. Hij had al eerder een voorstel in gedachten om over slagbedrijven, die werken met gekwalificeerde havenwerkers toestemming te verlenen hun diensten in alle Europese ha vens aan te bieden. Op die ma nier zou betere dienstverlening kunnen worden gegarandeerd te gen lagere tarieven. ROTTERDAM - De nachtploeg van containerbedrijf APM Ter minals in Rotterdam heeft gister ochtend rond drie uur het werk neergelegd. De ochtendploeg is later op de dag vervolgens niet aan het werk gegaan. In totaal staakten circa honderd werknemers. De staking is uitgeroepen na het stuklopen van de CAO-onder- handelingen. De directie houdt vast aan een rooster van 34,1 uur. De bond wil 32,5 uur. ANP - op eigen benen - door Wendy de Jong VEERE - De sterrenhemel en het zeezicht zorgden ervoor dat Mark Roovers (41) uit Middelburg na 23 jaar terug keerde naar Zeeland. Vorig jaar juli opende hij samen met zijn vrouw café-restau rant Roovers aan de Polredijk in Veere. Roovers ging op zijn achttien de studeren aan de toneel school in Amsterdam. Hij kwam terecht in de horeca en ontwikkelde zo een voorlief de voor het horecavak. Tijdens zijn verblijf in Am sterdam kreeg hij plannen om een eigen restaurant te begin nen. Na 23 jaar in Amster dam, Gent en New York te hebben gewoond, keerde hij terug naar Zeeland. „Bij de laatste paar bedrijven waar ik werkzaam was, kreeg ik veel verantwoordelijkheid. Toch had ik op bepaalde mo menten onenigheid met mijn baas. Mijn ideeën strookten niet met die van hem. Ik be dacht me toen dat ik mijn droomrestaurant alleen kon verwezenlijken door voor me zelf te beginnen." Mark Roovers keerde na 23 jaar in Amsterdam, Gent en New York terug naar Zeeland. foto Lex de Meester Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven te komen. In Op eigen benen vertellen ondernemers hoe zij die klus hebben geklaard. Vandaag Mark Roovers van café-restaurant Roovers in Veere. Restaurant Roovers ligt aan het water langs de Polredijk in Veere. „Ik heb er bewust voor gekozen om niet in het centrum te gaan zitten, om dat ik dan net zo goed in Am sterdam had kunnen blijven. Zowel de sterrenhemel als het zeezicht hebben mij ertoe be wogen om terug te gaan naar Zeeland." Voordat Roovers zijn restaurant begon, is hij overal in de omgeving gaan eten. Hij heeft bekeken wat er in Zeeland mogelijk was op het gebied van catering en heeft familie en vrienden ge vraagd wat zij van het plan vonden. De ondernemer ondervond een moeilijke start vorig jaar zomer. „We zijn pas begon nen in juli, waardoor we een deel van het seizoen mislie pen. Bovendien hadden we te maken met het feit dat de zo mer qua weer erg weinig voor stelde." Komend seizoen wil Roovers proberen om het restaurant op de kaart krijgen. In het zo merseizoen gaat hij zich rich ten op toeristen in de omge ving. In de winter wil hij de catering op weg helpen door contact te leggen met de on dernemersvereniging. Momenteel wordt er gewerkt met één kok en twee mensen in de bediening. In de zomer maanden wordt dat aantal op geschroefd. „Ik hoop in de toekomst een tevreden hore- ca-exploitant te zijn met een gezellig en dynamisch restau rant." Toen Johan van Oldenbarnevelt in 1586 werd aangesteld tot lands advocaat kreeg hij een jaarsalaris van '200 gulden, zo lees ik in de biografie van Ben Knapen. Een goede handwerksman verdiende in die tijd zo'n 200 gulden. De Staten van Hol land waren zuinige lieden en zij zullen de verhouding van 1 op 6 toen redelijk hebben gevonden. Later bleken daar forse bonussen bij te komen, zoals een vol jaarsalaris voor zijn samenwerking met Maurits bij het verjagen van de Spanjaarden uit steden in het oosten en noorden. En toen Van Oldenbarnevelt zich onmisbaar had gemaakt, wist hij zijn salaris drastisch te verhogen. De hoogste ambtenaar in het land werd royaal betaald, zij het nog altijd bedui dend minder dan de stadhouder. "e biografie zie je weer eens hoe ver brokkeld de wereld er toen bij lag en kun je je ook goed voorstellen waarom de inkomensverschillen zoveel groter waren dan nu. Er moesten enorme schaarste- en risicopremies betaald worden. Die zijn er in de loop van de eeuwen uitgeperst door toenemende concurrentie. Maar concurrentie kan alleen werken in een open, doorzichtige wereld. Het is net als met een luchtbed. Een luchtbed met één luchtkamer rol je makkelijk op, je drukt er zo alle lucht uit. Een bed met heel veel vakjes krijg je zelfs met grote kracht amper leeg. De wereld was in die tijd als een luchtbed met heel veel vakjes. Overal zaten schotjes tussen, achter de schotjes zaten vette winsten en de kracht van de concurren tie kon er gewoon niet bijkomen. Als je alleen al leest wat voor barrières moesten worden overwonnen voor een reis naar Frankrijk kun je je goed voor stellen dat handelswinsten niet zo maar door concurrentie konden wor den weggeperst. Toen Van Oldenbarne velt de Franse koning in Angers zou ontmoeten, begon de reis met zes we ken vertraging. Twee keer reisde het ge zelschap vanuit Den Briel per koets en boot weer terug naar Den Haag omdat ook na een week wachten de wind niet gunstig was om uit te zeilen. Eindelijk onderweg naar Dieppe, sa men met een handelsvloot, werden ze aangevallen door Spaanse galleien. Op hun tocht over land moesten ze in ste den onderweg hun verdere reis regelen, struikelde een paard waardoor de as van hun koets brak en werden ze door een troep boeren aangevallen. Het duur de maanden voordat ze in Angers wa ren, een reis die we nu binnen tien uur bedenken en voltooien. Zoiets heeft geweldige invloed op de ruimte voor concurrentie. Stel dat ie mand in Den Haag nu ontdekt dat in Frankrijk gigantische winsten worden gemaakt met een product dat in Den Haag goedkoop aanwezig is (hopjes?). Je huurt een vrachtwagen, rijdt naar Frankrijk en in een dag tijd heb je een vermogen verdiend. Je berooft de woe keraar in Frankrijk van al zijn winst. Als de barrières voor de handel zijn op geruimd, kan handel overal de woeker - premies opheffen. De aanval door de galleien is maar één voorbeeld van de risico's die toen in de handel werden ge lopen. Daarnaast waren er de doodge wone risico's omdat de wereld minder beheersbaar was. Slecht begaanbare wegen, kwetsbaar materiaal, een storm kon je hele handel wegblazen. Risico betekent grote verschillen, want de één heeft geluk en de ander pech. Daar komt dan ook nog een risicopremie bovenop: iemand begint pas aan een ris kante onderneming als de vooruitzich ten aanlokkelijk genoeg zijn. We weten niet hoe groot de inkomens ongelijkheid in de Gouden Eeuw was. We weten wel dat in de laatste eeuw de ongelijkheid zeker gehalveerd is. Dat heeft veel, zo niet alles, met concurren tie te maken. Concurrentie kon een he leboel lucht uit de inkomensverdeling persen omdat de schotjes zijn wegge haald. Concurrentiebeleid is ook inko mensbeleid. Dat zie je ook meteen aan het verzet: vakbonden zitten immers he lemaal niet te wachten op een open ar beidsmarkt met Oost-Europa. Die wil len het schotje liever laten staan. Net als de textielhandelaren die geen spul len uit China willen en de boeren die geen suiker uit arme landen willen. Joop Hartog AMSTERDAM - Voor dertigplussers is uitzendwerk on gunstig. Tot dertig jaar verdienen uitzendkrachten onge veer hetzelfde salaris als collega's in vaste dienst. Maar wie doorgaat met het tijdelijke werk na zijn dertigste ver jaardag raakt achterop. Dat blijkt uit een onderzoek van de stichting Loonwijzer. Bij dertigers bedraagt het verschil in bruto-uurloon tus sen uitzendkrachten en vaste werknemers gemiddeld twee euro. Bij veertigers en vijftigers groeit het verschil tot gemiddeld zes euro per uur. ANP PARIJS - Het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS heeft vorig jaar een nettowinst behaald van 1,68 miljard euro. De winst is 39 procent hoger dan in 2004, zo heeft het concern, waar onder meer de vliegtuigfabrikant Airbus onder valt, gisteren laten weten. Het resultaat voor rente, belastingen en bijzondere pos ten steeg met 17 procent tot het record van 2,85 miljard euro. Dit bedrag is hoger dan de winst die EADS in janua ri nog noemde. Overigens stopt Airbus met de productie van de beroem de A300/310, omdat er geen markt meer voor is. Het vlieg tuig wordt tegenwoordig vooral gebruikt door charter maatschappijen, zoals Onur Air. ANP/GPD DEN HAAG - De Rabobank heeft vorig jaar zijn eigen winstverwachting overtroffen. Het netto-resultaat van de groep steeg met zestien procent tot 2,08 miljard euro, ter wijl op twaalf procent was gerekend. Dat maakte bestuursvoorzitter Bert Heemskerk gisteren bekend. Volgens Heemskerk hebben alle concernonderde len bijgedragen aan die goede cijfers. Het aantal bankkan toren in Nederland kromp het afgelopen jaar van 288 naar 248. Uiteindelijk wil de groep zo'n 150 grotere vesti gingen in het land overhouden. GPD HOUTEN - De ongeveer 8500 werknemers in de betonin- dustrie krijgen dit jaar een loonsverhoging van 2,75 pro cent en een eenmalige uitkering van 300 euro in verband met de gestegen vaste lasten. Dat heeft de CNV Bedrijvenbond gisteren laten weten. De vakbonden en de werkgevers hebben een akkoord be reikt over een nieuwe CAO, die met terugwerkende kracht geldt van 1 maart dit jaar tot 1 maart 2007. De oude CAO was al een jaar verlopen. Deze maand krijgen de betonarbeiders er 2 procent bij. Op 1 oktober volgt nog eens 0,75 procent. ANP van onze redactie economie HAARLEM - VNU geeft zich voor 7,5 miljard euro in contan ten over aan een consortium van zes investeringsmaatschappijen. Volgens de voormalige uitgever van onder meer Libelle, die nu handelt in kijkcijfers, consumen tengegevens en vakbladen, le vert dat meer waarde op voor de aandeelhouders dan doorgaan op eigen benen. De investeerders bieden 28,75 euro per aandeel, nauwelijks meer dan het voorlopige bod van 28 tot 28,50 euro dat in ja nuari op tafel werd gelegd. In clusief de schulden van VNU, komt de overnamesom uit op 8,6 miljard euro, aldus het concern gisteren. Het gelegenheidsconsortium be staat uit het Nederlandse Alp- invest en de Amerikaanse Blackstone Group, Carlyle Group, Hellman Friedman, Kohlberg Kravis Roberts (KKR) en Thomas H. Lee Partners. Het Britse Permira en Apax haakten af. De onderneming werd doelwit van de investeerders nadat aan deelhouders een besluit van de directie voor een miljardenover name van het Amerikaanse IMS Health vorig jaar hadden getor pedeerd. Topman Rob van den Bergh kondigde daarop zijn af treden aan. Hij blijft tot de over name door de zes investerings maatschappijen is afgerond. Dat is waarschijnlijk in mei. De uiterlijk onbewogen Van den Bergh wilde gisteren de uit komst niet betitelen als een mis lukking. „Ik nam een risico. Wij vonden IMS een goede en strate gische acquisitie. Maar de aan deelhouders wilden gewoon hun geld terug. Deze uitkomst is zeer goed te verdedigen. Meer zit er niet in", aldus de topman. Het consortium biedt volgens hem dan ook een hele goede prijs. „Wij zullen de bieding met verve verdedigen. Het is on waarschijnlijk dat we een hoger bod hadden kunnen realiseren." Die opmerking was kennelijk be doeld voor de grootaandeelhou ders Knight Vinke, Fidelity en Templeton. De Amerikaanse be leggers, die VNU onder druk zet ten om de IMS-overname af te blazen, zeiden vorig maand dat het bedrijf 35 tot 40 euro per aandeel waard is als het wordt opgesplitst. Volgens financieel directeur Rob Ruij ter is VNU in een 'break-up scenario' hooguit 26 tot 30 euro per aandeel waard. Dat betreft dan ook nog de toe komstige waarde. Hij rekent er op dat de grootaandeelhouders de overname goedkeuren. „We hebben er redelijk vertrouwen in dat we de deal zullen klaren." Fidelity verklaarde gisteren ech ter al dat steun van zijn kant 'on waarschijnlijk' is. De Ameri kaanse belegger had eind vorig jaar bijna 15 procent van VNU in handen, genoeg om de uit koop te laten mislukken. Het consortium wil dat minimaal 95 procent van de aandelen wordt aangemeld om het bod door te zetten. ANP pagina 25 reis naar Manhattan gaat verder EINDHOVEN - Met de aankoop van het Amerikaanse Witt Bio medical voor 137 miljoen euro hoopt Philips zijn positie in zie kenhuizen verder te verstevi gen. Witt maakt monitoren en klini sche informatiesystemen voor cardiologie, speciaal op het ge bied van bloedcirculatie. Met de monitoren worden bloeddruk, ECG en andere vitale informa tie in beeld gebracht, terwijl bij de patiënt in het ziekenhuis een catheter of sonde in een ader in gebracht is. Witt is het derde Amerikaanse bedrijf dat Philips Medical Sys tems sinds juli vorig jaar over genomen heeft. In totaal gaf Philips Medical Systems in die tijd bijna 1 miljard euro uit aan versterkingen. Medical Systems is al geruime tijd bezig met een zoektocht naar bedrijven om de divisie mee op te tuigen. De me dische sector is voor Philips een groeimarkt, waar het aantal con currenten veel beperkter is dan in andere sectoren. GPD li www.zuidwestlease.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23