PZC
Cobelfret breidt
autoterminal uit
Droom van nrestaurant
Uitgeperste inkomensverdeling
VNU geeft zich over
aan Amerikaanse
durfkapitalisten
Oppervlakte van 60 naar 100 hectare
Historische dag op Wall Street
Air Berlin naar de beurs
Havenrichtlijn is
definitief van tafel
Staking bij
APM Terminals
Dertigplusser beter in vaste dienst
Hogere winst voor EADS
Rabobank presteert uitstekend
Betonbouwers krijgen meer loon
Philips koopt
Amerikaans
medisch bedrijf
Voor zorgeloze mobiliteit!
ZuidWest
lease
„edactie: 0113-315649
S5actie@pzc.nl
postbus 31446° AA Goes
BPm^nSand: 0113-315520;
Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
donderdag 9 maart 2006
Hoor Ben Jansen
VLISSINGEN-OOST - De
Vlaamse autovervoerder Cobel
fret begint binnenkort aan een
forse vergroting van zijn termi
nal in Vlissingen-Oost. De op
pervlakte gaat van 60 naar 100
hectare. Het aantal autotreinen
door Zuid-Beveland neemt niet
toe.
Onlangs zijn de handtekeningen
gezet onder de overeenkomst
die Cobelfret verzekert van 40
hectare aan de zuidwestkant
van het huidige opstelterrein
voor fonkelnieuwe automobie
len van het merk Ford, die voor
de Britse markt zijn bestemd.
De uitbreiding betekent volgens
directeur C. Cigrang van Cobel
fret niet dat meer auto's de over
steek over de Noordzee gaan ma
ken. „Het is de bedoeling dat
auto's langer in Vlissingen blij-
staan. De opslagcapaciteit
wordt vergroot; niet de aan
voer."
Bewoners van huizen langs de
spoorweg hoeven daardoor niet
te vrezen dat de uitbreiding van
de terminal met 66 procent bete
kent dat de oyerlast die zij van
passerende autotreinen onder
vinden navenant toeneemt. Per
etmaal rijden vijf autotreinen
naar Vlissingen-Oost en even
veel keren leeg terug.
Schip
Voor de aanvoer van auto's naar
Vlissingen-Oost maakt Cobel
fret naast het spoor ook gebruik
van transport per binnenvaart
en zeeschip. Over zee worden
Fords aangevoerd uit Turkije
(de bestelwagen Transit) en
Spanje (de Fiësta). De voor
Groot-Brittannië bestemde Ka's
van de Ford-Fabriek in Keulen
komen per binnenvaartschip.
Per trein worden de modellen
Focus (uit Saarlouis) en Mondeo
NEW YORK - De effectenbeurs
van New York, de New York
Stock Exchange (NYSE), beleef
de gisteren een historische dag.
De onderneming kreeg een
beursnotering, na 213 jaar in
handen te zijn geweest van parti
culieren. De beursgang volgt op
de overname van het elektroni
sche handelsplatform Archipe
lago Holdings in april vorig
jaar. John Thain, de bestuurs
voorzitter van NYSE Group, zo
als het gecombineerde bedrijf
heet, luidde het nieuwe begin
symbolisch in door de openings
bel op Wall Street te laten klin
ken. Door de beursgang hoopt
NYSE Group beter de concur
rentie aan te gaan met rivalen
zoals de Chicago Mercantile Ex
change en de technologiebeurs
Nasdaq. ANP
(uit Genk) naar Vlissingen ge
bracht.
De drie binnenvaartschepen
voor rollende vracht die Cobel
fret twee jaar geleden in ge
bruik heeft genomen, vormen
geen vaste lijnverbinding met
Vlissingen.
Aanvankelijk was Cobelfret van
plan de terminal in Vlissingen
pas uit te breiden als zich nieu
we autofabrikanten als klant
voor de overslagfaciliteiten zou
den aandienen. Afspraken met
nieuwe klanten zijn nog niet ge
maakt. Cobelfret zag in de be
hoefte van Ford aan ruimere
opslagmogelijkheden voldoende
aanleiding de terminal uit te
breiden.
In verband met de aanleg van de
eerste fase van het Cobelfretter-
rein is de aansluiting van de Rit-
themsestraat op de Europaweg
verlegd. De uitbreiding van de
terminal ligt aan de zuidwest
kant van deze weg. Er worden
twee baileybruggen (bouwpak-
ketbruggen, red.) gebouwd om
de nieuwe parkeerplaats te ont
sluiten. De bruggen worden
maar in één richting "gebruikt,
zodat scftade aan auto's door te
gemoetkomend verkeer kan wor
den vermeden. De uitbreiding
moet dit najaar gereed zijn.
Cobelfret gaat op de terminal in
Vlissingen-Oost ook meer trai
lers verladen. Dat heeft te ma
ken met de recente overname
van vrachtveerdienst Dart Line.
Die overname betekent een ver
sterking van de lijndiensten van
Cobelfret op Engeland.
BERLIJN - Bezoekers op de Internationale Toe
risme Beurs in Berlijn bij de stand van Air Ber
lin. De Duitse prijsvechter heeft gisteren be
kendgemaakt naar de beurs te willen. Met de
opbrengst wil de op een na grootste luchtvaart
maatschappij van Duitsland verdere expansie
in Europa financieren. Een ruimere toegang tot
de kapitaalmarkten is volgens topman J. Hu-
nold nodig om te kunnen groeien op de scherp
concurrerende luchtvaartmarkt. Het is nog on
duidelijk wanneer de beursgang een feit zal
zijn. foto Tobias Schwarz/RTR
doorWout Bareman
TERNEUZEN - De Europese
Commissie heeft gisteren beslo
ten af te zien van een nieuwe ha
venrichtlijn, die mogelijk moest
maken dat schepen voortaan
ook door de bemanning zelf zou
den kunnen worden gelost of ge
laden.
De liberaliseringsplannen voor
de Europese havens stuitten de
lopen jaren op fel verzet
van de dokwerkers.
De gezamenlijke havenarbei
ders, onder wie ook het gros van
de werknemers van Verbrugge
Terminals in Terneuzen en Vlis
singen, protesteerden sinds
2002 met werkonderbrekingen
en manifestaties tegen de libera
lisering van het werk in de ha
vens. De plannen zouden de vei-
eid in de havens aantasten
en op termijn duizenden arbeids
plaatsen kosten. Half januari de
monstreerden duizenden haven
arbeiders voor het gebouw van
het Europees Parlement in
Straatsburg.
Het voorstel werd toen, tot op
luchting van de havenarbeiders,
uiteindelijk door' een overgrote
meerderheid van het Europees
Parlement weggestemd. Ook in
2003 verwierp het parlement al
een soortgelijk voorstel.
Europees commissaris voor
Transport Jacques Barrot
streeft nog steeds naar een
nieuw havenbeleid. Hij kondig
de gisteren een 'witboek' over
transportzaken aan, waarin een
globale herziening van het be
leid wordt voorgesteld. Barrot
presenteert het, naar verwach
ting, medio april.
Volgens ingewijden in Brussel
zal Barrot via een achterdeur
proberen toch een aantal hervor
mingen in het havenwerk door
te voeren. Hij had al eerder een
voorstel in gedachten om over
slagbedrijven, die werken met
gekwalificeerde havenwerkers
toestemming te verlenen hun
diensten in alle Europese ha
vens aan te bieden. Op die ma
nier zou betere dienstverlening
kunnen worden gegarandeerd te
gen lagere tarieven.
ROTTERDAM - De nachtploeg
van containerbedrijf APM Ter
minals in Rotterdam heeft gister
ochtend rond drie uur het werk
neergelegd.
De ochtendploeg is later op de
dag vervolgens niet aan het
werk gegaan. In totaal staakten
circa honderd werknemers. De
staking is uitgeroepen na het
stuklopen van de CAO-onder-
handelingen. De directie houdt
vast aan een rooster van 34,1
uur. De bond wil 32,5 uur. ANP
- op eigen benen -
door Wendy de Jong
VEERE - De sterrenhemel en
het zeezicht zorgden ervoor
dat Mark Roovers (41) uit
Middelburg na 23 jaar terug
keerde naar Zeeland. Vorig
jaar juli opende hij samen
met zijn vrouw café-restau
rant Roovers aan de Polredijk
in Veere.
Roovers ging op zijn achttien
de studeren aan de toneel
school in Amsterdam. Hij
kwam terecht in de horeca en
ontwikkelde zo een voorlief
de voor het horecavak.
Tijdens zijn verblijf in Am
sterdam kreeg hij plannen om
een eigen restaurant te begin
nen. Na 23 jaar in Amster
dam, Gent en New York te
hebben gewoond, keerde hij
terug naar Zeeland.
„Bij de laatste paar bedrijven
waar ik werkzaam was, kreeg
ik veel verantwoordelijkheid.
Toch had ik op bepaalde mo
menten onenigheid met mijn
baas. Mijn ideeën strookten
niet met die van hem. Ik be
dacht me toen dat ik mijn
droomrestaurant alleen kon
verwezenlijken door voor me
zelf te beginnen."
Mark Roovers keerde na 23 jaar in Amsterdam, Gent en New
York terug naar Zeeland. foto Lex de Meester
Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven
te komen. In Op eigen benen vertellen ondernemers hoe
zij die klus hebben geklaard. Vandaag Mark Roovers van
café-restaurant Roovers in Veere.
Restaurant Roovers ligt aan
het water langs de Polredijk
in Veere. „Ik heb er bewust
voor gekozen om niet in het
centrum te gaan zitten, om
dat ik dan net zo goed in Am
sterdam had kunnen blijven.
Zowel de sterrenhemel als het
zeezicht hebben mij ertoe be
wogen om terug te gaan naar
Zeeland." Voordat Roovers
zijn restaurant begon, is hij
overal in de omgeving gaan
eten. Hij heeft bekeken wat
er in Zeeland mogelijk was
op het gebied van catering en
heeft familie en vrienden ge
vraagd wat zij van het plan
vonden.
De ondernemer ondervond
een moeilijke start vorig jaar
zomer. „We zijn pas begon
nen in juli, waardoor we een
deel van het seizoen mislie
pen. Bovendien hadden we te
maken met het feit dat de zo
mer qua weer erg weinig voor
stelde."
Komend seizoen wil Roovers
proberen om het restaurant
op de kaart krijgen. In het zo
merseizoen gaat hij zich rich
ten op toeristen in de omge
ving. In de winter wil hij de
catering op weg helpen door
contact te leggen met de on
dernemersvereniging.
Momenteel wordt er gewerkt
met één kok en twee mensen
in de bediening. In de zomer
maanden wordt dat aantal op
geschroefd. „Ik hoop in de
toekomst een tevreden hore-
ca-exploitant te zijn met een
gezellig en dynamisch restau
rant."
Toen Johan van Oldenbarnevelt in
1586 werd aangesteld tot lands
advocaat kreeg hij een jaarsalaris van
'200 gulden, zo lees ik in de biografie
van Ben Knapen. Een goede
handwerksman verdiende in die tijd
zo'n 200 gulden. De Staten van Hol
land waren zuinige lieden en zij zullen
de verhouding van 1 op 6 toen redelijk
hebben gevonden. Later bleken daar
forse bonussen bij te komen, zoals een
vol jaarsalaris voor zijn samenwerking
met Maurits bij het verjagen van de
Spanjaarden uit steden in het oosten en
noorden. En toen Van Oldenbarnevelt
zich onmisbaar had gemaakt, wist hij
zijn salaris drastisch te verhogen. De
hoogste ambtenaar in het land werd
royaal betaald, zij het nog altijd bedui
dend minder dan de stadhouder.
"e biografie zie je weer eens hoe ver
brokkeld de wereld er toen bij lag en
kun je je ook goed voorstellen waarom
de inkomensverschillen zoveel groter
waren dan nu. Er moesten enorme
schaarste- en risicopremies betaald
worden. Die zijn er in de loop van de
eeuwen uitgeperst door toenemende
concurrentie.
Maar concurrentie kan alleen werken
in een open, doorzichtige wereld. Het is
net als met een luchtbed. Een luchtbed
met één luchtkamer rol je makkelijk
op, je drukt er zo alle lucht uit. Een bed
met heel veel vakjes krijg je zelfs met
grote kracht amper leeg. De wereld
was in die tijd als een luchtbed met
heel veel vakjes. Overal zaten schotjes
tussen, achter de schotjes zaten vette
winsten en de kracht van de concurren
tie kon er gewoon niet bijkomen.
Als je alleen al leest wat voor barrières
moesten worden overwonnen voor een
reis naar Frankrijk kun je je goed voor
stellen dat handelswinsten niet zo
maar door concurrentie konden wor
den weggeperst. Toen Van Oldenbarne
velt de Franse koning in Angers zou
ontmoeten, begon de reis met zes we
ken vertraging. Twee keer reisde het ge
zelschap vanuit Den Briel per koets en
boot weer terug naar Den Haag omdat
ook na een week wachten de wind niet
gunstig was om uit te zeilen.
Eindelijk onderweg naar Dieppe, sa
men met een handelsvloot, werden ze
aangevallen door Spaanse galleien. Op
hun tocht over land moesten ze in ste
den onderweg hun verdere reis regelen,
struikelde een paard waardoor de as
van hun koets brak en werden ze door
een troep boeren aangevallen. Het duur
de maanden voordat ze in Angers wa
ren, een reis die we nu binnen tien uur
bedenken en voltooien.
Zoiets heeft geweldige invloed op de
ruimte voor concurrentie. Stel dat ie
mand in Den Haag nu ontdekt dat in
Frankrijk gigantische winsten worden
gemaakt met een product dat in Den
Haag goedkoop aanwezig is (hopjes?).
Je huurt een vrachtwagen, rijdt naar
Frankrijk en in een dag tijd heb je een
vermogen verdiend. Je berooft de woe
keraar in Frankrijk van al zijn winst.
Als de barrières voor de handel zijn op
geruimd, kan handel overal de woeker -
premies opheffen. De aanval door de
galleien is maar één voorbeeld van de
risico's die toen in de handel werden ge
lopen. Daarnaast waren er de doodge
wone risico's omdat de wereld minder
beheersbaar was. Slecht begaanbare
wegen, kwetsbaar materiaal, een storm
kon je hele handel wegblazen. Risico
betekent grote verschillen, want de één
heeft geluk en de ander pech. Daar
komt dan ook nog een risicopremie
bovenop: iemand begint pas aan een ris
kante onderneming als de vooruitzich
ten aanlokkelijk genoeg zijn.
We weten niet hoe groot de inkomens
ongelijkheid in de Gouden Eeuw was.
We weten wel dat in de laatste eeuw de
ongelijkheid zeker gehalveerd is. Dat
heeft veel, zo niet alles, met concurren
tie te maken. Concurrentie kon een he
leboel lucht uit de inkomensverdeling
persen omdat de schotjes zijn wegge
haald. Concurrentiebeleid is ook inko
mensbeleid. Dat zie je ook meteen aan
het verzet: vakbonden zitten immers he
lemaal niet te wachten op een open ar
beidsmarkt met Oost-Europa. Die wil
len het schotje liever laten staan. Net
als de textielhandelaren die geen spul
len uit China willen en de boeren die
geen suiker uit arme landen willen.
Joop Hartog
AMSTERDAM - Voor dertigplussers is uitzendwerk on
gunstig. Tot dertig jaar verdienen uitzendkrachten onge
veer hetzelfde salaris als collega's in vaste dienst. Maar
wie doorgaat met het tijdelijke werk na zijn dertigste ver
jaardag raakt achterop.
Dat blijkt uit een onderzoek van de stichting Loonwijzer.
Bij dertigers bedraagt het verschil in bruto-uurloon tus
sen uitzendkrachten en vaste werknemers gemiddeld
twee euro. Bij veertigers en vijftigers groeit het verschil
tot gemiddeld zes euro per uur. ANP
PARIJS - Het Europese lucht- en ruimtevaartconcern
EADS heeft vorig jaar een nettowinst behaald van 1,68
miljard euro. De winst is 39 procent hoger dan in 2004, zo
heeft het concern, waar onder meer de vliegtuigfabrikant
Airbus onder valt, gisteren laten weten.
Het resultaat voor rente, belastingen en bijzondere pos
ten steeg met 17 procent tot het record van 2,85 miljard
euro. Dit bedrag is hoger dan de winst die EADS in janua
ri nog noemde.
Overigens stopt Airbus met de productie van de beroem
de A300/310, omdat er geen markt meer voor is. Het vlieg
tuig wordt tegenwoordig vooral gebruikt door charter
maatschappijen, zoals Onur Air. ANP/GPD
DEN HAAG - De Rabobank heeft vorig jaar zijn eigen
winstverwachting overtroffen. Het netto-resultaat van de
groep steeg met zestien procent tot 2,08 miljard euro, ter
wijl op twaalf procent was gerekend.
Dat maakte bestuursvoorzitter Bert Heemskerk gisteren
bekend. Volgens Heemskerk hebben alle concernonderde
len bijgedragen aan die goede cijfers. Het aantal bankkan
toren in Nederland kromp het afgelopen jaar van 288
naar 248. Uiteindelijk wil de groep zo'n 150 grotere vesti
gingen in het land overhouden. GPD
HOUTEN - De ongeveer 8500 werknemers in de betonin-
dustrie krijgen dit jaar een loonsverhoging van 2,75 pro
cent en een eenmalige uitkering van 300 euro in verband
met de gestegen vaste lasten.
Dat heeft de CNV Bedrijvenbond gisteren laten weten.
De vakbonden en de werkgevers hebben een akkoord be
reikt over een nieuwe CAO, die met terugwerkende
kracht geldt van 1 maart dit jaar tot 1 maart 2007. De
oude CAO was al een jaar verlopen.
Deze maand krijgen de betonarbeiders er 2 procent bij.
Op 1 oktober volgt nog eens 0,75 procent. ANP
van onze redactie economie
HAARLEM - VNU geeft zich
voor 7,5 miljard euro in contan
ten over aan een consortium van
zes investeringsmaatschappijen.
Volgens de voormalige uitgever
van onder meer Libelle, die nu
handelt in kijkcijfers, consumen
tengegevens en vakbladen, le
vert dat meer waarde op voor de
aandeelhouders dan doorgaan
op eigen benen.
De investeerders bieden 28,75
euro per aandeel, nauwelijks
meer dan het voorlopige bod
van 28 tot 28,50 euro dat in ja
nuari op tafel werd gelegd. In
clusief de schulden van VNU,
komt de overnamesom uit op 8,6
miljard euro, aldus het concern
gisteren.
Het gelegenheidsconsortium be
staat uit het Nederlandse Alp-
invest en de Amerikaanse
Blackstone Group, Carlyle
Group, Hellman Friedman,
Kohlberg Kravis Roberts (KKR)
en Thomas H. Lee Partners. Het
Britse Permira en Apax haakten
af.
De onderneming werd doelwit
van de investeerders nadat aan
deelhouders een besluit van de
directie voor een miljardenover
name van het Amerikaanse IMS
Health vorig jaar hadden getor
pedeerd. Topman Rob van den
Bergh kondigde daarop zijn af
treden aan. Hij blijft tot de over
name door de zes investerings
maatschappijen is afgerond.
Dat is waarschijnlijk in mei.
De uiterlijk onbewogen Van den
Bergh wilde gisteren de uit
komst niet betitelen als een mis
lukking. „Ik nam een risico. Wij
vonden IMS een goede en strate
gische acquisitie. Maar de aan
deelhouders wilden gewoon hun
geld terug. Deze uitkomst is
zeer goed te verdedigen. Meer
zit er niet in", aldus de topman.
Het consortium biedt volgens
hem dan ook een hele goede
prijs. „Wij zullen de bieding
met verve verdedigen. Het is on
waarschijnlijk dat we een hoger
bod hadden kunnen realiseren."
Die opmerking was kennelijk be
doeld voor de grootaandeelhou
ders Knight Vinke, Fidelity en
Templeton. De Amerikaanse be
leggers, die VNU onder druk zet
ten om de IMS-overname af te
blazen, zeiden vorig maand dat
het bedrijf 35 tot 40 euro per
aandeel waard is als het wordt
opgesplitst.
Volgens financieel directeur
Rob Ruij ter is VNU in een
'break-up scenario' hooguit 26
tot 30 euro per aandeel waard.
Dat betreft dan ook nog de toe
komstige waarde. Hij rekent er
op dat de grootaandeelhouders
de overname goedkeuren. „We
hebben er redelijk vertrouwen
in dat we de deal zullen klaren."
Fidelity verklaarde gisteren ech
ter al dat steun van zijn kant 'on
waarschijnlijk' is. De Ameri
kaanse belegger had eind vorig
jaar bijna 15 procent van VNU
in handen, genoeg om de uit
koop te laten mislukken. Het
consortium wil dat minimaal 95
procent van de aandelen wordt
aangemeld om het bod door te
zetten. ANP
pagina 25
reis naar Manhattan
gaat verder
EINDHOVEN - Met de aankoop
van het Amerikaanse Witt Bio
medical voor 137 miljoen euro
hoopt Philips zijn positie in zie
kenhuizen verder te verstevi
gen.
Witt maakt monitoren en klini
sche informatiesystemen voor
cardiologie, speciaal op het ge
bied van bloedcirculatie. Met de
monitoren worden bloeddruk,
ECG en andere vitale informa
tie in beeld gebracht, terwijl bij
de patiënt in het ziekenhuis een
catheter of sonde in een ader in
gebracht is.
Witt is het derde Amerikaanse
bedrijf dat Philips Medical Sys
tems sinds juli vorig jaar over
genomen heeft. In totaal gaf
Philips Medical Systems in die
tijd bijna 1 miljard euro uit aan
versterkingen. Medical Systems
is al geruime tijd bezig met een
zoektocht naar bedrijven om de
divisie mee op te tuigen. De me
dische sector is voor Philips een
groeimarkt, waar het aantal con
currenten veel beperkter is dan
in andere sectoren. GPD
li
www.zuidwestlease.nl