Wrap verovert snelle eter PZC De laptop krijgt een modisch tijgerprintje Wil Bril Koplampen Oranje-dvd Fun-kussen Kant- en-klaar geproefd Californische wrap Wrap met roerei, bieslook en tuinkers zaterdag 4 maart 2006 Nooit eerder van ge hoord en dan opeens is hij overal, om nooit meer weg te gaan. Bij de Hema, de benzinepomp, in de su permarkt, zelfs op het sta tion en bij de Burger King: de wrap (spreek uit: wrep), dat handige pannenkoekje waarin je de heerlijkste din gen kunt rollen. Gezonde sa lade, kruidige kip, kaas, to maat, vleesragoüt, bonen, noem maar op. Waar komt de wrap vandaan en waar aan dankt hij zijn plotselin ge sueees? Of we het leuk vinden of niet, vaak hebben we niet de tijd om rustig aan tafel te eteri. Je bent aan het winkelen en de maag knort. Je loopt op het station en koopt even iets voor onderweg, in de trein. Of je zit met hongergevoel in de auto en haalt bij de benzinepomp een snelle.lunch die je achter het stuur, zonder knoeien, naar bin nen kunt werken. Op dat soort momenten hebben we behoefte aan een snelle, ge makkelijke hap; fast food. Maar dat van oorsprong Amerikaanse begrip heeft nog altijd een vette, ongezonde bijklank. We willen wel snel en gemakkelijk, maar bovendien gezond en niet te ca lorierijk. Ziehier de ideale kans voor de wrap, die uit niet veel meer bestaat dan maïs- of tarwe meel en water, om een bliksem carrière te maken. Het ligt er na tuurlijk aan hoe je hem verder optuigt, maar in principe heeft hij het in zich om lekker slank te blijven. Voor de geboorte van de wrap moeten we naar Calif ornië, de 'Zonnestaat' aan de westkust van de Verenigde Staten. Daar waar de filmsterren, surfers eh andere 'beautiful people' wo nen; waar een mooi, gezond lijf de belangrijkste succesfactor is. Slanke salades, gezonde vruch tensappen en smoothies (yog- hurtshakes) behoren hier al de cennia lang tot het lunchreper- toire. Nog .veel langer eten de Califomiërs tortilla's, taco's en enchilada's. De staat grenst in het zuiden immers aan Mexico en is eeuwenlang gedomineerd geweest door hispanics. De tor tilla, een ronde flinterdunne ge bakken deegschijf met een door snee van 8 tot ca. 20 cm, is voor de Mexicanen en andere Mid den-Amerikaanse volken, wat voor ons brood is. Ze eten ze bij ontbijt, lunch en diner, en tus sendoor als ze lekkere trek krij gen. Oorspronkelijk werden ze gemaakt van met kalk bewerkte gemalen maïs (masa harina), maar in noordelijker gelegen ge bieden, waar tarwe kon groeien, maakte de bevolking ze al snel met het eenvoudiger te verwer ken tarwemeel. De tortilla's wer den er zachter en buigzamer van. Zo buigzaam dat ze in aller lei vormen gebogen konden wor den. Wrap is dus eigenlijk niet meer dan flexibele tortilla's. Ze zijn kant en klaar, in gasverpak- king, te koop in vrijwel elke su permarkt en kunnen buiten de koelkast worden bewaard. Patatzak Je kunt er natuurlijk een soort patatzak van draaien en vervol gens de vulling erin scheppen, maar dat is niet de juiste manier van vullen. Probeer hem zo maar eens uit het vuistje te eten, het wordt gegarandeerd een kledderboel. Hoe dan wel? Leg de wrap voor je op een vlakke ondergrond. Leg de vulling in het midden en op de bovenste helft, maar blijf bij de zijkanten vandaan. Vouw de onderkant ge deeltelijk over de vulling heen en rol vervolgens vanaf de zij kant op. Hap van bovenaf. Zo voorkom je lekken en knoeien, want de wrap vormt als het wa re een eetbaar lekbakje. Moei lijk? Vouw ze in vieren, zodat een kwart cirkel ontstaat, en schep de vulling in een flap. Ver warm de wrap eerst even (zie verpakking), dan wordt hij soe peler. Een koud gevulde wrap, zoals die van AH To Go, beleg je al leen in het centrum. Je vouwt on der- én bovenkant gedeeltelijk over de vulling heen, rolt hem op en snijdt hem schuin door midden. Serveer je tortilla's warm als hoofdmaaltijd, op een bord met bestek, dan volstaat oprollen. Altijd met de naad. naar beneden in een ovenschaal leggen, dat voorkomt uitrollen. Feitelijk is dan geen sprake meer van wraps. Die zijn echt bedoeld als (verantwoord) fast- food, dat je met je handen kunt eten. Puck Kerkhoven Modeaccessoires worden steeds meer hightech. Met de komst van mobieltjes, MP3-spelertjes en iPods verandert ook het aan zien van tasjes en broeken, waar in de gadgets bijna onzichtbaar worden weggewerkt. Oakley heeft een zonnebril, de Thump2, waarin de MP3-speler is ver stopt in de brillenpoten. Daar steken ook de oordopjes uit, die rechtstreeks het oor in kunnen. In'het frame zitten drie knopjes voor de bediening. Oakley, gere nommeerd zonnebrillenmerk, belooft daarnaast ook nog dat de bril beschermt tegen zon licht. Dat is toch mooi meegeno men. De bril is er in 256 en 510 megabyte danwel 1 gigabyte. Die laatste kost 449 euro, de eer ste 299. Het nieuwste paradepaardje van LG doet denken aan een ra ce-auto. De speakers van het mo bieltje LG-F3000 zien eruit als koplampen. Het lcd-scherm moet de schijn wekken dat je be stuurder bent van een race-au to. Bij het openen van de tele foon klinkt een startende auto. Het dichtklappen gaat gepaard met het geluid van een dicht slaande autodeur. Een sms'je le vert geclaxonneer op. Naast de ze grappige flauwekul is de F3000 uitgerust met een 1.3 me gapixel camera met flitser, Blue tooth, usb en email. De prijs: 399 euro. Heel lang geleden spaarden we bij de Shell-pomp munten met de afbeeldingen van Piet Keizer, Coen Moulijn en al die andere grootheden. Op een kartonnen bordje kon je daarmee je favorie te Oranje opstellen. Aron Win ter en Richard Witschge halen dat idee van stal, maar nu met dvd's. Daarop staan voetbalflit- sen, goals en interviews van de 23 nog te selecteren WK-voetbal- lers. Bovendien kun je met de dvd's inloggen op een speciale website. De dvd's zijn vanaf 29 april voor 3,95 euro te koop bij de postkantoren en Bruna-win- kels. De dvd 's, Oranjesterren geheten, hebben de vorm van het WK-shirt. Ze passen op een spelbord dat dé vorm van een voetbalveld heeft. Dat bord kost 9,95 euro. Het begon met koude, harde sta dionstoeltjes en eindigde in een 'fun-kussen'. Dat blaast zichzelf op en bevat een ingebouwde toe ter. Bedenker Michiel van Vee- nendaal ziet het kussen vooral als een mooie kans' voor bedrij ven hun naamsbekendheid te vergroten. Hij fantaseert over kussens met rode'en gele zijden of met reflecterende teksten. De eerste container uit China is on derweg naar het bedrijf in Nieu- Wegein. Zie nok www.brigh1"1'^0 ri1 Kant-en-klare wraps op een rijtje: Albert Heijn. Vulling: Cheddar Cheese Euro: 2,95. Kcal: niet vermeld. Oordeel: vrij dro ge tortilla, overheersende kaassmaak, lekker veel sla en tomaat. Burger King. Vulling: Delight, gegrilde kip. Euro 2,95 Kcal: 301. Oordeel: bijten de scherpzure saus, erg weinig kip. Hema. Vulling: Tandoori/kaas Euro: 2,95. Kcal: 525. Oordeel: stevige wrap, goed gekruide kip, vullende kaasragout. (Lunch voor 1 persoon)' Ingrediënten: 1 wrap, 1 eetlepel yogonaise, 1/2 avocado in plakken, 3 plakken gerookte kip, 1 tomaat, ontpit in blokjes, 1 takje verse korian der, wat ijsbergsla in reepjes. (Ontbijt voor 1 persoon Ingrediënten: 2 eieren, 1 eetlepel melk, zout en versgemalen peper, 1 eetlepel roomboter, 6 sprieten bieslook, 1 eetlepel verse tuinkers, 1 wrap. Bereiding: Klop eieren los met melk, peper en zout. Smelt boter in koekenpan, schenk eimeng sel erbij en roer rustig met een vork. Laat het ei in ca. 1 minuut stollen tot een korrelige, maar nog glanzende massa. Knip bieslook over het ei. Bevochtig wrap en verwarm 1 minuut op 600 watt in de magnetron, of in een hete koeken pan. Leg ei in het midden op de bovenste helft, bestrooi met tuinkers. Vouw de andere helft er gedeeltelijk overheen en rol op. Rol in een ser vetje en serveer met een glas versgeperst sinaas appelsap. Wraps worden steeds populairder als snelle hap, zowel kant- en klaar als zelfgemaakt. Bereiding: Bestrijk wrap met yogonaise. Beleg met sla, tomaat, plakken gerookte kip, avocado en kieingeknipte koriander. Vouw om en rol op. Laptops hoeven niet langer hoekig en grijs te zijn. In Milaan verscheen vorige week de Ego op de catwalk. In leer of met zebraprint. Op de catwalk van het Just Ca- valli Café in Milaan showen mo dellen de nieuwste laptops. Het is een trendy locatie voor een product dat zijn saaie jas ver ruilt voor een hippe outfit. Want de schootcomputers van Tulip die er getoond worden lij ken in weinig meer op hun voor gangers:. Volgens directeur Jeroen de Pun- der van het Bossche bedrijf Ego Lifestyle dat de computers voor Tulip ontwierp, wordt een voor beeld genomen aan de auto-in dustrie. „Waarop let een consu ment bij de.aankoop? Hij kijkt naar design, naar gebruiksge mak. Maar tot nu toe waren no tebooks altijd zwart of grijs en rechthoekig. Dé ontwikkeling was vooral gedreven door tech niek. Een nieuwe processor, weer een nieuw notebook." De nieuwste Tulip notebooks hebben de prententie van een mode-accessoire. De Punder: „Vergelijk het met een tas die je aanpast aan ie kledingstijl. Via foto's GPD zogenoemde skins of covers is de notebook in een ander jasje te steken. Van zwart leer of ze braprints van suède tot zachtge- spoten tinten als mintgroen." Technieken Met de buitenkant alleen ben je er niet, weet De Punder. „De nieuwste technieken moesten er in. We hebben gekeken waar men de meeste behoefte aan heeft. Snel even de agenda of email raadplegen bijvoorbeeld. Ook is spraakherkenning inge bouwd. Wat je zegt tegen de Ego, slaat hij op als tekstdocu ment. Verder willen we altijd en overal internet hebben. Dus zit er WiFi in en UMTS. Met Win dows XP Media Center kun je onder meer zeven uur lang dvd kijken.,Zulke veelgebruikte' functies zijn met vijftien snel toetsen meteen bereikbaar." Op tioneel is digitale televisie, waar voor de antenne in de draag band is verwerkt. De vier luidsprekers zitten on zichtbaar achter het scherm. Voor het verwisselen van de skins is een sleuteltje gemaakt dat meteen usb-stick is. Met een prijs vanaf 2950 euro is de Ego geen massaproduct. De Punder: „Ik ben in het eerste jaar tevreden met een verkoop van duizend wereldwijd per maand." Dat steekt mager af te gen een jaarverkoop in Europa van 18 miljoen laptops. Maar Tu lip, dat in 1998 een surséance van betaling overleefde, denkt er voldoende geld mee te verdie nen. Het van oorsprong Neder landse bedrijf droomt al over een hippe desktop-computer. Maarten van de Rakt De laptop als mode-accessoire. De lederen versie van de Ego.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37