Onderzoek verkeerslawaai A58
Zeeland is toe aan stedenbeleid
Chinook pikt auto op
Middelburg 22
Vlissingen 25
Terneuzen (tol)
Apart loket wijst de weg
bij contacten met China
Provincie bekijkt
opties na mogelijke
splitsing Delta
Standfast 43 boot van het jaar
Keuze personeel is beter te sturen
Boete voor bestelen werkgever
Jaarwisseling kost ruim 27 mille
Rijkswaterstaat Zeeland komt in actie na toename klachten
Maatwerk bij
instellen
inhaalverbod
Open dag op
boerderij
Vroeg Erbij Team
ook in andere
Zeeuwse regio's
woensdag 1 maart 2006
NEELTJE JANS - Een Chinook van de Koninklijke Luchtmacht heeft gistermid- werd gehangen. Deze manoeuvre was een eindoefening voor Chinook-piloten in
dag geoefend op Neeltje Jans. De helikopter haalde een Landrover op. Daarvoor spé. Voor de operatie was het nodig de parallelweg enige tijd af te zetten,
kwam de helikopter heel dicht bij de grond, waarna een auto onder de helikopter foto Willem Woznitza
AMSTERDAM - Het zeiljacht Standfast 43, ontworpen
door jachtbouwer Frans Maas, is tijdens de opening van
de Hiswa 2006 gekozen als zeiljacht van het jaar. Het der
tien metér lange jacht is gebouwd bij Standfast in Bres-
kens. Het schip is geheel vervaardigd van koolstof. Na de
Standfast 64 is dit het tweede schip van dit materiaal. De
Standfast 43 is door een vakjury beoordeeld op design,
constructie en innovatief karakter. De vaartesten vonden
afgelopen oktober al plaats.
VLISSINGEN - Gemeenten kunnen hun aanbestedingen
gebruiken om bedrijven te stimuleren mensen aan te ne
men die moeilijk aan werk komen. Vooral voor de thuis
zorg is die optie interessant. Dat was de boodschap die
Europarlementariër Emine Buzkurt (PvdA) gisteren ach
terliet na haar werkbezoek aan Zeeland. Buzkurt sprak
met de directie van thuiszorginstelling Allévo, was de
gast van het PvdA-Vrouwennetwerk en nam poolshoogte
bij het advies-meldpunt Huiselijk Geweld. De zorgsector
is van oudsher het werkveld waarin oudere vrouwen en
mensen met een arbeidsbeperking het beste terecht kun
nen, stelde ze. Ze noemde de Europese richtlijn voor open
bare aanbesteding van overheidsopdrachten een goede
mogelijkheid om die groepen aan werk te helpen. De Wet
Maatschappelijke Ondersteuning, waarbij gemeenten per
2007 in vormen van ondersteunende hulp moeten voor
zien, ziet ze als kans. In de aanbestedingsvoorwaarden
kan dan worden bepaald dat het bedrijf een deel van de
som moet steken in opleiding of werkervaring van bijvoor
beeld allochtone jongeren of gedeeltelijk arbeidsgeschik
ter Dat werkt goed in Dordrecht, meldt Bozkurt.
Tunnel
Volgens haar moet de groei van
het autoverkeer op.de A58 niet
worden onderschat. Cijfers
heeft zij niet direct voorhan
den. Het verkeer groeit door
heel Nederland, dus ook op de
A58. Voor het gedeelte van de
Rijksweg tussen Kruiningen en
Heinkenszand zijn daar sinds
de openstelling van de Wester-
scheldetunnel in 2003 de auto's
bijgekomen die voorheen ge
bruik maakten van de opgehe
ven veerdienst Kruiningen-
Perkpolder.
Welk effect dit allemaal heeft
op de geluidsbelasting is niet
duidelijk. Rijkswaterstaat wil
daarom een onderzoek. Dit zal
niet met metingen in het veld
gebeuren. Te veel achtergrond
geluiden worden anders meege
nomen. Het geluidsniveau
wordt berekend aan de hand
van vaste gegevens, zoals de
jongste verkeerstellingen, het
soort wegdek (zo rijdt nieuw
'zeer open asfalt beton', zoab,
geluidsarmer) en de meest voor
komende windrichting.
Voor 1 juli moeten de resulta
ten" bekend zijn, zegt
MIDDELBURG - Een twintigjarige inwoner van Zierik-
zee moet 600 euro boete betalen omdat hij zijn werkgever
heeft bestolen. Dat heeft de Middelburgse politierechter
G. van Unnik gisteren bepaald. De man deed vorige zo
mer vakantiewerk bij een fietsenmaker in Zierikzee. Op
de bovenverdieping van het pand zag hij kans een aantal
keren geld uit een kluis weg te nemen. De vakantiekracht
werd betrapt, nadat de politie het geld had gemerkt. Toen
hij weer een greep deed in de kluis, bleven sporen van de
(gemerkte) biljetten op zijn handen achter. De verdachte'
moest wel bekennen. Hij bleek in totaal 2000 euro te heb
ben gestolen. Het geld heeft hij inmiddels terugbetaald.
KRUININGEN - Bij de afgelopen oud- en nieuwviering is
in de gemeente Reimerswaal voor ruim 18.000 euro aan
vernielingen aangericht. De totale kosten bedroegen ruim
27.500 euro. In Krabbendijke, waar het bijna uit de hand
liep toen de aanwezige jeugd de politie met van alles en
nog'wat bekogelde, was de schade met bijna 10.000 euro
het grootst. De kosten voor het herstellen van bestrating
bedroegen liefst 6500 euro. Ook verkeersborden, straat-
meubilair en groen werden vernield. In Kruiningen, Hans-
weert en Yerseke bleef de schade beperkt tot kapotte ver
keersborden. Toch was dat in de drie dorpen samen goed
voor ruim achtduizend euro schade. Aangezien er ook
voor ruim negenduizend euro structurele kosten waren,
kostte de jaarwisseling de gemeente ruim 27.500 euro.
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - Rijkswater
staat laat een geluidsonderzoek
doen langs de hele Rijksweg
A58 in Zeeland. Het onderzoek
wordt uitgevoerd na klachten
over toenemend verkeersla
waai van bewoners uit Rilland,
Eversdijk bij Kapelle en de Bor-
selse buurtschap Baarsdorp.
Rijkswaterstaat is de beheerder
van de A58, maar niet verant
woordelijk voor geluidsweren-
de maatregelen. Toch ziet de
rijksdienst een taak voor zich
weggelegd om de leefbaarheid
rond de Rijksweg te bewaken.
„Omdat er meer klachten
binnenkomen, willen wij daar
als publieksgerichte organi
satie iets mee doen", verklaart
S. Verheijden- van Acker, clus
tercoördinator natuur, milieu
en landschap van de directie we
gen en verkeer bij Rijkswater
staat Zeeland in Middelburg.
Verheijden-van Acker. Zij wil
die dan bespreken met omwo
nenden en mogelijk komt er
een speciale voorlichtingsbij
eenkomst. Al te hoge verwach
tingen wil zij niet wekken.
RijkswaterstaatZeeland laat
de studie uitvoeren, maar als
het geluidsniveau te hoog blijkt
te zijn, is het aan de betrokken
gemeenten om officieel aanvra
gen te doen voor geluidsweren-
de maatregelen. Via de provin
cie kan dan bij het ministerie
van VROM een beroep worden
gedaan op subsidieregelingen
voor het isoleren van woningen
of het aanbrengen van geluids
schermen of -wallen voor meer
dere woningen. Het laatste ligt
volgens Verheijden-van Acker
het meest voor de hand.
A. Hoogenboom uit de Borselse
buurtschap Baarsdorp juicht
het toe dat Rijkswaterstaat de
klachten serieus neemt. „Ik
woon hier 35 jaar en in het be
gin had je nauwelijks in de ga
ten dat de A58 zo dicht bij ons
huis is. De laatste vijf, zes, ze
ven jaar is het te gortig gewor
den. Ongemerkt heb ik een
weerzin gekregen om in de tuin
te gaan zitten, zo erg is het in
middels."
De Baarsdorper die spreekt na
mens dertig mede-bewoners
van de buurtschap, heeft zelf
een officieel meetapparaat ge
kocht en het geluidsniveau ge
meten. Het bleek op 65 decibel
te liggen, het niveau waarop
maatregelen nodig worden ge
acht. „De maat is overvol", al
dus Hoogenboom. Het meest er
gert hij zich aan 'de vele auto's
die met sportuitlaten zijn uitge
rust'. „Die hoor je op vijf kilo
meter afstand aankomen." Het
liefst zou hij zien dat de geluid
snormen voor auto's worden
aangescherpt. Hij onderkent
dat dit de politiek 'gevoelig'
ligt. „Een geluidswal zou al
mooi zijn,"
Gedeputeerde Van Waveren: ontwikkeling en problemen samen aanpakken
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Tot op heden bestaat er
in Zeeland geen stedenbeleid. „Ik denkt
dat het tijd wordt hierin verandering te
brengen", zegt gedeputeerde H. van Wa
veren (CDA, ruimtelijke ordening en cul
tuur). Hij gaat zich daar voor inzetten.
De gedeputeerde zegt in de provincie al
vele jaren het landelijk gebied - het plat
teland - in de schijnwerpers staat. „Daar
hebben we veel projecten voor en we stop
pen er ook behoorlijk veel geld in om dit
mooi en vitaal te houden." Van Waveren
wil hieraan ook zeker niet tornen. Maar
hij vindt wel dat er méér aandacht nodig
is voor de vier grotere steden ('ik zeg be
wust niet grote, want die zijn er in Zee
land niet'). „Er is geen specifiek beleid
voor. We hebben voor stadsvraagstukken
afzonderlijke programma's, bijvoorbeeld
op het terrein van woningbouw, maar
geen samenhangende aanpak."
Van Waveren pleit ervoor om al die apar
te programma's - ruimtelijke ordening,
economische ontwikkeling, sociale bena
dering, milieu, samengaan verschillende
bevolkingsgroepen - op een rij te zetten
en daar een stedelijk beleidsprogramma
op los te laten. „Op een vergelijkbare wij
ze als voor het platteland gebeurt."
Van Waveren onderstreept dat de stedelij
ke problemen in Zeeland langzamerhand
groter worden. „Dat heeft ook te maken
met de groei van de steden. We hebben nu
ook hier wijken met een sociale problema
tiek. Lange tijd is gezegd: we hebben hier
geen echt grote steden, dus hoeven we
niet zoveel onderscheid te maken tussen
de grotere vier en de andere kernen. Ik
constateer dat er wel degelijk verschil in
problematiek is."
Hoewel de gedeputeerde zich bewust is
van de gevoeligheden, meent hij dat de
provincie in deze een actieve rol moet spe
len. Dat is in de praktijk al het geval. Als
voorbeelden noemt hij de plannen voor
het Scheldekwartier in Vlissingen, het ha
vengebied in Goes, de spoorweghinder
daar en de verkeersafwikkeling in en om
de steden. De gemeenten moeten in de eer
ste plaats zélf initiatieven ontwikkelen.
Van Waveren vindt samenwerking ook
richting Rijk belangrijk. „Samen kun je
je beter presenteren op landelijk niveau
en naar investeerders." Hij wijst op de na
tionale nota Ruimte, waarin de vier ste
den zijn aangeduid als regionaal steden-
netwerk. „Tot op heden is dat nogal vrij
blijvend. Er is weinig gezamenlijks onder
nomen. Men wil graag vooraf zekerheid
dat het iets oplevert. Die krijg je niet."
Concurrentie
Door een actieve opstelling als Zeeuwse
G4 zal de 'concurrentie' tussen de vier ste
den niet ineens verdwenen zijn. De gede
puteerde erkent dat incidenten (zoals el
kaar bedrijven en instellingen af kapen)
blijven. „Dat is ook niet zo erg. Belang
rijk is dat je een gezamenlijk verhaal op
een goede wijze presenteert."
Van Waveren verzekert dat de provincie
niet op de stoel van de steden wil gaan zit
ten. „Ze kunnen best zeggen: provincie,
bemoei je er niet mee. Maar de gemeenten
kimnen er ook van profiteren als wij een
stedenbeleid gaan voeren. Dat komt ze
rechtstreeks ten goede, bijvoorbeeld in be
tere en-snellere procedures en in finan
ciële bijdragen."
Richting nieuwe gemeentebesturen heeft
de gedeputeerde een advies. „Op lande
lijk niveau kom ik vrijwel nooit een
Zeeuwse gemeentebestuurder tegen. We
stellen ons licht onder de korenmaat. Ik
vind dat de steden met elkaar moeten zor
gen dat ze op de kaart komen te staan.
Als elke gemeente een wethouder aan
wijst die voor de steden op stap gaat, kun
nen kansen beter worden opgepakt."
De grootste vier Zeeuwse steden zijn aangeduid als regionaal stedennetwerk. „Maai
er is nog weinig gezamenlijks ondernomen." foto Willem Mieras
MIDDELBURG - Er komt meer
maatwerk aan te pas bij het in
stellen van de inhaalverboden
voor de doorgaande provinciale
wegen. De provincie spreidt het
instellen van deze verboden ook
over een langere periode, aldus
gedeputeerde T. Poppelaars
(CDA, verkeer).
Om de verkeersveiligheid te be
vorderen had de provincie het
plan om in drie jaar voor fiks
wat provinciale wegen inhaal
verboden in te voeren. Die perio
de wordt' nu met twee jaar ver
lengd, om voor een geleidelijk
ere overgang te zorgen.
Daarnaast is het volgens Poppe
laars, belangrijk om maatwerk
te leveren. Dus niet voor zomaar
een heel stuk weg zo'n verbod in
stellen. Maar, waar het kan en
waar het verantwoord is, auto
mobilisten toestaan om toch te
passeren. Dat voorkomt onnodi
ge irritatie, aldus Poppelaars.
Voor dit jaar staan de wegvak-
ken N256 (Goes-'Zeelandbrug),
N286 (Poortvliet) en de N258
(Hulst-Axel) op het programma.
Daarna worden in vier jaar tijd
nog tien wegvakken aangepakt
zoals de N60 (Terhole-grens), de
N288 (Zoutelande-Middelburg)
en de N59/N57 (Zierikzee-
Haamstede).
Er komt meer aandacht voor au
tomobilisten die niet goed thuis
zijn in de categorisering van de
wegen. Via belijning van de we
gen kunnen automobilisten zien
op welk wegtype 'ze rijden en
welke snelheid ze moeten aan
houden. Maar lang niet iedereen
weet hoe dat werkt. Daarom
komt er een voorlichtingscam
pagne en worden reflectorpaal
tjes voorzien van stickers met
de maximumsnelheid.
VEERE - Familie Breel uit
Veere houdt zaterdag 4 en zon
dag 5 maart een open dag op
hun boerderij aan de Bieweg 8.
Er zijn veel lammetjes en scha
pen te zien, maar ook koeien en
kalfjes, paarden en pony's. Kin
deren mogen pony-rijden, er is
een knuffëldierenhoek en een
plek waar kinderen hutten kun
nen bouwen met strobalen. De
open dag is van 12.00 tot 16.00
uur. De boer geeft om 13.00 en
I om 150 0 uur een rondleiding.
door René Schrier
MIDDELBURG - Zeeuwse be
drijven of instellingen die con
tacten met China (willen) aan
knopen, moeten in de toekomst
terecht kunnen bij een apart
China-loket. Zo'n loket kan een
plaatsje krijgen in het op te rich
ten Zeeuws ondernemershuis,
bij Zeeland Seaports of bij de
Hogeschool Zeeland (HZ).
Om de neuzen één 'kant op te
krijgen en te horen wat er bij
Zeeuwse bedrijven en instellin
gen leeft, wordt op korte termijn
een bijeenkomst over China be
legd. Daar zullen vertegenwoor
digers van bedrijven en scholen
die al contacten met China heb
ben over hun ervaringen vertel
len. De meeste bezoekers aan
China komen terug met enthou
siaste verhalen over de geweldi
ge ontwikkelingen in dat land.
Welke kansen en aanknopings
punten er zijn voor Zeeland, en
of de provincie daarbij een rol
kan spelen, is nog niet aan de or
de'gekomen, staat in het voor
stel dat Gedeputeerde Staten
hebben besproken.
Een van de initiatiefnemers voor
de bijeenkomst is gedeputeerde
M. Le Roy. Het gaat er haar om
dat mensen van eikaars ervarin
gen. leren. Op die manier hoeft
niet iedereen zelf het wiel uit te
vinden. Gedeputeerde Staten
zijn gisteren akkoord gegaan
met haar voorstel om zo'n bijeen
komst te houden.
Ter voorbereiding worden inter
views gehouden met mensen die
al in China zijn geweest. Daarna
wordt een inhoudelijke discussie
notitie opgesteld.
Aan het eind van de bijeenkomst
moet er duidelijkheid zijn over
de kansen die er voor Zeeland in
China liggen. Daarbij zal geke
ken worden naar de vraag welke
trends en ontwikkelingen in Chi
na gaande zijn en waar het ac
cent van de bedrijvigheid ligt.
Onderwijs
Met name de HZ en het ROC
Westerschelde hebben al contac
ten aangeknoopt met Chinese on
derwijsinstellingen. Die hebben
geleid tot samenwerking en uit
wisseling over en weer. De pro
vincie Zeeland is benaderd dooi
de Chinese provincie Jiangxi
met de vraag of de contacten ver
sterkt kunnen worden,
De pijlen vanuit Zeeland wor
den niet alleen op China ge
richt. Wat Zeeland met China
wil, staat ook op het program
ma voorGeorgië. Vanuit Zee
land lopen inmiddels ook lijnen
in de richting van dat land.
De voorbereidingen voor een be
zoek van een handelsdelegatie
aan Georgië zijn al begonnen.
Dat gebeurt onder leiding' van
het ministerie van Economische
Zaken. Verder wil de stichting
Zeeland helpt Georgië in april
naar dat land afreizen. Coördi
natie van de verschillende initia
tieven is gewenst. Daar kan een
thema-avond een rol in spelen.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - De provincie
sluit niet uit de aandelen van
Delta te verkopen als de split
sing van energiebedrijven door
gaat. Het provinciebestuur is te
gen het in tweeën knippen van
energiebedrijven. Ook wil ze de
aandelen Delta niet van de hand
doen. Maar na een splitsing ont
staat een andere situatie.
De provincie Zeeland heeft de
helft van de aandelen van Delta
in handen. Tot nu toe is het da
gelijks provinciebestuur altijd
tegen de verkoop van aandelen
geweest. Een van de argumen
ten daarvoor is het behoud van
werkgelegenheid in Zeeland.
Maar als de splitsing van ener
giebedrijven doorgaat, wil het
dagelijks provinciebestuur een
'plan B' op tafel hebben liggen,
zegt gedeputeerde J. Suurrnond
(VVD, energie). „Gedeputeerde
Staten kijken wat er gaat gebeu
ren als de splitsing doorgaat."
Minister Brinkhorst (D66, Eco
nomische Zaken) wil de bedrij
ven in 2008 opsplitsen. De net
werken gaan op in een onderne
ming die grotendeels (51 pro
cent) in overheidshanden moet
blijven (netbeheerder Tennet).
De centrales, de energiehandel
en de energielevering gaan op in
een ander bedrijf waarvan de
huidige aandeelhouders - pro
vincies en gemeenten - alle aan
delen kunnen verkopen. Het da
gelijks provinciebestuur onder
zoekt nu verschillende scena
rio's. Een van de mogelijkheden
is de verkoop van de aandelen.
Suurrnond: „Het college van GS
heeft nog geen standpunt inge
nomen, maar het staat niet te
springen om de aandelen te ver
kopen. De opties worden op een
rij gezet. In maart of april ne
men GS een besluit, waarna er
in juni of vlak na de zomer in de
Staten over wordt gediscussi
eerd."
Hoorzitting
Voordat de Tweede Kamer een
besluit neemt over de splitsing
willen de PvdA en het CDA op
20 maart een hoorzitting hou
den met dè grote aandeelhou
ders van de energiebedrijven.
„We willen weten hoe zij aankij
ken tegen de privatiseringsplan
nen", zegt Kamerlid F. Crorie
van de PvdA. Suurrnond heeft
nog geen uitnodiging ontvan
gen. „Maar als we die krijgen,
gaan we er zeker op.in."
Kort na de hoorzitting met de ge
meenten en provincies debat
teert de Tweede Kamer weer
over de splitsingswet. De PvdA
sprak onlangs nog steun uit
voor het wetsvoorstel. Ook
WD, D66 en GroenLinks wraren
overwegend positief. Het CDA
en de ChristenUnie willen dat
de energiebedrijven alleen ver
plicht worden tot splitsing, als
ze- worden geprivatiseerd. Dat
laatste kan als de huidige aan
deelhouders, provincies en ge
meenten, besluiten tot verkoop.
MIDDELBURG - Na het succes
op Walcheren zwermen de
Vroeg Erbij Teams uit over heel
Zeeland. Bureau Jeugdzorg Zee
land krijgt ruim negen ton pro-
vinciegeld om de aanpak van
kinderen die het risico lopen te
ontsporen, in heel Zeeland een
vaste plaats te geven.
Het eerste VET-team op Walche
ren ging medio 2004 aan de slag.
Een combinatie van politiemen
sen, jeugdzorgmedewerkers en
maatschappelijk werkersgaan
af op meldingen van overlast,
ontbrekend oudertoezicht of an
dere ongewenste situaties.
Het kind wordt binnen enkele
dagen met de ouders naar de
juiste hulpverlener gebracht en
binnen drie maanden weer op
koers gezet. VET-team Walche
ren kwam het eerste jaar 55
keer in actie. Het team is erop
gericht jongeren uit de criminali
teit te houden. Bij eerste vergrij
pen, mits licht genoeg, gaat het
kind naar het Haltbureau.
Het provinciegeld moet de instel
ling van VET-teams in de Oos-
terschelderegio en Zeeuws-
Vlaanderen mogelijk maken. De
gemeenten daar hebben beloofd
na 2008 het aandeel van het
maatschappelijk werk en politie
te betalen. De gemeenten op
Walcheren nemen dat deel van
de kosten per dit jaar voor eigen
rekening.