Onderzoek verkeerslawaai A58 Zeeland is toe aan stedenbeleid Chinook pikt auto op Middelburg 22 Vlissingen 25 Terneuzen (tol) Apart loket wijst de weg bij contacten met China Provincie bekijkt opties na mogelijke splitsing Delta Standfast 43 boot van het jaar Keuze personeel is beter te sturen Boete voor bestelen werkgever Jaarwisseling kost ruim 27 mille Rijkswaterstaat Zeeland komt in actie na toename klachten Maatwerk bij instellen inhaalverbod Open dag op boerderij Vroeg Erbij Team ook in andere Zeeuwse regio's woensdag 1 maart 2006 NEELTJE JANS - Een Chinook van de Koninklijke Luchtmacht heeft gistermid- werd gehangen. Deze manoeuvre was een eindoefening voor Chinook-piloten in dag geoefend op Neeltje Jans. De helikopter haalde een Landrover op. Daarvoor spé. Voor de operatie was het nodig de parallelweg enige tijd af te zetten, kwam de helikopter heel dicht bij de grond, waarna een auto onder de helikopter foto Willem Woznitza AMSTERDAM - Het zeiljacht Standfast 43, ontworpen door jachtbouwer Frans Maas, is tijdens de opening van de Hiswa 2006 gekozen als zeiljacht van het jaar. Het der tien metér lange jacht is gebouwd bij Standfast in Bres- kens. Het schip is geheel vervaardigd van koolstof. Na de Standfast 64 is dit het tweede schip van dit materiaal. De Standfast 43 is door een vakjury beoordeeld op design, constructie en innovatief karakter. De vaartesten vonden afgelopen oktober al plaats. VLISSINGEN - Gemeenten kunnen hun aanbestedingen gebruiken om bedrijven te stimuleren mensen aan te ne men die moeilijk aan werk komen. Vooral voor de thuis zorg is die optie interessant. Dat was de boodschap die Europarlementariër Emine Buzkurt (PvdA) gisteren ach terliet na haar werkbezoek aan Zeeland. Buzkurt sprak met de directie van thuiszorginstelling Allévo, was de gast van het PvdA-Vrouwennetwerk en nam poolshoogte bij het advies-meldpunt Huiselijk Geweld. De zorgsector is van oudsher het werkveld waarin oudere vrouwen en mensen met een arbeidsbeperking het beste terecht kun nen, stelde ze. Ze noemde de Europese richtlijn voor open bare aanbesteding van overheidsopdrachten een goede mogelijkheid om die groepen aan werk te helpen. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning, waarbij gemeenten per 2007 in vormen van ondersteunende hulp moeten voor zien, ziet ze als kans. In de aanbestedingsvoorwaarden kan dan worden bepaald dat het bedrijf een deel van de som moet steken in opleiding of werkervaring van bijvoor beeld allochtone jongeren of gedeeltelijk arbeidsgeschik ter Dat werkt goed in Dordrecht, meldt Bozkurt. Tunnel Volgens haar moet de groei van het autoverkeer op.de A58 niet worden onderschat. Cijfers heeft zij niet direct voorhan den. Het verkeer groeit door heel Nederland, dus ook op de A58. Voor het gedeelte van de Rijksweg tussen Kruiningen en Heinkenszand zijn daar sinds de openstelling van de Wester- scheldetunnel in 2003 de auto's bijgekomen die voorheen ge bruik maakten van de opgehe ven veerdienst Kruiningen- Perkpolder. Welk effect dit allemaal heeft op de geluidsbelasting is niet duidelijk. Rijkswaterstaat wil daarom een onderzoek. Dit zal niet met metingen in het veld gebeuren. Te veel achtergrond geluiden worden anders meege nomen. Het geluidsniveau wordt berekend aan de hand van vaste gegevens, zoals de jongste verkeerstellingen, het soort wegdek (zo rijdt nieuw 'zeer open asfalt beton', zoab, geluidsarmer) en de meest voor komende windrichting. Voor 1 juli moeten de resulta ten" bekend zijn, zegt MIDDELBURG - Een twintigjarige inwoner van Zierik- zee moet 600 euro boete betalen omdat hij zijn werkgever heeft bestolen. Dat heeft de Middelburgse politierechter G. van Unnik gisteren bepaald. De man deed vorige zo mer vakantiewerk bij een fietsenmaker in Zierikzee. Op de bovenverdieping van het pand zag hij kans een aantal keren geld uit een kluis weg te nemen. De vakantiekracht werd betrapt, nadat de politie het geld had gemerkt. Toen hij weer een greep deed in de kluis, bleven sporen van de (gemerkte) biljetten op zijn handen achter. De verdachte' moest wel bekennen. Hij bleek in totaal 2000 euro te heb ben gestolen. Het geld heeft hij inmiddels terugbetaald. KRUININGEN - Bij de afgelopen oud- en nieuwviering is in de gemeente Reimerswaal voor ruim 18.000 euro aan vernielingen aangericht. De totale kosten bedroegen ruim 27.500 euro. In Krabbendijke, waar het bijna uit de hand liep toen de aanwezige jeugd de politie met van alles en nog'wat bekogelde, was de schade met bijna 10.000 euro het grootst. De kosten voor het herstellen van bestrating bedroegen liefst 6500 euro. Ook verkeersborden, straat- meubilair en groen werden vernield. In Kruiningen, Hans- weert en Yerseke bleef de schade beperkt tot kapotte ver keersborden. Toch was dat in de drie dorpen samen goed voor ruim achtduizend euro schade. Aangezien er ook voor ruim negenduizend euro structurele kosten waren, kostte de jaarwisseling de gemeente ruim 27.500 euro. door Harmen van der Werf MIDDELBURG - Rijkswater staat laat een geluidsonderzoek doen langs de hele Rijksweg A58 in Zeeland. Het onderzoek wordt uitgevoerd na klachten over toenemend verkeersla waai van bewoners uit Rilland, Eversdijk bij Kapelle en de Bor- selse buurtschap Baarsdorp. Rijkswaterstaat is de beheerder van de A58, maar niet verant woordelijk voor geluidsweren- de maatregelen. Toch ziet de rijksdienst een taak voor zich weggelegd om de leefbaarheid rond de Rijksweg te bewaken. „Omdat er meer klachten binnenkomen, willen wij daar als publieksgerichte organi satie iets mee doen", verklaart S. Verheijden- van Acker, clus tercoördinator natuur, milieu en landschap van de directie we gen en verkeer bij Rijkswater staat Zeeland in Middelburg. Verheijden-van Acker. Zij wil die dan bespreken met omwo nenden en mogelijk komt er een speciale voorlichtingsbij eenkomst. Al te hoge verwach tingen wil zij niet wekken. RijkswaterstaatZeeland laat de studie uitvoeren, maar als het geluidsniveau te hoog blijkt te zijn, is het aan de betrokken gemeenten om officieel aanvra gen te doen voor geluidsweren- de maatregelen. Via de provin cie kan dan bij het ministerie van VROM een beroep worden gedaan op subsidieregelingen voor het isoleren van woningen of het aanbrengen van geluids schermen of -wallen voor meer dere woningen. Het laatste ligt volgens Verheijden-van Acker het meest voor de hand. A. Hoogenboom uit de Borselse buurtschap Baarsdorp juicht het toe dat Rijkswaterstaat de klachten serieus neemt. „Ik woon hier 35 jaar en in het be gin had je nauwelijks in de ga ten dat de A58 zo dicht bij ons huis is. De laatste vijf, zes, ze ven jaar is het te gortig gewor den. Ongemerkt heb ik een weerzin gekregen om in de tuin te gaan zitten, zo erg is het in middels." De Baarsdorper die spreekt na mens dertig mede-bewoners van de buurtschap, heeft zelf een officieel meetapparaat ge kocht en het geluidsniveau ge meten. Het bleek op 65 decibel te liggen, het niveau waarop maatregelen nodig worden ge acht. „De maat is overvol", al dus Hoogenboom. Het meest er gert hij zich aan 'de vele auto's die met sportuitlaten zijn uitge rust'. „Die hoor je op vijf kilo meter afstand aankomen." Het liefst zou hij zien dat de geluid snormen voor auto's worden aangescherpt. Hij onderkent dat dit de politiek 'gevoelig' ligt. „Een geluidswal zou al mooi zijn," Gedeputeerde Van Waveren: ontwikkeling en problemen samen aanpakken door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Tot op heden bestaat er in Zeeland geen stedenbeleid. „Ik denkt dat het tijd wordt hierin verandering te brengen", zegt gedeputeerde H. van Wa veren (CDA, ruimtelijke ordening en cul tuur). Hij gaat zich daar voor inzetten. De gedeputeerde zegt in de provincie al vele jaren het landelijk gebied - het plat teland - in de schijnwerpers staat. „Daar hebben we veel projecten voor en we stop pen er ook behoorlijk veel geld in om dit mooi en vitaal te houden." Van Waveren wil hieraan ook zeker niet tornen. Maar hij vindt wel dat er méér aandacht nodig is voor de vier grotere steden ('ik zeg be wust niet grote, want die zijn er in Zee land niet'). „Er is geen specifiek beleid voor. We hebben voor stadsvraagstukken afzonderlijke programma's, bijvoorbeeld op het terrein van woningbouw, maar geen samenhangende aanpak." Van Waveren pleit ervoor om al die apar te programma's - ruimtelijke ordening, economische ontwikkeling, sociale bena dering, milieu, samengaan verschillende bevolkingsgroepen - op een rij te zetten en daar een stedelijk beleidsprogramma op los te laten. „Op een vergelijkbare wij ze als voor het platteland gebeurt." Van Waveren onderstreept dat de stedelij ke problemen in Zeeland langzamerhand groter worden. „Dat heeft ook te maken met de groei van de steden. We hebben nu ook hier wijken met een sociale problema tiek. Lange tijd is gezegd: we hebben hier geen echt grote steden, dus hoeven we niet zoveel onderscheid te maken tussen de grotere vier en de andere kernen. Ik constateer dat er wel degelijk verschil in problematiek is." Hoewel de gedeputeerde zich bewust is van de gevoeligheden, meent hij dat de provincie in deze een actieve rol moet spe len. Dat is in de praktijk al het geval. Als voorbeelden noemt hij de plannen voor het Scheldekwartier in Vlissingen, het ha vengebied in Goes, de spoorweghinder daar en de verkeersafwikkeling in en om de steden. De gemeenten moeten in de eer ste plaats zélf initiatieven ontwikkelen. Van Waveren vindt samenwerking ook richting Rijk belangrijk. „Samen kun je je beter presenteren op landelijk niveau en naar investeerders." Hij wijst op de na tionale nota Ruimte, waarin de vier ste den zijn aangeduid als regionaal steden- netwerk. „Tot op heden is dat nogal vrij blijvend. Er is weinig gezamenlijks onder nomen. Men wil graag vooraf zekerheid dat het iets oplevert. Die krijg je niet." Concurrentie Door een actieve opstelling als Zeeuwse G4 zal de 'concurrentie' tussen de vier ste den niet ineens verdwenen zijn. De gede puteerde erkent dat incidenten (zoals el kaar bedrijven en instellingen af kapen) blijven. „Dat is ook niet zo erg. Belang rijk is dat je een gezamenlijk verhaal op een goede wijze presenteert." Van Waveren verzekert dat de provincie niet op de stoel van de steden wil gaan zit ten. „Ze kunnen best zeggen: provincie, bemoei je er niet mee. Maar de gemeenten kimnen er ook van profiteren als wij een stedenbeleid gaan voeren. Dat komt ze rechtstreeks ten goede, bijvoorbeeld in be tere en-snellere procedures en in finan ciële bijdragen." Richting nieuwe gemeentebesturen heeft de gedeputeerde een advies. „Op lande lijk niveau kom ik vrijwel nooit een Zeeuwse gemeentebestuurder tegen. We stellen ons licht onder de korenmaat. Ik vind dat de steden met elkaar moeten zor gen dat ze op de kaart komen te staan. Als elke gemeente een wethouder aan wijst die voor de steden op stap gaat, kun nen kansen beter worden opgepakt." De grootste vier Zeeuwse steden zijn aangeduid als regionaal stedennetwerk. „Maai er is nog weinig gezamenlijks ondernomen." foto Willem Mieras MIDDELBURG - Er komt meer maatwerk aan te pas bij het in stellen van de inhaalverboden voor de doorgaande provinciale wegen. De provincie spreidt het instellen van deze verboden ook over een langere periode, aldus gedeputeerde T. Poppelaars (CDA, verkeer). Om de verkeersveiligheid te be vorderen had de provincie het plan om in drie jaar voor fiks wat provinciale wegen inhaal verboden in te voeren. Die perio de wordt' nu met twee jaar ver lengd, om voor een geleidelijk ere overgang te zorgen. Daarnaast is het volgens Poppe laars, belangrijk om maatwerk te leveren. Dus niet voor zomaar een heel stuk weg zo'n verbod in stellen. Maar, waar het kan en waar het verantwoord is, auto mobilisten toestaan om toch te passeren. Dat voorkomt onnodi ge irritatie, aldus Poppelaars. Voor dit jaar staan de wegvak- ken N256 (Goes-'Zeelandbrug), N286 (Poortvliet) en de N258 (Hulst-Axel) op het programma. Daarna worden in vier jaar tijd nog tien wegvakken aangepakt zoals de N60 (Terhole-grens), de N288 (Zoutelande-Middelburg) en de N59/N57 (Zierikzee- Haamstede). Er komt meer aandacht voor au tomobilisten die niet goed thuis zijn in de categorisering van de wegen. Via belijning van de we gen kunnen automobilisten zien op welk wegtype 'ze rijden en welke snelheid ze moeten aan houden. Maar lang niet iedereen weet hoe dat werkt. Daarom komt er een voorlichtingscam pagne en worden reflectorpaal tjes voorzien van stickers met de maximumsnelheid. VEERE - Familie Breel uit Veere houdt zaterdag 4 en zon dag 5 maart een open dag op hun boerderij aan de Bieweg 8. Er zijn veel lammetjes en scha pen te zien, maar ook koeien en kalfjes, paarden en pony's. Kin deren mogen pony-rijden, er is een knuffëldierenhoek en een plek waar kinderen hutten kun nen bouwen met strobalen. De open dag is van 12.00 tot 16.00 uur. De boer geeft om 13.00 en I om 150 0 uur een rondleiding. door René Schrier MIDDELBURG - Zeeuwse be drijven of instellingen die con tacten met China (willen) aan knopen, moeten in de toekomst terecht kunnen bij een apart China-loket. Zo'n loket kan een plaatsje krijgen in het op te rich ten Zeeuws ondernemershuis, bij Zeeland Seaports of bij de Hogeschool Zeeland (HZ). Om de neuzen één 'kant op te krijgen en te horen wat er bij Zeeuwse bedrijven en instellin gen leeft, wordt op korte termijn een bijeenkomst over China be legd. Daar zullen vertegenwoor digers van bedrijven en scholen die al contacten met China heb ben over hun ervaringen vertel len. De meeste bezoekers aan China komen terug met enthou siaste verhalen over de geweldi ge ontwikkelingen in dat land. Welke kansen en aanknopings punten er zijn voor Zeeland, en of de provincie daarbij een rol kan spelen, is nog niet aan de or de'gekomen, staat in het voor stel dat Gedeputeerde Staten hebben besproken. Een van de initiatiefnemers voor de bijeenkomst is gedeputeerde M. Le Roy. Het gaat er haar om dat mensen van eikaars ervarin gen. leren. Op die manier hoeft niet iedereen zelf het wiel uit te vinden. Gedeputeerde Staten zijn gisteren akkoord gegaan met haar voorstel om zo'n bijeen komst te houden. Ter voorbereiding worden inter views gehouden met mensen die al in China zijn geweest. Daarna wordt een inhoudelijke discussie notitie opgesteld. Aan het eind van de bijeenkomst moet er duidelijkheid zijn over de kansen die er voor Zeeland in China liggen. Daarbij zal geke ken worden naar de vraag welke trends en ontwikkelingen in Chi na gaande zijn en waar het ac cent van de bedrijvigheid ligt. Onderwijs Met name de HZ en het ROC Westerschelde hebben al contac ten aangeknoopt met Chinese on derwijsinstellingen. Die hebben geleid tot samenwerking en uit wisseling over en weer. De pro vincie Zeeland is benaderd dooi de Chinese provincie Jiangxi met de vraag of de contacten ver sterkt kunnen worden, De pijlen vanuit Zeeland wor den niet alleen op China ge richt. Wat Zeeland met China wil, staat ook op het program ma voorGeorgië. Vanuit Zee land lopen inmiddels ook lijnen in de richting van dat land. De voorbereidingen voor een be zoek van een handelsdelegatie aan Georgië zijn al begonnen. Dat gebeurt onder leiding' van het ministerie van Economische Zaken. Verder wil de stichting Zeeland helpt Georgië in april naar dat land afreizen. Coördi natie van de verschillende initia tieven is gewenst. Daar kan een thema-avond een rol in spelen. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De provincie sluit niet uit de aandelen van Delta te verkopen als de split sing van energiebedrijven door gaat. Het provinciebestuur is te gen het in tweeën knippen van energiebedrijven. Ook wil ze de aandelen Delta niet van de hand doen. Maar na een splitsing ont staat een andere situatie. De provincie Zeeland heeft de helft van de aandelen van Delta in handen. Tot nu toe is het da gelijks provinciebestuur altijd tegen de verkoop van aandelen geweest. Een van de argumen ten daarvoor is het behoud van werkgelegenheid in Zeeland. Maar als de splitsing van ener giebedrijven doorgaat, wil het dagelijks provinciebestuur een 'plan B' op tafel hebben liggen, zegt gedeputeerde J. Suurrnond (VVD, energie). „Gedeputeerde Staten kijken wat er gaat gebeu ren als de splitsing doorgaat." Minister Brinkhorst (D66, Eco nomische Zaken) wil de bedrij ven in 2008 opsplitsen. De net werken gaan op in een onderne ming die grotendeels (51 pro cent) in overheidshanden moet blijven (netbeheerder Tennet). De centrales, de energiehandel en de energielevering gaan op in een ander bedrijf waarvan de huidige aandeelhouders - pro vincies en gemeenten - alle aan delen kunnen verkopen. Het da gelijks provinciebestuur onder zoekt nu verschillende scena rio's. Een van de mogelijkheden is de verkoop van de aandelen. Suurrnond: „Het college van GS heeft nog geen standpunt inge nomen, maar het staat niet te springen om de aandelen te ver kopen. De opties worden op een rij gezet. In maart of april ne men GS een besluit, waarna er in juni of vlak na de zomer in de Staten over wordt gediscussi eerd." Hoorzitting Voordat de Tweede Kamer een besluit neemt over de splitsing willen de PvdA en het CDA op 20 maart een hoorzitting hou den met dè grote aandeelhou ders van de energiebedrijven. „We willen weten hoe zij aankij ken tegen de privatiseringsplan nen", zegt Kamerlid F. Crorie van de PvdA. Suurrnond heeft nog geen uitnodiging ontvan gen. „Maar als we die krijgen, gaan we er zeker op.in." Kort na de hoorzitting met de ge meenten en provincies debat teert de Tweede Kamer weer over de splitsingswet. De PvdA sprak onlangs nog steun uit voor het wetsvoorstel. Ook WD, D66 en GroenLinks wraren overwegend positief. Het CDA en de ChristenUnie willen dat de energiebedrijven alleen ver plicht worden tot splitsing, als ze- worden geprivatiseerd. Dat laatste kan als de huidige aan deelhouders, provincies en ge meenten, besluiten tot verkoop. MIDDELBURG - Na het succes op Walcheren zwermen de Vroeg Erbij Teams uit over heel Zeeland. Bureau Jeugdzorg Zee land krijgt ruim negen ton pro- vinciegeld om de aanpak van kinderen die het risico lopen te ontsporen, in heel Zeeland een vaste plaats te geven. Het eerste VET-team op Walche ren ging medio 2004 aan de slag. Een combinatie van politiemen sen, jeugdzorgmedewerkers en maatschappelijk werkersgaan af op meldingen van overlast, ontbrekend oudertoezicht of an dere ongewenste situaties. Het kind wordt binnen enkele dagen met de ouders naar de juiste hulpverlener gebracht en binnen drie maanden weer op koers gezet. VET-team Walche ren kwam het eerste jaar 55 keer in actie. Het team is erop gericht jongeren uit de criminali teit te houden. Bij eerste vergrij pen, mits licht genoeg, gaat het kind naar het Haltbureau. Het provinciegeld moet de instel ling van VET-teams in de Oos- terschelderegio en Zeeuws- Vlaanderen mogelijk maken. De gemeenten daar hebben beloofd na 2008 het aandeel van het maatschappelijk werk en politie te betalen. De gemeenten op Walcheren nemen dat deel van de kosten per dit jaar voor eigen rekening.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17